Pages
▼
Friday, 29 November 2013
Sunday, 24 November 2013
Menjelmakan Makna Tarbawi
Sehingga ke saat ini Allah swt masih memberikan rahmat kepada kita
melalui hidayah, iman, Islam serta dakwah dan tarbiyah.
Sungguh, nikmat iman dan Islam apatah lagi nikmat dakwah dan tarbiyah bukanlah
nikmat yang Allah berikan kepada semua hambaNya.
Di antara sekian banyak manusia di muka bumi ini, hanya sebahagian sahaja
yang muslim.
Di antara yang muslim tersebut, hanya sebahagian sahaja yang mengenali Islam
secara utuh.
Di antara yang mengenali Islam secara utuh tersebut, hanya sebahagian pula
yang diberikan kesempatan untuk menjadi pendokong agama Allah yang menegakkan dakwah
dan tarbiyah Islamiyah.
Maka bersyukurlah bahwa kita masih diberikan nikmat yang luar biasa ini.
Salah satu perkara yang membuatkan dakwah ini mengalami kerapuhan adalah
lemahnya Tarbiyah Islamiyah di kalangan para aktivis dakwah.
Ini adalah bahaya besar yang mengancam gerakan Islam secara nyata dan
menimbulkan kesan yang ketara.
Lemahnya tarbiyah yang seterusnya mengancam gerakan Islam tidak berlaku
secara tiba-tiba. Ia adalah seperti ‘virus’ yang melumpuhkan sistem
kekebalan organisasi sedikit demi sedikit.
Bahayanya tidak dirasakan secara langsung namun ia timbul secara perlahan-lahan.
Hal inilah yang membuatkan ramai dari para aktivis dakwah lengah dan leka terhadap
bahaya yang mendatang ini.
Padahal sistem tarbiyah ini dirancang dengan begitu rapi.
Ia adalah :
“Cara yang ideal dalam berinteraksi dengan
fitrah manusia, baik secara langsung (berupa kata-kata), mahupun tidak langsung
(berupa keteladanan, sesuai dengan sistem dan wasilahnya yang khusus) untuk
memproses perubahan dalam diri manusia menuju keadaan yang lebih baik.”
Begitulah definisi lengkap
tarbiyah yang dikemukakan oleh Ustaz Ali Abdul Halim Mahmud.
Wasilah-wasilah tarbiyah yang dilaksanakan dalam berbagai suasana sudah menjadi
semakin lengkap iaitu mencakupi halaqah, mabit, mukhayyam, daurah, rehlah dan wasilah-wasilah
lainnya, namun persoalannya adakah kita sudah mendapat manfaat secara maksimum
dari setiap pertemuan tarbawi tersebut?
Setelah masa berlalu, kadang-kadang banyak sekali kita temui fenomena
bahwa wasilah-wasilah tarbiyah tidak lagi menjadi sesuatu yang dirindukan.
Ianya wujud dan dilaksanakan, namun miskin ruh dan semangat.
Peserta yang datang pula hanya sekadar duduk, mendengar lalu kemudiannya
pulang sehingga tidak ada “ole-ole” penyegaran jiwa,
pengetahuan baru dan semangat yang bergejolak setelah pulang dari menghadiri
wasilah-wasilah tarbiyah tersebut.
Akibatnya wasilah tarbiyah :
1.
Menjadi sepi dari peminat.
2.
Lemah dari sudut semangat
perlaksanaannya.
Kita sebenarnya perlu kembali melihat bagaimana proses pentarbiyahan
yang dilaksanakan di peringkat awal Islam di zaman Rasulullah saw dan para
sahabat serta mengambil mutiara-mutiara berharga dari sudut persediaan
pembinaan ruhiyah mereka.
Pada tahap pembinaan ruhiyah, tidak ada yang
lebih besar pengaruhnya bagi jiwa kita selain daripada menekankan soal :
a.
Ibadah.
b.
Ketaatan.
c.
Amalan-amalan
sunnah.
Ibadahlah yang akan :
1.
Menghubungkan hati dengan
Allah swt.
2.
Meneguhkan jiwa dalam
menghadapi segala penderitaan.
3.
Meluluskan diri dalam
menghadapi fitnah.
4.
Membuatkan kita teguh di atas
kebenaran.
Ia adalah tahap ibadah, ‘tabattul’ (konsentrasi dalam ibadah
hanya kepada Allah) dan qiyamul lail.
Al-Bazzar meriwayatkan dari Muhammad bin Aqil bin Jabir, ia berkata :
“Quraisy
bermesyuarat di Darun Nadwah. Berkatalah sebahagian dari mereka. ‘Berilah nama
orang ini (Nabi saw) dengan suatu nama yang akan menghalang orang darinya.’
Sebahagian
mereka bertaka ‘tukang ramal’. Sebahagian lagi menjawab, ‘Dia bukan tukang
ramal’. Yang lain berkata ‘Orang gila!’ manakala sekelompok yang lain menolak
‘Ia bukan orang gila’. Sebahagian mereka berkata ‘Tukang sihir’ manakala
sebahagian yang lain membantah ‘Ia bukan tukang sihir’.
Kemudian
orang-orang musyrik itu bersurai dalam keadaan demikian. Mendengar peristiwa
tersebut, Nabi saw terus berselimut dan berpeluh dalam pakaiannya. Kemudian
Jibril datang kepada baginda dan berseru; “Wahai orang yang berselimut, wahai orang yang
berselimut… !”
Imam Ahmad meriwayatkan perkataan Aisyah radhiyallahu’anha :
“Sesungguhnya
Allah mewajibkan Qiyamullail pada awal surah ini. Kemudian Rasulullah saw dan
para sahabatnya melaksanakannya selama satu tahun sehingga kaki-kaki mereka
bengkak. Allah menahan penutup surah ini di langit selama 12 bulan. Kemudian
Allah menurunkan keringanan di akhir surah sehingga qiyamullail menjadi sunnah
setelah diwajibkan.”
Qiyamullail yang diwajibkan pada permulaan ini merupakan ‘daurah
tadribiah ‘anifah’ (Latihan intensif dan keras) untuk meningkatkan komitmen
dan ketaatan kepada perintah Allah selama satu tahun penuh sebagaimana pengarahan
Al-Qur’an berikut :
“Wahai orang
yang berselimut (Muhammad), bangunlah (untuk sembahyang) di malam hari, kecuali
sedikit (daripadanya), (iaitu) seperduanya atau kurangilah dari seperdua itu
sedikit. atau lebih dari seperdua itu. Dan bacalah Al Qur’an itu dengan
perlahan-lahan. Sesungguhnya Kami akan menurunkan kapadamu perkataan yang
berat. Sesungguhnya bangun di waktu malam adalah lebih tepat (untuk khusyu’)
dan bacaan di waktu itu lebih berkesan. Sesungguhnya kamu pada siang hari
mempunyai urusan yang panjang (banyak).” (QS Al Muzzammil : 1-7)
Seluruh malam kecuali sedikit darinya mesti digunakan untuk Qiyamullail.
Qiyamullail sendiri bukanlah sasaran dan bukan pula hukuman Allah terhadap
hambaNya, tetapi ia merupakan :
a.
‘Tarbiyah imaniyah’ (Pembinaan keimanan) untuk mewujudkan hubungan yang kuat dengan Allah.
b.
Wasilah untuk mendekatkan diri
kepada Allah.
c.
Wasilah untuk zikrullah, ‘tabattul’
dan tawakkal kepadaNya.
“Sebutlah
nama Tuhanmu, dan beribadatlah kepada-Nya dengan penuh ketekunan. (Dia-lah)
Tuhan Timur dan Barat, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, maka
ambillah Dia sebagai pelindung.” (QS Al Muzzammil : 8-9)
Zikrullah, ‘tabbatul’, tawakkal dan ibadah kepadaNya adalah senjata-senjata
dalam pertarungan.
Senjata-senjata inilah yang membekalkan kepada kaum mukminin dengan
kesabaran dalam menghadapi ujian, penyiksaan dan penghinaan.
“Dan
bersabarlah terhadap apa yang mereka ucapkan dan jauhilah mereka dengan cara
yang baik. Dan biarkanlah Aku (sahaja) bertindak terhadap orang-orang yang
mendustakan itu, orang-orang yang mempunyai kemewahan dan beri tangguhlah
mereka barang sebentar.” (QS Al Muzzammil : 10-11)
Para penyeru agama Allah sangat perlu kepada senjata ini dalam
melaksanakan tugas dakwah yang sentiasa menghadapi berbagai rintangan dan
gangguan.
Jika pada tahap seperti ini, gerakan Islam tidak memperhatikan aspek ibadah,
aspek ruhiyah, qiyamullail yang rutin dan berterusan serta daurah-daurah secara
berulang-ulang untuk “terus hidup”, pasti ia akan
menyaksikan para pendokongnya berjatuhan satu demi satu dan menghadapi
kepupusan kesan dari tribulasi dalam kehidupan mereka.
Perlu diingat bahwa qiyamullail hanya akan
menjadi teori yang tidak dapat diaplikasikan apabila simpanan hafalan Al-Qur’an
para aktivis dakwah sangat minimum.
Ini kerana mereka yang tidak memiliki hafalan Al-Qur’an kecuali beberapa
ayat akan terpaksa mengulang-ulang ayat tersebut di dalam solatnya.
Lantas :
1.
Bagaimana ia melaksanakan
qiyamullail?
2.
Bagaimanakah hatinya akan
tergerak untuk khusyu’?
3.
Bagaimana ia akan merasakan lazatnya
taat dan ibadah jika kelazatan Al-Qur’an tidak dapat diintegrasikan dalam
hatinya serta memenuhi kehidupan, ruh, pendengaran dan penglihatannya sehingga “cahaya”
Al-Qur’an memancar dengan kuat dari hatinya?
Sesungguhnya, manhaj tarbiyah yang perlu ditetapkan kepada para pemuda
di marhalah permulaan adalah manhaj Qur’ani.
Tidaklah cukup Al Qur’an ini hanya dijadikan pokok pangkal manhaj secara
keseluruhan dan ‘tsaqafah’ (pengetahuan) yang disajikan kepada para aktivis
dakwah tetapi di samping itu, hafalan Al-Qur’an juga mesti dijadikan sasaran
utama di antara sasaran manhaj, terutama bagi aktivis dakwah yang masih muda
dan memiliki kemampuan hafalan yang baik.
Manhaj tarbiyah harakiyah yang disusun oleh gerakan
Islam mesti berhasil menjadikan para pemuda hafal banyak dari ayat-ayat Al-Qur’an tatkala mereka memasuki usia dua puluh tahun sehingga menjadi bekalannya
dalam ketaatan, gerakan, tahajjud dan ibadah.
Pada saat itulah , ia merasakan lazatnya ibadah, taat dan qiyamullail serta
menikmati lazatnya zikir dan tawakkal.
“Sebutlah
nama Tuhanmu, dan beribadatlah kepada-Nya dengan penuh ketekunan.” (QS Al-Muzzammil
: 8)
Selain itu, Manhaj tarbiyah pada tahap ini juga mesti meletakkan
zikrullah, tahlil, takbir, tahmid, tasbih dan solawat kepada Nabi saw, membaca
wirid ma’tsur dan zikir-zikir secara mutlak, berterusan siang dan malam.
Sesungguhnya pemuda muslim yang menjalani masa muda mereka dengan :
a.
Tekun beribadah dan dalam ketaatan
yang berterusan untuk membaca Al-Qur’an.
b.
Kedua kaki mereka letih kerana
qiyamullail.
c.
Zikrullah di tempat sunyi
hingga kedua mata mereka menitiskan air mata.
d.
Hati mereka sentiasa terpaut
dengan masjid.
e.
Sentiasa membasahi bibir
mereka dengan zikir-zikir dan ayat-ayat Al-Qur’an siang dan malam.
f.
Hati dan fikiran mereka
dibentuk oleh Al-Qur’an.
Merekalah pemuda ideal yang mesti diwujudkan oleh gerakan Islam.
Inilah ‘minhajul bina’ (sistem pembinaan) pertama melalui surah Al-Muzzammil.
Mari kita menyorot kembali bagaimana Imam Hasan Al Banna melihat
fenomena ini dan berusaha untuk memasukkan kembali makna-makna tarbawi di dalam
setiap wasilah-wasilah tarbiyah yang kita kendalikan.
Dalam ‘Pertemuan Selasa’ (Haditsu Tsulasa’) yang diadakan
diadakan secara berkala, Imam Hasan Al Banna sentiasa mengingatkan tentang
keperluan memasukkan makna-makna tarbawi dalam setiap pertemuan Al Ikhwan.
Beliau mengambil sebuah hadith Rasulullah saw :
“Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah satu rumah Allah, membaca dan
mempelajari kitab Allah secara bersama-sama, kecuali mereka akan diliputi oleh
rahmat, dikelilingi oleh para malaikat dan disebut Allah di hadapan para
malaikat di sisiNya. Barang siapa lambat dalam beramal, nasabnya tidak dapat
menyempurnakannya.”
Wahai ikhwah, setiap kaum yang berkumpul di
tempat mulia, membaca dan mempelajari kitab Allah bersama-sama niscaya :
1.
Allah
swt meliputi mereka.
2.
Ketenangan
dari sisi Allah turun kepada mereka.
3.
Para
malaikat mengelilingi mereka.
4.
Allah
menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang ada di sisiNya.
Aku ingin memberitahu kamu tentang perasaan
yang aku rasakan dan tentang apa yang seharusnya dilakukan, kerana tujuan kajian ini bukanlah sekadar
untuk mendapatkan informasi ilmiah atau ruhiyah semata-mata.
Dari pertemuan ini, aku tidak bermaksud
mengemukakan banyak hakikat ilmiah kepada kamu semua agar kamu boleh mengerti
dan tidak bermaksud mempengaruhi jiwa kamu semua, kerana pada akhirnya pengaruh
itu pasti muncul pada siapa sahaja yang mendengarkan dan merenungkan kitab
Allah swt.
Aku tidak bermaksud mewujudkan kedua perkara
ini semata-mata, tetapi aku bermaksud mendapatkan manfaat yang nyata, iaitu
agar perjumpaan kita dalam kajian ini dapat
dijadikan wasilah untuk saling mengenali, menjalin hubungan agar sebahagian
akrab dengan sebahagian yang lain dan sebahagian kita berbahagia berjumpa
dengan sebahagian yang lain sehingga :
a.
Jiwa
kita saling akrab.
b.
Hati
kita saling bertaut.
c.
Fikiran
kita saling mengasah.
d.
Kita
dapat terus-menerus mengkaji banyak atau sedikit dari aspek-aspek ilmiah yang
berkaitan dengan diri kita.
Ikhwah yang tercinta, dengan pertemuan ini aku
ingin membuka kesempatan untuk saling memahami dan mengenali, maka hendaklah kamu
semua berusaha mewujudkannya.
Percayalah kepadaku bahwa aku sangat merindukan
kajian ini, sekalipun kadang-kadang aku tidak mempunyai hasrat untuk berbicara,
tetapi mungkin saat berlangsungnya acara kajian ini adalah saat jiwa ini
bersih.
Barangkali jiwa ini
boleh berpaling dan mengendur, tetapi percayalah kepadaku, ikhwah sekalian,
bahwa aku merindukan saat ini, di hari ini, dengan kerinduan yang luar biasa.
Aku menunggu-nunggu
saatnya tiba. Bertanya dan saling memahami adalah
perbuatan yang pahalanya lebih besar di sisi Allah daripada belajar.
Nabi kita saw pernah bersabda :
“Kamu tidak akan masuk syurga sehingga kamu beriman dan kamu tidak akan
beriman sehingga kamu saling mencintai.”
Seorang mukmin adalah orang yang :
1.
Berhati
nurani.
2.
Berperasaan.
3.
Hidup
hatinya.
Wahai ikhwah, seorang mukmin adalah seorang
yang lemah lembut dan ramah di manapun ia berada. Ke manakah curahan hati
orang-orang yang beriman ini diarahkan?
Allah swt telah menjadikan sasaran dari
curahan hati ini untuk :
a. Pertama kali adalah menuju Zat-Nya.
b. Kemudian kepada RasulNya.
c. Lalu kepada kebaikan.
d. Kemudian kepada orang-orang yang beriman.
Inilah tempat-tempat yang perlu dijadikan
sasaran curahan hari seorang mukmin.
Kita mesti sentiasa mengusahakan agar :
1.
Tegaknya
cinta kepada Allah.
2.
Semaraknya
cinta kepada Rasul.
3.
Tumbuhnya
kebaikan.
4.
Bertambahnya
kawan, saudara dan orang dicintai kerana Allah.
Aku kembali ingin menegaskan bahwa kajian
kita tentang kitab Allah swt dimaksudkan agar:
a.
Hati
seorang mukmin berorientasi kepadanya.
b.
Berlaku
hubungan yang sejati antara satu hati dengan hati yang lain.
c.
Bertaut
hati orang-orang yang beriman.
Wahai ikhwah, ketika hati berhasil mengetahui
rahsia-rahsia kitab Allah yang sebelumnya tidak pernah disingkapnya dan
berhasil mencapai ilmu yang bermanfaat, yang jauh dari sikap berlebihan
orang-orang sufi atau perdebatan para ahli debat, maka ketika itu wahai ikhwah,
Allah swt mengurniakan kepada kamu :
1.
Kefahaman
yang paling mendalam.
2.
Tasawwuf
yang paling bersih.
3.
Tauhid
yang paling luhur dan tinggi.
Tujuan pertemuan kita ini bukanlah untuk menyerap
ilmu semata-mata, tetapi juga untuk mengikatkan hati kita kepada kitab Allah.
Yakinlah bahwa Nabi
kita saw mendidik generasi yang sempurna ini bukan dengan banyaknya ilmu dan
pengetahuan, tetapi dengan membersihkan hati dan jiwa mereka, sehingga mereka menjalin hubungan dengan ‘Al-Mala’ul A’la’ dan Allah
memberikan hikmah kepada mereka.
“Dan barangsiapa dikurniakan hikmah, maka sungguh ia telah diberi banyak
kebaikan.” (QS Al Baqarah : 269)
Ikhwah sekalian, Nabi saw tidak mempunyai
kurikulum selain Al-Qur’an, tidak mempunyai institusi pendidikan selain masjid.
Murid-murid baginda adalah Abu Bakar, Umar, Othman, Ali dan para sahabat baginda
yang lain, yang setara dengan mereka.
Apakah kita pernah melihat institusi
pendidikan lain yang lebih bersih dan lebih baik daripada institusi baginda ini
yang :
a.
Di
dalamnya para pelajar duduk di hamparan batu kerikil.
b.
Universiti
mereka beratapkan pelepah kurma di mana hujan yang turun boleh membasahi tubuh
mereka.
c.
Kurikulum
mereka adalah Al –Qur’an.
d.
Mereka
sentiasa menunggu-nunggu datangnya wahyu dari langit.
Dari institusi pendidikan ini, telah lulus
guru-guru yang paling sempurna yang pernah dikenali oleh dunia dalam segala
bidang keutamaan kemanusiaan. Penggembelingan usaha dan pendidikan ini hanya
dilaksanakan berdasarkan kitab Allah swt yang tidak dapat disentuh oleh kebatilan,
samada dari hadapan ataupun belakang.
Ikhwah sekalian, alangkah perlunya kita
kepada sebuah :
1.
Universiti
seumpama universiti baginda ini.
2.
Mimbar
sebagaimana mimbar Rasulullah saw yang di dalamnya rahmat turun, ayat-ayat
dibacakan serta cahaya ‘Rabbul Alamin’
dipancarkan.
Dari situlah dilahirkan para guru, bahkan
mahaguru.
Betapa perlunya
kita menjalin hubungan yang sungguh-sungguh dan terus menerus dengan Al-Qur’anul
Karim dan betapa perlunya pula kita memahami metod yang difahami oleh para
sahabat Rasulullah saw ini.
Begitulah yang dapat kita baca dalam rakaman Imam Hasan Al Banna dalam
salah satu pertemuannya.
Di sana kita dapat menangkap semangat bahwa pertemuan-pertemuan tarbawi
yang kita kelolakan ataupun yang kita lakukan seharusnya jauh dari sekadar
bersifat formal. Bagaimana jiwa yang bercahaya dan kehangatannya mampu melimpah
ruah atau dapat dibentuk dalam suasana formal yang beku?
Akhirnya, marilah sama-sama kita renungi hakikat dari ‘Tarbiyah
Islamiyah’ yang sedang kita jalani ini dan fahami hakikat dari setiap wasilah
yang ada serta berusaha untuk sentiasa menghidupkan makna-makna tarbawi, samada
yang kita kelolakan ataupun yang kita terlibat sebagai peserta di dalamnya.
Maka, hendaklah kita faham sebelum beramal,
kemudian beramallah dengan ikhlas dan jihad
yang sempurna. Di mana jihad hanya akan dapat ditegakkan dengan pengorbanan
dan tajarrud keyakinan kita yang murni. Namun, hanya dengan keteguhanlah
kita dapat melalui jalan yang panjang dan berliku ini. Tsiqah
dan taatlah kita kepada pemimpin kita, insyaAllah, Allah akan
memberikan jalan dan semoga Allah sentiasa mengumpulkan kita dalam ikatan
terindah di alam semesta, iaitu ukhuwah
islamiyah.
Ya Allah, kurniakanlah makna-makna tarbawi dalam setiap
amal yang kami laksanakan sehingga semuanya itu dapat diikat dan dihubungkan
dengan Engkau semata-mata sehingga kami dapat memisahkan semua amal-amal kami
dari kehendak duniawi serta menumpukan sepenuh hati hanya kepadaMu.
Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS
Saturday, 16 November 2013
Saturday, 9 November 2013
Kesetiaan Dengan Janji
Betapa
cepatnya satu tahun hijriyah telah berlalu dengan hari-hari dan
bulan-bulannya!!!
Bagaimana ia
berlalu begitu cepat?
Bukankah baru
semalam kita menyambutnya, hari ini kita berhadapan dengannya kembali, adakah
keberkatan waktu telah hilang sementara kita tidak merasakannya?
Telah berlalu
satu tahun penuh dari umur kita dan ia berlalu dengan
membawa detik-detiknya, minit-minitnya, jam-jamnya dan hari-harinya.
Ia berlalu :
a.
Seakan-akan hanya satu bulan sahaja.
b.
Dengan pahit dan manisnya,
gembira dan sedihnya, suka dukanya dan kelazatan serta penderitaannya.
Ramai orang :
1.
Telah bermain-main di dalamnya.
2.
Yang terlena oleh kelazatan
berbagai syahwat yang ada di dalamnya.
Sementara itu
ada pula orang-orang soleh yang telah berbuat baik di dalamnya dan banyak pula
para ‘amilin’
yang ikhlas dalam amalnya. Masing-masing kelompok ini nantinya akan melihat
miliknya sendiri pada hari kiamat sebagaimana firman Allah swt :
“Dan bahwa
manusia hanya memperolehi apa yang telah diusahakannya. Dan sesungguhnya
usahanya itu kelak akan diperlihatkan (kepadanya). Kemudian akan diberi balasan
kepadanya yang paling sempurna.” (QS An-Najm : 39-41)
Satu tahun
telah berlalu dengan seluruh isyarat penyedaran dan peringatan yang terkandung
di dalamnya.
Ada
lembaran-lembaran penilaian, di mana setiap hari kita merobek-robeknya.
Ada isyarat
penyedaran yang berupa :
a.
Detakan-detakan jam yang
berkata kepada kita, “Sesungguhnya kehidupan itu adalah kumpulan
minit dan detik”.
b.
Bulan sabit di awal bulan, lalu tumbuh sempurna
menjadi purnama, disusuli dengan keadaannya yang mengecil membentuk bulan sabit
kembali sehingga akhirnya hilang.
c.
Pergantian berbagai musim
dengan seluruh variasinya. Di dalamnya terdapat banyak ‘ibrah’ bagi yang ingin mengambil
pelajaran.
Semua isyarat
penyedaran ini berkata kepada kita :
“Amal soleh apakah yang sudah kita perbuat dalam tahun
kita yang kita simpan untuk kepentingan hari perjumpaan (kiamat) nanti?”
Kekasih kita,
Nabi Muhammad saw mengingatkan kita untuk melakukan ‘waqfah’ (perenungan) di hadapan Allah swt :
“Kaki Anak Adam
tidaklah bergeser pada hari Kiamat dari sisi Rabbnya sehingga ditanya tentang
lima perkara; tentang umurnya untuk apa dia habiskan, tentang masa mudanya
untuk apa dia pergunakan, tentang hartanya dari mana dia perolehi dan ke mana
dia infakkan dan tentang apa yang telah dia lakukan dengan ilmunya.” (HR Tirmizi)
Allah swt akan
bertanya kepada kita pada hari Mahsyar tentang umur kita!
Adakah umur
itu kita habiskan untuk berkhidmat kepada agama-Nya? Ataukah kita habiskan
untuk santai-santai, lalai dan perdebatan yang tiada guna?
Allah swt akan
bertanya kepada kita tentang dakwah kita!
Adakah kita
termasuk para aktivis dan penyeru kepadanya? Ataukah kita termasuk ‘musyakkikin’ (orang-orang yang
menanamkan keraguan) kepada dakwah dan ‘tha’inin’
(tukang mencela) para qiyadah-nya?
Allah swt akan
bertanya kepada kita tentang fizikal kita!
Adakah kita
habiskan untuk taat, ibadah dan bergerak membawa agama-Nya? Ataukah kita
habiskan dalam ‘lahwun’ (perkara-perkara
kelalaian yang tiada guna) dan ‘la’ib’
(permainan)?
Satu tahun
penuh telah berlalu dan berapa banyakkah perbuatan yang telah kita lupakan?
Namun, di sisi
Allah swt semuanya tersimpan pada lembaran-lembaran amal bagaikan aset yang tidak
musnah dan esok, semuanya akan ditunjukkan dan diserahkan kepada kita secara
utuh.
“Kemudian
setiap orang diberi balasan yang sempurna sesuai dengan apa yang telah
dilakukannya, dan mereka tidak dizalimi (dirugikan).” (QS Al-Baqarah : 281)
RENUNGAN
TERHADAP DIRI KITA
Perpisahan
diri kita dengan tahun hijriyah 1434 dan masuknya kita ke gerbang tahun
hijriyah baru 1435 menuntut kita melakukan perenungan, di mana seorang Rijalud
dakwah perlu melakukan perenungan terhadap dirinya sendiri dengan perenungan
yang serius dan sejujurnya.
Ini adalah
kerana kejujuran inilah yang akan membawa pada keselamatan dan hendaklah
seorang Rijalud dakwah memulakan ‘muhasabatun
nafs’ (mengaudit diri sendiri) sebelum kita dihisab oleh Allah di hari
akhirat nanti.
Sepatah kalimat
Hasan Al-Bashri perlu kita renungkan :
“Wahai Ibnu Adam,
setiap pagi atau petang engkau mencari keuntungan, maka, hendaklah kerisauan-mu
tertuju kepada dirimu sendiri, kerana, engkau tidak akan mendapatkan keuntungan
yang seperti dirimu sendiri itu selamanya.”
Ibnul Qayyim
berkata :
“Muhasabah adalah
seorang hamba membezakan mana perkara-perkara yang menguntungkannya dan mana
pula perkara-perkara yang merugikannya, lalu ia mempertahankan perkara-perkara
yang menguntungkan dan menutup perkara-perkara yang merugikan, kerana ia akan
melakukan perjalanan yang tidak akan kembali lagi”.
Ini adalah
perenungan di mana kita menjawab banyak pertanyaan seperti berikut :
1.
Bagaimana kita menghabiskan
tahun lalu kita?
2.
Dalam perkara apakah kita
pergunakan waktu-waktu kita?
3.
Bagaimanakah hubungan antara
kita dengan Tuhan kita?
4.
Adakah kita melaksanakan
kewajiban-kewajiban-Nya dan menjauhi larangan-larangan-Nya?
5.
Adakah kita telah bertaqwa
kepada Allah swt dalam urusan rumah dan masyarakat kita?
6.
Adakah kita telah ‘muraqabatullah’ (merasa diawasi
Allah swt) dalam setiap amal dan urusan kita?
7.
Adakah kita telah ikhlas dalam
seluruh amal kita?
8.
Adakah kita telah berfikir
untuk bersungguh-sungguh dalam seluruh gerakerja kita?
9.
Adakah kita telah meninggikan
panji umat kita?
10. Apa yang telah kita berikan untuk agama ini?
11. Berapa banyak kita telah berikan waktu kita untuknya?
12. Berapa ramai orang yang kita cintai kerana Allah dan kerana
dakwah-Nya?
13. Adakah kita telah membela dakwah dan ‘qiyadah’ kita ataukah kita malah menjadi pembantu kepada
media dan orang lain yang merendah-rendahkan dakwah dan keupayaan ‘qiyadah’ kita?
14. Adakah amal, ucapan dan tulisan kita telah ‘indhibath’ dengan ‘dhawabith’
dakwah?
15. Berapa kali kita menolong saudara-saudara kita yang dizalimi di muka
bumi dan juga mereka yang dipenjara secara zalim dan berdasarkan kepalsuan?
16. Berapa banyak kita komitmen melaksanakan solat secara berjamaah di
masjid?
17. Berapa helaian dari kitabullah yang kita baca dan tadabbur?
18. Berapa kali kita mengkhatamkan Al-Qur’an pada setiap bulannya?
Ataukah kita tidak membacanya kecuali pada bulan Ramadhan?! Adakah sepanjang
tahun lalu ada bahagian dari Al-Qur’an yang kita hafal?
Apakah kerisauan
kita di dunia ini :
a.
Hanya sebatas pada sesuap nasi
yang kita makan?
b.
Hanya seteguk air yang kita
minum?
c.
Hanya pakaian yang kita pakai
atau kedudukan yang kita cari atau jawatan yang kita banggakan?
d.
Hanyalah menghabiskan waktu
dalam ‘lahwun’, samada
diperbolehkan ataupun yang tidak diperbolehkan?
e.
Hanya urusan-urusan tinggi dan
darjat yang mulia?
Adakah kita
termasuk orang yang :
1.
Mengatakan sesuatu yang tidak
kita lakukan?
2.
Termasuk orang yang menjadikan
dirinya sebagai contoh tauladan?
Apakah semua
yang kita lakukan bermaksud untuk :
a.
Allah swt dan hari akhirat?
b.
Citra, imej dan mengejar pujian
manusia?
Ini adalah beberapa
renungan dalam rangka melakukan pembetulan terhadap berbagai perjalanan bagi
melakukan perubahan terhadap jalan yang ditempuh, memperbaiki niat,
memperbaharui janji dan mengasah cita-cita.
KEPADA
ALLAH KITA SEMUA KEMBALI
Umur seseorang
memiliki dua hujung iaitu hujung hari kelahirannya dan hujung hari meninggalnya.
Setiap kali
satu tahun berlalu, seseorang itu semakin menjauh dari hari kelahirannya serta
semakin mendekat kepada hari kembalinya dia kepada Tuhannya.
Semenjak seseorang
dilahirkan ke dunia, semenjak itu pula ia mulai menghancurkan umurnya dan
mengurangkan ajalnya. Demikianlah keadaan umur kita.
Inilah kalimah
yang diucapkan oleh Hasan Al-Bashri :
“Wahai manusia,
engkau tidak lain adalah kumpulan hari-hari, setiap kali ada satu hari berlalu,
bererti sebahagian dari dirimu berlalu pula.”
Hari-hari itu
pasti akan kembali kepada Allah swt, berdiri di hadapan-Nya, menghadapi hisab
dan pertanyaan. Lalu, apakah daya dan kekuatan kita pada hari itu?
Oleh kerana
itulah Ibnu Umar ra menasihati kita dan berkata :
“Jika engkau berada
di waktu petang, janganlah menunggu pagi dan jika engkau berada di waktu pagi,
janganlah menunggu waktu petang dan optimumkan masa sihatmu sebelum sakitmu dan
hidupmu sebelum matimu.”
Jika engkau
terkena futur dan kelemahan serta jiwamu merasa berat untuk taat kepada Allah swt,
maka ingatlah suatu hari di mana engkau berdiri di hadapan Allah swt dan di
hari itu, tidak ada sesuatu yang bermanfaat bagimu selain amal soleh dan
ingatlah wasiat Fudhail bin Iyadh :
“Berbuat baiklah
pada sisa umurmu, niscaya yang telah lalu darimu akan diampuni, kerana, jika
engkau berbuat buruk pada sisa umurmu, niscaya yang telah lalu darimu dan yang
tersisa akan dicatat sebagai dosa, padahal, amal itu tergantung kepada akhirnya.”
Ibnu Rajab
berkata :
“Wahai orang yang
bergembira atas berlalunya tahun demi tahun, padahal, ia sedang bergembira atas
berkurangnya umurnya”.
Seorang salaf pernah
berkata :
“Bagaimana
seseorang bergembira di dunia ini terhadap hari-harinya yang menghancurkan
bulannya, dan bulannya menghancurkan tahunnya dan tahunnya menghancurkan
umurnya? Bagaimana mungkin seseorang bergembira sementara umurnya menuntunnya
kepada ajalnya dan hidupnya menuntunnya kepada kematiannya?!”
Ibnul Qayyim
berkata :
“Tahun itu ibarat
pohon, bulan sebagai dahannya, hari sebagai rantingnya, jam sebagai daunnya dan
nafas sebagai buahnya, maka, siapa sahaja yang nafasnya dipergunakan dalam taat
kepada Allah, maka buah dari pohon itu akan menjadi baik, dan siapa sahaja yang
nafasnya dipergunakan dalam maksiat, maka buahnya akan menjadi buruk. Hasil
dari buah itu akan dipetik pada hari kiamat, dan saat hari tuaian berlaku, buah
yang manis atau pahit akan menjadi jelas.”
PELUANG-PELUANG
YANG TELAH BERLALU
Dalam satu
tahun ada 1,700 peluang kewajiban solat berjamaah yang sama dengan 6,018 rakaat
di samping peluang 5,300 rakaat sunnat rawatib dan witir.
1.
Berapa banyak peluang di atas
yang kita lakukan secara berjamaah?
2.
Berapa kali kita solat berada
di barisan pertama?
3.
Berapa besar tingkatan kekhusyu’an
kita dalam solat-solat itu?
4.
Adakah semua peluang di atas
mendekatkan kita kepada Allah swt?
Ada peluang 92
hari untuk kita berpuasa Isnin dan Khamis, 30 hari peluang berpuasa ‘ayyamul
bidh’, 1 hari puasa hari Arafah dan 1 hari Asyura.
a.
Berapa hari kita telah isi
peluang-peluang itu dengan berpuasa?
b.
Berapa banyak kita telah
memanfaatkan kelebihannya?
Ingatlah bahwa
kekasih kita, Rasulullah saw bersabda :
“Barangsiapa yang
berpuasa satu hari di jalan Allah, maka Allah akan menjauhkan wajahnya dari
neraka sejauh tujuh puluh musim”. (HR Bukhari)
Ada peluang 12
kali khatam Al-Qur’an.
1.
Adakah kita telah
menyempurnakannya?
2.
Adakah kita melakukan tadabbur
terhadapnya?
Sedangkan satu
kali khatam sama dengan 305 juta kebaikan!
Ada peluang
130,000 sedekah wajib yang dapat kita pergunakan kerana Rasulullah saw bersabda
:
“Setiap ruas tulang
pada manusia wajib atasnya sedekah dan setiap hari terbitnya matahari di mana
seseorang mendamaikan antara manusia maka terhitung sebagai sedekah.” (HR Bukhari)
Adakah kita
telah menunaikan dan memenuhinya atau mengusahakan semaksimum mungkin atau
mendekati maksimum?
Ada peluang 50
‘liqa’ tarbawi’ yang dengan liqa’ ini kita akan dapat
merealisasikan prinsip :
“Mari berkumpul
untuk beriman sesaat.”
Ada 350 hari
di mana kita dapat melakukan ‘da’wah
ilallah’, melakukan amar ma’ruf dan nahi munkar, sementara kekasih kita,
iaitu Rasulullah saw menjelaskan keutamaannya kepada kita :
“Siapa yang menyeru
kepada hidayah, maka untuknya pahala hidayah itu dan pahala orang-orang yang
mengamalkannya sampai hari kiamat”. (HR Muslim)
Baginda saw
juga bersabda :
“Sungguh, jika
Allah swt memberi hidayah kepada seorang laki-laki kerana kamu, maka itu lebih
baik bagimu daripada dunia dengan segala isinya.” (HR
Ibnu Mubarak)
Ada peluang 50
minggu di mana kita dapat merealisasikan silaturahim dan mengunjungi kerabat, ‘birrul
walidain’, mengunjungi orang sakit dan memenuhi berbagai hajat kaum
muslimin.
Berapa banyak kita
:
a.
Dapat melaksanakan amal-amal
ini?
b.
Lakukan secara ikhlas kerana
Allah dan tidak bercampur dengan nafsu syahwat atau bersaing dengan orang lain
atau mengejar kemasyhuran atau gegap gempitanya media atau hanya sekadar ikut-ikutan
kepada ‘sufaha’ (orang-orang
yang bodoh dan tidak memperhitungkan akhirat)?
Kemudian, cuba
kita lihat amal yang sudah kita lakukan, berapa besar ukurannya dan berapa
berat timbangannya serta berapa kuat pengaruhnya?
Bandingkan
antara kebaikan dan keburukan kita?
Lalu cuba lihat,
berapa banyak kebaikan yang kita tinggalkan dan berapa banyak pula yang kita
dapatkan?
Ingatlah
kepada ucapan Ibnu Mas’ud ra :
“Saya tidak pernah
menyesali sesuatu yang seperti penyesalanku kepada suatu hari di mana matahari
terbenam yang menjadi petanda ajalku berkurang sementara amalku tidak bertambah.”
INGAT JANJI KITA
Wahai Rijalud
dakwah, di tahun baru hijriah ini, marilah kita
ingatkan kembali akan janji kita kepada Allah!
Bukankah kita
telah berjanji untuk turut beramal bersama dakwah dalam rangka membela
syariat-Nya serta berdakwah kepada-Nya?
Bukankah kita
telah berjanji setia kepada Allah untuk mendengar dan taat dalam mentaati
Allah, Rasul-Nya serta jihad di jalan-Nya dengan bergabung dalam dakwah samada
:
a.
Dalam keadaan
bersemangat mahupun malas.
b.
Dalam keadaan mudah mahupun sukar.
Bukankah kita
telah berjanji kepada Allah untuk berpegang teguh kepada ajaran Islam dan
berjihad di jalan-Nya serta berjanji untuk mendengar dan taat kepada pimpinan
sekuat kemampuan yang ada :
1.
Dalam keadaan suka mahupun
tidak suka.
2.
Dalam perkara yang bukan
maksiat.
Ingatlah janji
setia kita itu dan kemudian hisablah diri kita.
Apakah kita
sudah berusaha menjadi Rijalud dakwah yang sesungguhnya?
Iaitu Rijal yang
:
a.
Memahami dan meyakini fikrah
Islam yang murni.
b.
Sentiasa ikhlas.
c.
Selalu meniatkan ucapan,
perbuatan dan jihadnya untuk Allah.
d.
Mencari ridha dan mengharap
pahala-Nya.
e.
Tidak memandang kepada kekayaan,
kemegahan, kehormatan atau gelaran kebesaran.
Apakah kita
sudah berusaha keras untuk :
1.
Mempersiapkan diri untuk
beramal?
2.
Memperbaiki diri?
3.
Membina rumah tangga?
4.
Membimbing masyarakat?
5.
Membebaskan tanah air dari
pengaruh kekuatan asing?
6.
Memperbaiki pemerintahan
sehingga benar-benar Islamik?
7.
Mengembalikan kewujudan umat
Islam di persada antarabangsa dengan mengembalikan khilafah dan persatuan umat?
8.
Menebarkan dakwah ke seluruh
penjuru bumi?
Bagaimanakah :
a.
Gelora jihad di hati kita?
b.
Ketabahan kita untuk sentiasa
beramal dan berjihad bagi mencapai tujuan?
Apakah :
1.
Kita masih bersedia melintasi waktu,
tahun demi tahun dan terus dalam keadaan seperti itu hingga kita bertemu Allah?
2.
Masih ada
pengaruh fahaman lain dalam fikrah kita, padahal fikrah Islam kita merupakan
fikrah yang paling mulia, lengkap dan tinggi?
Sudahkah rasa
persaudaraan terjalin erat di antara kita?
Di mana ruh
dan hati kita diikat dengan aqidah?
Masih
terpeliharakah kepercayaan kita kepada kepimpinan dengan sepenuhnya akan
kemampuan dan keikhlasannya, sehingga membuahkan kecintaan, penghargaan,
penghormatan dan ketaatan?
Wahai Rijalud
dakwah, apakah kita sudah berusaha keras membentuk diri menjadi batu bata yang
kukuh bagi bangunan dakwah, yakni dengan menjalankan kewajiban-kewajiban
sebagai seorang Rijalud dakwah?
Cuba kita
ingati semula syiar kita.
“Kesetiaan untuk janji kita, Menyumbang untuk dakwah
kita”
“Allah tujuan kita;
Rasulullah tauladan kita; Al-Qur’an pedoman hidup kita; Jihad adalah jalan
juang kita; Mati di jalan Allah adalah cita-cita kita yang tertinggi.”
Wahai Rijalud
dakwah!
Apakah dua
rangkaikata dan lima kalimat di atas sentiasa terpatri dalam pemikiran kita dan
kemudiannya menjadi suatu keyakinan yang membuahkan amal, ataukah ianya hanya
sebatas menjadi senandung di bibir kita?
Wahai Rijalud
dakwah!
Seperti apakah
karakteristik fikrah kita?
Di manakah :
a.
“Al-Bisathah” (kesederhanaan)?
b.
“At-Tilaawah” (membaca)?
c.
“As-Shalaatu” (solat)?
d.
“Al-Jundiyyah” (keperajuritan)?
e.
“Al-Khuluq” (akhlak)?
Apakah semua
itu ada dalam gerakerja dan langkah kita sehari-hari?
Jangan malas!
Ayuh kita berusaha
keras menjadi Rijalud dakwah sesungguhnya. Jika tidak, maka barisan orang-orang
yang malas masih terbuka lebar untuk kita.
Wahai Rijalud
dakwah, jika kita bersungguh-sungguh, kita akan meraih kemuliaan dan kemenangan
di dunia, syurga dan ridha Allah di akhirat. Kita akan menjadi sebahagian dari
mujahid dakwah.
Jika kita
berpaling dan tidak bersungguh-sungguh, maka tidak ada hubungan antara kita
dengan dakwah, meskipun kita sentiasa hadir di arena dakwah dengan gelaran
paling hebat dan berpenampilan paling memikat, Allah akan menghisab keengganan
kita!
Marilah kita
renung kembali Risalah Ta’alim yang ditulis oleh Imam Hasan Al Banna untuk para
mujahidin dari kalangan Ikhwanul Muslimin, yang meyakini keluhuran dakwahnya
dan kemurniaan fikrahnya serta memiliki tekad tulus untuk hidup bersamanya atau
mati kerana memperjuangkannya.
Risalah
tersebut bukanlah pelajaran-pelajaran yang hanya dihafal semata-mata tetapi ia
merupakan arahan-arahan atau taklimat-taklimat yang mesti dilaksanakan.
Oleh yang
demikian, marilah kita bekerja dan tempatkanlah diri kita sebaik-baiknya.
Mohonlah kepada Allah petunjuk dan pertolongan-Nya.
“Wahai orang-orang yang beriman, sukakah kamu Aku
tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkanmu dari azab yang pedih? (yaitu)
kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta
dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagimu, jika kamu Mengetahui.”
Wahai Rijalud
dakwah, ingatlah janji setia kita!
Ya Allah, jadikanlah
kami mereka-mereka yang berjanji setia kepadaMu dan melaksanakan janji
tersebut. Kurniakanlah kepada kami salah satu dari dua kebaikan samada mencapai
matlamat atau berakhir dengan mati syahid.
Ameen Ya
Rabbal Alameen
WAS