Pages
▼
Thursday, 24 April 2014
Tuesday, 22 April 2014
Tarbiyah Menuju Kebangkitan
Apabila kita menyebut tentang
tarbiyah sebagai jalan menuju kepada sebuah kebangkitan, maka menjadi suatu
keperluan untuk kita memperincikan kriteria-kriteria amal tarbawi dan ciri-ciri
manhaj tarbiyah pada pandangan Jamaah Ikhwanul Muslimin yang telah bernafas
dengannya sejak ia mula diasaskan pada tahun 1928 sehingga ke hari ini.
Dengan izin Allah, kita telah melihat contoh tauladan yang hebat dari satu generasi ke generasi yang lain di mana mereka sanggup memikul dakwah ini walaupun terpaksa dibebani dengan ujian dan mihnah sepanjang zaman.
PERTAMA : CIRI-CIRI AMAL TARBAWIYAH
Berikut disenaraikan beberapa ciri terpenting yang membezakan Jamaah Ikhwanul Muslimin dan ciri-ciri inilah yang telah memberi kesan besar terhadap pembinaan generasi demi generasi yang mempunyai sifat yang sama serta sikap yang istimewa.
1. RABBANIYAH
Ia :
Tunjang kepada tarbiyah
rabbaniyah adalah hati yang :
Ini semua menggambarkan bahwa amal
tarbiyah Ikhwaniyah yang berfokus kepada menghidupkan hati dan membinanya
secara berterusan.
2. MENYELURUH, MELENGKAPI DAN SEIMBANG
Ia adalah sebuah terbitan daripada manhaj Islam yang bersifat sempurna dalam menguruskan insan muslim dari setiap sudut agar mencapai sebuah kehidupan yang sejahtera.
Ia juga terbit kerana keimanan kita kepada kesyumulan manhaj Islam, lengkap dan seimbang. Kita tidak akan berpuas hati dengan Islam kecuali dengan memahami dan beramal dalam dimensinya yang syamil dan kamil.
Oleh itu, proses ‘takwin’ (pembentukan) berjalan dan berlangsung terus menerus dengan menyelaraskan ilmu, akal, ruh, emosi, hati, tindakan dan gerakan.
3. BERPERINGKAT
Ia berasal daripada keimanan kita pada ketetapan Allah pada ciptaanNya yang berperingkat-peringkat.
4. PENGUMPULAN DAN PENYUSUNAN
Ia bermula dengan mengumpul, kemudian menyusunnya sehinggalah tercapai apa yang ingin diimpikan dari sebuah tarbiyah.
Ini dibuktikan dalam peristiwa bai’ah aqabah kedua apabila disebutkan bahawa peserta bai’ah aqabah terdiri daripada 72 orang lelaki, 2 orang perempuan lantas Rasulullah saw bersabda :
“Keluarkan dari kalangan kamu 12 orang naqib” kemudian menyambung “Kamu semua adalah penjamin bagi kaummu.”
Ini adalah sebuah pengurusan amal tarbawi.
Sabda Rasulullah saw :
“Sertailah jamaah, sesungguhnya serigala akan memakan ternakan yang terpisah.”
5. GERAKAN
Menjayakan fikrah ini dan merealisasikannya adalah sebuah tuntutan yang mulia untuk dicapai.
Ia membuatkan kita buntu dan tidak bermaya tanpa sebuah ciri gerakan atau harakiyah.
Ia memberi kita sebuah kekuatan untuk menghadapi realiti di sekeliling kita yang sangat mencengkam di mana seorang individu perlu bergerak di tengah-tengah masyarakat dengan tujuan mengislah mereka.
6. BERTERUSAN
Amal tarbawiyah tidak berhenti kecuali setelah ruh terpisah dari jasad.
Ia :
KEDUA : ELEMEN-ELEMEN
AMAL TARBAWIYAH
Keistimewaan amal tarbawiyah Ikhwan adalah kerana ia :
Amal tarbawiyah terdiri daripada beberapa
komponen :
1. MURABBI
Murabbi umpama batu asas kepada sebuah amal tarbawiyah.
Murabbi mendidik mutarabbi berpandukan manhaj Allah dan inilah tanggungjawab dan peranan Nabi-Nabi sebagaimana yang digambarkan dalam firmanNya :
“Sepertimana kami telah mengutuskan pada kamu Rasul dari kalangan kamu , membacakan untukmu ayat-ayat kami, menyucikan kamu dan mengajarkan kamu Al Kitab dan Al Hikmah, dan dia mengajarkan untukmu apa yang tidak kamu ketahui.” (QS Al Baqarah : 151)
Tarbiyah Rabbaniyah pada hakikatnya adalah suatu proses melantik penjamin atau ketua ke atas sekelompok individu dan dia melaksanakan tarbiyah sebagaimana yang diredhai Allah swt.
Murabbi mempunyai peranan dan tanggungjawab yang penting.
Murabbilah yang :
Murabbi bertanggungjawab sebagai
:
i. ‘Al Walid’ (bapa), dengan kasih sayang dan prihatin terhadap urusan hidup mutarabbinya.
ii. ‘As Syaikh’ , menjaga hal-hal yang berkait dengan iman, ibadah dan ‘suluk’ (perilaku).
iii. ‘Al Ustaz’ (guru), menguruskan capaian keilmuan.
iv. ‘Al Qa’id’ (pemimpin), dalam pengurusan suatu kelompok atau organisasi.
Ada satu kisah di zaman khalifah Umar ra yang boleh kita teladani iaitu dalam peristiwa seorang sahabat Nabi saw, Abdullah bin Hudzafah As Sahmy yang telah ditawan oleh tentera Rom, maka Raja Rom telah memujuknya untuk masuk agama Nasrani namun ia tetap thabat sehingga ada beberapa tawanan Muslimin yang mati dibunuh dengan dicampakkan mereka ke dalam kuali air yang mendidih.
Rasulullah saw telah mentarbiyah
generasi contoh ini dengan prinsip dan nilai-nilai. Generasi hari ini tidak
akan berjaya sepertimana generasi yang pertama kecuali dengan melalui acuan
prinsip dan nilai-nilai yang sama.
Maka jelaslah bahawa strategi terpenting dalam usaha ‘islah’ (perbaikan) adalah membina generasi murabbi yang amanah dan bertanggungjawab.
2. INDIVIDU
Individu adalah bata binaan yang pertama dalam sebuah masyarakat. Jika baik bata ini maka akan baiklah masyarakat seluruhnya.
Sejarah dakwah telah membuktikan bahawa ia sentiasa bermula dengan individu. Rasul atau Nabi bermula dengan dirinya sebagai individu kemudian menyeru sebilangan individu untuk ditarbiyah, seraya membentuk sebuah fikrah kepada individu-individu ini untuk mereka hidup dan bertindak dengan orientasi fikrah tersebut, lalu mereka berjihad pada jalannya dan mati kerananya.
Tanggungjawab mengubah adalah sukar dan rumit, maka penyediaan individu muslim yang berkemahiran wajib dilaksanakan bertepatan dengan beratnya amanah yang akan dipikul.
Oleh sebab itu, Imam Hasan Al Banna telah menggariskan muwasofat dan tanda-tanda individu yang dimaksudkan pada rukun amal, iaitu :
Barangsiapa yang meneliti 10 muwasofat
yang disebutkan di atas, kita akan mendapati ia bermula dengan ‘islahkan
dirinya’ dan ini menfokuskan pada sudut individu dan keperibadian
kerana ini adalah persediaan untuk individu yang akan :
10 muwasofat ini juga merangkumi
aspek-aspek diri manusia, badannya, akal dan ruhiyah.
Berikut adalah keistimewaan pembinaan sifat-sifat yang dimaksudkan :
i. Sempurna
Pembinaan dari seluruh aspek iaitu meliputi fikriyah, nafsiyah dan harakiyah dan bukan semata-mata pembinaan fikrah dan teori ataupun ruhiyah sahaja ataupun semata-mata harakiyah dan siyasah.
Kesempurnaan pembinaan ini akan menghasilkan individu yang mampu menghadapi ujian, tetap gagah pendirian dan berterusan dalam amal. Maka akan tercapailah visi dan misi jamaah dengan kewujudannya.
ii. Seimbang
Memberi perhatian kepada seluruh aspek dengan kadar yang diperlukan tanpa berlebihan atau kurang. Ketidakseimbangan dalam pembetukan ini akan menyebabkan kecacatan dan kerosakan pada binaan individu tersebut.
iii. Praktikal dan bukannya retorik
Ia tidak terhad kepada aspek teori, bahkan disesuaikan dengan uslub dan manhaj yang praktikal dalam sebuah amal takwin di mana ia akan menghasilkan sebuah contoh tauladan yang bergerak mapan dan bukan semata-mata peringatan dan pembelajaran tetapi amal dan gerakan.
3. BI’AH (SUASANA) TARBAWIYAH
Ia bermaksud suasana di sekeliling individu di mana sebuah amal tarbawiyah berubah mengikut suasana dan persekitaran.
Maka amatlah penting untuk membentuk sebuah persekitaran yang sesuai dan membina benteng yang mengawal individu daripada persekitaran yang buruk.
Persekitaran yang baik adalah persekitaran yang diwarnai dengan :
Persekitaran yang buruk pula
adalah suasana :
Imam Hasan Al Banna sangat
mementingkan pengawasan saf dan pembersihan persekitaran Ikhwaniyah dengan
mengatakan :
“Jika ada di dalam saf ini orang yang hatinya sakit dan rosak, lemahnya misi, hilang cita-citanya, maka keluarkanlah ia dari barisan ini. Sesungguhnya dia adalah seorang yang menghalang rahmat, yang memagari kita dari taufiqNya.”
4. MANHAJ
Ia berupa himpunan percubaan-percubaan tarbawi yang disediakan oleh Ikhwan untuk individu-individu yang menjadi ahlinya. Ia berobjektifkan percambahan yang menyeluruh dari sudut (akal-pengetahuan-agama-sosial-tubuh badan-jiwa-seni) yang membawa kepada perubahan perilaku mereka untuk mencapai visi dan misi tarbiyah yang diimpikan.
Manhaj terdiri daripada :
Imam Hasan Al Banna menyebut dalam
Risalah “Adakah Kita Kaum Yang Bekerja” :
“Aku melihat setiap usaha ke arah kebangkitan yang sejati, mereka berjaya kerana pada mereka ada :
Ia disusun oleh para du’at ke arah kebangkitan. Generasi sebelum mereka
telah berusaha merealisasikannya namun ada juga gangguan-gangguan luaran yang
cuba memusnahkannya, tetapi :
Samada mereka menambah amal generasi sebelum mereka dengan lebih baik
kemudian mencapai ‘At Tamkin’ ,
ataupun mengikuti mereka dalam jejak-jejak yang ditinggalkan kemudian menambah
binaannya dan berjalanlah ummah selangkah demi selangkah ke arah misinya.”
Betapa indahnya kata-kata ini dan betapa cantiknya asas yang digariskan oleh Imam Hasan Al Banna dengan izin Allah, bersama mereka yang telah turut mengambil bahagian dalam amal pembinaan dan takwin di mana mereka telah banyak memberi kesan perubahan terhadap realiti ummah Islamiyah ini.
Ia adalah sebuah kebijaksanaan operasi binaan dan pengurusan organisasi tarbiyah dan takwin di mana kita perlulah merasai betapa hebatnya kebijaksanaan ini yang tiada tolok bandingnya hasil dari inspirasi kepimpinan yang terdahulu setelah dijelaskan mengenai wasilah dan uslub tarbiyah pada pandangan Ikhwanul Muslimin.
Imam Hasan Al Banna telah mengetahui dimensi kehancuran kaum Muslimin dari sudut ruh dan tamadun serta sebab-sebab jauhnya mereka dari Islam.
Beliau telah :
Untuk itu, datanglah tarbiyah yang
dibawa oleh Imam Hasan Al Banna untuk merealisasikan visi dan misi yang telah
ditetapkan dengan fokus pada sinergi ruh Islam dan individu-individu dalam
jamaah di mana tarbiyah telah :
Selepas menjelaskan ciri-ciri dan
asas-asas amal tarbawiyah, kita perlulah pula memenuhi tuntutan amal tarbawiyah
berikut yang akan menjamin kemampanan proses takwin :
PERTAMA : MANHAJ YANG SAHIH
Ia adalah hasil cernaan Al Qur’an, Sunnah Rasulullah saw dan hukum hakam Islam di samping panduan dar sirah Nabi saw dan sahabat baginda radhiallahuanhum. Ikhwan melaksanakan apa yang difahami daripada Ad Deen tanpa sebarang tolak ansur dan sikap ambil mudah.
KEDUA : QUDWAH SOLEHAH
Imam Hasan Al Banna telah memahami sepak terajang zaman ini untuk melaksanakan sebuah amal tarbawiyah. Oleh kerana itu beliau sendiri telah mendahului untuk menjadi contoh tauladan dan qudwah yang baik.
Beliau telah menguasai dan menjiwai sebaik mungkin manhaj yang ditulisnya sendiri kepada para Ikhwan. Maka beliau telah menjadi qudwah terutama pada aspek :
Ikhwan memahami bahawa simbol
kepada kekuatan mereka bukanlah pada perancangan, organisasi dan teori tetapi
kekuatan yang sebenar adalah membumikan semua itu dalam bentuk realiti yang nampak
dan terang. Ini memberi nilai tambah kepada pertahanan dan pengembangan amal
sebagai kelengkapan sebuah harakah.
Akh muslim perlu tahu bahawa ketika dia beramal, dia sedang membawa orang itu untuk mencontohinya sebagai :
Ini semua adalah hasil sentuhan
emosi dan perasaan yang telah dipupuk oleh Imam Hasan Al Banna dalam jiwa
Ikhwan di mana amal-amal ini berhajatkan kepada ikatan hati dan kesatuan syi’ar
antara kaum muslimin.
KETIGA : PERSEKITARAN YANG BAIK
Amal ini membentuk dan menyediakan iklim yang sesuai untuk operasi takwin di mana ia akan mencipta sebuah suasana Islamik sehinggalah terhasil sebuah barisan hadapan orang mu’min yang beramal untuk meletakkan kalimah Allah itu tinggi dan mulia.
Ikhwan berusaha mengawal persekitaran ini dengan inisiatif usrah, katibah, perkhemahan , program-program di masjid dan sekolah, khidmat kesihatan serta kebajikan dan sosial.
Ikhwan Muslimin telah menggariskan beberapa wasilah untuk membina individu-individu yang akan memberi kesan yang besar terhadap pemeringkatan individu dan kitaran generasi yang sihat untuk terus memikul dakwah yang mulia ini.
Wasilah-wasilah ini telah dibuktikan keberkesanannya sepanjang zaman, maka ia tidak memerlukan sebarang pertukaran dan jangan sesekali kita mengambil remeh terhadapnya.
WASILAH-WASILAH PEMBINAAN DAN TAKWIN
1. USRAH
Ia adalah asas kepada pembinaan sebuah Jamaah. Selain itu ia juga asas kepada pembinaan seorang individu yang merangkumi sistem tarbiyah yang menyeluruh dengan menguruskan semua aspek dalam diri (akal, hati dan jasad) manusia. Usrah membentuk individu ini dengan acuan Islam yang bertepatan dengan Al Qur’an dan As Sunnah Rasulullah saw.
Imam Hasan Al Banna menyebut :
“Islam menekankan pengurusan sebuah usrah (keluarga) dalam :
Ustaz Hasan Al Hudhaibi pula
menyebut :
“Sistem usrah bertujuan merealisasikan makna Islam secara praktikal di antara Ikhwan. Jika mereka berjaya melaksanakannya maka akan datanglah kepada mereka kejayaan dan ‘An Nasr’ (pertolongan) seperti yang telah Allah janjikan.”
Ia adalah sebuah medan pembetukan yang berfokus dalam jamaah, agar dapat menjalankan tanggungjawab dan amanah untuk menjadi sebab kepada kejayaan agama ini, juga kebanggaan dan kemuliaan buat ummat Islam seluruhnya.
2. KATIBAH
Ia adalah :
3. REHLAH
Ia berfungsi untuk :
4. MUKHAYYAM
Ia :
5. MUKTAMAR
Ia :
6. DAURAH
Ia :
7. NADWAH
Ia adalah aktiviti :
Kesemua wasilah yang dijelaskan di
atas telah :
Oleh yang demikian, tarbiyah di
sisi Ikhwan Muslimin adalah sebuah amal yang cukup penting dan tiada amal yang mampu
menandinginya. Ikhwan telah mengiktirafnya sejak bermula langkahnya yang
pertama lagi.
Jalan pengislahan adalah jalan tarbiyah individu- individu yang berpandukan manhaj Islam untuk menggarap misi yang diimpikan.
Ia adalah sebuah manhaj yang diwarisi dan bukan diciptakan yang bersumberkan Al Qur’an, Sunnah RasulNya dengan mengambil ibrah perjalanan sahabat, para tabi’in serta orang-orang soleh dari kalangan pemimpin risalah sepanjang sejarah Islam.
Tarbiyah dan takwin sepertimana yang dikatakan oleh Imam Hasan Al Banna memerlukan kepada :
i. Kekuatan jiwa yang kukuh.
ii. Kemahuan dan azam yang tinggi.
iii. Kesetiaan total yang tidak berbelah bagi.
iv. Pengorbanan yang besar.
v. Beriman dengan prinsip-prinsip yang dipegang.
‘At Tamkin’ atau penguasaan terhadap dunia ini akan berlaku sebagaimana yang Allah firmankan :
“Allah telah berjanji kepada orang yang beriman di antara kamu dan beramal soleh untuk dijadikan mereka khalifah di atas muka bumi ini sebagaimana telah dijadikan khalifah orang-orang sebelum mereka, agar mereka dapat melaksanakan agama mereka yang telah diredhai ke atas mereka dan agar digantikan ketakutan mereka sebelum itu dengan perasaan aman, mereka beribadah kepadaku dan tidak mensyirikkan aku dengan sesuatu. Maka barangsiapa yang kufur selepas itu, merekalah orang orang yang fasiq.” (QS An Nur : 55)
Dengan izin Allah, kita telah melihat contoh tauladan yang hebat dari satu generasi ke generasi yang lain di mana mereka sanggup memikul dakwah ini walaupun terpaksa dibebani dengan ujian dan mihnah sepanjang zaman.
PERTAMA : CIRI-CIRI AMAL TARBAWIYAH
Berikut disenaraikan beberapa ciri terpenting yang membezakan Jamaah Ikhwanul Muslimin dan ciri-ciri inilah yang telah memberi kesan besar terhadap pembinaan generasi demi generasi yang mempunyai sifat yang sama serta sikap yang istimewa.
1. RABBANIYAH
Ia :
a. Memfokuskan kerja-kerja menghidupkan iman.
b. Berpandukan Al Qur’an dan As Sunnah serta
bertepatan dengan fitrah insaniyah.
c. Amal yang berterusan dan tidak terikat
dengan masa.
d. Sebuah kerja melatih iman yang akan
memberi kesan terhadap akhlak dan perilaku.
a. Hidup berhubung dengan Allah.
b. Yakin dengan pertemuan dan hitungan
amalnya.
c. Mengharapkan rahmatNya.
d. Takut terhadap balasan siksanya.
2. MENYELURUH, MELENGKAPI DAN SEIMBANG
Ia adalah sebuah terbitan daripada manhaj Islam yang bersifat sempurna dalam menguruskan insan muslim dari setiap sudut agar mencapai sebuah kehidupan yang sejahtera.
Ia juga terbit kerana keimanan kita kepada kesyumulan manhaj Islam, lengkap dan seimbang. Kita tidak akan berpuas hati dengan Islam kecuali dengan memahami dan beramal dalam dimensinya yang syamil dan kamil.
Oleh itu, proses ‘takwin’ (pembentukan) berjalan dan berlangsung terus menerus dengan menyelaraskan ilmu, akal, ruh, emosi, hati, tindakan dan gerakan.
3. BERPERINGKAT
Ia berasal daripada keimanan kita pada ketetapan Allah pada ciptaanNya yang berperingkat-peringkat.
4. PENGUMPULAN DAN PENYUSUNAN
Ia bermula dengan mengumpul, kemudian menyusunnya sehinggalah tercapai apa yang ingin diimpikan dari sebuah tarbiyah.
Ini dibuktikan dalam peristiwa bai’ah aqabah kedua apabila disebutkan bahawa peserta bai’ah aqabah terdiri daripada 72 orang lelaki, 2 orang perempuan lantas Rasulullah saw bersabda :
“Keluarkan dari kalangan kamu 12 orang naqib” kemudian menyambung “Kamu semua adalah penjamin bagi kaummu.”
Ini adalah sebuah pengurusan amal tarbawi.
Sabda Rasulullah saw :
“Sertailah jamaah, sesungguhnya serigala akan memakan ternakan yang terpisah.”
5. GERAKAN
Menjayakan fikrah ini dan merealisasikannya adalah sebuah tuntutan yang mulia untuk dicapai.
Ia membuatkan kita buntu dan tidak bermaya tanpa sebuah ciri gerakan atau harakiyah.
Ia memberi kita sebuah kekuatan untuk menghadapi realiti di sekeliling kita yang sangat mencengkam di mana seorang individu perlu bergerak di tengah-tengah masyarakat dengan tujuan mengislah mereka.
6. BERTERUSAN
Amal tarbawiyah tidak berhenti kecuali setelah ruh terpisah dari jasad.
Ia :
a. Sebuah amal yang lazim sepanjang hayat.
b. Membuatkan seseorang itu sentiasa
memperbaiki tindakan dan amalannya.
c. Sentiasa cuba melatih kemahiran dan peningkatan
pengetahuan yang baik sehingga menambah
bekalan untuk berterusan dalam amal dakwah.
Keistimewaan amal tarbawiyah Ikhwan adalah kerana ia :
a. Bersumberkan dari sirah Nabi Muhammad saw
dan para sahabat radhiallahuanhum.
b. Mampu mensinergikannya dengan uslub moden
dalam amal tarbawiyah di mana ia menghimpunkan yang asli dan moden.
c. Sentiasa mendapat perhatian untuk
dinaiktaraf dan dikembangkan.
1. MURABBI
Murabbi umpama batu asas kepada sebuah amal tarbawiyah.
Murabbi mendidik mutarabbi berpandukan manhaj Allah dan inilah tanggungjawab dan peranan Nabi-Nabi sebagaimana yang digambarkan dalam firmanNya :
“Sepertimana kami telah mengutuskan pada kamu Rasul dari kalangan kamu , membacakan untukmu ayat-ayat kami, menyucikan kamu dan mengajarkan kamu Al Kitab dan Al Hikmah, dan dia mengajarkan untukmu apa yang tidak kamu ketahui.” (QS Al Baqarah : 151)
Tarbiyah Rabbaniyah pada hakikatnya adalah suatu proses melantik penjamin atau ketua ke atas sekelompok individu dan dia melaksanakan tarbiyah sebagaimana yang diredhai Allah swt.
Murabbi mempunyai peranan dan tanggungjawab yang penting.
Murabbilah yang :
a. Menjadi kayu pengukur kejayaan amal
tarbawiyah dan pencapaian objektifnya.
b. Memelihara saf yang dipertanggungjawabkan
ke atasnya.
i. ‘Al Walid’ (bapa), dengan kasih sayang dan prihatin terhadap urusan hidup mutarabbinya.
ii. ‘As Syaikh’ , menjaga hal-hal yang berkait dengan iman, ibadah dan ‘suluk’ (perilaku).
iii. ‘Al Ustaz’ (guru), menguruskan capaian keilmuan.
iv. ‘Al Qa’id’ (pemimpin), dalam pengurusan suatu kelompok atau organisasi.
Ada satu kisah di zaman khalifah Umar ra yang boleh kita teladani iaitu dalam peristiwa seorang sahabat Nabi saw, Abdullah bin Hudzafah As Sahmy yang telah ditawan oleh tentera Rom, maka Raja Rom telah memujuknya untuk masuk agama Nasrani namun ia tetap thabat sehingga ada beberapa tawanan Muslimin yang mati dibunuh dengan dicampakkan mereka ke dalam kuali air yang mendidih.
Abdullah bin Hudzafah sendiri telah diikat di tiang salib dan dipanah ke
bahagian lengan dan kakinya namun ia tetap tidak murtad sehingga akhirnya dia
dihadapkan ke kuali panas yang mendidih yang menyebabkan dia menangis.
Apabila ditanya mengapa dia menangis, dia menjawab :
“Aku
menangis kerana keinginanku selama ini tidak terkabul. Aku ingin mati di medan
perang fisabilillah. Ternyata kini, aku akan mati dalam kuali.”
Dengan sikap
teguhnya ini, Raja Rom mati akal sehingga ia memujuknya semula untuk mencium
kepala Raja tersebut supaya dengan perbuatan tersebut dirinya akan dibebaskan
bersama dengan tawanan muslimin yang seramai 80 orang. Dengan rasa
tanggungjawab terhadap tawanan muslimin tersebut, ia lalu menerima tawaran Raja
Rom tersebut dan terus mencium kepala Raja Rom itu yang akhirnya menyebabkan
dirinya dan tawanan muslimin yang lain dibebaskan.
Peristiwa ini
menjadikan khalifah Umar begitu gembira sehingga apabila ia bertemu Abdullah
dan tawanan muslimin yang kembali ke Madinah maka disuruhnya semua
tentera-tentera muslimin mencium kepala Abdullah dan beliau adalah orang
pertama yang menciumnya.
Maka jelaslah bahawa strategi terpenting dalam usaha ‘islah’ (perbaikan) adalah membina generasi murabbi yang amanah dan bertanggungjawab.
2. INDIVIDU
Individu adalah bata binaan yang pertama dalam sebuah masyarakat. Jika baik bata ini maka akan baiklah masyarakat seluruhnya.
Sejarah dakwah telah membuktikan bahawa ia sentiasa bermula dengan individu. Rasul atau Nabi bermula dengan dirinya sebagai individu kemudian menyeru sebilangan individu untuk ditarbiyah, seraya membentuk sebuah fikrah kepada individu-individu ini untuk mereka hidup dan bertindak dengan orientasi fikrah tersebut, lalu mereka berjihad pada jalannya dan mati kerananya.
Tanggungjawab mengubah adalah sukar dan rumit, maka penyediaan individu muslim yang berkemahiran wajib dilaksanakan bertepatan dengan beratnya amanah yang akan dipikul.
Oleh sebab itu, Imam Hasan Al Banna telah menggariskan muwasofat dan tanda-tanda individu yang dimaksudkan pada rukun amal, iaitu :
a. Aqidah yang sejahtera.
b. Ibadah yang sahih.
c. Akhlak yang kukuh.
d. Badan yang kuat dan sihat.
e. Berpengetahuan hebat.
f. Mampu menanggung diri sendiri.
g. Memelihara waktu.
h. Tersusun urusannya.
i.
Bermujahadah
terhadap dirinya.
j.
Bermanfaat
terhadap orang lain.
a. Mempunyai kekuatan yang menolaknya untuk
bergerak secara kendiri.
b. Berusaha mengurus tarbiyah sendiri dan
tidak bergantung kepada arahan atau cadangan orang lain untuk bekerja dan
mengislah urusannya.
c. Memperuntukkan waktunya, tenaganya,
hartanya dan rehatnya untuk dakwah dan fikrah tanpa berlengah dan mengharapkan
balasan.
Berikut adalah keistimewaan pembinaan sifat-sifat yang dimaksudkan :
i. Sempurna
Pembinaan dari seluruh aspek iaitu meliputi fikriyah, nafsiyah dan harakiyah dan bukan semata-mata pembinaan fikrah dan teori ataupun ruhiyah sahaja ataupun semata-mata harakiyah dan siyasah.
Kesempurnaan pembinaan ini akan menghasilkan individu yang mampu menghadapi ujian, tetap gagah pendirian dan berterusan dalam amal. Maka akan tercapailah visi dan misi jamaah dengan kewujudannya.
ii. Seimbang
Memberi perhatian kepada seluruh aspek dengan kadar yang diperlukan tanpa berlebihan atau kurang. Ketidakseimbangan dalam pembetukan ini akan menyebabkan kecacatan dan kerosakan pada binaan individu tersebut.
iii. Praktikal dan bukannya retorik
Ia tidak terhad kepada aspek teori, bahkan disesuaikan dengan uslub dan manhaj yang praktikal dalam sebuah amal takwin di mana ia akan menghasilkan sebuah contoh tauladan yang bergerak mapan dan bukan semata-mata peringatan dan pembelajaran tetapi amal dan gerakan.
3. BI’AH (SUASANA) TARBAWIYAH
Ia bermaksud suasana di sekeliling individu di mana sebuah amal tarbawiyah berubah mengikut suasana dan persekitaran.
Maka amatlah penting untuk membentuk sebuah persekitaran yang sesuai dan membina benteng yang mengawal individu daripada persekitaran yang buruk.
Persekitaran yang baik adalah persekitaran yang diwarnai dengan :
a. Cinta dan ukhuwah.
b. Thiqah dan jundiyah.
c. Kepatuhan dan disiplin.
d. Syura dan nasihat.
a. Banyak berkata-kata.
b. Selalu berprasangka buruk.
c. Tuduh menuduh.
d. Berlaku pengangguran dakwah.
e. Sedikitnya amal.
f. Lemahnya penguasaan terhadap rukun-rukun
usrah.
“Jika ada di dalam saf ini orang yang hatinya sakit dan rosak, lemahnya misi, hilang cita-citanya, maka keluarkanlah ia dari barisan ini. Sesungguhnya dia adalah seorang yang menghalang rahmat, yang memagari kita dari taufiqNya.”
4. MANHAJ
Ia berupa himpunan percubaan-percubaan tarbawi yang disediakan oleh Ikhwan untuk individu-individu yang menjadi ahlinya. Ia berobjektifkan percambahan yang menyeluruh dari sudut (akal-pengetahuan-agama-sosial-tubuh badan-jiwa-seni) yang membawa kepada perubahan perilaku mereka untuk mencapai visi dan misi tarbiyah yang diimpikan.
Manhaj terdiri daripada :
a. Hadaf (tujuan).
b. Bahan-bahan.
c. Uslub atau wasilah.
d. Penguatkuasaan.
“Aku melihat setiap usaha ke arah kebangkitan yang sejati, mereka berjaya kerana pada mereka ada :
a.
Manhaj tetap yang dilaksanakan.
b.
Objektif tetap yang dituju.
a.
Tidak berjaya memotong apa yang telah
mereka sambungkan.
b.
Tidak meruntuhkan apa yang telah mereka
bina.
c.
Tidak menjatuhkan apa yang telah mereka
asaskan.
d.
Tidak merobohkan apa yang telah mereka
pelihara.
Betapa indahnya kata-kata ini dan betapa cantiknya asas yang digariskan oleh Imam Hasan Al Banna dengan izin Allah, bersama mereka yang telah turut mengambil bahagian dalam amal pembinaan dan takwin di mana mereka telah banyak memberi kesan perubahan terhadap realiti ummah Islamiyah ini.
Ia adalah sebuah kebijaksanaan operasi binaan dan pengurusan organisasi tarbiyah dan takwin di mana kita perlulah merasai betapa hebatnya kebijaksanaan ini yang tiada tolok bandingnya hasil dari inspirasi kepimpinan yang terdahulu setelah dijelaskan mengenai wasilah dan uslub tarbiyah pada pandangan Ikhwanul Muslimin.
Imam Hasan Al Banna telah mengetahui dimensi kehancuran kaum Muslimin dari sudut ruh dan tamadun serta sebab-sebab jauhnya mereka dari Islam.
Beliau telah :
a. Menyeru mereka untuk mempraktikkan Islam.
b. Memeliharanya dengan uslub tarbiyah yang
dilaksanakan di atas manhaj Islam.
c. Mengutamakan aspek pemeliharan insani
sebagai fokus yang besar.
d. Mentarbiyahnya dengan meraikan aspek ruh,
akal dan jasad serta menyeimbangkan unsur-unsur tersebut.
e. Mencipta dan memperbaharui wasilah-wasilah
yang mampu mencapai visi dan misi serta sesuai dengan realiti moden hari ini.
a. Memisahkan mereka daripada nilai-nilai
keduniaan secara total.
b. Menjauhkan mereka daripada mengkagumi apa
yang dikagumi oleh hawa nafsu dan hanya mengkagumi Al Haq (kebenaran).
c. Mendidik mereka untuk tidak mengikuti
tindak tanduk keinginan mereka semata-mata tetapi mengikut telunjuk Al Haq
(kebenaran).
PERTAMA : MANHAJ YANG SAHIH
Ia adalah hasil cernaan Al Qur’an, Sunnah Rasulullah saw dan hukum hakam Islam di samping panduan dar sirah Nabi saw dan sahabat baginda radhiallahuanhum. Ikhwan melaksanakan apa yang difahami daripada Ad Deen tanpa sebarang tolak ansur dan sikap ambil mudah.
KEDUA : QUDWAH SOLEHAH
Imam Hasan Al Banna telah memahami sepak terajang zaman ini untuk melaksanakan sebuah amal tarbawiyah. Oleh kerana itu beliau sendiri telah mendahului untuk menjadi contoh tauladan dan qudwah yang baik.
Beliau telah menguasai dan menjiwai sebaik mungkin manhaj yang ditulisnya sendiri kepada para Ikhwan. Maka beliau telah menjadi qudwah terutama pada aspek :
a. Semangat.
b. Pengorbanan.
c. Beramal untuk dakwah.
Akh muslim perlu tahu bahawa ketika dia beramal, dia sedang membawa orang itu untuk mencontohinya sebagai :
a. Seorang ahli tahajjud yang sering insaf
mengalirkan air mata.
b. Seorang yang kuat semangat dalam
perjuangan.
c. Seorang yang pakar dalam keilmuan.
KETIGA : PERSEKITARAN YANG BAIK
Amal ini membentuk dan menyediakan iklim yang sesuai untuk operasi takwin di mana ia akan mencipta sebuah suasana Islamik sehinggalah terhasil sebuah barisan hadapan orang mu’min yang beramal untuk meletakkan kalimah Allah itu tinggi dan mulia.
Ikhwan berusaha mengawal persekitaran ini dengan inisiatif usrah, katibah, perkhemahan , program-program di masjid dan sekolah, khidmat kesihatan serta kebajikan dan sosial.
Ikhwan Muslimin telah menggariskan beberapa wasilah untuk membina individu-individu yang akan memberi kesan yang besar terhadap pemeringkatan individu dan kitaran generasi yang sihat untuk terus memikul dakwah yang mulia ini.
Wasilah-wasilah ini telah dibuktikan keberkesanannya sepanjang zaman, maka ia tidak memerlukan sebarang pertukaran dan jangan sesekali kita mengambil remeh terhadapnya.
WASILAH-WASILAH PEMBINAAN DAN TAKWIN
1. USRAH
Ia adalah asas kepada pembinaan sebuah Jamaah. Selain itu ia juga asas kepada pembinaan seorang individu yang merangkumi sistem tarbiyah yang menyeluruh dengan menguruskan semua aspek dalam diri (akal, hati dan jasad) manusia. Usrah membentuk individu ini dengan acuan Islam yang bertepatan dengan Al Qur’an dan As Sunnah Rasulullah saw.
Imam Hasan Al Banna menyebut :
“Islam menekankan pengurusan sebuah usrah (keluarga) dalam :
a.
Membina ahli-ahlinya.
b.
Membentuk mereka menjadi syakhsiyah contoh.
c.
Menguatkan ikatan mereka.
d.
Menjana ukhuwah mereka daripada kata-kata
dan teori kepada peringkat tindakan dan amal.”
“Sistem usrah bertujuan merealisasikan makna Islam secara praktikal di antara Ikhwan. Jika mereka berjaya melaksanakannya maka akan datanglah kepada mereka kejayaan dan ‘An Nasr’ (pertolongan) seperti yang telah Allah janjikan.”
Ia adalah sebuah medan pembetukan yang berfokus dalam jamaah, agar dapat menjalankan tanggungjawab dan amanah untuk menjadi sebab kepada kejayaan agama ini, juga kebanggaan dan kemuliaan buat ummat Islam seluruhnya.
2. KATIBAH
Ia adalah :
a. Tarbiyah ruhiyah.
b. Proses melembutkan hati.
c. Program mencantikkan jiwa.
d. Sistem yang mampu mengembalikan jasad
kepada ibadah, tahajjud, zikir, tadabbur dan fikir dalam bentuknya yang khas.
Ia berfungsi untuk :
a. Menguatkan tubuh badan.
b. Menyegarkan jiwa.
c. Menghubungkan silaturahim antara ahli.
d. Mendalamkan ikatan antara mereka.
e. Melatih ahli-ahli untuk berkendiri,
berurusan dengan baik, bertolak ansur, disiplin terhadap peraturan, kepatuhan
dan peroleh pengalaman pengalaman ilmiah.
Ia :
a. Membentuk kehidupan ahli dengan acuan
Islam dalam satu tempoh masa tertentu dalam beberapa hari.
b. Mencorak perilaku Islami dan adab-adab Qur’ani.
c. Melatih ahli dalam sebuah ketumbukan merangkumi
seluruh aspek seperti taat, tersusun, tolak ansur, disiplin, kepatuhan serta
praktikal dalam memikul amanah dan mengambil serius tanggungjawab dan nilai
sebuah amanah.
Ia :
a. Memberi peluang kepada ahli untuk
berbincang dan bertukar fikiran.
b. Memberi fokus terhadap mendayagunakan
aspek pemikiran dan pengetahuan di kalangan ahli.
c. Meningkatan kesedaran dan mendalamkan
kefahaman terhadap isu yang dibentangkan.
Ia :
a. Melatih dan membimbing ahli dalam
kemahiran-kemahiran asas dalam setiap bidang dan amal dakwah.
b. Bertindak memberi pengalaman dan percubaan
ilmiah dengan melibatan ahli-ahli pakar dan berpengalaman.
Ia adalah aktiviti :
a. Menganalisa isu dan masalah yang dibentangkan.
b. Memahami aspek yang pelbagai dan cara-cara
mengolahnya.
c. Menanam kesedaran yang mendalam dalam diri
ahli.
d. Menyatukan fikrah mereka agar kesemuanya
mempunyai kesatuan peta amal dan fikrah.
a. Menggambarkan dengan jelas keunikan dan
keistimewaan manhaj tarbiyah Ikhwan Muslimin.
b. Membuktikan kebijaksanaan strategi
pembinaan dan takwin Imam Hasan Al Banna yang telah melahirkan rijal-rijal yang
memiliki keinginan dan azam yang tinggi sepanjang zaman dan di setiap penjuru
dunia.
Jalan pengislahan adalah jalan tarbiyah individu- individu yang berpandukan manhaj Islam untuk menggarap misi yang diimpikan.
Ia adalah sebuah manhaj yang diwarisi dan bukan diciptakan yang bersumberkan Al Qur’an, Sunnah RasulNya dengan mengambil ibrah perjalanan sahabat, para tabi’in serta orang-orang soleh dari kalangan pemimpin risalah sepanjang sejarah Islam.
Tarbiyah dan takwin sepertimana yang dikatakan oleh Imam Hasan Al Banna memerlukan kepada :
i. Kekuatan jiwa yang kukuh.
ii. Kemahuan dan azam yang tinggi.
iii. Kesetiaan total yang tidak berbelah bagi.
iv. Pengorbanan yang besar.
v. Beriman dengan prinsip-prinsip yang dipegang.
‘At Tamkin’ atau penguasaan terhadap dunia ini akan berlaku sebagaimana yang Allah firmankan :
“Allah telah berjanji kepada orang yang beriman di antara kamu dan beramal soleh untuk dijadikan mereka khalifah di atas muka bumi ini sebagaimana telah dijadikan khalifah orang-orang sebelum mereka, agar mereka dapat melaksanakan agama mereka yang telah diredhai ke atas mereka dan agar digantikan ketakutan mereka sebelum itu dengan perasaan aman, mereka beribadah kepadaku dan tidak mensyirikkan aku dengan sesuatu. Maka barangsiapa yang kufur selepas itu, merekalah orang orang yang fasiq.” (QS An Nur : 55)
Ya Allah, berikanlah kekuatan dengan
tarbiyah yang kami jalani dan lalui sehingga ia menjadi pencetus kepada suatu
kebangkitan ruhiyah yang akan menjadi gelombang bagi membangkitkan kesedaran umat
ke arah menegakkan kekhalifahan di atas muka bumi ini.
Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS
Friday, 18 April 2014
Asas Kemantapan Organisasi
Setiap jamaah yang digerakkan perlu
mempunyai asas-asas yang membantunya untuk terus bergerak dengan binaan yang
sejahtera dan sahih supaya ia tidak terbantut dan hancur di samping agar ia
mampu menghadapi pelbagai situasi, bahaya yang mendatang serta badai yang akan
menggoncangkan kekuatan bangunannya.
Oleh itu, jamaah Islam yang sebenar adalah terbentuk daripada asas-asas Islam yang asli yang berasal daripada jamaah yang terawal pada zaman Nabi Muhammad saw di mana ia berpandukan kepada kriteria aqidah yang sejahtera dan ibadah yang sahih.
Dari sinilah terbentuknya asas-asas untuk membangun Jamaah Ikhwanul Muslimin merangkumi pembinaan peribadi dengan fokus aqidah, akhlak dan suluk (perilaku) di samping merangkumi pembinaan organisasi dengan ikatannya yang asas iaitu ukhuwah, thiqah dan taat.
PERTAMA : PEMBINAAN PERIBADI
Ini adalah asas pembinaan yang terpenting dalam polisi jamaah kerana ia fokus pada sudut aqidah, akhlak dan suluk (perilaku). Jika hilang pembinaan ini dari jamaah, maka tidaklah ia dikira sebagai jamaah.
Pembinaan ini terbahagi kepada dua bahagian :
1. Pembinaan Aqidah dan Kepercayaan
Ia adalah perkara terpenting dalam sebuah pembinaan Jamaah. Dengan Iman :
Inilah yang telah membuahkan jihad dengan harta dan jiwa pada jalan Allah.
Firman Allah swt :
“Orang-orang mukmin yang beriman dengan Allah dan Rasulnya kemudian tiada ragu-ragu dan lantas berjihad dengan harta dan jiwanya pada jalan Allah, mereka inilah orang orang yang benar.”
Hakikatnya, aqidahlah yang menjaga dan menjamin keamanan serta kesejahteraan masyarakat dan jamaah ini secara khususnya.
Di antara kepentingannya adalah :
1. Memudahkan kita untuk melaksanakan prinsip dengan sesuatu yang ‘thabit’, agar kita tidak ragu-ragu di atas setiap tindakan dan tidak kucar kacir dari sudut perancangan.
2. Ketika jamaah menghadapi masa gentingnya dari berbagai kesukaran dan ujian, aqidah dan keyakinan inilah yang akan menyelamatkannya kerana ia berhubung terus dengan Allah yang tidak lemah dan mereka sentiasa dalam keadaan tenang dan gagah.
3. Aqidah adalah asas pada setiap perkataan dan amal. Setiap tindakan yang dibuat tanpa asas aqidah maka ia akan cenderung untuk terdedah kepada kegagalan dan kehancuran.
Firman Allah swt :
“Apakah mereka yang membina binaan atas dasar taqwa terhadap Allah dan ridhanya lebih baik, ataupun mereka yang membina binaan di atas tepi jurang yang runtuh maka ia turut runtuh dan jatuh ke neraka jahannam. Allah tidak memberi hidayah kepada kaum yang zalim” (QS At Taubah : 109)
4. Dengan aqidah, individu muslim akan hidup dalam ketenangan pada setiap urusan di samping memiliki hati dan jiwa yang ridha, keluasan hati yang membahagiakan kerana dia hidup di bawah penjagaan Allah swt.
5. Aqidah membentuk dan membimbing ‘rijal’ pada setiap masa dan peristiwa di mana mereka mempertahankan kemuliaan dan keislaman mereka. Mereka juga membenarkan kepercayaan ini di dalam hati-hati mereka dan berjihad di jalan Allah serta tidak pernah gentar kepada sesiapapun.
6. Ia adalah sebuah manifestasi jiwa yang sejahtera dan akhlak yang mulia. Rasulullah saw bersabda :
“Wahai sekalian manusia , katakanlah ‘Laa ilaaha Illa Allah’, maka kamu akan berjaya.”
KEDUA : PEMBINAAN AKHLAK DAN SULUK
Akhlak ialah manifestasi makna dan sifat yang membekas di dalam sebuah jiwa sehingga ia memperbaiki tindakan seseorang insan ataupun sebaliknya memperburukkannya.
Akhlak dan suluk adalah dua kriteria penting dalam membina individu dan jamaah di mana ia mendapat perhatian khusus dalam Islam dan ia berperanan mengislah pimpinan dan masyarakat.
Keselarasan antara aqidah dan suluk atau antara perkataan dan perbuatan adalah asas kekuatan setiap jamaah dan sebuah nilai qudwah. Jika perkataan seseorang berlawanan dengan tindakannya, maka masyarakat akan syak dan menghukum dirinya dan dakwah yang dipikulnya akan hilang kemegahan manhajnya dan keberkesanannya.
Amal yang tidak berhubung dengan hati, ia adalah sia-sia dan langsung tidak membawa kepada sebarang pentarbiyahan, perubahan atau kebangkitan.
Akhlak adalah asas kepada tarbiyah individu mahupun jamaah bahkan ia adalah perlembagaan asas masyarakat dan negara. Ia adalah asas yang wajib diterapkan ke atas seorang individu muslim sehinggalah dia menjadi batu bata yang terbaik untuk menyempurnakan projek binaan Islam yang besar.
Ini sepertimana para sahabat radhiallahuanhum yang ditarbiyah oleh Rasulullah saw, mereka terbina oleh tarbiyah yang menghasilkan muslim yang sejahtera di mana ia seharusnya menjadi rujukan oleh setiap jamaah muslimah untuk dipraktikkan.
Di antara asasnya adalah :
Dari sini, kita dapat lihat bagaimana kepentingan unsur akhlak sebagai asas Islam yang juga merupakan asas kepada pembinaan sebuah jamaah dan pembangunannya. Ia adalah keperluan asas sebuah tarbiyah yang sebenar di mana Islam sentiasa berusaha mendirikannya dan merealisasikannya dalam setiap tindak tanduk seorang mu’min.
Firman Allah swt :
“Allah memerintahkan keadilan dan ihsan dan memberikan hak kepada kerabat, menghalang dari perbuatan keji , kemungkaran dan permusuhan . Dia mengingatkatmu agar kamu beringat . setialah dengan janji Allah setelah kamu berjanji dan janganlah melanggar sumpah setelah engkau berikrar sedang engkau telah menjadikan Allah sebagai saksi (perjanjian). Sungguh Allah mengetahui apa yang kamu lakukan.” (QS An Nahl : 90-91)
Inilah dia asas kepada akhlak dan inilah yang dimaksudkan sebagai pembinaan akhlak dan suluk yang perlu diterapkan oleh setiap jamaah. Sebuah jamaah tidak akan berjaya terbina kecuali selepas memberikan sepenuh perhatian kepada aspek pembinaan akhlak seperti yang disebutkan di atas.
KEDUA : PEMBINAAN ORGANISASI
Ia bermaksud penggabungan yang mengikat ahli-ahli di dalam sebuah jamaah, pimpinannya dan tentera-tenteranya serta seterusnya menentukan strategi amal dan memelihara perundangan jamaah daripada rosak dan musnah di samping menjaga kekuatan dan keampuhannya.
Di antara ciri ciri pembinaan organisasi adalah :
1. UKHUWAH
Ia adalah anugerah rabbaniyah yang Allah beri kepada orang yang ikhlas di kalangan hamba-hambaNya.
Firman Allah swt :
“Dialah yang telah menuntunkan padamu dan orang orang mu’min kemenangan , Dialah yang menyatukan hati-hatimu, jika engkau menginfaqkan seluruh harta yang ada di dunia maka tidaklah akan terikat hati-hatimu tetapi Allahlah yang telah mengikatnya.” (QS Al Anfaal : 63)
Imam Hasan Al Banna telah menyebut :
“Yang aku inginkan dengan ukhuwah ini adalah menghubungkan hati-hati dan ruh dengan ikatan aqidah. Aqidah adalah ikatan yang terkuat dan termahal, ukhuwah sinonim dengan iman sebaliknya perpecahan adalah sinonim kepada kekufuran.
Kekuatan yang utama adalah kekuatan kesatuan dan tiada kesatuan tanpa cinta. Selemah lemah cinta adalah berlapang dada dan yang tertinggi adalah ‘ithar’.”
Firman Allah swt :
“Mereka mengutamakan (muhajirin) sebelum diri mereka walaupun mereka sendiri memerlukannya , siapa yang memelihara dirinya dari kekikiran merekalah orang yang berjaya.” (QS Al Hasyr : 9)
Al Akh yang benar melihat akhnya yang lain lebih utama dari dirinya sendiri kerana jika dia tidak bersama mereka, maka dia tidak akan bersama selain dari mereka. Dan mereka, jika tidak bersama dengannya maka mereka bersama dengan yang lain. Serigala akan memakan biri-biri yang bersendirian, mu’min dengan mu’min yang lain seperti sebuah bangunan di mana ia saling melengkapi.
“Orang mu’min lelaki dan perempuan, mereka menjadi pelindung antara satu sama lain.” (QS At Taubah : 71)
Ukhuwah melahirkan sebuah kekuatan iman kerana ia adalah :
Firman Allah swt :
“Sesungguhnya mu’min itu bersaudara, perbaikkanlah di antara saudaramu dan bertaqwalah agar kamu beroleh rahmatNya.” (QS Al Hujurat : 10)
Kemanisan Iman tidak mungkin dirasai kecuali mereka yang telah menikmati ukhuwah ini.
Rasulullah saw bersabda :
“Barangsiapa memiliki tiga keadaan ini dia akan merasai kemanisan iman ; Allah dan Rasul Nya paling dicintai mengatasi yang lain , mencintai seseorang kerana Allah , benci untuk kembali kepada kufur sebagaimana dia benci untuk dicampak ke neraka.”
Itulah juga yang digambarkan oleh Imam Hasan Al Banna kepada Ikhwan dalam “Risalah Antara Semalam dan Hari Ini”.
“Cintailah antaramu, peliharalah dengan teliti ikatan antaramu, ia adalah rahsia kekuatanmu, panji kejayaanmu, tetaplah sedemikian sehingga Allah menetapkan untuk kejayaan Al Haq , Allah sebaik baik pemberi kejayaan.”
2. THIQAH
Ia merupakan :
Kepimpinan adalah sebahagian daripada dakwah dan tiada dakwah tanpa kepimpinan.
Kewujudan ‘thiqah’ antara qiyadah (pimpinan) dan junud (tentera) ini :
Tidak syak lagi bahwa antara teknik yang paling berjaya digunakan oleh musuh dakwah adalah memusnahkan jambatan ‘thiqah’ ini dari dalam sehinggalah anggota jamaah itu berpecah belah dan bercerai berai.
Apabila anggota jamaah hilang ‘thiqah’ pada qiyadah, maka hilanglah sebuah ketaatan. Jika tiada ketaatan maka tiadalah jamaah.
Secara idealnya, para qiyadah perlulah terdiri dari mereka yang :
Namun, oleh kerana ini adalah suatu tuntutan yang agak sukar, maka amat diperlukan sebuah sinergi antara qiyadah dan junud.
‘Thiqah’ pada qiyadah adalah faktor utama kejayaan dakwah. Maka, renunglah ke dalam diri kita dan tanyakan persoalan-persoalan berikut dan hitunglah kadar ‘thiqah’ kita terhadap qiyadah.
Persoalan-persoalan ini mampu dirungkaikan dengan syarat menghubungkan hatinya dengan kepimpinan dan tenang dengannya melalui ‘thiqah’ .
Cukuplah Allah menguruskan hati-hati ini sebagaimana yang Dia mahu dan oleh kerana itu, perlulah diperhatikan secara khusus beberapa perkara :
a. ‘Thiqah’ adalah petanda ikatan ruh dan emosi.
b. Jika ‘thiqah’ hilang maka tiadalah taat, tiadalah pimpinan tanpa ketaatan dan tiada jamaah tanpanya.
c. Musuh musuh dakwah sentiasa berusaha menanam syak wasangka dan menghilangkan ‘thiqah’ dalam kalangan anggota sebuah saf jamaah.
Maka akhirnya, jamaah akan semakin lemah dalam perancangannya untuk merealisasikan visi dan misinya akibat kelemahan dan kehancuran ‘thiqah’ dari dalam jiwa anggotanya.
3. TAAT
Imam Hasan Al Banna telah menjelaskannya dengan menyatakan :
“Yang aku inginkan dari taat dengan maksud melaksanakan arahan pada setiap situasi samada susah, senang, suka atau benci.”
Jamaah yang berobjektifkan amal yang besar tidak mampu menjayakan visi dan misi tersebut jika qiyadah tidak diberikan hak taat selagimana ia tidak menuju ke arah maksiat .
Jika sebuah syura telah ditetapkan, adalah dilarang kepada mana-mana ahli syura yang tidak sependapat dengan hasil syura untuk menceritakan pendapatnya dalam saff walaupun jika terbukti selepas percubaan bahawa pandangannya adalah yang paling benar. Ini adalah kerana :
“Berhimpunnya sebuah saff pada kebenaran lebih baik daripada berpecahnya saff pada yang lebih benar.”
Inilah dia asas binaan yang perlu dipelihara oleh jamaah yang mulia ini dengan izin Allah dan pemeliharaanNya ke atas dakwah ini pada setiap mihnah dan ujian yang getir yang dilalui oleh jamaah sepanjang zaman.
“Dan betapa banyak nabi yang berperang didampingi sejumlah besar dari pengikut yang bertaqwa. Mereka tidak menjadi lemah kerana bencana yang menimpa di jalan Allah, tidak patah semangat dan tidak pula menyerah. Dan Allah mencintai orang yang sabar. Dan tidak lain ucapan mereka hanyalah doa ; Ya Tuhan kami , ampunilah dosa dosa kami , tindakan-tindakan kami yang berlebihan dalam urusan kami dan tetapkanlah pendirian kami dan bantulah kami menghadapi kaum kufar. Maka Allah memberi mereka pahala di dunia dan pahala yang baik di akhirat, dan Allah mencintai orang yang berbuat kebaikan. ” (QS Ali Imran : 146-148)
Ya Allah, kami memahami bahwa jalan tarbiyah adalah jalan pengislahan terhadap individu- individu yang berpandukan manhaj Islam bagi menggarap visi dan misi yang diimpikan. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Berkuasa memberi kemenangan kepada umat ini dan kami memohon agar Engkau memelihara dakwah ini sehinggalah seluruh kehidupan menjadi sejahtera dan aman.
Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS
Oleh itu, jamaah Islam yang sebenar adalah terbentuk daripada asas-asas Islam yang asli yang berasal daripada jamaah yang terawal pada zaman Nabi Muhammad saw di mana ia berpandukan kepada kriteria aqidah yang sejahtera dan ibadah yang sahih.
Dari sinilah terbentuknya asas-asas untuk membangun Jamaah Ikhwanul Muslimin merangkumi pembinaan peribadi dengan fokus aqidah, akhlak dan suluk (perilaku) di samping merangkumi pembinaan organisasi dengan ikatannya yang asas iaitu ukhuwah, thiqah dan taat.
PERTAMA : PEMBINAAN PERIBADI
Ini adalah asas pembinaan yang terpenting dalam polisi jamaah kerana ia fokus pada sudut aqidah, akhlak dan suluk (perilaku). Jika hilang pembinaan ini dari jamaah, maka tidaklah ia dikira sebagai jamaah.
Pembinaan ini terbahagi kepada dua bahagian :
1. Pembinaan Aqidah dan Kepercayaan
Ia adalah perkara terpenting dalam sebuah pembinaan Jamaah. Dengan Iman :
a. Ia membenarkan dengan hati terhadap Allah
dan Rasulnya, tanpa sebarang syak dan keraguan .
b. Ia menghadirkan ketenangan yang ampuh.
c. Ia membentuk keyakinan yang tidak mampu
diganggu gugat dan tidak akan berubah.
Inilah yang telah membuahkan jihad dengan harta dan jiwa pada jalan Allah.
Firman Allah swt :
“Orang-orang mukmin yang beriman dengan Allah dan Rasulnya kemudian tiada ragu-ragu dan lantas berjihad dengan harta dan jiwanya pada jalan Allah, mereka inilah orang orang yang benar.”
Hakikatnya, aqidahlah yang menjaga dan menjamin keamanan serta kesejahteraan masyarakat dan jamaah ini secara khususnya.
Di antara kepentingannya adalah :
1. Memudahkan kita untuk melaksanakan prinsip dengan sesuatu yang ‘thabit’, agar kita tidak ragu-ragu di atas setiap tindakan dan tidak kucar kacir dari sudut perancangan.
2. Ketika jamaah menghadapi masa gentingnya dari berbagai kesukaran dan ujian, aqidah dan keyakinan inilah yang akan menyelamatkannya kerana ia berhubung terus dengan Allah yang tidak lemah dan mereka sentiasa dalam keadaan tenang dan gagah.
3. Aqidah adalah asas pada setiap perkataan dan amal. Setiap tindakan yang dibuat tanpa asas aqidah maka ia akan cenderung untuk terdedah kepada kegagalan dan kehancuran.
Firman Allah swt :
“Apakah mereka yang membina binaan atas dasar taqwa terhadap Allah dan ridhanya lebih baik, ataupun mereka yang membina binaan di atas tepi jurang yang runtuh maka ia turut runtuh dan jatuh ke neraka jahannam. Allah tidak memberi hidayah kepada kaum yang zalim” (QS At Taubah : 109)
4. Dengan aqidah, individu muslim akan hidup dalam ketenangan pada setiap urusan di samping memiliki hati dan jiwa yang ridha, keluasan hati yang membahagiakan kerana dia hidup di bawah penjagaan Allah swt.
5. Aqidah membentuk dan membimbing ‘rijal’ pada setiap masa dan peristiwa di mana mereka mempertahankan kemuliaan dan keislaman mereka. Mereka juga membenarkan kepercayaan ini di dalam hati-hati mereka dan berjihad di jalan Allah serta tidak pernah gentar kepada sesiapapun.
6. Ia adalah sebuah manifestasi jiwa yang sejahtera dan akhlak yang mulia. Rasulullah saw bersabda :
“Wahai sekalian manusia , katakanlah ‘Laa ilaaha Illa Allah’, maka kamu akan berjaya.”
KEDUA : PEMBINAAN AKHLAK DAN SULUK
Akhlak ialah manifestasi makna dan sifat yang membekas di dalam sebuah jiwa sehingga ia memperbaiki tindakan seseorang insan ataupun sebaliknya memperburukkannya.
Akhlak dan suluk adalah dua kriteria penting dalam membina individu dan jamaah di mana ia mendapat perhatian khusus dalam Islam dan ia berperanan mengislah pimpinan dan masyarakat.
Keselarasan antara aqidah dan suluk atau antara perkataan dan perbuatan adalah asas kekuatan setiap jamaah dan sebuah nilai qudwah. Jika perkataan seseorang berlawanan dengan tindakannya, maka masyarakat akan syak dan menghukum dirinya dan dakwah yang dipikulnya akan hilang kemegahan manhajnya dan keberkesanannya.
Amal yang tidak berhubung dengan hati, ia adalah sia-sia dan langsung tidak membawa kepada sebarang pentarbiyahan, perubahan atau kebangkitan.
Akhlak adalah asas kepada tarbiyah individu mahupun jamaah bahkan ia adalah perlembagaan asas masyarakat dan negara. Ia adalah asas yang wajib diterapkan ke atas seorang individu muslim sehinggalah dia menjadi batu bata yang terbaik untuk menyempurnakan projek binaan Islam yang besar.
Ini sepertimana para sahabat radhiallahuanhum yang ditarbiyah oleh Rasulullah saw, mereka terbina oleh tarbiyah yang menghasilkan muslim yang sejahtera di mana ia seharusnya menjadi rujukan oleh setiap jamaah muslimah untuk dipraktikkan.
Di antara asasnya adalah :
a. Syura.
b. Jauhi permusuhan.
c. Menumpaskan kezaliman.
d. Sabar.
e. Memelihara diri.
f. Membumikan keadilan.
g. Ihsan.
h. Menyelamatkan masyarakat dari maksiat dan
kezaliman.
i. Sentiasa setia kepada perjanjian dan
persetujuan.
Dari sini, kita dapat lihat bagaimana kepentingan unsur akhlak sebagai asas Islam yang juga merupakan asas kepada pembinaan sebuah jamaah dan pembangunannya. Ia adalah keperluan asas sebuah tarbiyah yang sebenar di mana Islam sentiasa berusaha mendirikannya dan merealisasikannya dalam setiap tindak tanduk seorang mu’min.
Firman Allah swt :
“Allah memerintahkan keadilan dan ihsan dan memberikan hak kepada kerabat, menghalang dari perbuatan keji , kemungkaran dan permusuhan . Dia mengingatkatmu agar kamu beringat . setialah dengan janji Allah setelah kamu berjanji dan janganlah melanggar sumpah setelah engkau berikrar sedang engkau telah menjadikan Allah sebagai saksi (perjanjian). Sungguh Allah mengetahui apa yang kamu lakukan.” (QS An Nahl : 90-91)
Inilah dia asas kepada akhlak dan inilah yang dimaksudkan sebagai pembinaan akhlak dan suluk yang perlu diterapkan oleh setiap jamaah. Sebuah jamaah tidak akan berjaya terbina kecuali selepas memberikan sepenuh perhatian kepada aspek pembinaan akhlak seperti yang disebutkan di atas.
KEDUA : PEMBINAAN ORGANISASI
Ia bermaksud penggabungan yang mengikat ahli-ahli di dalam sebuah jamaah, pimpinannya dan tentera-tenteranya serta seterusnya menentukan strategi amal dan memelihara perundangan jamaah daripada rosak dan musnah di samping menjaga kekuatan dan keampuhannya.
Di antara ciri ciri pembinaan organisasi adalah :
1. UKHUWAH
Ia adalah anugerah rabbaniyah yang Allah beri kepada orang yang ikhlas di kalangan hamba-hambaNya.
Firman Allah swt :
“Dialah yang telah menuntunkan padamu dan orang orang mu’min kemenangan , Dialah yang menyatukan hati-hatimu, jika engkau menginfaqkan seluruh harta yang ada di dunia maka tidaklah akan terikat hati-hatimu tetapi Allahlah yang telah mengikatnya.” (QS Al Anfaal : 63)
Imam Hasan Al Banna telah menyebut :
“Yang aku inginkan dengan ukhuwah ini adalah menghubungkan hati-hati dan ruh dengan ikatan aqidah. Aqidah adalah ikatan yang terkuat dan termahal, ukhuwah sinonim dengan iman sebaliknya perpecahan adalah sinonim kepada kekufuran.
Kekuatan yang utama adalah kekuatan kesatuan dan tiada kesatuan tanpa cinta. Selemah lemah cinta adalah berlapang dada dan yang tertinggi adalah ‘ithar’.”
Firman Allah swt :
“Mereka mengutamakan (muhajirin) sebelum diri mereka walaupun mereka sendiri memerlukannya , siapa yang memelihara dirinya dari kekikiran merekalah orang yang berjaya.” (QS Al Hasyr : 9)
Al Akh yang benar melihat akhnya yang lain lebih utama dari dirinya sendiri kerana jika dia tidak bersama mereka, maka dia tidak akan bersama selain dari mereka. Dan mereka, jika tidak bersama dengannya maka mereka bersama dengan yang lain. Serigala akan memakan biri-biri yang bersendirian, mu’min dengan mu’min yang lain seperti sebuah bangunan di mana ia saling melengkapi.
“Orang mu’min lelaki dan perempuan, mereka menjadi pelindung antara satu sama lain.” (QS At Taubah : 71)
Ukhuwah melahirkan sebuah kekuatan iman kerana ia adalah :
a. Emosi yang ikhlas.
b. Kecintaan dan kehormatan.
c. Perasaan saling mempercayai bersama semua mereka
yang terikat dengan aqidah tauhid dan manhaj Islam yang mulia.
Firman Allah swt :
“Sesungguhnya mu’min itu bersaudara, perbaikkanlah di antara saudaramu dan bertaqwalah agar kamu beroleh rahmatNya.” (QS Al Hujurat : 10)
Kemanisan Iman tidak mungkin dirasai kecuali mereka yang telah menikmati ukhuwah ini.
Rasulullah saw bersabda :
“Barangsiapa memiliki tiga keadaan ini dia akan merasai kemanisan iman ; Allah dan Rasul Nya paling dicintai mengatasi yang lain , mencintai seseorang kerana Allah , benci untuk kembali kepada kufur sebagaimana dia benci untuk dicampak ke neraka.”
Itulah juga yang digambarkan oleh Imam Hasan Al Banna kepada Ikhwan dalam “Risalah Antara Semalam dan Hari Ini”.
“Cintailah antaramu, peliharalah dengan teliti ikatan antaramu, ia adalah rahsia kekuatanmu, panji kejayaanmu, tetaplah sedemikian sehingga Allah menetapkan untuk kejayaan Al Haq , Allah sebaik baik pemberi kejayaan.”
2. THIQAH
Ia merupakan :
a. Sebuah perasaan yang sangat mendalam dalam
setiap insan.
b. Manifestasi keimanan kepada fikrah dengan
sebenar benar iman tanpa keraguan.
c. Amal tanpa sebarang syak ke arah matlamat
dan misi tanpa putus asa dan lemah semangat.
d. Adalah sebuah ketenangan total tentera-tentera
terhadap komandannya pada operasinya.
e. Jambatan yang menghadirkan cinta.
f. Perasaan yang membawa kepada kepatuhan,
kehormatan dan taat.
Kepimpinan adalah sebahagian daripada dakwah dan tiada dakwah tanpa kepimpinan.
Kewujudan ‘thiqah’ antara qiyadah (pimpinan) dan junud (tentera) ini :
1. Telah mengukuhkan organisasi jamaah.
2. Berjaya melaksanakan berbagai strategi
jamaah.
3. Menentukan kejayaan jamaah untuk mencapai visi
dan misinya.
4. Mampu menewaskan apa sahaja kuasa yang cuba
menghalang dan menentang keutuhan jamaah.
Tidak syak lagi bahwa antara teknik yang paling berjaya digunakan oleh musuh dakwah adalah memusnahkan jambatan ‘thiqah’ ini dari dalam sehinggalah anggota jamaah itu berpecah belah dan bercerai berai.
Apabila anggota jamaah hilang ‘thiqah’ pada qiyadah, maka hilanglah sebuah ketaatan. Jika tiada ketaatan maka tiadalah jamaah.
Secara idealnya, para qiyadah perlulah terdiri dari mereka yang :
a. Paling kuat.
b. Paling bertaqwa.
c. Paling ‘alim.
d. Paling fasih dalam tutur kata.
Namun, oleh kerana ini adalah suatu tuntutan yang agak sukar, maka amat diperlukan sebuah sinergi antara qiyadah dan junud.
‘Thiqah’ pada qiyadah adalah faktor utama kejayaan dakwah. Maka, renunglah ke dalam diri kita dan tanyakan persoalan-persoalan berikut dan hitunglah kadar ‘thiqah’ kita terhadap qiyadah.
1. Adakah dia sanggup meninggalkan
pendapatnya dan mempersetujui pendapat jamaah serta mengiktiraf ia lebih benar
ketika bertentangan pada masalah ijtihadiyah?
2. Adakah dia bersedia untuk menyerahkan
kepada dakwah bagi menentukan keputusan-keputusan terbaik dalam kehidupan?
3. Mampukah dia berpuashati dengan
pertimbangan jamaah terhadap kaedah maslahah ammah dan maslahah khassah?
Persoalan-persoalan ini mampu dirungkaikan dengan syarat menghubungkan hatinya dengan kepimpinan dan tenang dengannya melalui ‘thiqah’ .
Cukuplah Allah menguruskan hati-hati ini sebagaimana yang Dia mahu dan oleh kerana itu, perlulah diperhatikan secara khusus beberapa perkara :
a. ‘Thiqah’ adalah petanda ikatan ruh dan emosi.
b. Jika ‘thiqah’ hilang maka tiadalah taat, tiadalah pimpinan tanpa ketaatan dan tiada jamaah tanpanya.
c. Musuh musuh dakwah sentiasa berusaha menanam syak wasangka dan menghilangkan ‘thiqah’ dalam kalangan anggota sebuah saf jamaah.
Maka akhirnya, jamaah akan semakin lemah dalam perancangannya untuk merealisasikan visi dan misinya akibat kelemahan dan kehancuran ‘thiqah’ dari dalam jiwa anggotanya.
3. TAAT
Imam Hasan Al Banna telah menjelaskannya dengan menyatakan :
“Yang aku inginkan dari taat dengan maksud melaksanakan arahan pada setiap situasi samada susah, senang, suka atau benci.”
Jamaah yang berobjektifkan amal yang besar tidak mampu menjayakan visi dan misi tersebut jika qiyadah tidak diberikan hak taat selagimana ia tidak menuju ke arah maksiat .
Jika sebuah syura telah ditetapkan, adalah dilarang kepada mana-mana ahli syura yang tidak sependapat dengan hasil syura untuk menceritakan pendapatnya dalam saff walaupun jika terbukti selepas percubaan bahawa pandangannya adalah yang paling benar. Ini adalah kerana :
“Berhimpunnya sebuah saff pada kebenaran lebih baik daripada berpecahnya saff pada yang lebih benar.”
Inilah dia asas binaan yang perlu dipelihara oleh jamaah yang mulia ini dengan izin Allah dan pemeliharaanNya ke atas dakwah ini pada setiap mihnah dan ujian yang getir yang dilalui oleh jamaah sepanjang zaman.
“Dan betapa banyak nabi yang berperang didampingi sejumlah besar dari pengikut yang bertaqwa. Mereka tidak menjadi lemah kerana bencana yang menimpa di jalan Allah, tidak patah semangat dan tidak pula menyerah. Dan Allah mencintai orang yang sabar. Dan tidak lain ucapan mereka hanyalah doa ; Ya Tuhan kami , ampunilah dosa dosa kami , tindakan-tindakan kami yang berlebihan dalam urusan kami dan tetapkanlah pendirian kami dan bantulah kami menghadapi kaum kufar. Maka Allah memberi mereka pahala di dunia dan pahala yang baik di akhirat, dan Allah mencintai orang yang berbuat kebaikan. ” (QS Ali Imran : 146-148)
Ya Allah, kami memahami bahwa jalan tarbiyah adalah jalan pengislahan terhadap individu- individu yang berpandukan manhaj Islam bagi menggarap visi dan misi yang diimpikan. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Berkuasa memberi kemenangan kepada umat ini dan kami memohon agar Engkau memelihara dakwah ini sehinggalah seluruh kehidupan menjadi sejahtera dan aman.
Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS