Pages
▼
Wednesday, 29 April 2015
Wednesday, 22 April 2015
Menjunjung Kesucian Dakwah
Dakwah
secara bahasa bererti panggilan atau seruan. Dengan makna ini, ia boleh memberi
maksud suatu usaha yang dilakukan dan boleh juga bererti kandungannya.
Di
antaranya Allah swt berfirman, “Bagi Dia-lah seruan kebenaran,” iaitu
ketika kesaksian bahwa tidak ada Tuhan selain Allah.
Termasuk
dalam perkara ini ialah ‘di’ayah’
(propaganda). Dalam sebuah hadits disebutkan, “Aku mengajarkanmu dengan
propaganda Islam,” yang dimaksudkan adalah dengan kalimah
‘Syahadah’.
Dengan
yang demikian, dakwah adalah memberi dorongan dan semangat dalam suatu urusan
atau dengan kata lain menyeru dengan mencurahkan segala kemampuan berkomunikasi
dan berpropaganda sehingga dapat difahami.
Dengan
definisi ini, dakwah adalah sinonim dengan perkataan ‘i’lan’ (promosi) dan ‘di’ayah’ (propaganda).
Namun,
sebahagian penulis kontemporari membezakan antara keduanya.
Mereka
berkata, dakwah adalah usaha yang dicurahkan untuk menyampaikan risalah.
a.
‘I’lan’ adalah usaha yang dicurahkan
untuk membela risalah.
b.
‘Di’ayah’ adalah metod untuk
mempropagandakan risalah itu dengan cara memberikan pengaruh yang kuat kepada
individu atau kelompok orang dengan memujuk mereka melalui segenap kemampuan
yang dimiliki.
Namun,
dakwah Islam sangat khusus dengan tujuan akhirnya, iaitu Allah swt dan oleh
kerana itu, ia diungkapkan dalam bentuk kalimat ‘Ad-da’wah ilalah’.
Ungkapan
ini memberikan batasan dan rujukan yang jelas bahwa dakwah Islam adalah menyeru
seluruh umat manusia dalam rangka merealisasikan penghambaan manusia yang
bersih hanya kepada Allah swt semata-mata.
Allah
swt berfirman :
“Katakanlah,
“Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu)
kepada Allah dengan hujah yang nyata. Maha Suci Allah dan aku bukan termasuk
orang-orang yang musyrik.” (QS Yusuf
: 108)
KEDUDUKAN DAKWAH
Dalam
Islam, dakwah mempunyai kedudukan yang sangat tinggi berdasarkan kesaksian
Al-Qur’an.
1.
Ucapannya
adalah sebaik-baik ucapan.
2.
Amal
para pelakunya direkomendasikan sebagai amal soleh.
3.
Pernyataan
berafiliasi kepada kandungannya menunjukkan akan kebanggaan dan kebesarannya.
Allah
swt berfirman :
“Siapakah
yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah,
mengerjakan amal yang soleh, dan berkata, “Sesungguhnya aku termasuk
orang-orang yang berserah diri.” (QS
Fushilat : 33)
HAKIKAT
DAKWAH
Dalam situasi seruan dakwah di berbagai benua Islam yang kini diuji
dengan serangan yang amat dahsyat serta ditambah pula dengan konspirasi yang
dilakukan oleh musuh-musuh Islam terhadap dakwah dan pendokongnya, kita dapat
melihat di sini bahawa dakwah yang dibawa oleh Ikhwanul Muslimin adalah dakwah Islamiyah yang tulen yang berjalan
di atas petunjuk Nabi Muhammad saw dari sudut :
a. ‘Dakwah’ (seruan).
b. ‘Islah’
(pembaikan).
c. ‘Taghyir’
(perubahan).
Justeru, dakwah ini adalah kesinambungan bagi jalan ‘asolah’ (tulen / asli)
yang telah dilalui oleh golongan terdahulu yang mendapat kemuliaan.
Dakwah ini :
1. Adalah suci
dari ketamakan dan hawa nafsu.
2. Tertegak
untuk membangun bersama ummah mengembalikan semula keagungan Islam.
3. Pasti
akan mendapat kemenangan dengan izin Allah swt.
4. Tidak
sekali-kali mampu disekat dan dihalang perjalanan dan perkembangannya oleh
musuh-musuh Allah swt.
Allah swt berfirman :
“Sedang
rancangan jahat itu tidak menimpa melainkan orang yang menjalankannya”.
(QS Fathir
: 43)
FirmanNya lagi:
“Sesungguhnya
kami tetap membela serta mempertahankan rasul-rasul kami dan orang-orang yang
beriman dalam kehidupan dunia ini dan pada saat bangkitnya saksi-saksi (pada
hari kiamat).” (QS Al-Mu’min : 51)
Imam Hasan Al Banna berkata di dalam Risalah “Ikhwan Di Bawah Panji Al Qur’an”:
“Wahai Ikhwanul Muslimin, bahkan wahai manusia
seluruhnya, kami :
a. Bukan parti politik sekalipun politik di atas dasar
Islam adalah merupakan intipati kepada fikrah kami.
b. Bukan pertubuhan kebajikan pembaikan sekalipun
kerja kebajikan dan pembaikan adalah merupakan tujuan kami yang utama.
c. Bukan pertubuhan riadhah (sukan) sekalipun riadhah
untuk kesihatan badan dan ruh adalah merupakan wasilah kami yang penting.
d. Bukan semua bentuk yang disebutkan itu.
Sesungguhnya semua itu mempunyai matlamat terhad
dan mempunyai tempoh yang terhad. Boleh jadi ia tidak lebih dari sekadar
pertubuhan yang hanya gah pada nama sahaja.
Tetapi kami (wahai manusia) :
1. Adalah fikrah dan aqidah.
2. Adalah nizham (sistem).
3. Adalah manhaj (metod).
4. Tidak terhad kepada tempat tertentu.
5. Tidak terikat dengan bangsa tertentu.
6. Tidak terkepung oleh sempadan-sempadan geografi.
7. Tidak akan terhenti dengan sesuatu kejayaan terhad
yang dicapai.
Sehingga Allah swt mewariskan bumi ini beserta
pendokongnya kerana ia merupakan ‘Nizham
Rabb Al-Alamin’ dan ‘Manhaj Rasul
Al-Amin”.
KARAKTERISTIK DAKWAH
Dakwah
Islam mempunyai karakteristik yang membezakannya dengan dakwah yang lain. Di
antaranya adalah:
1. Rabbaniyyah, kerana ia bersumber
dari Allah dan untuk Allah. Dia-lah pemiliknya.
Allah swt berfirman, “Hanya bagi
Allah-lah doa yang benar.” (QS Ar-Ra’d
: 14)
2. Menyeru kepada kebenaran, sementara
dakwah lainnya menyeru kepada kebatilan.
Allah swt berfirman, “Dan Allah
menghukum dengan keadilan. Dan sembahan-sembahan yang mereka sembah selain dari
Allah tidak dapat menghukum dengan suatu apa pun.” (QS Ghafir : 20)
3. Menyeru kepada keselamatan,
sedangkan dakwah selainnya mengajak ke neraka.
Allah swt berfirman, “Wahai
kaumku, bagaimanakah kamu, aku menyeru kamu kepada keselamatan, tetapi kamu
menyerukan ke neraka.” (QS Ghafir : 41)
4. Bertujuan tetap, sifat ini tidak
dimiliki oleh dakwah selainnya.
Allah swt berfirman, “Katakanlah,
“Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu)
kepada Allah dengan hujah yang nyata. Maha Suci Allah dan aku tidak termasuk orang-orang
yang musyrik.” (QS Yusuf : 108)
5. Mengajak kepada kehidupan, sedangkan
dakwah yang lain mengajak kepada kematian.
Allah swt berfirman, “Wahai
orang-orang yang beriman, penuhilah seruan Allah dan seruan Rasul apabila Rasul
menyeru kamu kepada sesuatu yang menghidupkanmu, ketahuilah bahwa sesungguhnya
Allah membatasi antara manusia dan hatinya, dan sesungguhnya kepada-Nya lah
kamu akan dikumpulkan.” (QS Al-Anfal : 24)
6. Bersifat kesejagatan, seruannya
ditujukan kepada umat manusia seluruhnya.
Allah swt berfirman, “Dan
tidaklah aku mengutusmu (Muhammad), kecuali untuk seluruh umat manusia sebagai
pemberi khabar gembira dan pemberi peringatan.” (QS Saba’ : 28)
Itulah karaketristik terpenting tentang
dakwah Islam. Masih banyak lagi karakteristiknya dalam Al Qur’an dan As Sunnah
yang tidak pernah kering mata airnya dan tidak pernah habis kebaikannya.
HUKUM
BERDAKWAH
Dakwah merupakan kewajiban bagi setiap Muslim dan Muslimah sesuai dengan kemampuan mereka masing-masing.
Tidak ada yang dikecualikan dalam kewajiban ini, selain mereka yang tidak termasuk mukallaf, “Katakanlah, “Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku….” (QS Yusuf : 108)
Dakwah merupakan kewajiban bagi setiap Muslim dan Muslimah sesuai dengan kemampuan mereka masing-masing.
Tidak ada yang dikecualikan dalam kewajiban ini, selain mereka yang tidak termasuk mukallaf, “Katakanlah, “Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku….” (QS Yusuf : 108)
Yang mengikuti Rasulullah saw adalah
setiap mukmin.
Ia
bukan khusus bagi para ulama’ atau ilmuan menurut sebahagian orang, kerana ia
adalah kewajiban semua orang.
Rasulullah
saw bersabda, “Sampaikanlah olehmu dariku walau satu ayat.”
Yang
benar adalah bahwa bagi para ulama’, ada tugas tambahan di samping kewajiban
dakwah pada umumnya, iaitu menjelaskan perincian agama, hukum dan
nilai-nilainya sesuai dengan keluasan ilmu dan pengetahuan mereka tentang seluk
beluknya.
Hal
ini sesuai dengan apa yang dilakukan oleh para sahabat dan generasi berikutnya.
Allah
swt berfirman :
“Sesungguhnya
orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan berupa
keterangan-keterangan (yang jelas) dan petunjuk, setelah Kami menerangkannya
kepada manusia dalam Al Kitab. Mereka itu dilaknati Allah dan dilaknati (pula)
oleh semua (makhluk) yang dapat melaknati, kecuali mereka yang telah taubat,
melakukan perbaikan, dan menerangkan (kebenaran), maka terhadap mereka itu Aku
menerima taubatnya dan Aku-lah Yang Maha Penerima taubat lagi Maha
Penyayang.” (QS Al Baqarah :
159-160)
Dakwah
secara individu dilakukan oleh orang Islam sebagai individu dalam jamaah yang
menyeru kepada Allah swt.
Allah
swt berfirman :
“Dan
hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan,
menyuruh yang ma’ruf dan mencegah yang munkar. Mereka itulah orang-orang yang
beruntung.” (Ali ‘Imran : 104)
Maksud
dari ayat ini adalah agar ada segolongan dari umat ini yang menyambut kewajiban
dakwah walaupun ia wajib atas setiap individu umat ini sesuai kemampuan
masing-masing.
Rasulullah
saw bersabda :
“Barangsiapa di antara kamu melihat kemungkaran, hendaklah ia
mengubahnya dengan tangannya, jika tidak mampu maka dengan lisannya, jika tidak
mampu maka dengan hatinya, dan itu adalah selemah-lemahnya iman.” (HR
Muslim)
Dalam
pandangan Islam, dakwah hendaklah mendahului jihad, (walau apa pun bentuk jihad
tersebut) kerana manusia tidak akan dihukum di atas tugas-tugas yang diwajibkan
kecuali setelah dakwah itu sampai kepadanya.
Allah
swt berfirman :
“Kami
tidak akan mengazab suatu kaum sebelum Kami mengutus seorang Rasul.” (QS Al-Isra’ : 15)
Penyampaian
tidak mungkin terlaksana dengan baik kecuali dengan dakwah.
Rasulullah
saw tidak pernah menyerang suatu kaum dan tidak menghukum seorang pun atas
perbuatan yang dilakukannya kecuali setelah hal itu disampaikan dan
diberitahukan.
Dalam
hadits Muaz bin Jabal ketika ia diutus oleh Rasulullah saw ke Yaman, terdapat
dalil yang sangat jelas tentang apa yang dikatakan ini.
TIANG-TIANG DAKWAH
Dakwah
Islam ditegakkan di atas empat tiang :
1.
‘Dai’ (pendakwah), iaitu Rasulullah saw dan
orang-orang beriman yang mengikutinya hingga hari kiamat.
2.
‘Da’wah’ (kandungannya), iaitu kalimah
syahadah dan perjanjian yang perlu dipenuhi. Inilah yang disebut jalan Allah.
3.
‘Mad’u’ (objek dakwah) iaitu seluruh
umat manusia, samada yang Arab mahupun yang ‘ajam, yang berkulit putih
mahupun yang berkulit merah.
Semua ini Allah swt telah himpunkan dalam satu ayat dalam
firman-Nya :
“Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah,
mau’izhah hasanah (pelajaran yang baik), dan bantahlah mereka dengan cara yang
baik. Sesungguhnya Tuhan-mu Dia-lah yang lebih mengetahui tentang siapa yang
tersesat dari jalan-Nya dan Dia-lah yang lebih mengetahui orang-orang yang
mendapat petunjuk.” (Qs An-Nahl :
125)
PERANAN
DAKWAH
Peranan dakwah ini yang paling utama
ialah seperti yang telah ditegaskan oleh Imam Hasan Al-Banna di dalam Risalah
bertajuk “Ke Arah Mana Kita Menyeru Manusia” :
“Memimpin
dunia dan menunjuk ajar manusia seluruhnya kepada sistem-sistem Islam,
pengajarannya yang berguna di mana ia tidak mungkin dapat membahagiakan manusia
dengan selainnya”.
Ia adalah ruh baru yang mengalir dalam
jantung hati ummah ini dan dihidupkannya dengan Al Qur’an.
Dengan
pemaparan singkat tentang definisi dakwah, kedudukan, hakikat, karakteristik,
hukum, tiang-tiang serta peranannya di atas, menjadi jelaslah apa yang
diisyaratkan oleh Imam Hasan Al-Banna bahwa Islam adalah dakwah sebagaimana ia
adalah jihad dengan segala makna yang terkandung di dalamnya. Semua
keterangan di atas membuktikan bahawa dakwah Ikhwanul Muslimin secara khususnya
adalah :
a.
Dakwah Islamiyyah yang suci.
b.
Bersifat ‘Rabbaniyyah’ (bersumber
dari wahyu Allah) pada titik bertolak dan pada matlamatnya.
c.
Berjalan mengikut panduan dan petunjuk
Rasulullah saw.
d.
Bersifat ‘Islahiyyah Syamilah’
(gerakerja pembaikan yang menyeluruh) pada manhajnya.
e.
Bersifat ‘Alamiyyah’ (kesejagatan)
yang tidak terhad pada batas-batas tertentu atau dipisah-pisahkan oleh puak dan
bangsa.
Ya Allah, jadilah kami
pendokong-pendokong dan aktivis dakwah di jalanMu yang menjunjung tinggi
kemuliaan dakwah dan seruannya serta tetap teguh berjalan di atas sunnah dan
ketetapanMu sehingga kemenangan berpihak kepada kami atau kami gugur di atas
jalan ini dalam usaha untuk mencapai keredhaanMu.
Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS
Friday, 10 April 2015
Monday, 6 April 2015
Manfaatkan Penggunaan Masa Mu
Masa adalah suatu anugerah Allah yang
sangat penting kepada manusia dan lebih-lebih lagi kepada setiap pendakwah atau
seorang Muslim yang sejati. Kita mestilah sentiasa berwaspada dengan penggunaan masa kerana masa yang tidak
digunakan dengan teliti akan menyebabkan kita menyesal tanpa kesudahan.
“Kehidupan
dunia hanya seketika, maka jadikanlah kehidupan dunia untuk ketaatan.”
Disebabkan oleh kepentingan penggunaan
masa inilah, Imam Hasan Al Banna telah meletakkannya sebagai salah satu
wasiatnya yang sepuluh iaitu :
"Kewajipan
kita adalah lebih banyak daripada waktu yang kita ada, oleh itu bantulah
saudaramu tentang cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah
dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya."
Ini adalah kerana, masa yang sudah terlepas
itu tidak boleh diganti lagi.
Ada satu Pepatah Melayu yang menyatakan,
“Patah
tumbuh hilang berganti”. Namun, pepatah itu merujuk kepada seseorang
pemimpin yang telah meninggal atau barang hilang yang mungkin boleh ditemui
semula atau sesuatu yang hilang dan boleh digantikan semula.
Tapi yang pasti dan tidak boleh digantikan semula ialah waktu, saat, detik dan masa. Oleh kerana masa ini sangat penting, maka setiap bangsa mempunyai peraturan, falsafah dan pepatah yang lengkap tentang kepenggunaan masa sehingga terkenal di antara bangsa di Asia di mana kita selalu mendengar bahawa bangsa Jepun sangat menghargai masa.
Walaubagaimana sekalipun mereka maju di dunia disebabkan falsafah penggunaan masa itu, namun ia hanya sekadar untuk memenuhi keperluan di dunia. Sedangkan, Islam menyeru umatnya agar mengguna masanya bagi memenuhi keperluan di dunia dan lebih-lebih lagi keperluan di akhirat.
Pepatah Melayu juga ada menyebut bahawa “Masa itu emas”. Malah emas, perak dan intan berlian sekali pun belum mampu menandingi harga masa. Kalau emas itu hilang, maka emas itu boleh dicari semula ataupun diganti dengan wang, tanah atau apa-apa pun yang mempunyai harga. Itulah kayu ukur yang menandakan masa itu sangat berharga.
Tapi yang pasti dan tidak boleh digantikan semula ialah waktu, saat, detik dan masa. Oleh kerana masa ini sangat penting, maka setiap bangsa mempunyai peraturan, falsafah dan pepatah yang lengkap tentang kepenggunaan masa sehingga terkenal di antara bangsa di Asia di mana kita selalu mendengar bahawa bangsa Jepun sangat menghargai masa.
Walaubagaimana sekalipun mereka maju di dunia disebabkan falsafah penggunaan masa itu, namun ia hanya sekadar untuk memenuhi keperluan di dunia. Sedangkan, Islam menyeru umatnya agar mengguna masanya bagi memenuhi keperluan di dunia dan lebih-lebih lagi keperluan di akhirat.
Pepatah Melayu juga ada menyebut bahawa “Masa itu emas”. Malah emas, perak dan intan berlian sekali pun belum mampu menandingi harga masa. Kalau emas itu hilang, maka emas itu boleh dicari semula ataupun diganti dengan wang, tanah atau apa-apa pun yang mempunyai harga. Itulah kayu ukur yang menandakan masa itu sangat berharga.
Jika masa telah berlalu, maka tiada
suatu kuasa pun yang dapat menggantikannya atau mengembalikannya. Tapi, jika
emas hilang, niscaya ada seribu satu jalan atau kuasa yang berikhtiar untuk menggantikannya.
Masa tidak boleh dicipta, malah alam ini tercipta oleh peredaran masa. Allah swt menyebut bahawa alam ini tercipta dalam enam masa.
Masa tidak boleh dicipta, malah alam ini tercipta oleh peredaran masa. Allah swt menyebut bahawa alam ini tercipta dalam enam masa.
Masa cuma boleh :
1. Dinamakan
seperti Ahad, Isnin dan sebagainya.
2. Dipenggal.
3. Dipecahkan.
4. Dipotong
sebagai hari, minggu dan bulan.
Masa itu tidak boleh direkabentuk
seperti benda-benda yang boleh dipegang. Setiap yang boleh dipegang boleh
dipatahkan dengan benda lain. Pokok yang dipatahkan rantingnya boleh tumbuh
semula. Kerana itu, manusia boleh berkata, yang patah itu boleh tumbuh dan yang
hilang boleh berganti. Ini kerana, patah dan tumbuh itu sifat benda dan bukan sifat
masa.
Malah, masa itu boleh mengancam manusia di mana Sayyidina Ali ra berkata :
Malah, masa itu boleh mengancam manusia di mana Sayyidina Ali ra berkata :
"Masa
itu umpama pedang. jika kamu tidak 'memenggalnya',
niscaya ia akan 'memenggal' lehermu."
Sebenarnya yang menyebabkan masa itu
berharga ialah disebabkan adanya :
a. Kerja.
b. Tugas.
c. Amanah.
yang perlu disiapkan semasa waktu itu
sedang berjalan.
Jika bukan kerana itu, maka masa itu mungkin kurang dihargai.
Jika bukan kerana itu, maka masa itu mungkin kurang dihargai.
Misalnya, dengan peredaran masa, pokok
perlu membesar dan ia dijual dengan masa tertentu. Sebab itulah masa untuk
menunggu pokok itu membesar amat berharga.
Dalam hal ini masa disalahgunakan dalam perniagaan yang melibatkan riba. Sekiranya kita tidak dapat melunaskan hutang dalam tempoh waktu yang tertentu, maka bunga (riba) akan naik. Demikianlah masa disalahgunakan dalam 'industri' riba.
Maka Imam Hasan Al Banna telah memulakan wasiatnya dengan menggunakan ungkapan 'kewajipan kita' yang bermaksud usaha dakwah kepada umat ini. Kewajipan usaha dakwah ini ada pertalian yang amat erat dengan penggunaan masa di mana semakin banyak usaha dakwah yang dilakukan maka masa yang ada menjadi semakin singkat dan suntuk!
Dalam realitinya, jumlah usaha dakwah itu terlalu banyak jika dibandingkan dengan jumlah peruntukan masa yang kita ada. Di dalam peruntukan 24 jam sehari semalam, kita mungkin memerlukan 30 bentuk dan 60 jenis dakwah. Dalam kata lain, kita mungkin perlukan 2 atau 3 kali ganda program dakwah atau lebih daripada itu dalam tempoh 24 jam.
Itulah yang dimaksudkan oleh Imam Hasan Al Banna iaitu jumlah usaha dakwah perlu digembelingkan dalam jumlah waktu yang sungguh singkat. Masa seperti semakin pendek apabila terlalu banyak urusan dakwah yang perlu dibereskan.
Daripada Anas bin Malik ra. ia berkata, Rasulullah s.a.w bersabda :
Dalam hal ini masa disalahgunakan dalam perniagaan yang melibatkan riba. Sekiranya kita tidak dapat melunaskan hutang dalam tempoh waktu yang tertentu, maka bunga (riba) akan naik. Demikianlah masa disalahgunakan dalam 'industri' riba.
Maka Imam Hasan Al Banna telah memulakan wasiatnya dengan menggunakan ungkapan 'kewajipan kita' yang bermaksud usaha dakwah kepada umat ini. Kewajipan usaha dakwah ini ada pertalian yang amat erat dengan penggunaan masa di mana semakin banyak usaha dakwah yang dilakukan maka masa yang ada menjadi semakin singkat dan suntuk!
Dalam realitinya, jumlah usaha dakwah itu terlalu banyak jika dibandingkan dengan jumlah peruntukan masa yang kita ada. Di dalam peruntukan 24 jam sehari semalam, kita mungkin memerlukan 30 bentuk dan 60 jenis dakwah. Dalam kata lain, kita mungkin perlukan 2 atau 3 kali ganda program dakwah atau lebih daripada itu dalam tempoh 24 jam.
Itulah yang dimaksudkan oleh Imam Hasan Al Banna iaitu jumlah usaha dakwah perlu digembelingkan dalam jumlah waktu yang sungguh singkat. Masa seperti semakin pendek apabila terlalu banyak urusan dakwah yang perlu dibereskan.
Daripada Anas bin Malik ra. ia berkata, Rasulullah s.a.w bersabda :
"Tidak
akan berlaku kiamat sehingga masa menjadi singkat, maka setahun dirasakan
seperti sebulan dan sebulan dirasakan seperti seminggu dan seminggu dirasakan
seperti sehari dan sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan
seperti satu percikan api." (Hadis riwayat At-Tirmizi)
Imam Hasan Al Banna, ketika menyusun wasiatnya, beliau mungkin terkesan dengan sabda Rasulullah saw ini di mana bilangan manusia yang ingin melakukan perubahan ke arah kebaikan dan islah sangat kurang berbanding manusia jahat yang memperuntukkan masa dan hartanya ke arah kemusnahan dunia dan tamadun ini.
Oleh itu bayangkanlah bagaimana keadaannya ketika kerja dakwah yang semakin menimbun ini terpikul di atas bahu segelintir pendakwah sahaja yang inginkan kedamaian, kesejahteraan, kebaikan dan ketenangan di dunia dan akhirat.
BANTU MANUSIA MENGURUSKAN WAKTUNYA
Imam Hasan Al Banna, ketika menyusun wasiatnya, beliau mungkin terkesan dengan sabda Rasulullah saw ini di mana bilangan manusia yang ingin melakukan perubahan ke arah kebaikan dan islah sangat kurang berbanding manusia jahat yang memperuntukkan masa dan hartanya ke arah kemusnahan dunia dan tamadun ini.
Oleh itu bayangkanlah bagaimana keadaannya ketika kerja dakwah yang semakin menimbun ini terpikul di atas bahu segelintir pendakwah sahaja yang inginkan kedamaian, kesejahteraan, kebaikan dan ketenangan di dunia dan akhirat.
BANTU MANUSIA MENGURUSKAN WAKTUNYA
Barangkali, lantaran terkesan dengan
semua inilah, maka Imam Hasan Al Banna memulakan usaha dakwah di kedai-kedai
makanan dan kedai-kedai kopi dan bukannya di masjid. Beliau benar-benar mahukan
insan yang berpeleseran tanpa tujuan ini akhirnya akan faham matlamat
hidupnya.
Apabila manusia itu mula faham akan falsafah dan matlamat hidup, maka akan wujud manusia yang akan menggunakan masanya dengan betul, baik dan sempurna.
Apabila manusia itu mula faham akan falsafah dan matlamat hidup, maka akan wujud manusia yang akan menggunakan masanya dengan betul, baik dan sempurna.
Manusia yang telah mula dibangunkan
kesedarannya ini akan tertanya-tanya pula tentang bagaimana seharusnya mereka
mahu memanfaatkan waktunya di dunia ini sementara menunggu waktu di akhirat
kelak.
Maka, dari sini Imam Hasan Al Banna menyarankan kepada pendakwah agar membantu mereka yang telah terbuka hatinya untuk memahami bagaimana mereka perlu memanfaatkan waktunya untuk beribadah sementara menunggu waktu dihisab di akhirat kelak.
"Oleh itu bantulah saudaramu tentang cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan kalau saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya,"
Maka, dari sini Imam Hasan Al Banna menyarankan kepada pendakwah agar membantu mereka yang telah terbuka hatinya untuk memahami bagaimana mereka perlu memanfaatkan waktunya untuk beribadah sementara menunggu waktu dihisab di akhirat kelak.
"Oleh itu bantulah saudaramu tentang cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan kalau saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya,"
Demikian pesanan Imam Al Banna
lagi.
Orang yang telah dilembutkan hatinya dan dilunakkan jiwanya sentiasa tertanya-tanya mengenai apakah amalan yang perlu dilakukan bagi mencapai ridha ilahi. Soalan semacam ini kerap kali hinggap di ranting pertanyaan para sahabat dan baginda sentiasa hadir bagi menjawab setiap pertanyaan tersebut.
Ghairahnya para sahabat dalam beramal sehingga mereka kerap bertanya, apakah amalan yang paling baik dan bermacam pula jawapan baginda bergantung kepada keadaan rohani para sahabat itu.
1. Jika dilihatnya sahabat itu menderhakai ibu bapanya maka baginda bersabda, berbuat baiklah kepada ibu bapa.
Orang yang telah dilembutkan hatinya dan dilunakkan jiwanya sentiasa tertanya-tanya mengenai apakah amalan yang perlu dilakukan bagi mencapai ridha ilahi. Soalan semacam ini kerap kali hinggap di ranting pertanyaan para sahabat dan baginda sentiasa hadir bagi menjawab setiap pertanyaan tersebut.
Ghairahnya para sahabat dalam beramal sehingga mereka kerap bertanya, apakah amalan yang paling baik dan bermacam pula jawapan baginda bergantung kepada keadaan rohani para sahabat itu.
1. Jika dilihatnya sahabat itu menderhakai ibu bapanya maka baginda bersabda, berbuat baiklah kepada ibu bapa.
2. Jika dilihatnya penanya itu seorang
yang panas baran, maka baginda menasihatkan orang itu supaya tidak
marah-marah.
Mereka yang mula lunak kepada agama tidak tahu atau terlupa tentang cara-cara menggunakan masa sebagaimana yang disarankan di dalam Al Qur’an. Mungkin kerana keterbatasan dalam bahasa Arab, mereka tidak faham mesej dalam surah Al-Muzzammil.
[1] Wahai orang yang berselimut!
Mereka yang mula lunak kepada agama tidak tahu atau terlupa tentang cara-cara menggunakan masa sebagaimana yang disarankan di dalam Al Qur’an. Mungkin kerana keterbatasan dalam bahasa Arab, mereka tidak faham mesej dalam surah Al-Muzzammil.
[1] Wahai orang yang berselimut!
[2]
Bangunlah solat Tahajjud pada waktu malam, kecuali dari sedikit masa (yang tak
dapat tidak untuk berehat),
[3]
Iaitu separuh dari waktu malam, atau kurangkan sedikit dari separuh itu,
[4]
Atau pun lebihkan (sedikit) daripadanya; dan bacalah Al Qur’an dengan "Tartil."
[5] (Sayugialah engkau dan pengikut-pengikutmu membiasakan diri masing-masing dengan ibadat yang berat kepada hawa nafsu, kerana) sesungguhnya Kami akan menurunkan kepadamu wahyu (Al Qur’an yang mengandungi perintah-perintah) yang berat (kepada orang-orang yang tidak bersedia menyempurnakannya).
[6] Sebenarnya solat dan ibadat malam lebih kuat kesannya (kepada jiwa), dan lebih tetap betul bacaannya.
[5] (Sayugialah engkau dan pengikut-pengikutmu membiasakan diri masing-masing dengan ibadat yang berat kepada hawa nafsu, kerana) sesungguhnya Kami akan menurunkan kepadamu wahyu (Al Qur’an yang mengandungi perintah-perintah) yang berat (kepada orang-orang yang tidak bersedia menyempurnakannya).
[6] Sebenarnya solat dan ibadat malam lebih kuat kesannya (kepada jiwa), dan lebih tetap betul bacaannya.
[7]
(Kami galakkan engkau dan umatmu beribadat pada waktu malam), kerana
sesungguhnya engkau pada siang hari mempunyai urusan-urusan yang panjang kira
bicaranya.
Orang yang didakwah atau mereka yang baru dinyalakan pencerahan rohani dalam dirinya, sentiasa hidup dengan pelbagai ragam persoalan dalam hatinya dan menyalalah pula pelbagai ragam pertanyaan yang berwarna-warni dalam dirinya berhubung langkah-langkah awal menuju ke arah kesempurnaan hidupnya sebagai manusia yang lebih baik.
Jadi, bagaimana mereka seharusnya bermula? Jika ada amalan di permulaan perjalanan, maka apakah amalan permulaan itu?
"Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam serta kerjakanlah "Solat Tahajjud" padanya sebagai solat tambahan bagimu, semoga Tuhanmu membangkitkan dan menempatkanmu pada akhirat di tempat terpuji." (QS Al-Isra' : 79)
Adakah insan yang baru merangkak dan baru melabuhkan pencarian untuk mendakap pencerahan jiwa serta akal fikirannya dapat menyelami hasrat Penciptanya sebagaimana yang terkandung dalam ayat-ayat Al Qur'an di atas?
Orang yang didakwah atau mereka yang baru dinyalakan pencerahan rohani dalam dirinya, sentiasa hidup dengan pelbagai ragam persoalan dalam hatinya dan menyalalah pula pelbagai ragam pertanyaan yang berwarna-warni dalam dirinya berhubung langkah-langkah awal menuju ke arah kesempurnaan hidupnya sebagai manusia yang lebih baik.
Jadi, bagaimana mereka seharusnya bermula? Jika ada amalan di permulaan perjalanan, maka apakah amalan permulaan itu?
"Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam serta kerjakanlah "Solat Tahajjud" padanya sebagai solat tambahan bagimu, semoga Tuhanmu membangkitkan dan menempatkanmu pada akhirat di tempat terpuji." (QS Al-Isra' : 79)
Adakah insan yang baru merangkak dan baru melabuhkan pencarian untuk mendakap pencerahan jiwa serta akal fikirannya dapat menyelami hasrat Penciptanya sebagaimana yang terkandung dalam ayat-ayat Al Qur'an di atas?
Mereka perlukan masa untuk dibimbing
serta masa perlukan pembimbing yang :
a. Sabar.
b. Teguh
hati.
c. Kuat
pendirian.
d. Bijaksana.
e. Berhemah
tinggi.
f. Kental
kerohaniannya.
RINGKASKAN
AMALAN UNTUK MEMBANTU SAUDARA LAIN
Sebab itulah Imam Hasan Al Banna
menyarankan para pendakwah meringkaskan sahaja urusan mereka untuk membantu
saudara mereka yang mahu dibangkitkan kesedaran dalam jiwanya.
Bagi Imam Al Banna, amalan peribadi yang bertujuan menolong keperluan peribadi di akhirat, hanya bermanfaat untuk keperluan mereka sahaja sedangkan, usaha mengirim ilmu ke dada manusia yang kosong tanpa dihuni hikmah pengetahuan sangat berguna kepada kedua-dua pihak, sama ada pihak pendakwah dan pihak yang didakwah.
Petunjuk agama menyatakan bahawa, jika ada seseorang yang beramal dengan sebab apa yang diajarkan oleh kita, maka pahala dengan sebab amalan itu turut mengalir ke dalam 'akaun pahala' kita kelak.
Oleh kerana itu, pendakwah perlu meringkaskan dan menyedikitkan ruang untuk keperluan amalan peribadi supaya lebih banyak ruang dapat dimanfaatkan untuk tujuan pendidikan dan pengajaran ke atas manusia lain yang dahagakan pengetahuan daripada mereka.
Mereka yang berkhalwat, beruzlah dan bersuluk tanpa berusaha keras menggerakkan hati nurani manusia untuk mendapat imbuhan pencerahan rohani daripada Pencipta, tidak termasuk dalam jenis manusia yang mendapat pencerahan dari Allah.
Imam Hasan Al Banna adalah di antara pendakwah yang bersuluk di 'gua pertapaan' lalu keluar ke lapangan masyarakat dalam usaha memerangi amalan khurafat dalam pemerintahan manusia- manusia yang sombong sekaligus menyinari mendung awan hitam yang membalut kegelapan hati manusia-manusia yang tertindas.
BAGAIMANA CARA-CARA MEMANFAATKAN MASA KITABagi Imam Al Banna, amalan peribadi yang bertujuan menolong keperluan peribadi di akhirat, hanya bermanfaat untuk keperluan mereka sahaja sedangkan, usaha mengirim ilmu ke dada manusia yang kosong tanpa dihuni hikmah pengetahuan sangat berguna kepada kedua-dua pihak, sama ada pihak pendakwah dan pihak yang didakwah.
Petunjuk agama menyatakan bahawa, jika ada seseorang yang beramal dengan sebab apa yang diajarkan oleh kita, maka pahala dengan sebab amalan itu turut mengalir ke dalam 'akaun pahala' kita kelak.
Oleh kerana itu, pendakwah perlu meringkaskan dan menyedikitkan ruang untuk keperluan amalan peribadi supaya lebih banyak ruang dapat dimanfaatkan untuk tujuan pendidikan dan pengajaran ke atas manusia lain yang dahagakan pengetahuan daripada mereka.
Mereka yang berkhalwat, beruzlah dan bersuluk tanpa berusaha keras menggerakkan hati nurani manusia untuk mendapat imbuhan pencerahan rohani daripada Pencipta, tidak termasuk dalam jenis manusia yang mendapat pencerahan dari Allah.
Imam Hasan Al Banna adalah di antara pendakwah yang bersuluk di 'gua pertapaan' lalu keluar ke lapangan masyarakat dalam usaha memerangi amalan khurafat dalam pemerintahan manusia- manusia yang sombong sekaligus menyinari mendung awan hitam yang membalut kegelapan hati manusia-manusia yang tertindas.
a.
Patuhi jangka masa yang ditetapkan bersama orang
lain dan menentukan batas waktu yang tidak boleh dilangkahi walau apapun alasan
dan keadaan.
b.
Lengkapkan pekerjaan kita seperti yang telah
dibebankan kepada kita oleh orang lain dengan cara mempersiapkan diri dengan
baik yang akan membantu untuk mencapainya tepat pada masa, tanpa berlebihan
atau berkurangan.
c.
Pastikan bahawa hadir tepat pada waktu yang
dijanjikan untuk sesuatu pertemuan, jangan pergi sebelum atau selepasnya. Kita
hendaklah hormati tuan rumah dan menjaga maruahnya... mungkin rumah itu perlu diatur dan dipersiapkan sekiranya belum
bersedia untuk menerima tetamu.
d. Elakkan dari
perbualan di luar topik dengan orang lain kerana hal ini membuang masa,
membuatkan orang menyampah dan mendatang kebencian di hati orang lain.
e. Jangan berkeras
dengan pendapat kita kecuali jika ianya betul. Kita hendaklah bersopan dan
berlembut dalam mengutarakan pendapat, kerana ianya dapat menjaga masa kita dan
masa orang lain.
f. Sebelum kita
bercakap tentukan bila akan bercakap, apakah topik yang akan dimulakan dan bila
akan tamat. Ingatlah bahawa sebaik-baik pembicaraan ialah yang ringkas dan
padat, dan belum tentu semua yang berbicara dengan panjang lebar semestinya ia
lebih mengetahui, lebih layak dan lebih baik.
Ketahuilah
bahawa falsafah yang tidak berdasarkan wahyu Ilahi sebenarnya hanyalah fikiran
yang palsu, maka jangan memenatkan diri kita atau menyusahkan orang lain.
Benarlah kata-kata seorang ahli hikmah :
Ini bermakna bahawa masa atau waktu pada hakikatnya
hanyalah sebuah kehidupan seorang hamba. Oleh yang demikian, ia hendaklah memenuhi
hidupnya dengan tugasan yang baik yang membawanya lebih dekat kepada Allah dan
berusaha untuk menyempurnakan tugas khalifah Allah di muka bumi sehingga
dirinya dan umat dapat mengecapi kehidupan bermaruah dan berbahagia.
Jika ia mampu mencapainya, maka ia telah berjaya dan
memberi ketenangan untuknya bersama para solehin, siddiqin dan syuhada’. Mereka
adalah sebaik-baik teman.
Sayyidina Ali ra pernah berkata tentang masa :
“Masa
diciptakan untuk :
1.
Dimanfaatkan
tubuh badan.
2. Menentukan cita-cita.
3. Mendekatkan harapan.
4.
Menginginkan
keselamatan.
Barangsiapa
yang merebutnya maka ia memperolehinya dan barangsiapa yang mensia-siakannya
maka dia akan kepenatan. Wahai anak Adam, apakah yang telah diperolehi dari
masa kamu, sedangkan kamu adalah penyimpan untuk orang lain”.
Ya Allah, berilah kekuatan kepada kami
untuk kami memanfaatkan masa yang Engkau kurniakan kepada kami untuk digunakan
di jalan dakwahMu sehingga jumlah masa yang kami korbankan untuk memenuhi
kehendakMu lebih banyak dari masa yang kami gunakan untuk keperluan peribadi
kami.
Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS