skip to main | skip to sidebar

Tinta Perjalanan

Pages

  • Home
 
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube
  • DheTemplate.com
  • Free Templates
  • Drop Menu 1
    • Child Menu 1.1
    • Child Menu 1.2
    • Child Menu 1.3
  • Drop Menu 2
    • Child Menu 2.1
    • Child Menu 2.2
    • Child Menu 2.3
  • Daily Update Templates

Ahlan Wasahlan


Perjalanan Menuju Allah.

Wednesday, 29 April 2015

Mutiara Hikmah Para Duat

Ditulis Oleh WAS Pada 08:13 – 1 Komen Anda
 



















[ Read More ]
Read more...
Wednesday, 22 April 2015

Menjunjung Kesucian Dakwah

Ditulis Oleh WAS Pada 03:46 – 0 Komen Anda
 

Dakwah secara bahasa bererti panggilan atau seruan. Dengan makna ini, ia boleh memberi maksud suatu usaha yang dilakukan dan boleh juga bererti kandungannya.
Di antaranya Allah swt berfirman, “Bagi Dia-lah seruan kebenaran,” iaitu ketika kesaksian bahwa tidak ada Tuhan selain Allah.

Termasuk dalam perkara ini ialah ‘di’ayah’ (propaganda). Dalam sebuah hadits disebutkan, “Aku mengajarkanmu dengan propaganda Islam,” yang dimaksudkan adalah dengan kalimah ‘Syahadah’.
Dengan yang demikian, dakwah adalah memberi dorongan dan semangat dalam suatu urusan atau dengan kata lain menyeru dengan mencurahkan segala kemampuan berkomunikasi dan berpropaganda sehingga dapat difahami.

Dengan definisi ini, dakwah adalah sinonim dengan perkataan ‘i’lan’ (promosi) dan ‘di’ayah’ (propaganda).
Namun, sebahagian penulis kontemporari membezakan antara keduanya.

Mereka berkata, dakwah adalah usaha yang dicurahkan untuk menyampaikan risalah.

a.      ‘I’lan’ adalah usaha yang dicurahkan untuk membela risalah.

b.     ‘Di’ayah’ adalah metod untuk mempropagandakan risalah itu dengan cara memberikan pengaruh yang kuat kepada individu atau kelompok orang dengan memujuk mereka melalui segenap kemampuan yang dimiliki.

Namun, dakwah Islam sangat khusus dengan tujuan akhirnya, iaitu Allah swt dan oleh kerana itu, ia diungkapkan dalam bentuk kalimat ‘Ad-da’wah ilalah’. 
Ungkapan ini memberikan batasan dan rujukan yang jelas bahwa dakwah Islam adalah menyeru seluruh umat manusia dalam rangka merealisasikan penghambaan manusia yang bersih hanya kepada Allah swt semata-mata.

Allah swt berfirman :
“Katakanlah, “Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujah yang nyata. Maha Suci Allah dan aku bukan termasuk orang-orang yang musyrik.” (QS Yusuf : 108)

KEDUDUKAN DAKWAH
Dalam Islam, dakwah mempunyai kedudukan yang sangat tinggi berdasarkan kesaksian Al-Qur’an.

1.     Ucapannya adalah sebaik-baik ucapan.

2.     Amal para pelakunya direkomendasikan sebagai amal soleh.

3.     Pernyataan berafiliasi kepada kandungannya menunjukkan akan kebanggaan dan kebesarannya.

Allah swt berfirman :
“Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang soleh, dan berkata, “Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri.” (QS Fushilat : 33)

HAKIKAT DAKWAH

Dalam situasi seruan dakwah di berbagai benua Islam yang kini diuji dengan serangan yang amat dahsyat serta ditambah pula dengan konspirasi yang dilakukan oleh musuh-musuh Islam terhadap dakwah dan pendokongnya, kita dapat melihat di sini bahawa dakwah yang dibawa oleh Ikhwanul Muslimin  adalah dakwah Islamiyah yang tulen yang berjalan di atas petunjuk Nabi Muhammad saw dari sudut :
 

a.      ‘Dakwah’ (seruan).

b.     ‘Islah’ (pembaikan).

c.      ‘Taghyir’ (perubahan).

Justeru, dakwah ini adalah kesinambungan bagi jalan ‘asolah’ (tulen / asli) yang telah dilalui oleh golongan terdahulu yang mendapat kemuliaan.

Dakwah ini :
 

1.     Adalah suci dari ketamakan dan hawa nafsu.

2.     Tertegak untuk membangun bersama ummah mengembalikan semula keagungan Islam.

3.     Pasti akan mendapat kemenangan dengan izin Allah swt.

4.     Tidak sekali-kali mampu disekat dan dihalang perjalanan dan perkembangannya oleh musuh-musuh Allah swt.

Allah swt berfirman :

“Sedang rancangan jahat itu tidak menimpa melainkan orang yang menjalankannya”.

(QS Fathir : 43)

FirmanNya lagi:

“Sesungguhnya kami tetap membela serta mempertahankan rasul-rasul kami dan orang-orang yang beriman dalam kehidupan dunia ini dan pada saat bangkitnya saksi-saksi (pada hari kiamat).” (QS Al-Mu’min : 51)

Imam Hasan Al Banna berkata di dalam Risalah “Ikhwan Di Bawah Panji Al Qur’an”:


“Wahai Ikhwanul Muslimin, bahkan wahai manusia seluruhnya, kami :

a.     Bukan parti politik sekalipun politik di atas dasar Islam adalah merupakan intipati kepada fikrah kami.

b.     Bukan pertubuhan kebajikan pembaikan sekalipun kerja kebajikan dan pembaikan adalah merupakan tujuan kami yang utama.

c.      Bukan pertubuhan riadhah (sukan) sekalipun riadhah untuk kesihatan badan dan ruh adalah merupakan wasilah kami yang penting.

d.     Bukan semua bentuk yang disebutkan itu.

Sesungguhnya semua itu mempunyai matlamat terhad dan mempunyai tempoh yang terhad. Boleh jadi ia tidak lebih dari sekadar pertubuhan yang hanya gah pada nama sahaja.

Tetapi kami (wahai manusia) :

1.     Adalah fikrah dan aqidah.

2.     Adalah nizham (sistem).

3.     Adalah manhaj (metod).

4.     Tidak terhad kepada tempat tertentu.

5.     Tidak terikat dengan bangsa tertentu.

6.     Tidak terkepung oleh sempadan-sempadan geografi.

7.     Tidak akan terhenti dengan sesuatu kejayaan terhad yang dicapai.

Sehingga Allah swt mewariskan bumi ini beserta pendokongnya kerana ia merupakan ‘Nizham Rabb Al-Alamin’ dan ‘Manhaj Rasul Al-Amin”.

KARAKTERISTIK DAKWAH
Dakwah Islam mempunyai karakteristik yang membezakannya dengan dakwah yang lain. Di antaranya adalah:

1.     Rabbaniyyah, kerana ia bersumber dari Allah dan untuk Allah. Dia-lah pemiliknya.

 
Allah swt berfirman, “Hanya bagi Allah-lah doa yang benar.” (QS Ar-Ra’d : 14)

 
2.     Menyeru kepada kebenaran, sementara dakwah lainnya menyeru kepada kebatilan.
 

Allah swt berfirman, “Dan Allah menghukum dengan keadilan. Dan sembahan-sembahan yang mereka sembah selain dari Allah tidak dapat menghukum dengan suatu apa pun.” (QS Ghafir : 20)
 

3.     Menyeru kepada keselamatan, sedangkan dakwah selainnya mengajak ke neraka.
 

Allah swt berfirman, “Wahai kaumku, bagaimanakah kamu, aku menyeru kamu kepada keselamatan, tetapi kamu menyerukan ke neraka.” (QS Ghafir : 41)
 

4.     Bertujuan tetap, sifat ini tidak dimiliki oleh dakwah selainnya.
 

Allah swt berfirman, “Katakanlah, “Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujah yang nyata. Maha Suci Allah dan aku tidak termasuk orang-orang yang musyrik.” (QS Yusuf : 108)
 

5.     Mengajak kepada kehidupan, sedangkan dakwah yang lain mengajak kepada kematian.
 

Allah swt berfirman, “Wahai orang-orang yang beriman, penuhilah seruan Allah dan seruan Rasul apabila Rasul menyeru kamu kepada sesuatu yang menghidupkanmu, ketahuilah bahwa sesungguhnya Allah membatasi antara manusia dan hatinya, dan sesungguhnya kepada-Nya lah kamu akan dikumpulkan.” (QS Al-Anfal : 24)
 

6.     Bersifat kesejagatan, seruannya ditujukan kepada umat manusia seluruhnya.

Allah swt berfirman, “Dan tidaklah aku mengutusmu (Muhammad), kecuali untuk seluruh umat manusia sebagai pemberi khabar gembira dan pemberi peringatan.” (QS Saba’ : 28)
Itulah karaketristik terpenting tentang dakwah Islam. Masih banyak lagi karakteristiknya dalam Al Qur’an dan As Sunnah yang tidak pernah kering mata airnya dan tidak pernah habis kebaikannya.

HUKUM BERDAKWAH

Dakwah merupakan kewajiban bagi setiap Muslim dan Muslimah sesuai dengan kemampuan mereka masing-masing.

Tidak ada yang dikecualikan dalam kewajiban ini, selain mereka yang tidak termasuk mukallaf, “Katakanlah, “Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku….” (QS Yusuf : 108)
Yang mengikuti Rasulullah saw adalah setiap mukmin.
Ia bukan khusus bagi para ulama’ atau ilmuan menurut sebahagian orang, kerana ia adalah kewajiban semua orang.
Rasulullah saw bersabda, “Sampaikanlah olehmu dariku walau satu ayat.”

Yang benar adalah bahwa bagi para ulama’, ada tugas tambahan di samping kewajiban dakwah pada umumnya, iaitu menjelaskan perincian agama, hukum dan nilai-nilainya sesuai dengan keluasan ilmu dan pengetahuan mereka tentang seluk beluknya.
Hal ini sesuai dengan apa yang dilakukan oleh para sahabat dan generasi berikutnya.

Allah swt berfirman :
“Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan berupa keterangan-keterangan (yang jelas) dan petunjuk, setelah Kami menerangkannya kepada manusia dalam Al Kitab. Mereka itu dilaknati Allah dan dilaknati (pula) oleh semua (makhluk) yang dapat melaknati, kecuali mereka yang telah taubat, melakukan perbaikan, dan menerangkan (kebenaran), maka terhadap mereka itu Aku menerima taubatnya dan Aku-lah Yang Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang.” (QS Al Baqarah : 159-160)

Dakwah secara individu dilakukan oleh orang Islam sebagai individu dalam jamaah yang menyeru kepada Allah swt.
Allah swt berfirman :

“Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh yang ma’ruf dan mencegah yang munkar. Mereka itulah orang-orang yang beruntung.” (Ali ‘Imran : 104)
Maksud dari ayat ini adalah agar ada segolongan dari umat ini yang menyambut kewajiban dakwah walaupun ia wajib atas setiap individu umat ini sesuai kemampuan masing-masing.

Rasulullah saw bersabda :
“Barangsiapa di antara kamu melihat kemungkaran, hendaklah ia mengubahnya dengan tangannya, jika tidak mampu maka dengan lisannya, jika tidak mampu maka dengan hatinya, dan itu adalah selemah-lemahnya iman.” (HR Muslim)

Dalam pandangan Islam, dakwah hendaklah mendahului jihad, (walau apa pun bentuk jihad tersebut) kerana manusia tidak akan dihukum di atas tugas-tugas yang diwajibkan kecuali setelah dakwah itu sampai kepadanya.
Allah swt berfirman :

“Kami tidak akan mengazab suatu kaum sebelum Kami mengutus seorang Rasul.” (QS Al-Isra’ : 15)
Penyampaian tidak mungkin terlaksana dengan baik kecuali dengan dakwah.

Rasulullah saw tidak pernah menyerang suatu kaum dan tidak menghukum seorang pun atas perbuatan yang dilakukannya kecuali setelah hal itu disampaikan dan diberitahukan.
Dalam hadits Muaz bin Jabal ketika ia diutus oleh Rasulullah saw ke Yaman, terdapat dalil yang sangat jelas tentang apa yang dikatakan ini.

TIANG-TIANG DAKWAH
Dakwah Islam ditegakkan di atas empat tiang :

1.     ‘Dai’ (pendakwah), iaitu Rasulullah saw dan orang-orang beriman yang mengikutinya hingga hari kiamat. 

2.     ‘Da’wah’ (kandungannya), iaitu kalimah syahadah dan perjanjian yang perlu dipenuhi. Inilah yang disebut jalan Allah.

3.     ‘Mad’u’ (objek dakwah) iaitu seluruh umat manusia, samada yang Arab mahupun yang ‘ajam, yang berkulit putih mahupun yang berkulit merah.

 4.     ‘Uslub’ (Metod), iaitu hikmah, ‘mau’izhah hasanah’, dan ‘mujadalah’ (berdebat) dengan cara yang (paling) baik.

Semua ini Allah swt telah himpunkan dalam satu ayat dalam firman-Nya :

“Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah, mau’izhah hasanah (pelajaran yang baik), dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhan-mu Dia-lah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dia-lah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.” (Qs An-Nahl : 125)

PERANAN DAKWAH

Peranan dakwah ini yang paling utama ialah seperti yang telah ditegaskan oleh Imam Hasan Al-Banna di dalam Risalah bertajuk “Ke Arah Mana Kita Menyeru Manusia” :
“Memimpin dunia dan menunjuk ajar manusia seluruhnya kepada sistem-sistem Islam, pengajarannya yang berguna di mana ia tidak mungkin dapat membahagiakan manusia dengan selainnya”.

Ia adalah ruh baru yang mengalir dalam jantung hati ummah ini dan dihidupkannya dengan Al Qur’an.
Dengan pemaparan singkat tentang definisi dakwah, kedudukan, hakikat, karakteristik, hukum, tiang-tiang serta peranannya di atas, menjadi jelaslah apa yang diisyaratkan oleh Imam Hasan Al-Banna bahwa Islam adalah dakwah sebagaimana ia adalah jihad dengan segala makna yang terkandung di dalamnya. Semua keterangan di atas membuktikan bahawa dakwah Ikhwanul Muslimin secara khususnya adalah :

a.      Dakwah Islamiyyah yang suci.

b.     Bersifat ‘Rabbaniyyah’ (bersumber dari wahyu Allah) pada titik bertolak dan pada matlamatnya.

c.      Berjalan mengikut panduan dan petunjuk Rasulullah saw.

d.     Bersifat ‘Islahiyyah Syamilah’ (gerakerja pembaikan yang menyeluruh) pada manhajnya.

e.      Bersifat ‘Alamiyyah’ (kesejagatan) yang tidak terhad pada batas-batas tertentu atau dipisah-pisahkan oleh puak dan bangsa.

Ya Allah, jadilah kami pendokong-pendokong dan aktivis dakwah di jalanMu yang menjunjung tinggi kemuliaan dakwah dan seruannya serta tetap teguh berjalan di atas sunnah dan ketetapanMu sehingga kemenangan berpihak kepada kami atau kami gugur di atas jalan ini dalam usaha untuk mencapai keredhaanMu.

Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS 
[ Read More ]
Read more...
Friday, 10 April 2015

Mutiara Hikmah Para Duat

Ditulis Oleh WAS Pada 07:49 – 0 Komen Anda
 



















[ Read More ]
Read more...
Monday, 6 April 2015

Manfaatkan Penggunaan Masa Mu

Ditulis Oleh WAS Pada 20:27 – 0 Komen Anda
 
Masa adalah suatu anugerah Allah yang sangat penting kepada manusia dan lebih-lebih lagi kepada setiap pendakwah atau seorang Muslim yang sejati. Kita mestilah sentiasa berwaspada  dengan penggunaan masa kerana masa yang tidak digunakan dengan teliti akan menyebabkan kita menyesal tanpa kesudahan. 

Disebabkan oleh kepentingan penggunaan masa inilah, Imam Hasan Al Banna telah meletakkannya sebagai salah satu wasiatnya yang sepuluh iaitu :

"Kewajipan kita adalah lebih banyak daripada waktu yang kita ada, oleh itu bantulah saudaramu tentang cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya."

Ini adalah kerana, masa yang sudah terlepas itu tidak boleh diganti lagi.

Ada satu Pepatah Melayu yang menyatakan, “Patah tumbuh hilang berganti”. Namun, pepatah itu merujuk kepada seseorang pemimpin yang telah meninggal atau barang hilang yang mungkin boleh ditemui semula atau sesuatu yang hilang dan boleh digantikan semula.

Tapi yang pasti dan tidak boleh digantikan semula ialah waktu, saat, detik dan masa. Oleh kerana masa ini sangat penting, maka setiap bangsa mempunyai peraturan, falsafah dan pepatah yang lengkap tentang kepenggunaan masa sehingga terkenal di antara bangsa di Asia di mana kita selalu mendengar bahawa bangsa Jepun sangat menghargai masa.

Walaubagaimana sekalipun mereka maju di dunia disebabkan falsafah penggunaan masa itu, namun ia hanya sekadar untuk memenuhi keperluan di dunia. Sedangkan, Islam menyeru umatnya agar mengguna masanya bagi memenuhi keperluan di dunia dan lebih-lebih lagi keperluan di akhirat.

Pepatah Melayu juga ada menyebut bahawa “Masa itu emas”. Malah emas, perak dan intan berlian sekali pun belum mampu menandingi harga masa. Kalau emas itu hilang, maka emas itu boleh dicari semula ataupun diganti dengan wang, tanah atau apa-apa pun yang mempunyai harga. Itulah kayu ukur yang menandakan masa itu sangat berharga. 

Jika masa telah berlalu, maka tiada suatu kuasa pun yang dapat menggantikannya atau mengembalikannya. Tapi, jika emas hilang, niscaya ada seribu satu jalan atau kuasa yang  berikhtiar untuk menggantikannya.

Masa tidak boleh dicipta, malah alam ini tercipta oleh peredaran masa. Allah swt menyebut bahawa alam ini tercipta dalam enam masa.

Masa cuma boleh :

1.     Dinamakan seperti Ahad, Isnin dan sebagainya.

2.     Dipenggal.

3.     Dipecahkan.

4.     Dipotong sebagai hari, minggu dan bulan.

Masa itu tidak boleh direkabentuk seperti benda-benda yang boleh dipegang. Setiap yang boleh dipegang boleh dipatahkan dengan benda lain. Pokok yang dipatahkan rantingnya boleh tumbuh semula. Kerana itu, manusia boleh berkata, yang patah itu boleh tumbuh dan yang hilang boleh berganti. Ini kerana, patah dan tumbuh itu sifat benda dan bukan sifat masa.

Malah, masa itu boleh mengancam manusia di mana Sayyidina Ali ra berkata :

"Masa itu umpama pedang. jika kamu tidak 'memenggalnya', niscaya ia akan 'memenggal' lehermu." 

Sebenarnya yang menyebabkan masa itu berharga ialah disebabkan adanya :

a.      Kerja.

b.     Tugas.

c.      Amanah.

yang perlu disiapkan semasa waktu itu sedang berjalan.

Jika bukan kerana itu, maka masa itu mungkin kurang dihargai.

Misalnya, dengan peredaran masa, pokok perlu membesar dan ia dijual dengan masa tertentu. Sebab itulah masa untuk menunggu pokok itu membesar amat berharga.

Dalam hal ini masa disalahgunakan dalam perniagaan yang melibatkan riba. Sekiranya kita tidak dapat melunaskan hutang dalam tempoh waktu yang tertentu, maka bunga (riba) akan naik. Demikianlah masa disalahgunakan dalam 'industri' riba.

Maka Imam Hasan Al Banna telah memulakan wasiatnya dengan menggunakan ungkapan 'kewajipan kita' yang bermaksud usaha dakwah kepada umat ini. Kewajipan usaha dakwah ini ada pertalian yang amat erat dengan penggunaan masa di mana semakin banyak usaha dakwah yang dilakukan maka masa yang ada menjadi semakin singkat dan suntuk!

Dalam realitinya, jumlah usaha dakwah itu terlalu banyak jika dibandingkan dengan jumlah peruntukan masa yang kita ada. Di dalam peruntukan 24 jam sehari semalam, kita mungkin memerlukan 30 bentuk dan 60 jenis dakwah. Dalam kata lain, kita mungkin perlukan 2 atau 3 kali ganda program dakwah atau lebih daripada itu dalam tempoh 24 jam.

Itulah yang dimaksudkan oleh Imam Hasan Al Banna iaitu jumlah usaha dakwah perlu digembelingkan dalam jumlah waktu yang sungguh singkat. Masa seperti semakin pendek apabila terlalu banyak urusan dakwah yang perlu dibereskan.

Daripada Anas bin Malik ra. ia berkata, Rasulullah s.a.w bersabda :

"Tidak akan berlaku kiamat sehingga masa menjadi singkat, maka setahun dirasakan seperti sebulan dan sebulan dirasakan seperti seminggu dan seminggu dirasakan seperti sehari dan sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti satu percikan api." (Hadis riwayat At-Tirmizi)

Imam Hasan Al Banna, ketika menyusun wasiatnya, beliau mungkin terkesan dengan sabda Rasulullah saw ini di mana bilangan manusia yang ingin melakukan perubahan ke arah kebaikan dan islah sangat kurang berbanding manusia jahat yang memperuntukkan masa dan hartanya ke arah kemusnahan dunia dan tamadun ini.

Oleh itu bayangkanlah bagaimana keadaannya ketika kerja dakwah yang semakin menimbun ini terpikul di atas bahu segelintir pendakwah sahaja yang inginkan kedamaian, kesejahteraan, kebaikan dan ketenangan di dunia dan akhirat.

BANTU MANUSIA MENGURUSKAN WAKTUNYA

Barangkali, lantaran terkesan dengan semua inilah, maka Imam Hasan Al Banna memulakan usaha dakwah di kedai-kedai makanan dan kedai-kedai kopi dan bukannya di masjid. Beliau benar-benar mahukan insan yang berpeleseran tanpa tujuan ini akhirnya akan faham matlamat hidupnya.

Apabila manusia itu mula faham akan falsafah dan matlamat hidup, maka akan wujud manusia yang akan menggunakan masanya dengan betul, baik dan sempurna. 

Manusia yang telah mula dibangunkan kesedarannya ini akan tertanya-tanya pula tentang bagaimana seharusnya mereka mahu memanfaatkan waktunya di dunia ini sementara menunggu waktu di akhirat kelak.

Maka, dari sini Imam Hasan Al Banna menyarankan kepada pendakwah agar membantu mereka yang telah terbuka hatinya untuk memahami bagaimana mereka perlu memanfaatkan waktunya untuk beribadah sementara menunggu waktu dihisab di akhirat kelak.

"Oleh itu bantulah saudaramu tentang cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan kalau saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya,"

Demikian pesanan Imam Al Banna lagi.

Orang yang telah dilembutkan hatinya dan dilunakkan jiwanya sentiasa tertanya-tanya mengenai apakah amalan yang perlu dilakukan bagi mencapai ridha ilahi. Soalan semacam ini kerap kali hinggap di ranting pertanyaan para sahabat dan baginda sentiasa hadir bagi menjawab setiap pertanyaan tersebut.

Ghairahnya para sahabat dalam beramal sehingga mereka kerap bertanya, apakah amalan yang paling baik dan bermacam pula jawapan baginda bergantung kepada keadaan rohani para sahabat itu.

1. Jika dilihatnya sahabat itu menderhakai ibu bapanya maka baginda bersabda, berbuat baiklah kepada ibu bapa.

2. Jika dilihatnya penanya itu seorang yang panas baran, maka baginda menasihatkan orang itu supaya tidak marah-marah.

Mereka yang mula lunak kepada agama tidak tahu atau terlupa tentang cara-cara menggunakan masa sebagaimana yang disarankan di dalam Al Qur’an. Mungkin kerana keterbatasan dalam bahasa Arab, mereka tidak faham mesej dalam surah Al-Muzzammil.

[1] Wahai orang yang berselimut!

[2] Bangunlah solat Tahajjud pada waktu malam, kecuali dari sedikit masa (yang tak dapat tidak untuk berehat),

[3] Iaitu separuh dari waktu malam, atau kurangkan sedikit dari separuh itu,

[4] Atau pun lebihkan (sedikit) daripadanya; dan bacalah Al Qur’an dengan "Tartil."

[5] (Sayugialah engkau dan pengikut-pengikutmu membiasakan diri masing-masing dengan ibadat yang berat kepada hawa nafsu, kerana) sesungguhnya Kami akan menurunkan kepadamu wahyu (Al Qur’an yang mengandungi perintah-perintah) yang berat (kepada orang-orang yang tidak bersedia menyempurnakannya).

[6] Sebenarnya solat dan ibadat malam lebih kuat kesannya (kepada jiwa), dan lebih tetap betul bacaannya.

[7] (Kami galakkan engkau dan umatmu beribadat pada waktu malam), kerana sesungguhnya engkau pada siang hari mempunyai urusan-urusan yang panjang kira bicaranya.

Orang yang didakwah atau mereka yang baru dinyalakan pencerahan rohani dalam dirinya, sentiasa hidup dengan pelbagai ragam persoalan dalam hatinya dan menyalalah pula pelbagai ragam pertanyaan yang berwarna-warni dalam dirinya berhubung langkah-langkah awal menuju ke arah kesempurnaan hidupnya sebagai manusia yang lebih baik.

Jadi, bagaimana mereka seharusnya bermula? Jika ada amalan di permulaan perjalanan, maka apakah amalan permulaan itu?

"Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam serta kerjakanlah "Solat Tahajjud" padanya sebagai solat tambahan bagimu, semoga Tuhanmu membangkitkan dan menempatkanmu pada akhirat di tempat terpuji." (QS Al-Isra' : 79)

Adakah insan yang baru merangkak dan baru melabuhkan pencarian untuk mendakap pencerahan jiwa serta akal fikirannya dapat menyelami hasrat Penciptanya sebagaimana yang terkandung dalam ayat-ayat Al Qur'an di atas?

Mereka perlukan masa untuk dibimbing serta masa perlukan pembimbing yang :

a.      Sabar.

b.     Teguh hati.

c.      Kuat pendirian.

d.     Bijaksana.

e.      Berhemah tinggi.

f.      Kental kerohaniannya. 

RINGKASKAN AMALAN UNTUK MEMBANTU SAUDARA LAIN

Sebab itulah Imam Hasan Al Banna menyarankan para pendakwah meringkaskan sahaja urusan mereka untuk membantu saudara mereka yang mahu dibangkitkan kesedaran dalam jiwanya.

Bagi Imam Al Banna, amalan peribadi yang bertujuan menolong keperluan peribadi di akhirat, hanya bermanfaat untuk keperluan mereka sahaja sedangkan, usaha mengirim ilmu ke dada manusia yang kosong tanpa dihuni hikmah pengetahuan sangat berguna kepada kedua-dua pihak, sama ada pihak pendakwah dan pihak yang didakwah.

Petunjuk agama menyatakan bahawa, jika ada seseorang yang beramal dengan sebab apa yang diajarkan oleh kita, maka pahala dengan sebab amalan itu turut mengalir ke dalam 'akaun pahala' kita kelak.

Oleh kerana itu, pendakwah perlu meringkaskan dan menyedikitkan ruang untuk keperluan amalan peribadi supaya lebih banyak ruang dapat dimanfaatkan untuk tujuan pendidikan dan pengajaran ke atas manusia lain yang dahagakan pengetahuan daripada mereka.

Mereka yang berkhalwat, beruzlah dan bersuluk tanpa berusaha keras menggerakkan hati nurani manusia untuk mendapat imbuhan pencerahan rohani daripada Pencipta, tidak termasuk dalam jenis manusia yang mendapat pencerahan dari Allah.

Imam Hasan Al Banna adalah di antara pendakwah yang bersuluk di 'gua pertapaan' lalu keluar ke lapangan masyarakat dalam usaha memerangi amalan khurafat dalam pemerintahan manusia- manusia yang sombong sekaligus menyinari mendung awan hitam yang membalut kegelapan hati manusia-manusia yang tertindas. 
BAGAIMANA CARA-CARA MEMANFAATKAN MASA KITA
 

a.      Patuhi jangka masa yang ditetapkan bersama orang lain dan menentukan batas waktu yang tidak boleh dilangkahi walau apapun alasan dan keadaan.

 

b.     Lengkapkan pekerjaan kita seperti yang telah dibebankan kepada kita oleh orang lain dengan cara mempersiapkan diri dengan baik yang akan membantu untuk mencapainya tepat pada masa, tanpa berlebihan atau berkurangan.

 

c.      Pastikan bahawa hadir tepat pada waktu yang dijanjikan untuk sesuatu pertemuan, jangan pergi sebelum atau selepasnya. Kita hendaklah hormati tuan rumah dan menjaga maruahnya... mungkin rumah itu perlu diatur dan dipersiapkan sekiranya belum bersedia untuk menerima tetamu.

 

d.      Elakkan dari perbualan di luar topik dengan orang lain kerana hal ini membuang masa, membuatkan orang menyampah dan mendatang kebencian di hati orang lain.

 

e.      Jangan berkeras dengan pendapat kita kecuali jika ianya betul. Kita hendaklah bersopan dan berlembut dalam mengutarakan pendapat, kerana ianya dapat menjaga masa kita dan masa orang lain.

 

f.       Sebelum kita bercakap tentukan bila akan bercakap, apakah topik yang akan dimulakan dan bila akan tamat. Ingatlah bahawa sebaik-baik pembicaraan ialah yang ringkas dan padat, dan belum tentu semua yang berbicara dengan panjang lebar semestinya ia lebih mengetahui, lebih layak dan lebih baik.

Ketahuilah bahawa falsafah yang tidak berdasarkan wahyu Ilahi sebenarnya hanyalah fikiran yang palsu, maka jangan memenatkan diri kita atau menyusahkan orang lain.

Benarlah kata-kata seorang ahli hikmah :

 “Kehidupan dunia hanya seketika, maka jadikanlah kehidupan dunia untuk ketaatan.”

Ini bermakna bahawa masa atau waktu pada hakikatnya hanyalah sebuah kehidupan seorang hamba. Oleh yang demikian, ia hendaklah memenuhi hidupnya dengan tugasan yang baik yang membawanya lebih dekat kepada Allah dan berusaha untuk menyempurnakan tugas khalifah Allah di muka bumi sehingga dirinya dan umat dapat mengecapi kehidupan bermaruah dan berbahagia.

Jika ia mampu mencapainya, maka ia telah berjaya dan memberi ketenangan untuknya bersama para solehin, siddiqin dan syuhada’. Mereka adalah sebaik-baik teman.

Sayyidina Ali ra pernah berkata tentang masa :

“Masa diciptakan untuk :

      1.     Dimanfaatkan tubuh badan.

2.     Menentukan cita-cita.

3.     Mendekatkan harapan.

4.     Menginginkan keselamatan.

Barangsiapa yang merebutnya maka ia memperolehinya dan barangsiapa yang mensia-siakannya maka dia akan kepenatan. Wahai anak Adam, apakah yang telah diperolehi dari masa kamu, sedangkan kamu adalah penyimpan untuk orang lain”.

Ya Allah, berilah kekuatan kepada kami untuk kami memanfaatkan masa yang Engkau kurniakan kepada kami untuk digunakan di jalan dakwahMu sehingga jumlah masa yang kami korbankan untuk memenuhi kehendakMu lebih banyak dari masa yang kami gunakan untuk keperluan peribadi kami.

Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS
[ Read More ]
Read more...
Newer Posts Older Posts
View mobile version
Subscribe to: Posts (Atom)

Yang Setia

Pautan

  • Muharikah
    Antara dua pilihan
    3 years ago
  • Angel Pakai Gucci!
    Doa Itu Bom Nuklear Bagi Orang Mu'min!
    5 years ago
  • Majalah Jom!
    Isu 45: ALAMAK, AKU SALAH PILIH! (EDISI ISTIMEWA)
    9 years ago
  • دعوتنا DAKWATUNA -dakwahkite-
    Di antara Kefahaman dan Pelaksanaan (Sudut Pandang Parti Kebebasan dan Keadilan FJP – Mesir)
    10 years ago
  • ZADUD-DUAT
    Wahai Ikhwah, Persaudaran adalah rahsia kekuatan anda
    11 years ago
  • Popular
  • Recent
  • Archives
 

Diri Ini

My photo
WAS
Blog ini memaparkan bahan-bahan bacaan dan artikel yang boleh meningkatkan ilmu dan kefahaman Islam anda..
View my complete profile

Blog Ini Menarik??

Yang Paling Digemari

  • Memohon Dari Al Jabbar
    Seringkali manusia terjebak oleh pemikirannya sendiri dan merasa mampu untuk merancang segala sesuatu. Padahal tidak ada kekuatan dalam d...
  • Apabila Hijab Terbuka
    Terbukanya hijab  (sekatan pembatas)  antara kita dengan Allah adalah sumber ketenangan dan kebahagiaan hidup. Ketika hijab telah terbuka, s...
  • Kualiti Sebenar Rijalud Dakwah
    Rijalud dakwah adalah seseorang yang telah di tarbiyah secara intensif sehingga memiliki persediaan untuk berjuang dan berkorban di jal...
  • Menjelmakan Makna Tarbawi
    Sehingga ke saat ini Allah swt masih memberikan rahmat kepada kita melalui hidayah, iman, Islam serta dakwah dan tarbiyah. Sungguh, n...
  • Surah Yang Menjadi Pembela
    Allah swt telah menurunkan kepada kita Al Qur’an sebagai : a.        Cahaya. b.       Rahmat. c.        Ubat dari penyakit hati dan...

Arkib

  • ►  2017 (1)
    • ►  April (1)
  • ►  2016 (4)
    • ►  September (2)
    • ►  March (1)
    • ►  January (1)
  • ▼  2015 (39)
    • ►  November (1)
    • ►  October (2)
    • ►  September (2)
    • ►  August (3)
    • ►  July (1)
    • ►  June (5)
    • ►  May (6)
    • ▼  April (6)
      • Mutiara Hikmah Para Duat
      • Menjunjung Kesucian Dakwah
      • Mutiara Hikmah Para Duat
      • Manfaatkan Penggunaan Masa Mu
      • Tenangkan Duniamu Dan Resahkan Akhiratmu
      • Tarbiyah Bekalan Kita - Siri 4
    • ►  March (6)
    • ►  February (2)
    • ►  January (5)
  • ►  2014 (42)
    • ►  November (5)
    • ►  October (4)
    • ►  August (4)
    • ►  July (1)
    • ►  June (9)
    • ►  May (8)
    • ►  April (4)
    • ►  February (3)
    • ►  January (4)
  • ►  2013 (72)
    • ►  December (1)
    • ►  November (5)
    • ►  October (4)
    • ►  September (5)
    • ►  August (6)
    • ►  July (5)
    • ►  June (7)
    • ►  May (5)
    • ►  April (7)
    • ►  March (7)
    • ►  February (9)
    • ►  January (11)
  • ►  2012 (163)
    • ►  December (8)
    • ►  November (9)
    • ►  October (9)
    • ►  September (9)
    • ►  August (6)
    • ►  July (12)
    • ►  June (9)
    • ►  May (15)
    • ►  April (16)
    • ►  March (18)
    • ►  February (24)
    • ►  January (28)
  • ►  2011 (93)
    • ►  December (24)
    • ►  November (69)

Susunan

  • Akhlak (6)
  • Aqidah (17)
  • Dakwah (73)
  • Fikrah (74)
  • Ilmu (38)
  • Motivasi (10)
  • Muslimah (3)
  • Mutiara Hikmah (12)
  • Mutiara Hikmah Para Duat (21)
  • Mutiara Hikmah Ramadhan (3)
  • Renungan (31)
  • Ruhiyah (8)
  • Tarbiatuna (5)
  • Tarbiyah (34)
  • Tausiyah (31)
  • Tokoh (8)
  • Uslub (11)
  • Video (29)

Panji Islam

Asmaaul Husna

Kalam Hikmah

Coretan Anda

Pengunjung

Detik Kehidupan

Hari Ini

Waktu Solat

Pelawat


widgets

Selamat Melayari

  • NEW POSTS
  • COMMENTS
  • flickr

    Get your Flickr ID!
 
 
© 2011 Tinta Perjalanan | Designs by Web2feel & Fab Themes

Bloggerized by DheTemplate.com - Main Blogger