skip to main | skip to sidebar

Tinta Perjalanan

Pages

  • Home
 
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube
  • DheTemplate.com
  • Free Templates
  • Drop Menu 1
    • Child Menu 1.1
    • Child Menu 1.2
    • Child Menu 1.3
  • Drop Menu 2
    • Child Menu 2.1
    • Child Menu 2.2
    • Child Menu 2.3
  • Daily Update Templates

Ahlan Wasahlan


Perjalanan Menuju Allah.

Thursday, 30 August 2012

Tetap Tawadhu' Di Jalan Dakwah

Ditulis Oleh WAS Pada 02:52 – 0 Komen Anda
 
Doa dan harapan kita kepada Allah swt semoga kita sentiasa dikurniakan curahan rahmat dan inayahNya serta kesabaran dalam menjejaki jalan dakwah yang begitu panjang dan penuh dengan berbagai rintangan dan halangan.
Hanya ridhaNya yang sentiasa kita harapkan selama mana kita juga :
  1. Ridha dengan kewajiban dakwah ini.
  2. Tulus ikhlas dalam melaksanakannya.
  3. Merasa ringan terhadap tugas-tugas yang kita pikul.
Kita sentiasa berkeinginan untuk tetap berada di jalan dakwah ini iaitu :
  1. Jalan keimanan yang telah menawarkan kepada kita begitu banyak kelazatan.
  2. Jalan terang yang telah menuntun kita dari gelap gulitanya kehidupan.
  3. Jalan yang mempertemukan kita dalam lingkaran kebersamaan.
Meskipun kita berbeza keturunan, karakter dan kebiasaan namun ternyata kita mampu melebur dan menyatukan diri di mana jika berbeza sekalipun kita justeru menciptakan suasana yang indah dalam mengharungi perjalanan.
Tetaplah kita di jalan ini iaitu :
  1. Jalan keimanan.
  2. Jalan keislaman.
  3. Jalan yang telah dilalui oleh para pencipta sejarah.
  4. Jalan yang sentiasa memberikan kedamaian di hati.
  5. Jalan yang memberikan kemudahan kepada kita untuk merengkuh pundi-pundi pahala.
Tetaplah kita bergandingan tangan sehingga ajal yang memisahkan kita. Mungkin kita telah letih dan jemu menghadapi deraian hujan ujian yang seakan-akan tidak pernah reda walau sedetikpun di samping gelombang fitnah yang semakin kuat menerjah.
Tetaplah kita di sini iaitu di jalan yang terang di mana sesungguhnya setelah segala kesulitan pasti ada kemudahan kerana begitulah kehidupan ini telah digariskan semenjak dari Nabi Adam sehingga selesai tugas manusia menjadi khalifah di muka bumi ini, ujian yang datang akan silih berganti diiringi dengan kemudahan-kemudahan. Tidak akan ada kesenangan abadi tanpa ditemani oleh riak-riak kesedihan dan begitulah pula sebaliknya.

Tetaplah kita di sini iaitu jalan yang telah mempertemukan kita serta jalan yang telah menuntun kita pada kenikmatan berbakti.
Jangan kita pernah tergoda dengan pujuk rayu syaitan yang menginginkan kita pergi meninggalkan jalan ini.
Keindahan yang kita alami di jalan ini lebih indah daripada keindahan yang kerapkali dibanggakan oleh mereka yang jauh dari jalan ini.
Jangan tertipu dengan fatamorgana kenikmatan, keindahan, kebahagiaan semua orang yang sering kita lihat dari orang-orang yang jauh dari tuntunan jalan ini.

Jalan ini adalah :
  1. Jalan yang telah mengajarkan kita pentingnya mengisi kehidupan ini dengan amal kebaikan.
  2. Jalan yang menuntun kita agar bijak memanfaatkan peluang beramal walau sekecil manapun.
  3. Jalan yang juga mengajarkan kita untuk menjauhi dosa walau sekecil apapun.
  4. Jalan yang mengajarkan kita untuk bijak menjalani kehidupan di samping berwaspada terhadap pujuk rayu syaitan yang memperdayakan.
Tetaplah diri kita di jalan ini iaitu jalan yang menawarkan begitu banyak kemanisan hidup. Jangan kita pernah tergoda dengan pujuk rayu yang menginginkan kita lari dari jalan ini.
Ketahuilah bahwa kemuliaan kita di hadapan Allah terletak dari :
  1. Kesungguhan niat.
  2. Kemampuan kita menyelesaikan ujian-ujian kehidupan.
Semakin tinggi ujian, semakin tinggi pula kualiti keimanan kita.

Tetaplah kita di jalan ini. Berjalan beriringan seiya sekata. Berat sama dipikul dan ringan sama dijinjing.
Jangan kita berhenti sebelum sampai ke destinasi :
  1. Walau gelombang ujian semakin kuat menghalang.
  2. Walau gunung cubaan semakin tinggi menjulang.
  3. Walau hujan rintangan semakin lebat menyerang.
Ini adalah kerana ada syurga yang menjanjikan jutaan kebahagiaan di hujung perjalanan. Maka jemputlah syurga itu dengan :
  1. Sifat istiqamah.
  2. Keteguhan iman.
Semoga Allah swt sentiasa menjaga kebersihan hati kita.
Bukankah Allah swt telah memilih kita sebagai pemikul amanah dakwah Islam dalam sebuah gerakan Islam sejagat?
Allah memberikan kepercayaan kepada kita untuk meneruskan risalah para nabi, khususnya misi dan ajaran Nabi Muhammad saw di mana adalah suatu penghargaan besar dari Allah swt yang telah mentakdirkan kita menjadi hamba-hambaNya yang dapat berhimpun dalam gerakan dakwah ini.
Jika kita hormati penghargaan Ilahi ini dan kita memberi respon yang positif terhadap amanah tersebut, insyaAllah, hasil dan kesannya tidak akan sia-sia di mana kemuliaan dunia dan akhirat akan diberikan sesuai dengan janji Allah swt :
“Sesungguhnya yang berikrar Rabb kami adalah Allah, kemudian beristiqamah, niscaya para Malaikat turun (membawa berita), jangan kamu merasa takut dan sedih, bergembiralah dengan syurga yang dijanjikan. Kami adalah pelindung kamu dalam kehidupan dunia dan di akhirat kelak, di sana bagi kamu apa yang diinginkan dan apa yang diminta. Yang diturunkan dari Yang Maha Pengampun dan Maha Penyayang. Siapakah yang lebih baik perkataannya dari orang yang berdakwah ke jalan Allah dan beramal soleh serta berkata sesungguhnya aku termasuk orang-orang muslim.”
Semoga Allah swt sentiasa memberkati persaudaraan kita di mana penghargaan Allah terhadap kita tersebut bukan untuk dibanggakan, lalu merasa tinggi diri, apalagi ujub (na’udzubillah min zaalik) terhadap diri dan menyombongkan diri dengan meremehkan orang lain.
Semua perbuatan tersebut adalah dilarang, bahkan tidak patut rasanya seseorang yang diberikan kemuliaan sebagai pendakwah melakukan sikap dan perbuatan tersebut.
Lebih dari itu, sikap dan perilaku sombong serta merasa tinggi diri akan mengakibatkan kerusakan struktur hubungan antara sesama manusia.
Bayangkan! Jika manusia saling merendahkan dan meremehkan yang satu dengan yang lainnya serta :
  1. Tidak saling menghormati.
  2. Tidak ada kewibawaan.
  3. Tidak ada saling mempercayai.
  4. Tidak ada etika.
  5. Tidak menghormati tatasusila.
Apa akibatnya kehidupan ini jika itu yang berlaku?
Apakah gerangan yang membuatkan seseorang menjadi sombong dan merasa tinggi serta merasa lebih hebat dari orang lain ?
Apakah disebabkan ilmu yang dimilikinya?
Tidak ada yang perlu dibanggakan dari ilmu yang kita miliki. Ilmu itu pada hakikatnya adalah milik Allah dan Dia mengajarkan kepada kita sedikit dari ilmuNya, maka justeru ilmu itulah yang seharusnya memberikan rasa takut kepada Allah :
“Sesungguhnya yang paling takut kepada Allah dari hamba-hambaNya adalah para ulama’”.
Mungkinkah seseorang itu merasa bangga dan tinggi diri kerana amal-amal dan aktiviti ibadahnya yang begitu banyak?
Bukankah sepatutnya semakin tinggi keimanan seseorang dan ketaqwaannya, semakin ia merendahkan dirinya, samada ke hadhrat Allah swt, mahupun kepada manusia, rendah diri di hadapan orang yang beriman dan tegas di hadapan orang kafir.
Nabi Muhammad saw sebagai sebaik-baik makhluk Allah dan orang yang paling bertaqwa dari kalangan umatnya, masih diberi pesanan oleh Allah swt dalam firmanNya :
“Rendahkanlah hatimu kepada pengikutmu orang-orang mukminin.” (QS Asy-Syu’ara : 215)
Kadang-kadang kita merasa lebih banyak amalnya dan lebih tinggi kedudukannya di dalam gerakan dakwah kerana merasa lebih dulu aktif dan lebih ‘senior’.
Berhati-hatilah bahwa semuanya itu akan membuatkan dirinya lebih hina dan lebih buruk pada pandangan Allah swt.
Lihatlah pesanan-pesanan Nabi kita Muhammad saw:
“Jika kamu mendengar seseorang berkata “semua orang rusak”, maka dialah orang yang paling rusak (HR Muslim)
“Cukuplah keburukan seseorang, kerana ia menghina saudaranya sesama muslim.” (HR Muslim)
Semoga Allah sentiasa menjaga kita dalam ketaatan kepadaNya.
Salah satu fikrah dakwah kita adalah “Salafiyah” yang menuntut kita untuk meneladani pendahulu-pendahulu kita yang soleh dalam sifat rendah diri mereka. Tidak ada yang merasa lebih hebat betapapun tinggi ilmu yang mereka miliki. Mereka tidak merasa lebih ‘senior’ betapapun mereka lebih dahulu beramal dan aktiviti jihad mereka lebih banyak.
Kepimpinan Nabi Muhammad saw memberikan keteladanan kepada umatnya dalam sikap tawadhu’, sebagaimana berita yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik, ia berkata :
“Meskipun (kita tahu) bahwa para sahabat adalah orang yang paling cinta kepada Rasulullah, namun mereka tidak pernah berdiri menyambut kedatangan Rasulullah saw, kerana mereka tahu bahwa hal itu tidak disenangi Nabi saw.” (HR Tirmizi)
Siapa yang tidak mengenal Abdur Rahman bin Auf yang sangat disegani di kalangan kaumnya. Namun kepiawaian dan kesenioran beliau tidak membuatkan dirinya suka meninggi diri walaupun terhadap pelayannya sekalipun.
Hal ini dikisahkan oleh sahabat Abu Darda’ :
“…..Abdur Rahman bin Auf sukar dibezakan dengan pelayannya kerana tidak nampak perbezaan mereka dalam bentuk lahiriyahnya”.
Peribahasa yang jelas menggambarkan kedudukan di atas adalah :
“Duduk sama rendah, berdiri sama tinggi.”
Demikian pula kehebatan Imam Hasan Al Basri dalam ilmu agama tidak dapat memperdayakan dirinya menjadi seorang yang merasa lebih tahu atau merasa lebih hebat di hadapan teman-temannya.
Suatu ketika Hasan Al Basri berjalan dengan beberapa orang, orang-orang itu berjalan pada posisi di belakang beliau, maka Hasan Al Basripun mencegah mereka (melakukan itu), seraya berkata: “Tidak benar hal ini dilakukan setiap hamba Allah?”.
Seorang Tabi’in bernama Sufyan ats-Tsauri ternyata benar-benar teruji sifat tawadhu’nya.
Ketika beliau berkunjung ke Ramallah (di Palestin), Ibrahim bin Adham mengutus seseorang kepada Sufyan untuk meminta agar ia datang singgah ke rumahnya, seraya berkata : “Wahai Sufyan ke marilah untuk berbincang-bincang”.
Sufyan pun mendatangi Ibrahim.
Ketika Ibrahim ditegur seseorang, “Mengapa kamu berbuat demikian”.
Ibrahim menjawab : “Saya ingin menguji ke-tawadhu’-annya”.
Demikian pula jawatan dan kedudukan tidak layak dijadikan alasan untuk berbangga diri apalagi mendabik dada “akulah orang besar”.
Dalam sebuah riwayat, dikisahkan bahwa Umar bin Abdul Aziz ra didatangi oleh seorang tetamu ketika ia sedang menulis.
Ketika lampu itu padam kerana terjatuh, tetamu itupun berkata :
“Biarkan aku ambil lampu itu untuk aku perbaiki!”
Khalifah Umar berkata :
“Tidak mulia seseorang yang menjadikan tetamunya sebagai pelayan”.
Tetamu itu berkata lagi :
“Atau saya minta bantuan anak-anak”.
Amirul Mukminin Umar berkata :
“Mereka baru sahaja tidur (jangan ganggu mereka)”.
Kemudian Khalifah pun beranjak dari tempat duduknya untuk mengambil lampu itu dan memperbaikinya sendiri.
Tetamu itu kehairanan seraya berseru :
“Wahai Amirul Mukminin, engkau melakukannya itu sendiri ?
Amirul Mukminin berkata :
“Ketika saya pergi, saya adalah Umar, ketika saya kembalipun saya adalah Umar, tidak kurang sedikitpun dari saya sebagai Umar. Sebaik-baik manusia adalah yang tawadhu’ di sisi Allah swt”.
Subhanallah!!!
Orang-orang yang berhimpun dalam ‘mahabbah’ dan keridhaan Allah swt sebenarnya telah membuang sifat sombong, merasa lebih tahu, senioriti apalagi kemasyhuran diri.
Hiasilah diri kita dengan tawadhu’, rendah diri, sentiasa merasa memerlukan tambahan ilmu, pengalaman dan merasa saling memerlukan dengan sesama saudara seperjuangan.
“Dan janganlah kamu berjalan di muka bumi ini dengan sombong, kerana sesungguhnya kamu sekali-kali tidak dapat menembusi bumi dan sekali-kali kamu tidak akan sampai setinggi gunung. Semua itu kejahatannya amat dibenci di sisi Tuhanmu.” (QS al-Isra: 37-38)
Ya Allah, tetapkanlah kami di atas jalan dakwah yang lurus ini yang menawarkan berbagai kenikmatan, menerangi kegelapan serta mempertemukan saudara seperjuangan di bawah payung iman. Jauhkanlah kami dari sifat takabur, merasa sombong dan mengharapkan pujian dan kemasyhuran makhluk.
Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS
[ Read More ]
Read more...
Sunday, 26 August 2012

Asas Kesejahteraan Aqidah

Ditulis Oleh WAS Pada 04:17 – 0 Komen Anda
 

Aqidah adalah perkara-perkara yang wajib dibenarkan oleh hati kita dan jiwa kita menjadi tenang dan tenteram kerananya serta menjadi keyakinan pada diri kita tanpa dicemari oleh keraguan dan kebimbangan.
Aqidah juga merupakan tapak asas bagi seseorang dalam menjalani kehidupan.
Ia adalah suatu konsep dan paradigma yang ada di dalam hati yang menuntunnya dalam menentukan arah dan berjalan untuk menuju paradigma yang diyakininya itu.
Syeikh Sayyid Sabiq berkata :
“Sesungguhnya, aqidah ini merupakan jiwa bagi setiap individu. Dengan aqidah ini, ia boleh hidup dengan baik. Apabila kehilangan aqidah ini, maka ruhaninya akan mengalami kematian. Aqidah adalah cahaya yang apabila manusia tidak mendapatkannya, maka ia akan tersesat dalam berbagai kancah kehidupan dan mengalami kebingungan di berbagai lembah kesesatan.”
“Dan apakah orang  yang sudah mati kemudian dia Kami hidupkan dan Kami berikan kepadanya cahaya yang terang, yang dengan cahaya itu dia dapat berjalan di tengah-tengah masyarakat manusia, serupa dengan orang yang keadaannya berada dalam gelap gulita yang sekali-kali tidak dapat keluar dari padanya?” (QS Al An’am: 122)
Ia merupakan aqidah yang satu dan tidak berganti-ganti disebabkan oleh pergantian waktu mahupun tempat serta tidak pula berubah-ubah disebabkan oleh perubahan individu ataupun umat.
Allah swt berfirman :
“Dia telah mensyari’atkan bagi kamu tentang  agama apa yang telah diwasiatkanNya kepada Nuh dan apa yang telah Kami wahyukan kepadaMu dan apa yang telah Kami wasiatkan kepada Ibrahim, Musa dan Isa iaitu tegakkanlah agama dan janganlah kamu berpecah belah tentangnya.” (QS  Asy Syura’ : 13)

Apa yang disyari’atkan  oleh Allah untuk kita tentang agama dan yang diwasiatkan kepada kita sebagaimana yang diwasiatkan kepada para RasulNya yang terdahulu adalah pokok-pokok aqidah dan dasar-dasar keimanan.
Pengertian aqidah meliputi enam perkara : 
1.      “Ma’rifat” (mengenal) kepada Allah, nama-namaNya yang baik dan sifat-sifatNya Yang Tinggi serta dalil-dalil kewujudanNya dan fenomena-fenomena keagunganNya di alam semesta ini.
2.      “Ma’rifat” kepada alam yang ada di sebalik alam semesta ini atau alam ghaib, demikian pula kekuatan-kekuatan yang ada di dalamnya yang tercermin pada para malaikat, iblis, syaitan, jin dan ruh.
3.      “Ma’rifat” kepada kitab-kitab Allah yang diturunkan untuk menentukan petunjuk-petunjuk kebenaran dan kebatilan, kebaikan dan kejahatan, halal dan haram, yang baik dan yang buruk.
4.      “Ma’rifat” kepada nabi dan rasul yang telah dipilih untuk menjadi penunjuk jalan dan pembimbing makhluk untuk mencapai kebenaran.
5.      “Ma’rifat” kepada hari akhirat dan hal-hal yang ada di dalamnya seperti kebangkitan dari kubur dan balasan amal, syurga dan neraka.
6.      “Ma’rifat” kepada qadar (taqdir) yang di atas landasannya sistem alam semesta ini berjalan, samada dalam penciptaannya ataupun pengaturannya.
Para Rasul menyampaikan aqidah ini kepada umat manusia dengan cara yang pada keseluruhannya mudah difahami, sederhana dan logik iaitu dengan :
a.       Mengajak manusia memperhatikan kerajaan langit dan bumi.
b.      Membangkitkan akal mereka untuk berfikir tentang ayat-ayat (tanda kekuasaan) Allah.
c.       Mengingatkan fitrah mereka kepada perasaan beragama yang telah ditanamkan padanya.
d.      Menumbuhkan kesedaran akan adanya suatu alam di sebalik alam kebendaan ini.
Dengan cara-cara inilah Rasulullah saw menanamkan aqidah ini ke dalam  jiwa umatnya, mengarahkan pandangan dan fikiran mereka, membangkitkan akal dan mengingatkan fitrah mereka seraya merawat tanaman ini dengan pendidikan dan pengembangan hingga mencapai puncak kejayaan.

Nabi saw berhasil :

1.      Mengubah umat dari jahiliyah dan kemusyrikan menjadi umat yang beraqidah tauhid.
2.      Mengisi hati mereka dengan keimanan dan keyakinan.
3.      Menjadikan para sahabatnya sebagai para pemimpin perbaikan umat dan pelopor kebajikan.
4.      Mewujudkan suatu generasi yang berwibawa dengan iman dan berpegang teguh kepada kebenaran.
5.      Melahirkan generasi ini bagaikan matahari bagi dunia dan pembawa kesejahteraan bagi umat manusia.

Allah swt telah memberikan kesaksianNya atas keunggulan dan keistimewaan generasi ini melalui firmanNya:
“Kamu adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia menyuruh kepada yang ma’ruf dan mencegah dari yang mungkar dan beriman kepada Allah.” (QS Ali Imran : 110)

Iman yang dimiliki oleh sebahagian para sahabat Nabi benar-benar telah mencapai darjat yang tinggi sebagaimana yang dikatakan oleh salah seorang dari mereka :
“Andaikata tabir (yang menutup pandangan) kami (terhadap hal-hal ghaib) itu dibukakan niscaya (hal itu) tidak menambah keyakinanku.”
Syeikh Mahmud Syaltut membahagikan unsur-unsur pokok keimanan ke dalam empat bahagian. 
PERTAMA
Wujudnya Allah dengan keesaanNya, serta bersendiriNya dalam penciptaan, pengaturan keleluasaan bertindakNya terhadap alam, serta suciNya dari penyekutuan di dalam keagungan dan kekuatan.
KEDUA
Bahwasanya Allah memilih dari hamba-hambaNya orang yang dikehendaki dan diberikan kepada orang tersebut tugas kerasulan, sehingga iman kepada rasul Allah menjadi wajib. 
KETIGA
Percaya kepada malaikat, duta wahyu di antara Allah dengan para rasulNya dan kepada kitab-kitab yang diturunkanNya sebagai risalah Allah kepada makhluk-makhlukNya. 
KEEMPAT
Percaya kepada apa yang terkandung di dalam risalah-risalah tersebut yang berupa persoalan hari kebangkitan dan hari pembalasan, pokok kewajiban agama dan peraturan-peraturan yang diridhai Allah untuk hamba-hambaNya.
Untuk meneguhkan aqidah Islam secara kuat dan sempurna, seseorang mestilah memulainya dengan :
PERTAMA : Meyakini kewujudan atau keberadaan Allah.
Perkara ini boleh dilakukan dengan memerhatikan berbagai fenomena yang ada di alam semesta ini.
KEDUA : Mengetahui dan memahami sifat-sifat Allah melalui apa yang telah disebutkan dalam Al Qur’an dan As Sunnah.
KETIGA : Mentauhidkan Allah serta menjadikan Allah sebagai satu-satunya sembahan yang selayaknya.
“Katakanlah, ‘Perhatikanlah apa yang ada di langit dan di bumi. Tidaklah bermanfaat tanda kekuasaan Allah dan rasul-rasul yang memberi peringatan bagi orang-orang yang tidak beriman.’” (QS Yunus : 101)
Nabi saw bersabda :
“Sesungguhnya Allah mempunyai sembilan puluh sembilan nama. Barangsiapa memeliharanya (dengan penuh kesedaran, menghadirkan maknanya, dapat merasakan berbagai pengaruhNya dalam jiwanya), maka ia masuk syurga. Dan sesungguhnya, Allah itu ganjil dan menyukai yang ganjil.” (HR Bukhari, Muslim dan At Tirmizi)
Imam Hasan Al Banna berkata :
“’Ma’rifah’ kepada Allah dengan sikap tauhid dan penyucian (zat)Nya adalah setinggi-tinggi tingkatan aqidah Islam. Sedangkan mengenai ayat-ayat sifat dan hadits-hadits sahih tentangnya, serta berbagai keterangan ‘mutasyabihat’ yang berhubungan dengannya, kita cukup mengimaninya sebagaimana adanya tanpa ‘ta’wil’ dan ‘ta’thil’, serta tidak meruncingkan perbezaan yang berlaku di antara para ulama’. Kita mencukupkan diri dengan keterangan yang ada, sebagaimana Rasulullah dan para sahabatnya mencukupkan diri dengannya.”
“Dan orang-orang yang mendalam ilmunya berkata, ‘Kami beriman kepada ayat-ayat yang mutasyabihat, semuanya itu dari sisi Tuhan kami.’” (QS Ali lmran : 7)
KEEMPAT : Mengenal manusia, hubungannya dengan alam, hubungannya dengan Allah, kemerdekaan dan tanggungjawabnya.
“Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat, ‘Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi.’ Mereka berkata, ‘Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?’ Tuhan berfirman,  ‘Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.’” (QS Al Baqarah : 30)
KELIMA : Mengenal kenabian yang mencakupi manusia dan hakikat kehidupan, tabiat kenabian, kerasulan Muhammad, keimanan terhadapnya, serta hasil dari keimanan tersebut.
“Dan itulah hujjah Kami yang Kami berikan kepada Ibrahim untuk menghadapi kaumnya. Kami tinggikan siapa yang Kami kehendaki beberapa darjat. Sesungguhnya Tuhanmu Maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui. Dan Kami telah menganugerahkan Ishak dan Ya’qub kepadanya. Kepada keduanya masing-masing telah Kami beri petunjuk; dan kepada Nuh sebelum itu (juga) telah Kami beri petunjuk, dan kepada sebahagian dari keturunannya (Nuh) iaitu Daud, Sulaiman, Ayyub, Yusuf, Musa dan Harun. Demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat baik. dan Zakaria, Yahya, Isa dan Ilyas. Semuanya termasuk orang-orang yang soleh. dan Ismail, Ilyasa’, Yunus dan Lut. Masing-masing Kami lebihkan darjatnya di atas umat (di masanya).” (QS Al An’am : 83-86)
“Muhammad itu sekali-kali bukanlah bapa dari seorang laki-laki di antara kamu, tetapi dia adalah Rasulullah dan penutup nabi-nabi. Dan adalah Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.” (QS Al Ahzab : 40)
KEENAM : Mengenal hal-hal ghaib serta makhluk-makhluk yang termasuk di dalam alam itu, iaitu malaikat, iblis, dan jin.
Rasulullah saw bersabda :
“Malaikat diciptakan dari cahaya, jin-jin diciptakan dari nyala api, dan Adam diciptakan dari sesuatu yang telah diterangkan kepadamu.” (HR Muslim)
“Demi Allah, sesungguhnya Kami telah mengutus rasul-rasul Kami kepada umat-umat sebelum kamu, tetapi syaitan menjadikan umat-umat itu memandang baik perbuatan mereka (yang buruk), maka syaitan menjadi pemimpin mereka di hari itu dan bagi mereka azab yang sangat pedih.” (QS An Nahl : 63)
Sayyid Qutb berkata :
“Adalah  suatu  penghormatan  terhadap  akal  kemanusiaan  sendiri,  apabila  kita percaya  terhadap  yang  ghaib  dalam  kehidupan  kita,  bukan  untuk  memasrahkan kehidupan kita kepadanya  seperti halnya orang-orang yang hanyut  terbawa oleh khayalan dan ‘khurafat’, namun supaya kita sentiasa merasakan keagungan alam ini sesuai dengan hakikatnya, dan supaya kita mengenali kedudukan diri kita dalam alam raya ini. Hal ini tentu  akan  membuka  kesempatan  kepada  semangat  kemanusiaan  mengungkapkan banyak  kekuatan  untuk  diketahui,  untuk  diresapi  dengan  berbagai  jaringan  yang mengikat kita dengan alam raya itu dari kedalaman batin kita, di mana ianya tentulah lebih besar dan  lebih dalam dari  semua yang kita capai dengan akal kita hingga hari  ini. Buktinya kita setiap hari masih sahaja menemui perkara-perkara baru yang pada awalnya ghaib bagi kita, dan kita hingga saat ini masih hidup.”
KETUJUH : Meyakini, memahami dan mengamalkan kitab-kitab Allah yang diturunkan kepada manusia.
“Dan Kami telah turunkan kepadamu Al Quran dengan membawa kebenaran, membenarkan apa yang sebelumnya, iaitu kitab-kitab (yang diturunkan sebelumnya) dan batu ujian  terhadap kitab-kitab yang lain itu; maka putuskanlah perkara mereka menurut apa yang Allah turunkan dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka dengan meninggalkan kebenaran yang telah datang kepadamu. Untuk tiap-tiap umat di antara kamu, Kami berikan aturan dan jalan yang terang. Sekiranya Allah menghendaki, niscaya kamu dijadikanNya satu umat (sahaja), tetapi Allah hendak menguji kamu terhadap pemberianNya kepadamu, maka berlumba-lumbalah berbuat kebajikan. Hanya kepada Allah-lah kembali kamu semuanya, lalu diberitahukanNya kepadamu apa yang telah kamu perselisihkan itu,” (QS Al Ma’idah : 28)
KELAPAN : Mengetahui bahwa segala sesuatu akan diminta pertanggungjawabannya di hari akhirat nanti iaitu setelah berlakunya kiamat.
“Telah dekat terjadinya hari kiamat. Tidak ada yang akan menyatakan terjadinya hari itu selain Allah.” (QS An Najm : 57-58)
 “Sesungguhnya orang-orang mukmin, orang-orang Yahudi, orang-orang Nasrani dan orang-orang Shabiin, siapa sahaja di antara mereka yang benar-benar beriman kepada Allah, hari kemudian dan beramal soleh,  mereka akan menerima pahala dari Tuhan mereka, tidak ada kekhuatiran kepada mereka, dan tidak (pula) mereka bersedih hati.” (QS Al Baqarah : 62)
KESEMBILAN : Memahami bahwa alam semesta berjalan dalam sistem teratur yang telah ditetapkan oleh Allah.
“Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikanNya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri.” (QS Al Hadid : 22-23)
KESEPULUH : Mengetahui karakteristik aqidah Islam dan pengaruh keimanan dalam kehidupan masyarakat.
Syeikh Sayyid Sabiq menyebutkan bahwa buah keimanan adalah :
a.       Memerdekakan jiwa dari kekuasaan orang lain.
b.      Membangkitkan keberanian di dalam jiwa dan keinginan untuk terus maju.
c.       Menganggap kematian sesuatu yang pasti dan berusaha untuk mati syahid demi membela kebenaran.
d.      Menetapkan keyakinan bahwa Allahlah yang memberi rezeki dan bahwa rezeki tidak dapat dipercepatkan kerana kerakusan orang yang rakus dan tidak dapat pula ditolak kebencian dari orang yang benci.
e.       Meningkatkan kekuatan ‘maknawiyah’ manusia dan menghubungkan dirinya dengan contoh tauladan tertinggi serta memperolehi kehidupan yang lebih baik.
Seorang yang membangun aqidah Islam perlulah menyedari bahwa Islam adalah sistem hidup yang mengatur seluruh sendi kehidupan.
Imam Hasan Al Banna berkata :
“Islam adalah sistem yang menyeluruh, yang menyentuh seluruh segi kehidupan. Ia adalah negara dan tanah air, pemerintah dan umat, akhlak dan kekuatan, kasih sayang dan keadilan, peradaban dan undang-undang, ilmu dan penghakiman, material dan kekayaan alam, penghasilan dan kekayaan, jihad dan dakwah, pasukan dan pemikiran, sebagaimana juga ia adalah aqidah yang lurus dan ibadah yang benar, tidak kurang dan tidak lebih.”
“Wahai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam keseluruhan, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu.” (QS Al Baqarah : 208)
Ia juga mestilah memahami perkara-perkara yang bertentangan dengan tauhid atau kesempurnaan tauhid, iaitu syirik, kufur, dan nifaq serta bentuk-bentuknya seperti sihir, peramalan, pengubatan dengan sihir, ilmu perbintangan atau astrologi, meminta hujan dengan kedudukan bintang, merasa sial kerana sesuatu hal, atau pun memakai tangkal.
Imam Hasan Al Banna berkata :
“Tangkal, ruqyah (mantera), guna-guna, ramalan, perdukunan, penyingkapan perkara ghaib, dan semisalnya, adalah kemungkaran yang perlu diperangi, kecuali mantera dari ayat Al Qur’an atau ada riwayat dari Rasulullah.”
 “Orang-orang yang kafir kepada Tuhannya, amalan-amalan mereka adalah seperti abu yang ditiup angin dengan keras pada suatu hari yang berangin kencang. Mereka tidak dapat mengambil manfaat sedikitpun dari apa yang telah mereka usahakan (di dunia). Yang demikian itu adalah kesesatan yang jauh.” (QS Ibrahim : 18)
Rasulullah saw bersabda :
“Tanda-tanda orang munafiq itu ada empat : jika berkata ia dusta, jika berjanji, ia tidak menepatinya, jika bertengkar ia berlaku curang, dan jika diberi amanah ia berkhianat.” (HR Bukhari)
Dengan meneguhkan aqidah Islam secara mendalam dan kuat di dalam hati manusia, ia akan memberikan kesetiaannya hanya kepada Islam dan menolak apa yang bukan berdasarkan Islam.
Dengan yang demikian, ia akan memberikan komitmennya terhadap Islam dan kaum muslimin dan bersikap keras terhadap kekafiran.
 “Kamu tidak akan mendapati kaum yang beriman pada Allah dan hari akhirat, saling berkasih-sayang dengan orang-orang yang menentang Allah dan RasulNya, sekalipun orang-orang itu bapa-bapa, atau anak-anak atau saudara-saudara ataupun keluarga mereka. Meraka itulah orang-orang yang telah menanamkan keimanan dalam hati mereka dan menguatkan mereka dengan pertolongan yang datang daripadaNya. Dan dimasukanNya mereka ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Allah ridha terhadap mereka, dan merekapun merasa puas terhadap (limpahan rahmat)Nya. Mereka itulah golongan Allah. Ketahuilah, bahwa sesungguhnya hizbullah itu adalah golongan yang beruntung.” (QS Al Mujadilah : 22)
Kemudian, hendaklah seorang muslim tidak mengkafirkan muslim yang lain tanpa neraca yang tepat kerana kafir-mengkafirkan ini merupakan perkara yang berat yang akan menghantarkan salah seorang itu ke dalam neraka.
Imam Hasan Al Banna berkata :
“Kita tidak mengkafirkan seorang muslim, yang telah mengikrarkan dua kalimat syahadah, mengamalkan kandungannya, dan menunaikan kewajiban-kewajibannya, samada kerana lontaran pendapat ataupun kerana kemaksiatannya, kecuali jika ia mengatakan kata-kata kufur, mengingkari sesuatu yang telah diakui sebagai bahagian penting dari agama, mendustakan Al Qur’an secara terang-terangan, menafsirkannya dengan cara-cara yang tidak sesuai dengan kaidah bahasa Arab, atau berbuat sesuatu yang tidak mungkin diinterpretasikan kecuali dengan tindakan kufur.”
Demikianlah, nampak dengan jelas bahwa aqidah itu hanyalah dimaksudkan untuk membersihkan perilaku, menyucikan jiwa dan mengarahkannya kepada nilai-nilai yang paling luhur, disamping ia merupakan hakikat kebenaran yang kukuh dan tidak berubah-ubah. Ia termasuk pengetahuan manusia yang paling tinggi, walaupun bukan yang paling tinggi secara mutlak.
Membersihkan perilaku individu-individu dengan jalan menanamkan aqidah agama merupakan salah satu cara pendidikan (uslub tarbiyah) yang paling agung kerana dengan cara sebegitulah agama mempunyai kekuasaan atas hati dan jiwa serta memiliki pengaruh terhadap perasaan dan pancaindera.
Jadi, menanamkan aqidah ke dalam jiwa merupakan cara yang paling tepat untuk mewujudkan unsur-unsur yang baik yang dapat melaksanakan peranannya secara sempurna dalam kehidupan dan memberikan saham yang sangat besar dalam membekalkan jiwa dengan perkara-perkara yang lebih bermanfaat dan benar kerana pendidikan bentuk ini sesungguhnya dapat memperlebarkan pakaian keindahan dan kesempurnaan pada kehidupan dan menaunginya dengan naungan rasa cinta dan damai.
Apabila rasa cinta telah mendominasi di dalam jiwa, maka lenyaplah pertengkaran dan hilanglah pertentangan di mana umat manusia akan saling mendekati dan bersahabat. Individu akan berusaha dan bekerja demi kebaikan masyarakat. Sebaliknya masyarakat akan berusaha keras untuk memperbaiki individu dan membahagiakannya.
Oleh kerana itu, nampak jelas sekali hikmahnya mengapa iman dijadikan sebagai prinsip umum dan kekal abadi serta juga mengapa Allah tidak pernah membiarkan satu generasi atau suatu umat dalam keadaan kosong tanpa mengutus seorang Rasul kepada mereka untuk mengajak mereka kepada iman ini dan memperdalamkan akar-akar aqidah ini di dalam hati mereka.
Secara umumnya, dakwah dan seruan iman ini datang sesudah hati nurani manusia mengalami kerusakan dan sesudah semua nilai luhur hancur di mana nampak jelas bahwa manusia sangat memerlukan datangnya mukjizat yang dapat mengembalikannya kepada fitrahnya yang sihat agar memiliki kelayakan untuk memakmurkan bumi dan mampu memikul amanat kehidupan.
Ya Allah, kurniakanlah kefahaman tentang aqidah yang benar dalam jiwa kami sehingga kami dapat mengenal zatMu, merasai kasih sayangMu, mengakui kekuatan dan kekuasaanMu, mensyukuri segala pemberian nikmat dariMu, mengharapkan ampunan dan kemaafanMu dari segala kesalahan kami sehingga jiwa kami tenang dan tenteram di atas segala taqdir dan ketentuan dariMu.
Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS
[ Read More ]
Read more...
Friday, 24 August 2012

Aidilfitri Menyerlahkan Sejuta Makna

Ditulis Oleh WAS Pada 08:47 – 0 Komen Anda
 

Sungguh terasa begitu berat meninggalkan bulan Ramadhan kerana ianya adalah bulan yang :

1.       Dimuliakan.
2.       Sentiasa dinantikan oleh orang-orang mu'min.
3.       Didalamnya penuh dengan keberkatan.
4.       Penuh maghfirah.
5.       Diberikan kemenangan Islam, ketika Baginda Rasulullah saw bersama para sahabat
membuka kota Makkah.
6.       Menjanjikan orang-orang mu'min mendapat darjat Muttaqien, sesudah melaksanakannya dengan penuh mujahadah.
7.       Allah Azza Wa Jalla menurunkan kitabNya, yang menjadi pedoman hidup orang-orang mu'min.

Setelah menyelesaikan puasa sebulan di bulan Ramadhan, orang-orang mu'min memasuki episod kehidupan yang baru iaitu kehidupan yang penuh dengan makna di samping penuh dengan erti.

a.  Nilai-nilai luhur menjadi dasar kehidupannya yang tertanam dalam hatinya.
b. Nilai-nilai yang bersumber dari Islam.
c. Menjadi orang Muttaqien.
d. Kehidupan yang bersih dari segala bentuk kotoran dunia.
e. Kehidupan yang tidak lagi mahu terlibat dengan perkara-perkara yang boleh menjerumuskan manusia ke dalam bentuk kekejian.
f. Kehidupan yang tidak lagi dilumuri dengan dosa.

Inilah makna kembali kepada fitrah.

Gambaran orang-orang yang sudah dipisahkan dengan kehidupan jahiliyah dan gambaran orang-orang yang berhasil melaksanakan puasa yang pasti terlihat dalam kehidupan berikutnya secara mendalam di mana mereka memutuskan rona kehidupan jahiliyah lalu meneruskan kehidupan baru serta sentiasa
mengingati Kemaha Esaan Allah Rabbul Jalil.

Hakikatnya di dalam diri manusia sentiasa berlaku pertarungan antara hawa nafsu yang mengajak manusia ke arah kesesatan dengan keinginan manusia berbuat baik.

1.       Kadang-kadang manusia kalah dengan hawa nafsunya.
2.       Kadang-kadang manusia menang melawan hawa nafsunya.
3.       Kadang-kadang manusia menonjol kebaikannya.
4.       Kadang-kadang manusia menonjol keburukannya.

Manusia yang dapat mengalahkan hawa nafsunya adalah manusia yang akan selamat di dunia dan akhirat dan sebaliknya, manusia yang kalah dan menjadi hamba hawa nafsunya, maka akan rugi di dunia dan di akhirat.

Betapa ramai manusia yang menjadi hamba hawa nafsunya dan membiarkan hawa nafsu menguasai dirinya serta mengikuti naluri binatang kerana manusia yang hanya mengikuti hawa nafsunya, tidak ubah seperti binatang.

Puasa tujuannya mendidik manusia agar manusia tidak hanya memikirkan keperluan nafsu haiwaninya bahkan mendidik :

a.       Manusia menuju ke arah yang mulia.
b.      Manusia agar hidupnya menjadi lebih selaras.
c.       Manusia menjadi lebih seimbang.
d.      Manusia untuk dapat mengalahkan nafsu yang merosak kehidupannya.

Kemudian, manusia lulus, mengharungi kehidupannya dan mendapat kehormatan dari Allah Azza Wa Jalla, sesudah menang melawan hawa nafsunya dan menjadi hambaNya yang Muttaqien.

Tidak ramai. Bahkan hanya sedikit manusia yang dapat mengakhiri puasanya di bulan Ramadhan dan
mendapatkan darjat Muttaqien. Semoga kita termasuk orang-orang yang mendapat gelaran Muttaqien.

Betapa indahnya Ramadhan dan Aidil Fitri di mana ribuan orang kembali bertemu dengan sanak saudara dan keluarganya.

Mungkin mereka sudah tidak bertemu dalam rentang waktu yang tertentu. Mungkin satu, dua atau tiga tahun atau mungkin lebih lama daripada itu lagi.

Tidak ada waktu atau kesempatan yang lebih baik dalam kehidupan ini, yang dapat menyatukan dan mempertemukan antara sanak saudara, keluarga, sahabat handai dalam satu suasana kecuali Aidil Fitri.

Mereka yang ada di luar negara pulang. Mereka yang ada di bandar-bandar besar pulang. Mereka yang ada di daerah-daerah yang berbeza bertemu kembali.

Tidak ada kegembiraan yang dapat melebihi saat Aidil Fitri. Tidak ada kesempatan yang lebih indah dalam kehidupan ini kecuali saat Aidil Fitri ini di mana dapat berkumpulnya sesebuah keluarga.

Rangkaian perjalanan kehidupan yang gersang dapat di sirami semula dengan pertemuan keluarga. Nilai-nilai yang amat penting dalam kehidupan adalah berhasilnya seorang mu'min menjalani `tarbiyah' Rabbaniyah selama satu bulan melalui puasa yang kemudiannya menjadikan diri mereka kembali kepada fitrahnya yang bersih.

Aidil Fitri bermakna hari kemenangan. Kemenangan seorang hamba melawan hawa nafsunya. Jutaan orang merayakannya dengan syukur dan kegembiraan. Mereka ingin memberi tanda kepada kehidupannya dengan penuh kemenangan.

Ribuan manusia dengan perjuangan yang luar biasa, menempuh jarak yang jauh, tujuannya adalah ingin melakukan silaturrahim dengan seluruh keluarganya.

Ini adalah nilai-nilai Islam yang sudah lama di realisasikan dalam kehidupan.

Dua perkara yang paling pokok dalam kehidupan seorang mu'min adalah :

1. `Birrul walidain' - Berbakti kepada kedua ibubapa.

2. `Silaturrahim' - Menguatkan kembali hubungan kekeluargaan.

Nilai-nilai ini semakin mengukuhkan integrasi kehidupan sosial.

Betapa mulianya Islam kerana menggalakkan umatnya menyambungkan kembali berbagai ikatan manusia melalui Islam serta menguatkan kembali hubungan kekerabatan yang berlandaskan sikap saling memuliakan.

Tidak ada doktrin yang mampu membawa manusia bersatu, kecuali ajaran dan nilai-nilai Islam.
Hanya dengan dua prinsip dalam Islam, `birrul walidain', dan `silaturrahim' , mempunyai pengaruh yang sangat luar biasa dan sangat bererti dalam kehidupan sosial.

Betapa indah makna Islam. Di saat Aidil Fitri ini, berapa banyak wang yang teragih ke kampung halaman?

Mereka yang datang dari luar Negara dan mereka yang datang dari berbagai bandar-bandar besar serta  mereka yang kembali ke kampung halaman mereka dan memberikan wang kepada sanak saudara dan keluarga mereka, pasti memberi impak yang penting dalam kehidupan.

Ribuan orang yang pulang ke kampung secara tidak secara langsung berlaku suatu proses pengagihan kekayaan yang berlaku hanya disebabkan motivasi Islam.

Mereka ikut serta memperbaiki kehidupan sanak saudara mereka di mana ramai orang-orang yang tinggal di bandar-bandar besar yang membantu ahli keluarganya dan ramai juga yang membantu dari segi pembangunan sekolah, membantu pembangunan masjid, memberikan bekalan dan sebagainya, semuanya membawa perubahan bagi kehidupan.

Islam sesungguhnya mampu menjadi faktor stimulus atau pendorong bagi perubahan kehidupan dan terciptanya pola kehidupan baru yang lebih kukuh dan erat, khususnya menciptakan integrasi sosial yang sangat luar biasa nilainya.

Ramadhan telah berlalu, Aidil Fitri telah menjelang dan kehidupan terus berjalan.

Pertemuan yang indah di antara keluarga-keluarga dengan kebahagiaan serta pertemuan yang tidak dapat dilukiskan oleh sesiapapun di mana orang-orang yang sudah lama berpisah, bertemu kembali bahkan bertemu dengan penuh erti dan kemenangan.

Semoga dengan kedatangan Aidil Fitri tahun ini, setiap warga Muslim dapat menikmati kehidupan yang lebih bahagia di mana tidak ada kesedihan.

Orang-orang miskin, orang-orang papa, orang-orang yang tanpa keluarga tetap dapat menikmati
kehidupan ini dan tidak ada yang disia-siakan bahkan mereka yang tersisih dalam kehidupan ini perlu mendapatkan simpati dan dimuliakan.

Ya Allah, terimalah daripada kami solat kami, puasa kami, ruku' kami, sujud kami, doa kami dan ibadah kami. Sesungguhnya Engkau amat mengetahui akan kelemahan diri kami maka kami memohon kepadaMu kemaafan bagi setiap kesilapan dan kelalaian kami.

Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS

[ Read More ]
Read more...
Newer Posts Older Posts
View mobile version
Subscribe to: Posts (Atom)

Yang Setia

Pautan

  • Muharikah
    Antara dua pilihan
    3 years ago
  • Angel Pakai Gucci!
    Doa Itu Bom Nuklear Bagi Orang Mu'min!
    5 years ago
  • Majalah Jom!
    Isu 45: ALAMAK, AKU SALAH PILIH! (EDISI ISTIMEWA)
    9 years ago
  • دعوتنا DAKWATUNA -dakwahkite-
    Di antara Kefahaman dan Pelaksanaan (Sudut Pandang Parti Kebebasan dan Keadilan FJP – Mesir)
    10 years ago
  • ZADUD-DUAT
    Wahai Ikhwah, Persaudaran adalah rahsia kekuatan anda
    11 years ago
  • Popular
  • Recent
  • Archives
 

Diri Ini

My photo
WAS
Blog ini memaparkan bahan-bahan bacaan dan artikel yang boleh meningkatkan ilmu dan kefahaman Islam anda..
View my complete profile

Blog Ini Menarik??

Yang Paling Digemari

  • Memohon Dari Al Jabbar
    Seringkali manusia terjebak oleh pemikirannya sendiri dan merasa mampu untuk merancang segala sesuatu. Padahal tidak ada kekuatan dalam d...
  • Apabila Hijab Terbuka
    Terbukanya hijab  (sekatan pembatas)  antara kita dengan Allah adalah sumber ketenangan dan kebahagiaan hidup. Ketika hijab telah terbuka, s...
  • Kualiti Sebenar Rijalud Dakwah
    Rijalud dakwah adalah seseorang yang telah di tarbiyah secara intensif sehingga memiliki persediaan untuk berjuang dan berkorban di jal...
  • Menjelmakan Makna Tarbawi
    Sehingga ke saat ini Allah swt masih memberikan rahmat kepada kita melalui hidayah, iman, Islam serta dakwah dan tarbiyah. Sungguh, n...
  • Surah Yang Menjadi Pembela
    Allah swt telah menurunkan kepada kita Al Qur’an sebagai : a.        Cahaya. b.       Rahmat. c.        Ubat dari penyakit hati dan...

Arkib

  • ►  2017 (1)
    • ►  April (1)
  • ►  2016 (4)
    • ►  September (2)
    • ►  March (1)
    • ►  January (1)
  • ►  2015 (39)
    • ►  November (1)
    • ►  October (2)
    • ►  September (2)
    • ►  August (3)
    • ►  July (1)
    • ►  June (5)
    • ►  May (6)
    • ►  April (6)
    • ►  March (6)
    • ►  February (2)
    • ►  January (5)
  • ►  2014 (42)
    • ►  November (5)
    • ►  October (4)
    • ►  August (4)
    • ►  July (1)
    • ►  June (9)
    • ►  May (8)
    • ►  April (4)
    • ►  February (3)
    • ►  January (4)
  • ►  2013 (72)
    • ►  December (1)
    • ►  November (5)
    • ►  October (4)
    • ►  September (5)
    • ►  August (6)
    • ►  July (5)
    • ►  June (7)
    • ►  May (5)
    • ►  April (7)
    • ►  March (7)
    • ►  February (9)
    • ►  January (11)
  • ▼  2012 (163)
    • ►  December (8)
    • ►  November (9)
    • ►  October (9)
    • ►  September (9)
    • ▼  August (6)
      • Tetap Tawadhu' Di Jalan Dakwah
      • Asas Kesejahteraan Aqidah
      • Aidilfitri Menyerlahkan Sejuta Makna
      • Munajat Di Penghujung Ramadhan
      • Semangat Pencarian Lailatul Qadr
      • Ramadhan Bulan Penerimaan Doa
    • ►  July (12)
    • ►  June (9)
    • ►  May (15)
    • ►  April (16)
    • ►  March (18)
    • ►  February (24)
    • ►  January (28)
  • ►  2011 (93)
    • ►  December (24)
    • ►  November (69)

Susunan

  • Akhlak (6)
  • Aqidah (17)
  • Dakwah (73)
  • Fikrah (74)
  • Ilmu (38)
  • Motivasi (10)
  • Muslimah (3)
  • Mutiara Hikmah (12)
  • Mutiara Hikmah Para Duat (21)
  • Mutiara Hikmah Ramadhan (3)
  • Renungan (31)
  • Ruhiyah (8)
  • Tarbiatuna (5)
  • Tarbiyah (34)
  • Tausiyah (31)
  • Tokoh (8)
  • Uslub (11)
  • Video (29)

Panji Islam

Asmaaul Husna

Kalam Hikmah

Coretan Anda

Pengunjung

Detik Kehidupan

Hari Ini

Waktu Solat

Pelawat


widgets

Selamat Melayari

  • NEW POSTS
  • COMMENTS
  • flickr

    Get your Flickr ID!
 
 
© 2011 Tinta Perjalanan | Designs by Web2feel & Fab Themes

Bloggerized by DheTemplate.com - Main Blogger