skip to main | skip to sidebar

Tinta Perjalanan

Pages

  • Home
 
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube
  • DheTemplate.com
  • Free Templates
  • Drop Menu 1
    • Child Menu 1.1
    • Child Menu 1.2
    • Child Menu 1.3
  • Drop Menu 2
    • Child Menu 2.1
    • Child Menu 2.2
    • Child Menu 2.3
  • Daily Update Templates

Ahlan Wasahlan


Perjalanan Menuju Allah.

Monday, 24 September 2012

Tarbiyah Pencetak Aktivis Dakwah

Ditulis Oleh WAS Pada 09:52 – 0 Komen Anda
 

Cuba kita renung sejenak, bagaimana perasaan kita ketika melihat tanah gersang tanpa tanaman?
Mungkin hati kita akan bergetar dan bertanya ;
a.       Siapa pemilik tanah tersebut?
b.      Mengapa tanah itu dibiarkan kering dan mati?
Semua orang ketika melihat tanah seperti itu umumnya merasa tidak selesa. Boleh jadi akan muncul keinginan untuk menghidupkan tanah tersebut dengan cara menanamnya hingga kelihatan kehijauan. Keinginan tersebut merupakan fitrah Rabbaniyah yang ada dalam setiap diri manusia.
Fitrah tersebut, misalnya, dapat dilihat dari kemunculan sebuah gerakan yang dikenali sebagai gerakan “Go Green”, iaitu sebuah gerakan yang mengajak setiap manusia untuk menanam pokok demi kelestarian bumi. Gerakan ini mendapat sambutan luar biasa dari seluruh penjuru dunia dan mereka menyambutnya kerana memang gerakan itu sesuai dengan dorongan hati mereka.
Keperluan terhadap kelestarian bumi di masa hadapan dan rasa khuatir akan kesan negatif kerosakannya, telah menggerakkan mereka untuk berusaha menyuburkan bumi.
Hanya sahaja tujuan mereka semata-mata demi kepentingan duniawi. Ini berbeza dengan orang-orang yang beriman.
Motivasi kaum mukminin yang ikut menggelorakan gerakan tersebut jauh dari sekadar dorongan hati.
Motivasi orang yang beriman adalah ‘lillahi ta’ala’, sementara tujuannya adalah mendapatkan ridhaNya. Inilah yang dicontohkan oleh Rasulullah saw.
Dahulu, baginda tinggal di tanah yang kering yang dipenuhi oleh batu-batan, samada di Makkah ataupun di Madinah. Namun, baginda tidak pernah putus asa menghidupkan tanah yang mati. Di celah batu-batu yang tersergam, ketika didapati tanah yang dapat ditanam, apalagi di tanah yang subur, baginda gemar bercucuk tanam.
Baginda juga menganjurkan, bahkan tidak kurang pula memerintahkan para sahabat untuk menanam pokok.
Baginda saw bersabda :
“Tidaklah seorang Muslim yang menanam pokok atau menanam tanaman lalu tanaman tersebut dimakan oleh oleh manusia, binatang melata atau sesuatu yang lain kecuali hal itu bernilai sedekah untuknya,” (HR Muslim)
Dalam kesempatan lain baginda berkata :
“Jika tiba hari kiamat sedang pada tangan dari kamu ada benih pokok kurma maka tanamlah,” (HR Ahmad)
“MENGHIDUPKAN” MANUSIA
Jika terhadap tanah yang mati, seorang Muslim terpanggil untuk menghidupkannya, apalagi terhadap sesama manusia.
Jika ada orang yang sedang sakit, sentiasa ada dorongan kuat dalam diri kita untuk “menghidupkan” kesihatannya kembali dengan cara mengubati dan menghiburkannya.
Dalam dunia perubatan itu sendiri, sentiasa ada usaha yang serius dari waktu ke waktu untuk mempelajari berbagai jenis penyakit dan mencarikan ubatnya.
Fitrah Rabbaniyah itulah yang menyebabkan kita :
1.      Sentiasa bersimpati ketika menyaksikan orang yang sakit.
2.      Berempati kepada keluarga yang telah ditinggalkan oleh si mati.
3.      Sendiri memelihara kesihatan.
4.      Berdoa agar diberi kesembuhan.
5.      Tidak putus asa untuk berubat.
Semua ini menunjukkan bahwa ada dorongan terpendam dalam diri setiap manusia untuk menghidupkan segala yang mati.
Apalagi secara syariatnya,  Allah swt juga menegaskan bahwa :
“Dan sesiapa yang menjaga keselamatan hidup seorang manusia, maka seolah-olah dia telah menjaga keselamatan hidup manusia semuanya.” (QS Al Maidah : 32)
MENGHIDUPKAN HATI
“Menghidupkan” manusia tidak sekadar dari sudut biologinya, seperti pemulihan kesihatan atau pembebasan dari belenggu perhambaan, namun juga menghidupkan hati manusia.
Mengapa?
Ini adalah kerana ramai manusia yang hatinya sakit atau bahkan telah lama mati.
Masalahnya, banyak ramai yang tidak sedar bahwa hatinya sedang sakit atau mati. Mereka bahkan marah atau tersinggung apabila dikatakan hatinya mati. Kitalah yang berkewajiban membantu saudara-saudara kita yang hatinya seperti itu.
Hati yang sakit atau mati dapat dikesan dengan hilangnya nurani kebaikan pada saat melakukan keburukan.
Misalnya, ketika berbuat kejahatan tidak ada penyesalan, bahkan malah sebaliknya, bangga dengan kejahatan tersebut dan menceritakan dengan penuh puas kepada orang lain.
Cuba kita tengok penampilan para artis di televisyen. Mereka berlumba-lumba memperlihatkan aurat dan merasa bangga dengan semua itu.
Bahkan, yang lebih parah lagi, sebahagian dari mereka sengaja merakam adegan yang tidak sepatutnya sekadar untuk koleksi peribadi. Ketika rakaman adegan tersebut tersebar di khalayak umum, mereka tidak merasa malu, apalagi bersalah dan menyesal. Hati mereka betul-betul telah sakit.
Oleh kerana menghidupkan hati adalah keperluan mutlak ketika ini, maka dakwah tidak boleh semata-mata menumpukan kepada dimensi pengajaran (ta’lim) semata-mata.
Dakwah perlulah menyentuh perkara yang lebih mendasar, iaitu pembersihan penyakit hati (tazkiyah).
Bahkan, dimensi tazkiyah ini dalam banyak perkara mesti lebih didahulukan daripada pengajaran.
Allah swt berfirman :
“Dialah yang mengutus kepada kaum yang buta huruf seorang Rasul di antara mereka, yang membacakan ayat-ayatNya kepada mereka, mensucikan (tazkiyah) mereka dan mengajarkan (ta’lim) mereka Kitab dan Hikmah (As Sunnah).” (QS Al Jumu’ah : 2)
Mengapa ‘tazkiyah’ lebih dahulu diceritakan berbanding ‘ta’lim’?
Ini adalah kerana bagi orang-orang yang hatinya sakit atau mati, pengajaran itu tidak ada gunanya. Ibarat, masuk telinga kanan, keluar telinga kiri.
Yang perlu dilakukan adalah membongkar kulit yang membungkus rapat-rapat hatinya. Penutup hati atau penutup otak itulah yang perlu dibongkar terlebih dahulu, terutama yang berupa kesombongan, kerana mereka merasa lebih unggul, lebih pandai atau lebih suci.
MENGHIDUPKAN PERADABAN
Bayangkan jika orang yang hatinya sakit dan mati itu berkumpul dalam suatu komuniti, bahkan menyatu dalam sebuah lingkungan yang lebih luas. Apa yang akan berlaku?
Contohnya, jika sebuah negara :
a.       Dihuni oleh orang-orang yang tidak memiliki rasa malu.
b.      Dipimpin oleh orang yang tidak memiliki mental malu.
c.       Tidak ada undang-undang yang mengatur masalah kehormatan diri.
Apa yang akan berlaku?
Seperti yang kita saksikan ketika ini, yang berlaku adalah :
1.      Pornografi menjadi budaya baru di mana-mana.
2.      Pelacuran dan perjudian semakin marak.
3.      Seks bebas menjadi kebiasaan.
Akibatnya sangat menggerunkan :
d.      Ribuan gadis hamil di luar nikah.
e.       Ribuan anak lahir tanpa mengetahui siapa bapanya.
f.       Pengguguran seakan-akan menjadi halal.
g.      Penyakit seksual berjangkit merebak di mana-mana.
Tidak terhenti hanya di situ, berbagai penyakit sosial lain juga turut bercambah, seperti mengambil minuman keras dan dadah.
Dalam keadaan seperti itu, runtuhlah peradaban manusia. Manusia tidak lagi menjadi terhormat, mulia dan unggul kerana perilaku mereka sudah tidak ada bezanya dengan binatang ternak, bahkan lebih rendah dan lebih hina dari itu.
Firman Allah swt :
“Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.” (QS Al A’raf : 179)
Dalam keadaan masyarakat yang rosak seperti itu maka tampilnya segolongan umat yang tidak pernah berhenti menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran, menjadi suatu kemestian.
Di tengah-tengah suasana mati dan hancurnya peradaban itu, mesti lahir suatu kaum yang bergelar “Khairu Ummah”. Mereka adalah orang-orang yang memiliki dorongan kuat untuk menghidupkan peradaban dan sentiasa memelihara fitrahnya untuk tetap istiqamah, sekalipun jalan berduri dan licin perlu dilalui.
Mereka bukanlah siapa-siapa bahkan mereka adalah kita sendiri, hamba-hambaNya yang telah dimuliakan dengan risalah Islam dan dakwah serta fitrah Rabbaniyah.
Persoalannya, mahukah kita menghidupkan fitrah itu dan dengannya kita berjuang untuk menghidupkan peradaban Rabbani di muka bumi?
Bangkitnya sebuah peradaban Islam di muka bumi yang menguasai segala aspek kehidupan bukanlah harapan kosong tanpa makna. Kini telah banyak perkembangan Islam yang terjelma, seperti keilmuan, kesihatan dan kesusastraan.
Erti dari peradaban adalah sebuah ciri atau identiti yang membuatnya menjadi sebuah sejarah.
Contohnya adalah peradaban jahiliah. Yang membuatkan zaman itu menjadi ‘peradaban’ adalah, misalnya, kerana wujudnya sebuah keyakinan bahwa memiliki anak perempuan adalah aib yang amat besar sehingga orang tua tidak segan-segan untuk menguburkan hidup-hidup anak perempuan itu.
Demikian juga di zaman Nabi Muhammad saw. Yang membuatnya menjadi sebuah peradaban adalah adanya pergerakan dakwah yang dirintis oleh Nabi Muhammad saw yang  bermula dari dakwah secara sembunyi-sembunyi, kemudian dakwah secara terang-terangan, hinggalah hijrah ke Madinah.
Bangkitnya sebuah peradaban Islam tidak akan berdiri dari keberadaan segelintir manusia, kerana peradaban Islam yang dibangkitkan melalui dakwah ini tidak dapat didokong hanya oleh seorang sahaja.
Oleh yang demikian, di sinilah wujudnya peranan penting berjamaah. Namun bukan jamaah yang seperti buih di lautan dan  tidak bernilai. Banyak wujudnya jamaah atau harakah di muka bumi ini, tapi kewujudannya tidak memiliki nilai kerana kurangnya kuantiti aktitivis dakwah. Di sinilah pentingnya proses ‘pengkaderan’ dalam sesebuah harakah.
Jika sebuah harakah tidak memiliki sebuah sistem yang baik dalam ‘pengkaderan’, maka tunggulah kehancuran harakah tersebut. Banyak harakah memiliki ramai aktivis dakwah, namun lemah dalam proses dan sistem ‘pengkaderan’ dan hasilnya, terbentuklah aktivis-aktivis dakwah yang tidak memiliki kemampuan intelek dan kadang-kadang jauh dari memiliki ‘akhlakul karimah’ (akhlak mulia).
Lalu, bagaimanakah proses tarbiyah sebagai satu sistem yang mampu untuk mencetak aktivis-aktivis dakwah yang berwibawa?
Tarbiyah merupakan satu pendekatan yang bersepadu untuk mendidik jiwa manusia ke arah  pengamalan hidup secara Islam dalam rangka :
1.      Menghubungkan manusia dengan Yang Maha Pencipta.
2.      Melahirkan manusia yang sanggup berkorban.
3.      Meneguhkan agama Allah sehingga ajarannya dirasakan lebih agung dari hukum dan ajaran ciptaan manusia.
Dalam kalimah yang sederhana, adalah bagaimana membentuk seorang Muslim yang sempurna atau menyeluruh.
Fokus dari tarbiyah adalah untuk memperbaiki manusia dan jika manusia tersebut sudah dalam tingkatan yang baik, maka ditingkatkan kembali hingga menjadi lebih baik.
Manakala, ukuran kebaikan itu adalah penerimaannya secara menyeluruh atas apa yang Allah kehendaki dengan kebaikan, yakni melalui ajaran-ajaran dan syariatNya.
Sebagai contoh, seseorang yang berakhlak baik, suka menolong orang lain, namun mengingkari dan menolak hukum Allah misalnya, persoalan hudud atau qishash. Maka, orang tersebut tidaklah boleh dikatakan telah menerima Islam secara sempurna dan menyeluruh kerana kayu pengukurnya, iaitu syariat, masih ditolaknya.
‘Pengkaderan’ yang baik memerlukan sistem dan strategi yang berkesan.
Ada beberapa strategi tarbiyah atau proses ‘pengkaderan’ pendakwah yang mampu mencetak aktivis-aktivis dakwah yang teguh dan sempurna.
PERTAMA : TARBIYAH RUHIYAH / NAFSIYAH (PENDIDIKAN KEROHANIAN / KEJIWAAN)
Seorang aktivis dakwah mestilah memiliki sebuah jiwa yang baik, kerana ini adalah asas dari pembentukan karakter seorang aktivis dakwah. Bagaimana mungkin Islam ini akan tegak dengan kukuh jika para pendokongnya memiliki jiwa-jiwa yang tidak sihat.
KEDUA : TARBIYAH JASMANIYAH (PENDIDIKAN FIZIKAL)
Ketika jiwa seorang aktivis dakwah telah baik maka langkah seterusnya adalah bagaimana mendidik jasadiyah kerana seorang aktivis dakwah tidak cukup dengan jiwa yang bersih semata-mata kerana dalam mengharungi onak dan duri di jalan dakwah perlu adanya sebuah jasad yang sihat dan baik.
KETIGA : TARBIYAH IMANIYAH (PENDIDIKAN KEIMANAN)
Sihat fizikal dan jiwa belumlah cukup dalam membentuk karakter yang baik untuk aktivis dakwah. Iman mestilah juga baik, kerana ia adalah asas dalam perjuangan di jalan dakwah. Bagaimana mungkin seorang aktivis dakwah dapat berjuang dengan meninggikan kalimah tauhid ketika imannya sendiri pun belum baik.
KEEMPAT : TARBIYAH AQLIYAH (PENDIDIKAN AKAL)
Pendidikan akal amatlah penting kerana aktivis dakwah yang teguh perlu juga mental yang kuat atau baik. Islam ini tidak akan tersiar secara maksimum jika yang menyiarkanya tidak memiliki sebuah mental yang berani.
KELIMA : TARBIYAH AKHLAQIYAH (PENDIDIKAN AKHLAK)
Seorang aktivis dakwah perlulah memiliki sebuah akhlak yang baik, kerana ia adalah sebagai suri tauladan bagi objek dakwahnya. Dakwah tidak akan dapat disampaikan secara maksimum jika yang menyampaikanya belum mampu memperbaiki akhlaknya. Oleh yang demikian, pendidikan akhlak ini adalah amat penting.
KEENAM : TARBIYAH FIKRIYAH (PENDIDIKAN KETAJAMAN CARA BERFIKIR)
Berfikir secara analisis dan tajam ketika menganalisa sebuah permasalahan, perkara seperti ini perlu dimiliki oleh seorang aktivis dakwah kerana dengan pola berfikir yang tajam akan membuatkan aktivis dakwah semakin peka dan responsif  terhadap berbagai permasaalahan umat.
KETUJUH : TARBIYAH IQTISHADIYAH (PENDIDIKAN KEMAPANAN EKONOMI)
Adalah sangat baik jika seorang aktivis dakwah memiliki kemapanan ekonomi dalam kehidupannya kerana dengan adanya sebuah kemapanan ekonomi ini, ianya akan menjadi pencetus semangat dalam berdakwah.
KELAPAN : TARBIYAH SIYASIYAH (PENDIDIKAN POLITIK)
Aktivis dakwah mestilah pandai dalam berpolitik kerana dengan berpolitik kita akan dapat membuat sebuah transformasi sosial selain ianya sebagai pencetus kejayaan Islam di muka bumi ini.
Dari huraian di atas, kita dapat memahami bahwa hasil tarbiyah ini janganlah dibataskan manfaatnya menjadi tarbiyah untuk tarbiyah semata-mata.

Ertinya, kebaikan, semangat dan  idealisma yang dihasilkan oleh tarbiyah itu jangan hanya dirasakan ketika kita menjadi ‘murabbi’ sahaja tapi perlu dirasakan juga produk tarbiyah itu samada secara kebaikan, idealisma, akhlak dan semangat ke dalam dunia sosial, ekonomi, budaya, politik dan peradaban.
Tarbiyah mestilah mampu untuk memacu, memberikan semangat, memberikan kebaikan dan idealisma yang  tinggi dalam segala bidang.

a.       Jangan sampai potensi apa pun yang ada tidak mendapat sentuhan tarbawi tersebut
b.      Jangan berlaku apa yang dinamakan ‘al-izaaban’  (pelarutan).
c.       Jangan sampai ketika aktif di bidang politik, berlaku pelarutan keperibadian Islami.
d.      Jangan sampai ketika aktif di bidang ekonomi, berlaku pelarutan akhlak Islamiyah.

Pelarutan-pelarutan itu insyaAllah tidak akan berlaku atau mungkin ianya dapat dikurangkan jika tarbiyah kita sentiasa konsisten dan tetap berpegang teguh dengan sumbernya yang asli iaitu Al Qur’an Al Karim dan sunnah Rasulullah saw.

Ya Allah, kami memahami bahwa tarbiyah adalah kunci utama yang mampu untuk mencetak para aktivis dakwah  yang akan memikul tugas dan tanggungjawab dakwah.Tetapkanlah kami di atas jalan tarbiyah ini sehingga ianya akan membuahkan hasil yang positif serta memacu semangat berdakwah.

Ameen Ya Rabbal Alameen

WAS
Labels: Tarbiyah Email This BlogThis! Share to X Share to Facebook

Leave a Reply

Newer Post Older Post
Subscribe to: Post Comments (Atom)

Yang Setia

Pautan

  • Muharikah
    Antara dua pilihan
    3 years ago
  • Angel Pakai Gucci!
    Doa Itu Bom Nuklear Bagi Orang Mu'min!
    5 years ago
  • Majalah Jom!
    Isu 45: ALAMAK, AKU SALAH PILIH! (EDISI ISTIMEWA)
    9 years ago
  • دعوتنا DAKWATUNA -dakwahkite-
    Di antara Kefahaman dan Pelaksanaan (Sudut Pandang Parti Kebebasan dan Keadilan FJP – Mesir)
    10 years ago
  • ZADUD-DUAT
    Wahai Ikhwah, Persaudaran adalah rahsia kekuatan anda
    11 years ago
  • Popular
  • Recent
  • Archives
 

Diri Ini

My photo
WAS
Blog ini memaparkan bahan-bahan bacaan dan artikel yang boleh meningkatkan ilmu dan kefahaman Islam anda..
View my complete profile

Blog Ini Menarik??

Yang Paling Digemari

  • Tsabat Memenangkan Dakwah
    ‘ Tsabat ’ bermakna teguh pendirian dan tegar dalam menghadapi ujian serta mehnah di jalan kebenaran. Ia merupakan benteng bagi seorang ak...
  • Qudwah Di Jalan Dakwah
    Ustaz Mustafa Masyhur dilahirkan pada 15 September 1921 di Kampung Sa'din, dari kota Manya Al-Qamh, Mesir. Beliau terdidik di dalam s...
  • Menjelmakan Makna Tarbawi
    Sehingga ke saat ini Allah swt masih memberikan rahmat kepada kita melalui hidayah, iman, Islam serta dakwah dan tarbiyah. Sungguh, n...
  • Memohon Dari Al Jabbar
    Seringkali manusia terjebak oleh pemikirannya sendiri dan merasa mampu untuk merancang segala sesuatu. Padahal tidak ada kekuatan dalam d...
  • Melahirkan Murabbi Yang Berjaya
    Proses tarbiyah adalah suatu pekerjaan yang sangat berat dan tidak mudah kerana tarbiyah bererti: 1. Mempersiapkan manusia. 2. Membentuk d...

Arkib

  • ►  2017 (1)
    • ►  April (1)
  • ►  2016 (4)
    • ►  September (2)
    • ►  March (1)
    • ►  January (1)
  • ►  2015 (39)
    • ►  November (1)
    • ►  October (2)
    • ►  September (2)
    • ►  August (3)
    • ►  July (1)
    • ►  June (5)
    • ►  May (6)
    • ►  April (6)
    • ►  March (6)
    • ►  February (2)
    • ►  January (5)
  • ►  2014 (42)
    • ►  November (5)
    • ►  October (4)
    • ►  August (4)
    • ►  July (1)
    • ►  June (9)
    • ►  May (8)
    • ►  April (4)
    • ►  February (3)
    • ►  January (4)
  • ►  2013 (72)
    • ►  December (1)
    • ►  November (5)
    • ►  October (4)
    • ►  September (5)
    • ►  August (6)
    • ►  July (5)
    • ►  June (7)
    • ►  May (5)
    • ►  April (7)
    • ►  March (7)
    • ►  February (9)
    • ►  January (11)
  • ▼  2012 (163)
    • ►  December (8)
    • ►  November (9)
    • ►  October (9)
    • ▼  September (9)
      • Nasyid Perjuangan 2
      • Kejujuran Dan Kematangan Motivasi Dakwah
      • Tarbiyah Pencetak Aktivis Dakwah
      • Bertahan Di Jalan Dakwah
      • Murabbi Yang Sentiasa Belajar
      • Istiqamah Seorang Aktivis Dakwah
      • Menjunjung Fiqh Dakwah
      • Dunia Kebendaan Yang Tercela
      • Kehidupan Adalah Guru
    • ►  August (6)
    • ►  July (12)
    • ►  June (9)
    • ►  May (15)
    • ►  April (16)
    • ►  March (18)
    • ►  February (24)
    • ►  January (28)
  • ►  2011 (93)
    • ►  December (24)
    • ►  November (69)

Susunan

  • Akhlak (6)
  • Aqidah (17)
  • Dakwah (73)
  • Fikrah (74)
  • Ilmu (38)
  • Motivasi (10)
  • Muslimah (3)
  • Mutiara Hikmah (12)
  • Mutiara Hikmah Para Duat (21)
  • Mutiara Hikmah Ramadhan (3)
  • Renungan (31)
  • Ruhiyah (8)
  • Tarbiatuna (5)
  • Tarbiyah (34)
  • Tausiyah (31)
  • Tokoh (8)
  • Uslub (11)
  • Video (29)

Panji Islam

Asmaaul Husna

Kalam Hikmah

Coretan Anda

Pengunjung

Free CountersFree CountersFree CountersFree CountersFree Counters

Detik Kehidupan

Hari Ini

Waktu Solat

Pelawat


widgets

Selamat Melayari

  • NEW POSTS
  • COMMENTS
  • flickr

    Get your Flickr ID!
 
 
© 2011 Tinta Perjalanan | Designs by Web2feel & Fab Themes

Bloggerized by DheTemplate.com - Main Blogger