skip to main | skip to sidebar

Tinta Perjalanan

Pages

  • Home
 
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube
  • DheTemplate.com
  • Free Templates
  • Drop Menu 1
    • Child Menu 1.1
    • Child Menu 1.2
    • Child Menu 1.3
  • Drop Menu 2
    • Child Menu 2.1
    • Child Menu 2.2
    • Child Menu 2.3
  • Daily Update Templates

Ahlan Wasahlan


Perjalanan Menuju Allah.

Sunday, 6 April 2014

Kepimpinan Rijalud Dakwah

Ditulis Oleh WAS Pada 23:53 – 0 Komen Anda
 

Rijal berasal dari perkataan ‘Rojul’ (bahasa Arab) di mana secara istilahnya mempunyai erti yang sangat luas iaitu segala sesuatu yang menunjukkan :

a.      Ketokohan.

b.     Kepahlawanan.

c.      Kepiawaian.

seseorang.

Oleh yang demikian, Rijal boleh diertikan sebagai seorang pemimpin dan tokoh yang dikenali serta mampu memikul amanah umat.

Di dalam Al-Qur’an, perkataan ‘Rojul’ digunakan pada konteks kebaikan dan kepahlawanan.

Perhatikan ayat-ayat berikut :

“dan datanglah seorang laki-laki dari hujung kota bergegas-gegas seraya berkata: "Hai Musa, Sesungguhnya pembesar negeri sedang berunding tentang kamu untuk membunuhmu, sebab itu keluarlah (dari kota ini) Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang memberi nasihat kepadamu” (QS Al-Qashash : 20)

“Bertasbih kepada Allah di masjid-masjid yang telah diperintahkan untuk dimuliakan dan disebut nama-Nya di dalamnya, pada waktu pagi dan waktu petang, Laki-laki yang tidak dilalaikan oleh perniagaan dan tidak (pula) oleh jual beli dari mengingati Allah, dan (dari) mendirikan sembahyang, dan (dari) membayarkan zakat. mereka takut kepada suatu hari yang (di hari itu) hati dan penglihatan menjadi goncang.” (QS An-Nur : 36 )

“Di antara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah; Maka di antara mereka ada yang gugur. dan di antara mereka ada (pula) yang menunggu- nunggu dan mereka tidak merobah (janjinya)” (QS Al-Ahzab : 23 )

Rijalud Dakwah adalah :

1.     Orang-orang yang memiliki kapasiti ketokohan dan kepimpinan dalam menjalankan roda dakwah demi mencapai tujuan-tujuan mulia kehidupan.

2.     ‘Da’ie’ (pendakwah) profesional yang handal dalam mengarahkan umat menjadi manusia-manusia yang bertaqwa.

Perkataan ‘da’ie’ dalam bahasa Arab adalah bentuk ‘isim fail’ (perkataan menunjukkan pelaku) dari asal perkataan dakwah (da ’a wa) ertinya orang yang melakukan dakwah. Secara terminologinya, da’ie iaitu setiap muslim yang berakal mukallaf dengan kewajiban dakwah.

Definisi terminologi dakwah tersebut memberi kefahaman kepada kita bahwa kewajiban dakwah diberikan kepada setiap muslim yang telah mencapai usia baligh, ‘aqil’ (berakal) dan ‘mukallaf’ (terpikul kewajiban-kewajiban syariah), baik lelaki mahupun perempuan.

 

Manakala perkataan profesional pula berasal dari bahasa Inggeris “Professional” yang bererti tenaga keahlian atau seseorang yang bekerja pada bidang tertentu yang memerlukan keahlian dan kecekapan.

 

Sebahagian orang menterjemahkan profesional ke dalam bahasa Arab dengan perkataan “Itqan” yang bererti mantap, baik dan bermutu.

 

Sedangkan dalam kamus-kamus bahasa Arab, perkataan Profesional diterjemahkan dengan perkataan ‘mihani atau hirfi atau muhtarif’ yang ertinya :

 

“Pekerja yang mempunyai keahlian dan kecekapan.”

 

Oleh yang demikian, ‘Da’ie Profesional’ adalah seorang pendakwah yang bekerja di medan dakwah dalam segala komponennya secara baik, tertib, cekap dan berdasarkan keahliannya sebagai da’ie.

 

‘Da’ie Profesional’ sebagaimana dalam definisi di atas adalah pendakwah yang memikul amanah dakwah sekaligus akan menghadapi berbagai halangan dan tentangan yang tidak mudah.

 

Merekalah sebenarnya adalah ’Rijalud Dakwah’.

 

Rijalud Dakwah inilah yang memperolehi penghargaan dari Allah sebagai peribadi terhormat sesuai dengan besarnya amanah yang dipikul.

 

Dia adalah :

 

a.      Peribadi manusia pilihan Allah yang terhormat.

b.     Manusia biasa yang diberi kelebihan oleh Allah swt berupa hidayah (petunjuk) untuk beramal soleh dan mengajak orang lain untuk sama-sama beramal soleh.

 

KEPIMPINAN ADALAH SEBAHAGIAN DARI AGAMA

Demikian besar perhatian Islam kepada kepimpinan, sehingga dalam hal musafir yang dianggap kecil itu pun, Islam memandang perlu agar dilakukan pemilihan seorang pemimpin, sepertimana  yang Rasulullah saw anjurkan agar memilih pemimpin ketika 3 orang mengadakan perjalanan (safar) :

“Apabila tiga orang keluar untuk melakukan perjalanan maka hendaklah mereka mengangkat salah seorang di antara mereka sebagai pemimpin.” (HR Abu Daud).

Dalam ruangan yang lebih besar lagi, Islam memandang bahwa kehidupan rumahtangga hendaklah diatur dalam mekanisma kepimpinan dengan menumbuhkan ‘mas’uliyah’ (tanggungjawab) setiap anggota keluarga, dari laki-laki sebagai seorang bapa dan suami, wanita sebagai ibu dan isteri, anak-anak yang memberikan komitmen dan ketaatannya dalam menjaga keharmonian dan norma kehidupan keluarga.

Rasulullah saw menjelaskan hal tersebut dalam sabdanya :

“Setiap kamu adalah pemimpin dan bertanggungjawab terhadap kepemimpinannya, laki-laki bertanggungjawab atas seluruh keluarganya, wanita (ibu) bertanggungjawab atas rumah tangga keluarganya, pembantu bertanggung jawab atas harta tuannya.” (Muttafaq ’Alaih)

Prinsip kepimpinan juga nampak dalam ajaran solat berjamaah; ada imam yang meski memiliki keupayaan sebagai seorang pemimpin jamaah solat, ada ma’mum sebagai pengikut setia yang mengikuti segala gerak geri seorang imam.

Dalam ruang lingkup yang lebih besar, kepimpinan ditegaskan sebagai sebuah kelangsungan kehidupan bernegara dan bermasyarakat luas, terbukti adalah prinsip taat sebagaimana firman Allah SWT :

“Wahai orang-orang beriman, taatlah kepada Allah dan taatlah kepada Rasul serta kepada ulil amri di antara kamu.” (QS An-Nisa’ : 59)

Model kepimpinan inilah yang disebut-sebut oleh para ulama’ Islam sebagai sebuah persetujuan para sahabat dan tabi’in yang menyatakan bahwa kepimpinan (al-Imamah) merupakan kewajiban bagi warga muslim untuk merealisasikannya bagi menjalankan tugas-tugas kemaslahatan dunia dan melaksanakan kewajiban-kewajiban agama secara utuh dan sekaligus.

Demikian pula para ulama’ Islam mengutamakan kepimpinan dengan perhatian yang khusus, kerana kepimpinan ini adalah prinsip yang dapat memberikan dukungan besar bagi merealisasikan ajaran Islam. Di antara para ulama’ tersebut adalah Ibnu Taimiyah yang menegaskan dalam kitabnya “As-Siyasah Asy-Syar’iyah” :

“Wajib diketahui bahwa memimpin urusan manusia termasuk kewajiban agung dalam agama, bahkan tidak akan tegak agama kecuali dengannya. Sesungguhnya kepentingan dan kemaslahatan anak-anak Adam tidak akan terealisisasi secara utuh kecuali dengan perkumpulan, kerana mereka saling memerlukan antara satu sama lain. Dalam perkumpulan itu sudah semestinya ada seorang pemimpin”.

KEPIMPINAN BERMORAL & BERMARTABAT

Pemimpin dalam Islam merupakan wakil dari umat yang menyatakan kesediaannya untuk berdedikasi bagi umat. Oleh yang demikian, pemimpin dalam Islam bukan sekadar seorang penguasa yang memiliki kekuasaan dan wewenangan mengurus masyarakat, lebih dari itu ia adalah seorang ‘Mas’ul’ (Orang yang bertanggungjawab) dan ‘Khadim al-Ummah’ (pelayan umat).

Abu Bakar ash-Shiddiq memberikan contoh teladan bagi para pemimpin selepasnya untuk tetap mengutamakan kebersamaan dalam memikul amanah besar itu, seraya berkata :

“Wahai hadirin sekalian, sesungguhnya aku telah diangkat menjadi pemimpin kamu, padahal aku bukanlah orang yang terbaik dari kamu. Jika kamu melihat aku berada dalam kebenaran, maka bantulah aku, tetapi jika kamu melihat aku keliru maka luruskanlah aku. Taatlah kepadaku selagi aku taat kepada Allah, sebaliknya jika aku berbuat durhaka maka tidak ada kewajiban bagi kamu untuk taat kepadaku.”

Umar bin Al Khatthab berkata pada hari pertama dinobatkan menjadi khalifah :

“Barangsiapa yang melihat penyimpangan dari diriku maka luruskanlah aku”.

Demikian para pemimpin selepas mereka meneruskan kefahaman ini kerana mereka sedar bahwa pemimpin adalah penerima amanah yang memikul tanggungjawab berat di atas bahunya sebagaimana dijelaskan oleh Rasulullah saw dalam sabda baginda :

“Kepimpinan adalah tanggungjawab, dia (jika diabaikan) menjadi penyesalan dan kehinaan di hari kiamat.” (HR Muslim)

Arahan Rasulullah saw tersebut menegaskan bahwa kepimpinan dalam Islam :

1.     Bukan peluang untuk mencari kedudukan dan jawatan.

2.     Bukan kesempatan untuk meningkatkan sikap kediktatoran.

3.     Bukan saat yang sesuai untuk bersikap zalim.

Tetapi, ia adalah amanah yang dipikul untuk mewujudkan :

a.      Ketenteraman.

b.     Keamanan.

c.      Kesejahteraan hidup umat manusia.

INTIPATI KEPIMPINAN & KARAKTER RIJALUD DAKWAH

Intipati kepimpinan adalah ‘Influence’ atau “Ta’tsir” iaitu memberikan pengaruh iaitu usaha mempengaruhi orang lain dengan nilai-nilai tertentu dan cara-cara tertentu untuk mencapai tujuan yang ditentukan.

Dalam prinsip ‘Influence’, faktor-faktor yang dapat memberikan pengaruh boleh dalam bentuk akhlak mahupun fizikal. Aspek Fizikal yang menjadi faktor terhadap pengaruh banyak dipelajari dan dikenali orang ramai seperti penampilan, tutur bahasa, kesegaran fizikal dan sebagainya.

TUGAS RIJALUD DAKWAH

Tugas utama ’Rijalud Dakwah’ adalah mengajak kepada kebaikan, amar makruf dan nahi munkar, sebagaimana firman Allah swt :

“Dan hendaklah ada segolongan di antara kamu berdakwah kepada al-khoir, melakukan amar makruf nahi munkar, dan mereka itulah orang-orang yang memperolehi kemenangan.” (QS Ali Imron : 102-104)

Ayat 102 di atas merupakan ayat yang menyatakan kewajiban berdakwah. Sebagian ulama’ berpendapat bahwa kewajiban dakwah hanya kepada sebahagian orang sahaja (fardhu kifayah), namun ada pendapat lain yang mengatakan bahwa kewajiban dakwah adalah fardhu ‘ain, setiap orang berkewajiban menyampaikan dakwah Islam sesuai kemampuan yang dimilikinya.

Perkataan (min) dalam kalimat (minkum) menunjukkan makna (tab’idh) yang bererti sebahagian, maksudnya bahwa sebahagian orang sahaja yang berkewajiban untuk berdakwah, kerana tidak semua orang mampu melakukan dakwah dengan benar dan baik. Pendapat ini di antaranya diungkapkan oleh Imam Zamakhsyari. Mereka itulah yang disebut sebagai Pemimpin Dakwah (Rijalud Dakwah).

Pendapat lain memandang bahwa kata (min) dalam kalimat (minkum) juga menunjukkan makna (bayan) yang bererti keterangan, bahwa kewajiban dakwah dilakukan oleh kamu, perlaksanaannya sesuai dengan kemampuannya, sebagaimana sabda Rasulullah saw

“Sampaikanlah dariku walau satu ayat.”

Hadith di atas membawa maksud bahwa ajaran Islam yang bersifat kesejagatan dan komprehensif ini mesti disebarkan kepada seluruh manusia, tidak hanya dengan cara berceramah, tetapi juga melalui “Qudwah Hasanah”. Pendapat ini di antaranya didukung oleh Imam Fakhrurrazi dalam tafsirnya “At-Tafsir Al-Kabir Wa Mafatih Al-Ghaib”.

Beliau mengatakan, bahwa dakwah utama adalah menyeru kepada keimanan kepada Zat Allah, sifat-sifatNya dan penyucianNya dari segala penyerupaan dangan alam. Dakwah tersebut mengandungi dua kegiatan iaitu :

1.     Perintah mengerjakan semua yang layak dan makruf.

2.     Perintah membenci dan menjauhi segala yang tidak layak dan mungkar.

Ayat ini ditutup dengan sebuah penegasan bahwa jalan kemenangan hakiki adalah dengan cara aktif dalam dakwah, amar makruf dan nahi munkar (wa ulaaika humul muflihun); penegasan tersebut tersurat dalam perkataan (Hum) iaitu ‘dhomir’ untuk orang ketiga, yang diapit oleh ‘isim isyarah’ (ulaaika) sebagai ‘mubtada’ (subjek) dan perkataan (al-muflihun) sebagai ‘khabar’ (kata keterangan).

Syed Qutb menyatakan dalam tafsir “Fi Zilalil Qur’an” bahwa :

“Jika suatu kelompok atau komuniti yang berada dalam lingkungan yang baik, saling membantu, bekerjasama dalam menyeru kepada kebaikan, mencegah yang munkar; jika dengan ditegakkannya kebenaran maka segala aspek kehidupan akan terhindar dari angkara kemurkaan dan segala bentuk kemunkaran. Mereka itulah yang mendapatkan keberuntungan di dunia dan akhirat.”

Di antara tugas Rijalud Dakwah juga adalah ‘Tabligh’ yang bererti menyampaikan pesanan-pesanan kepada orang lain agar pesanan-pesanan tersebut difahami dan diaplikasi secara baik dan benar, sehingga peranan ‘Tabligh’ ini dapat direalisasikan dengan baik kepada mad’u dan dapat diterjemahkan dalam sikap perilaku yang baik.

 

Peranan ‘Tabligh’ sebagaimana yang dijelaskan di atas memerlukan orang yang mampu melaksanakan dengan metod dan medium yang efektif dan efisyen di mana :

 

a.      Efektif ertinya pesanan-pesanan dapat dilaksanakan serta memberikan pengaruh yang signifikan.

b.     Efisyen bererti perlaksanaan tersebut dilakukan secara baik namun dengan hanya mengeluarkan tenaga dan usaha yang minimum.

 

Dengan kata lain, tugas ’Tabligh’ seperti ini hanya dapat dilakukan oleh para pemikul amanah dakwah yang profesional.

 

Firman Allah swt :

 

"Wahai Rasul, sampaikan (tabligh) apa yang diturunkan kepadamu dari Allah, jika engkau tidak lakukan bererti engkau tidak menyampaikan (tabligh) risalahNya, Allah menjagamu dari (gangguan) manusia, sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang kafir.” (QS Al-Maidah : 67)

 

’Tabligh’ tidak sekadar menyampaikan pesanan tanpa usaha keras penyampaiannya dapat diterima oleh mad’u dan direalisasikan dalam sikap dan perilaku mereka.  Ini adalah kerana jika hanya sekadar menyampaikan, maka dakwah tidak memerlukan kemunculan para pahlawan dakwah yang berjuang dan berkorban demi kejayaan dakwah Allah swt.

 

Para rasul adalah peribadi dakwah profesional yang sengaja diutuskan oleh Allah swt untuk menyampaikan (tabligh) pesanan-pesananNya kepada umat manusia; dengan kerana itulah mereka dibekalkan dengan bekalan-bekalan yang utama untuk menghadapi segala kemungkinan yang berlaku di saat melaksanakan dakwah.

 

Dapat kita fahami bahwa ’Tabligh’ dalam erti seluas-luasnya adalah tugas utama ’Da’ie Profesional’ atau ’Rijalud Dakwah’.

 

Syeikh Al-Bayanuni dalam kitabnya, “Al-Madkhal ila ilmi Ad-Dakwah’ memberi pengertian secara lebih mikro bahwa ’Tabligh’ adalah sebahagian dari kegiatan dakwah ketika beliau mendefinisikan dakwah, bahwa :

 

“Dakwah adalah ’Tabligh’ (menyampaikan) dan ’Ta’lim’ (mengajarkan) Al-Islam kepada manusia serta (berusaha keras) mengajak untuk mengamalkan ajaran Islam dalam realiti kehidupan.”

 

MISI RIJALUD DAKWAH

 

a.Misi Menegakkan Keadilan.

 

Firman Allah swt :

 

”Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhanNya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat.” (QS An-Nisaa’ : 58)

 

Para mufassir mengatakan bahwa ayat ini adalah perintah Allah kepada manusia beriman untuk menjaga dan menyampaikan amanah serta berlaku adil dalam menegakkan hukum bagi seluruh manusia. Ada juga sebahagian mufassir dari kalangan sahabat yang mengatakan, bahwa ayat ini difokuskan untuk para pemimpin dan penegak hukum.

Syed Qutb berkata di dalam tafsir ”Fi Zilalil Qur’an” bahwa :

 

“Pesanan-pesanan dalam ayat ini merupakan kewajiban syar’ie bagi umat Islam dan merupakan akhlak mulia bagi umat ini iaitu menjaga / menyampaikan amanah dan menegakkan hukum secara adil, berdasarkan sistem dan ajaran Allah swt.”

 

Sabda Rasulullah saw dalam sebuah hadith :

 

”Tujuh orang yang akan mendapat perlindungan Allah pada hari yang tidak ada perlindungan selain dari perlindungan Allah, di antaranya pemimpin yang adil.” (HR Bukhari dan Muslim)

 

Sabda Nabi saw lagi :

 

“Para pemimpin yang adil di akhirat kelak berdiri tegak di atas mimbar-mimbar yang bercahaya.” (HR Muslim)

 

Arahan-arahan Rabbani inilah yang mendasari kepimpinan Islam sepanjang sejarah kemanusiaan di mana dengan jelas Allah swt mengaitkan keadilan dengan persamaan antara kelompok sosial, tanpa membezakan antara orang yang berstatus sosial tinggi atau rendah, atau antara ’sayyid’ dengan yang ’bukan sayyid’, tidak dikenali dalam masyarakat Islam kaum “agamawan” apalagi feudalisma. Keterkaitan tersebut bukan sekadar berbentuk konsep dan teori semata-mata, tetapi ia merupakan bukti konkrit dalam sikap dan perilaku para pemimpin Islam dalam sejarah.

 

Jika kita meneliti ayat di atas, pada permulaan ayat, amanah dan keadilan dinyatakan dengan perkataan “amar” (perintah) tetapi pada penutup ayat dinyatakan dengan sebutan “mau’izhah” (nasihat). Di antara hikmahnya adalah bahwa dengan sebutan nasihat dan bimbingan dari Allah diharapkan amanah dan keadilan dapat dilaksanakan dengan lapang dada dan ketulusan hati; ternyata ia bukan hanya perintah, tetapi ia merupakan nasihat yang baik dari Pencipta hambaNya.

 

b) Misi Menyebar Rahmat Ke Seluruh Alam

Allah swt berfirman :

"Dan tidaklah Kami utus engkau (Wahai Muhammad) selain sebagai rahmat bagi sekalian alam." (QS al-Anbiya : 107)

Rahmat (kasih sayang) adalah seuntai perkataan sejuk yang dirindukan oleh setiap insan dari manapun kasih sayang itu datang. Kasih sayang bukanlah sekadar untaian kata-kata manis yang didambakan, bahkan lebih dari itu, ia merupakan keperluan hidup manusia untuk saling menyayangi, agar mereka mampu hidup secara seimbang dan sejahtera.

Dalam Al-Qur'an, rahmat menjadi sebuah perkataan yang mengandungi segala unsur kebaikan dan keindahan.

Ada 14 makna dari perkataan ’Rahmat’ dalam ayat-ayat Al-Qur'an antara lain :

PERTAMA :

Rahmat ialah Islam itu sendiri, sepertimana dalam surah Al-Insan (Dia Allah memasukkan siapa yang dikehendakiNya ke dalam rahmatNya…) sebagaimana Allah firmankan dalam surat-surat al-Fath, al-Baqarah dll.

KEDUA :

Rahmat juga bermakna Syurga, seperti dalam firmanNya; "dan sedangkan yang putih wajahnya mereka berada dalam rahmat Allah" yakni SyurgaNya. Demikian firmanNya dalam ayat-ayat lain.

KETIGA :

Makna rahmat yang lain adalah ‘Hujan’, Allah swt berfirman : "Dan Dia Allah yang meniupkan angin sebagai pembawa berita gembira sebelum kedatangan rahmatNya" (QS al-A'raf : 57) iaitu: hujan. Seperti yang tertera dalam surah Al-Furqan, Ar-Rum dan sebagainya.

KEEMPAT :

Rahmat juga bererti kenabian, firman Allah swt dalam surah Shad : "Apakah mereka memiliki kunci-kunci rahmat Tuhanmu Yang Maha Perkasa lagi Maha Pemberi". Rahmat di sini adalah kenabian. Hal ini senada dengan firman Allah dalam surah Az-Zukhruf: "Apakah mereka mampu menganugerahkan rahmat Tuhanmu" yakni kenabian.

KELIMA :

Rahmat juga bermakna kenikmatan. FirmanNya : "(Yang dibacakan itu adalah) penjelasan tentang rahmat Tuhanmu kepada hambaNya Zakaria". Rahmat dalam ayat ini bererti kenikmatan. Demikian firmanNya dalam surah Aal-Kahfi, Ali Imran, Yunus dan lain-lain.

Makna-makna lain dari perkataan Rahmat dalam al-Qur'an adalah : rezeki, pertolongan dan kemenangan, keselamatan, kecintaan, iman, taufiq (kemudahan), Isa a.s dan Nabi Muhammad saw sendiri adalah rahmat.

Al-Asfahani melalui kajiannya dalam kitab ‘Al Mufradat Li AlFazhil Qur’an’ membezakan antara rahmat dari Allah yang bermakna ‘ihsan’ (berbuat baik secara bijak), sedangkan rahmat manusia adalah ‘riqqah’ (rasa hiba) dan ‘ta'athuf’ (simpati). Oleh kerana itulah sifat Ar-Rahman hanya milik Allah swt semata-mata kerana hanya Allah yang mampu memberikan kurniaanNya kepada semua makhlukNya di dunia tanpa pilih kasih. Namun Allah swt mengkhususkan rahmatNya untuk orang beriman di akhirat kelak, penjelasanNya: "…Rahmat-Ku meliputi segala sesuatu, Aku akan tetapkan (rahmat-Ku) untuk orang-orang bertaqwa…" (QS al-A'raf : 156)

Syed Qutb berkata dalam tafsir ‘Fi Zilalil Qur’an’  bahwa :

“Islam sebagai agama rahmat telah banyak memberikan bukti nyata dalam realiti kehidupan manusia, kerana Islam adalah ‘manhaj’ (sistem hidup) yang sesuai dengan fitrah dan kemampuan yang dimiliki manusia. Tiada satu ajaran Islam pun yang di luar batasan kemampuan manusia. Meskipun pada awalnya kerahmatan Islam kadang-kadang tidak dirasai oleh sebahagian orang, kerana mungkin kerahmatan tersebut memang tidak selari dengan realiti hidup mereka yang paradoks dengan fitrah. Namun dengan sering berlakunya interaksi antara manusia dengan ajaran Islam tersebut, maka perlahan-lahan tapi pasti bahwa mereka akan merasakan keakraban, kesejukan dan kedamaian Islam.”

Kerahmatan Islam tidak hanya tercermin pada intipati Islam itu sendiri, tetapi cerminan itu tergambar dalam kehidupan para pemimpin Islam, khususnya imam ‘Rijal Dakwah’ Nabi Muhammad saw, yang diberi julukan "Rauufur Rahim" (Penyantun dan Pengasih) sebagaimana dinyatakan sendiri oleh baginda.

"Sungguh aku adalah rahmat dan petunjuk jalan" (HR Al-Baihaqi, Ad-Darimi dari Abu Hurairah).

Beliau pun meninggalkan pesanan yang monumental tentang rahmat itu.

"Barangsiapa yang tidak memiliki rasa kasih sayang kepada manusia, maka Allah tidak akan sayang kepadanya." HR Muttafaq 'Alaih)

Kerahmatan tersebut juga wujud dalam kehidupan para pengikut Nabi seperti yang dinyatakan Allah "Ruhama' Bainahum" (mereka saling kasih mengasihi) dengan sikap saling menghargai, menghormati, tidak menganiaya dan tidak merugikan orang lain, saling membantu dan membahu, kerana mereka seakan satu jasad yang salah satu anggotanya terasa sakit dengan apa yang dirasakan oleh anggota lainnya.

Sikap toleransi itu juga nampak pada sikap-sikap sahabat Rasulullah saw sebagai pengikutnya yang setia.

Ketika Abdullah bin Amr menyembelih kambing untuk keluarganya. Dia bertanya: "Apakah kamu sudah memberikan daging itu kepada tetangga kita yang Yahudi itu? Saya mendengar Rasulullah saw bersabda : "Jibril tidak henti-hentinya memberikan wasiat kepadaku supaya berbuat baik kepada tetangga sehingga saya menyangka bahwa tetangga akan mendapatkan warisan (dari hartaku)." (HR Abu Daud, Tirmizi dari Mujahid).

Rahmat Islam rupanya benar-benar ’lil-'alamin’ (bagi semesta alam). Tidak hanya manusia, tetapi haiwan, tumbuh-tumbuhan dan lingkungan hidupan, semuanya memperolehi rahmat Islam.

Ibnu Abbas meriwayatkan, ada seorang lelaki yang merebahkan kambingnya sementara dia masih menajamkan pisaunya. Lalu Nabi bersabda : "Apakah engkau ingin membunuh kambing itu dua kali? Jangan lakukan itu. Tajamkan pisaumu sebelum kamu merebahkan kambingmu".

Ibnu Sirin juga meriwayatkan, bahwa Umar melihat seorang sedang menyeret kaki kambing untuk disembelih, seraya menegur orang tersebut : "Jangan lakukan itu!!! giringlah haiwan itu menuju kematiannya dengan baik." (HR Imam An-Nasai’e)

Kini ramai orang yang mendambakan rahmat kasih sayang. Betapa tidak, hampir setiap hari mereka menyaksikan adegan-adegan kesombongan, menyayat hati serta memilukan yang kini menjadi fenomena biasa yang memang menyedihkan namun, ianya sudah menjadi suatu realiti.

Setiap diri kita sebenarnya mampu untuk merealisasikan Islam yang bersifat ’Rahmat’ itu dalam setiap nafas yang keluar, dalam seluruh langkah-langkah kehidupan kita dan dalam setiap aktiviti kerja kita untuk meraih ridhaNya.

Kuncinya adalah Yakin dan Sabar. Firman Allah swt :

”Dan Kami jadikan dari mereka sebagai imam-imam (pemimpin) yang mendapat petunjuk dari Kami (pemimpin yang soleh), ketika mereka bersabar dan yakin dengan ayat-ayat Kami (QS As-Sajdah 32 : 24)

PERANAN RIJALUD DAKWAH

 

Dua misi besar (menegakkan keadilan dan menyebar rahmat ke seluruh alam) ini menjadikan para ’Rijalud Dakwah’ memikul peranan-peranan strategik bagi umat, iaitu :

 

PERTAMA : TABLIGH

Ia adalah peranan untuk menyampaikan Islam secara dalaman mahupun luaran. Pada tahap dalaman, dakwah Islam berusaha untuk melakukan interaksi sosial terhadap kaum muslimin yang bertujuan untuk meningkatkan kualiti dan kuantiti informasi Islam yang diterima oleh kaum muslimin. Sedangkan pada tahap luaran, dakwah Islam dalam bentuk organisasi berasaskan Islam “Rahmatan Lil-’alamin“ perlu menembusi daerah-daerah yang terbelakang samada yang belum atau kurang mendapat informasi Islam.

KEDUA : TAU’IYAH

Ia adalah peranan mengembangkan ‘Wa’yu Islami’ (kesedaran Islam) kepada umat terhadap tanggungjawab dan peranan hidup bagi setiap muslim, agar mampu mengekspresikan diri selaku muslim serta merealisasikan keislamannya. Dengan kesedaran yang tinggi dan kemampuan ekspresi dan realisasi Islam, diharapkan seterusnya mampu untuk memberikan sumbangan positif bagi kehidupan bernegara termasuk membangun potensi umat, membangun bangsa dan negara di samping memelihara integrasi bangsa dan negara.

KETIGA : TAUJIH

Ia adalah peranan untuk mengarahkan potensi umat yang telah sedar bagi tujuan memberikan sumbangan positif kepada umat agar potensi tersebut lebih efektif dan efisyen. Peranan ‘taujih’ juga mencakupi usaha mengarahkan orientasi umat agar dapat dikerahkan, dikoordinasi, dikonsolidasi dan dimobilisasi untuk mencapai berbagai kebaikan (Al-Khairat). Potensi umat yang di’taujih’kan ini dimaksudkan agar tidak terkumpul pada institusi-institusi yang tidak Islamik atau pada organisasi dakwah yang tidak jelas prinsip dan orientasinya. Ia bermaksud agar potensi tersebut tidak dibazirkan atau berlaku pertindanan potensi dalam menangani permasalahan-permasalahan umat.

KEEMPAT : TARSYID / IRSYAD

Ia adalah peranan bimbingan terhadap potensi umat yang telah di’taujih’, agar selamat dalam menghadapi jalan yang berliku-liku yang penuh dengan ’jeratan-jeratan’, dan selamat dari penyimpangan kerana tarikan-tarikan dan rayuan-rayuan menggoda untuk menjerumuskan dakwah dan pembelanya. Peranan ‘tarsyid/irsyad’ ini dikemaskan dalam program silaturahim dan pertemuan yang diprogramkan antara para pendakwah dalam rangka memelihara pemikiran dan meningkatkan wawasan keislaman, mengarahkan emosi, menguatkan minda dan meningkatkan kualiti ketaqwaan dan kerohanian pendakwah.

KELIMA : HIMAYAH

Ia adalah peranan memelihara dan menjaga kewujudan dan kemampuan dakwah Islam dalam melaksanakan misinya. Peranan ini mencakupi usaha-usaha pemeliharaan da’ie terhadap:

1.     Nilai-nilai dakwah dari usaha  tahrif‘ (perubahan dan penyimpangan)

2.     Kesejahteraan umat dari usaha-usaha taj’zi’ah‘ (pemecahan kelompok) yang boleh mengakibatkan umat terpecah dalam kelompok-kelompok berbeza.

3.     Pemeliharaan ajaran Islam dari usaha-usaha tasywih (penyelewengan ajaran), yang boleh menimbulkan pandangan / sangkaan yang buruk terhadap Islam.

KEPIMPINAN ISLAM DALAM BINGKAI SEJARAH

Ketika umat manusia dilanda berbagai krisis dan kemerosotan dalam berbagai bidang, krisis dalam pandangan hidup, pemikiran, perasaan mereka tertutup oleh nafsu duniawi yang membabi buta, nilai kemanusiaan saat itu lenyap bahkan berubah menjadi kebinatangan; pembunuhan jiwa, mengubur anak hidup-hidup, penganiayaan adalah salah satu sisi gelap kehidupan mereka.

Maka, ketika itu kelahiran ‘Juru-Selamat’ yang ditunggu-tunggu muncul ke permukaan bumi, pemimpin umat manusia yang mengalami krisis multi dimensi tersebut sedang dinantikan; persis sepertimana yang dijelaskan oleh Rasulullah saw sendiri dalam sabda baginda :

“Perumpamaanku adalah bagaikan bagaikan seorang yang menyalakan api. Maka tatkala api itu menerangi ruangan sekitarnya, tiba-tiba serangga-serangga berterbangan menjatuhkan diri ke dalam api itu. Dan orang tersebut telah berusaha menghalaunya. Namun serangga-serangga tersebut tetap mendesak masuk ke dalam api tersebut. Kata baginda : ’Maka itulah perumpamaanku dengan  kamu, aku telah berusaha melindungimu dengan api neraka, jauhi api neraka, jauhi api neraka, namun kamu tetap nekad dan masuk ke dalamnya.” (HR Muslim)

Peribadi Nabi Muhammad saw yang memiliki kebersihan jiwa, kemuliaan akhlak dan ketinggian akhlak adalah peribadi yang dinantikan umat manusia ketika itu. Baginda merupakan peribadi yang teguh, tegar dan tabah, peribadi yang diperlukan oleh umat manusia untuk menuntun mereka ke jalan yang lurus, mewujudkan keadilan, menumpas segala bentuk kezaliman, menyebarkan kedamaian dan memerangi berbagai jenis penyimpangan, sehingga agama Allah berdiri tegak di antara agama-agama yang lain, kerana “Kalimatullah (agama Allah) adalah tertinggi, tidak ada yang lebih tinggi darinya” (al-hadits).

RAHSIA KEJAYAAN PARA PEMIMPIN DAKWAH

Melihat sejarah Islam dan meneliti sikap dan perilaku para pemimpin umat, Abul Hasan Ali An-Nadawi menjelaskan beberapa rahsia kejayaan yang diraih oleh para pemimpin Islam dalam perjalanan sejarah peradaban umat manusia, antara lain :

PERTAMA :

Mereka adalah orang-orang yang memiliki pegangan hidup, ibarat buku tetap kepimpinan yang menjadi rujukan dalam gerak dan langkah memimpin umat, yang sekaligus berfungsi sebagai nur cahaya penerang bagi kepimpinan umat.

Firman Allah swt :

”Dan apakah orang yang mati lalu kami hidupkan dan baginya cahaya berjalan dengan cahayanya seperti orang yang dalam kegelapan dan tidak dapat keluar dari kegelapan itu?” (QS Al-An’am : 122)

KEDUA :

Mereka adalah aktivis-aktivis utama yang dibina oleh Rasulullah saw untuk menjadi pemimpin yang memikul amanah risalah Islam.

KETIGA :

Mereka adalah orang-orang yang memiliki misi kepimpinan yang jelas, iaitu: ”Menyelamatkan umat manusia dari perhambaan sesama manusia, membawa umat manusia kepada keadilan Islam yang berorientasikan dunia dan akhirat”.

KEEMPAT :

Mereka adalah peribadi-peribadi yang menjunjung tinggi nilai-nilai kemanusiaan dalam berbagai aspeknya, jasmani, rohani dan akal. Misi mereka membawa manusia untuk dapat hidup secara seimbang antara aspek-aspek kemanusiaan tersebut. Pandangan yang seimbang ini yang mampu membawa kejayaan mereka dalam mewujudkan kehidupan secara berkeadilan dan bermartabat di mata bangsa-bangsa lain.

Ya Allah, lahirkanlah di kalangan kami ’Rijalud Dakwah’ yang akan memikul bebanan dan amanah dakwah yang menjadi pemimpin umat dan melaksanakan tugas dan peranan yang utama untuk mencapai misi menegakkan keadilan dan menyebarkan rahmat Allah ke seluruh alam.

Ameen Ya Rabbal Alameen.
WAS
Labels: Fikrah Email This BlogThis! Share to X Share to Facebook

Leave a Reply

Newer Post Older Post
Subscribe to: Post Comments (Atom)

Yang Setia

Pautan

  • Muharikah
    Antara dua pilihan
    3 years ago
  • Angel Pakai Gucci!
    Doa Itu Bom Nuklear Bagi Orang Mu'min!
    5 years ago
  • Majalah Jom!
    Isu 45: ALAMAK, AKU SALAH PILIH! (EDISI ISTIMEWA)
    9 years ago
  • دعوتنا DAKWATUNA -dakwahkite-
    Di antara Kefahaman dan Pelaksanaan (Sudut Pandang Parti Kebebasan dan Keadilan FJP – Mesir)
    10 years ago
  • ZADUD-DUAT
    Wahai Ikhwah, Persaudaran adalah rahsia kekuatan anda
    11 years ago
  • Popular
  • Recent
  • Archives
 

Diri Ini

My photo
WAS
Blog ini memaparkan bahan-bahan bacaan dan artikel yang boleh meningkatkan ilmu dan kefahaman Islam anda..
View my complete profile

Blog Ini Menarik??

Yang Paling Digemari

  • Tsabat Memenangkan Dakwah
    ‘ Tsabat ’ bermakna teguh pendirian dan tegar dalam menghadapi ujian serta mehnah di jalan kebenaran. Ia merupakan benteng bagi seorang ak...
  • Qudwah Di Jalan Dakwah
    Ustaz Mustafa Masyhur dilahirkan pada 15 September 1921 di Kampung Sa'din, dari kota Manya Al-Qamh, Mesir. Beliau terdidik di dalam s...
  • Menjelmakan Makna Tarbawi
    Sehingga ke saat ini Allah swt masih memberikan rahmat kepada kita melalui hidayah, iman, Islam serta dakwah dan tarbiyah. Sungguh, n...
  • Memohon Dari Al Jabbar
    Seringkali manusia terjebak oleh pemikirannya sendiri dan merasa mampu untuk merancang segala sesuatu. Padahal tidak ada kekuatan dalam d...
  • Melahirkan Murabbi Yang Berjaya
    Proses tarbiyah adalah suatu pekerjaan yang sangat berat dan tidak mudah kerana tarbiyah bererti: 1. Mempersiapkan manusia. 2. Membentuk d...

Arkib

  • ►  2017 (1)
    • ►  April (1)
  • ►  2016 (4)
    • ►  September (2)
    • ►  March (1)
    • ►  January (1)
  • ►  2015 (39)
    • ►  November (1)
    • ►  October (2)
    • ►  September (2)
    • ►  August (3)
    • ►  July (1)
    • ►  June (5)
    • ►  May (6)
    • ►  April (6)
    • ►  March (6)
    • ►  February (2)
    • ►  January (5)
  • ▼  2014 (42)
    • ►  November (5)
    • ►  October (4)
    • ►  August (4)
    • ►  July (1)
    • ►  June (9)
    • ►  May (8)
    • ▼  April (4)
      • Nasyid Perjuangan Ahlus Syam
      • Tarbiyah Menuju Kebangkitan
      • Asas Kemantapan Organisasi
      • Kepimpinan Rijalud Dakwah
    • ►  February (3)
    • ►  January (4)
  • ►  2013 (72)
    • ►  December (1)
    • ►  November (5)
    • ►  October (4)
    • ►  September (5)
    • ►  August (6)
    • ►  July (5)
    • ►  June (7)
    • ►  May (5)
    • ►  April (7)
    • ►  March (7)
    • ►  February (9)
    • ►  January (11)
  • ►  2012 (163)
    • ►  December (8)
    • ►  November (9)
    • ►  October (9)
    • ►  September (9)
    • ►  August (6)
    • ►  July (12)
    • ►  June (9)
    • ►  May (15)
    • ►  April (16)
    • ►  March (18)
    • ►  February (24)
    • ►  January (28)
  • ►  2011 (93)
    • ►  December (24)
    • ►  November (69)

Susunan

  • Akhlak (6)
  • Aqidah (17)
  • Dakwah (73)
  • Fikrah (74)
  • Ilmu (38)
  • Motivasi (10)
  • Muslimah (3)
  • Mutiara Hikmah (12)
  • Mutiara Hikmah Para Duat (21)
  • Mutiara Hikmah Ramadhan (3)
  • Renungan (31)
  • Ruhiyah (8)
  • Tarbiatuna (5)
  • Tarbiyah (34)
  • Tausiyah (31)
  • Tokoh (8)
  • Uslub (11)
  • Video (29)

Panji Islam

Asmaaul Husna

Kalam Hikmah

Coretan Anda

Pengunjung

Free CountersFree CountersFree CountersFree CountersFree Counters

Detik Kehidupan

Hari Ini

Waktu Solat

Pelawat


widgets

Selamat Melayari

  • NEW POSTS
  • COMMENTS
  • flickr

    Get your Flickr ID!
 
 
© 2011 Tinta Perjalanan | Designs by Web2feel & Fab Themes

Bloggerized by DheTemplate.com - Main Blogger