skip to main | skip to sidebar

Tinta Perjalanan

Pages

  • Home
 
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube
  • DheTemplate.com
  • Free Templates
  • Drop Menu 1
    • Child Menu 1.1
    • Child Menu 1.2
    • Child Menu 1.3
  • Drop Menu 2
    • Child Menu 2.1
    • Child Menu 2.2
    • Child Menu 2.3
  • Daily Update Templates

Ahlan Wasahlan


Perjalanan Menuju Allah.

Tuesday, 20 May 2014

Rijal Yang Ditaati

Ditulis Oleh WAS Pada 10:22 – 0 Komen Anda
 
Ustaz Abdul Qadir Audah adalah salah seorang tokoh pergerakan Islam kontemporari. Beliau adalah seorang da’ie Islam pada zamannya yang juga merupakan pemimpin besar Ikhwanul Muslimin.

Kalimat-kalimat yang diucapkannya didengari dengan sangat baik dan kedudukannya penting, khususnya bagi Ikhwanul Muslimin dan seluruh masyarakat Mesir pada umumnya. Dia juga memiliki peranan yang sangat menentukan dalam perjalanan berbagai peristiwa yang berlaku di Mesir setelah kematian Imam Hasan Al-Banna pada 12/2/1949M. Ia memikul bebanan dakwah ini bersama bersama Ustaz Hasan Al-Hudhaibi, Mursyid Am kedua Ikhwanul Muslimin.

Ustaz Abdul Qadir Audah adalah seorang :

a.       Intelektual yang cekap.
b.      Hakim yang berpengalaman.
c.       Pakar undang-undang yang bijak.

Hari-harinya dihabiskan dalam Gerakan Ikhwanul Muslimin untuk membela dan mempertahankan kemulian Islam dari serangan musuh. Ketika ramai aktivis-aktivis Ikhwanul Muslimin yang dibicarakan di kebanyakan mahkamah di Mesir, beliau bangkit sebagai peguam mereka dengan :

1.      Kekuatan logik yang bijak dan memikat.
2.      Hujjahnya yang terang dan jelas.
3.      Analisanya yang sangat tepat.

KETAJAMAN PENA-NYA

Ketajaman lidahnya juga berkadar terus dengan ketajaman penanya kerana beliau dikenali sebagai penulis yang produktif.  

Ini terbukti apabila kesannya dapat dirasai oleh masyarakat setelah diterbitkan bukunya yang monumental iaitu “At-Tasyri’ Al-Jinaa’i Fi Al-Islam Muqaaranan Bil Qanun Al Wadh’i” (Undang-undang jenayah dalam Islam dan perbandingannya dengan hukum jenayah moden). Buku ini menjadi rujukan utama bagi sesiapapun yang ingin mendalami hukum jenayah. Dalam buku tersebut, dijelaskan kelebihan undang-undang jenayah Islam berbanding undang-undang jenayah moden. Buku tersebut membuatkan para pengamal undang-undang di Mesir terpaksa mengulangkaji kembali persepsi mereka yang salah selama ini tentang hukum Islam.

Para aktivis Ikhwan sangat teruja menyambut kehadiran buku tersebut dan menjadikannya sebagai bahan kajian utama dalam setiap program ‘daurah’ yang berkait dengan perlembagaan dan undang-undang. Buku tersebut mendapat sambutan yang positif dari umat Islam samada di dalam atau di luar negara Mesir sehingga ia diulang cetak sebanyak 13 kali dan banyak yang diterjemahkan ke berbagai Bahasa di dunia seperti Bahasa Inggeris, Perancis, Turki, Urdu, Indonesia dan lain-lain. Di antara karya-karyanya yang lain adalah :

1.      ‘Al-Islam wa Aodha’una al-Qaanuniyah’ (Islam dan situasi undang-undang kita).
2.      ‘Al-Islam wa Aodha’una as-Siayasiah’ (Islam dan situasi politik kita).
3.      ‘Al-Islam baina Jahli abnaaihi wa ‘Ajzi Ulamaaihi.’ (Islam Antara kebodohan umat dan kelemahan ulama’nya).
4.      ‘Al-Maalu wa al-Hukmu fi al-Islam.’ (Harta dan perlembagaan menurut Islam)

Bahkan ramai mahasiswa Islam di berbagai dunia Arab dan Islam yang menganjurkan program-program kesedaran melalui karya-karya Ustaz Abdul Qadir Audah, kerana mereka menganggap beliau sebagai pakar dalam bidang tersebut.

Dalam kitabnya, ‘At-Tasyri’ Al-Jinai Fii Al-Islam’, Ustaz Abdul Qadir Audah menulis :

“Ketika aku membandingkan antara undang-undang yang kita gunakan pada masa ini dengan syariat, maka aku sesungguhnya sedang membandingkan antara undang-undang yang berubah, berkembang dan berjalan sangat cepat menuju kesempurnaan sehingga nyaris sampai pada batas kesempurnaan (sebagaimana yang mereka katakan) dengan syariat  yang turun sejak 13 abad silam dan tidak mengalami perubahan sejak dahulu dan tidak akan berubah atau digantikan hingga masa yang akan datang.

Syariat yang pada tabiatnya tidak akan mengalami perubahan dan penambahbaikan kerana ia datang dari Allah dan tidak ada perubahan pada kalimat Allah. Selain itu syariat itu juga berasal dari Kalam Allah yang menyempurnakan segala sesuatu di mana segala sesuatu yang diciptakanNya tidak lagi memerlukan penyempurnaan dari ciptaan-Nya.

Ketika kita sedang membandingkan kedua perkara itu, maka kita sesungguhnya sedang membandingkan antara :

1.      Pendapat dan teori terbaru dalam undang-undang dengan yang lama dalam syariat.
2.      Yang baru yang dapat berubah dan ditambah baik dengan yang lama yang tidak dapat menerima perubahan dan penambahbaikan.

Pada saat itulah kita akan melihat dan merasakan perbandingan tersebut, bahwa yang lama dan tetap lebih baik daripada yang baru tapi berubah.

Dengan kata lain, jika kita membandingkan antara syariat sebagai peraturan yang telah lama, lebih baik daripada undang-undang moden masa kini. Adapun undang-undang moden, walaupun mencakupi berbagai pendapat disertai prinsip dan teori-teori baru, namun ia tetap jauh lebih rendah darjatnya daripada syariat Allah Ta’ala.”

Ustaz Abdul Qadir Audah berkata lagi :

“Aku merasa memiliki kewajiban yang perlu aku tunaikan segera, demi syariat, demi kawan-kawanku yang terdiri dari para tokoh undang-undang dan demi mereka yang mempelajarinya melalui kajian di medan. Kewajiban itu adalah memaparkan kepada manusia hukum-hukum syariat dalam masalah jenayah dengan bahasa yang mudah mereka fahami. Sekaligus berusaha memperbaiki informasi dan pengetahuan yang dimiliki oleh pakar undang-undang tentang syariat, lalu menyebarluaskan di tengah manusia hakikat yang menghalangi mereka untuk mengetahui semua itu sejak dahulu disebabkan oleh kebodohan mereka sejak lama.

Undang-undang yang ada adalah buatan manusia, sementara syariat adalah ciptaan Allah. Hukum dan undang-undang yang berkuatkuasa dewasa ini sesungguhnya menggambarkan kelemahan, kekurangan dan ketidakmampuan manusia. Dengan yang demikian, undang-undang tersebut sangat mungkin mengalami perubahan dan pengubahsuaian atau apa yang kita sebut dengan perkembangan.

Ketika berlaku perkembangan pada sebuah jamaah atau institusi ke arah yang tidak terduga atau menemui sebuah keadaan yang tidak pernah diduga kemunculannya, maka undang-undang itu akan selalu kurang dan tidak mungkin mencapai darjat kesempurnaan selama mana pembuat dan penyusunnya tidak mendapat ‘taraf’ kesempurnaan dan tidak memiliki kemampuan mengetahui apa yang akan berlaku berikutnya, walaupun ia sangat memahami apa yang telah berlaku.

Adapun syariat, maka pembuatnya adalah Allah Azza wa Jalla, yang di dalamnya menggambarkan akan kemampuan Sang Pencipta, kesempurnaan, keagungan dan penguasaan-Nya ke atas apa telah dan sedang berlaku. Dengan yang demikian, syariat tersebut diciptakan oleh Allah Yang Maha Mengetahui segala sesuatu yang berlaku sekarang dan akan datang. Demikian pula ilmu-Nya yang meliputi segala sesuatu. Ini adalah perkara mulia yang tidak akan dapat digantikan.

Firman-Nya : “Dan tidak ada pergantian pada kalimat Allah.”

Oleh kerana itu, ia tidak memerlukan perubahan dan pengubahsuaian walaupun waktu terus berjalan, negeri ini mengalami perubahan dan manusia berjalan menuju kemajuannya.”

PERIBADI YANG DICINTAI

Tidak dapat diragui lagi bahwa Ustaz Abdul Qadir Audah mampu menempati hati anggota Ikhwan dengan cinta, penghormatan dan penghargaan.

Ini sebagaimana yang diceritakan oleh Ustaz Mahmud Abdul Halim di dalam bukunya “Al-Ikhwan al-Muslimun, Ahdats Shana’at at-Tarikh”, bahwa ia merasa paling mencintai, menghargai dan mengormati Ustaz Abdul Qadir Audah. Katanya lagi, “Dia adalah kawan tercinta yang paling dekat pada hatiku di antara Ikhwan lainnya dan yang paling saya kagumi dan cintai.”

Ustaz Abdul Qadir Audah adalah seorang peribadi yang sangat dicintai oleh Imam Hasan Al-Banna di kalangan Ikhwan. Beliau kadang-kadang menyebutnya dengan penuh kebanggaan dan kemuliaan. Ketika Ustaz Hasan Al-Hudhaibi diangkat sebagai Mursyid ‘Am Ikhwanul Muslimin, maka Ustaz Abdul Qadir Audah juga adalah peribadi yang rapat dengannya sehingga  Ustaz Hasan Al-Hudhaibi menyarankan padanya agar meninggalkan jawatannya sebagai hakim agar ia boleh fokus sebagai wakil Mursyid Am Ikhwanul Muslimin.

Ustaz Mahmud Abdul Halim meneruskan ceritanya lagi tentang Ustaz Abdul Qadir Audah dan hubungannya yang erat serta kedekatannya dengan Imam Hasan al-Banna dan Ustaz Hasan al-Hudhaibi. Dalam buku yang sama, beliau berkata :

“Pada awalnya, Ustaz Abdul Qadir Audah memimpin sekelompok Ikhwan yang tetap berprasangka baik kepada Jamal Abdul Naser, menunjukkan sikap dan perilakunya dengan baik sebagai anggapan bahwa dia adalah salah seorang pendukung Ikhwan yang perlu diberi dukungan.”

PERANAN PENTING YANG DIMAINKANNYA

Mengenai usahanya dalam memerangi Inggeris di Terusan Suez dan pengangkatan pimpinan Ikhwanul Muslimin untuk amal jihad melawan mereka, Ustaz Kamil Syarif menulis dalam bukunya, “Al-Muqawamah as-Sirriyah fi Qanaat as-Suwais” (Penentangan Rahsia di Terusan Suez) :

“Di tengah malam buta, pada Oktober 1951, aku menerima selembar telegram yang di dalamnya terdapat tanda tangan Ustaz Abdul Qadir Audah, wakil Mursyid Am Ikhwanul Muslimin, yang memintaku agar datang menemuinya di Kaherah untuk membincangkan sebuah perkara yang sangat penting. Dengan menggunakan keretapi, aku segera berangkat ke Kaherah. Di dalam rumahnya pembicaraan berkisar tentang situasi genting dan berbagai keperluan yang berkait dengannya. Ia juga menyampaikan pesanan kepadaku bahwa Ikhwanul Muslimin telah memutuskan untuk memasuki peperangan di Qanat (terusan) Suez, dan menugaskanku untuk mempelajari situasi dan keadaan di wilayah Suez sekaligus mempersiapkan laporan yang lengkap.

Beberapa hari kemudian aku menerima informasi melalui telefon yang memintaku agar menghadiri sebuah rapat umum penting di Zaqaziq yang juga akan dihadiri oleh Ustaz Abdul Qadir Audah, Ustaz Mahmud Abduh dan sejumlah pegawai tertinggi Nizham Khas. Dalam pertemuan itu aku diberitahu oleh Ustaz Abdul Qadir Audah bahwa Ustaz Mahmud Abduh telah dilantik sebagai panglima perang yang akan kami terima arahan dan perintahnya.”

Ketika perselisihan semakin berkobar antara Ikhwan dengan Pegawai Pemerintah Revolusi, Jamal Abdul Nasser segera menampakkan kedustaan dan permusuhannya, mengingkari seluruh janji-janji dan kesepakatan yang pernah ia buat serta mengkhianati amanah dan Ikhwanul Muslimin.

PENJELASAN KEPADA MANUSIA

Ustaz Abdul Qadir Audah sebagai wakil Mursyid Am Ikhwan lalu menerbitkan manifesto bersejarah yang membantah berbagai tuduhan dusta dan kebohongan yang dilontarkan oleh Jamal Abdul Naser terhadap Ikhwan. Adapun judul manifesto tersebut adalah ‘Hadza Bayaan li an-Naas’ (Ini adalah Penjelasan bagi manusia).

Sebahagian sedutan dari penjelasan tersebut adalah seperti berikut :

“Sesungguhnya dakwah kita telah melalui hari-hari yang sarat dengan berbagai peristiwa besar yang akan memiliki pengaruh terhadapnya pada masa yang akan datang, dan juga terhadap generasi yang akan datang. Adalah menjadi hak kamu untuk mengetahui berbagai peristiwa yang dihadapi oleh dakwah ini, berbagai situasi dan keadaan yang meliputi kamu dan dakwah ini agar semakin nampak jelas, sehingga sikap dan perilaku kita berada di atas kebenaran dan realiti.

Apabila hak kamu terhadap pemimpin kamu adalah mencerahkan dan mengarahkan kamu, maka hak dakwah ini adalah ketika kamu melekatkan etika dakwah ini pada diri disertai batasan-batasannya. Fikiran kamu tunduk pada kekuasaannya, sehingga kamu :

a.      Tidak berfikir selain melalui Islam.
b.      Tidak mengatakan sesuatu kecuali Islam menyukainya.
c.       Tidak beramal kecuali dalam bingkai Islam.

Apabila kamu melakukan itu, maka sesungguhnya kamu telah mengikat diri-diri kamu dengan kitab Tuhan kamu, dengan Sunnah Rasulullah saw dan menyempurnakan iman kamu. Ketahuilah bahwa tidak sempurna iman seorang mukmin sehingga ia berkata dan bekerja kerana Allah dalam ridha dan amarah-Nya, cinta dan murka-Nya, dan dalam seluruh perbuatannya :

“Barangsiapa yang cinta kerana Allah, marah kerana Allah, memberi kerana Allah, menolak kerana Allah, maka sungguh telah sempurna imannya.” (HR Abu Dawud, Berkata Al-Albani hadits ini shahih)

Wahai Ikhwan sekalian, kita bukan :

1.      Pelaku kezaliman kerana Islam melarang kezaliman.
2.      Penyeru fitnah, kerana itu lebih kejam dari pembunuhan.

Dan tidaklah patut bagi seorang mu’min bila ia menjadi tukang fitnah dan tukang laknat.

Tapi kita :

a.      Berjalan di atas jejak langkah Rasulullah saw.
b.      Mengajak kepada kebaikan dengan cara yang hikmah dan nasihat yang baik.
c.       Sentiasa menghindarkan diri dari menyampaikan nasihat yang buruk.
d.      Akan berusaha membela dan membalas dengan cara yang lebih baik dengan mengutamakan adab seorang mu’min, kesabaran dan keyakinannya pada pertolongan Allah Azza wa Jalla.”

Untuk kedua kalinya Jamaah Ikhwanul Muslimin dibubarkan dan sebahagian besar anggotanya ditangkap dan dipenjarakan dengan berbagai tuduhan dusta yang didakwakan kepada mereka dan dimusuhi oleh media massa. Ini adalah ujian yang baru dan cobaan yang mendatangkan khabar gembira berupa keridhaan Allah terhadap jamaah ini. Sudah menjadi sunatullah dalam jamaah ini bahwa akan berlaku proses penyaringan dengan memisahkan yang baik dari yang buruk.

Firman Allah swt :

“Allah sekali-kali tidak akan membiarkan orang-orang yang beriman dalam keadaan kamu sekarang ini [*], sehingga dia menyisihkan yang buruk (munafik) dari yang baik (mu’min). dan Allah sekali-kali tidak akan memperlihatkan kepada kamu perkara-perkara yang ghaib, akan tetapi Allah memilih siapa yang dikehendaki-Nya di antara rasul-rasul-Nya [**]. Kerana itu berimanlah kepada Allah dan rasul-rasulNya; dan jika kamu beriman dan bertakwa, Maka bagimu pahala yang besar.” (QS Ali Imran : 179)

[*]  Iaitu: keadaan kaum muslimin bercampur baur dengan kaum munafikin.
[**]  Di antara rasul-rasul, Nabi Muhammad saw dipilih oleh Allah dengan memberi keistimewaan kepada beliau berupa pengetahuan untuk menanggapi isi hati manusia, sehingga baginda dapat menentukan siapa di antara mereka yang betul-betul beriman dan siapa pula yang munafik atau kafir.

Sesungguhnya hari esok, jamaah ini akan kembali berada di tengah manusia dengan cahaya lebih terang, tekad lebih kuat dan dahan yang lebih kukuh kerana ujian dan cobaan yang berlaku berulang-ulang ke atasnya menjadi bukti :

1.      Kekuatan iman jamaah ini.
2.      Kedekatannya kepada Allah Azza wa Jalla.
3.      Kebenaran sabda Rasulullah saw,

“Manusia yang paling berat ujiannya adalah para nabi, kemudian orang-orang soleh, lalu orang-orang yang mendekati mereka, kemudian orang yang mendekati mereka. Seseorang diuji sesuai dengan kadar agamanya. Apabila dalam agamanya terdapat keteguhan pada agamanya, maka akan semakin bertambah pula ujian pada dirinya.” (HR Ahmad, Bukhari, Nasai'e dan Ibnu Majah)

Setiap Ikhwan seharusnya mampu menghadapi berbagai ujian dan cobaan dengan penuh kesabaran kerana kesabaran, sebagaimana sabda Rasulullah saw adalah separuh daripada iman. Hendaklah mereka belajar dari orang-orang sebelum mereka yang ditimpa ujian dan penderitaan sehingga mereka nyaris putus asa dan pertolongan Allah pun datang kepada mereka.

Sebahagian sahabat Rasuullah saw datang kepada baginda seraya berkata, “Wahai Rasulullah, tidakkah engkau meminta pertolongan untuk kami, tidakkah engkau berdoa untuk kami?”

Baginda saw lalu berkata :

“Sesungguhnya di antara orang-orang sebelum kamu, ada yang diletakkan gergaji di atas tubuhnya lalu digergaji hingga terbelah sampai kedua kakinya, namun itu tidak membuatnya berpaling dari agamanya. Ada pula yang tubuhnya disikat dengan sikat besi, sehingga terpisah antara daging dan tulangnya semua itu tidak membuatnya berpaling dari agamanya. Demi Allah, niscaya Allah akan sempurnakan perkara ini sehingga setiap musafir yang berjalan dari Sana’a ke Hadramaut tidak takut kepada apapun selain Allah dan terkaman serigala terhadap kambing miliknya, tapi kamu adalah kaum yang sangat tergesa-gesa”. (HR Ahmad, Bukhari, Nasai dan Ibnu Majah)

Wahai Ikhwan, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Berbaik sangkalah kamu kepada-Nya kerana sesungguhnya rahmat-Nya lebih dekat dari dugaan kamu dan lebih cepat dari penantian kamu. Simaklah hadith berikut :

“Seandainya seorang mu’min tahu hukuman yang berada di sisi Allah dia tidak berfikir dia masuk syurga dan seandainya orang kafir tahu rahmat yang berada di sisi Allah, dia tidak putus asa dari syurga-Nya.” (HR Muslim)

Nasihat terakhir untuk Ikhwan adalah, agar mereka memperbaiki hubungannya dengan Allah Ta’ala dan saudara-saudaranya, saling meneguhkan diri dalam ketaatan kepada-Nya, tolong menolong dalam kebaikan dan taqwa, bersiap sedia dan saling menasihati dalam kesabaran.

Mereka juga perlu mengetahui bahwa sesungguhnya Jamaah Ikhwanul Muslimin tidak dapat dibubarkan kerana kertas-kertas miliknya disita atau pejabatnya ditutup. Tapi Jamaah ini terbubar apabila hubungan mereka runtuh, jiwa mereka kosong dari cinta kepada saudara-saudara dan kepada dakwah ini. Dakwah ini tidak akan pernah lenyap apabila di dalam hati mereka tumbuh cinta kepadanya, jiwa mereka sentiasa berzikir kepada Allah dan selama mereka mempersembahkan jiwa-jiwa mereka untuk dakwah; hidup di dalamnya, hidup dengannya dan untuknya, serta berkorban di atas jalannya.

Bukan sesuatu yang berbahaya bagi dakwah ini apabila pejabat atau mimbarnya ditutup, selama mana setiap orang di antara kamu menjadikan hatinya sebagai ruang bagi dakwah, jiwanya sebagai benteng pertahanan. Selama ia mampu berbicara, maka tempat yang ia tempati adalah mimbar baginya.
Dakwah ini akan tetap hidup dan kuat, dia tetap memiliki kehormatan dan kemuliaan selama mana kamu berpegang teguh, saling mengikat, saling mencintai, bersabar dan saling menasihati dalam kesabaran.

Allah swt berfirman :

 “Wahai orang-orang yang beriman, Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah, supaya kamu beruntung.” (QS Ali Imran : 200)

Allah Maha Besar dan untuk-Nya segala pujian. (Saudara kamu, Abdul Qadir Audah, Wakil Mursyid Am Ikhwanul Muslimin)

Dengan keyakinan penuh kepada Allah, sentiasa bersandar kepada-Nya, melalui nasihat mulia dan metod yang menarik, Ustaz Abdul Qadir Audah berbicara kepada Ikhwan dan mengingatkan apa yang perlu mereka lakukan menghadapi ujian yang meliputi mereka oleh Fir’aun yang melampaui batas, sebagai realisasi dari apa yang diperintahkah oleh majikan mereka; Yahudi, golongan Salib, Zionis dan para penjajah.

KATA-KATA-NYA DITAATI

Dalam bukunya, “Fi Qafilatil Ikhwan”, Ustaz Abbas As-Siisi berkata :

“Yang layak disebutkan di sini bahwa faktor utama dibicarakan Ustaz Abdul Qadir Audah kerana balas dendam di samping untuk melepaskan diri darinya, kerana kedudukannya yang sangat menakutkan ketika ia berada di sisi Presiden Muhammad Najib di balkoni Istana Abidin.

Ketika itu, Presiden Muhammad Najib meminta Ustaz Abdul Qadir Audah naik ke atas balkoni untuk menyambut ribuan rakyat yang memenuhi lapangan yang sangat luas di depan istana Presiden dan meminta mereka agar kembali ke rumah mereka masing-masing. Tidak lama kemudian setelah Ustaz Abdul Qadir Audah memerintahkan rakyat yang sangat ramai itu bersurai, mereka segera bersurai dengan tenang, tertib dan teratur.

Apa yang diperlihatkan oleh Ustaz Abdul Qadir Audah ketika itu menciptakan kemarahan dan kebencian dalan diri Abdul Naser, namun ia hanya menyembunyikannya dalam hati. Ketika itu pula ia mengetahui betapa sangat berbahayanya lelaki (rijal) yang kalimat dan perintahnya dipatuhi dan ditaati oleh ribuan rakyat.”

LELAKI YANG ISTIMEWA

Mursyid Am ketiga jamaah Ikhwanul Muslimin, Ustaz Umar At Tilmisani berkata tentang Ustaz Abdul Qadir Audah :

Sesungguhnya Abdul Qadir Audah adalah seorang tokoh yang :

a.       Namanya akan sentiasa disebut.
b.      Jejak kehidupannya tidak akan pudar.
c.       Namanya tidak akan pernah dilupakan melalui kemuliaan karya-karyanya dan sikapnya dalam kebenaran dan kebaikan.

Dia adalah lelaki (rijal) dengan berbagai keistimewaan dan keunikan yang menyatu dalam dirinya dan hidup dengan nilai-nilai kebaikan dan keteladanan. Ia merentasi jalan kehidupan di atas prinsip-prinsip dan ushul. Ia temui kematian di atas jalannya atau memikul berbagai jenis ujian dan siksaan untuk semua itu.

Ustaz Abdul Qadir Audah rela berdiri di hadapan tiang gantung dan semakin teguh memegang kebenaran. Dia melihat kematian dengan kedua matanya dan bersegera menyambut kedatangannya. Tidak ada kejahatan yang ia lakukan selain kerana kalimat yang ia katakan sejak berada di atas jalan itu, “Tuhanku Allah”.

Tidak ada kejahatan yang ia perbuat selain kerana ia mengingkari kezaliman yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim kepada manusia. Dan ia tidak dapat berdiam diri di atas berbagai kezaliman dan kehinaan yang berlaku terhadap umat ini. Ia pun membayar semua itu dengan ‘syahadah’ (kesyahidan) setelah menggoreskan di atas lembaran sejarah kehidupannya dengan tinta emas yang tidak akan pernah pudar. Menanam dalam hati dan fikiran manusia kebaikan yang akan sentiasa dikenang di sepanjang hari yang akan terus berlalu.

Ketika Abdul Qadir Audah diangkat sebagai hakim, maka dia adalah mercusuar yang paling menonjol di antara hakim-hakim yang lainnya. Ini adalah kerana ia menolak untuk menerapkan undang-undang lain kecuali undang-undang langit selama mana ia sanggup melaksanakannya. Ia menolak apabila dirinya diikat dengan undang-undang bumi yang tidak sanggup memberikan rasa aman bagi manusia, ketenangan yang mereka cari dan cinta yang mereka dambakan.

Ia seorang peribadi yang berani dalam membela dan mempertahankan kebenaran, walaupun dunia dan segala isinya menentangnya. Ini adalah kerana yang ia inginkan adalah meraih ridha Tuhannya sebelum membuat seluruh manusia menjadi puas.

Ia ikut bergabung bersama gerakan revolusi 23 Julai 1952, kerana ia menyangka bahwa Abdul Nasser akan mengimplementasikan beberapa tuntutan kebaikan yang selama ini ia kumandangkan di hadapan khalayak ramai. Apa yang dilakukannya membuatkan sebahagian besar kawan-kawannya dan para pencintanya marah.

Ketika penipuan Abdul Nasser terbongkar dan mulai nampak hakikat yang sebenarnya, ia pun mengambil jalan yang ia wajibkan untuk dirinya dalam kehidupannya selama ini (jalan kebenaran dan kejujuran) ketika Abdul Nasser berkata kepadanya :

“Aku akan membunuh setiap orang yang cuba menghalangi jalanku.”

Ustaz Abdul Qadir Audah dengan tegas berujar :

“Tapi siapa sahaja yang tersisa di antara mereka (tidak terbunuh olehmu) akan menghabiskan usianya untuk menghapuskan para pemerintah yang melampaui batas dan orang-orang yang zalim sepertimu”.

Pada tanggal 28 Februari 1954, ribuan rakyat melakukan demonstrasi menuntut agar pemerintah meninggalkan berbagai bentuk kezaliman dan menyingkirkan orang-orang yang zalim. Ribuan rakyat itu memenuhi lapangan Istana Abidin, menuntut Presiden Muhammad Najib agar membebaskan para tahanan dan menyingkirkan polis yang kejam serta menghukum mereka yang telah membunuh beberapa para penunjuk perasaan ketika mereka menunjuk perasaan di Istana Nil, sekaligus menuntut agar pemerintah melaksanakan syariat Allah, Tuhan semesta alam.

Para penguasa negeri hari itu sedar betapa sangat gentingnya situasi saat itu. Mereka lalu meminta kepada para penunjuk perasaan agar kembali ke rumah mereka masing-masing. Tapi para perasaan itu seakan-akan tidak mendengar. Presiden Muhammad Najib lalu meminta bantuan Abdul Qadir Audah agar menenangkan situasi dan ia berjanji akan memenuhi tuntutan rakyat.

Dari atas balkoni istana Abidin, Abdul Qadir Audah meminta rakyat agar kembali ke kediaman mereka dengan tenang dan tertib kerana Presiden Muhammad Najib telah berjanji akan memenuhi permintaan mereka. Seketika itu juga, lautan rakyat yang memenuhi lapangan Abidin beranjak meninggalkan tempat itu.

Melalui logik diktator yang menguasai negara Mesir ketika itu, sudah seharusnya bagi mereka mengeluarkan keputusan menentukan perkara yang berkait dengan Abdul Qadir Audah kerana apabila ia mampu meleraikan ribuan rakyat yang datang dari berbagai penjuru yang menuntut dibebaskannya belenggu kemerdekaan, melapangkan ruang kehidupan yang berasaskan undang-undang, lurus dan bijaksana, memenuhi janji dan menunaikan amanah, maka Abdul Qadir Audah telah menyerlahkan dirinya sebagai petaka dan marabahaya bagi pemerintah sebagaimana difahami oleh mereka, bahwa ia telah menekan loceng yang seruannya akan segera didengar dan dipatuhi, sehingga umat pun bergerak untuk berdiri atau duduk.

Aksi ribuan rakyat di lapangan Abidin adalah justifikasi pertama dan paling penting bagi penguasa untuk menjatuhkan hukuman gantung terhadap Abdul Qadir Audah. Oleh kerana itu, tidak pelik apabila ia dan sebahagian besar sahabatnya ditangkap pada petang hari itu juga, lalu di tahan di penjara Al-Harby dari jam 4 petang hingga pukul 7 pagi. Petugas penjara bergantian memukulnya dengan buas dan kejam menggunakan cemeti dan besi setelah dipaksa berdiri selama tiga jam sebelum itu.

Ustaz Abdul Qadir Audah kemudiannya didakwa dengan berbagai tuduhan tidak berasas. Mereka akhirnya menjatuhkan hukuman mati kepada beliau seraya menyangka bahwa pembunuhan atas diri beliau akan berlalu begitu sahaja tanpa seorang pun akan mengambil peduli terhadap kematiannya. Namun, penguasa ketika itu adalah Abdul Nasser, yang ketika pegawai perisiknya melaporkan padanya pengaruh dari hukuman mati yang dijatuhkan kepada Abdul Qadir Audah dalam jiwa manusia, pegawai perisiknya menulis kalimat Abdul Nasser yang disiarkan oleh beberapa media massa.

“Sikap masyarakat terhadap peristiwa ini sangat pelik. Mereka tidak menyukai kejahatan. Tapi ketika pelaku kejahatan dihukum mati, maka mereka akan merasa belas kasihan kepadanya.”

Ketika Ustaz Abdul Qadir Audah berdiri di hadapan mahkamah sandiwara yang sengaja dibuat oleh penguasa. Di sana ia berkata :

“Aku didakwa dengan berbagai dakwaan (yang apabila itu dianggap benar) maka akulah penjahat itu, dan kamu adalah korban kejahatan. Aku sungguh tidak tahu hak korban kejahatan dalam mahkamah yang menjadikannya sebagai korban. Kerana itu pula aku tidak pernah menemui di dunia ini undang-undang yang memperbolehkan adanya perbicaraan ini. Dan bagaimana mungkin dapat diterima oleh akal manusia apabila seorang hakim di mahkamah sekaligus bertindak sebagai musuh dan penguasa?”

Ketika para petugas penjara membawanya bersama sahabat-sahabatnya untuk dihukum gantung sampai mati, dengan penuh keberanian Abdul Qadir Audah maju ke tali gantung seraya menyerahkan segala urusannya kepada Allah Ta’ala. Adapun kalimat terakhir yang diucapkannya sebelum perlaksanaan hukuman tersebut adalah :

“Sesungguhnya titisan darahku akan menjadi laknat bagi setiap tokoh Revolusi (Abdul Nasser dan kawan-kawannya).”

Dan Allah Ta’ala mengabulkan doanya; titisan darah Abdul Qadir Audah menjadi laknat atas mereka semua sehingga tidak seorang pun dari pelaku kezaliman itu terlepas dari balasan Allah di dunia. Berbagai siksaan dan penderitaan yang tidak putus-putusnya menimpa mereka.

1.      Adapun Jamal Salim, ketua perbicaraan mahkamah terkena penyakit saraf.
2.      Saudaranya, Shalah Salim, ginjalnya tidak berfungsi, air kencingnya tertahan dan mati keracunan.
3.      Syamsu Badran, ia dihukum penjara seumur hidup.
4.      Jeneral Abdul Hakim Amir mati bunuh diri atau keracunan.
5.      Hamzah Basyuni dilanggar oleh lori panjang sehingga dagingnya bercerai berai di tempat yang terbuka.
6.      Anggota tentera, Ghanim ditemui sudah menjadi mayat di kawasan tanaman.
7.      Dato’ Bandar, Yasin diserang oleh untanya sendiri, lalu unta tersebut menginjak lehernya hingga mati.

Selain mereka, masih ramai lagi di antara pelaku kezaliman atau pembantu kepada perlakuan  kezaliman terhadap Ikhwanul Muslimin, yang Allah Ta’ala perlihatkan kepada kita semua keajaiban kekuasaan-Nya.

Adapun pemimpin besar mereka, komandan kejahatan mereka, Jamal Abdul Nasser, maka kehidupannya dipenuhi dengan kecemasan dan ketakutan, ketika dia tersedar atau dalam keadaan tidur. Bahkan aliran air bertakung di atas kuburannya sehingga menjadi pelajaran bagi orang-orang yang berakal.

Sesungguhnya, Allah Ta’ala akan sentiasa memenangkan urusan-Nya.

Kita sudah melihat tanda-tanda kekuasaan Allah Azza wa Jalla pada diri orang-orang zalim yang telah melakukan kejahatan terhadap Ikhwanul Muslimin.

a.       Raja Faruq membantai Ikhwan pada tahun 1948, lalu ia disingkirkan sebagai raja dan diasingkan pada tahun 1952.
b.      Jamal Abdul Nasser melakukan kejahatan terhadap Ikhwan pada tahun 1954, lalu muncul serangan tiga negara terhadap Mesir dan pencerobohan Israel ke atas Sinai dan Port Sa’id. Ia lalu membantai kembali Ikhwan pada tahun 1965 dan Abdul Nasser mengalami kekalahan pada tahun 1967 serta tewas setelah kematian Abdul Hakim Amir.

Maha Suci Allah yang menunda balasan-Nya namun tidak pernah lalai.

Semoga rahmat Allah Ta’ala sentiasa tercurah kepada ruh Ustaz Abdul Qadir Audah yang tercatat sebagai seorang mujahid sejati yang telah memenuhi janjinya sebagai syuhada’. Ia hanya menunggu untuk menerima pahala di sisi Rabbnya.

“Dan orang-orang yang terbunuh di jalan Allah, maka tidaklah amal-amal mereka akan disia-siakannya. Allah akan memberi hidayah kepada mereka dan memberinya ganjaran. Dan Allah memasukkan mereka ke dalam bilik-bilik di syurga.” (QS Muhammad 4-6)

Ya Allah Engkau kumpulkanlah para mujahid yang telah pergi dahulu daripada kami bersama
para Nabi, orang-orang soleh, ash-shiddiqin dan para syuhada’.

Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS


Labels: Tokoh Email This BlogThis! Share to X Share to Facebook

Leave a Reply

Newer Post Older Post
Subscribe to: Post Comments (Atom)

Yang Setia

Pautan

  • Muharikah
    Antara dua pilihan
    3 years ago
  • Angel Pakai Gucci!
    Doa Itu Bom Nuklear Bagi Orang Mu'min!
    5 years ago
  • Majalah Jom!
    Isu 45: ALAMAK, AKU SALAH PILIH! (EDISI ISTIMEWA)
    9 years ago
  • دعوتنا DAKWATUNA -dakwahkite-
    Di antara Kefahaman dan Pelaksanaan (Sudut Pandang Parti Kebebasan dan Keadilan FJP – Mesir)
    10 years ago
  • ZADUD-DUAT
    Wahai Ikhwah, Persaudaran adalah rahsia kekuatan anda
    11 years ago
  • Popular
  • Recent
  • Archives
 

Diri Ini

My photo
WAS
Blog ini memaparkan bahan-bahan bacaan dan artikel yang boleh meningkatkan ilmu dan kefahaman Islam anda..
View my complete profile

Blog Ini Menarik??

Yang Paling Digemari

  • Tsabat Memenangkan Dakwah
    ‘ Tsabat ’ bermakna teguh pendirian dan tegar dalam menghadapi ujian serta mehnah di jalan kebenaran. Ia merupakan benteng bagi seorang ak...
  • Memohon Dari Al Jabbar
    Seringkali manusia terjebak oleh pemikirannya sendiri dan merasa mampu untuk merancang segala sesuatu. Padahal tidak ada kekuatan dalam d...
  • Kepentingan Intima' Jamai'e
    Sebuah Jamaah yang berjuang untuk : 1.       Mengembalikan manusia pada penghambaan kepada Allah swt semata-mata. 2.       Mengemba...
  • Apabila Hijab Terbuka
    Terbukanya hijab  (sekatan pembatas)  antara kita dengan Allah adalah sumber ketenangan dan kebahagiaan hidup. Ketika hijab telah terbuka, s...
  • Ciri-Ciri Khusus Dakwah
    Dakwah Islam memiliki beberapa ciri yang menggambarkan bagaimana Islam sebenarnya. Ia adalah dakwah yang juga mempunyai karakter dan sif...

Arkib

  • ►  2017 (1)
    • ►  April (1)
  • ►  2016 (4)
    • ►  September (2)
    • ►  March (1)
    • ►  January (1)
  • ►  2015 (39)
    • ►  November (1)
    • ►  October (2)
    • ►  September (2)
    • ►  August (3)
    • ►  July (1)
    • ►  June (5)
    • ►  May (6)
    • ►  April (6)
    • ►  March (6)
    • ►  February (2)
    • ►  January (5)
  • ▼  2014 (42)
    • ►  November (5)
    • ►  October (4)
    • ►  August (4)
    • ►  July (1)
    • ►  June (9)
    • ▼  May (8)
      • Mempersaudarakan Gerakan Islam
      • Nasyid Kebangkitan
      • Kuliah Isra' Mi'raj Hasan Al Banna
      • Rijal Yang Ditaati
      • Nasyid Petunjuk
      • Nasyid Permohonan
      • Dai'e Berstatus Mujahid
      • Tokoh Lembut Tapi Tegas
    • ►  April (4)
    • ►  February (3)
    • ►  January (4)
  • ►  2013 (72)
    • ►  December (1)
    • ►  November (5)
    • ►  October (4)
    • ►  September (5)
    • ►  August (6)
    • ►  July (5)
    • ►  June (7)
    • ►  May (5)
    • ►  April (7)
    • ►  March (7)
    • ►  February (9)
    • ►  January (11)
  • ►  2012 (163)
    • ►  December (8)
    • ►  November (9)
    • ►  October (9)
    • ►  September (9)
    • ►  August (6)
    • ►  July (12)
    • ►  June (9)
    • ►  May (15)
    • ►  April (16)
    • ►  March (18)
    • ►  February (24)
    • ►  January (28)
  • ►  2011 (93)
    • ►  December (24)
    • ►  November (69)

Susunan

  • Akhlak (6)
  • Aqidah (17)
  • Dakwah (73)
  • Fikrah (74)
  • Ilmu (38)
  • Motivasi (10)
  • Muslimah (3)
  • Mutiara Hikmah (12)
  • Mutiara Hikmah Para Duat (21)
  • Mutiara Hikmah Ramadhan (3)
  • Renungan (31)
  • Ruhiyah (8)
  • Tarbiatuna (5)
  • Tarbiyah (34)
  • Tausiyah (31)
  • Tokoh (8)
  • Uslub (11)
  • Video (29)

Panji Islam

Asmaaul Husna

Kalam Hikmah

Coretan Anda

Pengunjung

Detik Kehidupan

Hari Ini

Waktu Solat

Pelawat


widgets

Selamat Melayari

  • NEW POSTS
  • COMMENTS
  • flickr

    Get your Flickr ID!
 
 
© 2011 Tinta Perjalanan | Designs by Web2feel & Fab Themes

Bloggerized by DheTemplate.com - Main Blogger