skip to main | skip to sidebar

Tinta Perjalanan

Pages

  • Home
 
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube
  • DheTemplate.com
  • Free Templates
  • Drop Menu 1
    • Child Menu 1.1
    • Child Menu 1.2
    • Child Menu 1.3
  • Drop Menu 2
    • Child Menu 2.1
    • Child Menu 2.2
    • Child Menu 2.3
  • Daily Update Templates

Ahlan Wasahlan


Perjalanan Menuju Allah.

Friday, 19 October 2012

Keabadian Fokus Utama

Ditulis Oleh WAS Pada 07:56 – 0 Komen Anda
 

Sesungguhnya kehidupan ini umpama jambatan sebagai tempat kita menyeberanginya dari alam arwah menuju alam akhirat. Tidak ada orang yang berakal sanggup membina kediaman yang mewah di tengah-tengah jambatan tersebut kerana ianya bukanlah tempat untuk menetap, tetapi tempat untuk melaluinya semata-mata.

Benar, bahawasanya hidup di dunia ini tidak abadi bahkan ianya sebagai suatu persinggahan.

Buktinya jelas melalui apa yang kita sentiasa lihat dan dengar iaitu saban hari, ada sahaja khabar tentang kematian demi kematian. Seorang demi seorang insan di sekeliling kita meninggalkan kita samada orang yang kita kenali ataupun tidak.

Bahkan, nenek moyang kita terdahulu yang menyediakan sebuah negara yang merdeka pada zaman mereka juga tidak mengecapi nikmat kemajuan seperti yang kita kecapi hari ini.

Begitu juga, kita yang menyediakan kemajuan pada hari ini tidak akan mengecapi natijah daripada kemajuan hari ini setelah seratus tahun akan datang.

Ini menunjukkan bahawasanya, manusia datang dan pergi silih berganti dalam dunia ini. Jika dunia ini memang tidak kekal, apalah yang ingin diharapkan daripada tempoh yang singkat ini?

Jika kita kumpul harta bertimbun sekalipun, ianya bukan semua milik kita, bahkan belum sempat digunakan oleh kita walau seperempat daripada harta simpanan kita, boleh jadi ianya sudahpun diagihkan kepada ahli waris kita kerana kematian kita yang akan datang pada bila-bila masa.

Apakah makna kehidupan yang sementara ini?

Adakah ianya sia-sia tanpa makna yang abadi?

Allah swt berfirman : 

"Adakah kamu menyangka Kami (Allah) menciptakan kamu dengan sia-sia dan kamu tidak akan kembali kepada kami?” (QS Al Mukminun : 115)

Mustahil Allah swt menciptakan manusia dengan sia-sia. Oleh kerana itulah, Allah swt sertakan prasangka mereka yang batil iaitu :  

"dan kamu tidak akan kembali kepada Kami (Allah)".

Dalam ayat ini mengandungi makna terpenting yang dimaksudkan oleh Allah swt dalam menggambarkan minda golongan kebendaan.

Orang-orang yang leka dengan dunia yang sementara seolah-olah menyangka hidup ini cukup setakat di dunia dan tiada kepulangan kepada Allah swt semula.

Allah swt menolak prasangka mereka dalam bentuk persoalan yang bertujuan untuk menzahirkan hakikat sebenar iaitu :

"Sememangnya kamu akan kembali kepadaKu, wahai orang-orang yang lalai…".

Nah, nilai keabadian manusia letaknya pada nilai :

"Mereka kembali kepada Allah swt dalam keadaan yang diredhai oleh Allah swt.”

Allah swt meredhai mereka yang pulang kepadaNya di akhirat kelak, yang mana mereka telahpun melaksanakan tujuan mereka diciptakan di dunia.

Makna kepulangan itulah yang abadi. Dalam makna kepulangan itulah adanya kebahagiaan abadi atau kecelakaan abadi.

Bagaimana untuk membawa kepada kebahagiaan abadi?

Iaitu, dengan menunaikan makna kehidupan yang hakiki dan abadi di dunia ini.

Dunia ini bukanlah untuk sementara, walaupun diciptakan sementara. Dunia ini untuk mencari yang kekal abadi, andaikata kita mengerti.

Oleh yang demikian, yang abadi di dunia ini adalah :
  1. Kehambaan.
  2. Hubungan kita dengan Allah melalui ketaatan dan kehambaan.
Walaupun dunia ini diciptakan hanya untuk sementara, tetapi manusia yang diciptakan dalam kehidupan dunia yang sementara tersebut membawa suatu makna yang hakiki dan abadi, iaitulah makna kehambaan diri kepada Tuhan semesta alam ini.

Firman Allah swt :

"Tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaKu" (Surah Az-Zaariyaat : 56)

Jadikanlah setiap gerak dan diam kita kehidupan ini sebagai ibadah, kerana seseorang hamba akan menjadikan setiap yang dilakukan dalam kehidupannya adalah ibadah dan ketaatan kepada Allah swt.

Jadikan apa yang kita lakukan hanyalah kerana mencari keredhaan Allah swt.

Dengan yang demikian, seluruh perbuatan yang dilakukan akan menjadi ibadah dan berkekalan maknanya sehingga mencapai keredhaanNya yang abadi.

Ibadah itu bukanlah sekadar berada di atas sejadah semata-mata, tetapi ibadah itu ialah :

“Seluruh apa yang kita lakukan :
  1. Dalam rangka menunaikan ketaatan kepadaNya.
  2. Berdasarkan hukum-hukum syariatNya.
  3. Bertujuan ingin mendapat keredhaan Allah swt semata-mata.”
Kemudian manusia mendapat banyak sekali kelebihan-kelebihan dari Allah swt berupa kemudahan-kemudahan yang mampu menyokong dan mengukuhkan tujuan hidupnya.

Manusia diberi mata untuk memandang agar ia bersyukur kepada Allah swt. Melalui mata, ia boleh melihat keindahan ciptaanNya dan semakin mengenalNya.

Manusia diberi pendengaran, akal, hati dan semua potensi yang ada padanya agar manusia bersyukur.
Semua kurniaan itu adalah untuk membantu manusia dalam rangka beribadah kepada Allah swt.

“Katakanlah: “Dia-lah Yang menciptakan kamu dan menjadikan bagi kamu pendengaran, penglihatan dan hati.” (Tetapi) amat sedikit kamu bersyukur.” (QS Al-Mulk : 23)

Namun, yang sering berlaku adalah di mana manusia gagal menggunakannya dalam rangka beribadah kepada Allah swt.

Kebanyakan manusia menggunakan nikmat yang diperolehinya untuk berbuat maksiat kepada Allah swt atau sekurang-kurangnya, manusia kebanyakannya dilalaikan oleh kemudahan-kemudahan duniawi.

Ketika sebahagian kenikmatan itu ada yang dicabut oleh Allah swt, ramai manusia yang semakin durhaka kepada Allah swt dan menghindarkan diri daripada melakukan introspeksi diri dan memperbaiki intensiti ibadahnya.

Manusia mengira Allah swt tidak adil dan kejam kerana kenikmatannya itu dicabut.

"Adapun bila Tuhannya mengujinya lalu membatasi rezekinya maka dia berkata: "Tuhanku menghinakanku"" (QS Al Fajr : 16)

Manusia yang akan berjaya menyelesaikan misinya di mukabumi adalah manusia yang fokus pada tujuan hidupnya dan bukan manusia yang terlena oleh banyaknya kemudahan yang ia perolehi di bumi ini.

Allah swt telah memberikan satu petunjuk yang jelas bagi orang-orang yang khusyu’ iaitu yang meyakini pertemuan dengan Tuhannya.

"Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu’, (iaitu) orang-orang yang meyakini, bahwa mereka akan menemui Tuhannya, dan bahwa mereka akan kembali kepada-Nya." (QS Al Baqarah :45-46)

Orang-orang yang yakin akan menemui Tuhannya adalah orang-orang yang fokus akan tujuan hidupnya lalu ia mempersiapkan diri sebaik mungkin untuk pertemuan dengan Allah Rabbul Jalil.

Ada pun orang yang tidak fokus pada pertemuan dengan Tuhannya, maka percuma sahaja ia mengikuti latihan solat khusyu’ walau sebanyak mana sekalipun.

Jika kemudahan-kemudahan hidup menjadi noktah akhir dalam pandangannya, maka ia tidak akan sempurna untuk menatap masa depan pertemuan dengan Tuhannya.

Hanya orang yang tidak terganggu dengan kemudahan hidup, yang fokus pada tujuan hidupnya serta fokus pada pertemuan dengan Tuhannya, mereka itulah yang akan mampu khusyu’ dalam solatnya.

Dalam surah Al-Baqarah, dua kali Allah swt menggandingkan perkataan ”sabar” dengan keyakinan akan kembalinya kita kepada Allah swt.

PERTAMA :

“Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu’, (iaitu) orang-orang yang meyakini, bahwa mereka akan menemui Tuhannya, dan bahwa mereka akan kembali kepada-Nya.” (QS Al Baqarah : 45-46)

KEDUA :

“Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. (iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: "Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun”. (QS Al Baqarah : 155-156)

Erti ‘Innalillahi wa inna ilaihi raaji’un’ itu seperti yang sudah kita ketahui bersama:

“Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepadaNyalah kami kembali.”

Kalimah itu dinamakan kalimah ‘istirja’’ yang disunatkan dibaca ketika mendapat musibah.

Kalimah tersebut tentu saja bukanlah sebuah mantera yang dibaca tanpa makna. Tapi kalimah itu sendiri adalah kalimah mendalam yang memberikan kesejukan, hiburan, kekuatan dan pengharapan ketika musibah datang. Pengharapan itu tidak akan datang sendirinya tanpa kita memahami dan menghayati maknanya.

Kesedaran bahwa kita akan kembali padaNya memang merupakan sebuah penyejuk.

Dalam surah Az-Zumar ayat 10, Allah swt berfirman :

“Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas.”

Janji Allah tentang pahala tanpa batas ini tidak akan dapat direalisasi kecuali setelah kita kembali padaNya.
Selama kita masih di dunia, kematian menjadi batas bagi pahala yang kita dapat. Namun, setelah kita kembali kepadaNya dalam kehidupan syurga yang abadi, itulah saat yang mungkin pahala tanpa batas akan terealisasi.

Dan ingat juga tentang apa yang telah Allah janjikan bagi orang yang sabar :

“Apa yang di sisimu akan lenyap, dan apa yang ada di sisi Allah adalah kekal. Dan sesungguhnya Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang sabar dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan.” (QS An-Nahl : 96)

Kita akan kembali pada Allah yang kekal, meninggalkan segala sesuatu yang akan lenyap. Oleh kerana itu :

1.      Kenapa kita bersedih atas apa yang akan binasa?
2.      Kenapa kita tidak mengharapkan pahala yang kekal dan yang lebih baik dari yang kita kerjakan?

Maka sabarlah, kita akan kembali kepadaNya.

Oleh kerana kita akan kembali kepada Allah, maka tidak ada alasan untuk tidak bersabar kalau memang syurga pilihan kita.

“Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad di antaramu dan belum nyata orang-orang yang sabar.” (QS Ali Imran : 142)

Agar kita kembali pada Allah dengan bersih tanpa dosa, maka bersabarlah.

Rasulullah saw bersabda :

“Orang mukmin baik laki-laki mahupun perempuan sentiasa mendapatkan cobaan, baik dirinya, anaknya mahupun hartanya sehingga ia menghadap Allah Ta’ala tanpa membawa dosa.” (HR At-Tirmizi)

Maka sabarlah, kita akan kembali kepadaNya.

Allah swt berfirman :

“Adapun orang yang diberikan kitabnya dari sebelah kanannya, maka dia akan diperiksa dengan pemeriksaan yang mudah.” (QS Al-Insyiqaq : 7-8)

Imam Ibnu Katsir menjelaskan tentang ayat ini :

“Maksudnya ia akan dihisab dengan lancar dan tanpa kesulitan. Seluruh amalnya tidak akan diperiksa secara teliti kerana orang yang dihisab secara teliti, pasti binasa. “

Rasulullah saw bersabda :

“Barangsiapa dihisab dengan terperinci, ia pasti disiksa.”

Aisyah ra berkata :

“Bukankah Allah telah berfirman : “Dia akan diperiksa dengan pemeriksaan yang mudah.”

Baginda menjawab :

“Itu bukan bererti dihisab, tetapi hanya diperlihatkan amalnya. Barangsiapa hisabnya dirinci pada hari kiamat, ia pasti disiksa.” (HR Bukhari dan Muslim)

Sesungguhnya ketika dihadirkan hadits tentang hisab tanpa terperinci untuk orang mukmin, itu sudah sangat melegakan kita kerana apabila dihisab secara terperinci perbuatan kita, maka akan kita temui kedurhakaan-kedurhakaan yang besarnya tidak sebanding dengan amal baik yang kita lakukan. Namun, semua itu dimaafkan oleh rahmat dan ampunan Allah swt.

Adanya khabar tentang sekelompok orang yang masuk syurga tanpa hisab, patut menjadi motivasi untuk kita.

Nilai amalan kita selalunya dipengaruhi oleh motivasi. Oleh kerana itu, jangan bersikap pesimis memandang hadits tersebut.

Agar hisab menjadi mudah, Umar bin Al Khattab ra sudah memberikan tips dengan ucapannya yang terkenal :
“Hisablah dirimu sebelum kamu dihisab, dan timbanglah sebelum kamu ditimbang, apabila itu lebih mudah bagi kamu di hari hisab kelak untuk menghisab dirimu di hari ini, dan berhiaslah kamu untuk pertemuan yang besar, pada saat amalan dipamerkan dan tidak sedikitpun yang dapat tersembunyi dari kamu.”

Muhasabah adalah wasilah yang ampuh untuk memperbaiki diri.

Juga ada doa yang diajarkan oleh Rasulullah saw dengan redaksi hadits yang berbunyi:

“Aku mendengar Rasulullah saw berdoa di dalam sebahagian solatnya :

“Allahumma haasibnii hisaaban yasiiroo” (Ya Allah, hisablah aku dengan hisab yang mudah.”).

Setelah Nabi saw beranjak, aku bertanya :

“Wahai Rasulullah, apakah itu hisab yang mudah?”

Nabi saw menjawab :

“Buku catatan amalnya dilihat lalu dilalui begitu sahaja. Barangsiapa yang dipertanyakan di dalam hisabnya pada hari itu, wahai Aisyah, maka ia binasa.” (HR Ahmad)

Semoga Allah memudahkan kita pada amalan yang memasukkan kita pada golongan orang yang masuk syurga tanpa hisab.

HIDUP INI KEBAHAGIANNYA PADA MENUNAIKAN MAKNA KEHAMBAAN

Seseorang yang menterjemahkan makna kehambaan dalam segenap kehidupan akan merasai kebahagiaan abadi walaupun masih berada dalam dunia yang sementara.

Ketika dia berjalan melangkah menuju ke tempat kerja, dia melangkah dengan niat mentaati Allah swt yang menyuruhnya mencari rezeki dan bekerja.

Bila dia makan, dia makan dengan niat mentaati Allah swt yang menyuruhnya makan untuk terus hidup agar dapat terus beribadah kepadaNya.

Bila dia bersama isterinya pun, dengan niat mentaati Allah swt yang menyuruhnya menunaikan kewajiban sebagai suami. Isteri pula menguruskan rumah suaminya dengan niat mentaati Allah swt yang menyuruhnya menunaikan kewajiban sebagai isteri. Bila ibu mendidik anak-anak, dia mendidik anak dengan niat untuk mentaati Allah swt yang menyuruhnya menunaikan kewajiban sebagai seorang ibu. Begitulah seterusnya.

Jika semua orang menghayati makna ini, maka dia tahu bahawa seluruh yang dilakukannya dalam kehidupannya, selagimana bertepatan dengan landasan syariat, merupakan ibadah kepada Allah swt jika dengan niat ketaatan kepadaNya dalam rangka untuk meraih redhaNya.

Di sinilah letaknya makna :

"Buat apa yang disuruh dan jangan terbeban memikirkan apa yang dah dijamin".

Iaitu, sebarang usaha yang kita lakukan, bukan bertujuan untuk mendapatkan natijah daripada usaha tersebut, tetapi sekadar bertujuan menunaikan kewajiban sebagai hambaNya, dan dalam usaha untuk meraih redhaNya.

Sesiapa yang bekerja kuat dan berusaha untuk mendapat natijah iaitu rezeki, maka dia telahpun bergantung kepada amalannya, sedangkan rezeki bukan datang daripada usaha kita, tetapi semata-mata daripada Allah swt.

Islam mengajar kita bekerja kerana ingin mendapat redha Allah swt yang menyuruh kita berusaha dan mengambil sebab untuk mendapat rezeki. Tetapi, janganlah pula bergantung kepada usaha kita untuk mengharapkan rezeki, tetapi berusahalah kerana Allah swt, bergantunglah hanya kepada Allah swt dan janganlah terlalu risau dengan rezeki dan masa hadapan, tetapi buatlah apa yang disuruh, iaitu terus bekerja, sedangkan rezeki sudahpun dijamin olehNya.

Inilah makna perkataan Imam Ibnu Atha'illah As-Sakandari yang berkata :

"Sibuk dengan apa yang telah dijamin untukmu sehingga lalai daripada apa yang disuruh ke atasmu merupakan antara tanda kurangnya cahaya penglihatan mata hatimu…"

Ramai orang sibuk mencari rezeki sehingga bergantung kepada usaha mencari rezeki tersebut sehingga terlupa niat asal dia mencari rezeki sepatutnya kerana ingin mencari redha Allah swt dan mentaatiNya, sedangkan rezeki setiap makhlukNya sudahpun dalam jaminanNya.

Sebab itulah, ramai yang sibuk mencari rezeki sehingga melupakan kefardhuan solat dan sebagainya kerana tidak menjadikan diri sebagai hamba Allah swt, sehingga usaha mencari rezeki yang dilakukannya itupun untuk kepentingan dirinya, bukan untuk menunaikan kehambaannya kepadaNya.

TERPERANGKAP DALAM KEBENDAAN : NATIJAH KELALAIAN

Setiap orang yang berakal pasti menilai dengan akalnya bahawasanya, moyangnya, datuknya dan ahli keluarga serta sahabatnya di sekelilingnya, seorang demi seorang meninggalkan dunia ini.

Ini merupakan suatu pengajaran yang cukup jelas bahawasanya, setiap orang pasti akan meninggalkan dunia ini.

Ada yang semalam bersama kita, ketawa ria, hari ini sudah meninggalkan kita, disemadi dalam bumi. Ini mengingatkan kita yang masih ketawa ria pada hari ini, bahwawsanya esok lusa juga boleh jadi giliran kita sepertinya yang pernah ketawa ria bersama kita.

Mereka yang lalai dengan isyarat ini, pasti terus :
  1. Ketawa ria.
  2. Terus hidup dalam penuh kelalaian.
  3. Memburu kepuasan nafsu yang tidak berkesudahan.
  4. Mengejar dunia yang pasti dia sendiri tinggalkan.
  5. Menghimpunkan kebendaan yang makin banyak dihimpun, makin banyak yang akan ditinggalkan.
Apalah erti mengejar kepuasan yang tidak berkekalan. Apalah erti menghimpunkan kebendaan yang mana, makin banyak dihimpunkan, makin banyak yang akan ditinggalkan setelah kematian.

Siapa yang terus leka dengan dunia, bererti dia lalai daripada halatuju kehidupannya.

Rasulullah saw dan para sahabat ra mengamalkan hidup yang serba zuhud kerana memahami makna yang kita sebutkan sebelum ini, iaitu dunia ini sementara dan keabadiannya hanya pada makna kehambaan kita kepadaNya.

Zuhud bukanlah bererti meninggalkan dunia secara mutlak, tetapi meninggalkan kecintaan terhadap keduniaan, walaupun dunia berada di tangan.

Apalah gunanya tiada dunia di tangan, tetapi di hati penuh ketamakan terhadap keduniaan. Nilai zuhud pada tidak menginginkan keduniaan, tetapi menjadikan seluruh kehidupannya di dunia semata-mata untuk mendapat keredhaan Tuhan.

Carilah keabadian dalam kehidupan dunia yang sementara, iaitu pada makna kehambaan diri kita kepadaNya dan tunaikanlah tugas kehambaan kepadaNya dalam rangka untuk mendapat kebahagiaan abadi iaitulah keredhaanNya yang abadi.

Selain daripada makna kehambaan, maka semuanya akan binasa dan berkesudahan. Akhirnya, manusia yang tidak menunaikan makna kehambaannya kepada Tuhannya akan mendapat kecelakaan dan penderitaan di akhirat kelak yang berkekalan.

Apa yang dikumpul olehnya di dunia selama ini tiada nilai dan harganya. Semuanya ditinggalkan bersama-sama dunia, lalu pulang kepada Tuhannya di akhirat kelak selaku si penderhaka yang tiada guna lagi penyesalan buatnya pada hari itu.

Ya Allah, berilah kefahaman kepada kami akan makna keabadian yang sebenar yang akan menambahkan lagi sifat kehambaan kami kepadaMu kerana kami memahami bahwa setiap yang ada di tangan kami akan binasa tetapi yang ada disisiMu tetap kekal dan abadi.

Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS
Labels: Tausiyah Email This BlogThis! Share to X Share to Facebook

Leave a Reply

Newer Post Older Post
Subscribe to: Post Comments (Atom)

Yang Setia

Pautan

  • Muharikah
    Antara dua pilihan
    3 years ago
  • Angel Pakai Gucci!
    Doa Itu Bom Nuklear Bagi Orang Mu'min!
    5 years ago
  • Majalah Jom!
    Isu 45: ALAMAK, AKU SALAH PILIH! (EDISI ISTIMEWA)
    9 years ago
  • دعوتنا DAKWATUNA -dakwahkite-
    Di antara Kefahaman dan Pelaksanaan (Sudut Pandang Parti Kebebasan dan Keadilan FJP – Mesir)
    10 years ago
  • ZADUD-DUAT
    Wahai Ikhwah, Persaudaran adalah rahsia kekuatan anda
    11 years ago
  • Popular
  • Recent
  • Archives
 

Diri Ini

My photo
WAS
Blog ini memaparkan bahan-bahan bacaan dan artikel yang boleh meningkatkan ilmu dan kefahaman Islam anda..
View my complete profile

Blog Ini Menarik??

Yang Paling Digemari

  • Apabila Hijab Terbuka
    Terbukanya hijab  (sekatan pembatas)  antara kita dengan Allah adalah sumber ketenangan dan kebahagiaan hidup. Ketika hijab telah terbuka, s...
  • Memohon Dari Al Jabbar
    Seringkali manusia terjebak oleh pemikirannya sendiri dan merasa mampu untuk merancang segala sesuatu. Padahal tidak ada kekuatan dalam d...
  • Menjelmakan Makna Tarbawi
    Sehingga ke saat ini Allah swt masih memberikan rahmat kepada kita melalui hidayah, iman, Islam serta dakwah dan tarbiyah. Sungguh, n...
  • Kualiti Sebenar Rijalud Dakwah
    Rijalud dakwah adalah seseorang yang telah di tarbiyah secara intensif sehingga memiliki persediaan untuk berjuang dan berkorban di jal...
  • Surah Yang Menjadi Pembela
    Allah swt telah menurunkan kepada kita Al Qur’an sebagai : a.        Cahaya. b.       Rahmat. c.        Ubat dari penyakit hati dan...

Arkib

  • ►  2017 (1)
    • ►  April (1)
  • ►  2016 (4)
    • ►  September (2)
    • ►  March (1)
    • ►  January (1)
  • ►  2015 (39)
    • ►  November (1)
    • ►  October (2)
    • ►  September (2)
    • ►  August (3)
    • ►  July (1)
    • ►  June (5)
    • ►  May (6)
    • ►  April (6)
    • ►  March (6)
    • ►  February (2)
    • ►  January (5)
  • ►  2014 (42)
    • ►  November (5)
    • ►  October (4)
    • ►  August (4)
    • ►  July (1)
    • ►  June (9)
    • ►  May (8)
    • ►  April (4)
    • ►  February (3)
    • ►  January (4)
  • ►  2013 (72)
    • ►  December (1)
    • ►  November (5)
    • ►  October (4)
    • ►  September (5)
    • ►  August (6)
    • ►  July (5)
    • ►  June (7)
    • ►  May (5)
    • ►  April (7)
    • ►  March (7)
    • ►  February (9)
    • ►  January (11)
  • ▼  2012 (163)
    • ►  December (8)
    • ►  November (9)
    • ▼  October (9)
      • Pemuda Pemikul Risalah
      • Haji Suatu Kembara Rohani
      • Travelog Ke Kota Cahaya
      • Keabadian Fokus Utama
      • Keperluan Sumbangan Dalam Dakwah
      • Ikatan Haji Dan Pengorbanan
      • Tarbiyah Warisan Suci
      • Murabbi Membina Jamaah Dan Umat
      • Isu Asasi Di Jalan Dakwah
    • ►  September (9)
    • ►  August (6)
    • ►  July (12)
    • ►  June (9)
    • ►  May (15)
    • ►  April (16)
    • ►  March (18)
    • ►  February (24)
    • ►  January (28)
  • ►  2011 (93)
    • ►  December (24)
    • ►  November (69)

Susunan

  • Akhlak (6)
  • Aqidah (17)
  • Dakwah (73)
  • Fikrah (74)
  • Ilmu (38)
  • Motivasi (10)
  • Muslimah (3)
  • Mutiara Hikmah (12)
  • Mutiara Hikmah Para Duat (21)
  • Mutiara Hikmah Ramadhan (3)
  • Renungan (31)
  • Ruhiyah (8)
  • Tarbiatuna (5)
  • Tarbiyah (34)
  • Tausiyah (31)
  • Tokoh (8)
  • Uslub (11)
  • Video (29)

Panji Islam

Asmaaul Husna

Kalam Hikmah

Coretan Anda

Pengunjung

Free CountersFree CountersFree CountersFree CountersFree Counters

Detik Kehidupan

Hari Ini

Waktu Solat

Pelawat


widgets

Selamat Melayari

  • NEW POSTS
  • COMMENTS
  • flickr

    Get your Flickr ID!
 
 
© 2011 Tinta Perjalanan | Designs by Web2feel & Fab Themes

Bloggerized by DheTemplate.com - Main Blogger