Seorang Syeikh mengingatkan muridnya bahwa
dakwah mestilah terus bergerak dan tidak boleh
berhenti
meskipun wadahnya sebagai medium aspirasi perjuangannya dibubarkan oleh
pemerintah setempat.
“Sekalipun wadah kita telah
dibubarkan, aktiviti dakwah kita tidak boleh terbubar dan tidak dapat dibubarkan”.
Demikian
penegasan Syeikh tersebut.
Kalimat itu benar-benar menghentakkan kesedaran
muridnya akan kewajiban mereka untuk sentiasa berdakwah dengan berbagai keadaan
dan suasana.
Bukan sesuatu yang mudah malah kita akan
menjadi bingung untuk melakukan sesuatu lantaran wadahnya sudah dibubarkan
kerana hakikat asas bagi aktivis dakwah adalah berdakwah untuk memberikan sumbangan
amal soleh dalam rangka mendekatkan diri kepada Allah swt.
Dengan kata lain, dakwah adalah mutlak
bersifat tetap (tsawaabit), ertinya tetap terus berjalan dan dilaksanakan
sedangkan wasilah, gaya pendekatan dan strategi termasuk perkara-perkara
yang boleh berubah (mutaghayyiraat) sesuai dengan
tuntutan situasi dan keadaan yang ada.
Suatu keadaan yang pahit seringkali membuatkan
orang merasa berat untuk menerimanya. Meski pun kenyataan berat seperti itu boleh
difahami namun, sebagai aktivis dakwah selayaknya kita
tidak berada pada titik keadaan tersebut.
Namun,
sebaliknya kita hendaklah menghadapi situasi tersebut dengan berpegang kepada kriteria
dan asas (Dhawaabit) yang jelas dalam amal dakwah ini sehingga kita
tidak kehilangan keseimbangan ketika berada di atasnya.
Melalui
kriteria dan asas tersebut kita mampu melangkahkan kaki bersama dakwah dengan tegap
tanpa ragu dan bingung.
Kriteria atau asas (Dhawaabit) ini akan
memandu ke arah mana jalan yang perlu ditempuh dan menjadi batu-batu tanda yang
akan memberitahu kita apa yang mesti dilakukan.
Keterikatan aktivis dakwah terhadap dakwah
tidak boleh mengalami penurunan dalam situasi yang tersepit sekalipun akan
tetapi peningkatan dan pengukuhanlah yang mesti dilakukan mereka.
Bersama dakwah :
1. Prinsip hidup mukmin terus
terjaga.
2. Komitmen kepada Islam
semakin kuat.
Sebaliknya tanpa bersama dakwah, jurang sentiasa
menganga di hadapan kita dan bahaya sentiasa mengancam. Bahkan yang perlu kita faham
adalah tanpa penggabungan dakwah, kewujudan kita dalam barisan ini akan digantikan
oleh mereka yang lebih baik penggabungannya daripada diri kita.
Dalam keadaan bahaya sekalipun, penglibatan
diri kita terhadap dakwah mesti berterusan apalagi dalam keadaan tenang.
Rasulullah saw mengatakan bahwa Islam adalah
roda yang berputar maka berputarlah bersama Islam bagaimanapun putarannya sebagaimana
sabdanya :
Dari Muadz bin Jabal ra berkata :
“Aku
pernah mendengar Rasulullah saw bersabda : “Ketahuilah sesungguhnya roda Islam
akan terus berputar, maka berputarlah kamu bersama Al-Qur’an ke manapun ia berputar.”
Ucapan baginda ini menegaskan bahwa aktivis
dakwah mesti sentiasa menyertainya dalam setiap
keadaan kerana penggabungan yang lemah akan menjadi
sebab
untuk diganti dengan orang lain yang lebih baik.
untuk diganti dengan orang lain yang lebih baik.
Ini sebagaimana firman Allah swt :
“………jika
kamu berpaling niscaya Dia akan mengganti kamu dengan kaum yang lain dan mereka
tidak seperti (kualiti) kamu ini”. (QS Muhammad : 38)
Konteks ayat ini membicarakan tentang seruan
berinfak dan ancaman bagi satu bangsa dan kaum yang tidak mahu berinfak, samada
infak waktu, tenaga, idea, gagasan, pemikiran dan harta di mana mereka akan
digantikan oleh Allah swt peranannya dalam meneruskan usaha dakwah ini oleh
bangsa lain.
Oleh kerana itu, ketika kita melibatkan diri
kita dalam dakwah ini dan terus meningkatkan komitmen (iltizam) kita dengan susunan
harakah ini, melaksanakan semampu mungkin segala bentuk kewajiban semasa di
dalam jamaah, menghadiri pertemuan-pertemuan susunan jamaah seperti halaqah,
usrah, daurah, katibah, rehlah dan mukhayyam samada berbentuk dalaman atau
luaran, InsyaAllah, Allah swt tidak akan menggantikan kita dengan yang lain.
Penggabungan kita dalam dakwah ini memerlukan
kita supaya tidak boleh kikir dan bakhil, ertinya hendaknya kita tidak
segan-segan dan sentiasa bersemangat memberikan sumbangan sebahagian waktu, idea,
gagasan, pemikiran dan wang yang kita miliki, demi keberlangsungan dakwah ini
dan juga demi supaya kita tidak ingin digantikan dengan kelompok lain.
Imam At-Thabary dalam kitab tafsirnya
menjelaskan ayat ini dengan mengutip hadits riwayat Imam Tirmidzi dari Abu Hurairah
ra, Ia berkata :
Ayat ini turun pada saat Salman Al-Farisi
berada di samping Rasulullah saw dengan saling berhimpitan lutut keduanya, para
sahabat bertanya : “Ya Rasulallah!,
Siapakah mereka yang apabila kita berpaling mereka akan menggantikan kita dan
mereka tidak seperti kita?. Sambil menepuk paha Salman, Rasulullah saw bersabda
: “Orang ini dan kaumnya (Bangsa Parsi)”.
Abdurrahman bin Jabir dan Syuraih bin
Ubaid menafsirkan kaum pengganti dalam ayat tersebut adalah Bangsa Yaman. Hal
ini mungkin kerana bangsa yang paling dekat dengan bangsa Arab pada masa itu
dan yang sudah mulai berbondong-bondong masuk Islam adalah Bangsa Yaman.
Wallahu ‘A’lam.
Maksudnya adalah bangsa Parsi atau
Bangsa Yaman akan menggantikan bangsa Arab dalam memimpin dan mengelola
dakwah ini, apabila mereka bakhil dan kikir.
Walaupun Rasulullah saw sendiri berasal dari
bangsa Arab, tetapi baginda begitu bersikap objektif di mana dakwah ini akan dikendalikan oleh
bangsa lain apabila bangsa Arab tidak mahu berkorban untuk dakwah ini. Demikian
pula hal itu akan berlaku kepada kita sekalian Wal – ‘iaadzu billah!!!
Sayyid Qutb dalam Tafsir Fi Zhilalnya
menambah penjelasan ayat tersebut di atas dengan mengatakan bahwa ayat tersebut
adalah gambaran tentang ciri-ciri yang muncul berkait dengan realiti jamaah
dakwah pada masa itu (zaman Rasulullah saw) dan juga berkait dengan realiti
setiap manusia yang dihadapkan dengan kekikiran dan kebakhilannya sendiri untuk
berkorban demi dakwah dalam segala situasi dan keadaan.
Oleh kerana itulah Al-Qur’an mengingatkan
kita akan ancaman yang boleh membuatkan kita digantikan oleh orang lain dalam
memimpin dan mengelola dakwah ini.
Tarbiyah sebagai wasilah pembentukan diri
bagi aktivis dakwah tidak boleh kendur dan menurun dalam keadaan apapun, kerana
perkara itu merupakan ‘tsawaabit’ (unsur tetap) yang tidak
boleh hilang dan berhenti.
Mereka yang berada dalam barisan dakwah
mentarbiyah diri menjadi aktivis dakwah yang mesti berjalan berterusan dan
tidak berhenti walau sejenak pun kerana tarbiyah merupakan titik tolak bagi
aktivis dakwah dalam membina diri menuju keperibadian muslim yang soleh dan musleh.
Apalagi iklim yang berlaku di sekitarnya
sangat berperanan menjadi penghalang untuk mencapai cita-cita mulia tersebut.
Selekoh-selekoh tajam yang berbahaya berada
di kiri dan kanan jalan yang akan menjerumuskannya ke dalam jurang yang dalam.
Maka tarbiyah sebagai jawaban untuk membina
diri bagi aktivis dakwah dalam menghadapi keadaan tersebut perlu tetap
berjalan.
Kurangnya aktiviti tarbiyah dapat memberi pengaruh
kepada ketahanan mental dan menyebabkan ‘ma’nawiyah’ aktivis dakwah semakin melemah.
Kelemahan ini kadang-kadang menjadi sebab
dari berbagai permasaalahan yang melanda aktivis dakwah samada pada skala individu
mahupun sosial.
Oleh sebab itu tarbiyah dalam situasi apapun mesti
terus berjalan. Apabila ia mendapatkan rintangan dari kiri ia perlu memutar
haluan dengan cepat ke kanan. Begitu juga apabila ada gangguan dari sebelah kanan
ia pun perlu menghadapinya dengan cepat membelok ke kiri.
Ini bererti meskipun banyak halangan yang
dihadapi, tarbiyah perlu terus berjalan dari berbagai arah sehingga ia sentiasa
mengalir dengan lancar.
Banyak sekali kita temui keterangan dalam Al
Qur’an dan Hadith yang menjelaskan bahwa berjamaah merupakan suatu keperluan
untuk setiap muslim.
Oleh yang demikian, berjamaah dan beramal
jama’ie juga merupakan ‘tsawaabit’ (unsur tetap).
Dengan berjamaah kita akan mendapat keberkatan yang melimpah.
a. Yang lemah akan menjadi kuat.
b. Yang kurang akan
mendapatkan tambahan.
c. Yang menyimpang akan dapat
diluruskan dan banyak kebaikan lainnya.
Oleh kerana itu, berjamaah
menjadi keperluan yang asasi bagi aktivis dakwah
di mana ia akan mampu menghadapi segala keadaan dengan berjamaah.
Keberadaannya dalam jamaah ini tentulah bukan
sekadar hadir di dalamnya melainkan ia aktif dan terlibat penuh dengan berbagai
aktivitinya. Dengan sikap begitu, ia akan merasakan keberadaan jamaah pada
dirinya.
Allah swt memandang orang mu’min sentiasa
berjamaah sebagaimana ‘tsabit’ dalam nash Al Qur’an. Hal
ini sekaligus menyuruh orang-orang mu’min sentiasa dalam keadaan berjamaah.
Orang yang bersendirian berpeluang untuk mendapatkan
mara bahaya. Apalagi dalam situasi yang tersepit dan sukar. Oleh kerana itu,
Rasulullah saw mengingatkan kita untuk sentiasa berjamaah, sebagaimana sabdanya
:
“Wahai
sekalian manusia!, Hendaknya kamu berjamaah dan hindarkanlah perpecahan!,
Ishaq meriwayatkan Rasulullah saw mengucapkan hal itu tiga kali.” (HR
Ahmad)
Abdullah bin Mas’ud juga telah mengingatkan
kita agar kita terikat pada jamaah.
Baginda saw berkata:
“Hendaklah
kamu berjamaah kerana sesungguhnya Allah swt tidak mengumpulkan umat Nabi
Muhammad saw di atas kesesatan, sampai orang yang baik dapat beristirehat
tenang atau tidak disibukkan oleh para durjana dan pembuat dosa.”
Peranan kepimpinan dalam hal ini adalah
menetapkan suatu polisi yang akan
menjadi arahan dan rujukan yang jelas bagi perajuritnya. Polisi tersebut adalah
untuk dilaksanakan oleh pengikut bawahannya secara cepat dan tepat.
Dalam situasi yang getir, seorang pemimpin
tidak boleh lambat dalam mengambil suatu keputusan. Keputusan yang lambat boleh
membawa kepada kekeliruan dalam bersikap dengannya dan akhirnya kekeliruan
dalam menghadapi suatu keadaan akan mengakibatkan kegagalan bagi perjalanan
dakwah.
Namun, keputusan yang cepat tidak bererti
asalkan ditetapkan sebagai sebuah keputusan
melainkan ianya berasal dari pemikiran dan
perhitungan yang tajam akan keputusan tersebut.
Di samping itu, peranan kepimpinan adalah untuk memberikan arahan dan ‘taujihat’
yang sangat diperlukan oleh para pendokongnya.
‘Taujihat’ yang tepat dan mengena
dari kepimpinan menjadi cucuran air hujan di musim kemarau. Pendokong yang
aktif memerlukan arahan apalagi setelah letih melakukan operasi kerja yang besar.
Di sinilah perlunya kepimpinan yang bijaksana
dan di sini pulalah keperluan bahwa tidak semuanya mesti terjun
ke medan lapangan bahkan perlu ada sebahagian yang melibatkan diri
secara bersungguh-sungguh dengan ilmu pengetahuan agar dapat memberikan arahan,
sebagaimana firman Allah swt :
“Tidak
sepatutnya bagi orang-orang yang mu’min itu pergi semuanya
ke medan perang. Mengapa tidak pergi dari tiap-tiap golongan di
antara mereka beberapa orang untuk memperdalam pengetahuan mereka tentang agama
dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka telah kembali kepadanya
supaya mereka itu dapat menjaga diri.” (QS At Taubah : 122)
Sedangkan peranan para perajurit ialah
bersikap bersiap sedia dan patuh dalam menjalani tugas
dan kewajibannya. Sikap yang sentiasa melekat
pada setiap perajurit.
Perajurit yang baik adalah mereka yang sentiasa
berusaha secara maksimum dalam menjalani tugasnya. Apabila ditugaskan
di barisan hadapan
ia akan berada pada posisinya manakala apabila ditempatkan
di bahagian belakang ia tetap menunaikannya. Apabila diperintahkan, ia
laksanakan dengan segera. Sebaliknya perajurit yang diam terpaku dan termenung
menghadapi tugasnya akan memperlambatkan kerja dan tugasnya. Bahkan ia akan mengakibatkan
keburukan secara keseluruhannya.
Dalam perjalanan dakwah dan harakah,
ada perkara-perkara yang boleh berubah. Perubahan ini boleh berlaku kerana
situasi dan keadaan yang berkembang di sekitarnya.
Perubahan tersebut dibenarkan asalkan ianya tidak
merubah prinsip dan arah harakah dakwah ini melainkan sebagai usaha untuk tetap
meneruskan perjalanannya. Perubahan itu boleh meliputi perubahan nama, bentuk,
mekanisma dan tatacara prosedur.
Perubahan nama merupakan sesuatu yang biasa
dalam dinamik dakwah dan pergerakannya. Perubahan nama boleh berlaku beberapa
kali. Hal ini berlaku kerana faktor yang tidak dapat memunculkan nama
lamanya sehingga perlu menampilkan diri dengan nama barunya.
Perubahan bentuk juga mungkin boleh berlaku
hingga beberapa kali untuk dapat diterima oleh masyarakat luas sehingga
perjalanannya tetap berterusan. Semua perubahan itu sangat mungkin
boleh berlaku dan oleh kerananyalah, aktivis dakwah tidak boleh mengalami kejutan yang berpanjangan lantaran hal itu.
boleh berlaku dan oleh kerananyalah, aktivis dakwah tidak boleh mengalami kejutan yang berpanjangan lantaran hal itu.
Perubahan polisi yang dilakukan oleh kepimpinan,
samada melalui mekanisma syura ataupun secara terus oleh kepimpinan itu
sendiri, boleh sahaja dilakukan sesuai dengan tuntutan situasi dan keadaan yang
ada.
Walaubagaimanapun polisi yang bersifat secara
langsung dari kepimpinan tidak boleh sering berlaku, tetapi sebaiknya lebih
banyak dihasilkan melalui mekanisma syura. Di sinilah para perajurit dihadapkan
dengan ujian ketsiqahan terhadap kepimpinannya dan jamaah sebagai institusi
juga diuji keteguhan strukturnya.
Setiap polisi memang seringkali menimbulkan
kejutan dan ketidaksiapan psikologi untuk menerimanya, contohnya ketika berlaku
perubahan arah kiblat di mana kaum Muslimin sudah terbiasa solat menghadap ke
Baitul Maqdis, lalu turunlah firman Allah swt :
“Orang-orang
yang kurang akalnya di antara manusia akan berkata: "Apakah yang
memalingkan mereka (umat Islam) dari kiblatnya (Baitul Maqdis) yang dahulu
mereka telah berkiblat kepadanya?" Katakanlah: "Kepunyaan Allah-lah
timur dan barat; Dia memberi petunjuk kepada siapa yang dikehendaki-Nya ke
jalan yang lurus.”
Ayat di atas dari segi intipatinya berbicara
tentang perubahan arah kiblat dari Masjidil Aqsa ke Masjidil Haram. Namun perkara
itu bukanlah sesuatu yang seharusnya diperdebatkan kerana yang penting adalah
beribadahnya kita kepada Allah swt dan bukan semata-mata menghadap kepadanya.
Samada Masjidil Aqsha ataupun Masjidil Haram
memiliki kemuliaan dan warisan sejarah nubuwwah yang sama. Ketetapan
Allah swt merubah arah kiblat kaum Muslimin semata-mata hanya untuk menjadikan
Masjidil Haram di mana Ka’bah berada sebagai pusat persatuan umat dan fokus
perjuangan untuk membebaskan Ka’bah dari simbol-simbol kemusyrikan.
Di sudut lain, perubahan arah kiblat juga
menjadi wasilah persediaan bagi para sahabat dalam hal ketsiqahan mereka terhadap
Allah swt dan Rasulullah saw sebagai pemimpin, sebagaimana firman Allah swt :
“Dan
Kami tidak menetapkan kiblat yang menjadi kiblatmu (sekarang) melainkan agar
Kami mengetahui (supaya nyata) siapa yang mengikuti Rasul dan siapa yang
membelot.”
Apabila kita renungkan perubahan arah kiblat
adalah perubahan sebuah polisi yang datangnya dari Allah swt yang disampaikan
melalui lisan Rasul-Nya dan di sudut yang lain, perubahan polisi ini juga
menjadi ujian bagi keteguhan dan keutuhan jamaah, ketsiqahan perajurit dengan kepimpinannya,
apakah mereka masih setia mengikuti Rasulullah saw atau akan membelot.
Memang, kadang-kadang perubahan polisi dalam
kehidupan berjamaah seringkali menimbulkan kejutan dan ketidaksiapan psikologi
sepertimana seorang sahabat seumpama Umar bin Al Khattab ra pun pernah terkejut
dengan polisi Rasulullah saw yang menerima begitu sahaja butir-butir
kesepakatan perjanjian Hudaibiyah yang disodorkan oleh delegasi Kafir
Quraisy, padahal selama ini kaum Muslimin sentiasa menunjukkan semangat mereka
bagi memenangkan peperangan dan tidak mahu dikalahkan begitu sahaja dalam
setiap peperangan melawan kafir Quraisy, sehingga Umar bin Al Khattab ra
berkata kepada Rasulullah saw :
“Mengapa
kita mahu direndahkan begitu sahaja oleh mereka?”.
Namun, Rasulullah saw meyakinkan Umar bahwa
sikap yang diambilnya tidak akan sia-sia. Dengan kata lain, akan ada hikmah
yang datang dari Allah swt di sebalik polisi tersebut.
Ini ternyata memang benar di mana sikap
menerima tawaran perdamaian meskipun dirasakan isi perjanjiannya tidak adil dan
seimbang, tetapi menjadikan peluang dakwah semakin besar, suasananya semakin
aman dan kondusif serta aman dari ancaman gangguan peperangan.
Jika ditinjau secara lebih
luas lagi, Islam bukan hanya agama peribadi, tetapi juga sebuah arus dan
ideologi yang mesti diperjuangkan agar nilai-nilainya berjalan di muka bumi.
Untuk tujuan ini, maka penggabungan
kepada Islam dan perjuangan dakwah Islam menjadi suatu keperluan dan wujud dari
rasa syukur manusia kepada Allah.
Islam adalah ideologi
dan risalah Allah yang mesti sampai kepada seluruh manusia atau menjadi rahmat
bagi semesta alam. Tugas besar ini memerlukan orang-orang yang memiliki
komitmen dan kesetiaan serta keterikatan yang kuat kepada Islam.
Pembelaan dan sikap berpihak
kita kepada Islam memperlihatkan kewujudan penggabungan kita kepada Islam dan
gerakan dakwah.
Penggabungan kita kepada
Islam bukan bererti mengungkung manusia, mengikat manusia dan merasa tidak
merdeka.
Sudut lain dari kefahaman
penggabungan yang dapat diwujudkan adalah seperti apa yang dikatakan oleh Imam As
Syafi’ie dalam suatu sya’irnya :
”Orang yang merdeka adalah
orang menjaga (merawat) kasih sayang (ukhuwah) yang hanya sebentar atau orang
yang bergabung kepada orang yang telah memberikan manfaat meskipun hanya satu perkataan.”
Dakwah dan tarbiyah
telah memberikan sesuatu yang banyak kepada kita. Kita bukan hanya menerima
ukhuwah sesaat dari ikhwah lainnya, bahkan bertahun-tahun kita telah hidup
menjalin ukhuwah.
Ilmu dan nilai yang
bermanfaat buat kehidupan telah banyak kita dapatkan dari murabbi kita dan dari
pimpinan kita serta ikhwah yang bersama kita.
Jadi, kita telah banyak
berhutang kepada dakwah dan pelaku dakwah itu sendiri, apalagi kepada Allah,
sumber segala kebaikan.
Dengan banyaknya
kebaikan yang kita dapatkan dari dakwah dan tarbiyah, maka kita belum dapat
dikatakan merdeka jika kita tidak dapat berterima kasih kepada para da’ie,
murabbi, pemimpin, masul kita yang telah menunaikan hak ukhuwah kepada kita bukan
hanya “lahzhah,” beberapa minit,
tetapi bertahun-tahun kita merasakan kebaikan ukhuwah tersebut.
Manfaat yang kita
dapatkan dari perkataan murabbi kita bukan hanya “lafzhah” iaitu sepatah dua patah, tetapi ribuan perkataan
dalam bentuk arahan, taujih, bahan dan berbagai pelajaran telah kita dapatkan,
bahkan sebahagian kita ada yang membukukan bahan yang mereka dapatkan.
Sudah semestinya dan
tanpa ragu-ragu, kita perlu memberikan sumbangan kita kepada dakwah dan gerakan
dakwah ini sebagai tanda kewujudan dan bukti penggabungan kita kepada Islam.
Misi dakwah telah
dibebankan kepada para dai’e. Mereka adalah manusia. Kepada merekalah kita
menunjukkan penggabungan Islam kita. Kepada murabbi, kepada naqib, kepada
masul, kepada kepimpinan dan kepada mereka yang urusan kita menjadi
tanggungannya, kita bekerja sama dan beramal jama’ie.
Ketaatan kita kepada kepimpinan
dan masul merupakan cerminan penggabungan kita kepada gerakan dakwah kerana
Allah memerintahkan kita untuk taat kepada pemimpin.
Jika
nikmat keislaman kita syukuri dengan berwala’ kepada Allah, Rasul dan pemimpin
Islam, maka nikmat berukhuwah dapat kita syukuri dengan sentiasa bergabung
kepada gerakan dakwah dalam kerja dan ketaatan kepada polisi dakwah.
Walaupun kita
lihat sesebuah gerakan dakwah itu mantap dari segi wala’nya kepada Allah, Rasul
dan pemimpin Islam manakala pendokongnya menunjukkan sifat pengorbanan yang
tiada tolok bandingnya, namun kadang-kadang kemenangan itu terlambat datangnya
terhadap orang-orang yang dizalimi dan diusir dari negeri mereka tanpa asas
kebenaran selain mereka berkata :
“Tuhan kami adalah Allah”.
Menurut
Sayyid Qutb bahwa kelambatan ini disebabkan oleh suatu hikmah yang diinginkan oleh
Allah swt.
Kadang-kadang
terlambat datangnya kemenangan kerana struktur umat Islam :
1. Belum
cukup matang.
2. Belum
cukup sempurna.
3. Belum
berhimpun semua kekuatannya.
4. Belum
terurus dengan baik dan bersatu seluruh jaringannya supaya diketahui seberapa tingginya
kekuatan persediaan yang dimilikinya.
Jika ia
mendapatkan kemenangan pada saat itu ia akan mudah runtuh kerana tidak
mempunyai kemampuan menjaganya dalam waktu yang lama.
Kadang-kadang
kemenangan terlambat datang hingga seluruh pejuang mencurahkan segala kemampuan
yang ia miliki dan mengeluarkan apa sahaja yang ia punya. Maka tidak ada lagi
yang tersisa dari barang yang mahal dan berharga kecuali sudah ia sumbangkan.
Dia tidak hanya mencurahkan hal yang ringan lagi murah di jalan Allah.
Kadang-kadang
kemenangan itu lambat datangnya supaya para pendokong kebenaran dapat mencuba
seluruh kekuatan dan kemampuannya, hingga pada akhirnya ia sedar bahwa seluruh
kekuatan itu tidak ada ertinya tanpa sokongan dari Allah dan tidak akan
mencukupi untuk memperolehi kemenangan. Kemenangan itu hanya akan turun apabila
seluruh kemampuan sudah dicurahkan dan kemudian menyerahkan hasilnya kepada
Allah.
Kadang-kadang
lambat datangnya kemenangan supaya semakin bertambah kedekatan orang-orang
beriman kepada Allah ketika mereka menanggung kesulitan, kepedihan dan
pengorbanan.
Ketika itu,
mereka tidak menemui sandaran selain Allah. Dan mereka tidak menghadapkan
segalanya kecuali kepada Allah satu-satunya di dalam kesusahan itu. Hubungan
ini menjadi jaminan keistiqamahan mereka nanti setelah Allah memberikan
kemenangan hingga mereka tidak akan membangkang dan melencong dari kebenaran,
keadilan dan kebaikan di saat kejayaan menyapa mereka.
Kadang-kadang
lambat datangnya kemenangan kerana umat yang beriman belum betul-betul
melepaskan segalanya dalam berjuang dan mencurahkan apapun demi Allah dan demi
dakwahnya.
Ia berperang
untuk mendapatkan harta rampasan perang atau kerana darjah kehormatanya, atau
supaya disebut sebagai ‘orang berani’ di depan musuhnya.
Allah menghendaki supaya jihad untuk-Nya satu-satunya serta bebas dari segala
bentuk perasaan yang menyamarkannya.
Kadang-kadang
lambat datangnya kemenangan kerana di dalam kejahatan yang ditentang oleh umat
yang beriman masih terdapat sisa-sisa kebaikan. Allah menghendaki ia
betul-betul bersih dari kejahatan supaya dia betul-betul murni dan kejahatan
itu menyingkir dengan sendirinya dalam keadaan hancur hingga tidak ada
sedikitpun dari kebaikan yang ikut binasa bersamanya.
Kadang-kadang
lambat datangnya kemenangan kerana kebatilan yang diperangi umat yang beriman
belum tersingkap kepalsuannya di hadapan manusia dengan sempurna. Andaikata
orang beriman mengalahkannya pada waktu itu, pasti akan ada pembantu dari
orang-orang yang tertipu olehnya yang belum yakin dengan kerosakannya dan belum
yakin jika dia boleh lenyap.
Maka nanti ia
akan tetap mengakar dalam jiwa-jiwa orang awam yang belum dapat menyingkapkan
hakikat mereka sehingga Allah membiarkan kebatilan sampai betul-betul terbuka
di depan manusia dan mereka tidak akan merasa kecewa dengan kehilangannya.
Kadang-kadang
lambat datangnya kemenangan kerana lingkungan belum kondusif untuk menerima
kebenaran, kebaikan dan keadilan yang dimainkan peranannya oleh umat yang
beriman. Andaikata diberi kemenangan pada waktu itu pasti ia mendapatkan
penentangan dari lingkungannya sendiri dan ia tidak akan dapat tenteram
bersamanya.
Sentiasa
pertarungan itu berterusan hingga jiwa-jiwa betul-betul siap siaga untuk
menerima kebenaran dan meyakini bahwa kebenaran itu mesti berjaya.
Disebabkan semua
ini serta sebab-sebab yang lainnya dari hal-hal yang hanya diketahui oleh Allah
swt, kadang-kadang menjadikan lambat datangnya kemenangan.
Maka di saat
itu akan berlipat kali ganda jumlah pengorbanan dan akan berlipat kali ganda
pula rasa pedih, pilu dan sakit, bersamaan dengan datangnya pembelaan Allah
terhadap orang-orang beriman dan wujudnya pertolongan bagi mereka pada
akhirnya.
Ya Allah,
sesungguhnya Engkau berkewajiban menolong hamba-hambaMu yang beriman dan berjuang
di jalanMu. Tetapkanlah kaki-kaki kami di atas jalanMu dengan penggabungan kami
di dalam jamaah hamba-hambaMu dan kurniakanlah antara dua kebaikan samada
kemenangan di dunia apabila syariatMu diangkat tinggi serta dilaksanakan di
dalam masyarakat ataupun jiwa kami diambil oleh malaikatMu dan dibawa bertemuMu
dalam keadaan ridha dan meridhai.
Ameen Ya
Rabbal Alameen
WAS