Ustaz Mustafa Masyhur dilahirkan pada 15
September 1921 di Kampung Sa'din, dari kota Manya Al-Qamh, Mesir. Beliau
terdidik di dalam suasana keluarga yang berpegang teguh dengan agama.
Beliau mengikuti penulis desa sejak
berumur dua tahun. Kemudian memasuki sekolah rendah di desanya. Selepas itu ke
sekolah I'dad di Manya Al-Qamh. Beliau meneruskan pengajian di sekolah
tsanawiyah di Zaqaziq.
Setelah tinggal di Zaqaziq selama dua tahun, beliau berpindah
ke Kaherah dan menyempurnakan sekolah tsanawiyahnya di sana dan seterusnya
melanjutkan pelajaran di Universiti Al-Azhar Kaherah.
Beliau tamat sebagai seorang graduan
Fakulti Sains Universiti Kaherah pada tahun 1942 dan pada tahun yang sama juga
dilantik sebagai pegawai ramalan kaji cuaca di Kementerian Sains Mesir.
Itulah keistimewaan pendukung jamaah
yang ditarbiyah oleh madrasah Imam Hassan Al Banna, iaitu dari seorang biasa
menjadi seorang ilmuan dan mujahid terbilang.
BERGABUNG
DENGAN IKHWANUL MUSLIMIN
Beliau menyertai Ikhwanul
Muslimin lapan tahun selepas penubuhannya iaitu pada tahun 1936. Kisah
penyertaan beliau bermula ketika beliau tinggal di Kaherah untuk
melanjutkan pelajaran di sana.
Di sana beliau sering ke masjid
berhampiran kediamannya. Ketika beliau solat di masjid di kampung tempat beliau
tinggal, beliau melihat salah seorang ahli jamaah mengedarkan majalah yang
bernama “At-Ta’aruf” serta mendengar pengumuman akan adanya ceramah di
masjid tersebut dan beliau diajak untuk menghadirinya.
Beliau lalu hadir dan mendengar salah seorang dari
anggota Ikhwan berbicara tentang Islam hingga membuatnya merasa kagum di atas
penyampaian tersebut dan menaikkan semangat dan cita-citanya untuk terus
menghadirinya.
Di akhir ceramah, penceramah berkenaan
mengumumkan tentang seorang lagi tokoh ternama iaitu Imam Hasan Al Banna yang
akan menyampaikan ceramah pada hari Selasa di Al Hilmiyah.
Sekali lagi
timbul perasaan di hati Ustaz Mustafa untuk menghadiri majlis berkenaan. Dikatakan
bahwa disebabkan kekaguman beliau terhadap kedua-dua ceramah inilah beliau
membuat keputusan untuk menyertai gerakan Ikhwanul Muslimin.
Beliau akhirnya
menyertai Ikhwanul Muslimin lapan tahun selepas penubuhannya iaitu pada tahun 1936 dan sejak itu menjadi dirinya darah daging kepada jamaah.
Beliaulah antara yang menjadi tonggak Ikhwanul Muslimin sejak menyertainya. Beliau tidak sekali-kali memisahkan diri dari jamaah walau seketikapun samada dalam susah mahupun senang. Beliau hidup dalam jamaah bersama jasad dan ruhnya samada ketika gembira ataupun duka.
Ketika semangat terbang di ruang udara jamaah, kakinya pula berjalan di kawasan-kawasan perumahan di Kaherah dan di kampung-kampungnya samada di So'id atau di sekolah-sekolah untuk menyeru kepada Allah.
Beliaulah antara yang menjadi tonggak Ikhwanul Muslimin sejak menyertainya. Beliau tidak sekali-kali memisahkan diri dari jamaah walau seketikapun samada dalam susah mahupun senang. Beliau hidup dalam jamaah bersama jasad dan ruhnya samada ketika gembira ataupun duka.
Ketika semangat terbang di ruang udara jamaah, kakinya pula berjalan di kawasan-kawasan perumahan di Kaherah dan di kampung-kampungnya samada di So'id atau di sekolah-sekolah untuk menyeru kepada Allah.
Ustaz Mustafa
Masyhur aktif dalam Jamaah Ikhwan Muslimin sejak penghujung tahun 30-an di mana,
ketika itu beliau ditugaskan sebagai anggota Unit Khas Jamaah yang selesai
dibentuk pada awal 40-an.
TAHUN-TAHUN
UJIAN
Pada tahun 1948,
beliau dituduh terlibat dalam satu komplot menentang kerajaan Mesir yang
akhirnya dipenjara selama tiga tahun dan dibebaskan oleh mahkamah pada tahun
1951.
Beliau sekali lagi ditangkap pada
tahun 1954 bersama dengan pimpinan tertinggi Ikhwan yang lain, selepas dituduh
terlibat dalam percubaan untuk membunuh Presiden Mesir waktu itu, Jamal Abd Nasir.
Peristiwa ini berlaku di 'Al Mansyiyyah' di mana kerajaan Mesir telah menuduh
Ikhwan sebagai
perancang utama dalam cubaan bunuh tersebut lalu akhirnya 6 orang di antara pimpinan
tertinggi Ikhwan telah dijatuhkan hukuman mati, di antaranya Abdul Qadir Audah,
Syeikh Muhammad Farghali, Yusuf Thal’at, Ibrahim At-Tayyib, Hindawi Duwair dan
Mahmud Abdul Latif.
Dalam memperjuangkan amanah agama, beliau beberapa kali dipenjarakan iaitu memakan masa selama 19 tahun. Beliau dimasukkan ke dalam penjara tentera ketika berusia 33 tahun. Apabila beliau dihadapkan ke mahkamah tentera, dalam perbicaraan yang tidak sampai tiga minit, beliau telah dijatuhkan hukuman penjara selama 10 tahun serta kerja berat. Beliau juga telah dikurung dalam penjara bawah tanah dan kemudiannya ditahan di penjara padang pasir.
Bukan
itu sahaja, beliau bahkan juga telah dipukul ratusan ribu kali. Kedua-dua tapak
kakinya dipukul dengan sebatang alat keras sehingga menyebabkan tulang di
kedua-dua tapak kakinya menjadi reput dan kesan akhirnya, beliau menjadi
tempang.
Walaupun menghadapi siksaan yang dahsyat, namun beliau tetap sabar dan mengharapkan ganjaran Allah swt. Tukang sebatnya tidak mendengar darinya kecuali kalimah tauhid, 'Laa Ilaha Illa Allah'.
Beliau dipenjarakan semasa pemerintahan Jamal Abd Nasir. Ketika itu berlaku tribulasi yang dikenali sebagai "Mihnah Takyid" (Ujian untuk memberi sokongan kepada Presiden Jamal Abdul Nasir yang menghukum mereka, iaitu dengan menggunakan anak-anak Ikhwan yang dipenjara untuk memujuk ayah-ayah mereka menerima tawaran untuk bebas dari penjara dengan syarat menulis beberapa perkataan atas kertas menyokong Jamal Abd Nasir; mihnah = dugaan, takyid = sokong).
Beberapa orang dari saudara mara isteri beliau menyuruh anak-anak perempuan beliau pergi ke penjara untuk memujuk ayah mereka agar menulis sokongan dan balik ke rumah bersama mereka tetapi isteri beliau enggan dan berpesan kepada anak-anak agar tidak menunjukkan rasa jemu dan risau lantaran ketiadaan ayah dalam jangka masa yang panjang. Teruslah si ayah dalam penjara dengan tsabat dan teguh, menolak sebarang sokongan terhadap sistem yang memenjarakannya.
Walaupun menghadapi siksaan yang dahsyat, namun beliau tetap sabar dan mengharapkan ganjaran Allah swt. Tukang sebatnya tidak mendengar darinya kecuali kalimah tauhid, 'Laa Ilaha Illa Allah'.
Beliau dipenjarakan semasa pemerintahan Jamal Abd Nasir. Ketika itu berlaku tribulasi yang dikenali sebagai "Mihnah Takyid" (Ujian untuk memberi sokongan kepada Presiden Jamal Abdul Nasir yang menghukum mereka, iaitu dengan menggunakan anak-anak Ikhwan yang dipenjara untuk memujuk ayah-ayah mereka menerima tawaran untuk bebas dari penjara dengan syarat menulis beberapa perkataan atas kertas menyokong Jamal Abd Nasir; mihnah = dugaan, takyid = sokong).
Beberapa orang dari saudara mara isteri beliau menyuruh anak-anak perempuan beliau pergi ke penjara untuk memujuk ayah mereka agar menulis sokongan dan balik ke rumah bersama mereka tetapi isteri beliau enggan dan berpesan kepada anak-anak agar tidak menunjukkan rasa jemu dan risau lantaran ketiadaan ayah dalam jangka masa yang panjang. Teruslah si ayah dalam penjara dengan tsabat dan teguh, menolak sebarang sokongan terhadap sistem yang memenjarakannya.
Beliau dipenjarakan
selama 10 tahun iaitu dari tahun 1954 hingga ke tahun 1964 dan dibebaskan
selepas itu. Namun tidak berapa lama setelah dibebaskan, pada tahun 1965 beliau
sekali lagi ditangkap bersama dengan Al-Syahid Sayyid Qutb dan pimpinan Ikhwan
yang lain, di mana Al-Syahid Sayyid Qutb dijatuhkan hukuman gantung sampai
mati.
Beliau sekali
lagi berada dalam penjara selama enam tahun sehingga ke tahun 1971 apabila
beliau dibebaskan setelah Anwar Sadat mengambil alih
pemerintahan dari Jamal Abd Nasir.
Ketika
itu Anwar Sadat melaksanakan proses pengampunan kepada semua tahanan politik
termasuk ramai anggota Ikhwanul Muslimin yang dipenjara dan salah seorangnya
adalah Ustaz Mustafa Masyhur.
Walaubagaimanapun,
Anwar Sadat cuba menangkapnya kembali selepas beberapa ketika. Untuk
menyelamatkan diri, sebelum penangkapan baru secara beramai-ramai dilakukan
pada tahun 1971, beliau bersama-sama pimpinan tertinggi Ikhwan berangkat
meninggalkan Mesir dan berhijrah ke Kuwait. Beliau kemudiannya menuju ke Jerman
dan menetap di sana selama lima tahun.
Di
sana beliau mengatur gerakan menyebarkan pengaruh Ikhwanul Muslimin ke seluruh
dunia serta berjaya mengasaskan Tanzim Antarabangsa Ikhwan
pada tahun 1981.
Beliau pulang ke Mesir pada tahun 1986 dan ketika itu, Ustaz Umar At Tilmisani menjadi Mursyidul Am Ikhwanul Muslimin. Tidak lama kemudian Ustaz Umar At Tilmisani meninggal dunia dan jawatan Mursyidul Am kemudiannya diambil-alih oleh Ustaz Hamid Abu An-Nasr dan Mustafa Masyhur menjadi timbalannya.
DILANTIK SEBAGAI MUSRSYIDUL AM KELIMA
Setelah
Ustaz Hamid meninggal dunia pada tahun 1996, Ustaz Mustafa Masyhur dilantik
sebagai penggantinya. Beliau dibai'ah sebagai Mursyidul Am
secara terang, yang dikenali sebagai 'bai'ah maqabir/kubur' kerana bai'ah
itu dilakukan ketika mengusung jenazah Al Marhum Ustaz Hamid ke tanah
perkuburan.
Pada
bulan Februari 2002, beliau sekali lagi diminta untuk meneruskan khidmatnya
sebagai Mursyidul Am bagi penggal kedua setelah mendapat
kepercayaan penuh daripada kepimpinan tertinggi Ikhwan. Pemilihan
tersebut dibuat selepas Ikhwan membuat pindaan tempuh perkhidmatan Mursyidul Am
dari empat tahun kepada enam tahun.
Ustaz
Mustafa turut diundang menyampaikan ceramah di serata dunia. Bahkan ketika
permulaan krisis selepas kemenangan mujahidin di Afghanistan, beliau mengetuai
delegasi pemimpin-pemimpin gerakan Islam seluruh dunia telah pergi ke Kabul
untuk mendamaikan kumpulan-kumpulan mujahidin di sana.
Beliau melaksanakan amanah memegang jawatan Mursyidul Am selama enam tahun yang disandangnya sejak 1996 hinggalah keadaan kesihatannya yang sudah tidak mengizinkan lagi pada 29 Oktober 2002. Sejak itu, jawatan berkenaan dipangku oleh Ustaz Ma’mun Hudhaibi.
DI PENGHUJUNG USIANYA
Beliau melaksanakan amanah memegang jawatan Mursyidul Am selama enam tahun yang disandangnya sejak 1996 hinggalah keadaan kesihatannya yang sudah tidak mengizinkan lagi pada 29 Oktober 2002. Sejak itu, jawatan berkenaan dipangku oleh Ustaz Ma’mun Hudhaibi.
DI PENGHUJUNG USIANYA
Pada
29 Oktober 2002, selepas pulang dari pejabatnya, beliau berehat seketika.
Apabila azan Asar dilaungkan, anak perempuannya cuba mengejutkannya daripada
tidur. Sebaik sahaja terjaga daripada tidur, didapati dirinya begitu tidak
bermaya sekali kerana beliau telah diserang kesakitan.
Melihatkan keadaan bapanya, si anak menasihati Ustaz Mustafa supaya menunaikan solat di rumah sahaja. Namun tarbiyah mantap yang diterimanya menghalang beliau untuk menunaikan solat di tempat selain daripada masjid.
Melihatkan keadaan bapanya, si anak menasihati Ustaz Mustafa supaya menunaikan solat di rumah sahaja. Namun tarbiyah mantap yang diterimanya menghalang beliau untuk menunaikan solat di tempat selain daripada masjid.
Beliau
terus mempersiapkan diri dan pergi menunaikan solat di masjid berdekatan
kediamannya. Selepas menunaikan solat, beliau sudah tidak mampu melakukan
apa-apa lagi.
Orang
ramai menghantarkannya ke hospital dan beliau disahkan mengalami
pendarahan otak. Beliau berada di hospital tersebut selama
lebih kurang dua minggu.
Pada
petang Khamis, 9 Ramadhan bersamaan 14 November 2002 beliau menghembuskan
nafasnya yang terakhir ketika berusia 81 tahun.
Keesokan
harinya, iaitu hari Jumaat, orang ramai berkumpul di Masjid Rabaah Adawiyah di
Madinah Nasr (Nasr City) untuk acara solat jenazah selepas solat Jumaat bagi memberikan
penghormatan terakhir sebelum beliau dikebumikan.
Jalan-jalan
di sekitarnya telah menjadi sesak. Setelah jenazah disolatkan, orang ramai
berarak menuju ke tanah perkuburan yang terletak 10 km dari masjid berkenaan.
Suasana sepi, sedih dan pilu menyelubungi perjalanan ke tanah perkuburan.
Tidak
ada sebarang laungan atau slogan-slogan seperti perhimpunan yang biasa di
anjurkan oleh Ikhwan. Masing-masing hanya berdoa di dalam hati memohon
kesejahteraan ke atas pemimpin yang pergi. Sebahagian daripada mereka
mengangkat mushaf Al Qur’an sebagai lambang kepada syiar perjuangan mereka.
Perarakan yang dianggarkan disertai oleh 20,000 orang itu turut disertai oleh pemimpin-pemimpin politik termasuk ketua Parti Buruh (pembangkang), Ibrahim Shukri. Walaubagaimanapun Al Jazeera melaporkan bahawa tidak kelihatan seorang pun pemimpin kerajaan hadir ketika itu.
RENUNGAN TERHADAP SIKAP THABATNYA
Walaupun menghadapi pelbagai rintangan dan halangan, Ustaz Mustafa tetap berada di dalam saf perjuangannya dan tidak meninggalkan jamaah sehinggalah beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir. Pemergian beliau merupakan satu kehilangan besar buat kita, namun begitu, tangisan bukanlah jalan penyelesaiannya.
Perarakan yang dianggarkan disertai oleh 20,000 orang itu turut disertai oleh pemimpin-pemimpin politik termasuk ketua Parti Buruh (pembangkang), Ibrahim Shukri. Walaubagaimanapun Al Jazeera melaporkan bahawa tidak kelihatan seorang pun pemimpin kerajaan hadir ketika itu.
RENUNGAN TERHADAP SIKAP THABATNYA
Walaupun menghadapi pelbagai rintangan dan halangan, Ustaz Mustafa tetap berada di dalam saf perjuangannya dan tidak meninggalkan jamaah sehinggalah beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir. Pemergian beliau merupakan satu kehilangan besar buat kita, namun begitu, tangisan bukanlah jalan penyelesaiannya.
Ustaz
Mustafa Masyhur telah meninggalkan banyak panduan melalui buku-buku beliau.
Kita seharusnya boleh mengambil ‘ibrah’ (pelajaran) daripada
karya-karya tersebut untuk terus menyuburkan jalan dakwah ini. Semangat kental
dan ketabahan beliau perlu kita jadikan pembakar semangat agar kita terus ‘thabat’
(teguh) di jalan ini insyaAllah.
Itulah tanah Mesir, bumi kinanah, bahkan umat Islam telah kehilangan seorang ulama' Islam pada zaman ini, seorang lelaki yang sanggup memikul suka duka umat dan bendera dakwah Islamiyah sejak 60 tahun lalu dan berbilang generasi telah terdidik di tangannya melalui penulisan buku 'Fiqh Dakwah'.
Beliaulah orang yang terbaik yang mampu mengupas isu ini kerana beliau telah menghayatinya dengan sendiri sejak zaman muda lagi ketika bersama pengasas Ikhwanul Muslimin, Imam Hasan Al Banna lebih kurang 10 tahun sebelum kesyahidannya.
Sesungguhnya Ustaz Mustafa Masyhur telah menghabiskan kehidupannya dengan sejarah hidup mengikut Islam. Walaupun berdepan dengan pelbagai ujian dan penyiksaan namun beliau tetap teguh di atas jalan dakwah tanpa putus asa atau berpaling tadah sehingga beliau bertemu Allah swt pada hari-hari yang penuh keberkatan.
Itulah tanah Mesir, bumi kinanah, bahkan umat Islam telah kehilangan seorang ulama' Islam pada zaman ini, seorang lelaki yang sanggup memikul suka duka umat dan bendera dakwah Islamiyah sejak 60 tahun lalu dan berbilang generasi telah terdidik di tangannya melalui penulisan buku 'Fiqh Dakwah'.
Beliaulah orang yang terbaik yang mampu mengupas isu ini kerana beliau telah menghayatinya dengan sendiri sejak zaman muda lagi ketika bersama pengasas Ikhwanul Muslimin, Imam Hasan Al Banna lebih kurang 10 tahun sebelum kesyahidannya.
Sesungguhnya Ustaz Mustafa Masyhur telah menghabiskan kehidupannya dengan sejarah hidup mengikut Islam. Walaupun berdepan dengan pelbagai ujian dan penyiksaan namun beliau tetap teguh di atas jalan dakwah tanpa putus asa atau berpaling tadah sehingga beliau bertemu Allah swt pada hari-hari yang penuh keberkatan.
QUDWAH DI BULAN RAMADHAN
Berikut adalah wawancara khas bersama anak perempuan Al-Marhum Ustaz
Mustafa Masyhur, tentang pengalaman berpuasa bersama-sama dengan ayahnya yang
tercinta.
Boleh kongsikan bersama kami
bagaimana beliau melatih kamu berpuasa?
Saya sudah mula berpuasa sejak
usia kecil, seingat saya ketika berumur 4-5 tahun, ketika ayah masih di dalam
tahanan penjara. Beliau sering menggalakkan kami dengan puasa sunat
(Isnin-Khamis dan 3 hari setiap pertengahan bulan). Beliau juga memberikan
nasihat dan mengikuti perkembangan setiap orang ahli keluarganya.
Bolehkah kamu ceritakan
bagaimana jadual beliau bersama keluarga sepanjang Ramadhan?
Pada hakikatnya, hari-harinya
pada bulan Ramadhan tidak berbeza dengan hari-hari di bulan lain dalam amalan
ibadah seperti tilawah Al-Qur’an, puasa, sedekah dan qiamullail.
Qiamullail beliau semuanya
sama pada setiap masa sekalipun bukan dalam bulan Ramadhan. Beliau mentarbiyah
kami dengan perkara ini meskipun ada juga amalan tambahan seperti perjumpaan
sebelum Maghrib untuk membaca Mathurat dan tilawah Al-Qur’an.
Kami sekeluarga akan bangun
sejam setengah sebelum Subuh untuk Qiamullail dan sahur bersama-sama.
Kadangkala kami akan duduk beribadah sehingga matahari terbit (Syuruq).
Apakah nilai-nilai tarbawi
yang beliau tumpukan untuk ditanam dalam jiwa kamu sepanjang Ramadhan?
Banyak.
a. Menjaga hubungan keluarga.
b. Bersifat pemurah.
c. Tidak membazir dalam makanan.
d. Berasa cukup dengan pembahagian Allah swt.
e. Beliau juga sangat menitikberatkan supaya pengisian masa yang berharga,
lebih-lebih lagi dakwah semasa Ramadhan adalah satu peluang keemasan.
f. Begitu juga sifat bertolak ansur dan berkasih sayang disemai pada bulan
yang mulia ini.
Bagaimana pula jadual dakwah
beliau pada bulan Ramadhan?
Beliau sangat sibuk pada bulan
Ramadhan dengan perjumpaan dengan ikhwah-ikhwah samada di Kaherah ataupun di
daerah-daerah lain.
Beliau sering berbuka puasa bersama
ikhwah-ikhwah dan sedikit sahaja hari untuk beliau berbuka puasa bersama
keluarga.
Beliau terlalu sedikit berehat
dan tidak melepaskan waktu berlalu tanpa dakwah. Baginya dakwah kepada Allah
swt merupakan bekalan sepanjang jalan dakwah.
Adakah beliau membiasakan
amalan tertentu pada bulan Ramadhan?
Ya.
a. Beliau sentiasa menghubungi saudara mara dan ahli keluarga pada malam
pertama Ramadhan.
b. Beliau juga selalu mengagihkan buah tamar / kurma kepada rakan dan jiran
tetangga.
c. Beliau tidak akan ketinggalan menghadiri majlis berbuka puasa bersama
ahli keluarga yang lain.
d. Beliau juga akan solat Hari Raya Aidil Fitri di kampung halaman dan
mengimami penduduk kampungnya.
e. Selepas itu, beliau akan beramah mesra dengan mereka sambil menyampaikan
mesej Islam yang syumul.
PENINGGALAN MUTIARA HIKMAH
Di antara
mutiara-mutiara kalimah hikmahnya yang sentiasa segar dalam pemikiran para
pendakwah selepasnya adalah seperti berikut :
PERTAMA :
“Jalan dakwah hanya satu. Jalan inilah yang dilalui
oleh Rasulullah saw dan para sahabat baginda. Demikian juga kita dan para
pendokong dakwah, sama-sama melaluinya berpandukan taufik dari Allah swt. Kita
dan mereka melaluinya berbekalkan iman, amal, mahabbah (kasih sayang) dan
ukhuwwah (persaudaraan).
Rasulullah saw menyeru mereka kepada iman dan amal,
kemudian menyatupadukan hati-hati mereka di atas dasar mahabbah dan ukhuwwah.
Berpadulah kekuatan iman, kekuatan akidah dan kekuatan persatuan. Jadilah
jamaah mereka jamaah yang ideal sebagai model. Kalimahnya mesti lahir dan
dakwahnya pasti menang walaupun ditentang oleh seluruh penghuni muka bumi ini.”
KEDUA :
“Jalan dakwah tidak ditaburi dengan bunga-bunga,
tetapi merupakan satu jalan yang susah dan panjang kerana sesungguhnya antara
yang hak dengan yang batil ada pertentangan yang nyata.
a.
Ia memerlukan kesabaran dan ketekunan memikul bebanan yang berat.
b.
Ia memerlukan kemurahan hati, pemberian dan pengorbanan tanpa
mengharapkan hasil yang segera tanpa putus asa dan putus harapan.
c.
Ia adalah usaha dan kerja yang berterusan dan hasilnya terserah kepada
Allah di waktu yang dikehendakiNya.”
KETIGA :
“Wasilah dan langkah-langkah umum dalam dakwah tidak
berubah, tidak bertukar ganti dan tidak melampaui tiga perkara ini :
1) ‘Imanul amiq’
(Iman yang mendalam)
2) ‘Takwin
daqiq’ (Pembentukan yang rapi dan teliti)
3) ‘Amal
mutawaasil’ (Usaha dan amal yang berterusan)
Dengan wasilah-wasilah inilah, amal dan usaha yang
berterusan tetapi beransur-ansur mewujudkan serta membentuk individu, rumahtangga
dan masyarakat yang muslim.
Dari situ dapatlah disediakan dasar dan asas Islam
yang teguh dan kuat untuk menegakkan pemerintahan Islam (daulah Islam) di
sebuah negara umat Islam lalu dicantumkan dengan daulah-daulah Islam di seluruh
dunia untuk membangunkan daulah Islam sedunia iaitu kerajaan Islam yang
merangkumi seluruh dunia Islam yang bersatu di bawah satu Khilafah Islamiah.
Ia bertanggungjawab untuk memimpin seluruh dunia,
menjadi guru dunia dan mengarahkan perjalanannya demi kebahagiaan seluruh manusia
dengan ayat-ayat Allah sehingga tiada lagi fitnah dan agama itu seluruhnya hanya
untuk Allah.”
KEEMPAT :
“Satu dari sifat yang utama dan paling penting kepada
pendokong dakwah ialah dia mesti menjadi contoh dan teladan yang baik bagi
Islam yang diserukannya.
a.
Dia mesti menunaikan segala rukun Islam, mengikuti sunnah dan cara hidup
Rasulullah saw.
b.
Dia menjauhi segala perkara yang syubhah dan meragukan.
c.
Dia menjauhi segala perkara yang haram.
d.
Dia sentiasa mengingati Allah dalam setiap perkara yang kecil atau
besar.
e.
Di dalam rumahtangga, ahlinya mestilah beriltizam dengan segala ajaran
Islam dan menjaga adab-adabnya.
Sesungguhnya keikhlasan pendokong dakwah dan kebulatan
hatinya kerana Allah dan bagi dakwah Allah merupakan satu faktor yang sangat
penting supaya dakwahnya berjaya menembusi dan menawan hati orang-orang yang
diseru lantas mereka dengan senang hati menyambut baik seruan itu.
Mereka akan terpesona dengan seruannya jika dilakukan
dengan penuh keikhlasan dan tidak dicampur-adukkan dengan tujuan lain atau
disadur dengan kepentingan duniawi.
1.
Dia bercakap untuk dakwah.
2.
Dia berjalan kerana dakwah.
3.
Hidupnya adalah untuk dakwah, kerana dakwah dan bersama dengan dakwah.”
KELIMA :
“Mutu jamaah bergantung kepada
mutu ‘harakah’ (gerakan), mutu ‘harakah’ bergantung
kepada mutu ‘musyarakah’ (pergaulan), mutu ‘musyarakah’ bergantung
kepada mutu ‘muhawarah’ (komunikatif, saling mempunyai sikap
keterbukaan) dan mutu ‘muhawarah’ bergantung kepada bagaimana mutu
ukhuwahnya (persaudaraannya)”.
Ya Allah,
berilah kami petunjuk dan kemudahan untuk kami menjalani jalan dakwah ini berpandukan
fiqh dakwah yang sahih dan terang sehingga kami benar-benar dapat berjalan di
atasnya sebagaimana perjalanan para salafus soleh yang diberi keberkatan
olehMu.
Ameen Ya
Rabbal Alameen
WAS