Yang
menjadi persoalan hanyalah bagaimanakah tindakan kita untuk kerja-kerja dakwah
ini dan tentunya Allahlah yang sentiasa
memudahkan setiap langkah-langkah kita dalam perjalanan dakwah yang panjang dan
tiada hentinya ini.
Perlu
kita ingatkan bahwa dakwah pasti akan mencapai kemenangan samada dengan atau
tanpa kita. Maka, keterlibatan kita dalam dakwah adalah suatu pilihan dan
terpulang kepada kita samada hendak menjadi :
a. Penonton.
b. Pemain utama.
c. Sekadar komentator dakwah.
Semoga
Allah berkenan menjadikan diri kita sebagai sebahagian dari pelaksana bagi kemenangan
dakwah itu.
Firman
Allah swt :
“Wahai orang-orang yang beriman, barangsiapa di antara kamu yang murtad dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan merekapun mencintaiNya, yang bersikap lemah lembut terhadap orang yang mukmin, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad dijalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah kurniaan Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya), lagi Maha Mengetahui.” (QS Al-Maidah : 54)
Sejarah sentiasa berulang dan dalam pengulangan peristiwa sejarah itu terdapat cerita tentang keadaan umat manusia yang berulang kali menyimpang dari jalan yang benar dan berulang kali pula datang kelompok lain yang menyeru mereka untuk kembali ke jalan yang lurus.
“Wahai orang-orang yang beriman, barangsiapa di antara kamu yang murtad dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan merekapun mencintaiNya, yang bersikap lemah lembut terhadap orang yang mukmin, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad dijalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah kurniaan Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya), lagi Maha Mengetahui.” (QS Al-Maidah : 54)
Sejarah sentiasa berulang dan dalam pengulangan peristiwa sejarah itu terdapat cerita tentang keadaan umat manusia yang berulang kali menyimpang dari jalan yang benar dan berulang kali pula datang kelompok lain yang menyeru mereka untuk kembali ke jalan yang lurus.
Rasulullah saw memberi pencerahan terhadap perkara
ini sebagaimana hadith berikut :
“Rasulullah saw membuat garisan dengan tangannya lalu bersabda, ‘Ini jalan Allah yang lurus.’ Lalu baginda membuat garisan-garisan di kanan kirinya, kemudian bersabda, ‘Ini adalah jalan-jalan yang sesat, tidak satu pun dari jalan-jalan ini kecuali di dalamnya terdapat syaitan yang menyeru kepadanya. Seterusnya baginda membaca firman Allah swt, ‘Dan bahwa (yang Kami perintahkan ini) adalah jalanKu yang lurus maka ikutilah dia janganlah kamu mengikuti jalan-jalan (yang lain) kerana jalan-jalan itu menceraiberaikan kamu dari jalanNya. Yang demikian itu diperintahkan oleh Allah kepadamu agar kamu bertaqwa.” (QS Al-An’am : 153) (HR Ahmad dan Nasa’ie)
Begitu hebat Rasulullah saw melakukan pengajaran pada umatnya melalui sebuah grafik bervisual sehingga para penuntut ilmu yang kuat daya visualnya akan menangkap kuat kesan itu pada kotak pemikiran mereka.
Garisan yang lurus itu telah diterokai oleh Nabi Nuh as, Hud as, Soleh as, Ibrahim as, Luth as, Syu’aib as dan para nabi beserta para pengikutnya. Mereka semua adalah kelompok reformis yang berusaha untuk mengubah keadaan ruh masyarakat yang telah lesu agar menjadi segar kembali.
Sedangkan orang-orang yang berada di garisan yang ada di kanan dan di kiri garisan yang lurus itu adalah penyembah berhala, peliwat, pembunuh unta betina milik Allah, pedagang yang curang dan kaum penyimpang lainnya.
Hati boleh menjadi berkarat dan keadaan umat boleh menjadi keruh. Oleh yang demikian, ia perlu disegarkan kembali.
Ketika datang seseorang mengeluh betapa hari-hari kebelakangannya dilanda perasaan jemu sehingga Ibnu Mas’ud menasihati orang itu agar :
“Rasulullah saw membuat garisan dengan tangannya lalu bersabda, ‘Ini jalan Allah yang lurus.’ Lalu baginda membuat garisan-garisan di kanan kirinya, kemudian bersabda, ‘Ini adalah jalan-jalan yang sesat, tidak satu pun dari jalan-jalan ini kecuali di dalamnya terdapat syaitan yang menyeru kepadanya. Seterusnya baginda membaca firman Allah swt, ‘Dan bahwa (yang Kami perintahkan ini) adalah jalanKu yang lurus maka ikutilah dia janganlah kamu mengikuti jalan-jalan (yang lain) kerana jalan-jalan itu menceraiberaikan kamu dari jalanNya. Yang demikian itu diperintahkan oleh Allah kepadamu agar kamu bertaqwa.” (QS Al-An’am : 153) (HR Ahmad dan Nasa’ie)
Begitu hebat Rasulullah saw melakukan pengajaran pada umatnya melalui sebuah grafik bervisual sehingga para penuntut ilmu yang kuat daya visualnya akan menangkap kuat kesan itu pada kotak pemikiran mereka.
Garisan yang lurus itu telah diterokai oleh Nabi Nuh as, Hud as, Soleh as, Ibrahim as, Luth as, Syu’aib as dan para nabi beserta para pengikutnya. Mereka semua adalah kelompok reformis yang berusaha untuk mengubah keadaan ruh masyarakat yang telah lesu agar menjadi segar kembali.
Sedangkan orang-orang yang berada di garisan yang ada di kanan dan di kiri garisan yang lurus itu adalah penyembah berhala, peliwat, pembunuh unta betina milik Allah, pedagang yang curang dan kaum penyimpang lainnya.
Hati boleh menjadi berkarat dan keadaan umat boleh menjadi keruh. Oleh yang demikian, ia perlu disegarkan kembali.
Ketika datang seseorang mengeluh betapa hari-hari kebelakangannya dilanda perasaan jemu sehingga Ibnu Mas’ud menasihati orang itu agar :
1. Membaca
Al-Qur’an.
2. Mendatangi
majlis ilmu.
3. Bersunyi-sunyi
menghadapi Allah di malam yang gelap.
Pesanannya kepada orang itu adalah :
“Hati
boleh menjadi jemu. Mintalah kepada Allah akan hati yang segar.”
Oleh kerana itu, ruh umat ini juga boleh menjadi lesu apabila berlakunya penyimpangan di kalangan mereka.
Oleh kerana itu, ruh umat ini juga boleh menjadi lesu apabila berlakunya penyimpangan di kalangan mereka.
Imam Hasan Al-Banna juga melakukan usaha penjelmaan
semula pada ruh umat ketika beliau berpesan kepada barisan pendakwah yang
ikhlas :
“Kamu adalah ruh baru di tengah-tengah
umat.”
Ini adalah di antara sebuah ungkapan yang terkenal
di kalangan para pendakwah.
Ruh baru adalah suatu kelompok istimewa yang menyeru perkara-perkara yang ma’ruf kepada umatnya dan mencegah berlakunya kemungkaran.
“Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma’ruf dan mencegah dari yang mungkar; merekalah orang-orang yang beruntung.” (QS Ali-Imran : 104)
Ruh baru inilah yang disebut oleh Allah dalam surah Al-Maidah ayat 54 di atas di mana mereka akan didatangkan apabila umat manusia telah “membelakangi” agama yang lurus.
Dalam ayat tersebut, Allah swt telah menjelaskan tentang ciri-ciri generasi yang berusaha untuk mengubah keadaan masyarakat tersebut.
Ruh baru adalah suatu kelompok istimewa yang menyeru perkara-perkara yang ma’ruf kepada umatnya dan mencegah berlakunya kemungkaran.
“Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma’ruf dan mencegah dari yang mungkar; merekalah orang-orang yang beruntung.” (QS Ali-Imran : 104)
Ruh baru inilah yang disebut oleh Allah dalam surah Al-Maidah ayat 54 di atas di mana mereka akan didatangkan apabila umat manusia telah “membelakangi” agama yang lurus.
Dalam ayat tersebut, Allah swt telah menjelaskan tentang ciri-ciri generasi yang berusaha untuk mengubah keadaan masyarakat tersebut.
Tiga perkataan yang merangkumi ciri-ciri kelompok
tersebut adalah :
a. Cinta.
b. Keharmonian.
c. Amal
atau kerja.
PERTAMA : CINTA
Golongan yang bekerja dengan cinta itu digambarkan oleh Allah swt dengan kata-kata :
Golongan yang bekerja dengan cinta itu digambarkan oleh Allah swt dengan kata-kata :
“kaum yang Allah mencintai mereka dan
merekapun mencintai-Nya.”
Adalah suatu kemestian bahwa cinta yang suci itu
tetap berada di muka bumi.
Apabila umat manusia membangkang, membelakangi agama
yang lurus dan menyia-nyiakan kekuatan cinta kepada Allah swt, maka boleh
dipastikan bahwa umat tersebut berada di hujung kemusnahannya. Ini adalah janji
Allah bahwa Ia akan menggantikan mereka dengan golongan yang menjaga hubungan cinta
ini.
Cinta kepada Allah tentulah memiliki berbagai keterikatannya. Ia boleh berupa aktiviti :
Cinta kepada Allah tentulah memiliki berbagai keterikatannya. Ia boleh berupa aktiviti :
1. Mencintai
Rasulullah kerana Allah.
2. Mencintai
ibubapa kerana Allah.
3. Mencintai
jihad kerana Allah.
4. Mencintai
objek dakwah kerana Allah.
Cinta kepada Allah wujud dalam berbagai dimensi
aktiviti manusia yang diniatkan untuk mencari ridha Allah. Maka penuhlah
gerakan generasi pengubah itu dengan nyalaan cinta.
Sebagai timbal baliknya, Allah swt juga mencintai generasi pengubah. Bahkan tindakbalas Allah lebih cepat dari manusia. Cinta Allah swt meskipun tidak mungkin diterjemahkan dalam bentuk kuantiti, namun yang pasti ianya lebih besar dari cinta manusia dengan segala keterbatasannya. Keyakinan seperti ini dapat difahami melalui hadith qudsi berikut :
“Aku sesuai dengan sangkaan hamba-Ku, dan Aku bersamanya jika dia mengingati-Ku. Jika dia mengingati-Ku dalam dirinya, pasti Aku mengingatinya dalam diri-Ku. dan jika dia mengingati-Ku dalam suatu himpunan (majlis), pasti Aku mengingatinya dalam majlis yang lebih baik dari mereka. Dan jika dia mendekatiku sejengkal, pasti Aku mendekatinya sehasta, dan jika dia mendekati Aku sehasta, pasti Aku mendekatinya sedepa. Dan jika dia datang kepada-Ku berlari, pasti Aku datang kepadanya berlari-lari kecil.” (HR Bukhari)
KEDUA : KEHARMONIAN
Ada satu falsafah hidup yang terkenal dari negara Cina iaitu : Yin Yang.
Sebagai timbal baliknya, Allah swt juga mencintai generasi pengubah. Bahkan tindakbalas Allah lebih cepat dari manusia. Cinta Allah swt meskipun tidak mungkin diterjemahkan dalam bentuk kuantiti, namun yang pasti ianya lebih besar dari cinta manusia dengan segala keterbatasannya. Keyakinan seperti ini dapat difahami melalui hadith qudsi berikut :
“Aku sesuai dengan sangkaan hamba-Ku, dan Aku bersamanya jika dia mengingati-Ku. Jika dia mengingati-Ku dalam dirinya, pasti Aku mengingatinya dalam diri-Ku. dan jika dia mengingati-Ku dalam suatu himpunan (majlis), pasti Aku mengingatinya dalam majlis yang lebih baik dari mereka. Dan jika dia mendekatiku sejengkal, pasti Aku mendekatinya sehasta, dan jika dia mendekati Aku sehasta, pasti Aku mendekatinya sedepa. Dan jika dia datang kepada-Ku berlari, pasti Aku datang kepadanya berlari-lari kecil.” (HR Bukhari)
KEDUA : KEHARMONIAN
Ada satu falsafah hidup yang terkenal dari negara Cina iaitu : Yin Yang.
Ringkasnya, Yin Yang menggambarkan dua karakter yang
berlawanan, namun mampu membangun dan membentuk keharmonian.
Gambaran karakter berlawanan namun membangun keharmonian itulah yang ada pada watak generasi pengubah.
Gambaran karakter berlawanan namun membangun keharmonian itulah yang ada pada watak generasi pengubah.
Karakternya adalah :
“yang bersikap lemah lembut terhadap
orang yang mukmin, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir.”
Kelembutan dan watak keras bersepadu pada sebuah peribadi
dan tersalur pada objek yang tepat.
Islam mengenali keharmonian dari dua karakter yang berlawanan ini.
Islam mengenali keharmonian dari dua karakter yang berlawanan ini.
Misalnya :
a. Islam
menyuruh manusia mencari akhirat, namun melarang untuk melupakan dunia.
b.
Ada istilah bagi tentera Islam
iaitu “Rahib di malam hari, dan
penunggang kuda yang hebat di siang hari.”
Begitulah ramuan yang wujud dalam karakter lembut
dan tegas dari seorang ahli generasi pengubah iaitu ianya sebuah keharmonian
cara penyikapan.
Kelembutan ia praktikkan pada sesama mukmin yang
hatinya terikat pada Allah swt dan ketegasan ia lampiaskan pada manusia yang
tidak mahu tunduk kepada peraturan Allah swt.
Namun watak keras dan tegas itu bukan bererti menghapuskan kewajiban bersikap adil dan berlaku baik pada orang kafir.
“Allah tiada melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tiada memerangimu kerana agama dan tidak (pula) mengusir kamu dari negerimu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil.” (QS Al Mumtahanah : 8)
Pada tahap perlaksanaan, semua itu bersifat anjal.
Namun watak keras dan tegas itu bukan bererti menghapuskan kewajiban bersikap adil dan berlaku baik pada orang kafir.
“Allah tiada melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tiada memerangimu kerana agama dan tidak (pula) mengusir kamu dari negerimu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil.” (QS Al Mumtahanah : 8)
Pada tahap perlaksanaan, semua itu bersifat anjal.
Perkataan “a-‘izzatin” (bererti kemuliaan,
kekuatan atau kewibawaan; dalam ayat ini diterjemahkan dengan “bersikap
keras kepada orang kafir”) ini mestilah diterapkan dalam semua dimensi.
1. Umat
Islam memiliki ‘izzah dalam ekonomi sehingga tidak ditindas oleh kaum kafir
pendatang.
2. Umat
Islam memiliki ‘izzah dalam kekuatan ketenteraan sehingga tidak ditindas oleh negara
kafir yang berjiran.
3. Umat
Islam memiliki ‘izzah dalam pendidikan sehingga tidak perlu menempuh
perjalanan yang jauh ke negara kafir yang begitu rosak moralnya hanya demi
mendapatkan gelaran dalam bidang pendidikan.
Generasi pengubah mestilah bersedia untuk mengisi
berbagai dimensi kehidupan dengan kemuliaan umat Islam sehingga karakter “a-‘izzatin
‘alal kafirin”, dapat dipenuhi.
KETIGA : AMAL ATAU KERJA
Ciri yang terakhir adalah karakter pekerja :
Ciri yang terakhir adalah karakter pekerja :
“Yang
berjihad dijalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka
mencela.”
Jihad memerlukan kerja kuat dan mental yang waja kerana jihad sentiasa dibayangi oleh celaan orang yang suka mencela.
Jihad memerlukan kerja kuat dan mental yang waja kerana jihad sentiasa dibayangi oleh celaan orang yang suka mencela.
Perhatikanlah bagaimana orang-orang munafik Madinah
mengolok-olokkan kaum muslimin setelah pulang dari perang Uhud.
Celaan orang munafik ini ibarat garam yang ditabur
di atas luka yang diperolehi dari medan jihad. Mereka dengan sombongnya
menganggap orang muslim tidak mengerti taktik berperang dan berkata sekiranya
orang munafik itu yang ada di medan perang, tentu umat muslim tidak dilanda
kekalahan. Ini adalah satu celaan yang menyakitkan.
Namun, respon dari celaan itu adalah dengan tetap berjihad hingga datang suatu pembuktian dan jaraknya tidak terlalu jauh dari celaan orang kafir itu hingga Rasulullah saw dengan jihad baginda itu mampu menaklukkan Makkah. Fokus bekerja dan pembuktian itu datang atas kehendak Allah swt.
Begitulah karakter generasi pengubah di mana mereka adalah generasi pekerja yang berusaha melawan arus dengan mengajak umat kembali ke jalan yang lurus dan ini adalah sesuatu yang tidak popular di tengah-tengah masyarakat yang telah membelakangi agamanya.
Namun, respon dari celaan itu adalah dengan tetap berjihad hingga datang suatu pembuktian dan jaraknya tidak terlalu jauh dari celaan orang kafir itu hingga Rasulullah saw dengan jihad baginda itu mampu menaklukkan Makkah. Fokus bekerja dan pembuktian itu datang atas kehendak Allah swt.
Begitulah karakter generasi pengubah di mana mereka adalah generasi pekerja yang berusaha melawan arus dengan mengajak umat kembali ke jalan yang lurus dan ini adalah sesuatu yang tidak popular di tengah-tengah masyarakat yang telah membelakangi agamanya.
Oleh yang demikian, bersedialah dan jangan takut
dengan celaan orang yang suka mencela!
Ulama’ telah menerangkan bahwa jihad wujud dalam berbagai dimensi kehidupan umat Islam.
Ulama’ telah menerangkan bahwa jihad wujud dalam berbagai dimensi kehidupan umat Islam.
a. Ada
jihad dalam bentuk ekonomi.
b. Ada
jihad dalam bentuk mencari ilmu.
Namun, tentulah jihad yang utama adalah berbentuk konfrontasi
termasuk menyiapkan kekuatan yang mampu menggentarkan musuh Allah.
Untuk mengubah masyarakat memerlukan jihad dalam berbagai aspek kehidupan.
Untuk mengubah masyarakat memerlukan jihad dalam berbagai aspek kehidupan.
Di saat masyarakat sudah terbiasa dengan ekonomi
riba, tidak ada cara lain mengubahnya melainkan dengan jihad.
Di saat masyarakat berpandangan sekular disebabkan
oleh kurikulum yang dilalui mereka dalam pembelajaran, maka jalan jihad adalah
cara untuk mengubah kurikulum pendidikan.
Begitulah jihad diperlukan dalam berbagai dimensi
kehidupan yang lain.
Jadi, terpulang kepada kita untuk memilihnya samada ingin menjadi generasi yang diganti, atau menjadi generasi pengganti / pengubah kerana syarat-syaratnya sudah jelas.
Jadi, terpulang kepada kita untuk memilihnya samada ingin menjadi generasi yang diganti, atau menjadi generasi pengganti / pengubah kerana syarat-syaratnya sudah jelas.
Namun ramai manusia yang tidak sedar
bahwa Islam datang dengan dua tarikan :
1. Tarikan kebenaran yang bersifat abadi.
2. Tarikan manusia muslim yang bersifat sementara.
Pada setiap momentum sejarah di mana
kedua-dua tarikan ini bertemu, Islam sentiasa berada di puncak kekuatan dan
kejayaannya.
Suatu yang perlu difikirkan adalah Islam
memang tidak akan pernah kehilangan tarikan kebenarannya kerana kebenarannya bersifat
abadi. Namun, ia kini masih kehilangan tarikan kemanusiaannya.
Bagi menjadikan muslim sebagai tarikan Islam, maka kita perlu mempertemukan manusia-manusia muslim itu dengan hakikat kecemerlangan dirinya melalui batu-batu tanda dalam perjalanan kehidupannya.
BATU TANDA PERTAMA : KONSEP DIRI
Konsep diri adalah suatu kesedaran peribadi yang utuh, kuat, jelas dan mendalam tentang :
Bagi menjadikan muslim sebagai tarikan Islam, maka kita perlu mempertemukan manusia-manusia muslim itu dengan hakikat kecemerlangan dirinya melalui batu-batu tanda dalam perjalanan kehidupannya.
BATU TANDA PERTAMA : KONSEP DIRI
Konsep diri adalah suatu kesedaran peribadi yang utuh, kuat, jelas dan mendalam tentang :
a.
Visi dan misi hidup.
b. Pilihan jalan hidup beserta prinsip dan nilai yang membentuknya.
c.
Peta potensi diri.
d. Keupayaan diri.
e.
Kecemerlangan diri.
f.
Peranan yang menjadi wilayah
perlaksanaan dan sumbangan.
g. Rancangan amal dan karya yang unggul.
Konsep diri menciptakan perasaan terarah
dalam struktur kesedaran peribadi kita di mana perasaan terarah ini adalah
salah satu dari hakikat kecemerlangan.
Konsep diri manusia Muslim adalah kesedaran yang mempertemukan antara :
Konsep diri manusia Muslim adalah kesedaran yang mempertemukan antara :
1. Kehendak-kehendaknya sebagai manusia.
2. Model manusia Muslim yang ideal dan sejagat dengan keupayaan
dirinya yang nyata dan unik.
3. Nilai-nilai Islam yang komprehensif dan bersepadu dengan
keunikan-keunikan peribadinya sebagai individu.
4. Ruang amal dan ciptaan yang disediakan Islam dengan kemampuan peribadinya
untuk beramal dan berkarya.
5. Idealisma Islam dengan realiti peribadinya.
BATU TANDA KEDUA : CAHAYA
FIKIRAN
Perubahan, perbaikan dan pengembangan keperibadian mestilah sentiasa dimulai dari fikiran kita.
Perubahan, perbaikan dan pengembangan keperibadian mestilah sentiasa dimulai dari fikiran kita.
Ini adalah kerana tindakan, perilaku,
sikap dan kebiasaan kita sesungguhnya ditentukan oleh fikiran-fikiran yang
memenuhi kotak pemikiran kita.
Bukan hanya itu, semua emosi atau
perasaan yang kita rasakan dalam jiwa kita seperti kegembiraan dan kesedihan,
kemarahan dan ketenangan, juga ditentukan oleh fikiran-fikiran kita.
Kita sesungguhnya adalah apa yang kita fikirkan.
Maka, kekuatan keperibadian kita akan terbangun di saat kita mulai memikirkan :
Maka, kekuatan keperibadian kita akan terbangun di saat kita mulai memikirkan :
a.
Fikiran-fikiran kita sendiri.
b. Cara kita berfikir.
c.
Kemampuan berfikir kita.
d. Bagaimana seharusnya kita berfikir.
Benih dari setiap karya-karya besar yang
kita saksikan dalam sejarah sentiasa terlahir pertama kalinya di sana iaitu di
alam fikiran kita. Itulah ruang pertama dari semua kenyataan hidup yang telah
kita saksikan.
BATU TANDA KETIGA : KEKUATAN TEKAD
BATU TANDA KETIGA : KEKUATAN TEKAD
Tekad adalah jambatan di mana fikiran-fikiran
masuk dalam wilayah fizikal dan menjelma menjadi tindakan.
Tekad adalah tenaga bagi jiwa yang
memberikan kekuatan kepada fikiran untuk merubahnya menjadi tindakan.
Fikiran tidak akan pernah berakhir dengan tindakan jika ia tidak turun dalam wilayah hati dan berubah menjadi keyakinan dan kemahuan serta kemudiannya membulat menjadi tekad.
Fikiran tidak akan pernah berakhir dengan tindakan jika ia tidak turun dalam wilayah hati dan berubah menjadi keyakinan dan kemahuan serta kemudiannya membulat menjadi tekad.
Apabila ia menjelma menjadi tekad, maka
ia akan memperolehi tenaga yang akan merangsang dan menggerakkan tubuh untuk
melakukan perintah-perintah fikiran.
Apabila tekad itu kuat dan membaja, maka tubuh tidak akan sanggup menolak perintah-perintah fikiran tersebut.
Apabila tekad itu kuat dan membaja, maka tubuh tidak akan sanggup menolak perintah-perintah fikiran tersebut.
Namun, apabila tekad itu lemah, maka
daya rangsangan dan gerakannya terhadap tubuh tidak kuat sehingga perintah-perintah fikiran itu
tidak begitu berwibawa untuk dilaksanakan oleh tubuh kita.
Maka, kekuatan dan kelemahan keperibadian seseorang sangat ditentukan oleh sebesar mana tekadnya yang merupakan tenaga jiwa dalam dirinya. Tekad yang membaja akan meluluskan setiap fikiran di seluruh prosedur kejiwaan dan segera merubahnya menjadi tindakan.
BATU TANDA KEEMPAT : KELUHURAN SIFAT
Sesungguhnya, semua kekuatan dalaman samada konsep diri, fikiran dan tekad yang telah kita bangunkan dalam diri kita, sepatutnya berakhir pada kemunculan sifat-sifat keluhuran.
Maka, kekuatan dan kelemahan keperibadian seseorang sangat ditentukan oleh sebesar mana tekadnya yang merupakan tenaga jiwa dalam dirinya. Tekad yang membaja akan meluluskan setiap fikiran di seluruh prosedur kejiwaan dan segera merubahnya menjadi tindakan.
BATU TANDA KEEMPAT : KELUHURAN SIFAT
Sesungguhnya, semua kekuatan dalaman samada konsep diri, fikiran dan tekad yang telah kita bangunkan dalam diri kita, sepatutnya berakhir pada kemunculan sifat-sifat keluhuran.
Kecemerlangan seseorang di dalam kehidupan
sesungguhnya berasal (salah satunya) dari hakikat keluhuran budi pekertinya.
Dari hakikat keluhuran itu, semua
nilai-nilai kemanusiaan yang mulia terjalin menjadi satu kesatuan dan
menampakkan diri dalam bentuk sifat-sifat terpuji.
Sifat-sifat itulah yang akan nampak di permukaan keperibadian kita mewakili keseluruhan tarikan kekuatan keperibadian yang kita miliki, yang sebahagiannya terpendam di kedalaman dasar keperibadian kita.
Sifat-sifat itulah yang akan nampak di permukaan keperibadian kita mewakili keseluruhan tarikan kekuatan keperibadian yang kita miliki, yang sebahagiannya terpendam di kedalaman dasar keperibadian kita.
Kekuatan tarikan sifat-sifat keluhuran
itu umpama sihir yang akan menaklukkan akal dan hati orang-orang yang ada di
sekitarnya atau yang berhubungan dengannya secara langsung.
Setiap sifat memiliki akar tersendiri yang terhunjam di kedalaman fikiran dan emosi kita.
Setiap sifat memiliki akar tersendiri yang terhunjam di kedalaman fikiran dan emosi kita.
Seperti juga sebuah pokok, sifat-sifat
itu tersusun sedemikian rupa di mana sebahagian mereka melahirkan sebahagian
yang lain.
Ada sejumlah sifat-sifat tertentu yang
berfungsi seperti akar pada pokok yang kemudiannya tumbuh berkembang menjadi
batang, dahan, ranting, daun dan buah.
Demikianlah kita tahu bahwa semua sifat
keluhuran berakar pada lima sifat iaitu :
1. Cinta kebenaran.
2. Kesabaran.
3. Kasih sayang.
4. Kedermawanan.
5. Keberanian.
BATU TANDA KELIMA :
PENGURUSAN ASET ASASI
Cita-cita besar, fikiran-fikiran besar
dan kemahuan-kemahuan besar sentiasa memerlukan daya dukung yang juga wasilahnya
besar. Salah satunya dalam bentuk pengelolaan dua aset asas secara baik, iaitu
kesihatan dan waktu.
Fizikal adalah kenderaan jiwa dan fikiran. Perintah-perintah fikiran dan kehendak-kehendak jiwa tidak akan terlaksana dengan baik apabila fizikal tidak berada dalam keadaan kesihatan yang terbaik.
Fizikal adalah kenderaan jiwa dan fikiran. Perintah-perintah fikiran dan kehendak-kehendak jiwa tidak akan terlaksana dengan baik apabila fizikal tidak berada dalam keadaan kesihatan yang terbaik.
Kadang-kadang, jumlah “penumpang”
yang menonggang fizikal kita melebihi kapasitinya dan membuatnya jadi goyang
namun, rawatan yang baik akan menciptakan keseimbangan yang rasional antara
muatan dan kapasiti kenderaan.
Waktu adalah kehidupan. Setiap manusia diberikan kehidupan sebagai batas masa kerja dalam jumlah yang berbeza-beza yang kemudiannya kita sebut dengan umur yang terbentang dari kelahiran hingga kematian.
Waktu adalah kehidupan. Setiap manusia diberikan kehidupan sebagai batas masa kerja dalam jumlah yang berbeza-beza yang kemudiannya kita sebut dengan umur yang terbentang dari kelahiran hingga kematian.
Tidak ada manusia yang mengetahui akhir
dari batas masa kerja itu yang kemudiannya kita sebut sebagai ajal. Hal ini
menciptakan suasana ketidakpastian, tetapi itulah aset paling berharga yang
kita miliki.
Ibarat menempuh sebuah perjalanan yang panjang, fizikal kita berfungsi sebagai kereta dan waktu yang terbentang jauh atau dekat seperti jalanraya.
Ibarat menempuh sebuah perjalanan yang panjang, fizikal kita berfungsi sebagai kereta dan waktu yang terbentang jauh atau dekat seperti jalanraya.
Seorang pemandu boleh menentukan destinasi
terakhir yang dituju, tetapi dia perlu menjamin bahwa kereta yang dipandunya
dan jalanraya yang akan dilaluinya benar-benar berada dalam keadaan yang baik.
Kesihatan dan waktu adalah dua unsur berharga kehidupan yang sangat terbatas, namun manusia-manusia cemerlang dan bermental pengubah sentiasa dapat meraih sesuatu secara maksimum dari semua keterbatasan yang melingkunginya.
BATU TANDA KEENAM : INTEGRASI SOSIAL
Kesihatan dan waktu adalah dua unsur berharga kehidupan yang sangat terbatas, namun manusia-manusia cemerlang dan bermental pengubah sentiasa dapat meraih sesuatu secara maksimum dari semua keterbatasan yang melingkunginya.
BATU TANDA KEENAM : INTEGRASI SOSIAL
Kemampuan beradaptasi dengan lingkungan
masyarakat di mana kita berada bukan sahaja merupakan ukuran kematangan peribadi
seseorang, tetapi ianya lebih dari itu kerana lingkungan sosial kita mestilah dipandang
sebagai wadah kita untuk menyemai semua kebaikan yang telah kita kembangkan
dalam diri kita.
Dengan cara pandang seperti ini, maka setiap diri kita akan membangunkan hubungan sosialnya dengan semangat penyertaan dan menebarkan bunga-bunga kebaikan di taman kehidupan masyarakat kita.
Dengan semangat ini, maka semua usaha kita untuk menciptakan keharmonian sosial menjadi nyata. Bukan sahaja dengannya kita dapat menyebarkan kebaikan yang tersimpan dalam diri kita, tetapi juga kerana kita menciptakan landasan yang kukuh untuk meraih kejayaan, keberkatan kehidupan dan kebahagiaan dalam hidup.
Jika kematangan peribadi merupakan landasan bagi kejayaan sosial, maka kejayaan sosial merupakan landasan bagi kejayaan lain dalam kehidupan seperti kejayaan profesyen.
BATU TANDA KETUJUH : SUMBANGAN
Kehadiran sosial kita tidak boleh berhenti pada tahap penyertaan. Perlu ada langkah yang lebih jauh dari sekadar penyertaan iaitu :
Dengan cara pandang seperti ini, maka setiap diri kita akan membangunkan hubungan sosialnya dengan semangat penyertaan dan menebarkan bunga-bunga kebaikan di taman kehidupan masyarakat kita.
Dengan semangat ini, maka semua usaha kita untuk menciptakan keharmonian sosial menjadi nyata. Bukan sahaja dengannya kita dapat menyebarkan kebaikan yang tersimpan dalam diri kita, tetapi juga kerana kita menciptakan landasan yang kukuh untuk meraih kejayaan, keberkatan kehidupan dan kebahagiaan dalam hidup.
Jika kematangan peribadi merupakan landasan bagi kejayaan sosial, maka kejayaan sosial merupakan landasan bagi kejayaan lain dalam kehidupan seperti kejayaan profesyen.
BATU TANDA KETUJUH : SUMBANGAN
Kehadiran sosial kita tidak boleh berhenti pada tahap penyertaan. Perlu ada langkah yang lebih jauh dari sekadar penyertaan iaitu :
a.
Karya besar yang kita sumbangkan
kepada masyarakat, yang berguna bagi kehidupan mereka.
b. Suatu usaha yang akan dicatat sebagai jejak sejarah kita.
c.
Suatu amal utama yang
membuatkan kita layak mendapatkan ridha Allah swt dan sebuah tempat terhormat
dalam syurga-Nya.
Sumbangan itu boleh kita berikan pada :
1. Wilayah pemikiran.
2. Wilayah profesionalisma.
3. Wilayah kepemimpinan.
4. Wilayah kewangan.
Namun, sumbangan apa pun yang hendak
kita berikan, seeloknya memenuhi dua syarat :
a.
Memenuhi keperluan
masyarakat kita.
b. Ia dibangunkan hasil dari keupayaan dan ketrampilan kita.
Masyarakat adalah pengguna karya-karya
kita, maka yang terbaik yang kita berikan kepada mereka adalah apa yang paling
mereka perlukan dan apa yang tidak dapat dipenuhi oleh orang lain.
Walaubagaimanapun, kita tidak dapat
berkarya secara maksimum di luar dari keupayaan dan ketrampilan kita. Oleh yang
demikian, kita perlu mencari titik pertemuan di antara keduanya.
Caranya adalah seperti berikut :
Caranya adalah seperti berikut :
1. Buatlah peta keperluan keadaan masyarakat kita.
2. Kemudian buatlah peta potensi kita untuk menemukan keupayaan dan
ketrampilan diri kita.
3. Apabila titik pertemuan itu telah kita temukan, maka masih ada
satu lagi yang perlu kita lakukan iaitu menjemput momentum sejarah untuk
meledakkan potensi kita menjadi karya-karya besar yang monumental.
Ini semua memerlukan kita memiliki kesedaran
yang mendalam akan tugas sejarah kita sebagai peribadi, sekaligus firasat yang
tajam tentang momentum-momentum sejarah kita.
BATU TANDA KELAPAN : ISTIQAMAH
Sebagai manusia beriman, kita meyakini sebuah prinsip bahwa bahagian yang paling menentukan dari seseorang adalah akhir kehidupannya.
BATU TANDA KELAPAN : ISTIQAMAH
Sebagai manusia beriman, kita meyakini sebuah prinsip bahwa bahagian yang paling menentukan dari seseorang adalah akhir kehidupannya.
Maka, persoalan paling berat yang kita
hadapi sesungguhnya bukanlah mendaki gunung, tetapi bagaimana bertahan di
puncak gunung itu hingga ke akhir hayat.
Mengukir sebuah prestasi besar dalam kehidupan dan mempertahankannya hingga akhir hayat adalah dua misi dan tugas hidup yang berbeza.
Mengukir sebuah prestasi besar dalam kehidupan dan mempertahankannya hingga akhir hayat adalah dua misi dan tugas hidup yang berbeza.
Ianya berbeza pada :
a.
Kapasiti tenaga jiwa yang
diperlukannya.
b. Proses-proses psikologinya.
c.
Ukuran kejayaannya.
Untuk dapat bertahan di puncak, kita perlu
mengelakkan diri dari jerat-jerat kejayaan seperti rasa puas hati yang
berlebihan atau perasaan menjadi besar dengan kejayaan yang telah kita raih.
Kita sebenarnya perlu :
1. Mempertahankan obsesi pada kesempurnaan peribadi.
2. Melakukan perbaikan secara berterusan.
3. Melakukan pertumbuhan tanpa batas akhir.
4. Mempertahankan semangat kerja dengan menghadirkan kerinduan abadi
kepada syurga dan kecemasan abadi dari neraka.
5. Menyempurnakan semua usaha-usaha fitriyah kita dengan berdoa
kepada Allah untuk mendapatkan husnul khatimah.
Semua itu kita lakukan agar kita mampu menjemput
takdir sejarah kita yang terhormat di bawah naungan ridha Allah swt dan agar
kita kelak akan menceritakan episod panjang semangat kesatria ini kepada
saudara-saudara kita di syurga nanti, insyaAllah.
Ya Allah, kurniakan
kepada kami tekad dan kekuatan untuk tetap berada di jalan kebenaran dan ilhamkanlah
kepada kami untuk melakukan semua kebaikan yang Engkau sukai. Bersihkanlah hati
kami dari segala bentuk kemunafikan, riya, keangkuhan serta penuhilah hati kami
dengan keikhlasan, kejujuran dan kerendahan hati. Jadikanlah amal-amal kami
ikhlas hanya untukMu, benar sesuai dengan tuntunan NabiMu, bermanfaat bagi kaum
muslimin dan seluruh manusia serta jadikanlah kami dari golongan generasi
pengubah yang sentiasa berusaha untuk menjelmakan ruh baru yang segar ke dalam
hati ummat bagi melaksanakan dan memenuhi tuntutan agamaMu.
Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS