Tidak ada
keraguan lagi bahwa apabila kita melihat realiti yang terpampang di hadapan
kita, kita akan mengakui akan keras dan pahitnya realiti tersebut beserta dengan
kuatnya tekanan samada dari dalam iaitu :
SECARA UMUM :
Bangsa yang mengalami
kerosakan sistem yang berkuasa.
SECARA KHUSUS :
Para pendakwah
yang mengalami berbagai :
a. Peperangan.
b. Tipu
daya.
c. Tekanan
dan penyiksaan.
d. Tuduhan
batil.
e. Perbicaraan
secara zalim.
f. Penghinaan
terhadap kehormatan dan maruah keluarga.
g. Sekatan
terhadap pergerakan dan kebebasan.
h. Perampasan
terhadap harta, kekayaan, jawatan dan pekerjaan.
Adapun di luar sana,
mereka dihadapkan dengan persekongkolan, rekaan cerita, projek dan agenda
dengan maksud :
1. Menguasai
dan melemahkan mereka.
2. Menjajah
negeri,
3. Mengotori
kesucian.
4. Merampas
sumber alam.
5. Mencabik-cabik
persatuan umat.
6. Menghalang
dari kebangkitan.
7. Menghancurkan
kekuatan umat seperti yang kita saksikan di Palestin, Iraq, Syria, Afghanistan,
Somalia, Sudan dan Lebanon serta negara dan dunia Islam lainnya.
Di hadapan kenyataan yang kelam dan suasana yang ironik
ini, kita perlu mengingatkan umat Islam
bahwa janganlah kita menyerah dengan merendah diri dan putus asa serta tunduk
dengan merasa hina dan lemah.
Bahkan kita semua perlu merenungkan firman Allah swt :
“Janganlah kamu bersikap lemah,
dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang
paling Tinggi (darjatnya), jika kamu orang-orang yang beriman. Jika kamu (pada
perang Uhud) mendapat luka, Maka Sesungguhnya kaum (kafir) itupun (pada perang
Badar) mendapat luka yang serupa. dan masa (kejayaan dan kehancuran) itu kami
pergilirkan di antara manusia (agar mereka mendapat pelajaran); dan supaya
Allah membezakan orang-orang yang beriman (dengan orang-orang kafir) supaya
sebahagian kamu dijadikan-Nya (gugur sebagai) syuhada’ dan Allah tidak menyukai
orang-orang yang zalim,” (QS Ali Imran : 139-140)
Mari juga kita merenung bagaimana Rasulullah saw
sebagai seorang rasul dan pemimpin kita yang tercinta di saat menghadapi permusuhan,
baginda sentiasa memohon kepada Allah Azza Wajalla :
“Wahai Zat yang
memiliki hari pembalasan, hanya kepada Engkau kami menyembah dan hanya kepada
Engkau kami memohon pertolongan,”
Inilah yang kita boleh jadikan sebagai bekalan dalam
setiap rakaat dari setiap solat kita.
Marilah kita
menghadapi realiti ini dengan baik dan lakukan persiapan dengan senjata yang
memadai serta melakukan sebab-sebab yang diperlukan dan kewajiban yang
difardhukan, di antaranya :
PERTAMA : HUBUNGAN YANG KUAT
DENGAN ALLAH
Tidak ada
kerajaan kecuali milik-Nya, tidak ada perkara kecuali perkara-Nya, tidak ada
hukum kecuali hukum-Nya, tidak ada Tuhan selain-Nya dan tidak ada Rabb kecuali
Dia.
“Tidak ada suatu binatang
melatapun melainkan Dia-lah yang memegang ubun-ubunnya.” (QS Hud : 56)
“Sesungguhnya keadaan-Nya
apabila dia menghendaki sesuatu hanyalah berkata kepadanya: “Jadilah!” Maka
terjadilah ia,” (QS Yaasin : 82)
Sesungguhnya, seluruh yang diserahkan kepada-Nya oleh
hamba yang soleh dan para mujahid tersimpan di tempat kemuliaan dan kurniaannya,
maka petunjuk hanyalah dari-Nya sahaja.
“Dan tidak ada taufik bagiku
melainkan dengan (pertolongan) Allah. Hanya kepada Allah Aku bertawakkal dan
Hanya kepada-Nya-lah Aku kembali.” (QS Hud : 88).
Begitu juga pertolongan hanya dari-Nya sahaja.
“(Muhammad) berkata: “Ya
Tuhanku, berilah Keputusan dengan adil. dan Tuhan kami ialah Tuhan yang Maha
Pemurah lagi yang dimohonkan pertolongan-Nya terhadap apa yang kamu katakan.” (QS
Al Anbiyaa’ : 112).
Keteguhan juga hanya dari-Nya sahaja.
“Dan kalau kami tidak
memperkuat (hati)mu, niscaya kamu hampir-hampir condong sedikit kepada mereka.”
(QS Al Israa’ : 74).
Kemenangan juga hanya dari-Nya sahaja.
“Sesungguhnya kami menolong
rasul-rasul kami dan orang-orang yang beriman dalam kehidupan dunia dan pada
hari berdirinya saksi-saksi (hari kiamat).” (QS Ghafir : 51).
Maka temukanlah semua
ini dan selainnya serta dari apa yang kita harapkan dan cintai melalui Allah sahaja
iaitu dengan :
a. Menjalin
hubungan yang kuat dengan-Nya.
b. Tawakkal
kepada-Nya.
Ingatlah arahan
Rasulullah saw.
“Kenalilah Allah pada
saat senang sehingga Dia akan mengenalmu pada saat susah.”
Hendaklah kita
mengenal kepada-Nya dengan :
1. Ikhlas
beribadah kepada-Nya.
2. Sentiasa
taat kepada-Nya.
3. Mengamalkan
perintah-Nya.
4. Menjauhi
larangan-Nya.
5. Banyak
berzikir mengingati-Nya.
6. Berinteraksi
dengan kitab-Nya.
7. Menjaga
waktu-waktu malam dengan ibadah.
8. Mengisi
waktu sahur dengan ruku’, sujud, doa (munajat) dan air mata.
Begitu hebatnya
kesedaran seorang yang bernama Solahuddin Al Ayyubi dan apa yang didapati
dengan sunnah kemenangan dan kekalahan; ketika beliau memantau dan melakukan pemeriksaan
terhadap khemah-khemah tenteranya di kegelapan malam, membangunkan orang yang
tertidur untuk tahajjud dan munajat serta memberikan peringatan kepada mereka
dengan ungkapannya,
“Siapa yang seperti kamu akan kami
berikan!”
KEDUA : MEMPERSIAPKAN DIRI
DENGAN ILMU PENGETAHUAN
Setiap manusia yang berakal dan bijaksana perlu mempersiapkan
diri dengan ilmu dan membekalkan diri dengan pengetahuan sehingga memiliki
wawasan terhadap setiap peristiwa dan masalah secara benar, memutuskan hukum
secara tepat, melakukan aktiviti secara baik dan ilmu pengetahuan ini lebih
berhak ke atas seorang muslim; kerana dirinya menyedari bahwa perkataan yang
pertama kali diturunkan oleh Allah dalam Al Quran Al Karim adalah : “Iqra” (Bacalah).
Seterusnya, kita perlu membaca perkara-perkara yang
dapat menunjukkan bacaan dan membenarkan arahnya; agar menjadi manusia yang
bermanfaat, memberikan kebaikan, membangun dan memakmurkan, sepertimana firman
Allah swt :
“Dengan menyebut nama Tuhanmu
yang telah menciptakan.” (QS Al Alaq : 1).
Kemudian, setelah bacaan, hadir pula wasilah menuntut ilmu
dan pengetahuan kedua iaitu tulisan, seperti dalam firman Allah swt :
“Bacalah dan Tuhanmu yang Maha
Mulia. Yang telah mengajarkan dengan pena. Mengajarkan manusia sesuatu yang
tidak diketahui.” (QS Al Alaq : 3-5)
Selain itu, seorang muslim sentiasa membaca firman Allah
swt :
“Dan katakanlah –wahai
Muhammad- Ya Allah tambahkanlah kepadaku ilmu.” (QS Thaha : 114)
dan membaca doa Nabi saw :
“Ya Allah berikanlah
manfaat dari ilmu yang telah ku pelajari, dan kurniakanlah ilmu yang bermanfaat
bagiku, tambahkanlah kepadaku ilmu, segala puji bagi Engkau dalam segala hal,
dan aku berlindung kepada Allah dari azab neraka.” (HR Ibnu Majah dari Abu
Hurairah)
Seorang muslim
juga bersikap bijak terhadap tujuan nasihat Rasulullah saw kepada Abu Zar :
“Wahai Abu Zar,
Sungguh engkau pergi mengajarkan satu ayat dari kitab Allah lebih baik bagimu
dari solat sebanyak 100 rakaat, pergi mengajarkan satu bab dari ilmu, diamalkan
atau tidak diamalkan lebih baik bagimu dari solat sebanyak 1000 rakaat.” (HR
Ibnu Majah dari Abu Zar)
Begitulah kita dalam memahami hikmah para salafus soleh.
“Semoga Allah
merahmati seseorang yang terkenal pada masa hidupnya dan istiqamah pada
jalannya.”
Jika seperti ini
keadaan setiap muslim dengan memiliki pengetahuan dan wawasan; maka kita para
pendakwah lebih utama dan berhak darinya, kita akan menghadapi berbagai macam
fikrah (ideologi) dan pandapat, teori dan falsafah, dalam berbagai sudut dan
dimensi, maka dari itu perbanyakkanlah wahai para pendakwah dalam mempelajari
buku-buku, majalah-majalah, surat khabar, cermatilah dalam memantau
berita-berita pada saluran dunia antarabangsa dan berbagai peristiwa lainnya
dari antena parabola; agar kita dapat mengikuti peristiwa dan perkembangan
serta memiliki kemampuan memikul amanah dan risalah.
KETIGA : TANGGUNGJAWAB DAN
SEMANGAT YANG TINGGI
Hendaklah kita mengisi hati dengan perasaan yang
memiliki tanggungjawab terhadap agama, dakwah dan umat. Perasaan ini yang kita
perhatikan terdapat pada sikap Abu Bakar Ash Shiddiq ketika mencegah sebahagian orang Arab yang tidak mahu
membayar zakat; beliau berkata dalam ungkapannya yang menakjubkan :
“Telah putus
wahyu dan sempurna agama, apakah berkurang ajaran agama sementara aku masih
hidup, apakah berkurang ajaran agama sementara aku masih hidup.”
Begitu pula yang
kita dapati pada diri Solahuddin Al Ayyubi (orang yang kuat mengikuti sunnah),
dalam satu keadaan dirinya tidak mampu tersenyum dan ketika ditanya alasannya
beliau menjawab dalam ungkapan yang menakjubkan,
“Bagaimana aku boleh ketawa sementara Al
Aqsha tertawan.”
Maka dengarkanlah
wahai orang-orang yang suka bergurau dan bercanda.
Perasaan yang
kuat akan tanggungjawab inilah yang bersinar dalam jiwa dan semangat yang
tinggi, azimah yang kukuh yang mampu :
a. Memudahkan
segala kesulitan.
b. Meringankan
segala beban.
c. Mendekatkan
segala yang jauh.
Sudahkah kita
menyaksikan keadaan sahabat sebelum perang Badar, ketika terlepas dalam
memantau kafilah dagang Quraisy, berjalan dalam khayalan dan pedang yang
berkilat, di pelupuk mata ada warna darah, sementara dihidungnya tercium bau
kematian, maka Al Miqdad bin Amru berbicara dengan lisan para muhajirin; sebahagian
dari ungkapan beliau adalah :
“Demi Zat yang telah mengutusmu dengan
benar, jika engkau membawa kami menuju lembah yang dalam maka kami akan
mengikutimu hingga engkau sampai padanya.”
Sedangkan Sa’ad
bin Muaz mewakili lisan Anshar dengan bersumpah beliau berkata :
“Demi Zat yang mengutusmu dengan benar,
jika engkau mengharungi lautan ini, lalu engkau ingin kami mengikutinya maka
kami akan ikut bersamamu dan tidak ada seorangpun dari kami yang menyimpang.”
Semangat yang
tinggi dan menyala telah menggerakkan generasi awal yang unik dan istimewa ini
:
1. Terjun
dalam perang demi perang.
2. Melalui
marhalah demi marhalah.
3. Melahirkan
prestasi demi prestasi.
sehingga berlaku
perubahan (dalam waktu yang singkat), keadaan Islam dan kaum muslimin :
a. Dari
sembunyi-sembunyi kepada mujahadah secara terang-terangan dan keperkasaan.
b. Dari
keadaan sedikit dan minoriti kepada kekuatan dan majority.
c. Dari
perasaan hina dan rendah diri menuju kewibawaan dan kejayaan.
Maka, untuk itu,
bekerjalah wahai orang-orang yang memiliki kesungguhan bekerja, bersemangatlah wahai
orang-orang yang memiliki kesungguhan, kerana tidak akan baik akhir umat ini
kecuali dengan kebaikan pada awalnya.
KEEMPAT : BERJIWA POSITIF
Iaitu sikap yang
mampu mendorong pemiliknya untuk bersegera mengambil ‘Al-Maslahah’ (kebaikan)
untuk orang lain (individu ataupun jamaah) dan meninggalkan kerosakan darinya,
sekalipun perkara tersebut bukan dalam kewajiban syar’ie.
Saksikan Khabbab
bin Al Mundzir ra, di saat beliau melihat peristiwa yang dipilih oleh Nabi saw
sambil bertanya dengan penuh etika dan terus terang :
“Wahai Rasulullah, apakah posisi ini yang
telah diturunkan Allah kepadamu sehingga tidak ada bagi kami mendahului atau
terlambat, atau itu merupakan taktik perang, pendapat dan tipu daya?”
Maka Nabi saw menjawab,
“Ini adalah perang, pendapat dan tipu
daya.”
Lalu Khabbab
berkata lagi tanpa rasa ragu :
“Tempat ini bukanlah posisi yang tepat,
namun kita perlu berada di posisi paling rendah yang ada airnya, sehingga kita dapat
membuat lembah, lalu kita kuasai semua sumber air, kita dapat minum sementara
mereka tidak dapat minum, kita boleh meneguk air namun mereka tidak dapat.”
Nabi pun
akhirnya mengikuti pendapat tersebut dan menjadi salah satu penyebab kemenangan
yang besar dalam perang yang menentukan itu.
Lihatlah Umar ra yang memberikan pendapat untuk
membunuh tawanan perang tanpa belas kasihan sehingga menjadi pelajaran bagi
setiap orang yang berani merendah-rendahkan agama ini atau melecehkan kaum
muslimin; maka turunlah wahyu yang menyetujui pendapatnya dan menetapkan
sikapnya :
“Tidak patut, bagi seorang nabi
mempunyai tawanan sebelum ia dapat melumpuhkan musuhnya di muka bumi. kamu
menghendaki harta benda duniawi sedangkan Allah menghendaki (pahala) akhirat
(untukmu). dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.” (QS Al Anfal : 67)
Lihatlah
kepadanya saat menyampaikan pendapat kepada khalifah Abu Bakar untuk
mengumpulkan Al Qur’an setelah ramai yang berjatuhan menjadi korban dari para
penghafal Al Qur’an di saat perang Al Yamamah memerangi pasukan Musailamah Al
Kazzab, namun Abu Bakar menolak pendapat beliau hingga akhirnya dilapangkan
dadanya oleh Allah terhadap perkara tersebut, sungguh ini merupakan pendapat
yang lurus dan tepat sehingga terwujud dengannya janji Allah dengan memelihara
kitab-Nya yang kekal dan wahyunya yang menjadi penutup.
Maka dari itu,
bersemangatlah wahai para pendakwah mengikuti fenomena ini, berada pada keadaan
seperti ini, kerana dengan itulah agama kita akan tetap mulia dan dakwah akan
menang serta umat akan bangkit.
KELIMA : MENJALIN SILATURAHIM
DENGAN MASYARAKAT
Begitu luas lapangan yang menjadi tujuan Islam yang
mulia!! dan begitu jauh jangkauan yang ingin dicapai olehnya!! bertujuan
menjangkau bumi demi bumi, menyapa setiap insan.
Mari kita simak firman Allah swt :
“Dan tidaklah Kami mengutusmu
kecuali sebagai rahmat untuk sekalian alam.” (QS Al Anbiya : 107)
dan firman Allah swt :
“Tidaklah Kami mengutusmu
kecuali untuk seluruh manusia, memberi khabar gembira dan peringatan.” (QS Saba
: 28)
Begitu juag jika kita tadabburkan sabda Rasulullah saw :
“Aku diutus
untuk semua yang berwarna merah dan kuning.”
Maka setiap yang
ingin melayani agama ini, memikul amanah dakwah ini perlu memperbaiki hubungan
dan komunikasi dengan orang lain sekalipun terdapat perbezaan pendapat dan
mazhab mereka.
Dalam kehidupan
Rasulullah saw bagi kamu ada tauladan yang baik, baginda dikenali dan dicintai
oleh orang yang keras dan dekat dari keluarga dan kaumnya, mereka mengakui
kelurusan pendapatnya, akhlak yang baik dalam setiap munasabah dan keadaan yang
berbeza; seperti mereka rela atas keputusan di antara mereka di saat berselisih
dalam perletakan hajarul aswad setelah melakukan pengubahsuaian Ka’bah, mereka
berkata, ini adalah kejujuran…kami rela dengan keputusannya, lalu merekapun
mentaati hukum yang telah diputuskan oleh baginda.
Walaubagaimanapun mereka menegaskan kesaksian mereka
dengan kejujuran dan amanah pada awal pertemuan yang ramai bersama mereka
setelah baginda diperintah melakukan dakwah ‘jahriyah’ (terang-terangan),
saat mereka bertanya,
“Apa pendapat
kamu jika aku khabarkan kepada kamu bahwa ada pasukan berkuda di sebalik gunung
ingin menyerang kamu, apakah kamu mempercayainya?”
Mereka menjawab
dengan serentak :
“Ya kami percaya, kerana kami tidak pernah
mendapatkan dalam diri kamu kebohongan sedikitpun..,”
Demikian pula
Khadijah bersumpah kepadanya di saat melihat pertama kali diturunkan wahyu
kepadanya, “Demi Allah, Allah tidak akan
menyesatkan dirimu,”
Kemudian diapun
memberikan alasan dengan apa yang Allah inginkan menuju kemenangan dan
keselamatan :
“Sungguh engkau akan menyambung rahim
(silaturrahim), memuliakan tamu, meringankan beban, mengadakan yang hilang dan
membantu para pencari kebenaran.”
Maka hendaklah
setiap dari kita para pendakwah, keluar dari keadaan yang tidak baik, negatif
yang ironik, sikap malu yang tercela, hendaklah di antara kita berinteraksi dengan
manusia dan berkomunikasi, memberi pengaruh dan perubahan, khususnya pada
marhalah ini; sehingga mereka menerima kita dalam berbagai pemilihan,
memberikan kepercayaan kepada kita dan memberikan amanah di atas bahu kita
serta menjadi delegasi untuk menjadi penyambung lidah mereka terhadap masaalah
dan meminta kita untuk memelihara hak-hak mereka dan menjaga kepentingan
mereka, dan sentiasa bersangka baik terhadap kita, kerana kita memiliki hak dan
Allah akan menghisab perbuatan kita dan tidak ada seorangpun yang dapat membersihkan
diri kecuali Allah dan cukuplah Allah pelindung kita dan Dia adalah sebaik-baik
pelindung.
Allah swt berfirman :
“Mereka yang menyampaikah risalah Allah, mereka takut kepadaNya dan tidak merasa takut kepada seorangpun yang lain dari Allah, dan cukuplah Allah sebagai Pembuat Perhitungan”.
(QS Al-Ahzab : 39)
“Mereka yang menyampaikah risalah Allah, mereka takut kepadaNya dan tidak merasa takut kepada seorangpun yang lain dari Allah, dan cukuplah Allah sebagai Pembuat Perhitungan”.
(QS Al-Ahzab : 39)
CIRI-CIRI ASASI PENDAKWAH HAKIKI
Imam Hasan Al Banna berkata di dalam ‘Majmu’ Rasaail’ di bawah tajuk ‘Ke arah mana kita menyeru manusia’ :
“Pembentukan ummah, pendidikan bangsa, pencapaian cita-cita
dan pendokongan prinsip memerlukan supaya keseluruhan umat atau paling kurang
satu kelompok yang memperjuangkannya mempunyai :
1. Kekuatan jiwa yang besar yang dijelmakan di dalam keinginan yang kuat, tidak diresapi oleh sebarang kelemahan.
2. Kesetiaan yang tetap berkekalan, tidak dijangkiti oleh sebarang warna atau tipu daya.
3. Pengorbanan suci yang tidak dapat dihalang oleh sifat tamak dan bakhil.
4. Mengetahui prinsip, beriman dengannya dan dapat menilai kedudukannya sehingga dapat mengawal dari sebarang kesalahan, penyelewengan atau tertipu oleh perkara lain.”
Ya Allah, jadikanlah kami para
pendakwah di jalanMu yang menyeru manusia untuk kembali dan tunduk kepada
kebesaranMu. Kurniakanlah kepada kami kekuatan jiwa, kesetiaan yang tinggi,
ketulusan pengorbanan dan ketetapan prinsip sehingga kami menjadi asbab kepada
kemenangan dariMu untuk kekuatan umat Islam.
Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS