Puasa sebenarnya adalah sebuah
ibadah ruhaniyah yang berfungsi untuk membantu manusia dalam rangka mengalahkan
sebuah kekuatan jahat yang mendominasi dalam jiwa kita.
Ia merupakan wasilah :
1. Untuk memantapkan aqidah yang kukuh dan teguh.
2. Hubungan manusia dengan Tuhannya yang berupa hubungan
ketaatan dan kepatuhan.
3. Bagi mencapai ketinggian hakiki melebihi keperluan fizikal semata-mata.
4. Ketabahan untuk memikul tanggungjawab dan bebanannya demi
mengutamakan keridhaan Allah swt.
Oleh yang demikian, puasa bererti sebuah
terapi untuk membentuk manusia yang ideal iaitu manusia yang dapat melaksanakan
fungsi semua unsur-unsur penyusunnya, iaitu :
a. Jasad.
b. Akal.
c. Ruh.
Ini bererti, manusia dikatakan makhluk
yang ideal apabila jasad, akal dan ruhnya dapat bekerja dengan baik, kerana
jasad yang sihat akan membantu proses kerja akal yang akhirnya akan menimbulkan
kesedaran rohaniah untuk sentiasa beribadah kepada Allah swt.
Dalam hidup bermasyarakat, puasa
juga memiliki peranan yang sangat penting dalam membentuk sebuah masyarakat
yang :
1. Mempunyai rukun dan tatasusila.
2. Bersih dari segala tindakan jenayah.
3. Penuh dengan kasih sayang antara sesama mereka.
Istilah yang popular untuk
menggambarkan struktur masyarakat di atas adalah “Masyarakat Madani.”
Masyarakat pada hakikatnya adalah
gambaran sebuah sifat sosial manusia.
Sifat sosial ini dilahirkan kerana
banyaknya kekurangan dan kelemahan dalam diri manusia sehingga atas dasar
kekurangan itu, manusia akan berkumpul dangan manusia lain demi menutupi segala
kekurangan yang mereka miliki sehingga ketika manusia hidup berjiran tetangga,
mereka akan akan dituntut untuk berinteraksi dengan penuh ketulusan dan kefahaman
bahwa tanpa orang lain, maka dirinya tidak ada apa-apa.
Jika demikian, keadaan masyarakat
itu sangat bergantung pada keadaan setiap individunya. Jika individu penyusun
masyarakat itu sihat, bijak dan berakhlak mulia, maka masyarakatnya pun akan
menjadi masyarakat sihat, bijak dan berakhlak mulia.
Begitu juga sebaliknya bahwa sebuah
masyarakat akan terus bergelut dengan kerusuhan di bawah selimut kebencian dan
keangkuhan jika setiap individunya adalah manusia yang sakit dan tidak tahu makna kehidupan, ego serta hanya memikirkan
diri mereka sendiri.
Kaitannya dengan puasa adalah di
mana puasa sangat membantu dalam proses mewujudkan kerukunan sosial.
Ini adalah seperti yang dijelaskan
sebelum ini bahwa puasa adalah sebuah terapi untuk membentuk manusia yang ideal
dan berakhlak mulia sehingga ketika lahirnya manusia-manusia yang ideal, mereka
akan bersatu, bercampur baur, membentuk sebuah masyarakat yang ideal, harmoni serta
penuh kerukunan.
Untuk mewujudkan suasana itu, kita perlulah
mengurus kembali hati kita dan memantapkan niat kita untuk mengisi dan
memanfaatkan keagungan bulan Ramadhan dengan berbagai jenis ibadah terutama
ibadah puasa.
Ini adalah kerana dengan puasa Ramadhan,
selain kita dapat mewujudkan kerukunan masyarakat, kita juga akan keluar dari Ramadhan
dengan membawa tingkatan Taqwa.
Allah swt berfirman :
“Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu
berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa.”
(QS Al Baqarah : 183)
Allah swt memilih perkataan taqwa
sebagai tujuan dan matlamat puasa kerana seorang Muslim yang diajak berbicara
melalui Al Qur’an ini mengetahui kedudukan taqwa di sisi Allah swt.
Puasa adalah salah satu wasilah
dari berbagai wasilah untuk mencapai taqwa. Oleh kerana itulah Allah swt
mengangkat tujuan taqwa ini agar ianya
sentiasa ada dalam jiwa seorang mukmin sebagai pemandu yang mengarahkan seorang mukmin untuk mencapainya melalui puasa……”la’allakum tattaqun.”
Menurut Sayyid Qutb, pilihan
perkataan “la’alla” dalam ayat ini adalah sebuah perasaan optimis bahwa
tujuan itu akan tercapai.
“Maka berpuasalah sebagaimana Allah memerintahkanmu berpuasa,
lalu Allah swt akan menanamkan ketaqwaan kepadaNya untukmu. Itulah pahala yang
sangat indah…..”
Dengan taqwalah kita akan meraih kejayaan
dalam menghadapi semua permasalahan kita.
Allah swt berfirman :
“Barangsiapa bertaqwa kepada Allah niscaya Dia akan
mengadakan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tiada
disangka-sangkanya.” (QS At Thalaq : 2 – 3)
Pada setiap kesempatan dalam kehidupan kita
sehari–hari, kita sering mendengar perkataan taqwa, bahkan setiap solat Jumaat,
para khatib sentiasa mengajak kepada ketaqwaan kerana itu merupakan rukun
khutbah.
Namun, apakah sebenarnya taqwa itu sendiri dan
mengapa Islam sangat menekankan kepada pemeluknya untuk memiliki tingkatan
taqwa?
Taqwa sebenarnya lahir dari sebuah keimanan yang
kukuh yang sentiasa dipupuk dengan :
a.
Perasaan diawasi Allah.
b.
Merasa takut terhadap kemurkan dan azabNya.
c.
Sentiasa berharap atas limpahan kurniaan dan keampunanNya.
Ia juga sebagaimana yang di katakan oleh para
ulama’ bahwa :
“Taqwa
adalah hendaklah Allah tidak melihat kamu berada dalam laranganNya dan tidak
kehilangan kamu dalam perintah-perintahNya.”
Dalam Al Qur’an, perintah dan sokongan untuk
melaksanakannya banyak ditemui, bahkan hampir di setiap halaman pasti kita temui
kalimah taqwa.
Ubai ra menjawab :
“Bukankah engkau pernah melalui jalan yang penuh duri?”
Umar menjawab :
“Ya”.
Ubai bertanya lagi :
“Apa yang engkau lakukan ketika itu?”
Umar menjawab :
“Aku bersiap-siaga dan berjalan dengan berhati-hati.”
Jawab Ubai ra :
“Itulah taqwa.”
Berdasarkan jawaban dari Ubai bin Ka’ab itulah,
Sayyid Qutb berkata dalam tafsir “Fi Zhilalil Qur’an” bahwa :
1. Kepekaan batin.
2. Kelembutan perasaan.
3. Rasa takut.
4. Terus menerus dalam keadaan berwaspada dan berhati-hati
supaya jangan sampai terkena duri jalanan.
a. Duri-duri godaan dan syahwat.
b. Kerakusan dan angan-angan.
c. Kekhuatiran dan keraguan.
d. Harapan dan khayalan di atas segala sesuatu
yang tidak dapat diharapkan.
e. Ketakutan palsu dari sesuatu yang tidak layak
untuk ditakuti.
Di bahagian lain dalam tafsirnya beliau mengungkapkan :
“Taqwa adalah sesuatu yang :
1. Membangkitkan hati.
2. Mendukung kewajiban tunduk kepada Allah.
3. Mengutamakan ridha Allah.
Cukuplah kiranya keutamaan dan pengaruh taqwa
merupakan sumber segala kebaikan di dalam masyarakat dan ianya sebagai
satu-satunya cara untuk mencegah :
1.
Kerosakan.
2.
Kejahatan.
3.
Perbuatan dosa.
Taqwa merupakan tiang utama dalam pembinaan jiwa
dan akhlak seseorang agar :
a.
Mampu menghadapi tentangan kehidupan ini.
b.
Dapat membezakan mana yang baik dan mana yang buruk.
c.
Ia bersabar di atas segala ujian dan cobaan.
Alhamdulillah, Ramadhan yang kita
tangisi pemergiannya hampir setahun yang lalu kini bertandang lagi.
Mereka yang beriman dan yakin pada janji-janji
Allah menanti kehadiran bulan yang penuh barakah ini dengan pelbagai perasaan
yang bercampur baur.
Di samping rasa syukur yang tidak terhingga kerana masih
diberi kesempatan untuk menyambut bulan yang mulia, mukmin juga dihambati
perasaan sedih dan sayu kerana ketibaan bulan yang dinanti ini menandakan
peningkatan usia dan bertambah dekatnya hujung kehidupan di alam fana ini.
Apakah pertambahan usia seiring dengan peningkatan pahala atau sebaliknya?
Apakah pertambahan usia seiring dengan peningkatan pahala atau sebaliknya?
Apakah di penghujung usia yang
teramat singkat ini amalan dan kebaktian kita semakin berganda atau semakin
malap?
Sesungguhnya kelebihan dan keistimewaan Ramadhan bukan lagi satu rahsia. Allah swt telah memilih daripada bulan ini satu detik yang paling bersejarah dalam kehidupan umat sejagat, iaitu detik turunnya Kitab Suci yang paling agung.
Sesungguhnya kelebihan dan keistimewaan Ramadhan bukan lagi satu rahsia. Allah swt telah memilih daripada bulan ini satu detik yang paling bersejarah dalam kehidupan umat sejagat, iaitu detik turunnya Kitab Suci yang paling agung.
Kitab yang diturunkan khusus untuk
:
1. Memimpin tangan manusia ke jalan yang benar.
2. Mengeluarkan mereka dari kegelapan kepada cahaya yang terang
benderang.
Bayangkan apakah akan berlaku sekiranya
Kitab ini tidak diturunkan!
Pastinya kita tidak akan mengenal
erti kehidupan, dari mana kita datang, untuk apa kita hidup di dunia yang
sementara ini dan ke mana kita akan pergi selepas ini?
Lantaran itu mereka yang tidak
mengambil manfaat dari Kitab yang mulia ini adalah golongan yang paling malang
dan paling rugi.
Sayyid Qutb meneruskan lagi huraiannya
dalam “Fi Zilalil Qur’an” bahwa :
“Al Qur’an adalah kitab ummat ini yang abadi iaitu yang :
1.
Mengeluarkan
manusia dari kegelapan kepada cahaya.
2.
Membentuk
ummat ini sebagai ummat yang baru.
3.
Menggantinya
dari ketakutan kepada keamanan.
4.
Meneguhkan
ummat ini di atas muka bumi.
Mereka
dianugerahkan berbagai tiang sokongan yang dapat memantapkannya sebagai ummat,
padahal sebelumnya mereka tiada apa-apa kekuatan di muka bumi ini.
Tanpa
tiang-tiang sokongan itu, tidak ada ertinya ummat ini dan mereka tidak akan
memiliki kedudukan di muka bumi apatah lagi kedudukan di langit.
Maka,
bersyukurlah kepada Allah swt atas nikmat Al Qur’anul Karim ini dengan
menyambutnya melalui perlaksanaan puasa di bulan ketika ia diturunkan.
Jika
Al Qur’an adalah anugerah bagi ummat ini sekaligus ia menjadi tiang yang mampu
menyangga keberadaannya, maka Ramadhan adalah awal kelahiran tiang tersebut
yang juga merupakan awal kelahiran seorang muslim yang kelak akan dapat memikul
tiang-tiang tersebut.”
Ringkasnya, seorang Mukmin seharusnya hidup di bulan
Ramadhan antara perasaan syukur kepada Allah swt atas petunjuknya dengan :
a. Melaksanakan
perintahnya.
b. Mempersiapkan
jiwanya untuk memiliki kesempurnaan duniawi dan ukhrawi.
c. Melakukan
ibadah puasa yang benar dan diterima disisiNya.
Bulan Ramadhan juga mencatat
sejarah gemilang di mana kemenangan golongan yang membawa panji kebenaran ke
atas golongan mustakbirin yang mempunyai kekuatan material tiga kali ganda di
dalam peperangan “Badar al-Kubra.”
Maka ketibaan bulan mulia yang penuh sejarah ini sewajarnya disambut dan diraikan dengan acara yang gilang gemilang dan sebenarnya tidak ada acara yang lebih bermakna yang dilakukan oleh seorang insan selain mengikhlaskan pengabdian kepada Pencipta Yang Maha Esa.
Sesungguhnya Allah swt telah mensyari'atkan beberapa perkara wajib dan sunat pada bulan Ramadhan. Itulah yang mesti dipatuhi dan dilaksanakan dengan ikhlas dan bersungguh-sungguh.
Ibadah paling penting yang disyari'atkan pada bulan Ramadhan ialah puasa.
Puasa ditakrifkan sebagai menahan diri dari makan dan minum atau apa-apa jua yang boleh membatalkan puasa, sepanjang hari mulai dari terbit fajar hingga terbenam matahari.
Mungkin timbul persoalan, apakah dengan meninggalkan makan, minum dan syahwat pada siang hari dapat melahirkan insan yang bertaqwa?
Maka ketibaan bulan mulia yang penuh sejarah ini sewajarnya disambut dan diraikan dengan acara yang gilang gemilang dan sebenarnya tidak ada acara yang lebih bermakna yang dilakukan oleh seorang insan selain mengikhlaskan pengabdian kepada Pencipta Yang Maha Esa.
Sesungguhnya Allah swt telah mensyari'atkan beberapa perkara wajib dan sunat pada bulan Ramadhan. Itulah yang mesti dipatuhi dan dilaksanakan dengan ikhlas dan bersungguh-sungguh.
Ibadah paling penting yang disyari'atkan pada bulan Ramadhan ialah puasa.
Puasa ditakrifkan sebagai menahan diri dari makan dan minum atau apa-apa jua yang boleh membatalkan puasa, sepanjang hari mulai dari terbit fajar hingga terbenam matahari.
Mungkin timbul persoalan, apakah dengan meninggalkan makan, minum dan syahwat pada siang hari dapat melahirkan insan yang bertaqwa?
Sekadar meninggalkan makan dan
minum memang tiada apa-apa kesan kecuali lapar dan dahaga. Namun apa yang
dimaksudkan meninggalkan makan dan minum ketika berpuasa ialah menahan dan
menguasai diri agar tidak melakukan sesuatu yang Allah larang.
Kita tidak makan BUKAN kerana :
Kita tidak makan BUKAN kerana :
a. Tidak ada makanan untuk dimakan.
b. Tidak ada duit untuk membeli makanan.
c. Tidak ada selera untuk makan.
d. Ditahan dan disekat dari mengambil makanan.
Kita tidak makan adalah semata-mata
kerana mematuhi perintah Allah `Azza wa Jalla.
Allah telah berfirman di dalam kitab suciNya bermaksudnya :
Allah telah berfirman di dalam kitab suciNya bermaksudnya :
"......dan makanlah serta minumlah sehingga nyata kepada
kamu benang putih (cahaya siang) dari benang hitam (kegelapan malam), iaitu
waktu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sehingga waktu malam (maghrib);….."
(QS Al-Baqarah : 187)
Sebagai hamba, kita mesti menyedari bahawa segala sesuatu yang ada di atas muka bumi ini milik Allah swt yang mutlak. Tidak ada sesiapapun yang berkongsi denganNya dalam pemilikan itu dan tidak ada sesiapapun yang boleh menggugat kekuasaanNya.
Sebagai hamba, kita mesti menyedari bahawa segala sesuatu yang ada di atas muka bumi ini milik Allah swt yang mutlak. Tidak ada sesiapapun yang berkongsi denganNya dalam pemilikan itu dan tidak ada sesiapapun yang boleh menggugat kekuasaanNya.
Puasa mengajar kita agar menginsafi
perkara ini. Tidak ada sesuatupun yang mampu kita sentuh tanpa izinNya, hingga
makanan yang kita beli dengan duit sendiri atau yang kita masak di dapur kita
sendiri, semuanya adalah milikNya. Dia sahaja yang berhak menentukan bilakah
masa kita boleh menikmatinya dan bilakah masanya kita tidak boleh.
Inilah pengajaran yang hendak
diterapkan dalam hati setiap mukmin ketika dia meninggalkan makan dan minumnya
di waktu berpuasa.
Hari ini kita dapati ramai muslim berpuasa menahan diri dari lapar dan dahaga. Namun pada masa yang sama mereka tidak segan silu melakukan perbuatan yang dilarang Allah.
Hari ini kita dapati ramai muslim berpuasa menahan diri dari lapar dan dahaga. Namun pada masa yang sama mereka tidak segan silu melakukan perbuatan yang dilarang Allah.
Mulut dikawal tidak mengunyah makanan
lazat yang terhidang di depan mata, tapi pada masa yang sama mulut itu disumbat
pula dengan daging-daging busuk dan berulat dengan mengumpat dan mengadu domba
sesama muslim.
Gejala tidak mengawal diri dari melakukan perbuatan yang ditegah oleh Allah semakin ketara ketika menyambut ketibaan Hari Raya.
Gejala tidak mengawal diri dari melakukan perbuatan yang ditegah oleh Allah semakin ketara ketika menyambut ketibaan Hari Raya.
Pelbagai acara diatur dan direka
dengan kreatif dan inovatif. Semuanya untuk keseronokan dan memenuhi tuntutan
nafsu yang tidak mengenal sempadan halal dan haram.
Hari Raya adalah hari perisytiharan kemenangan melawan nafsu, bukan
memperaja dan memenangkan nafsu.
Untuk menjadikan ibadah puasa lebih bermakna seharusnya kita berusaha memahami hikmahnya dan berusaha menghayatinya sedaya mungkin serta menjadikan taqwa sebagai matlamat dan sasarannya.
Untuk menjadikan ibadah puasa lebih bermakna seharusnya kita berusaha memahami hikmahnya dan berusaha menghayatinya sedaya mungkin serta menjadikan taqwa sebagai matlamat dan sasarannya.
Demikianlah sifat orang yang memburu
taqwa di mana setiap perkataan yang keluar dari mulutnya dan pekerjaan yang
dilakukannya diteliti terlebih dahulu agar tidak terlanggar dan terbabas ke
sempadan yang dilarang.
Ya Allah, berikanlah kekuatan dan kemudahan kepada kami untuk kami benar-benar dapat mengisi bulan Ramadhan ini dengan puasa yang ikhlas, amal-amal ibadah yang fardhu dan sunat di samping amalan-amalan soleh lain yang akan mendapat ganjaran yang besar dari sisiMu. Ya Allah sesungguhnya Engkaulah Tuhan yang Maha Pengampun lagi Maha Mulia. Sangat suka kepada pengampunan, maka ampunilah daku.
Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS
Ya Allah, berikanlah kekuatan dan kemudahan kepada kami untuk kami benar-benar dapat mengisi bulan Ramadhan ini dengan puasa yang ikhlas, amal-amal ibadah yang fardhu dan sunat di samping amalan-amalan soleh lain yang akan mendapat ganjaran yang besar dari sisiMu. Ya Allah sesungguhnya Engkaulah Tuhan yang Maha Pengampun lagi Maha Mulia. Sangat suka kepada pengampunan, maka ampunilah daku.
Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS