Syukur
kepada Allah kerana kita masih dipertemukan dengan bulan Ramadhan yang sangat
mulia dan berharga untuk meraih pahala yang tiada batas. Kita semua sangat
memerlukan datangnya bulan penyucian diri ini.
Allah swt telah menjadikan bulan Ramadhan ini sebagai ‘madrasah ruhiyah’ (sekolah kerohanian) untuk mentarbiyah atau mendidik hamba-hambaNya.
“Telah datang kepada kamu bulan Ramadhan. Bulan keberkatan yang Allah wajibkan puasa di dalamnya. Dalam bulan ini pintu-pintu syurga dibuka, pintu-pintu neraka ditutup, syaitan-syaitan dibelenggu. Di dalamnya ada satu malam yang lebih baik dari seribu bulan. Barangsiapa yang tidak mendapat kebaikan di dalamnya, maka ia telah luput dari banyak kebaikan.” (HR Ahmad)
Ramadhan datang dengan membawa kebaikan dan keberkatan. Ia datang membawa berita gembira untuk seluruh alam.
Allah swt telah menjadikan bulan Ramadhan ini sebagai ‘madrasah ruhiyah’ (sekolah kerohanian) untuk mentarbiyah atau mendidik hamba-hambaNya.
“Telah datang kepada kamu bulan Ramadhan. Bulan keberkatan yang Allah wajibkan puasa di dalamnya. Dalam bulan ini pintu-pintu syurga dibuka, pintu-pintu neraka ditutup, syaitan-syaitan dibelenggu. Di dalamnya ada satu malam yang lebih baik dari seribu bulan. Barangsiapa yang tidak mendapat kebaikan di dalamnya, maka ia telah luput dari banyak kebaikan.” (HR Ahmad)
Ramadhan datang dengan membawa kebaikan dan keberkatan. Ia datang membawa berita gembira untuk seluruh alam.
Ramadhan
datang untuk :
1. Menyuci
hati hamba-hamba yang berdosa.
2. Mengangkat
darjat para hamba yang berbakti semakin tinggi dari sebelumnya.
Ramadhan
adalah bulan yang Allah pilih untuk menjadi saat turunnya kitab dan risalahNya.
Ia adalah :
Ia adalah :
a. Bulan
penghubung antara langit dan bumi.
b. Saat
rahmat tercurah dengan lebat.
c. Saat
‘maghfirah’
(keampunan) meluncur bagai air bah.
d. Saat
cahaya terpancar memenuhi segala penjuru.
e. Saat
kebaikan memancar di setiap minit dan detiknya.
Dalam
bulan ini, disyariatkan ibadah puasa yang mempunyai banyak sekali keutamaannya.
Puasa
mempunyai pengaruh yang menakjubkan dalam menjaga anggota tubuh zahir dan
kekuatan batin di dalamnya.
Puasa juga menjaga perkara-perkara yang buruk yang boleh mempengaruhi dan merosakkan jiwa.
Puasa juga menjaga perkara-perkara yang buruk yang boleh mempengaruhi dan merosakkan jiwa.
Puasa
dapat meningkatkan :
a. Jiwa
menuju ketinggian akhlak.
b. Kehalusan
budi.
c. Keindahan
pekerti.
d. Kematangan
peribadi.
e. Kepekaan
rasa.
f. Penghambaan
yang seutuhnya kepada Yang Maha Pencipta.
Puasa
dapat membebaskan diri dari belitan nafsu yang mengajak kepada perkara-perkara
yang rendah nilainya. Ia juga menjadikan jiwanya merdeka dari lilitan nafsu
syahwat dan kebinatangan yang berdiri kuat dalam dirinya.
Dengan berpuasa, seorang hamba dapat :
Dengan berpuasa, seorang hamba dapat :
1. Mempersempitkan
laluan syaitan dalam aliran darahnya.
2. Mengubah
rasa ego menjadi cinta dan kasih sayang.
3. Mengubah
sikap rakus menjadi ridha dan qana'ah.
4. Menukar
sikap liar menjadi sabar, tenang dan terarah.
Maka
jadilah kebahagiaan dirinya :
1. Tidak
lagi terbatas pada pemuasan syahwat semata-mata.
2. Tidak
sekadar memuaskan keperluan jasmaninya yang tidak pernah ada penghujungnya.
Namun
lebih dari itu, dengan berpuasa :
a. Ia
merasai kenikmatan jiwa yang tiada tara dalam dirinya.
b. Ia
akan merasai ketenangan dan kedamaian jiwa yang luar biasa dan sentiasa
bersamanya di manapun ia berada.
bersamanya di manapun ia berada.
c. Itulah
kelazatan iman yang dapat membawanya kepada kebahagiaan abadi sepanjang
masa.
masa.
Ibnu
Abdil Barr berkata :
“Cukuplah pernyataan Allah `Ash-Shaumu Li' –`Puasa adalah untukKu'
menjadikan puasa suatu keutamaan dibandingkan dengan ibadah-ibadah lainnya.”
Ibnul Jauzi pernah berkata:
"Puasa itu ada tiga jenis :
Ibnul Jauzi pernah berkata:
"Puasa itu ada tiga jenis :
1.
Puasa
rohani iaitu dengan tidak banyak berangan-angan.
2.
Puasa
akal iaitu dengan menentang hawa nafsu.
3.
Puasa
anggota tubuh dengan menahan diri dari makan, minum dan hubungan badan"
Ketika Allah swt
:
1. Menjadikan
Islam sebagai rahmat buat alam semesta.
2. Menghendaki
dari umat Islam menjadi umat terbaik.
3. Menghendaki
agar umat Islam mampu memikul amanah untuk memimpin dunia ini.
4. Menghendaki
agar umat Islam menjadi saksi bagi seluruh umat manusia.
Maka ketika
itulah Allah swt mempersiapkan umat Islam sedemikian rupa agar umat Islam ini
layak menjadi umat yang terbaik.
Di antara wasilahnya
adalah dengan pembentukan manusia yang bertaqwa. Pembentukan manusia yang
bertaqwa inilah yang banyak dilupakan manusia sehingga ukuran kemajuan atau
ukuran kesejahteraan hidup diukur dengan kayu pengukur material.
Kita lupa bahwa
manusia itu bukan hanya terdiri dari unsur material semata-semata, tetapi
manusia juga mempunyai nurani yang mesti diperhatikan serta perlu dibina sehingga layak untuk menjadi
manusia yang terbaik.
Oleh kerana itu,
Ramadhan hadir di tengah-tengah kita dalam rangka untuk menjadikan umat Islam
sebagai umat terbaik yang layak memimpin dunia ini.
Di dalam bulan
Ramadhan ini, banyak sekali kebajikan Ilahi yang perlu kita dapatkan sehingga apabila
kita keluar dari bulan Ramadhan ini, kita benar-benar menjadi :
a. Manusia terbaik.
b. Manusia yang
berkualiti.
c. Manusia yang
berprestasi.
Oleh kerana itu,
marilah kita benar-benar berusaha memahami puasa itu sebagaimana yang
diharapkan oleh Allah swt.
PERTAMA : Puasa dapat membentuk manusia yang mampu
mengawal kehendak diri sendiri.
Mengapa?
Ini adalah
kerana puasa sangat berkait dengan keimanan seseorang. Seseorang boleh sahaja mengatakan
bahwa dirinya sedang berpuasa, sekalipun sebenarnya tidak.
Oleh kerana itu
puasa disebut sebagai ‘ibaadah sirriyyah’ (ibadah yang
bersifat rahsia). Ia adalah rahsia antara seorang hamba dengan ‘Al-Khaliq’
(Pencipta) sehingga Allah swt mengatakan dalam sebuah hadits Qudsi yang sering
kita dengar :
“Setiap amal manusia untuk dirinya sendiri, kecuali puasa.
Sesungguhnya puasa itu untuk aku. Dan akulah yang membalasnya”.
Persoalannya
adalah, apakah amal selain puasa tidak dibalas oleh Allah?
Ya, semuanya dibalas
oleh Allah.
Tapi kenapa
dalam masalah puasa Allah menegaskan bahwa Dia yang akan membalasnya sehingga
seolah-olah amal yang lain itu bukan Allah yang membalasnya?
Ini merupakan
isyarat Rabbaniyah bahwa amal manusia yang bernama ‘Ash-Shiyam’ benar-benar
insyaAllah akan dijamin diterima oleh Allah swt.
Apakah yang
lain tidak dijamin?
Ini adalah
kerana puasa itu adalah ‘ibadah sirriiyyah’, di mana orang
tidak mengetahui dan tidak melihat ketika kita berpuasa kerana ketika kita
berpuasa, tidak ada orang lain yang tahu.
Maka ibadah
yang ‘sirriyyah’
itu adalah sangat dekat dengan keikhlasan dan syarat agar suatu amal itu
diterima oleh Allah, selain ia benar dan sesuai dengan ajaran Rasulullah saw, amal
itu juga hendaklah ikhlas.
Oleh yang
demikian, jika ingin menjadi orang yang popular, tidak boleh melalui pintu
puasa. Kita boleh menjadi terkenal sebagai seorang pendakwah bebas, qari dan qari’ah, ahli politik dan
lain-lain dan itu semuanya sangat rapat kaitannya dengan riya’ dan riya’ itu
menjadikan amal tidak diterima oleh Allah swt.
Itulah sebabnya mengapa dalam kaitannya dengan puasa
ini Allah swt menegaskan bahwa Dia sendiri yang akan membalasnya.
Inilah yang
dikatakan bahwa puasa akan melatih kita untuk mempunyai tingkatan pengawalan
yang tinggi, baik ketika kita menjadi seorang pemimpin atau karyawan, ulama’
atau yang lainnya.
Kita tidak
merasa dikawal oleh orang lain, namun yang terpenting adalah kita sedar bahwa
kita diawasi oleh Allah swt.
KEDUA : Puasa mendorong kita agar obsesi kita tentang kehidupan akhirat
itu lebih dominan daripada obsesi dunia.
Jadi obsesi ‘ukhrawi’
kita agar kita menjadi hamba Allah yang akan mendapatkan kenikmatan abadi itu mestilah
lebih dominan daripada kesenangan yang sifatnya sementara.
Ini adalah
kerana seluruh kenikmatan yang ada di dunia ini walauapapun namanya, harta,
pangkat dan sebagainya semuanya itu bersifat sementara.
Oleh yang
demikian, dalam bahasa Al Qur’an, kenikmatan dunia itu tidak disebut sebagai nikmat
tetapi disebut sebagai “mata’”.
“Mata’” itu ertinya
adalah :
“Sesuatu yang disukai oleh manusia, namun sedikit demi
sedikit akan hilang.”
Jika kita
ditakdirkan oleh Allah mempunyai isteri yang sangat cantik, namun ketika sudah
berusia 60 tahun, maka kecantikannya pasti akan luntur, sehingga mungkin kita
berfikir untuk mencari yang lebih muda lagi.
Kenapa?
Ini adalah
kerana kenikmatan dunia itu pasti ada batasnya.
Puasa itu
melatih kita agar obsesi yang ada dalam diri kita itu obsesi yang berkait
dengan kehidupan yang abadi di akhirat.
Oleh yang
demikian, makanan, minuman, isteri dan semua yang halal itu kita gapai dalam
rangka untuk mendapatkan kenikmatan yang abadi.
Di berbagai negara,
kita lihat bahwa masyarakatnya sedang menghadapi krisis multi dimensional ini
dan dipenuhi dengan rusuhan, ketidakstabilan dan lain-lain disebabkan kerana ramai
manusia di negara tersebut yang obsesinya bukan obsesi ukhrawi.
Ada orang yang
ingin menjatuhkan orang lain dan ada pula yang khuatir kalau-kalau ia dijatuhkan.
Jika obsesi duniawi ini dominan, boleh jadi kita akan kehilangan kehidupan ukhrawi
kita.
Ketika kita
memasuki bulan Ramadhan, maka kita akan ditarbiyah oleh Allah swt agar obsesi
kita adalah obsesi ukhrawi. Namun ini bukan bererti kehidupan duniawi dilarang,
tetapi duniawi itu bukan menjadi dominan dalam kehidupan kita.
Oleh sebab itu kita
diajarkan untuk berdoa dengan doa berikut :
“Jangan jadikan dunia sebagai obsesi terbesar dalam
kehidupan kami.”
KETIGA : Puasa ini akan melahirkan manusia-manusia yang benar-benar
mempunyai mempunyai kepekaan sosial yang tinggi.
Dari mana dapat
kita ketahui?
Ketika kita
berpuasa sunat hari Isnin dan Khamis atau puasa ‘Ayyamul Bidh’ (Hari-hari putih 13,14 & 15 bulan
hijriyah), kita merasakan berpuasa sendirian namun apabila kita berpuasa di
bulan Ramadhan, kita akan merasakan kebersamaan berpuasa dengan semua
saudara-saudara muslim kita yang lain.
Namun, sayang
sekali apabila kita perhatikan sebahagian besar masyarakat kita sudah mula
hilang akan kepekaan sosial.
Ini terbukti
apabila berlaku tindakan kemungkaran di tempat awam, sangat sedikit kita temui
orang yang mengambil peduli dengan membantu untuk melawan pelaku kemungkaran
tersebut.
Ini menjadi
bukti akan lesunya sikap kepedulian dalam kehidupan sosial sehingga kemaksiatan sudah menjadi sebuah institusi dan
orang ramai hanya diam ketika menyaksikannya.
Padahal di zaman
Rasulullah saw, orang tidak akan tinggal diam ketika melihat suatu kemungkaran.
Bahkan jauh selepas kehidupan Rasulullah saw, samada di zaman ‘tabi’in’
ataupun ‘tabi’it tabi’in’, di mana mereka masih kuat beriltizam dengan
ajaran Allah sehingga sensitiviti sosial
mereka itu sangat tinggi.
Misalnya, di zaman
dahulu, jika kita solat jamaah di masjid, kemudian kita melihat ada jiran tetangga
atau saudara kita tidak datang, maka selepas selesai solat, semua ahli jamaah terus
mendatangi orang yang tidak solat berjamaah tadi untuk menziarahinya,
seolah-olah orang yang tidak solat jamaah itu adalah orang yang mati sehingga
perlu diberi ‘ta’ziyah’.
Jika seandainya
kita tidak solat jamaah dan kemudiannya kita diberi ‘ta’ziyah’, maka kita
akan termotivasi untuk sentiasa solat jamaah dan solat jamaah adalah ibadah
yang sangat berkait dengan sensitiviti sosial.
Pada zaman
Rasulullah saw, kemaksiatan juga berlaku di mana ada juga sahabat yang berbuat
maksiat kerana mereka bukanlah malaikat. Sekalipun sebaik-baik generasi adalah
generasi di zaman Rasulullah saw, tetapi ada juga yang terjerumus ke dalam
maksiat.
Misalnya ada
yang pernah mencuri, ada yang pernah berbuat zina dan lainnya. Namun, perbuatan
tersebut amat kecil sekali sehingga jarang ditemui malah ianya hanya bersifat peribadi
dan dilakukan dengan sembunyi-sembunyi.
Ironiknya,
sekarang maksiat itu dilakukan beramai-ramai dan secara terang-terangan tanpa rasa
malu sehingga yang benar itu tertutup dan akhirnya keamanan tidak terzahir.
Yang zahir adalah sesuatu yang menakutkan. Bahkan kadang-kadang hingga di
tempat yang suci seperti masjidpun, orang tidak dapat khusyu’ solatnya kerana
takut kasut atau seliparnya hilang.
Jika di masjid
sahaja orang masih tidak khusyu’ beribadah kerana khuatir menjadi korban
kejahatan, maka bagaimanalah di tempat yang lain?
Ini semua adalah
kerana ramai manusia yang telah kehilangan kepedulian sosialnya.
Inilah bezanya
antara zaman kita dengan zaman Rasulullah saw. Bahkan di zaman Rasulullah saw,
ketika ada seorang wanita melakukan zina dan kemudian dia hamil, dia sendiri
kemudiannya bertaubat dan malah dia sendirilah yang melaporkan perbuatannya itu
kepada Rasulullah saw kerana ketika dia berzina, itu berlaku kerana kelemahan imannya.
Dalam hadits
dijelaskan bahwa :
“Tidaklah seseorang berani berbuat zina, sementara dia dalam
keadaan beriman.”
Ketika seorang wanita
berzina dan selepas itu ia sedar bahwa ia telah berbuat dosa, ia terus datang
kepada Rasulullah saw meminta agar dia dihukum sesuai dengan ajaran Islam.
Jadi, memang
benar bahwa pada zaman Rasulullah saw pun ada orang yang berbuat salah. Namun, ketika
ada di antara mereka yang berbuat salah, dia langsung mengaku dan minta
dihukum, padahal orang lain tidak tahu.
Sekarang
bagaimanakah keadaannya?
Adakah jika kita
bersalah, kita datang untuk minta dihukum?
Sesungguhnya,
seorang mukmin yang benar-benar beriman, ia benar-benar yakin bahwa siksa
akhirat itu lebih pedih.
Jadi,
seandainya semua orang sama dengan wanita yang bertaubat ini, maka mahkamah
kehakiman mungkin tidak lagi menjadi suatu keperluan.
‘Ash-shiyam’ secara bahasa ertinya
adalah ‘Al-Habsu’ (menahan diri), iaitu menahan diri dari seluruh
bentuk kemaksiatan.
Jika setiap dari
kita menahan diri, jangankan terhadap yang haram, yang harus pun akan kita
tinggalkan.
Makanan,
minuman dan hubungan dengan isteri itu adalah sesuatu yang harus dan dibolehkan
tetapi di bulan Ramadhan pada siang harinya semuanya mampu kita tahan.
Jika yang halal
sahaja pun dapat kita tahan, apalagi yang haram?
Oleh kerana itu
dalam berpuasa, jangan kita lakukan secara terbalik, iaitu yang harus
ditinggalkan tetapi yang haram dilakukan.
Makanan,
minuman ditinggalkan tetapi mengumpat dilakukan dan rasuah berjalan terus
dengan alasan untuk persiapan menyambut hari raya.
Inilah
kepekaan-kepekaan ruhani yang benar-benar mengalir dalam setiap diri kita
ketika kita berpuasa sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah swt.
Begitu juga jangan
sampai ada di antara kita yang menganggap bahwa puasa itu berat. Bahkan
Rasulullah saw dan para sahabat serta para tabi’in, ramai di kalangan mereka yang
melalui Ramadhan dalam keadaan berjihad di jalan Allah swt.
Perang Badar,
Perang Fathu Makkah, Perang ‘Aiin Jaalut’ yang berlaku pada abad
ke-7 Hijriyah, di mana tentera-tentera Islam di bawah pimpinan kerajaan ‘Mamluk’
dapat mengalahkan tentera-tentera salib yang berlaku di bulan Ramadhan.
Begitu hebatnya
kemenangan yang dicapai oleh umat Islam pada bulan Ramadhan sehingga Allah swt
mengabadikannya dalam Al Qur’an di mana perang Badar disebut sebagai ‘Yaumal
Furqan’ :
“Ketahuilah, sesungguhnya
apa sahaja yang dapat kamu perolehi sebagai rampasan perang, maka sesungguhnya
seperlima untuk Allah, Rasul, kerabat Rasul, anak-anak yatim, orang-orang
miskin dan Ibnu sabil, jika kamu beriman kepada Allah dan kepada apa yang Kami
turunkan kepada hamba Kami (Muhammad) di hari Furqaan, iaitu di hari bertemunya
dua pasukan. Dan Allah Maha Penguasa segala sesuatu” (QS Al-Anfal : 41)
Pasukan
kebenaran yang jumlahnya sedikit, namun dimenangkan oleh Allah swt dalam
melawan pasukan batil yang mempunyai kekuatan besar dan jumlah tentera yang
sangat banyak.
Oleh kerana itu,
semoga Ramadhan yang kita lalui ini dapat menghantarkan kita kepada kemenangan
iaitu kemenangan umat Islam dalam :
1. Melawan hawa
nafsu.
2. Melalui
pelbagai krisis.
3. Menghadapi
perselisihan.
4. Pertikaian
politik antara sesama mereka.
5. Menghadapi
konspirasi dunia antarabangsa yang digerakkan oleh golongan Zionis Yahudi.
Marilah kita
jadikan Ramadhan ini sebagai sebuah momentum untuk mentarbiyah kembali umat ini
agar ia sentiasa kembali kepada Allah sehingga kita mencapai kemenangan yang
hakiki.
Ya Allah, jadikanlah
Ramadhan yang kami lalui ini sebagai madrasah untuk kami mentarbiyah jasad,
akal dan ruh kami sehingga semuanya tunduk dan pasrah di bawah pengawasanMu.
Permudahkanlah untuk kami mengutip bahan-bahan yang cukup bernilai dan berharga
di dalamnya sehingga kami dapat menghasilkan produk yang benar-benar berkualiti
dan diterima di sisiMu.
Ameen Ya Rabbal
Alameen
WAS