Jika kita merenung ayat tentang kewajiban puasa,
sesungguhnya ianya dimulakan dengan seruan kepada orang-orang yang beriman.
Di dalam Al Qur’an terdapat sekitar 90 ayat yang dimulai
dengan panggilan atau seruan kepada orang-orang yang beriman dengan kalimat :
“Wahai orang-orang yang beriman”.
Ini merupakan suatu panggilan yang menunjukkan kecintaan
dari Allah swt yang sangat mendalam sehingga mereka yang diseru merasakan
getaran cinta dari Allah swt yang membuatnya :
a.
Mudah untuk menerima isi seruan.
b.
Bersedia melaksanakan tanggungjawab-tanggungjawab yang
terkandung di dalamnya.
Ini pulalah yang kita terasa dalam perintah melaksanakan
puasa Ramadhan sebagaimana firman Allah swt :
“Wahai orang-orang yang beriman,
diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan atas orang-orang
sebelum kamu agar kamu bertaqwa.” (QS Al Baqarah :183)
Islam sebagai sebuah agama yang benar mesti diperjuangkan
penegakan dan penyebarluasannya oleh kaum muslimin dengan segala akibatnya.
Sebagai seorang muslim yang sejati, kedatangan dan kehadiran
Ramadhan yang mulia pada tahun ini merupakan sesuatu yang amat membahagiakan
kita.
Betapa tidak, dengan menunaikan ibadah Ramadhan, amat banyak
keuntungan yang akan kita perolehi, samada dalam kehidupan di dunia mahupun di
akhirat kelak.
Di sinilah letaknya kepentingan bagi kita untuk membuka
tabir rahsia kekuatan puasa sebagai salah satu bahagian terpenting dari ibadah
Ramadhan.
Kaum muslimin perlu dipersiapkan kekuatan rohaninya untuk mampu
memikul tugas-tugas perjuangan yang
berat itu.
Ibadah puasa Ramadhan
merupakan salah satu usaha untuk membentuk kekuatan umat muslimin agar
mampu memikulnya.
Ada beberapa sasaran yang perlu dicapai oleh setiap mukmin
yang menjalankan ibadah puasa Ramadhan, khususnya dalam konteks memikul amanah
perjuangan menyebarkan dan menegakkan nilai-nilai kebenaran Islam yang menjadi
kewajiban setiap muslim.
PERTAMA : MEMANTAPKAN AQIDAH YANG KUKUH
Tujuan utama puasa adalah mempersiapkan hati manusia untuk :
1.
Bertaqwa.
2.
Lebih merasa sensitif.
3.
Melembutkan hati.
4.
Merasa takut kepada Allah.
Taqwa membangkitkan kesedaran dalam hati sehingga ia mahu
menunaikan kewajiban.
Taqwa juga menjaga hati seseorang sehingga ia tidak mahu merosakkan
nilai-nilai ibadah puasa dengan maksiat meskipun hanya dengan getaran hati
untuk berbuat maksiat.
Ketaqwaan kepada Allah swt merupakan bukti nyata dari kukuhnya
aqidah seseorang dan oleh kerananyalah puasa ditaklifkan kepada siapa sahaja
yang beriman kepada Allah swt agar keimanan itu dapat menjelma menjadi
ketaqwaan yang sempurna.
Oleh yang demikian, taqwa menjadi puncak ketinggian rohani
seorang muslim sehingga orang bertaqwalah yang berada pada tingkatan yang
paling mulia di sisi Allah swt sebagaimana firman Allah swt :
“Sesungguhnya orang yang paling mulia
di antara kamu di sisi Allah adalah yang paling bertaqwa di antara kamu.
Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.” (QS Al Hujuraat :13)
Dalam konteks kehidupan masyarakat yang rosak, tujuan puasa
ini menjadi sangat penting.
Kukuhnya iman menjadi modal utama bagi manusia untuk dapat
memperbaiki akhlaknya dan dari iman yang kukuh di dalam hati akan terwujud
manusia yang berakhlak mulia.
Oleh kerana itu, Sayyid Qutb dalam tafsir Fi Zilalil
Qur’an menyatakan :
“Apabila berlaku
kerusakan pada suatu generasi manusia, maka untuk memperbaikinya bukan dengan
memperketatkan hukuman terhadap mereka melainkan dengan jalan memperbaiki
pendidikan dan hati mereka serta menghidupkan rasa taqwa di dalam hati mereka.”
KEDUA :
MENGUATKAN JIWA
Dalam pentas kehidupan,
tidak sedikit kita dapati manusia yang didominasi oleh hawa nafsunya lalu
manusia itu menurut apa sahaja yang menjadi keinginannya meskipun keinginan itu
merupakan sesuatu yang bathil dan mengganggu serta merugikan orang lain.
Oleh yang
demikian, di dalam Islam ada perintah untuk memerangi hawa nafsu dalam ertikata
berusaha untuk dapat mengendalikannya, bukan membunuh nafsu yang membuatkan
kita tidak mempunyai keinginan terhadap sesuatu yang bersifat duniawi.
Manakala dalam
peperangan ini, apabila manusia mengalami kekalahan, malapetaka besar akan berlaku
kerana manusia yang kalah dalam peperangan melawan hawa nafsu itu akan
mengalihkan penuhanan dari kepada Allah swt sebagai Tuhan yang benar kepada
hawa nafsu yang cenderung mengarahkan manusia kepada kesesatan.
Allah
memerintahkan kita memperhatikan masalah ini dalam firmanNya :
“Maka
pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya dan
Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmuNya.” (QS Al Jaathiyah :23)
Dengan ibadah
puasa, maka manusia akan berhasil mengendalikan hawa nafsunya yang membuatkan
jiwanya menjadi kuat, bahkan dengan yang demikian, manusia akan memperolehi darjat
yang tinggi seumpama malaikat yang suci dan ini akan membuatnya mampu mengetuk
dan membuka pintu-pintu langit hingga segala doanya dikabulkan oleh Allah swt.
Rasulullah saw
bersabda :
“Ada tiga golongan orang yang tidak ditolak
doa mereka: orang yang berpuasa hingga berbuka, pemimpin yang adil dan doa
orang yang dizalimi.” (HR Tirmizi)
KETIGA : MEMANTAPKAN
HUBUNGAN DENGAN ALLAH
Salah satu nilai tarbiyah dari ibadah puasa adalah usaha
untuk memantapkan hubungan dengan Allah swt.
Ini adalah kerana setiap muslim yang berpuasa mestilah
melaksanakannya kerana Allah dan dilakukan dengan ketentuan-ketentuan yang
datang dari Allah swt.
Sesuatu yang biasanya halal untuk dilakukan atau dinikmati,
pada saat berpuasa, seorang muslim diharamkan oleh Allah swt dan ia tunduk sahaja
kepada Pencipta meskipun ia boleh melakukannya atau memiliki sepenuhnya untuk
dinikmati.
Ini menunjukkan hubungan yang baik dengan Allah swt yang terjelma
dalam bentuk kepatuhan kepadaNya dan untuk itu, seorang muslim mampu
mengendalikan dan mengatasi tuntutan dari dalam dirinya yang bersifat fizikal seperti
makan, minum dan keperluan seksual.
Terjalinnya hubungan yang rapat dengan Allah swt merupakan
modal yang sangat penting bagi manusia, bahkan tidak hanya untuk memikul amanah
perjuangan tapi juga untuk mampu menjalani kehidupan di dunia ini dengan
sebaik-baiknya.
Hubungan manusia yang jauh dengan Allah swt akan hanya
menimbulkan pelbagai persoalan dan permasalahan dalam kehidupan ini, sedangkan
masalah yang timbul tidak mampu diatasi.
Padahal apabila manusia merasa dekat dengan Allah dan ia
merasa sentiasa diawasi oleh Allah swt, niscaya ia tidak berani menyimpang dari
ketentuanNya dan apabila penyimpangan itu sudah berlaku, iapun cepat-cepat
mengakui kesalahannya hingga memiliki kesediaan untuk menjalani hukuman akibat
kesalahan yang dilakukannya, bukan dalam senario yang bertentangan di mana
walaupun ia sudah salah tapi masih lagi merasa tidak bersalah dan mencari
seribu dalih untuk menghindarkan diri dari hukuman dan berusaha untuk menutup
kesalahan yang telah dilakukannya.
KEEMPAT :
MENGENALI NILAI KENIKMATAN
Dalam hidup
ini, sebenarnya sudah begitu banyak kenikmatan yang Allah berikan kepada
manusia, namun ramai pula manusia yang tidak pandai mensyukurinya.
Dapat satu
tidak terasa nikmat kerana menginginkan dua, dapat dua tidak terasa nikmat kerana
menginginkan tiga dan begitulah seterusnya.
Padahal jika
manusia mahu memperhatikan dan merenungkan, apa yang diperolehinya sebenarnya
sudah sangat membanggakan kerana begitu ramai orang yang memperolehi sesuatu namun
ianya tidak lebih banyak atau tidak lebih mudah dari apa yang kita perolehi.
Maka dengan
puasa, manusia bukan hanya disuruh untuk memperhatikan dan merenungkan tentang
kenikmatan yang sudah diperolehinya, tapi juga disuruh merasakan secara langsung
betapa besar sebenarnya nikmat yang Allah berikan kepada kita.
Perkara ini sebenarnya
dirasai kerana baru beberapa jam sahaja kita tidak makan dan minum, namun sudah
benar-benar terasa penderitaan yang kita alami dan pada saat kita berbuka
puasa, terasa betul besarnya nikmat dari Allah meskipun hanya berupa sebiji
kurma atau seteguk air.
Di sinilah letak
peri pentingnya ibadah puasa bagi mendidik kita untuk menyedari betapa tinggi
nilai kenikmatan yang Allah berikan agar kita seterusnya menjadi orang yang
pandai bersyukur dan tidak mengecilkan erti kenikmatan dari Allah meskipun dari
segi jumlah memang sedikit dan kecil.
Rasa syukur
memang akan membuatkan nikmat itu bertambah banyak, samada dari segi jumlah
atau paling tidak dari segi rasanya.
Allah swt berfirman
:
“Dan
(ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan: “Sesungguhnya jika kamu
bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu
mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.” (QS Ibrahim
:7)
KELIMA : MEMANTAPKAN
HUBUNGAN DENGAN SESAMA MUSLIM
Puasa Ramadhan adalah ibadah yang dilakukan oleh kaum
muslimin secara serentak di seluruh dunia.
Kaum muslimin merasakan satu perkara yang sama, iaitu lapar
dan dahaga dan sama-sama berjuang untuk mampu menahan dan mengendalikan diri
dari melakukan sesuatu yang tidak dibenarkan oleh Allah swt meskipun peluang
untuk itu sangat besar.
Nilai kebersamaan ini diharapkan mampu menghasilkan hubungan
yang baik dengan sesama muslim.
Semangat kebersamaan merupakan modal yang sangat berharga
bagi usaha perjuangan di jalan Allah swt, apalagi Dia amat mencintai orang yang
berjuang secara bersama-sama dengan kerjasama yang baik.
Firman Allah swt :
“Sesungguhnya Allah mencintai
orang-orang yang berperang dijalan-Nya dalam suatu barisan yang teratur
seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kukuh.”(QS As Shaff :
4)
Salah satu ladang dakwah dan perjuangan yang perlu mendapat
perhatian besar dari seluruh komponen kaum muslimin adalah masjid-masjid yang
sudah dibangunkan dengan bagus dan tersergam indah dengan pengeluaran dana yang
besar, namun keadaan pemakmurannya belum begitu rancak berbanding dengan kemegahan
fizikal bangunannya.
Untuk dapat memakmurkan masjid sehingga berfungsi sebagai
pusat pembangunan masyarakat Islam, diperlukan kebersamaan antara sesama umat
Islam, samada sebagai pengurus pentadbiran masjid ataupun ahli jamaah biasa.
Oleh itu, perlu terjalin kerjasama yang harmoni antara
pengurus pentadbiran masjid dengan ahli jamaahnya, bahkan perlu terjalin pula kerjasama
antara sebuah masjid dengan masjid yang lain, bukan hanya sesebuah masjid itu berjalan
sendiri dengan segala persoalan yang dihadapinya.
KEENAM :
MENGINGATI DAN MERASAKAN PENDERITAAN ORANG LAIN
Merasai lapar
dan dahaga juga memberikan pengalaman kepada kita bagaimana beratnya
penderitaan yang dirasai oleh orang lain.
Ini adalah
kerana pengalaman lapar dan dahaga yang kita rasakan akan segera berakhir hanya
dengan beberapa jam, sementara penderitaan orang lain entah bila akan berakhir.
Dari sini,
semestinya puasa akan menumbuhkan dan memantapkan rasa kebersamaan kita kepada
kaum muslimin lainnya yang mengalami penderitaan yang hingga kini masih belum dapat
diatasi seperti penderitaan saudara-saudara kita di Palestin, Syria, Myanmar,
Chechnya, Iraq dan lain-lain.
Oleh kerana
itu, sebagai simbol dari rasa kebersamaan itu, sebelum Ramadhan berakhir, kita
diwajibkan untuk menunaikan zakat agar dengan demikian setahap demi setahap
kita dapat mengatasi permasaalahan-permasaalahan umat yang menderita.
Bahkan zakat
itu tidak hanya bagi kepentingan orang yang miskin dan menderita, tapi juga
bagi kita yang mengeluarkannya agar dengan demikian, hilang kekotoran jiwa kita
yang berkaitan dengan harta seperti gila harta, kikir dan sebagainya.
Allah swt berfirman
:
“Ambillah
zakat dari sebahagian harta mereka, dengan zakat itu kamu membersihkan dan
mensucikan mereka dan mendoalah untuk mereka. Sesungguhnya doa kamu itu
(menjadi) ketenteraman jiwa bagi mereka. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha
Mengetahui.” (QS At Taubah :103)
KETUJUH : MEMANTAPKAN
JIWA KETABAHAN
Perjuangan dalam bidang apapun, ketabahan jiwa merupakan
sesuatu yang sangat dituntut pada diri
para pejuang.
Demikian pula dengan perjuangan Islam dengan segala
dimensinya yang luas. Namun kita perlu sedari bahwa ketabahan tidak muncul
dengan sendirinya, bahkan setiap orang masing-masing perlu memperolehi kefahaman
dan mendapatkan latihan bagi memiliki ketabahan.
Ibadah puasa adalah salah satu bentuk ibadah yang memberikan
pendidikan dan latihan untuk memiliki ketabahan sehingga seorang muslim yang
telah berpuasa semestinya menjadi orang yang memiliki daya tahan yang kuat
dalam mempertahankan nilai-nilai kebenaran yang datang dari Allah swt meskipun
dalam keadaan yang sukar seperti lapar dan dahaga.
Oleh kerana itu, ketika situasi menjadi begitu genting dalam
perjuangan yang dilakukan oleh Rasulullah saw, khususnya sesudah wafatnya
Khadijah ra, seorang isteri dan pendukung perjuangan serta wafat pula Abu Talib
yang sering memberikan perlindungan kepada Nabi dari gangguan orang-orang
kafir, maka Allah swt menegaskan kepada Nabi Muhammad saw untuk bertahan dan meneruskan
perjuangan, walauapapun yang berlaku.
Ini adalah kerana, jika kita berbicara tentang kesukaran,
generasi terdahulu juga mengalami kesukaran, bahkan kesukaran yang lebih berat
lagi sehingga Nabi Muhammad saw diperintah bersama para sahabatnya agar jangan
memiliki sikap atau perasaan yang berlebihan dalam ertikata merasa sangat sukar
dalam perjuangan yang dilalui oleh mereka.
Allah swt berfirman :
“Maka tetaplah kamu pada jalan yang benar, sebagaimana
diperintahkan kepadamu dan (juga) orang-orang yang bertaubat bersamamu dan
janganlah kamu melampaui batas. Sesungguhnya Dia Maha Melihat apa yang kamu
kerjakan.” (QS Hud :112)
Dengan yang demikian, ibadah Ramadhan pada tahun ini sepatutnya
menjadi momentum yang sangat penting untuk memperbaiki keadaan peribadi,
keluarga, masyarakat dan bangsa menuju ridha Allah swt.
Ramadhan sudahpun memasuki hari-hari sepuluh yang
terakhir dan tidak lama lagi akan berakhir.
Rasanya belum banyak yang dapat kita lakukan untuk memaksimumkan
bulan Ramadhan bagi peningkatan ketaqwaan kita, namun walauapapun, Ramadhan
tetap akan berakhir dan kita berharap semoga Ramadhan yang akan datang dapat
kita jumpai lagi dengan tekad untuk dapat mengisinya dengan sesuatu yang lebih baik.
Kita juga berharap semoga dengan berakhirnya Ramadhan,
kita akan kembali kepada fitrah atau kesucian diri kita masing-masing
sebagaimana bayi yang baru dilahirkan iaitu dalam keadaan tidak berdosa dan
memiliki tauhid yang mantap.
Allah swt memang telah menjanjikan sedemikian melalui
sabda Rasul-Nya saw :
“Allah swt mewajibkan
puasa Ramadhan dan aku mensunnahkan solat malam harinya. Barangsiapa berpuasa
dan solat malam dengan mengharap pahala (keridhaan) Allah, maka dia keluar dari
dosanya seperti bayi yang baru dilahirkan oleh ibunya.“ (HR Ahmad)
Apabila kita telah kembali kepada fitrah dalam ertikata
terhapusnya dosa-dosa dan bersih tauhid kita dari segala bentuk kemusyrikan,
maka kita termasuk orang-orang yang berjaya dalam menunaikan ibadah Ramadhan
tahun ini.
Kejayaan ibadah Ramadhan dalam bentuk terhapusnya
dosa-dosa merupakan sesuatu yang tidak dapat dilihat oleh pancaindera kita,
namun kesan yang konkrit dan nyata yang menjadi kayu pengukur kejayaan ibadah
Ramadhan dapat dinilai apabila kita mampu memenuhi sasaran-sasaran yang telah
dihuraikan sebelum ini yang akan meningkatkan pengertian sebenar penghambaan
kita kepada kepada Allah swt.
Ya Allah, jadikanlah puasa kami benar-benar memberi
kekuatan untuk kami meningkatkan rasa penghambaan kami kepadaMu. Terimalah
puasa kami dan amal-amal soleh kami di bulan Ramadhan ini sehingga ianya akan
menjadi kegembiraan kami apabila bertemu denganMu di akhirat kelak.
Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS