Kefahaman terhadap mehnah dan tribulasi merupakan
suatu hakikat kehidupan yang sangat perlu dimiliki oleh mereka yang merasa dan
mengaku diri sebagai muslim dan mukmin kerana keimanan itu tidak diakui begitu
sahaja sebelum terbukti lulus dari ujian Allah swt sepertimana firman Allah berikut
:
“Apakah
manusia mengira bahwa mereka akan dibiarkan berkata : ‘kami beriman’, padahal
mereka belum di uji. Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum
mereka. Maka sesungguhnya Allah betul-betul mengetahui orang yang benar, dan
sesungguhnya Ia betul-betul mengetahui orang-orang yang berdusta.” (QS Al-
Ankabut : 2-3)
Beratnya sesuatu ujian itu bersesuaian dengan nilai
dan kualiti keimanan seseorang. Apabila imannya kuat, maka beban ujiannya juga
berat dan yang paling berat ujiannya adalah para nabi.
Rasulullah saw bersabda :
“Manusia
yang (menghadapi) ujian paling berat adalah para nabi, kemudian orang-orang
yang soleh, kemudian yang berikutnya. Seseorang mendapatkan ujian sesuai dengan
tingkatan keagamaannya. Apabila agamanya kuat, akan bertambah ujian baginya “ (
HR Bukhari)
BERBAGAI UJIAN
Dunia adalah tempat untuk mehnah dan tribulasi.
Jika kita perhatikan memang kehidupan ini berisi
ujian (ibtila’) samada ujian yang berbentuk kenikmatan ataupun ujian
berupa keburukan.
Berikut adalah beberapa bentuk ujian yang ada di
sekitar kita yang boleh memberi kefahaman terhadap hakikat kehidupan ini.
PERTAMA : PENDERITAAN
Tekanan dan penderitaan hidup merupakan salah satu
bentuk ujian bagi keimanan seseorang. Betapa kita melihat di sekeliling kita
ramai manusia yang mengeluh kerana kesulitan-kesulitan yang mereka hadapi. Oleh
kerana itu ketegaran dan keteguhan hati sangat diperlukan.
Namun demikian, para sahabat yang menyaksikan
betapa beratnya penderitaan yang menimpa mereka cuba untuk menghadap Rasulullah
saw di samping mengusulkan agar baginda memohon kepada Allah swt untuk
meringankan penderitaan yang menimpa sahabat mereka. Mereka khuatir kalau-kalau
keimanan para sahabat yang disiksa itu akan berubah.
Namun, Rasulullah saw menanggapi perkara itu dengan
tenang serta bersabda :
“Sesungguhnya
umat sebelum kamu menghadapi siksaan yang lebih berat dari itu, di antara
mereka ada yang digergaji hingga terbelah badannya, mereka tidak bergeser dari
keyakinannya, mereka juga ada yang disikat dengan cakar dari besi hingga tergelupas
daging dari tulangnya, namun mereka tetap kukuh dengan aqidahnya. Demi Allah!
Allah pasti akan menyempurnakan urusan (agama) ini, sehingga seorang pengembara
dapat dengan aman berjalan dari Sana’a (Yaman) ke Hadharamaut, ia tidak takut
kecuali kepada Allah dan tidak (khuatir) kepada serigala (yang mengancam)
kambingnya, tapi (sayang) kamu (terlalu) terburu-buru.” (HR Bukhari)
KEDUA : KELUARGA DAN ANAK-ANAK
Secara idealnya, keluarga memang diharapkan mampu memberikan
kesejukan, ketenteraman dan kasih sayang yang mendukung perjalanan hidup dan
tugas manusia sebagai hamba Allah swt.
Namun tidak sedikit kita saksikan bahwa dalam
realiti kehidupan sosial, ianya tidak sedemikian, bahkan anak dan isteri malah menjadi
halangan dalam kehidupan.
Sifat idealistik dan semangat yang sebelumnya
menyala sedemikian rupa mula meredup manakala ruh jihad dan kecintaan terhadap dakwah
tiba-tiba hilang dek kerana pengaruh keluarga tadi.
“Orang-orang
Arab yang tidak ikut berjuang berkata : harta dan keluarga kami telah
menghalangi kami.” (QS Al-Fath : 11)
“Wahai
Rabb kami, anugerahkanlah kepada kami isteri dan keturunan sebagai penyejuk
mata hati (kami), dan jadikanlah kami iman bagi orang-orang yang bertaqwa.” (
QS Al-Furqan : 74)
KETIGA : HARTA
Harta merupakan salah satu unsur kekuatan yang
digunakan sebagai penyangga kepada gerak kerja dakwah Islamiyah. Jadi harta
dimanfaatkan dan dikendalikan untuk mendukung tugas ibadah kepada Allah swt.
Namun, pada kenyataannya kita melihat tidak sedikit
orang yang diperhambakan oleh hartanya. Memang harta boleh menjadi fitnah kehidupan.
Harta dunia bukanlah tujuan, tapi ianya adalah
wasilah yang tidak boleh dilupakan.
Firman Allah swt :
“Dan
carilah apa yang Allah kurniakan kepadamu dari kehidupan akhirat, dan janganlah
kamu melupakan bahagianmu dari (kenikmatan) dunia.” (QS Al-Qashash : 77 )
Manakala harta yang diletakkan bukan pada
tempatnya, maka bererti ia terkena penyakit “Wahn” iaitu terlalu
mencintai dunia dan takut menghadapi risiko kematian. Itulah tanda awal
kehancuran imannya, Naudzubillah.
KEEMPAT : SYAKHSHIYAH (KEPERIBADIAN)
Manusia di antara satu dengan yang lain ada
kelebihan dan kekurangannya. Keutamaan yang diterima oleh seseorang tidak boleh
menjadikannya angkuh dan sombong serta demikian pula kekurangannya tidak
membawanya kepada kecil hati dan merasa hina. Pada hakikatnya kesemuanya itu
berasal dari Allah Yang Maha Kuasa.
Kita boleh mengambil i’tibar dari kisah Nabi Sulaiman
as ketika baginda merasakan bahwa dirinya dikurniakan Allah kekuasaan dan
kemampuan untuk mengendalikan manusia, jin dan haiwan.
KELIMA : KETERASINGAN AQIDAH
Pergeseran nilai di tengah-tengah masyarakat adalah
disebabkan oleh ‘ghazwul fikri’ (peperangan pemikiran) yang didukung oleh
wasilah yang canggih.
Di samping kelemahan daya tahan iman kaum muslimin,
ianya menjadikan orang-orang yang istiqamah rasa terasing.
Mereka dianggap aneh, bahkan julukan-julukan yang menyesatkan
diarahkan kepada mereka seperti :
a. Ekstrim.
b. Fundamentalis.
c. Kolot.
d. Ortodoks.
e. Terkebelakang.
f. Tidak
intelek.
g. Anti
modenisasi.
serta pelbagai ungkapan-ungkapan yang tidak
berharga lainnya.
Bagi mereka yang keimanannya lemah akan goyah
dengan hembusan angin fitnah ini tetapi seorang muslim yang istiqamah serta
mempunyai kefahaman Islam yang syamil dan kamil (utuh dan menyeluruh), baginya
tidaklah mengapa kerana ia memahami hadits Rasulullah saw :
“Sesungguhnya
Islam itu bermula dalam keadaan asing, dan akan kembali menjadi asing
sebagaimana di awalnya. Maka berbahagialah orang-orang yang asing (kerana
aqidahnya) “. (HR Muslim)
Dalam riwayat lain diterangkan bahwa ‘ghuraba’’
itu adalah orang yang sentiasa berbuat baik ketika orang lain berbuat
kerusakan. Ertinya mereka tetap beriltizam (komited) kepada nilai-nilai dan
prinsip Islam walaupun lingkungannya rusak.
HIKMAH MEHNAH DAN TRIBULASI DALAM DAKWAH ISLAMIAH
Apa yang
terlintas di dalam benak pemikiran kita terhadap cemuhan, rintangan dan penyiksaan yang dihadapi oleh para Anbiya' sebagai
pembawa risalah Islam ini, maka timbul satu pertanyaan :
Kenapakah
Nabi saw dan sahabatnya rela menanggung segala azab sengsara dan penyiksaan
sedangkan mereka ini dalam kebenaran?
Kenapa
pula Tuhan tidak melindungi mereka sedangkan mereka adalah tentera-tenteraNya
dan Rasulullah saw pula merupakan pendakwah dan pejuang di jalanNya?
Sebalikya
kenapa pada masa yang sama Allah menguji mereka dengan pelbagai penderitaan
seperti kehilangan kerabat yang dikasihi atau gagal menyelamatkan keluarga yang
terdekat kepada Islam?
Sesungguhnya
Allah tidak akan membiarkan hambaNya keseorangan tanpa pertolongan dan
perlindungan dariNya. Setiap pancaroba dan dugaan yang ditanggung oleh
seseorang pendakwah mengandungi rahsia dan hikmahnya yang tersendiri.
Kalaulah Allah
menghendaki supaya ditegakkan sebuah masyarakat Islam tanpa bersusah payah niscaya
mudah sahaja bagiNya.
Namun
demikian, sebagai seorang ‘mukallaf’ di dunia ini, seseorang
itu mesti melaksanakan segala perintah dan suruhan-suruhan Allah yang berat dan
susah. Seseorang itu wajib berpegang dengan ajaran Islam dan mendirikan
masyarakat yang sejati dan seterusnya mengharungi segala kesusahan untuk
mencapai tujuan tersebut.
Di antara
rahsia dan hikmah yang terungkap di dalam ujian Allah swt kepada hamba-Nya
ialah :
1)
Lahirnya sifat kehambaan dan pengabdian manusia terhadap Allah Azzawajalla
sepertimana yang ditegaskan oleh Allah swt yang bermaksud:
“Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepada-Ku.”
“Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepada-Ku.”
2)
Melaksanakan sifat taklif atau tanggungjawab “mukallaf" sebagai
sebahagian dari sifat pengabdian terhadap Allah dengan mengharungi lautan
penderitaan demi mempraktikkan syariat Islam ke atas dirinya dan melaksanakan
peraturan-peraturan Islam di dalam masyarakatnya.
3)
Menampakkan kebenaran mereka yang benar dan kedustaan mereka yang dusta. Jika
dibiarkan manusia mengaku Islam dan cintakan Allah sekadar di lidahnya sahaja
maka tidak wujudlah perbezaan di antara :
a. Si
benar dengan si pendusta.
b. Orang
yang beriman dengan munafik.
c. Yang
sabar dan bersungguh-sungguh dengan yang menyimpang dan sombong.
Namun, kepahitan
dan pancarobalah yang membezakan antara mereka supaya jelas bagi kita keadilan Allah.
Firman
Allah swt yang bermaksud :
“Dan demi sesungguhnya! Kami tetap menguji kamu (wahai orang-orang yang mengaku beriman) sehingga ternyata pengetahuan Kami tentang adanya orang-orang yang berjuang dari kalangan kamu dan orang-orang yang sabar (dalam menjalankan perintah Kami) dan (sehingga) Kami dapat mengesahkan (benar atau tidaknya) berita-berita tentang keadaan kamu.”
“Dan demi sesungguhnya! Kami tetap menguji kamu (wahai orang-orang yang mengaku beriman) sehingga ternyata pengetahuan Kami tentang adanya orang-orang yang berjuang dari kalangan kamu dan orang-orang yang sabar (dalam menjalankan perintah Kami) dan (sehingga) Kami dapat mengesahkan (benar atau tidaknya) berita-berita tentang keadaan kamu.”
4)
Membersih dan menyucikan hati orang mukmin dan seterusnya meningkatkan lagi
keimanan dan pegangan mereka terhadap tugas dakwah sehingga mereka tergolong di
dalam golongan yang diberikan pertolongan oleh Allah supaya memelihara dan
melaksanakan amanahnya dengan sebaik mungkin. Firman Allah swt :
“Dan (apa yang berlaku di medan perang Uhud itu) dijadikan oleh Allah untuk menguji apa yang ada dalam dada kamu dan untuk membersihkan apa yang ada dalam hati kamu dan (ingatlah), Allah sentiasa mengetahui akan segala (isi hati) yang ada di dalam dada kamu”.
“Dan (apa yang berlaku di medan perang Uhud itu) dijadikan oleh Allah untuk menguji apa yang ada dalam dada kamu dan untuk membersihkan apa yang ada dalam hati kamu dan (ingatlah), Allah sentiasa mengetahui akan segala (isi hati) yang ada di dalam dada kamu”.
5)
Terlepas dirinya daripada azab Allah swt dengan menanggung siksaan (bala)
manusia dan tidak menjadikan siksaan manusia sebagai azab daripada Allah swt.
Firman
Allah swt :
“Dan ada sebahagian dari manusia yang berkata: Kami beriman kepada Allah; kemudian apabila dia diganggu dan disakiti pada jalan Allah, dia jadikan gangguan manusia itu seperti azab siksa Allah (lalu dia taatkan manusia) dan jika datang pertolongan dari Tuhanmu memberi kemenangan kepadamu, mereka sudah tentu akan berkata: Kami adalah sentiasa bersama-sama kamu. (Mengapa mereka berdusta?) Bukankah Allah lebih mengetahui akan apa yang terpendam dalam hati sekalian makhluk?”
“Dan ada sebahagian dari manusia yang berkata: Kami beriman kepada Allah; kemudian apabila dia diganggu dan disakiti pada jalan Allah, dia jadikan gangguan manusia itu seperti azab siksa Allah (lalu dia taatkan manusia) dan jika datang pertolongan dari Tuhanmu memberi kemenangan kepadamu, mereka sudah tentu akan berkata: Kami adalah sentiasa bersama-sama kamu. (Mengapa mereka berdusta?) Bukankah Allah lebih mengetahui akan apa yang terpendam dalam hati sekalian makhluk?”
ADAKAH UJIAN ALLAH NATIJAH DARI KESALAHAN MANUSIA?
Sesetengah
golongan menganggap bahawa ujian adalah bukan satu perkara yang tabi’ie dalam
berdakwah atau ia merupakan natijah daripada kesalahan yang dilakukan oleh
pimpinan jamaah yang seterusnya mempengaruhi saf-saf jamaah yang lain lalu
berlakulah kebimbangan dan kekhuatiran hingga terancamnya perjalanan dakwah.
Namun,
pendapat yang paling sahih adalah bertentangan dengan kefahaman ini, iaitu ia
merupakan perkara tabi’ie yang mesti dilalui di dalam gerakan Islam.
Adakah
boleh diterima jika dikatakan bahawa Rasulullah saw dan orang-orang mukmin yang
bersama baginda serta para Anbiya' terdahulu menghadapi lautan penderitaan
adalah hasil dari kesalahan mereka?
Hakikatnya,
musuh-musuh Allah memerangi pembawa risalah kebenaran ini kerana bimbang
kebatilan mereka akan dihapuskan dengan yang haq.
Manakala
para mujahid pula tetap berpegang teguh dan istiqamah dalam melaksanakan dakwah
kepada Allah menyebabkan mereka sanggup menghadapi penderitaan, siksaan dan
sebagainya.
Firman
Allah swt :
“Dan sesungguhnya nyaris-nyaris mereka dapat memesongkanmu (wahai Muhammad) dari apa yang Kami telah wahyukan kepadamu, supaya engkau ada-adakan atas nama Kami perkara yang lainnya dan (kalau engkau melakukan yang demikian) barulah mereka menjadikan engkau sahabat karibnya.”
“Dan sesungguhnya nyaris-nyaris mereka dapat memesongkanmu (wahai Muhammad) dari apa yang Kami telah wahyukan kepadamu, supaya engkau ada-adakan atas nama Kami perkara yang lainnya dan (kalau engkau melakukan yang demikian) barulah mereka menjadikan engkau sahabat karibnya.”
Hakikatnya bukanlah bermakna tidak berlaku
kesalahan atau kesilapan terhadap diri seseorang sedangkan kita hanyalah
manusia biasa dan tidak maksum.
Maka, sesiapa yang berjuang untuk beramal maka sudah
semestilah juga menempuh kesalahan dan kesilapan, sebaliknya sesiapa yang tidak
beramal maka dia tidak akan menempuh kesalahan.
Kesalahan individu yang berlaku pula menjadi
natijah ke atas daya usaha dengan akal fikiran manusia yang terbatas, sementara
niat yang baik itu diharapkan mendapat ganjaran pahala dari Allah swt serta
wajib mengambil ‘istifadah’ dan pengajaran daripadanya.
Demikianlah sunnatullah dalam kehidupan manusia di dunia ini. Dunia sememangnya
‘Dar al Ibtila’’ dan bukannya syurga.
Manusia perlu sedar dan mengerti konsep mehnah dan tribulasi dalam
kehidupan ini. Mereka mesti belajar dan membiasakan diri dengan hakikat ini.
Manusia mesti sedar bahawa mehnah dan tribulasi ini adalah sebahagian dari
hakikat hidup duniawi mereka yang sudah ditakdirkan.
Manusia tidak dapat lari dari takdir ini walau bagaimana melangitpun
pencapaiannya. Tanpa ujian dan dugaan hidup, manusia akan kehilangan matlamat,
semangat dan erti hidup itu sendiri.
Dengan mehnah dan tribulasi, Allah mahu mengajar manusia agar lebih
mementingkan matlamat hidup yang sebenar berbanding kehidupan duniawi. Allah
mahu manusia meningkatkan dirinya ke alam ruhani dan setiap individu mestilah dalam
keadaan lebih tinggi dari pengaruh duniawi yang fana. Manusia perlu hidup
berlandaskan pegangan hidup yang benar dan mulia dan bukan hidup berpaksikan
kepada kepentingan material yang sementara.
Allah swt berfirman :
“Sesungguhnya
Kami telah menjadikan manusia di (tengah ) kemelut (kehidupan).” (QS Al Balad :
4)
Rasulullah saw bersabda:
“Apa
jua kelelahan, kepedihan, keletihan, kesakitan, kedukaan yang menimpa diri
seseorang muslim ; hinggakan duri yang dicabut (kerana mencucuk jarinya) ;
semuanya itu akan menyebabkan Allah mengampunkan dosanya.” (HR Bukhari
dan Muslim)
Berdasarkan dalil-dalil di atas, jelaslah bahawa kehidupan di dunia ini
memastikan manusia menghadapi mehnah dan tribulasi dari Allah.
Ini sesuatu yang wajar kerana
kehidupan sementara di dunia ini ibarat pentas ujian menuju akhirat dan ia
memang tidak menjanjikan syurga. Syurga hanya dinikmati apabila manusia sudah meninggal
dunia setelah melaksanakan kewajipan dari ajaran agama Allah.
Selain
dari itu, pertentangan antara iman dan kufur, muslim dan musuh-musuh yang
memandang buruk terhadap agama mereka di dunia ini adalah pertentangan yang abadi.
Pertentangan ini pasti
akan membawa musibah . Ini semua adalah sunnah Allah kepada orang yang beriman.
Mereka mesti sabar dan menerima hakikat fitnah dan tribulasi yang sudah
dijanjikan oleh Allah serta mesti rela dengan segala qadha’ dan qadar Allah.
Kehidupan ini memang
banyak kerenah dan penuh dengan berbagai masalah. Manusia perlu melatih diri
dengan ketabahan dan kesabaran.
Allah swt berfirman :
“Apakah kamu menyangka
kamu akan masuk syurga pada hal kamu belum diuji (dicoba) seperti orang orang
sebelum era kamu. Mereka pernah menghadapi kesusahan, kesengsaraan bahkan iman
mereka pernah bergegar (dan goncang). Sehingga Rasul dan orang-orang yang
beriman bersama beliau sampai bertanya: bilakah gerangannya pertolongan Allah
akan tiba. (Sebenarnya ) pertolongan Allah itu sangat hampir.” (QS Al Baqarah :
214)
Oleh kerana kehidupan ini
adalah medan perjuangan untuk melakukan perubahan dari suasana hidup jahiliah
kepada nilai hidup Islam maka sudah tentu ia menjanjikan berbagai kesukaran ,
ujian dan tribulasi.
Manusia muslim yang aktif
bergerak dalam pergerakan Islam perlu :
1.
Meringankan beban kebendaan disebabkan perjalanan yang akan dilakukan
adalah jauh dan berhadapan dengan banyak rintangan.
2.
Bersikap sederhana dalam mencari kekayaan sehingga tidak melupakan tugas
asasnya untuk memperjuangkan dan menobatkan Islam di tempat yang teratas.
3.
Meyakinkan dirinya bahawa status perjuangannya sebagai aktivis dakwah
adalah lebih mulia dan tinggi di sisi Allah dari pejuang nasionalisma,
sekularisma dan materialisma.
4.
Insaf dan sedar bahawa kalau pun ia mengalami kesusahan dan kesukaran
dalam perjuangan ini, lawannya juga menghadapi kesusahan.
“Jika kamu (dalam peperangan Uhud) mendapat
luka (tercedera), maka sesungguhnya kaum (musyrik yang mencerobohi kamu) itu
telah (tercedera juga dan) mendapat luka yang sama (dalam peperangan Badar). Dan demikian itulah keadaan hari-hari
(dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan
dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa
yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang
sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu
orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada
orang-orang yang zalim.” (QS Ali Imran : 140)
Kemenangan dan kekalahan sebagai natijah usaha akan disilihgantikan oleh
Allah kepada mana-mana hambaNya yang disukaiNya.
Mereka perlu menjadi
saksi ke atas kekafiran dan penentangan musuh Allah terhadap agamaNya.
Mereka menjadi bukti
kezaliman golongan sekular terhadap hamba Allah yang mahu meninggikan martabat
syariatNya .
Mereka menyerlahkan
hakikat penentangan kepada agama dari golongan nasionalis yang beriman tapi
dengan penuh kepura-puraan.
Dengan yang demikian,
mereka nanti wajar disisa oleh Allah dengan siksaan yang pedih dan tidak ada
tolok bandingnya.
Kesaksian seperti inilah
yang disebut oleh Allah dalam ayat di atas.
Kesaksian ini juga
bermakna golongan yang terbukti tahan uji dan bersedia menghadapi kepedihan
perjuangan akan tampil :
a.
Menangani kebatilan.
b.
Menentang kezaliman.
c.
Menghalang kemungkaran.
Mereka tampil menjadi
saksi zaman yang mampan dan utuh , tegak bagaikan gunung yang tidak berganjak
dan terus berpegang kepada kebenaran.
Mereka memimpin umat dan
bertindak mendepani zamannya untuk mengukir sejarah yang baru.
Ramai manusia yang tidak
sabar menghadapi mehnah dan tribulasi . Mereka menyamakan gangguan dan kezaliman manusia dengan azab
Allah . Oleh itu mereka memandang besar gangguan dan gugatan manusia sehingga
menyebabkan mereka lari dari perjuangan Islam dan dari menegakkan kebenaran dan
sebaliknya mereka menurut jalan-jalan kesesatan yang ditaja oleh manusia.
Oleh yang demikian, tidak
sedikit kita lihat orang bijak pandai yang menjadi perkakas kepada penguasa
yang zalim dan ajaran yang sesat kerana mereka tidak sabar menghadapi dugaan
dan gugatan manusia.
Bahkan mereka tidak sabar melihat kilauan wang ringgit
yang dijanjikan oleh musuh-musuh Allah dan orang yang bersekongkol dengan mereka
sehingga akhirnya mereka menjual diri dan menjadi “zhahiran lil mujrimin”
iaitu alat kepada golongan musuh dan petualang.
Watak dan sikap manusia
yang sebenar akan terserlah dalam ujian yang dilaluinya. Dalam kedaan biasa
watak tersebut mungkin boleh disembunyikan namun apabila berhadapan dengan
keperitan dan kesengsaraan kerana perjuangan barulah ketara sifat dan pembawaan
diri yang sebenar.
Golongan yang beriman
pasrah dan redha dengan takdir Allah manakala golongan munafiq mempertikaikan perbuatan
dan takdir Allah. Bahkan mereka tidak yakin dengan janji Allah serta meragui
janji-janji Allah tersebut :
“Dan lagi masa itu ialah masa orang-orang
munafik dan orang-orang yang tidak sihat dan tidak kuat iman dalam hatinya
berkata: "Allah dan RasulNya tidak menjanjikan kepada kita melainkan perkara
yang memperdayakan sahaja.” (QS Al Ahzab : 12)
Dengan adanya mehnah dan
tribulasi ini, akan berguguranlah golongan yang berpenyakit dari saf
perjuangan.
Kehadiran mereka adalah
kehadiran yang melemah dan melesukan perjuangan. Oleh sebab itu tanggapan
mereka terhadap sesuatu peristiwa menjadi serba hitam dan penuh dengan putus
asa. Tanggapan mereka terhadap orang mukmin penuh dengan keraguan dan syak
wasangka serta tidak pernah bersikap optimis.
Mereka menjadi beban yang menyusahkan gerakan Islam walhal sepatutnya mereka
menjadi aset yang menguntungkan gerakan Islam.
Sesungguhnya, bagi
manusia mukmin apabila menghadapi berbagai ujian yang silih berganti, dia akan
lebih tabah dan mantap merealisasikan matlamat perjuangan. Dia sudah biasa
dengan asam garam perjuangan serta tidak pernah mengenal jemu dan pantang berundur.
Azam dan tekadnya semakin kental dan yakin bahawa janji Allah adalah benar.
Buih kesesatan, puaka
kegelapan dan gerombolan penentang agama Allah ini akhirnya akan kecundang dan
dikalahkan oleh Allah samada cepat atau lambat.
Oleh yang demikian,
pejuang Islam akan meneruskan perjuangan dengan yakin diri dan dengan sifat
tawakkal serta tekad yang terus membara. Ia yakin benar dengan sunnah Allah dan
konsep mehnah dan tribulasi dalam kehidupan. Ia berjuang di atas landasan
keilmuan, keimanan dan kebenaran sesuai dengan firman Allah :
“Iaitu supaya orang (kafir musyrik) yang binasa itu,
binasa dengan keterangan (yang membuktikan kesalahannya), dan supaya orang
(Islam) yang hidup itu, hidup dengan keterangan (yang membuktikan
kebenarannya); kerana sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.”
(QS Al Anfaal : 42)
Dia juga yakin bahawa
Allah akan turut melakarkan kemenangan perjuangan agamaNya pada suatu masa
kelak dan perancangan Allah jauh lebih rapi dari perancangan musuh-musuhNya.
Dia memahami bahwa kehidupan adalah perjuangan yang memang dipenuhi oleh ranjau
mehnah dan tribulasi, maka oleh sebab itu mukmin yang sebenar perlu memantapkan
pegangannya terhadap Islam, meningkatkan kualiti diri dengan ilmu dan akhlak
yang luhur serta mulia di samping perlu konsisten dan istiqamah.
Firman Allah swt :
“Wahai
orang orang yang beriman jika kamu berhadapan dengan golongan lawan atau musuh
maka hendaklah kamu konsisten ; teguh pendirian dan ingatlah Allah
banyak-banyak, mudah-mudahan kamu berjaya (menang).” (QS Al Anfaal : 45)
Jika umat Islam enggan berjuang mempertahankan agama Allah dan menobatkan
tuntutanNya, mereka pasti menempuh kecelakaan bukan sahaja di dunia malah di
akhirat juga. Suatu akibat yang jauh lebih besar dari mehnah dan tribulasi yang
mereka hadapi di dunia ini.
Inilah janji Allah swt :
“Jika kamu enggan berjuang niscaya Allah siksa kamu dengan azab yang
pedih dan Allah gantikan kamu dengan kaum yang lain dan kamu pula tidak dapat
menyakiti Allah sedikitpun. Memang Allah Maha berkuasa mengatasi segala
sesuatu.” (QS At Taubah : 39)
Firman Allah lagi :
“Kami pasti akan menguji kamu untuk Kami mengenalpasti siapa pejuang ,
siapa (pula) yang sabar. Kami pasti meneliti (menelusuri) sejarah, (pencapaian
) kamu.” (QS Muhammad : 31)
Marilah kita bekerja
dalam satu pasukan yang padu, mantapkan diri kita dengan tarbiyah yang
menyeluruh serta menghadapi segala kesukaran dan peri pedih perjuangan dengan
jiwa besar , iman yang kental dan tawakkal yang jitu kepada Allah swt. Hanya
dengan sifat-sifat mulia seperti yang dianjurkan oleh Allah swt
dan di amalkan
oleh Rasulullah saw itulah, kita akan berjaya, insyaAllah.
Ya Allah, kurniakanlah
kesabaran kepada kami dalam menghadapi keganasan musuh-musuhMu dan
tetapkanlah kaki-kaki
kami dalam menjalani mehnah dan tribulasi dan kurniakanlah kemenangan kepada kami ke atas musuh-musuh kami samada di kalangan orang-orang kafir mahupun
munafik
Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS