Tidak syak lagi bahwa dakwah yang
dibawa oleh Imam Hasan Al Banna adalah dakwah Islam yang komited dengan Islam
meliputi aqidah, syariat dan peraturan hidup.
Beliau telah berusaha menerangkannya
dari pelbagai sudut samada siasah, dakwah, gerakan, organisasi mahupun ekonomi.
Orang yang meneliti apa yang ditulis
oleh beliau di dalam risalah-risalah dan memorandumnya akan mendapati bahwa
beliau merupakan pemimpin politik yang
menjadi ikutan ramai. Beliau memiliki kefahaman siasah Islam serta dapat
menambat hati ramai orang.
Benar, Imam Hasan Al Banna amat
faham tentang kebenaran dan beliau ialah ahli siasah (politik) yang mahir,
berpengalaman, pintar dan berkebolehan. Perkara ini diakui oleh setiap mereka
yang mengenalinya samada lawan atau kawan.
Robert Jackson berkata tentang
kepimpinan Hasan Al Banna :
“Beliau
adalah ;
- Ahli
siasah yang pintar.
- Pemimpin
yang gagah.
- Ulama’
yang kuat hujahnya.
- Ahli
falsafah yang menjadi ukuran.
- Pemidato
yang matang.
- Penulis
yang mempunyai misi.
Semua aspek
ini muncul sebagai sifat semulajadi beliau pada waktu yang sesuai.”
Manakala Syeikh Tantawi Jauhari pula
berkata :
“Pada
pandanganku, Hasan Al Banna adalah lebih hebat dari Jamaluddin Al Afghani dan Muhammad
Abduh. Beliau adalah :
- Contoh gabungan
ketaqwaan dan kepintaran siasah yang menakjubkan.
- Berhati
Sayyidina Ali dan berakalkan Muawwiyah.
Aku melihat
pada beliau sifat-sifat pemimpin yang telah kehilangan dari dunia Islam.”
Bagi memahami urusan siasah atau
politik dengan lebih mendalam, kita perlu terlebih dahulu memahami kalimah ‘Fiqh
Siasah’ atau Fiqh Politik.
Fiqh bermakna kefahaman atau
pengetahuan dan ianya bukan sekadar ilmu, sebaliknya ia adalah:
- Kefahaman yang memerlukan
penggunaan fikiran.
- Usaha penajaman akal.
- Pengerahan seluruh usaha untuk
itu.
Manakala siasah pula bermakna
penjagaan dan seorang ahli siasah atau ahli politik Islam ialah orang yang
mempunyai komitmen dengan Islam yang menyelesaikan urusan umat dari sudut
pandangan Islam dan hukum syara’.
Jadi Fiqh Siasah ialah kefahaman
yang mendalam terhadap urusan umat dalam dan luaran, mentadbirnya, menjaganya
menurut panduan hukum syara’ dan memandunya.
Siasah terbahagi kepada dua bentuk
iaitu :
PERTAMA :
SIASAH SYARA’
Ia bermaksud memimpin keseluruhan
manusia menurut kehendak pandangan syara’ dan khilafah yang bertindak
memelihara agama serta menguruskan dunia dengannya (agama).
KEDUA :
SIASAH BUKAN SYARA’
Ia adalah siasah yang memimpin
manusia menurut kehendak pandangan manusia yang diterjemahkan kepada
perlembagaan-perlembagaan ciptaan yang
menggantikan syariat Islam dan bertentangan dengannya. Siasah yang menolak
syara’ ini adalah siasah yang tidak beragama dan ia adalah siasah jahiliyah.
Fenomena yang berlaku di Tunisia dan
Mesir menunjukkan bahwa gerakan Islam menyahut seruan perubahan dengan terbukanya
ruang kebebasan melalui langkah penyertaan politik.
Langkah seperti ini juga dilakukan
oleh gerakan-gerakan Islam di Bahrain, Bangladesh, Iraq, Jordan, Kuwait, Libya,
Moroko, Palestin, Sudan dan Yaman.
Dengan strategi ini mereka semakin
memiliki ‘ruang bebas’ dan ‘payung politik’ untuk terus
bergerak mewujudkan kerja politik Islam sepertimana yang didefinisikan oleh
Ibnu Aqil :
“Politik adalah tindakan kolektif untuk mendekatkan manusia kepada
kemaslahatan dan menjauhkan dari kemudharatan, meskipun kemaslahatan dan kemudharatan
itu tidak disebutkan dalam Al-Qur’an dan Hadits.” (Lihat Ibnul Qayyim dalam ‘Ath-Thuruq Al-Hukmiyyah fi As-Siyasah
Asy-Syar’iyyah’)
Dengan penyertaan politik, semakin
terbukalah kesempatan bagi gerakan Islam untuk :
- Memperkukuhkan penyertaan di
dalam bidang sosial.
- Terlibat aktif dalam penambahbaikan
masyarakat dalam segala aspeknya, samada kerohanian, pemikiran, jasmani mahupun
harta benda.
- Memunculkan peribadi-peribadi
yang dikenali dan mengakar di dalam masyarakat di mana melalui merekalah
akan muncul dukungan dan program-program yang bermanfaat bagi umat Islam.
Syeikh Taufiq Yusof Al-Wa’ie membuat
beberapa kesimpulan tentang kemaslahatan yang boleh dicapai hasil dari
penglibatan gerakan Islam di pentas pemerintahan sebagai berikut :
- Menghadapi berbagai kerusakan, konspirasi dan
berbagai tipudaya terhadap gerakan Islam sampai batas tertentu dengan cara
meneliti berbagai rancangan tersembunyi lalu berusaha menggagalkan rancangan
tersebut.
- Memberikan contoh Islamik kepada masyarakat dan
memberikan kefahaman kepada mereka bahwa aktivis gerakan Islam itu bukanlah
kelompok ahli wirid yang menjauhkan diri dari masyarakat, tapi mereka sebenarnya
mampu untuk memimpin rakyat dan mengelola negara.
- Mengembalikan kepercayaan rakyat kepada Islam dan
kaum muslimin bahwa Islam adalah agama yang mampu mengatur berbagai urusan
kehidupan, samada yang khusus ataupun yang umum dan itu tidak dapat
dilakukan kecuali oleh mereka yang terlibat untuk mewujudkan keadilan dan
menghancurkan kebatilan.
- Menambah pengalaman gerakan dalam mengelola
pemerintahan. Tanpa latihan semacam ini maka keahlian tidak mungkin
didapatkan dan ditambah.
- Memberikan latihan dan pengajaran terhadap aktivis
dakwah dengan cara mengikutsertakan mereka dalam pengiriman utusan ke luar
negara yang biasanya dikelolakan oleh sesebuah kementerian.
- Menciptakan sejumlah orang dari ahli gerakan
dakwah agar mereka nantinya memiliki kedudukan terhormat di tengah
masyarakatnya untuk pos-pos tertentu. Mereka ini akan memberikan manfaat
yang besar dalam banyak situasi dan mampu pula memecahkan berbagai
persoalan, samada yang dihadapi oleh gerakan dakwah atau ahli-ahlinya.
- Menambah pusat-pusat Islam dan meminimumkan
pusat-pusat kekufuran dengan mendominasi pemerintahan yang berkuasa.
- Melatih aktivis gerakan untuk mahir berpolitik
dan mampu mengatasi permainan-permainannya.
- Mengambil manfaat dari kewibawaan kekuasaan untuk
kemaslahatan gerakan.
- Boleh
jadi, apabila orang-orang soleh dilarang terlibat dalam pemerintahan,
posisinya mungkin akan digantikan oleh kalangan mereka yang memusuhi
Islam, yang jika mereka mendapatkan pusat-pusat kekuasaaan maka mereka
akan berusaha menggunakannya sekuat mungkin untuk memerangi gerakan Islam,
bahkan untuk memerangi Islam dan kaum muslimin.
Pertimbangan kemaslahatan di sini, menurut Syeikh Al-Wa’ie,
bukanlah bererti mengabaikan kemungkinan keburukannya.
Bahkan dalam pandangannya, keburukan dalam penglibatan
mungkin lebih kuat daripada semua kemaslahatan yang mungkin diwujudkan. Ini
adalah kerana ia berhubungan dengan akidah dan masalah kesejagatan, iaitu
kewajiban berhukum dengan undang-undang yang diturunkan oleh Allah swt.
Namun, menurutnya ‘fiqh muwazanah’ (fiqh perbandingan) yang
diterapkan dalam masalah ini adalah antara dua suasana berikut :
PERTAMA :
TERLIBAT DALAM POLITIK PEMERINTAHAN
- Bertahannya pemerintahan yang
tidak menerapkan hukum Allah swt.
- Terhindarnya sebahagian kerosakan
walaupun hanya 1%.
- Terwujudnya sebahagian
maslahat, katakanlah sebesar 2%.
KEDUA :
TIDAK TERLIBAT DALAM POLITIK PEMERINTAHAN
- Bertahannya
pemerintahan yang tidak menerapkan hukum Allah.
- Bertahannya
kerosakan seutuhnya.
- Hilangnya
sebahagian kemaslahatan yang boleh diperolehi.
Jadi, pertimbangan sesungguhnya
adalah
BUKAN
Menimbang antara ‘pemerintahan
jahiliyah’ dengan ‘pemerintahan Islam’.
TAPI
Menimbang antara ‘pemerintahan
jahiliyah’ dengan terlibatnya para aktivis Islam, dengan ‘pemerintahan
jahiliyah’ tanpa penglibatan aktivis Islam.
Perlu diingat bahwa di kalangan ahli
ushul, ada satu kaidah yang berbunyi :
“Jika halal
dan haram berhadap-hadapan, maka yang halal mesti dimenangkan”.
Dengan tiadanya penglibatan, ia
tidak boleh mengubah pemerintahan dari jahiliyah menjadi Islam sedangkan jika
kita ikut terlibat, maka ia boleh mengurangkan sebahagian dari kerosakan
pemerintahan jahiliyah dan boleh mewujudkan sebahagian maslahat untuk kaum
muslimin yang diperintahkan syari’at.
Syeikh Rasyid Al Ghanusyi meletakkan
empat kayu ukur kejayaan penyertaan politik gerakan Islam sebagai berikut.
1.
Penyertaan politik mesti menjamin
tetap bertahannya perkara-perkara yang berkait dengan Islam yang telah ada
sebelumnya. Termasuk perkara terpenting di sini adalah menjaga iklim
keterbukaan itu sendiri yang memungkinkan gerakan dakwah, bukan sahaja wujud,
tapi juga dapat terus berkembang menyebarkan dakwah ke seluruh pelusuk bumi dan
bukan sebaliknya.
2.
Menambahkan suatu kebaikan yang baru
pada semua tingkatan politik dan kenegaraan yang mungkin iaitu dengan hadirnya
aspek-aspek Islam dalam peraturan perundangan, praktik atau konvensyen kenegaraan,
undang-undang kehakiman, keteladanan para pemimpin dan lain-lain.
3.
Meningkatkan kualiti melayani
masyarakat umum dalam segala aspeknya yang mungkin seperti pemberantasan tahap kemiskinan,
peningkatan penyediaan kesihatan, sistem pengangkutan dan sistem pendidikan
yang mampu serta kewujudan suasana aman dalam masyarakat.
4.
Adanya peningkatan perhatian dan
dukungan terhadap permasaalahan dunia Islam khususnya dan hubungan antara
negara yang bermartabat secara umum.
OBJEKTIF NILAI-NILAI ISLAM
Sebagai seorang muslim, kita
meyakini bahwa Islam adalah sistem kehidupan yang komprehensif dan lengkap. Oleh yang demikian, ia memiliki
semua kelayakan untuk dijadikan sebagai rujukan utama dalam kehidupan berbangsa
dan bernegara.
Keberkatan sistem kehidupan Islam
hanya dapat dirasakan oleh masyarakat apabila ia benar-benar diterapkan dalam
segala aspek kehidupan berbangsa dan bernegara. Namun untuk mewujudkannya
diperlukan dua bentuk kekuatan iaitu :
a. Kekuatan undang-undang.
b. Kekuatan penguatkuasaan.
Dua bentuk kekuatan ini hanya dapat
dimiliki jika gerakan Islam meraih kekuasaan yang besar dan sangat berwibawa.
Melalui penyertaan politik, gerakan
Islam dapat secara bebas melakukan transformasi nilai-nilai Islam, iaitu proses
pengubahan urutan konsep atau ideologi dari wilayah berskala individu ke bidang
umum, dari bidang dalaman menerobos ke wilayah luaran agar dapat diterima
secara meluas oleh masyarakat umum.
Dengan proses seperti itu, gerakan
Islam secara bertahap dapat mengatur sesebuah negara itu pada semua aspeknya,
bukan hanya sekadar menampung satu-satu hukum sivil dan jenayah Islam dalam perlembagaan
dan undang-undang bahkan terhadap berbagai penggambaran hukumnya.
Kita juga tidak mahu situasi di mana
sesebuah negara yang meletakkan Islam sebagai dasar negara, namun para penguasa
negara tersebut sentiasa bersifat sekular, maka Islam hanya tidak lebih dari sekadar simbol walaupun sesebuah
negara itu dihuni oleh majoriti muslim.
Dengan penyertaan politik, kita
menghendaki Islam menjadi rujukan utama sekaligus penguasa majoriti yang
diterima masyarakat secara objektif. Dalam pandangan ini, Islam menjadi ruh
yang mewarnai perlembagaan negara dengan segala penggambaran hukumnya,
sekaligus mempunyai “kekuatan penguatkusaan” yang memungkinkannya mengarahkan
segenap kehidupan berbangsa dan bernegara.
Dari huraian di atas, kita akan nampak
nilai strategik “penyertaan politik” bagi gerakan Islam. Oleh kerana itu ‘ruang
bebas’ dan ‘payung politik’ yang ada saat ini perlu dimanfaatkan secara
optimum untuk menegakkan nilai-nilai kesejagatan Islam di tengah-tengah umat,
bangsa serta kemanusiaan secara umum dalam rangka menyebarkan rahmat ke seluruh
alam dan menjadi guru bagi peradaban dunia.
BERINTERAKSI
DENGAN MASYARAKAT
Al-Qur'an tidak pernah menyebutkan ungkapan
yang memberi makna bahwa ada jarak antara pendakwah dengan masyarakatnya kerana
para pendakwah adalah pewaris Nabi saw yang digambarkan dengan ungkapan berikut
:
“Sesungguhnya
telah datang kepadamu seorang rasul (pendakwah) dari kaummu sendiri, berat
terasa olehnya penderitaanmu, sangat menginginkan keselamatan bagimu, amat
belas kasihan lagi penyayang terhadap orang-orang mukmin.” (QS At-Taubah : 128)
Dari masyarakatlah kita berasal dan untuk mereka pula kita datangi sehingga sudah semestinya kita :
Dari masyarakatlah kita berasal dan untuk mereka pula kita datangi sehingga sudah semestinya kita :
1.
Memiliki ikatan emosi yang mendalam terhadap persoalan
mereka.
2.
Mempunyai keinginan yang kuat untuk memperbaiki dan
menyelamatkan mereka dengan bahasa kasih sayang.
Renungkanlah, betapa ketinggian akhlak
Rasulullah saw dalam berinteraksi dengan masyarakatnya sebagaimana yang
dituturkan oleh isteri baginda, Khadijah ra :
“Engkau
sungguh gemar bersilaturahim, senang membantu, memuliakan tamu, menyantuni
orang yang kekurangan, dan tampil membela siapa sahaja di dalam kebenaran”.
Hal tersebut di atas menjadikan baginda sebagai peribadi yang dipercayai oleh semua orang kerana masyarakat merasa dekat dan memperolehi perhatian yang baik dari Rasulullah saw.
Ada beberapa kunci yang perlu kita perhatikan dalam membangun interaksi di tengah-tengah masyarakat.
Hal tersebut di atas menjadikan baginda sebagai peribadi yang dipercayai oleh semua orang kerana masyarakat merasa dekat dan memperolehi perhatian yang baik dari Rasulullah saw.
Ada beberapa kunci yang perlu kita perhatikan dalam membangun interaksi di tengah-tengah masyarakat.
KUNCI
PERTAMA :
Hendaklah kita dapat memposisikan setiap orang
sesuai dengan kedudukannya dan dengan bahasa yang digunakan oleh mereka,
sebagaimana sabda Rasulullah saw :
“Ajaklah
manusia dengan bahasa kaumnya dan ajaklah manusia sesuai dengan kemampuan berfikir
mereka.”
KUNCI KEDUA :
KUNCI KEDUA :
Hendaklah kita dapat meyakinkan masyarakat
bahwa kita adalah orang yang tidak pernah ragu untuk berkorban apabila
diperlukan.
Bekerjalah, agar masyarakat merasakan bahwa
keberadaan kita amat bermanfaat bagi mereka, sebagaimana ungkapan Imam Hasan Al
Banna :
“Kegemaran
kami adalah berkorban untuk masyarakat. Dan kita telah ditakdirkan untuk
memenuhi kepentingan masyarakat.”
KUNCI KETIGA :
KUNCI KETIGA :
Hendaklah kita sentiasa berlapang dada terhadap
kejahilan mereka seperti berlapang dadanya ibubapa terhadap kesalahan anaknya.
Sikap lapang dada ini mesti kita tunjukkan
dengan cara :
a.
Tidak mempersoalkan perkara-perkara yang tidak menyenangkan
pada diri mereka.
b.
Mudah memaafkan.
c.
Gemar mendoakan.
“Tidakkah
engkau ingin Allah mengampuni setiap kesalahanmu”. (QS An-Nur : 22 )
KUNCI KEEMPAT :
KUNCI KEEMPAT :
Hendaklah kita menunjukkan sikap atau perilaku
santun dan lembut kerana kelembutan dan kehalusan adalah hiasan yang berlaku di
manapun dan untuk siapa sahaja.
Rasulullah saw bersabda :
“Tidak
ada kelembutan pada sesuatu kecuali menjadi penghias dan tidak dicabut dari
sesuatu kecuali menjadikannya buruk.”
Keempat-empat kunci interaksi tersebut InsyaAllah
menjadi “mafaatih” atau kunci-kunci hati kerana kita berkomunikasi dan
berinteraksi dengan lingkungan melalui pintu hati mereka sebagaimana dalam
kaidah dakwah dinyatakan :
“Rebutlah
hati mereka dahulu sebelum mengharapkan dukungan mereka.”
Ketika berinteraksi di tengah-tengah masyarakat, janganlah kita menunjukkan sikap yang membeza-bezakan atau bersikap diskriminatif terhadap sesama aktivis dakwah dan bukan aktivis dakwah, misalnya ketika bersalaman dengan sesama aktivis dakwah kita melakukannya dengan hangat bahkan sambil berpelukan, tetapi di tempat dan acara yang sama bersalaman dengan yang bukan aktivis dakwah, kita melakukannya dengan biasa sahaja, bahkan terkesan agak dingin.
Ketika berinteraksi di tengah-tengah masyarakat, janganlah kita menunjukkan sikap yang membeza-bezakan atau bersikap diskriminatif terhadap sesama aktivis dakwah dan bukan aktivis dakwah, misalnya ketika bersalaman dengan sesama aktivis dakwah kita melakukannya dengan hangat bahkan sambil berpelukan, tetapi di tempat dan acara yang sama bersalaman dengan yang bukan aktivis dakwah, kita melakukannya dengan biasa sahaja, bahkan terkesan agak dingin.
Apakah cara ini boleh meraih simpati?
Padahal kita mengetahui dari ‘taujih’
(pengarahan) Nabawi bahwa :
“Memberikan
suatu perlakuan yang harus tapi menyenangkan orang lain adalah sedekah.”
Amat tepat jika kita mengaplikasikan “Itsar” (mengutamakan orang lain) dengan cara mendahulukan atau mengutamakan ‘jumhur’ (masyarakat) daripada sesama saudara Muslim, misalnya dalam membahagi kemudahan yang Allah berikan kepada kita, tidak hanya berputar dalam lingkungan yang terbatas tetapi dengan memberikan bahagian kita kepada jiran tetangga yang sedang kita bina.
Begitu juga kita perlu memberikan hak ukhuwah dan hak dakwah, sedangkan untuk sesama aktivis dakwah, cukuplah hak ukhuwah kerana mereka sudah berada di dalam barisan dakwah dan menjadi pewaris Rasulullah saw sebagai pendakwah.
Amat tepat jika kita mengaplikasikan “Itsar” (mengutamakan orang lain) dengan cara mendahulukan atau mengutamakan ‘jumhur’ (masyarakat) daripada sesama saudara Muslim, misalnya dalam membahagi kemudahan yang Allah berikan kepada kita, tidak hanya berputar dalam lingkungan yang terbatas tetapi dengan memberikan bahagian kita kepada jiran tetangga yang sedang kita bina.
Begitu juga kita perlu memberikan hak ukhuwah dan hak dakwah, sedangkan untuk sesama aktivis dakwah, cukuplah hak ukhuwah kerana mereka sudah berada di dalam barisan dakwah dan menjadi pewaris Rasulullah saw sebagai pendakwah.
Perkara ini mengingatkan kita kepada para
sahabat Anshar yang mulanya merasa kurang puas hati dengan pembahagian ‘ghanimah’
(harta rampasan) yang mereka terima kerana mereka tahu orang-orang yang masih
baru bergabung dengan Islam mendapat bahagian yang lebih banyak.
Kemudian Rasulullah saw mengumpulkan mereka dan
bersabda :
“Apakah
kamu tidak merasa puas jika yang ku berikan bahagian yang cukup banyak itu
untuk menyenangkan hati mereka dalam Islam sedangkan kamu telah mendapatkan
Rasulullah di tengah-tengah kamu?”
Mereka pun lalu menangis sambil mengatakan :
“Kami
ridha dengan Rasulullah bersama kami.”
Maka, Rasulullah saw pun mendoakan :
“Ya
Allah, rahmatilah kaum Anshar dan anak cucu kaum Anshar.”
Doa Nabi saw ini semakin membuatkan mereka
larut dalam tangisan yang penuh terharu.
Ya Allah, jadikanlah kami golongan yang
sentiasa bersedia untuk berkorban di jalanMu melalui segala usaha termasuk
amal-amal siasah yang kami melibatkan diri kami semata-mata untuk memelihara
urusan umat, memahaminya dengan kefahaman yang mendalam dan menyelesaikannya
dengan pemikiran dan pandangan yang betul menurut neracaMu.
Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS