Ketika Nabi Muhammad saw memulakan
dakwahnya, baginda hanya berseorangan. Setelah 23 tahun berlalu tatkala baginda
melaksanakan hajjatul wada’, kaum Muslimin telah berjumlah sekitar 100 hingga
125 ribu orang dalam berbagai riwayat.
Dengan jumlah penduduk dunia ketika
itu sekitar 100 juta orang, maka nisbah kaum Muslimin terhadap penduduk dunia
adalah 1 per 1000 orang.
Sekarang, setelah berlalu 1,500 tahun, jumlah kaum Muslimin telah bertambah tanpa henti dan menjadi 1.5 bilion hingga 1.9 bilion. Bayangkanlah bagaimana nisbah itu bertambah dari 1 per 1000 menjadi 1 per lima dalam jarak masa 1,500 tahun.
Sekarang, setelah berlalu 1,500 tahun, jumlah kaum Muslimin telah bertambah tanpa henti dan menjadi 1.5 bilion hingga 1.9 bilion. Bayangkanlah bagaimana nisbah itu bertambah dari 1 per 1000 menjadi 1 per lima dalam jarak masa 1,500 tahun.
Islam
sebagai agama bekerja dalam skala waktu sejarah dan bukan dalam skala waktu
individu atau umat.
Ia
akan terus tumbuh hingga tidak ada sejengkal bumipun yang tidak dijangkaunya
dan tidak ada seorang manusia pun yang tidak mendengar nama Allah disebutkan.
Maka,
pertumbuhan yang berterusan inilah yang menjadi ciri utamanya.
Kesedaran
akan waktu bukan sahaja menumbuhkan kemampuan berfikir dan kesedaran akan kesan
pengumpulan, tapi juga pada makna pertumbuhan sebagai cara untuk mengukur
kekuatan dan prospek dari sebuah idea atau amal.
Kekuatan
utama dari sebuah idea atau amal sentiasa dapat diukur dari kemampuannya untuk
tumbuh secara berterusan.
Berapa
banyak ideologi dan gerakan dalam sejarah manusia yang lahir, tumbuh dan mekar
lalu mati dalam kurun waktu yang singkat.
Sebagai
contoh, fahaman komunis yang pada awalnya gegak gempita sejak kelahirannya
sebagai sebuah ideologi hingga ia berkembang pesat dengan dukungan sebuah kuasa
besar, namun ia tidak berumur panjang malah tidak lebih dari satu abad.
Umur
ideologi dan gerakan apapun bentuknya, sentiasa ditentukan oleh kekuatan utamanya
untuk tumbuh secara berterusan kerana inilah yang menentukan dalam skala waktu
apakah ideologi dan gerakan itu bekerja.
Ideologi
dan gerakan yang tidak mempunyai potensi pertumbuhan berterusan biasanya hanya
akan bekerja dalam skala waktu individu atau paling jauh, dalam skala waktu
komuniti atau masyarakat.
Pertumbuhan
berterusan adalah alat ukur sejarah kerana hanya ideologi dan gerakan yang
bekerja dalam skala waktu sejarah yang akan mampu tumbuh secara berterusan.
Itulah
sebabnya mengapa Al Qur’an memberi ruang yang begitu luas untuk membicarakan
sejarah walaupun kita semua sedar bahwa hanya ketika kita bekerja dalam skala
waktu sejarah, kita mempunyai peluang untuk tumbuh tanpa henti.
Tidak
ada dakwah yang besar tanpa menghadapi tentangan yang besar kerana itulah
momentum yang disediakan oleh Allah swt untuk membesarkan dakwah dan itulah
juga merupakan isyarat kemenangan.
Secara nalurinya, kita pasti cenderung
untuk melalui jalan yang mudah menuju kemenangan tetapi jika Allah hendak
memberikan kita kemenangan yang besar, Ia akan alihkan jalan kita.
Itulah yang berlaku pada tahun pertama Rasulullah saw di Madinah di mana para sahabat memilih untuk menghalang kafilah Abu Sufyan tapi akhirnya yang mereka hadapi adalah peperangan badar.
Itulah yang berlaku pada tahun pertama Rasulullah saw di Madinah di mana para sahabat memilih untuk menghalang kafilah Abu Sufyan tapi akhirnya yang mereka hadapi adalah peperangan badar.
“Dan (ingatlah) ketika
Allah menjanjikan kepada kamu salah satu dari dua angkatan, menjadi untuk kamu
(menghadapinya), sedang kamu suka kiranya (angkatan perniagaan) bukan angkatan
(perang) yang mempunyai kekuatan itu yang dijadikan untuk kamu (menghadapinya).
Padahal Allah menghendaki untuk menetapkan yang benar (ugama Islam) dengan
Kalimah-kalimahNya, dan untuk membinasakan kaum yang kafir seluruhnya.” (QS Al
Anfaal : 7)
Lima
tahun pertama setelah berdirinya negara Madinah, Rasulullah saw telah berperang
sebanyak 48 kali dan 5 tahun terakhir pula baginda telah mengharunginya sebanyak
20 kali.
Jadi,
jumlah pertempuran yang telah dihadapi oleh Rasulullah saw selama menegakkan
negara Madinah adalah 68 kali atau hampir 7 kali setahun.
Dari
jumlah 68 kali pertempuran itu, Rasulullah saw memimpin sendiri sebanyak 28
kali dan itu semua adalah dalam rangka untuk mengukuhkan posisi negara Madinah.
Dalam
menghadapi tentangan dan halangan musuh, ada beberapa syarat yang perlu ada
pada sesuatu kelompok atau organisasi :
PERTAMA :
Memperkuatkan
hubungan dengan Allah kerana Dialah yang mengatur semua percaturan manusia dan Dialah
sumber ketenangan, keteguhan dan keberanian.
KEDUA :
Memiliki
kelapangan dada dengan cara tidak menjadikan sesuatu masalah itu bersifat peribadi,
tidak berdendam dan tidak marah apalagi panik.
KETIGA :
Kefahaman
yang menyeluruh terhadap keseluruhan situasi dan lingkungan serta peta masalah
yang jelas.
KEEMPAT :
Keteguhan
organisasi dan pasukan yang memungkinkan semua rancangan terlaksana dengan
baik.
Dengan
memiliki keempat-empat syarat di atas, kita akan mempunyai kelebihan untuk
mengubah tentangan dan halangan menjadi peluang dan dalam masa yang sama, serangan
musuh akan menjadi “boomerang” bagi pihak lawan.
Jadi,
tentangan dan halangan haruslah dipandang sebagai sebuah keberkatan dan sumber
kebaikan kerana Allah akan mengurniakan peluang di sebalik semua itu.
Maka,
kita seharusnya tersenyum dan menyambut sebuah tentangan dan halangan sebagai
keberkatan yang akan melapangkan jalan kita untuk tumbuh menjadi besar dan kukuh.
Dalam organisasi dakwah, salah satu ciri
yang sentiasa dibangunkan dan ditumbuhkan adalah “kebersamaan dalam amal secara berjamaah”.
Ada kepimpinan dakwah yang
memberikan arahan, membuat penyelarasan serta pengukuhan amal secara berjamaah
agar ianya dapat berjalan lurus dan berkesan.
Ada aktivis dakwah yang bekerja di
bidang masing-masing sesuai dengan arahan dan pembahagian tugas dari kepimpinan
serta pengurusan organisasi.
Walaupun ada arahan
dari kepimpinan dan ketaatan aktivis dakwah, namun Al Qur’an mengarahkan akan pentingnya
kejelasan dalam segala sesuatu.
Penting bagi
organisasi dakwah untuk membudayakan sikap kritikal dan membiasakan munculnya
hujjah atau perbahasan di kalangan aktivis dakwah agar dalam melaksanakan tugas,
ianya sentiasa berdasarkan ilmu pengetahuan dan kejelasan dan bukan
melaksanakan tugas dakwah semata-mata kerana ketaatan yang tidak berlandaskan
ilmu, kefahaman dan kejelasan.
Allah swt telah berfirman tentang kisah Nabi Ibrahim as yang bersifat kritikal dan berani menampilkan hujjah untuk mendapatkan kejelasan.
“Maka tatkala rasa takut hilang dari Ibrahim dan berita gembira telah datang kepadanya, diapun bersoal jawab dengan (malaikat-malaikat) Kami tentang kaum Luth. Sesungguhnya Ibrahim itu benar-benar seorang yang penyantun lagi penghiba dan suka kembali kepada Allah. Wahai Ibrahim, tinggalkanlah soal jawab ini, sesungguhnya telah datang ketetapan Tuhanmu, dan sesungguhnya mereka itu akan didatangi azab yang tidak dapat ditolak.” (QS Hud : 74 – 76)
Allah swt telah berfirman tentang kisah Nabi Ibrahim as yang bersifat kritikal dan berani menampilkan hujjah untuk mendapatkan kejelasan.
“Maka tatkala rasa takut hilang dari Ibrahim dan berita gembira telah datang kepadanya, diapun bersoal jawab dengan (malaikat-malaikat) Kami tentang kaum Luth. Sesungguhnya Ibrahim itu benar-benar seorang yang penyantun lagi penghiba dan suka kembali kepada Allah. Wahai Ibrahim, tinggalkanlah soal jawab ini, sesungguhnya telah datang ketetapan Tuhanmu, dan sesungguhnya mereka itu akan didatangi azab yang tidak dapat ditolak.” (QS Hud : 74 – 76)
Ada beberapa pelajaran Fiqh Dakwah yang boleh diambil dari
rangkaian ayat tersebut :
PERTAMA : PENTINGNYA HUJJAH BAGI AKTIVIS DAKWAH
Dakwah bukanlah sebuah proses indoktrinasi tetapi ia adalah suatu proses memberi kesedaran yang menjadi salah satu kaidah dalam dakwah.
PERTAMA : PENTINGNYA HUJJAH BAGI AKTIVIS DAKWAH
Dakwah bukanlah sebuah proses indoktrinasi tetapi ia adalah suatu proses memberi kesedaran yang menjadi salah satu kaidah dalam dakwah.
Oleh kerana ianya bukan sebuah proses indoktrinasi, maka para
aktivis dakwah mestilah menjadi seorang
yang bijaksana dan memiliki hujjah serta pandangan yang kuat untuk bekalan
dalam melaksanakan dakwah di tengah-tengah kehidupan masyarakat. Dakwah akan
lebih mudah diterima dan dicerna apabila ianya disertai dengan perbahasan yang
kuat.
Disebabkan pentingnya bagi Nabi Ibrahim as untuk mendapatkan kejelasan tentang kaum Luth, maka iapun berdialog dengan para malaikat Allah.
Disebabkan pentingnya bagi Nabi Ibrahim as untuk mendapatkan kejelasan tentang kaum Luth, maka iapun berdialog dengan para malaikat Allah.
Nabi Ibrahim as tidak ingin memiliki ketaatan yang membuta
tuli, namun memberikan keteladanan kepada kita agar sentiasa memiliki ketaatan
yang berlandaskan kefahaman, pengetahuan dan kejelasan.
Nabi Ibrahim as perlu memiliki keyakinan dalam dirinya,
sehingga ia akan mampu memberikan hujjah yang tepat. Untuk itulah ia bertanya
dan menyatakan pandangan kepada malaikat Allah mengenai kaum Luth.
KEDUA : KEBERANIAN MENYATAKAN PANDANGAN
Para aktivis dakwah juga perlu memiliki keberanian untuk menyatakan pandangan agar mendapatkan kejelasan dalam melaksanakan tugas dakwah.
KEDUA : KEBERANIAN MENYATAKAN PANDANGAN
Para aktivis dakwah juga perlu memiliki keberanian untuk menyatakan pandangan agar mendapatkan kejelasan dalam melaksanakan tugas dakwah.
Walaupun berhadapan dengan perintah Allah, namun ianya tidak
menghalang Nabi Ibrahim as untuk bertanya dan menyatakan pandangan dalam rangka
mendapatkan kejelasan.
Nabi Ibrahim as memberikan contoh keberanian dalam menyatakan
pandangan, bukan untuk menolak ketetapan Allah, bahkan ianya adalah dalam
rangka untuk mendapatkan kejelasan.
Aktivis dakwah tidak sepatutnya menyimpan ketakutan atau keengganan menyatakan pandangan yang konstruktif bagi gerakan dakwah.
Aktivis dakwah tidak sepatutnya menyimpan ketakutan atau keengganan menyatakan pandangan yang konstruktif bagi gerakan dakwah.
Tentu sahaja ianya harus disertai dengan etika dan mengerti akan
mekanisma yang tepat serta saluran komunikasi yang betul dalam organisasi
dakwah.
Apabila ketaatan dibangunkan di atas landasan kefahaman, maka
dakwah akan menjadi kukuh dan gerakan dakwah akan tegap berdiri.
Ini sebagaimana rangkaian rukun-rukun bai’ah yang disusun
oleh Imam Hasan Al Banna, yang menempatkan kefahaman pada rukun pertama,
ketaatan pada rukun keenam serta tsiqah pada rukun kesepuluh.
Kita juga boleh merujuk kepada kisah Nabi Ibrahim as yang meminta kepada Allah untuk menunjukkan kepadanya bagaimana Allah menghidupkan makhluk yang telah mati, sebagaimana yang diabadikan dalam surah Al Baqarah ayat 260.
Kita juga boleh merujuk kepada kisah Nabi Ibrahim as yang meminta kepada Allah untuk menunjukkan kepadanya bagaimana Allah menghidupkan makhluk yang telah mati, sebagaimana yang diabadikan dalam surah Al Baqarah ayat 260.
Kisah-kisah seperti ini semakin menguatkan kefahaman kita bahwa
Al Qur’an mengarahkan kita untuk berani menyatakan hujjah untuk mendapatkan
kejelasan.
KETIGA : KEPIMPINAN MESTI BERJIWA BESAR UNTUK MENERIMA PANDANGAN
Dalam organisasi dakwah, pihak kepimpinan perlu menyediakan kelapangan jiwa untuk menerima pandangan, pendapat dan hujjah dari para aktivis dakwah.
KETIGA : KEPIMPINAN MESTI BERJIWA BESAR UNTUK MENERIMA PANDANGAN
Dalam organisasi dakwah, pihak kepimpinan perlu menyediakan kelapangan jiwa untuk menerima pandangan, pendapat dan hujjah dari para aktivis dakwah.
Mereka perlu memberikan ruangan yang memadai dan seimbang
bagi munculnya pertanyaan dan pandangan dari para aktivis dakwah.
Sikap ini justeru akan semakin memberikan kekuatan kedudukan
dan menambah penghormatan kepada pihak kepimpinan kerana berbagai pandangan
para aktivis dakwah dapat disalurkan.
Allah swt tidak menyalahkan atau mencela Nabi Ibrahim as di atas pertanyaan dan pandangan yang disampaikan, bahkan dalam ayat tersebut Allah swt memberikan pujian terhadap baginda :
Allah swt tidak menyalahkan atau mencela Nabi Ibrahim as di atas pertanyaan dan pandangan yang disampaikan, bahkan dalam ayat tersebut Allah swt memberikan pujian terhadap baginda :
“Sesungguhnya
Ibrahim itu benar-benar seorang yang penyantun lagi penghiba dan suka kembali
kepada Allah”.
Oleh kerana itu, pihak kepimpinan adalah dituntut untuk
memiliki jiwa besar dalam berinteraksi dengan para aktivis dakwah dan
masyarakat pada umumnya untuk menerima pandangan dengan tulus.
KEEMPAT : TAAT KEPADA KETENTUAN ALLAH
Ketika pandangan sudah disampaikan, ia bukanlah bererti keputusan akhir mesti sentiasa sesuai dengan pandangan tersebut kerana dalam organisasi dakwah, ada ramai aktivis dakwah yang masing-masing membawa hujjah.
KEEMPAT : TAAT KEPADA KETENTUAN ALLAH
Ketika pandangan sudah disampaikan, ia bukanlah bererti keputusan akhir mesti sentiasa sesuai dengan pandangan tersebut kerana dalam organisasi dakwah, ada ramai aktivis dakwah yang masing-masing membawa hujjah.
Tidak mungkin semua pandangan tersebut akan diambil sebagai
keputusan akhir. Setelah berbagai pandangan dikumpulkan, maka apapun keputusan,
ia akhirnya perlulah ditaati dan dilaksanakan bersama.
Allah swt menegaskan kepada Nabi Ibrahim as agar menghentikan dialog itu, kerana Allah telah memberikan waktu yang cukup bagi kaum Luth namun mereka tidak mahu kembali kepada kebenaran.
Allah swt menegaskan kepada Nabi Ibrahim as agar menghentikan dialog itu, kerana Allah telah memberikan waktu yang cukup bagi kaum Luth namun mereka tidak mahu kembali kepada kebenaran.
Maka azab Allah akan ditimpakan kepada kaum Luth sebagai
balasan atas kezaliman dan keingkaran mereka.
“Wahai Ibrahim,
tinggalkanlah soal jawab ini, sesungguhnya telah datang ketetapan Tuhanmu, dan
sesungguhnya mereka itu akan didatangi azab yang tidak dapat ditolak.”
Pada akhirnya Nabi Ibrahim as tunduk dan taat secara mutlak kepada ketentuan Allah dengan penuh kerelaan.
Pada akhirnya Nabi Ibrahim as tunduk dan taat secara mutlak kepada ketentuan Allah dengan penuh kerelaan.
Demikian pula para aktivis dakwah mestilah tunduk kepada
ketentuan Allah. Dalam beramal secara berjamaah, para aktivis dakwah perlu
tunduk kepada keputusan jamaah, walaupun keputusan jamaah itu tidak sesuai
dengan pendapat dan pandangan peribadinya kerana tidak mungkin seluruh pendapat
dan pandangan dari para aktivis dakwah akan dijadikan sebagai keputusan akhir
kerana pasti ada pendapat dan pandangan yang tidak dapat dipertimbangkan.
Jika pandangannya tidak dipertimbangkan dalam keputusan organisasi, tidak layak para aktivis dakwah menolak untuk mengikuti hasil keputusan dengan alasan :
Jika pandangannya tidak dipertimbangkan dalam keputusan organisasi, tidak layak para aktivis dakwah menolak untuk mengikuti hasil keputusan dengan alasan :
a.
“Itu bukan pendapat
saya”.
b.
“Saya sudah memberi
pendapat tetapi tidak diterima”.
c.
“Sia-sia sahaja
saya memberi pendapat kerana ternyata ianya tidak digunakan untuk mengambil
keputusan”.
Sebuah
organisasi hanya boleh tumbuh membesar jika sistemnya lebih besar dan lebih
kuat dari individu-individunya.
Jika individu lebih kuat dari sistem
maka organisasi itu pasti akan berumur pendek iaitu seumur individu itu kerana
jika dia pergi, maka organisasi itu akan mati.
Jika sistem lebih kuat dari individu maka organisasi akan hidup selama mana sistem itu hidup kerana individu boleh datang dan pergi.
Jika sistem lebih kuat dari individu maka organisasi akan hidup selama mana sistem itu hidup kerana individu boleh datang dan pergi.
Sebuah
sistem organisasi perlulah mampu memiliki 3 perkara :
1.
Mampu mendorong pertumbuhan
yang dinamik.
2.
Mampu menyerap kepelbagaian
keanggotaan.
3.
Mampu bertahan terhadap segala penyakit.
Sebuah
sistem yang teruji dengan goncangan-goncangan besar, jika ia kuat maka ia akan wujud
dan tumbuh secara kukuh dan bersih dari sebarang penyakit.
Sistem
yang dapat mendorong kepada pertumbuhan yang dinamik adalah yang berasaskan
kepada kelayakan serta berorientasikan pembelajaran dan inovasi.
Sistem
yang menyerap kepelbagaian keanggotaan menjadi faktor produktif kerana ia
berasaskan kepada syura dan tradisi pengetahuan.
Sistem
yang mempunyai daya tahan terhadap segala jenis penyakit adalah yang berasaskan
kepada hukum yang ketat dan ukuran etika yang tinggi.
Sistem
yang kuat seperti itu akan tumbuh cepat di tengah-tengah suasana tentangan kerana
sifat kedisiplinan dan kelenturannya sekaligus.
Umat ini bermula serta lahir dari
dakwah seorang lelaki yang faham dan berhimmah. Ini yang tertulis di dalam koleksi puisi Allamah Muhammad
Iqbal yang khusus menggambarkan tentang diri tersebut :
“Umat ini lahir dari hati seorang yang mulia”.
Memang itulah langkah pertama di
mana mesti ada seorang yang memulakan dengan hati yang berjiwa besar lalu
menepuk dadanya di hadapan kaum muslimin seluruhnya seraya berkata :
“Inilah aku”. Kesucian aqidah dan keunggulan peribadiku
menyebabkan manusia tertarik lalu mereka berhimpun di sekelilingku.”
‘Aku’
itulah permulaan
hidupnya.
Inilah bahasa kebangkitan untuk kembalinya hidup ini.
Inilah ‘Mujaddid’ menurut istilah Islam. Islam tidak pernah mengenal
erti “kekuasaan berada di tangan
jahiliyah dan dia hanya menjadi ‘pak turut’”.
Tidak
mungkin cukup dengan sekadar wujud di sana-sini individu atau orang-orang yang
berpegang teguh kepada Islam sedangkan kehidupan masyarakat yang luas melata bercampur-baur
antara jahiliyah dan Islam.
Justeru,
Islam di setiap masa sentiasa memerlukan kewujudan manusia-manusia yang kuat
yang menentukan serta memimpin perjalanan sejarah kepada Islam. Tidak kira
samada kerja dan usaha mereka syumul dalam segenap jurusan kehidupan atau
terbatas kepada sebahagian darinya.
Golongan
inilah yang digelar sebagai ‘Mujaddid’.
Oleh
kerana jalan ini memerlukan pengorbanan, maka salah satu syarat yang mesti ada
ialah mereka mestilah seorang berjiwa pahlawan dan berani kerana :
“Siapa yang tidak mampu berkorban
demi cita-cita tertinggi, maka dia tidak akan berani berhadapan dengan bahaya
dan kesusahan. Orang yang hanya mencari kesenangan, keselesaan dan kemewahan di
dunia ini niscaya akan sentiasa terikut dengan suasana dan mudah tunduk kepada
tekanan apa sahaja. Mereka ini tidak akan dapat menyumbangkan apa-apa kepada
sejarah kemanusiaan. Lukisan sejarah hanya mampu dibuat oleh pahlawan-pahlawan
yang gagah berani. Hanya dengan jihad dan pengorbanan mereka, perjalanan
hidup manusia dan corak pemikiran dunia akan berubah.”
Syeikh
Muhammad Ahmad Ar Rasyid menukilkan di dalam kitabnya, “Al Munthalaq” (Langkah bermula) bahwa Imam Hasan Al Banna
pernah mengatakan dengan nada yang sama bahwa :
“Inilah aku”
Beliau melaungkan suaranya dan
mengisytiharkan kelahiran satu perkumpulan pada tahun 1928 iaitu
sepuluh tahun selepas umat Islam tenggelam di dalam kebingungan kesan daripada
malapetaka yang mereka alami akibat Perang Dunia Pertama.
Perkumpulan ini segera mendapat
sambutan dan sokongan gerombolan pertama yang terdiri dari pekerja-pekerja di
Terusan Suez. Itulah dakwah Islam yang mewarisi dakwah salafussoleh melaksanakan
amar makruf nahi mungkar.
Dalam masa yang sama, di benua
India, Ustaz Abul A’la Al-Maududi menyediakan kajian berharganya serta bersiap sedia
untuk memulakan usaha membentuk sebuah perkumpulan pada tahun 1938.
Dakwah Imam Al-Banna ini kemudiannya
segera disambut oleh beberapa tokoh di negara-negara Arab. Setelah itu, di
setiap tempat lahirlah lelaki-lelaki berani dan berkumpullah di sekeliling
mereka angkatan pelopor. Maka dakwah ini pun bermula di Sudan, Syria, Palestin,
Iraq, Jordan dan Lubnan.
Di bawah kepimpinan Imam Hassan Al-Banna,
tokoh-tokoh ini bersama-sama dengan angkatan pelopor lain mula menggariskan
bentuk praktikal bagi Usul Fiqh amal secara berjamaah untuk zaman moden ini.
Mereka melaungkan kefasihan Al-Syahid Sayyid Qutb untuk mengungkapkan jalan
perjalanan dakwah ini.
Mereka mengajak kita untuk
mengingati,
“…bagaimana gerakan Islam ini
bermula dahulu. Seorang lelaki berdiri menghadapi manusia seluruhnya, membawa
manhaj Allah sambil berkata kepada mereka (sebagaimana dia disuruh) : “Manusia
semua berada dalam jahiliyah. Tiada petunjuk kecuali petunjuk Allah.”
Sejarah mula berubah. Ia berubah apabila
hakikat agung dan hebat ini telah bertapak teguh di dalam hati tokoh tersebut.
Sejarah berubah sepertimana yang diketahui oleh kawan dan lawan.
Hakikat yang tertanam di hati tokoh
tersebut terus wujud sepertimana wujudnya hukum alam yang agung. Kehidupan
manusia sesat juga masih wujud dan mereka telah kembali kepada jahiliyah
semula.
Begitulah ia berlaku secara ringkas.
Oleh yang demikian, mesti ada satu titik
permulaan atau noktah mantap tentang hakikat ini di dalam satu hati.
Kemudian ia berkembang ke dalam beberapa hati, seterusnya di dalam hati
sekumpulan manusia yang beriman. Ia kemudiannya berangkat dan bergerak di atas
jalan yang panjang serta penuh duri ini.
Jalan ini begitu asing pada hari ini
sebagaimana asingnya ia ketika petunjuk Allah mula-mula datang dahulu, dengan
beberapa pengecualian. Akhirnya kafilah ini pasti akan tiba juga ke penghujung
jalan yang panjang dan penuh onak ini sebagaimana generasi Islam pertama dulu
telah sampai.
Sesungguhnya kita tidak mendakwa bahwa
kerja ini mudah dan ia bukan perjuangan yang singkat, tetapi yang pasti ia akan
tetap berhasil. Semua unsur akan menyokongnya dan semua unsur yang hakiki dan
fitrah samada semulajadi dan naluri manusia tidak dapat tidak akan
menyokongnya.
Ia pasti pula akan ditentang oleh
timbunan sampah sarap realiti kesombongan kemanusiaan yang hebat. Namun, semua
itu hanyalah buih-buih di permukaan. Ya, rintangan memang besar tetapi ia hanya
buih-buih.
‘Noktah bidayah’ (Titik bermula) hari ini adalah
sama dengan ‘noktah bidayah’ ketika manusia mula-mula menerima Islam
dahulu. Ia mesti bermula dengan wujudnya di suatu tempat kumpulan manusia yang
berpegang kepada agama yang benar.
a. Mereka yakin dan mengaku dengan
sesungguhnya tiada Tuhan kecuali Allah dan Muhammad itu utusan Allah.
b.
Mereka
menerima dan berpegang dengan hakimiyah dan Allah sahaja sebagai penentu hukum.
c.
Mereka
melaksanakannya betul-betul dalam realiti kehidupan.
d.
Kemudian
mereka mula bergerak di muka bumi untuk menyebarkan berita ini dan membebaskan
manusia dari jahiliyah.”
Mesti ada sekumpulan pelopor yang
mengambil keazaman ini untuk meneruskan perjalanan. Tiga akan menjadi sepuluh
dan sepuluh akan menjadi seratus dan dari seratus menjadi seribu dan dari seribu
menjadi dua belas ribu.
Inilah cara pelopor dalam usaha
kebangkitan Islam demi merealisasikan manhaj hidup Islam.
Manhaj ini hanya dapat
direalisasikan apabila ianya di bawa oleh satu kumpulan manusia yang
benar-benar beriman dengannya, beristiqamah sedaya mungkin dan kemudiannya
berusaha bersungguh-sungguh untuk merealisasikannya di dalam hati dan
kehidupan orang lain.”
Tidak dapat tidak, “Islam
mesti dibangkitkan sekalipun jarak memang amat jauh antara permulaan kebangkitan
dengan masa menerima kepimpinan dan kemenangan. Memulakan kebangkitan Islam
adalah langkah pertama. Perjalanan tidak akan bermula tanpa langkah pertama
ini.”
Angkatan pelopor Islam itulah
angkatan yang mendapat taufik dari Allah dan akan berjaya.
Sesiapa yang tidak menyertai mereka
sekarang, pasti akan menyesal dan ‘kecewa habis-habisan’ sebagaimana
Zul Jausyan Al-Dhababi ra, seorang sahabat Rasulullah saw yang belum masuk
Islam kecuali selepas pembukaan Makkah.
Rasulullah saw pernah
mengajaknya kepada Islam selepas peperangan Badar.
“Baginda bersabda:
“Tidak mahukah kamu menjadi salah seorang pelopor dalam kerja itu”?
Dia berkata: “Tak mahu.”
Baginda bersabda: “Apakah yang menahan kamu”?
Dia menjawab:
“Aku telah melihat kaummu mendustakan, mengusir dan
memerangi kamu. Tengoklah nanti. Jika kamu mengalahkan mereka, aku akan
berimanlah.. dan aku akan mengikutmu. Jika mereka mengalahkan kamu, aku tidak
akan mengikutmu.”
Setelah beliau masuk Islam, dia
sentiasa kecewa dan menyesal kerana tidak segera menyahut seruan Islam ketika
diajak oleh Rasulullah saw.”
Bukankah pada hari ini, ramai orang yang
berfikiran sama sepertimana Zul Jausyan?
Realiti pertempuran Islam mengajak
mereka supaya menjadi kelompok perintis, pelopor, pendahulu dan ketua
kebangkitan Islam, namun mereka enggan. Mereka hanya duduk memerhati di
belakang dan menunggu siapakah yang akan menang.
Ingatlah
bahwa ujian dan cobaan belum berakhir. Cepat atau lambat ia akan datang kembali
menghadang dan mencuba untuk memporak-porandakan barisan kita. Ketahuilah,
musuh-musuh dakwah dan para pendengki tidak akan pernah diam. Mereka akan sentiasa
mengawasi dan mengintai seluruh gerak langkah kita serta menunggu-nunggu
kesempatan untuk menyerang dan menggoyahkan kedudukan kita. Oleh kerana itu,
bersiap siagalah!
“Tentangan, ujian dan cobaan adalah suatu
kemestian dalam perjuangan.”
Ungkapan
ini rasanya sudah terakam dalam pemikiran kita sejak sekian lama iaitu sejak
belasan bahkan puluhan tahun yang lalu. Dahulu, kita mengenalinya sebagai teori
namun kini ternyata ia sedang menuntut pengamalan secara nyata dari kita.
1. Goncangan demi goncangan menerpa
kita.
2. Berbagai tuduhan, olok-olokan,
penghinaan dimuntahkan ke arah kita secara bertubi-tubi, umpama desingan
peluru.
3. Kelemahan dan kekurangan kita menjadi
mainan dan sasaran empuk mereka.
4. Hujahan demi hujahan terus menghentam
kita tanpa belas kasihan seolah-olah kita bukanlah manusia biasa yang boleh
berbuat salah dan terpalit dengan dosa.
5. Sementara kebaikan-kebaikan kita
dipandang sebelah mata, lalu dilontarkan dengan berbagai bentuk interpretasi
yang buruk, sinis, curiga serta penuh prasangka seolah-olah kita adalah musang
berbulu ayam.
6. Musuh-musuh dakwah dan para
pendengki itu tidak melihat kita kecuali dengan menggunakan kaca mata hitam.
7. Mereka tidak melihat sesuatu yang
ada pada kita kecuali warna hitam dan kegelapan.
Apakah
semua cobaan ini membuatkan tekad dan semangat kita surut?
Apakah
tentangan ini membuat kita lemah, lesu dan sanggup menyerah?
Akankah
perkara ini membuatkan kita berniat untuk pencen dari medan dakwah?
Naudzubillah…semoga
tidak!
Ini
adalah kerana para mujahid dakwah adalah manusia-manusia yang teguh. Mereka
adalah manusia-manusia yang tahan lasak.
Mari
kita hadapi semua itu dengan sabar dan taqwa sebagaimana diperintahkan oleh Allah swt
:
“Jika
kamu bersabar dan bertaqwa, niscaya tipu daya mereka tidak akan mendatangkan
kemudaratan kepada kamu sedikit pun. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala
apa yang mereka perbuat.” (QS Ali Imran : 120)
Berkata
Qatadah dalam menjelaskan ayat ini sebagaimana yang diriwayatkan oleh Ibnu
Jarir At Thabari :
“Allah
memerintahkan kepada umat Islam dalam menghadapi kelicikan dan niat jahat kaum
kafir itu (orang yang memusuhi dakwah) agar sentiasa bersifat sabar dan taqwa serta
penuh tawakkal kepada-Nya. Dengan yang demikian, kelicikan mereka itu tidak
akan membahayakan sedikitpun. Allah Maha Mengetahui segala tindak tanduk
mereka.”
Kefahaman terhadap slogan “Inilah
aku” yang dipopularkan oleh Allamah Muhammad Iqbal dan Imam Hasan Al
Banna amat diperlukan oleh umat kini.
Ia melambangkan erti ‘mengenali
diri’ dan dalam masa kebingungan seperti itu, ia bererti mengenali
jalan yang betul, bermula dengan tarbiyah individu muslim di atas aqidah Islam
yang sejati dan kemudiannya berkembang menjadi satu perkumpulan yang mempunyai kepimpinan
dan perancangan.
Maka dengan amal yang dilakukan
secara berjamaah itulah, kemenangan dari Allah swt akan diraih dan diperolehi.
Ya Allah, berilah kefahaman yang
benar terhadap asal usul diri kami sehingga dengan pengenalan diri yang benar
tersebut memberi ruang untuk kami memulakan langkah menegakkan kekuatan
keperibadian Islam di dalam diri kami sehingga ianya tersebar dalam bentuk
perkumpulan yang akan berkorban untuk menegakkan kalimahMu sehingga ianya
menjadi lebih tinggi dari segala-galanya.
Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS