Sudah menjadi sunnatullah bahwa jalan dakwah adalah merupakan jalan yang penuh dengan hambatan, halangan, rintangan dan kesukaran serta ianya perlu difahami dengan mendalam agar segala permasalahannya mampu ditangani dengan sebaiknya.
Apabila melalui jalan dakwah ini, kita pasti akan melalui berbagai halangan dalaman yang berkait dengan amal jamai’e.
Apabila melalui jalan dakwah ini, kita pasti akan melalui berbagai halangan dalaman yang berkait dengan amal jamai’e.
Dakwah berbentuk amal jamai’e boleh terhalang atau tertangguh apabila berdepan dengan halangan-halangan luaran mahupun dalaman yakni daripada anggota-anggota jamaah itu sendiri yang seterusnya mencalarkan penyatuan sesebuah jamaah.
Syeikh Muhammad Ahmad Ar Rasyid mengatakan bahwa :
Syeikh Muhammad Ahmad Ar Rasyid mengatakan bahwa :
“Seorang Muslim yang sejati itu adalah yang :
a. Datang ketika manusia lainnya berpaling.
b. Setia ketika orang-orang lain berkhianat.
c. Berbuat kebaikan ketika orang lain berbuat mungkar.
Sesungguhnya dakwah ini tidak rugi dengan orang-orang yang enggan mengikuti dakwah.
Sesungguhnya keberuntungan seseorang dari dakwah ini ialah bahawa siapa yang berbuat untuk kepentingan dakwah ini maka Allah akan memuliakannya namun, siapa yang meninggalkan dakwah ini, maka sebenarnya ia telah menjauhkan kebaikan dari dirinya dan ia tidak akan merugikan dakwah ini sedikitpun.
Pada awal perjalanannya menuju Allah, ia memahami bahawa :
1. Ia sudah berada pada jalan yang tinggi dan mulia.
2. Ia faham bahawa kedudukan di hadapan Allah itu bertingkat-tingkat.
3. Ia sentiasa ingin naik ke darjat yang lebih tinggi.
4. Ia yakin bahawa darjat syurga yang tinggi menuntutnya untuk meninggikan mutu niatnya dan ketinggian jalan yang ditempuhnya serta bebas dari segala noda dan kekurangan.”
Apabila seorang pendakwah mengikat dirinya dengan jamaah, bererti dia telah berbai’ah untuk taat, teguh dan berjihad dalam barisan perjuangan serta tetap bersama jamaah dalam apa jua situasi.
Janji setia ini juga mendorong kepada perlumbaan :
Janji setia ini juga mendorong kepada perlumbaan :
a. Berjihad dalam ketaatan.
b. Cinta persaudaraan (ukhuwah).
c. Kejernihan hati sesama anggota jamaah.
Masing-masing akan berusaha keras untuk berada di barisan paling depan untuk menjadi golongan paling awal memasuki syurga kerana kesatuan mereka; seperti sabda Rasulullah saw :
"Tidak ada pertikaian di antara mereka, kerana ; sesungguhnya mereka sehati."
Para pendakwah seharusnya menganggap ketaatan ini sebagai rukun kepada keimanan.
Namun setiap amal atau ketaatan itu ada masa naik dan ada juga masa turunnya sepertimana halnya dengan keimanan yang ada di dalam diri kita.
Para pendakwah seharusnya menganggap ketaatan ini sebagai rukun kepada keimanan.
Namun setiap amal atau ketaatan itu ada masa naik dan ada juga masa turunnya sepertimana halnya dengan keimanan yang ada di dalam diri kita.
Pendakwah yang berjaya ialah mereka yang tidak berlebihan ketika tingkatan imannya naik dan tidak pula melampaui batas ketika imannya turun.
Justeru, ia perlu disertai dengan sikap menahan diri dari keinginan untuk melepaskan kendali nafsu sehingga menyebabkan :
1. Kelengahan.
2. Sifat ego.
3. Pertengkaran.
yang menyebabkan hilangnya pahala amal jamai’e.
Seterusnya, nilai penting dalam ketaatan dan hubungan sesama ahli jamaah adalah :
Seterusnya, nilai penting dalam ketaatan dan hubungan sesama ahli jamaah adalah :
a. Kasih sayang.
b. Jalinan hubungan.
sebagaimana dakwah juga telah mengajar kepada kita erti kasih sayang.
Kita boleh menghapuskan kejahilan atau keburukan dalam diri kita sekiranya kita berusaha meninggalkannya atau dalam erti kata yang lain memerdekakan diri kita sendiri.
Pendakwah yang berkesedaran tinggi akan sentiasa memastikan kebersihan jiwa dan ketinggian akhlak serta menetapkan ciri-ciri tersebut sebagai keutamaan terutama dalam memilih kepimpinan di mana padanya bakal diberikan ketaatan mereka.
Pendakwah yang berkesedaran tinggi akan sentiasa memastikan kebersihan jiwa dan ketinggian akhlak serta menetapkan ciri-ciri tersebut sebagai keutamaan terutama dalam memilih kepimpinan di mana padanya bakal diberikan ketaatan mereka.
Malahan seorang aktivis dakwah akan sentiasa setia kepada para murabbi yang :
1. Mendidiknya.
2. Menghormatinya.
3. Menghargainya.
Apakah yang dimaksudkan dengan KETAATAN?
Apakah yang dimaksudkan dengan KETAATAN?
Ia adalah sebagaimana yang disebut oleh Imam Hasan Al Banna iaitu :
a. Sifat akur kepada perintah.
b. Segera melaksanakan samada dalam keadaan senang atau susah, dalam perkara yang disukai atau dibenci.
KETAATAN DALAM BERJAMAAH
KETAATAN DALAM BERJAMAAH
Ini adalah unsur yang sangat penting dalam usaha dakwah dan amal jamai’e dan ia bermakna :
“Apabila jamaah telah sepakat dengan satu pandangan, maka semua ahli syura hendaklah
1. Iltizam.
2. Bersatu suara.
3. Menuju satu halatuju.”
Realitinya dalam gerakan dakwah, unsur ini sering menjadi pertikaian dan kadang-kadang masih belum mampu untnk bersikap “Sami’na wa ‘Atha’na”.
Realitinya dalam gerakan dakwah, unsur ini sering menjadi pertikaian dan kadang-kadang masih belum mampu untnk bersikap “Sami’na wa ‘Atha’na”.
Sesungguhnya, bersatunya sebuah saf di atas kebenaran itu lebih baik berbanding dengan berpecah di atas perkara yang lebih benar.
Inilah fikrah yang perlu kita imani walaupun iman boleh turun dan naik.
Di antara perkara yang sering menyebabkan berlakunya perselisihan antara ahli jamaah adalah :
Di antara perkara yang sering menyebabkan berlakunya perselisihan antara ahli jamaah adalah :
a. Penguasaan ilmu dan fikrah yang lemah.
b. Ego peribadi.
c. Suka bertelagah.
d. Kurang berkomunikasi dan sifat keterbukaan.
“Jika kamu tidak pergi beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah - membela agamaNya), Allah akan menyiksa kamu dengan azab siksa yang tidak terperi sakitnya dan Ia akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain, dan kamu tidak akan dapat mendatangkan bahaya sedikitpun kepadaNya. Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.” (QS At Taubah : 39)
Ibnu Taimiyah dalam menafsirkan ayat di atas berkata :
“Sesungguhnya apabila umat disibukkan dengan berjihad fi sabilillah, Allah akan mempersatukan hati mereka dan menjadikan potensi kekerasan yang ada pada mereka terarah kepada musuh mereka dan musuh Allah. Tetapi sebaliknya, apabila tidak mahu berjuang di jalan Allah, Allah akan mengazab dengan cara membuatkan mereka berpecah-belah sehingga saling bermusuhan.”
Sungguh jelas bahwa apabila kita disibukkan dengan amal, kita akan kurangkan persengketaan kerana ‘jihad fi sabilillah’ mengalihkan potensi kita pada jalan-jalan kebaikan.
Dalam soal ini, peranan qiyadah cukup penting kerana kelemahan qiyadah boleh membawa kepada peluang-peluang untuk berpecah.
Di antara peranan penting qiyadah adalah :
Sungguh jelas bahwa apabila kita disibukkan dengan amal, kita akan kurangkan persengketaan kerana ‘jihad fi sabilillah’ mengalihkan potensi kita pada jalan-jalan kebaikan.
Dalam soal ini, peranan qiyadah cukup penting kerana kelemahan qiyadah boleh membawa kepada peluang-peluang untuk berpecah.
Di antara peranan penting qiyadah adalah :
1. Wujudkan iklim amal.
2. Manfaatkan potensi ahli.
“Apabila jihad fi sabilillah ditinggalkan atau diabaikan, maka tunggulah saat perpecahan.”
Kesimpulannya bahwa tarbiyah untuk memiliki ketaatan yang sejati adalah menjadi asas dalam gerakan dakwah kerana ketaatan ialah ‘RAHSIA KEJAYAAN’ jamaah.
PERSPEKTIF KETAATAN DALAM KONTEKS TARBIYAH
PERTAMA :
PERTAMA :
Pengajaran daripada kisah Nabi Musa dengan hamba yang soleh (dalam surah Al-Kahfi : 66-69) yang membawa kepada satu lagi dimensi ketaatan seorang murid pada guru di mana guru mentarbiyah murid dengan ketaatan dan sebagai pemimpin dakwah atau naqib, kita perlu mempelajari seni kepemimpinan yang amat penting iaitu :
“BELAJAR UNTUK TAAT PADA PERINTAH.”
KEDUA :
KEDUA :
Tarbiyah yang berterusan dan istiqamah akan mengajar kita tentang tabiat dakwah yang panjang ini yang bertujuan untuk :
a. Membersihkan aqidah dan keyakinan kita.
b. Meningkatkan kualiti diri dengan ibadah.
c. Memperelokkan akhlak serta keteguhan hati (tsabat) dalam dakwah.
Ini adalah kerana pendukung-pendukung dakwah akan melalui cabaran setelah masa berlalu.
Unsur ketaatan akan hilang apabila para pendakwah seronok atau asyik denagn kerja-kerja rutin yang dirasakan sentiasa benar dalam semua keadaan sehinggakan apabila ianya bertentangan dengan kepercayaan peribadi, maka ia terus membawa kepada perasaan bosan untuk terus dengan dakwah ini. Oleh itu, kita perlu memperbetulkan niat serta sentiasa merawat jiwa kita.
KETIGA :
Unsur ketaatan akan hilang apabila para pendakwah seronok atau asyik denagn kerja-kerja rutin yang dirasakan sentiasa benar dalam semua keadaan sehinggakan apabila ianya bertentangan dengan kepercayaan peribadi, maka ia terus membawa kepada perasaan bosan untuk terus dengan dakwah ini. Oleh itu, kita perlu memperbetulkan niat serta sentiasa merawat jiwa kita.
KETIGA :
Tarbiyah juga mengajar kita supaya :
1. Sentiasa berhati-hati dan sabar.
2. Menjaga diri kita daripada sifat tergesa-gesa.
3. Banyakkan berfikir.
4. Emosi perlu dirawat dengan tarbiyah hati.
Hanya dengan bersama tarbiyah dan istiqamah, kita akan kutip hikmah bekerja dan perlu juga mampu menerima teguran orang lain terhadap kita kerana kesombongan ialah apabila kita :
a. Menolak kebenaran.
b. Meremehkan atau menghina manusia lain.
Bagaimanakah kita nak merawat hati kita?
Bagaimanakah kita nak merawat hati kita?
Fudhail bin ‘Iyad berkata :
1. Berpegang teguh dengan Al Qur’an.
2. Berpegang teguh dengan sunnah.
3. Solat berjamaah dengan tekun.
4. Jaga lidah kita.
5. Tawadhu’ (sembunyikan kedudukan).
6. Qiamullail sebagai penawar.
7. Buat amal soleh dan tinggalkan mungkar.
Bahkan inilah yang dikatakan ‘SIYASAH TARBAWIYAH’ dan inilah tarbiyah yang hakiki.
KEEMPAT :
2. Berpegang teguh dengan sunnah.
3. Solat berjamaah dengan tekun.
4. Jaga lidah kita.
5. Tawadhu’ (sembunyikan kedudukan).
6. Qiamullail sebagai penawar.
7. Buat amal soleh dan tinggalkan mungkar.
Bahkan inilah yang dikatakan ‘SIYASAH TARBAWIYAH’ dan inilah tarbiyah yang hakiki.
KEEMPAT :
Kesetiaan bermula daripada pembersihan jiwa dan inilah yang dilakukan oleh generasi salaf.
Mereka banyak berdepan dengan fitnah dan mereka berjaya melaluinya. Pemimpin akan menerima ketaatan pengikut apabila kita benar-benar ‘taaruf’ dengan ahli kita dan tahu akan perihal mereka.
Kita perlu berjiwa besar apabila menghadapi fitnah dan ujian. Yang penting, ketaatan adalah satu amal soleh yang perlu dilalui dengan tarbiah yang berterusan.
KEPENTINGAN UKHUWAH IMANIYAH
Kita sedia maklum akan kepentingan kesatuan di dalam jamaah yang menjadi penyokong kekuatannya di mana setiap orang yang bergerak di dalamnya diikat dengan satu ikatan yang paling kuat iaitu ‘Ukhuwah Imaniyah’.
Namun, tingkatan kefahaman ukhuwah itu sendiri sentiasa menjadi pembeza antara para pendakwah di mana seseorang pendakwah tidak akan mencapai puncak kesedaran kecuali apabila ia telah menjadikan realisasi akhlak ‘ukhuwah imaniyah’ yakni persaudaraan seiman dan pengajaran terhadap persaudaraan sebagai tujuan utama dakwah Islam.
Akibat peningkatan akhlak antara sesama Muslimin dan kehadirannya dalam jamaah amal yang saling bersaudara akan membuatkan dakwah lebih mengutamakan keberhasilan.
Akibat peningkatan akhlak antara sesama Muslimin dan kehadirannya dalam jamaah amal yang saling bersaudara akan membuatkan dakwah lebih mengutamakan keberhasilan.
Mari kita renung beberapa perkara yang menyentuh perpecahan :
a. Fitnah yang melanda saf gerakan Islam yang memberi kesan kepada jamaah satu hati ialah ‘PERPECAHAN’.
b. Punca berlakunya perpecahan ialah apabila mengurangnya ukhuwah dan ketaatan di dalam saf.
c. Dalam banyak keadaan, punca utama kepada perpecahan ialah wujudnya interpretasi yang menyeleweng daripada prinsip-prinsip utama perjuangan.
d. Ianya berlaku apabila hati dinodai oleh fitnah pentakwilan yang menyeleweng dan ianya bukanlah satu perkara baru dalam sejarah umat.
Sebagai contoh, hasil dari sejarah penyelewengan umat di sudut aqidah, maka keluarlah golongan JAHMIYAH, MU’TAZILAH, KHAWARIJ, MURJI’AH dan seumpamanya.
Sebagai contoh, hasil dari sejarah penyelewengan umat di sudut aqidah, maka keluarlah golongan JAHMIYAH, MU’TAZILAH, KHAWARIJ, MURJI’AH dan seumpamanya.
Begitu juga dengan perpecahan yang wujud dalam saf umat hari ini sehinggakan sesetengah gerakan Islam mengutamakan usaha :
1. Memanjangkan period tarbiah.
2. Memurnikan dakwah atas dasar aqidah.
3. Menjauhi "persekutuan" dengan parti-parti politik serta berhati-hati agar tidak dikuasai oleh hegemoni pemerintah.
Ini semua dilakukan agar anggota jamaah sentiasa mempunyai kekuatan yang utuh bersendikan
a. Semangat ukhuwah.
b. Prinsip ketaatan yang jelas.
Apabila fitnah telah menguasai, akan wujudlah suasana :
Apabila fitnah telah menguasai, akan wujudlah suasana :
1. Bermasam muka.
2. Bermulut kasar.
3. Meninggalkan amal jamai’e.
4. Menanggalkan bai’ah.
Sesiapa yang berjaya menolak noda fitnah ini sehingga akhirnya, Allah akan membimbingnya ke jalan hidayah dan begitulah sebaliknya.
Hati yang bersih mampu menyaring segala bentuk pentakwilan yang menyeleweng ini seumpama sebuah kolam yang dilontar batu, tidak menjadikan ianya keruh sebaliknya, ada kolam yang dilontar batu serta menggangu mendapan lumpur di dalamnya lantas mengeruhkan airnya.
Perlu diingat bahawa dakwah ini bukan milik peribadi tertentu dan ianya adalah milik Allah dan oleh kerana itu, dakwah ini akan tetap terpelihara. Justeru sesiapa yang meninggalkan ‘dakwah Ila Allah’ ini, sebenarnya menjauhkan kebaikan dari dirinya.
Ukhuwah juga suatu proses dan ianya tidak terbina begitu sahaja hingga seseorang yang sudah lama dalam gerakan dakwah pun, boleh kecundang di mana dalam sirah pun, banyak peristiwa yang boleh dipelajari misalnya kisah ‘hadithul-ifk’ yang melibatkan Aisyah ra dengan Safwan Al Mu’tal ra.
Sebenarnya, fitnah ini dapat dikuasai apabila kita sentiasa di atas landasan ilmu yang disuluh oleh iman yang mendalam.
Hati yang bersih mampu menyaring segala bentuk pentakwilan yang menyeleweng ini seumpama sebuah kolam yang dilontar batu, tidak menjadikan ianya keruh sebaliknya, ada kolam yang dilontar batu serta menggangu mendapan lumpur di dalamnya lantas mengeruhkan airnya.
Perlu diingat bahawa dakwah ini bukan milik peribadi tertentu dan ianya adalah milik Allah dan oleh kerana itu, dakwah ini akan tetap terpelihara. Justeru sesiapa yang meninggalkan ‘dakwah Ila Allah’ ini, sebenarnya menjauhkan kebaikan dari dirinya.
Ukhuwah juga suatu proses dan ianya tidak terbina begitu sahaja hingga seseorang yang sudah lama dalam gerakan dakwah pun, boleh kecundang di mana dalam sirah pun, banyak peristiwa yang boleh dipelajari misalnya kisah ‘hadithul-ifk’ yang melibatkan Aisyah ra dengan Safwan Al Mu’tal ra.
Sebenarnya, fitnah ini dapat dikuasai apabila kita sentiasa di atas landasan ilmu yang disuluh oleh iman yang mendalam.
Justeru, kita mesti membekalkan diri dengan ilmu dan taqwa dengan dalil yang jelas dalam menjejaki jalan ini lalu berjalan sesuai dengan sistem, perancangan dan tata kehidupan berjamaah.
MATA RANTAI KEAIBAN
Para pendakwah hendaklah menyedari dan memahami bahwa dalam menelusuri jalan dakwah dan amal jamai’e yang luas dan terang, ia mempunyai berbagai :
MATA RANTAI KEAIBAN
Para pendakwah hendaklah menyedari dan memahami bahwa dalam menelusuri jalan dakwah dan amal jamai’e yang luas dan terang, ia mempunyai berbagai :
1. Bentuk penyimpangan.
2. Kepentingan hawa nafsu.
Para pendakwah perlu sentiasa berusaha melakukan peningkatan diri ke arah kesempurnaan unsur-unsur keimanannya apabila melalui jalan dakwah yang tinggi dan mulia ini.
Di dalam perjalanan dakwah ini, sudah pastilah pendakwah akan berhadapan dengan hambatan atau perkara-perkara yang membawanya kembali meninggalkan jalan dengan melakukan perkara-perkara kejahatan.
Di dalam perjalanan dakwah ini, sudah pastilah pendakwah akan berhadapan dengan hambatan atau perkara-perkara yang membawanya kembali meninggalkan jalan dengan melakukan perkara-perkara kejahatan.
Oleh itu pendakwah mestilah berusaha memurnikan niat dan usaha agar mampu meningkatkan diri ke arah kesempurnaan diri menuju Allah swt.
Apakah yang dimaksudkan dengan keaiban?
Apakah yang dimaksudkan dengan keaiban?
Keaiban adalah kekurangan-kekurangan dan kelemahan diri yang wujud disebabkan oleh kesalahan-kesalahan atau kemaksiatan yang dilakukan oleh pendakwah.
Pendakwah juga berpotensi untuk mencampur adukkan kebenaran dan kebatilan yang boleh menjadikan pendakwah tewas jiwanya.
Pendakwah juga berpotensi untuk mencampur adukkan kebenaran dan kebatilan yang boleh menjadikan pendakwah tewas jiwanya.
Jiwa yang tewas adalah laksana bulan gerhana dibandingkan dengan jiwa yang teguh laksana bulan purnama.
Jiwa yang teguh secara senyap-senyap menampilkan kehebatannya yang tidak diragui lagi manakala jiwa yang tewas laksana bulan gerhana terpaksa menzahirkan kehebatan walaupun kita tahu memang ada kekurangannya.
Para sahabat dan salafus soleh amat memberi perhatian terhadap aspek kejiwaan ini agar tidak dijangkiti oleh penyakit-penyakit hati yang boleh meruntuhkan amalan.
Para sahabat dan salafus soleh amat memberi perhatian terhadap aspek kejiwaan ini agar tidak dijangkiti oleh penyakit-penyakit hati yang boleh meruntuhkan amalan.
Ini sebagaimana peringatan Abu Bakar ra kepada panglimanya Khalid bin Al-Walid ra dengan penekanan berikut sambil terus istiqamah dengan amalan.
Khalid bin Al-Walid yang hebat itupun diperingatkan oleh pemimpinnya agar tidak merasa ujub dan takabur iaitu dua sifat mazmumah yang menjatuhkan keperibadian pendakwah.
Abu Bakar ra mengingatkan Khalid agar :
a. Diberi kelurusan niat serta kedudukan.
b. Perelokkan amalan.
c. Jauhkan penyakit ujub (kagum dengan diri sendiri).
d. Jauhkan dari sifat suka menunjuk-nunjuk dan mempamirkan diri.
Pendakwah mestilah sensitif dengan perkara ini dan sentiasa perlu memperbaharui niat dalam setiap pekerjaan dakwah agar amalan-amalan kebaikan tidak sebaliknya menjadi beban; yakni apabila ia menjadi bahan ujub dan memasyhurkan diri.
b. Perelokkan amalan.
c. Jauhkan penyakit ujub (kagum dengan diri sendiri).
d. Jauhkan dari sifat suka menunjuk-nunjuk dan mempamirkan diri.
Pendakwah mestilah sensitif dengan perkara ini dan sentiasa perlu memperbaharui niat dalam setiap pekerjaan dakwah agar amalan-amalan kebaikan tidak sebaliknya menjadi beban; yakni apabila ia menjadi bahan ujub dan memasyhurkan diri.
Ini adalah kerana setiap insan itu tidak terlepas dari tarikan keimanan dan tarikan syaitan, maka pendakwah sentiasa diperingatkan dengan 2 panahan syaitan :
PERTAMA : UJUB
Amal soleh adalah sinar dan cahaya. Ia akan berubah menjadi kelam apabila angin ‘ujub’ berhembus padanya walaupun sekali hembus.
KEDUA : MENYUKAI PUJIAN
Ramai orang terpedaya oleh kerana Allah tidak menampakkan keburukan mereka. Mereka terkena fitnah kerana sanjungan yang baik. Maka janganlah sampai ketidaktahuan orang lain tentang dirimu itu mengalahkan pengetahuan tentang diri sendiri.
Barang siapa yang mencela dirinya di tengah khalayak ramai, maka bererti dia telah memuji dirinya, sedangkan hal itu adalah salah satu dari tanda riya’.
Ibnu Taimiyah melakarkan perkataannya :
“Orang yang terpenjara adalah orang yang hatinya dihalangi dari Tuhannya, sedangkan orang yang ditawan adalah orang yang ditawan oleh hawa nafsunya.”
Manusia tergolong kepada 2 kumpulan iaitu :
1. Yang teguh istiqamah.
2. Yang goyah hatinya.
Keburukan akan melahirkan keburukan yang seterusnya dan ia adalah mata rantai keaiban seseorang umpama penularan sesuatu penyakit yang merebak ke sesuatu lokasi.
Ia mungkin bermula dengan ‘ujub’ (kagum dengan diri sendiri), kemudian merebak kepada ‘ghibah’ (mengumpat), seterusnya ‘su’uz zhon’ (bersangka buruk) dan ‘tajassus’ (mencari kesalahan orang lain) yang membuatkannya ‘berdusta’ hinggalah membawa kepada ‘pertengkaran’ dan ‘persengketaan’.
Ghibah, hawa nafsu dan sifat ego juga merupakan titik tolak dari kemunculan keburukan-keburukan yang lain juga.
Ghibah, hawa nafsu dan sifat ego juga merupakan titik tolak dari kemunculan keburukan-keburukan yang lain juga.
Bagi pendakwah yang lengah dan jahil, akan mudah menjustifikasikan keburukan-keburukan yang dilakukan seperti ghibah dan sifat ego dengan sesuatu nama yang mereka sukai, sedangkan mereka tidak sedar mereka sedang menuju ke jalan penyelewengan.
Maksudnya, perkara yang asalnya buruk namun dijustifikasikan dengan sesuatu yang baik niatnya.
Maksudnya, perkara yang asalnya buruk namun dijustifikasikan dengan sesuatu yang baik niatnya.
Contoh 1
Kenapa ghibah? Sebab nak perbetulkan niat.
Contoh 2
Sifat ego diperakukan atas nama ijtihad peribadi.
Rasulullah saw bersabda :
“Dibentangkan fitnah ke atas hati manusia seperti jalinan tikar, satu demi satu, maka mana-mana hati yang menerimanya akan dititik dengan titik hitam. Mana-mana hati yang menolaknya pula akan dititik dengan titik putih sehingga hati itu menjadi salah satu dari dua hati tadi. Satu putih melepak seperti batu putih yang tidak dapat dicacatkan oleh sebarang fitnah, manakala satu lagi adalah hati yang hitam legam yang tidak lagi mengenali sebarang kebaikan dan tidak menolak sebarang kemungkaran.”
Pendakwah perlu sentiasa bersegera untuk bertaubat dengan menyesali perbuatan maksiat serta memohon keampunan dari Allah swt.
Firman Allah swt :
“Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain dari Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui.” (QS Ali-Imran : 135)
Sabda Nabi saw :
“Setiap anak Adam (manusia) itu melakukan kesalahan, sebaik-baik orang yang melakukan kesalahan (dosa) ialah mereka yang bertaubat.” (HR Ahmad & Tirmizi)
Gunakanlah cahaya hati dan cahaya akal untuk menghadapi keburukan-keburukan yang bertitik tolak dari hawa nafsu.
Gunakanlah cahaya hati dan cahaya akal untuk menghadapi keburukan-keburukan yang bertitik tolak dari hawa nafsu.
Hati yang paling disukai Allah ialah hati yang hidup, cekal, bersih dan lembut. Akal pula adalah ciptaan Allah yang dapat menimbulkan rasa takut kepada Allah swt berdasarkan ilmu yang benar dan kefahaman yang mendalam.
Ya Allah, sesungguhnya kami memahami bahwa dalam kami mengharungi jalan dakwah di dalam gerakan amal Islami, terdapat padanya ijtihad-ijtihad yang menyeleweng dan mengikut hawa nafsu di sebelah menyebelahnya manakala di sekitarnya terdapat lorong-lorong yang sempit, simpang-simpang maut dan halangan-halangan yang membantut perjalanan. Berilah kemudahan kepada kami supaya kami mampu mematuhi segala tanda-tanda jalan serta melalui jalan ini dengan selamat sehingga sampai ke tujuan dan matlamatnya dengan hati yang tenang, aman dan penuh kegembiraan.
Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS
alhamdulilah...moga2 pada zaman yg serba sulit ini,kita tergolong dlm insan yg sebaik umat,kerana cabaran hidup semakin tinggi tapi kita masih setia dgn agama datuk kita nabi ibrahim...semoga usaha dakwah menjadi amalan yg berterusan sepanjang hayat selagi matahari timbul disebelah timur,selagi kilat masih terpancar kemerahan..