Rijalud dakwah adalah seseorang yang telah ditarbiyah secara intensif sehingga memiliki persediaan untuk berjuang dan berkorban di jalan
Allah. la juga berpotensi menjadi agen perubah di tengah-tengah masyarakat.
Oleh kerana ia akan
melakukan kerja besar yakni merubah masyarakat ke arah yang lebih baik dan Islamik, maka ia perlu memiliki kelebihan dan keistimewaan dibandingkan dengan
ahli masyarakat biasa pada umumnya.
Bukan semua orang layak untuk menjadi rijalud dakwah kerana jumlah mereka
biasanya sedikit dibandingkan
dengan para pendukung dari
kalangan masyarakat umum.
Ini dapat kita lihat dalam firman Allah swt :
"Di antara orang-orang
mukmin itu ada ‘rijal’ yang menepati apa yang telah mereka janjikan
kepada Allah, maka di antara mereka ada yang gugur dan di antara mereka ada pula
yang sedang menunggu-nunggu dan mereka sedikitpun tidak
merubah janjinya." (QS Al Ahzab : 23)
Ya, para rijalud dakwah
adalah mereka yang telah bersedia berjuang dan berkurban dengan jiwa, raga dan seluruh harta benda serta potensi yang mereka miliki
seperti yang tergambar dalam Al Qur’an.
"Sesungguhnya Allah
telah membeli dari orang-orang mukmin, diri dan harta
mereka dengar balasan syurga untuk mereka. Mereka berperang di jalan Allah, lalu mereka membunuh atau
terbunuh. Itu telah menjadi janji yang benar dari Allah di dalam
Taurat, Injil dan Al Qur’an. Dan siapakah yang lebih
menepati janjinya selain daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli
yang telah kamu lakukan itu dan itulah kemenangan yang besar." (QS
At Taubah : 11)
Sesungguhnya tugas dakwah yang berat ini hanya dapat dipikul oleh para aktivis dakwah yang membelanya secara maksimum serta sedia mempersembahkan jiwa, raga, harta dan seluruh potensi
yang dimilikinya.
Mereka mengusahakan segala sesuatu dengan penuh
kesungguhan dan keseriusan hanya untuk dakwah dan jiwa raga mereka sudah menyatu dengan dakwah dan cita-cita
mereka tiada lain hanyalah kemajuan
dan kebesaran dakwah.
Rijalud dakwah sebagai penerus tongkat sakti dakwah tidak boleh tidak mesti memiliki ciri-ciri yang
istimewa seperti berikut ini :
1.
Kefahaman Islam
yang benar dan menyeluruh dari Al Qur’an dan As Sunnah.
2.
Keikhlasan
yang tinggi sehingga ia menjadi pembela fikrah dan aqidah serta bukannya
pembela kepentingan dan keuntungan peribadi.
3.
Lebih
mengutamakan bekerja dari berbicara.
4.
Menunjukkan kesetiaan dalam dakwah.
5.
Sentiasa bersedia berjihad dalam rangka menegakkan syari'at Allah.
6.
Siap berkorban dengan segala potensi yang
dimilikinya.
7.
Memiliki
keteguhan untuk mencapai
cita-cita dakwah sekalipun perlu menempuh perjalanan dakwah yang panjang, berat dan berliku.
8.
Sentiasa taat kepada qiyadah dan jamaah.
9.
‘Tsiqah’ kepada
qiyadah dan jamaah.
10.
Sentiasa memelihara kemurnian ukhuwah yang berdiri
di atas landasan kasih sayang dan saling mencintai.
Imam Hasan Al Banna menggambarkan ciri-ciri rijalud dakwah yang beliau inginkan:
“’Rijalul qaul’ (orang yang pandai berbicara) tidak sama
dengan ‘rijalul amal’ (orang yang pandai bekerja) dan ‘rijalul amal’ tidak sama dengan ‘rijalul jihad’ (orang yang optimum dalam bekerja). Kemudian ‘rijalul jihad’ pun tidaklah sama dengan ‘rijalul jihad yang muntij (produktif) wal hakim (bijaksana)’ yakni orang yang mampu memberikan hasil yang optimum dengan pengorbanan yang paling kecil.”
Beliau juga mengutarakan :
“Sesungguhnya orang yang pandai berbicara itu ramai, tetapi sedikit di antara mereka yang tetap konsisten ketika bekerja. Dan ramai orang yang boleh bekerja, tetapi sedikit yang mampu memikul amanah jihad yang berat dan mahu bekerja kuat. Mereka adalah para mujahid dan orang-orang pilihan yang kadang-kadang mereka salah jalan atau tidak tepat sasaran seandainya mereka tidak
mendapat pertolongan dari Allah.”
SIFAT-SIFAT RIJALUD DAKWAH
Menurut Syeikh Muhammad Ahmad Ar
Rasyid di dalam kitabnya “Al Masar” bahwa:
Syeikh Abdul Qadir Al
Jailani membuat perumpamaan yang
indah bagi seorang mu'min.
la mengibaratkan mu'min yang telah matang proses tarbiyahnya seperti biji
kurma yang ditanam di halaman sebuah rumah dengan pagar atau tembok yang mengelilinginya.
Biji kurma itu kemudian merekah dan menghasilkan tunas yang tumbuh subur
disirami hujan serta diterangi oleh sinar matahari.
Maka jadilah ia sebuah pohon kurma yang besar, kukuh dan menjulang tinggi dengan disaksikan oleh ramai orang. Mereka bernaung di atas atap rumah yang
dibuat dari jerami yang
berasal dari pokok itu sambil memungut buah masak yang berjatuhan dari pokok itu.
Pokok kurma itu terjaga dan terpelihara dari
tangan-tangan jahat kerana
ada pagar atau tembok yang
mengelilinginya.
Kehidupan tarbiyah para rijalud dakwah adalah seperti proses
pertumbuhan pokok kurma
tersebut.
Masyarakat kemudian memerlukannya, mengelilinginya dan merasa aman apabila berada dekat dengannya kerana kewibawaan dan pengaruhnya yang sangat besar.
Rijalud dakwah yang berkualiti seperti gambaran di atas memiliki sifat-sifat
mulia yang tercermin pada akhlak, sikap dan perilaku hidupnya sehari-hari.
Sifat-sifat itu antara lain adalah :
PERTAMA : SEMANGAT YANG TINGGI
UNTUK BERIBADAH KEPADA ALLAH SWT
Paksi dakwah Islam
berputar pada ibadah yang murni kepada Allah swt, sebagaimana Rasulullah saw pernah berdialog
dengan Muaz bin Jabal :
"Wahai Muaz, tahukah
kamu apa hak Allah kepada hambaNya?"
Muaz menjawab: "Allah dan
RasulNya lebih mengetahui."
Rasulpun bersabda: "Hak Allah
pada hambaNya adalah mereka mesti beribadah kepadaNya dan tidak mempersekutukanNya dengan sesuatu apapun
."
Jadi salah satu bentuk tarbiyah seorang rijalud dakwah adalah dengan beribadah kepada Allah swt
iaitu dengan melaksanakan ibadah
yang fardhu dan memperbanyakkan yang sunnah. Kemudian ia sangat takut akan siksaNya dan bergetar hatinya apabila dibacakan kepadanya ayat-ayat Al-Qur'an.
"Iaitu
orang-orang yang apabila disebut nama Allah, bergetarlah hati mereka dan bila
dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya bertambah-tambahlah iman mereka dan mereka
selalu bertawakkal (berserah diri) kepada Rabb mereka." (QS Al
Anfal : 2)
Kulit tubuh mereka pun ikut menggigil.
"Darinya menggigil
kulit orang-orang yang takut kepada Rabb mereka."
Mereka juga menangis di saat mendengarkan bacaaan Al-Qur'an.
"Apabila
mereka mendengarkan ayat-ayat yang diturunkan kepada Rasul, kamu lihat mata
mereka berlinang air mata kerana telah mengetahui kebenaran."
Rijalud dakwah meyakini bahwa rahmat Allah mendahului murkaNya.
Rasulullah saw bersabda :
"Seandainya orang kafir
mengetahui rahmat atau kasih sayang Allah, niscaya ia tidak akan putus asa dalam mengharap syurganya. Dan seandainya seorang mu'min
mengetahui azab yang ada di sisi Allah, niscaya ia tidak merasa aman sedikitpun dari siksaNya." (HR Bukhari)
Seorang rijalud dakwah sentiasa mengharapkan kebaikan bagi dirinya. Apabila ia sebagai muslim maka ia melihat nilai-nilai keutamaan ajaran
Islam, apalagi apabila ia sedar keadaannya jauh lebih baik dibandingkan dengan orang kafir. Hal ini membuatkan ia
sentiasa optimis dan tidak pernah
putus asa.
Namun di sudut lain ia
pun sentiasa berwaspada dan
mengingat-ingat akan kekurangan
dirinya sehingga ia tidak serta merta merasa aman atas keselamatan dirinya dari
azab Allah.
Dengan yang demikian, ia pun
akan sentiasa meningkatkan
usaha taqarrubnya kepada Allah
dengan ibadah-ibadah utama seperti ‘qiamullail’, puasa sunnah, ‘tilawatil qur'an’, berzikir dengan zikir dan doa yang
ma'tsur dan lain-lain.
Jika bukan rijalud dakwah
yang mengerjakan ibadah-ibadah ini, maka siapa lagi?
Apabila
orang-orang awam
justeru melakukannya, maka ia bererti kualiti rijalud dakwah adalah di bawah mereka.
KEDUA : MENGARAHKAN PERASAAN
DAN TUJUANNYA HANYA UNTUK ALLAH
Seorang rijalud dakwah
hendaklah hanya berorientasi
kepada Allah dan mencari ridha serta syurgaNya. Jalan yang ditempuhnya hanya satu dan tidak bercabang yakni jalan
Allah dan cita-cita yang dimilikinyapun hanya satu yakni tertegaknya Islam di muka bumi.
Ciri rijalud dakwah yang
membela agama Allah adalah sentiasa merasakan kedekatan dengan Allah. Hatinya sentiasa dapat menikmati lazat dan manisnya ketaatan kepada Allah, Rasul
dan kepimpinan harakah.
Pada dasarnya, hati
manusia sentiasa dipenuhi
cinta, hanya sahaja
cinta tersebut boleh berupa
cinta kepada dunia atau cinta kepada Allah.
Kedua jenis cinta yang berbeza yang ada di hati manusia ini seperti air dan udara di dalam gelas. Apabila air dituangkan ke dalam gelas, maka udara
yang ada di dalamnya pasti keluar dan tidak akan pernah bercampur.
Oleh sebab itu orang yang dekat dengan Allah dan sibuk mengingatinya, tidak akan disibukkan dengan hal yang
lain.
Bahkan ada seorang ulama’ ketika ditanya sampai di mana batas zuhudnya akan berakhir?
Maka, jawabannya sungguh luar biasa iaitu ;
“Sampai dekat benar dengan Allah”.
KETIGA : MENOLAK KEKUASAAN
JAHILIYAH
Di antara
salah satu tanda akan tibanya hari kiamat adalah berlakunya penyimpangan yang sangat jauh seperti
telah dijelaskan oleh Rasulullah saw :
"Sesungguhnya akan tiba
masanya, tahun-tahnn penipuan dan kebohongan. Orang yang bohong dianggap benar
dan orang yang benar dianggap bohong. Orang yang khianat diberi amanah,
sementara orang yang jujur dianggap khianat dan orang-orang yang tidak tahu
apa-apa berbicara urusan awam". (HR Ahmad)
Betapa ramainya saat ini :
- Orang yang tidak tahu urusan agama
berbicara soal agama.
- Orang yang tidak mengerti urusan
politik berbicara soal politik.
- Orang
yang tidak faham urusan ekonomipun berbicara soal ekonomi.
Kemudian urusan berbangsa dan bernegara diserahkan kepada orang yang bukan
ahlinya.
Semua itu merupakan bentuk-bentuk kekuasaan jahiliyah dan itu boleh
berlaku juga akibat kelalaian
rakyat.
Rijalud dakwah memiliki sifat sangat jelas dalam hal ini iaitu menolak dengan segala bentuk kekuasaan
jahiliyah kemudian
menggantinya dengan program-program, aktiviti-aktiviti serta aksi-aksi perubahan yang nyata.
Rijalud dakwah juga berusaha mengubah posisi-posisi strategik yang diduduki oleh orang yang bukan ahlinya melalui pembentukan pandangan umum yang
Islamik.
Kegiatan dakwah yang dilakukan meliputi tiga aspek iaitu :
- Perekrutan
dakwah umum.
- Pembentukan
melalui tarbiyah.
- Pengurusan
organisasi.
Rijalud dakwah menyeru masyarakat dengan seruan sebagaimana
yang telah dibayangkan oleh seorang pujangga Islam ‘Ar Rafi'ie’
dalam ‘wahyul qalam’:
- "Jangan kacau à di sini ketertiban"
- "Jangan menyimpang à di sini jalan yang lurus"
- "Jangan mundur à di sini saya menyeru"
Tidak ada sesuatupun yang
mampu memperhambakan
kamu selama teriakanmu adalah
:
“Allahu Akbar”.
KEEMPAT : SENTIASA MEMILIH
HIDUP SERIUS
Sifat ini dimiliki oleh kebanyakan para sahabat dan generasi unggul dari
kalangan tabi'in serta generasi penerus seperti Umar bin Abdul Aziz, Ahmad bin
Hanbal, para fuqaha’,
mujahidin dan pendakwah yang
telah menyerahkan seluruh kemampuan diri mereka untuk mempengaruhi kehidupan
dengan syariat Islam.
Mereka berbuat demikian bukan
untuk kepentingan peribadi
mereka dan oleh sebab itulah
mereka mampu menegakkan panji Islam dan memimpin peradaban dunia.
Di dalam sahih Bukhari diceritakan bahwa Abdur Rahman bin
'Auf ra pada suatu hari sedang menghadapi hidangan berbuka puasa, tetapi
tiba-tiba ia berkata :
“Mush'ab bin Umair telah terbunuh padahal dia lebih
baik dari saya. Jenazahnya dikafankan dengan bajunya, apabila ditutup kepalanya akan terlihat kedua kakinya dan apabila sebaliknya kedua kakinya yang ditutup maka akan ternampaklah kepalanya. Hamzah pun telah terbunuh dan dia juga lebih baik dari
saya. Dunia telah dihamparkan untuk kita, saya khuatir bahwa kebaikan-kebaikan kita telah dipercepat balasannya oleh Allah di
dunia. Kemudian Abdur Rahman menangis dan tidak jadi memakan
makanan yang sudah disediakan untuknya.”
Halangan dakwah kini begitu besar, pertarungan antara haq dan
bathil terus berkecamuk dan tidak ada jalan lain untuk menghadapinya kecuali
dengan menghidupkan budaya serius yakni budaya generasi awal.
Imam Malik pernah berkata :
“Keadaan generasi akhir umat ini
tidak akan baik kecuali dengan mencontohi generasi awal (salafus soleh).”
Sudah menjadi kewajiban setiap rijalud dakwah memikirkan penderitaan umat siang dan malam serta
tidak ada waktu istirehat
baginya kecuali setelah mati.
Allah swt berfirman :
"Ambillah olehmu apa
yang telah Kami berikan kepadamu dengan sungguh-sungguh dan ingatlah olehmu
apa-apa yang terdapat di dalamnya agar kamu bertaqwa."
(QS Al Baqarah : 63)
Rasulullah saw setelah
menerima tugas dakwah dari Allah berkata kepada isteri baginda :
"Khadijah, telah
berakhir masa tidur, wahai Khadijah!"
KELIMA : MENTAATI JAMAAH DAN
PEMIMPIN
Kesediaan untuk mendengar
dan mentaati peraturan merupakan salah satu sifat rijalud dakwah yang sangat penting.
Ini adalah kerana tanpa kedisiplinan dan ketaatan :
- Jamaah tidak akan mampu berjalan
dengan tertib.
- Umatpun tidak akan wujud.
- Tujuan kehidupan tidak akan tercapai.
Disiplin organisasi adalah kewajiban setiap rijalud dakwah yang berada di dalam organisasi apa sahaja, terutama organisasi dakwah yang bertujuan
menegakkan syariat Islam. Oleh yang demkian, Islam mewajibkan ketaatan kepada amir (pemimpin).
Khalifah Umar bin Al Khattab ra berkata :
“Tidak ada Islam tanpa jamaah, tidak ada jamaah
tanpa imarah (kepemimpinan) dan tidak ada imarah tanpa taat (disiplin
organisasi).”
Ketaatan ini mesti
diberikan kepada setiap orang yang diberi amanah memimpin urusan kaum muslimin samada besar atau kecil amanah itu dan siapapun dia.
Rasulullah saw bersabda :
“Dengar dan taatilah pemimpinmu sekalipun kamu
dipimpin oleh budak habsyi, yang kepalanya menyerupai kismis (berpenampilan
buruk dan tidak menarik).” (HR Muslim)
Ciri-ciri rijalud dakwah
yang taat di antaranya adalah sebagai berikut :
- Taat di
saat rajin dan malas, di
saat susah dan mudah, baik disukai atau tidak.
Ubadah bin Shamit ra berkata : "Rasulullah meminta kami
untuk berbaiah kepadanya, maka kamipun berbaiah kepadanya untuk selalu
mendengar dan mentaatinya di saat rajin dan malas, susah dan mudah." (HR
Bukhari & Muslim)
"Seorang muslim wajib mendengar dan taat kepada pimpinannya, selama
perintahnya tidak ma'siat." (HR Muslim)
- Segera
menyambut dan melaksanakan perintah. Rijalud dakwah menyahut perintah qiyadah dengan cepat, tidak
lembab, tidak merasa
berat, tidak enggan dan tidak ragu.
- Melaksanakan
perintah dengan tepat. Rijalud
dakwah melaksanakan perintah qiyadah
sesuai dengan arahan qiyadah
dan bukannya mengikuti pendapat dan keinginan peribadinya.
- Tidak
meninggalkan tugas tanpa izin qiyadah dan tidak mudah meminta izin kecuali
dalam keadaan sangat darurat. Dalam keadaan tertentu, walaupun qiyadah memberi izin, ia tetap memiliki beban
moral yang mengharuskannya beristighfar.
KEENAM : TEGUH DI ATAS JALAN
DAKWAH
Syed Qutb menyebut dalam tafsir ‘Fi
Zilalil Qur’an’ :
“Teguh dan konsisten di jalan dakwah merupakan salah satu kesan
dari iman. Iman bukanlah sekadar kata-kata yang diucapkan melainkan kewajiban dan tanggungjawab serta jihad
yang memerlukan kesabaran dan kekuatan.
Tidak mungkin seorang rijalud dakwah mengatakan kami percaya pada Islam dan dakwah tanpa berhadapan
lebih dahulu dengan ujian serta berhasil lulus melalui ujian tersebut.”
Ibnul Qayyim Al-Jauziah
berkata :
“Tidak ada yang lebih sulit di dunia ini selain ‘tsabat’ (keteguhan), baik dalam meninggalkan
yang dicintai atau dalam mengatasi kesulitan, terutama dalam rentang waktu yang
panjang dan di saat munculnya gejala putus asa di kalangan rijalud
dakwah. Kesemuanya itu memerlukan bekalan yang cukup untuk tabah menempuh perjalanan yang panjang. Bekalan itu adalah ‘tsabat’ (keteguhan) di atas hukum Allah, takdir dan ujianNya sehingga rijalud dakwah mesti membekalkan diri dengan ‘tsabat’ dan menempuh jalan dengan tegar di saat-saat kesulitan.”
Keteguhan di atas ‘Al-Haq’ sampai mati adalah sesuatu yang sangat berat,
sehingga Rasul saw sering
berdoa dengan doa ini :
"Ya Allah yang membolak balikkan hati manusia, teguhkanlah hatiku di jalan agamaMu."
Sedikit penyimpangan di awal perjalanan dapat mengakibatkan penyimpangan sepenuhnya di penghujung jalan.
‘Tsabat’ di jalan dakwah
dan bersabar dalam menghadapi berbagai cobaan bagi dakwah Islam adalah satu
kemestian, kerana jalan ini
adalah jalan yang sangat panjang dan sukar, penuh dengan halangan dan rintangan serta dihamparkan dengan darah dan mayat para syuhada’.
Agar rijalud dakwah tetap
konsisten di atas jalan dakwah, maka ada faktor-faktor pendukung keteguhan yang perlu diperhatikan iaitu :
- Sentiasa kembali kepada Allah. Tidak ada
seorangpun dapat menjamin dirinya tetap ‘tsabat’, istiqamah dan selamat sampai akhir hayatnya.
Tidak ada pula yang mengetahui isi hati seseorang
kecuali Allah. Allah yang memiliki hati manusia dan Dia pulalah yang mampu membolak balikkan hati manusia, justeru itu, ‘taqarrub ilallah’ menjadi sebuah kemestian bagi setiap muslim.
Semakin dekat seseorang dengan Allah, semakin
besar peluangnya untuk mendapatkan
rahmatNya dan di antara
rahmatNya ialah istiqamah di
jalan dakwah.
- Mengenali tabiat jalan dakwah. Di antara tabiat jalan dakwah ini adalah ianya jalan yang panjang, berat, bertingkat dan
banyak rintangan. Setiap rijalud dakwah mesti
memperkuatkan dirinya
dengan kesabaran, nafas panjang dan memahami bahwasanya ia mungkin sahaja meninggal lebih dahulu sebelum melihat kemenangan. Yang
penting ia mati di jalan Allah.
- Menghindarkan diri dari konflik dalaman. Berlakunya konflik dalaman biasanya disebabkan oleh dualisma kepemimpinan dan banyaknya sumber-sumber arahan atau apabila hawa nafsu yang mengarahkan
pendapat dan pemikiran.
Apabila manusia tunduk kepada Allah dan RasulNya maka perpecahan akan dapat dihindari walaupun banyak
perbezaan pendapat.
Namun, jika seseorang memiliki cita-cita peribadi (hawa nafsu), ia akan berpegang teguh dengan pendapatnya walaupun sudah jelas kebenaran di hadapannya. Ini
adalah kerana ia telah menempatkan
kepentingan peribadi di atas
kebenaran.
"Dan janganlah kamu
berselisih yang mengakibatkan kegagalan dan kehilangan wibawa." (QS Al
Anfal : 46)
Mengutarakan ciri-ciri rijalud dakwah secara konseptual tidaklah terlalu sukar kerana sudah banyak rujukan yang membahasnya, namun yang jauh lebih sukar
adalah pada tahap operasinya kerana rijalud dakwah yang berkualiti
lagi bermutu masih tergolong sedikit dan tidak mudah menemuinya.
Namun mencetak dan melahirkan rijalud dakwah yang berkualiti
dan bermutu bukanlah sesuatu yang mustahil walaupun memerlukan kesungguhan dan
keseriusan yang maksimum.
Sesuatu yang pernah berlaku
bukanlah sesuatu yang mustahil berulang kembali.
Rijalud dakwah yang diharapkan kehadirannya saat ini
adalah rijal yang bersedia
dan mampu menghadapi tentangan dengan segala permasalahannya.
Imam Hasan AI Banna dalam risalah "Hal nahnu qaumun
amaliyun" menegaskan hal ini :
"Saya pertegaskan kepada saudara-saudara yang memiliki ghairah Islam bahwa setiap Jamaah Islamiyah pada ketika ini sangat memerlukan :
- Rijal yang aktif bekerja ('amil).
- Pemikir (mufakkir).
- Pemberani (jar'i).
- Produktif (muntij).
Maka haram hukumnya bagi rijalud dakwah jika terlambat memenuhi panggilan dakwah walaupun hanya satu minit sahaja.
Rijalu dakwah yang diperlukan hari ini berbeza dengan rijalud dakwah semalam.
Rijalud dakwah hari ini perlu memiliki :
- Wawasan intelektual yang
luas (mutsaqqafun).
- Keterampilan (mujahhazun).
- Terlatih (mudarrabun).
- Kemampuan mengumpulkan
dan menyampaikan data secara tepat dan sah.
Rijalud dakwah yang diperlukan ketika ini adalah rijal yang memiliki kemampuan :
- Memelihara dan
mengembangkan potensi kebaikan yang ada pada dirinya.
- Kemampuan memperluaskan jaringan dakwah.
sehingga Islam sebagai sumber peradaban dan kebudayaan
serta pedoman hidup dapat menjadi kenyataan.”
Amal Islami memerlukan kesungguhan yang tulus sebagaimana yang telah dicontohkan oleh Amirul mu'minin Umar bin Al Khattab yang meletakkan
dirinya untuk tidak istirehat.
Pada suatu hari utusan gabenur Mesir Amru bin Al Ash
yang bernama Mu'awiyah bin Khudaij datang ke Madinah untuk melaporkan pembebasan kota Iskandariyah kepada Amirul Mu'minin Umar Ibnul Khatab.
Namun ketika sampai di Madinah di saat tengahari yang panas terik, sengaja ia
singgah terlebih dahulu ke masjid dan tidak terus
menemui Umar kerana ia
menduga Amirul Mu'minin
sedang istirehat di
waktu siang. Hal itu diketahui oleh
Umar, lalu ia memanggilnya.
Kemudian Umar bertanya kepada Mu'awiyah :
"Apa yang ada difikiranmu wahai Mu'awiyah ketika kamu sengaja singgah
lebih dahulu ke masjid?".
Jawab Mu’awiyah :
"Saya mengira Amirul Mu'minin sedang istirehat siang".
Umar lalu berkata :
"Sangat keliru dugaanmu
itu. Jika aku tidur disiang hari, bererti aku telah menelantarkan rakyatku, dan jika aku tidur di malam hari bererti aku telah menelantarkan diriku. Bagaimana
mungkin aku istirehat ya Mu'awiyah, sementara ada dua
tanggungjawab besar dibahuku?".
Kini, mungkinkah seorang rijalud
dakwah itu banyak tidur?
Ini adalah kerana jika ia beristirehat di siang hari bererti ia telah menelantarkan pendukung dakwah dan para
simpati yang rnemerlukan penanganan usaha-usaha
tarbiyahnya.
Manakala, jika ia banyak istirehat di malam hari bererti ia telah mengabaikan keperluan dirinya sendiri untuk berhubungan dengan
Allah.
Semenjak mendapat hidayah dari Allah dan bergabung dalam barisan jamaah dakwah, sesungguhnya
seorang rijalud dakwah telah
menyatakan pilihannya. la memilih keletihan di jalan dakwah dan menjauhi sikap santai.
Ya Allah, jadikanlah kami rijalud
dakwah yang sentiasa bersedia untuk berkurban di jalanMu serta sentiasa
meningkatkan kualiti diri kami dari masa ke semasa sehingga mudah untuk kami
mendapatkan pertolongan dariMu.
Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS
Assalamualaikum, Boleh bagi sumber referensi nya?