Perkataan
‘adil’
menurut bahasa adalah sesuatu yang tegak di dalam jiwa sebagai :
a. Kejujuran.
b. Ketulusan.
Perkataan
yang berlawanan dengan ‘adil’ adalah ‘aniaya’ atau ‘zalim’.
Selain
dari definisi di atas ‘adil’ juga bererti :
1. Seimbang.
2. Pertengahan
antara sikap berlebihan dan sikap mengabaikan.
Syeikh
Abdullah Qasim Al Wasyli dalam mensyarahkan usul pertama dari Usul 20 karangan
Imam Hasan Al Banna berkata :
Adil
merupakan salah satu sifat Allah swt. Oleh yang demikian, Ia tidak pernah
mengutus rasul-rasul-Nya dan tidak menurunkan kitab-kitab-Nya serta tidak
membebani umat manusia dengan berbagai syariat kecuali untuk menegakkan
keadilan dan kebenaran.
Allah swt
berfirman :
“Sesungguhnya
Kami telah mengutus rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti nyata dan telah
Kami turunkan bersama mereka Al Kitab dan neraca (keadilan) supaya manusia
dapat melaksanakan keadilan.” (QS Al Hadid : 25)
Allah
swt telah menjadikan keadilan sebagai timbangan-Nya yang bebas dari segala
kegelinciran, di mana dengannyalah urusan dunia akan menjadi baik.
Oleh
kerana itu Allah swt berfirman :
“Allah-lah
yang telah menurunkan kitab (Al-Quran) dengan (membawa) kebenaran dan
menurunkan neraca (keadilan).” (QS Asy Syura : 17)
“Dan
langit ditinggikan-Nya dan Dia meletakkan neraca (keadilan).” (QS
Ar Rahman : 7)
Ia
menyebut keadilan itu dengan istilah timbangan kerana keadilan terlahir dari
neraca dan termasuk pekerjaanNya yang paling menonjol.
Islam,
agama yang terakhir ini telah menjadikan sistem keadilan sebagai syiarnya.
Keadilan
adalah identiti Islam dalam setiap aspek kehidupan.
Allah swt
berfirman :
“Sesungguhnya
Allah menyuruh (kamu) berlaku adil, berbuat baik, dan memberi kepada kaum
kerabat, serta melarang kekejian, kemungkaran, dan permusuhan. Dia memberi
pengajaran kepadamu agar kamu dapat mengambil pelajaran.” (QS
An Nahl : 90)
Ibnu
Mas’ud berkata :
“Ayat di atas merupakan ayat yang paling
lengkap mengenai kebaikan yang mesti dilaksanakan dan keburukan yang mesti
ditinggalkan. Seruannya bersifat umum bagi umat manusia seluruhnya dengan
menggunakan kata perintah (ya’muru) bukan sekadar anjuran.”
Nabi Muhammad
saw sebagi Rasul yang terakhir itu, di antara tugas pokok baginda adalah
bersikap adil di antara umat manusia.
Allah swt
telah memerintahkannya untuk menjelaskan perkara itu kepada umatnya agar mereka
belajar dan meneladani baginda kerana baginda adalah teladan bagi seluruh umat
manusia.
Allah swt
berfiman :
“Dan
katakan, ‘Aku beriman kepada semua kitab yang Allah turunkan dan aku
diperintahkan supaya berlaku adil di antara kamu.’” (QS
Asy Syura : 15)
Keadilan
yang Islam serukan adalah keadilan mutlak yang memperlakukan seluruh umat
manusia sama dan satu darjat.
Allah swt
berfiman :
“Sesungguhnya
Allah menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya dan
(menyuruh kamu) apabila menetapkan hukum di antara manusia supaya kamu menetapkan
dengan adil.” (QS An Nisaa’: 58)
Permusuhan
yang berlaku di antara umat manusia sepatutnya tidak boleh dijadikan alasan
untuk membenarkan atau melakukan kezaliman atau meninggalkan sikap adil.
“Wahai
orang-orang yang beriman, hendaklah kamu menjadi orang-orang yang selalu
menegakkan (kebenaran) kerana Allah dan menjadi saksi dengan adil. Dan
janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap suatu kaum mendorongmu untuk berlaku
tidak adil. Berlaku adillah, kerana adil itu lebih dekat kepada taqwa. Dan
bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu
kerjakan..” (QS Al Ma’idah : 8)
Sebagaimana
keadilan diperintahkan untuk diterapkan dalam perbuatan, ia juga diperintahkan
dalam ucapan.
“Dan
apabila kamu berkata maka berlaku adillah sekalipun terhadap kerabat(mu)
sendiri, dan penuhilah janji Allah. Yang demikian itu diperintahkan Allah
kepadamu agar kamu dapat mengambil pelajaran.” (QS Al An’am : 152)
Perintah
ini mempunyai kaitan yang cukup penting dengan :
a. Orang-orang
yang memegang kekuasaan.
b.
Orang yang memiliki hubungan dengannya.
c. Mereka
yang berpengaruh dalam masyarakat seperti para mufti, para aktivis amar makruf
nahi mungkar, pemuka mazhab dan lain-lain.
Ini
adalah kerana mereka yang tersebut di atas adalah mereka yang berpengaruh
ucapannya, perilakunya atau keduanya sekali.
Hakikat
yang meliputi seluruh makna keadilan adalah memberikan hak kepada pemiliknya
termasuk :
1. Hak
peribadi.
2. Hak
sosial.
3. Hak
politik.
Setiap
perkara yang menghalang dari sampainya hak tersebut kepada pemiliknya adalah
kezaliman.
Ini
adalah kerana tujuan sistem Ilahi ini adalah bagi menegakkan keadilan di antara
manusia.
Keadilan
yang dituntut oleh Islam adalah keadilan yang menyeluruh.
PERTAMA : ADIL DALAM BERHUKUM
“Dan
apabila menetapkan hukum di antara manusia hendaklah kamu menetapkannya dengan
adil.” (QS An-Nisaa’: 58)
KEDUA : ADIL DALAM PERBICARAAN
Menyamakan
antara pihak-pihak yang berkepentingan walaupun berbeza kedudukan dan kelasnya.
KETIGA : ADIL DALAM PEMBAHAGIAN HAK DAN
KEWAJIBAN
KEEMPAT : ADIL DALAM MENETAPKAN HUDUD DAN
QISHAS
KELIMA : ADIL DI ANTARA ISTERI-ISTERI JIKA
MEREKA LEBIH DARI SATU
KEENAM : ADIL DALAM UCAPAN, PERSAKSIAN DAN
PENULISAN
KETUJUH : ADIL DI ANTARA KELOMPOK-KELOMPOK
MUSLIM JIKA BERLAKU PERSELISIHAN PENDAPAT DI ANTARA MEREKA
“Dan
jika ada dua golongan dari orang-orang mukmin berperang maka damaikanlah di
antara keduanya. Jika salah satu dari kedua golongan itu berbuat aniaya
terhadap golongan yang lain, maka perangilah golongan yang berbuat aniaya itu
hingga mereka kembali kepada perintah Allah; jika golongan itu telah kembali
(kepada perintah Allah) maka damaikanlah di antara keduanya dengan adil. Dan
berlaku adillah, sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berlaku adil.” (QS
Al Hujurat : 9)
Dalam
menegakkan prinsip dan kaidah keadilan di tengah masyarakat, Islam menggunakan
konsep dan metodologi pendidikan yang mendidik umat ini untuk meyakini prinsip
keadilan dengan keyakinan yang setaraf dengan ideologi dalam hati orang yang
beriman.
Perkara
ini dilakukan bagi tujuan :
a. Memasyarakatkannya.
b. Mempropagandakannya.
c. Memerintahkannya.
d. Mendorong
umat untuk komitmen dengannya.
e. Memperingatkan
agar mereka tidak meninggalkannya.
f. Membentuk
ciri-ciri umat dengannya melalui penerapan dan pengamalannya.
Semua itu
jelas terserlah dari sejarah kehidupan Rasulullah saw di mana baginda
gembirakan umat dengan keadilan, mempropagandakannya dan menerapkannya selama masa
hidup Rasulullah saw, memulia dengan dirinya sendiri sebagai contoh sehingga
konsep keadilan itu menyerap dalam masyarakat dan mereka tidak berasa enggan
lagi untuk menuntut keadilan itu baik salah mahupun benar.
Dalam
perjalanan kehidupan ‘Khulafa’ Rasyidin’ terdapat
contoh-contoh keadilan yang memperhatikan aspek-aspek persamaan dan kesetaraan
yang kemudiannya hidup menjadi sebuah realiti.
Di
antara kenyataan Khalifah Abu Bakar ra adalah :
“Orang yang lemah di antara kamu adalah
kuat bagiku hingga aku mengambilkan hak untuknya sedang orang yang kuat di
antara kamu adalah lemah bagiku hingga aku mengambil hak darinya, Insya Allah.”
Syari’at Islam telah
menggariskan asas-asas pemerintahan yang menjamin keadilan kepada manusia
sejagat dan mampu memandu manusia mendapatkan kemaslahatan dan keperluan hidup
mereka di mana sahaja mereka berada dan di zaman mana mereka hidup
sekalipun. Sumber pemerintahan Islam iaitu Al-Qur’an Al-Karim, telah menggariskan asas-asas
yang menyeluruh yang menjadi dasar kepada sistem dan pentadbiran sesebuah
kerajaan.
Walau bagaimanapun Al-Qur’an tidak meletakkan
‘nas’ secara terperinci bentuk-bentuk
atau cara-cara perlaksanaan sesuatu pemerintahan sebaliknya dibiarkan kepada
ummah untuk menentukannya sendiri bentuk pemerintahan yang sesuai dengan
keperluan dan kemaslahatan mereka. Keadaan ini menjadikan syari’at Islam lebih anjal dan dapat menyahut keperluan manusia
yang berubah-ubah yang disebabkan oleh perubahan masa dan tempat.
Al-Qur’an menegaskan
bahawa dunia dan segala isinya adalah ciptaan Allah dan milik mutlak-Nya. Ia juga menjelaskan bahawa kuasa pemerintahan tertinggi
adalah Allah swt.
“Maha Berkat (serta Maha Tinggilah kelebihan) Tuhan
yang menguasai pemerintahan (dunia dan akhirat); dan memanglah Ia Maha Kuasa
atas tiap-tiap sesuatu; Dia lah
yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan
menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan
Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang
bertaubat).” (QS Al Mulk : 1-2)
Di samping itu, Al-Qur’an juga
menegaskan bahawa manusia dilantik oleh Allah sebagai khalifahnya di muka bumi.
“Dan (ingatlah)
ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak
menjadikan seorang khalifah di bumi.” (QS
Al Baqarah : 30)
Lantaran itu mereka hendaklah menunaikan tugas-tugas
khalifah ini sebagaimana yang telah ditetapkan oleh Allah di dalam Al-Qur’an.
“Iaitu mereka
(umat Islam) yang jika Kami berikan mereka kekuasaan memerintah di bumi niscaya
mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat
kebaikan serta melarang dari melakukan kejahatan dan perkara yang mungkar. Dan
(ingatlah) bagi Allah jualah kesudahan segala urusan.” (QS Al Hajj : 41)
Al-Qur’an juga
memerintahkan manusia dan mereka yang dilantik menjadi pemimpin supaya
melaksanakan segala kewajiban mereka yang telah diamanahkan oleh Allah kepada
mereka.
Untuk itu, Al-Qur’an meletakkan ‘nas’ tentang :
- Kewajiban
berlaku adil dan memelihara keadilan sesama manusia.
“Dan jika dua
puak dari orang-orang yang beriman berperang, maka damaikanlah di antara
keduanya; jika salah satunya berlaku zalim terhadap yang lain, maka lawanlah
puak yang zalim itu sehingga ia kembali mematuhi perintah Allah; jika ia
kembali patuh maka damaikanlah di antara keduanya dengan adil (menurut hukum
Allah), serta berlaku adillah kamu (dalam segala perkara); sesungguhnya Allah
mengasihi orang-orang yang berlaku adil.” (QS Al Hujuraat : 9)
- Kewajiban
bersyura.
“Dan juga (lebih baik dan lebih kekal bagi)
orang-orang yang menyahut dan menyambut perintah Tuhannya serta mendirikan
sembahyang dengan sempurna; dan urusan mereka dijalankan secara bermesyuarat
sesama mereka; dan mereka pula mendermakan sebahagian dari apa yang Kami beri
kepadanya.” (QS As Syura : 38)
- Memelihara
hak-hak persamaan manusia.
“Sebenarnya
orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua
saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu
beroleh rahmat.” (QS Al Hujurat : 10)
- Membawa Rahmat
kepada manusia.
“Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai
Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam.” (QS Al Anbiya’ :
107)
- Melarang
melakukan kemusnahan.
“Dan janganlah
kamu berbuat kerosakan di bumi sesudah Allah menyediakan segala yang membawa
kebaikan padanya, dan berdoalah kepadaNya dengan perasaan bimbang (kalau-kalau
tidak diterima) dan juga dengan perasaan terlalu mengharapkan (supaya makbul).
Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat kepada orang-orang yang memperbaiki
amalannya.” (QS Al A’raaf : 56)
- Memerintahkan
supaya menunaikan amanah dan janji.
“Dan
sempurnakanlah pesanan-pesanan dan perintah-perintah Allah apabila kamu
berjanji; dan janganlah kamu merombak (mencabuli) sumpah kamu sesudah kamu
menguatkannya (dengan nama Allah), sedang kamu telah menjadikan Allah sebagai
Penjamin kebaikan kamu; sesungguhnya Allah sedia mengetahui akan apa yang kamu
lakukan.” (QS An Nahl : 91)
“Dan jika mereka
(pihak musuh) cenderung kepada perdamaian, maka engkau juga hendaklah cenderung
kepadanya serta bertawakalah kepada Allah. Sesungguhnya Ia Maha Mendengar, lagi
Maha Mengetahui.” (QS Al Anfal : 61)
Apa yang ingin ditonjolkan di sini bahwa Allah swt telah
menggariskan asas-asas penting sebagai panduan dan rujukan umat Islam dalam
mentadbir sesebuah kerajaan.
Sebaliknya Allah swt tidak
menggariskan sistem hidup dan prosedur-prosedur perlaksanaannya secara terperinci dengan menyempitkan ruang ijtihad kepada manusia.
Keadaan syari’ah yang seumpama
ini telah memberi ruang yang luas kepada ummah untuk menyusun sistem hidup
mereka sesuai dengan perkembangan kehidupan, penemuan-penemuan ilmu dan
teknologi dan budaya hidup mereka selagi ianya tidak terkeluar daripada batasan
syara’.
Namun begitu, keadilan hidup
untuk manusia sejagat hanya dapat ditegakkan sekiranya manusia menghormati
asas-asas yang telah diletakkan oleh Allah swt ini.
Keadilan ini juga akan terlaksana sekiranya pemilihan
kepimpinan dilaksanakan oleh ummah sebagaimana yang ditunjukkan oleh syara’ iaitu melalui kaedah :
- ‘Syura’.
- ‘Bai’ah’ ahli “Al-Halli Wa Al ‘Aqdi”.
yang memenuhi syarat-syaratnya.
Keadilan Islam hanya akan terlaksana sekiranya kepimpinan
sesebuah negara beriman terhadap tanggungjawab sebagai khalifah dan
tanggungjawab melaksanakan pengabdian diri sepenuhnya kepada Allah swt.
Begitu juga keadilan Islam ini dapat dilihat di dalam
syariatnya yang memperuntukkan hak-hak tertentu kepada rakyat.
Islam mengiktiraf hak-hak persamaan sesama manusia dan
juga hak-hak individu dalam urusan politik dan kemasyarakatan antaranya
ialah:
PERTAMA : KEBEBASAN SYAKHSIYAH
Kebebasan ini bermaksud Islam memberi hak kepada setiap
individu untuk melakukan apa sahaja untuk kemaslahatan dirinya, seperti
memelihara keselamatan diri, harta dan maruah dengan syarat tindakannya itu
tidak mendatangkan kemudharatan kepada orang lain.
Ini termasuklah kebebasan diri, kebebasan tempat tinggal,
kebebasan pemilikan, kebebasan kepercayaan, kebebasan berfikir dan
kebebasan belajar. Maka untuk menjamin hak-hak ini maka Islam mengiktiraf dan
memeliharanya dan merupakan hak yang sayugia di berikan oleh pemerintah kepada
rakyatnya sama ada Islam atau ‘ahli zimmah’.
KEDUA : KEBEBASAN PERIBADI
Hukum-hukam Islam mengiktiraf hak-hak ini dan memelihara
setiap diri individu daripada dicerobohi oleh orang lain dengan menentukan
batas-batas halal dan haram, perintah dan larangan yang berkaitan dengan
memelihara keperibadian setiap individu seperti diharamkan membuat tuduhan
palsu, membunuh dan sebagainya dengan ditentukan hukuman yang setimpal.
Ada hukuman yang telah ditentukan oleh syara’ dan ada yang diserahkan kepada pemimpin untuk menentukan
bentuk hukuman yang sesuai yang dinamakan ‘ta’zir’.
Setiap jenayah merupakan pelanggaran terhadap batasan
Allah dan hukumnnya juga thabit dengan ketentuan syara’.
KETIGA : KEBEBASAN TEMPAT TINGGAL
Pencerobohan kepada tempat tinggal manusia termasuk di
dalam golongan yang memerangi Allah dan rasulnya.
“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu
masuk ke dalam mana-mana rumah yang bukan rumah kamu, sehingga kamu lebih
dahulu meminta izin serta memberi salam kepada penduduknya; yang demikian
adalah lebih baik bagi kamu, supaya kamu beringat (mematuhi cara dan peraturan
yang sopan itu).” (QS An Nur : 27)
KEEMPAT : KEBEBASAN BEKERJA DAN MEILIKI
HARTA
Islam mengiktiraf hak-hak ini dan memeliharanya dengan
pelbagai hukum-hakamnya, antaranya:
Islam mensyariatkan berbagai tindakan yang boleh
menindahkan milik atau manfaat seperti jual beli, sewa-menyewa, hutang-piutang,
gadaian, pelaburan, syarikat dan sebagainya. Seterusnya Islam meletakkan asas
kepada sahnya pertukaran ini dengan wujudnya kebebasan, keredhaan dan pemilihan antara mereka yang membuat urusan ini.
Islam juga menegaskan haram memakan harta orang lain
dengan cara yang batil.
Begitu juga Islam menentukan hukuman yang berat kepada
mereka yang mencuri.
KELIMA : KEBEBASAN BERI’TIQAD KEPADA
BUKAN ISLAM
“Tidak ada paksaan dalam ugama (Islam), kerana
sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur). Oleh itu,
sesiapa yang tidak percayakan Thaghut, dan ia pula beriman kepada Allah, maka
sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan (tali ugama) yang teguh yang
tidak akan putus. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.”
(QS Al Baqarah : 256)
Ini ialah kerana asas keislaman ialah kejelasan dan penerimaan tanpa paksaan atau
taklid.
Lantaran itu Islam membenarkan penganut agama lain
melaksanakan amalan keagamaan mereka ditempat-tempat ibadat mereka dan
menzahirkan perayaan mereka ditempat-tempat mereka.
KEENAM : KEBEBASAN BERFIKIR
Kebebasan berfikir ini samada dalam urusan keagamaan atau
urusan lainnya. Sekiranya perkara yang tidak berkaitan dengan urusan
agama maka setiap individu berhak untuk berfikir dan menyatakan pandangannya
dengan cara yang mudah baginya. Telah berlaku di zaman awal Islam di mana Rasulullah saw menerima
pandangan sahabatnya dalam peperangan dan sebagainya.
Manakala dalam perkara yang berkaitan dengan agama maka
setiap manusia berhak untuk berijtihad selagi ijtihadnya dalam perkara yang
tidak ada nas mengenainya dan hendaklah ijtihad mereka berasaskan kepada
asas-asas agama yang umum.
Termasuk di dalam hak-hak ini ialah kebebasan untuk
berucap, menulis, berhimpun dan sebagainya sama ada dalam ucapan itu terdapat
kritikan kepada pemimpin dan pegawainya malah orang-orang bukan Islam berhak
menyatakan pandangan mereka mengenai sikap umat Islam dan agama Islam. Malah
umat bukan Islam boleh berpindah dari satu agama ke agama lain.
KETUJUH : KEBEBASAN MENUNTUT ILMU
Islam mewajibkan umatnya menuntut ilmu pengetahuan. Semua
ilmu yang membawa kepada kemaslahatan ummah adalah dituntut oleh syara’ supaya dipelajari samada
oleh lelaki mahupun perempuan. Orang bukan Islam juga tidak dihalang
untuk mempelajari ilmu-ilmu Islam di
sekolah-sekolah
Islam.
KELAPAN : PERSAMAAN HAK
Syiar persamaan hak merupakan syiar yang nyata dalam
Islam . Islam tidak membezakan antara seseorang dengan seseorang yang lain sama
ada rakyat mahupun pemerintah. Kesemuanya adalah sama
di hadapan perintah Allah dan
hukum-hukumnya.
Berdasarkan
beberapa penjelasan di atas, sudah jelas bahawa keadilan sentiasa terpancar
dalam Islam.
Al-Qur’an
dan As-Sunnah memberikan panduan-panduan yang cukup jelas untuk manusia
menjalani kehidupan seharian.
Oleh
itu, adalah menjadi kewajipan kepada setiap individu Muslim terutamanya pihak
pemerintah untuk memastikan keadilan sentiasa selangkah dan seiring dengan
corak pemerintahannya.
Semuanya
ini bertujuan untuk menjamin kesejahteraan hidup manusia. Ganjaran bagi
pemimpin yang menegakkan keadilan begitu begitu besar sekali.
Sabda
Rasulullah saw yang bermaksud :
"Tujuh (golongan) yang dinaungi Allah dalam naungannya pada hari yang tiada naungan selain daripada naungannya: Imam yang adil.... "
Menurut Al Hafiz Ibnu Hajar Al Asqalani, yang dimaksudkan dengan Imam dalam hadis ini ialah mereka yang menjalankan urusan pemerintahan negara.
"Tujuh (golongan) yang dinaungi Allah dalam naungannya pada hari yang tiada naungan selain daripada naungannya: Imam yang adil.... "
Menurut Al Hafiz Ibnu Hajar Al Asqalani, yang dimaksudkan dengan Imam dalam hadis ini ialah mereka yang menjalankan urusan pemerintahan negara.
Pandangan
ini disokong oleh hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Umar ra di mana Rasulullah
saw bersabda :
“Sesungguhnya orang-orang yang
berlaku adil di sisi Allah akan berada di atas mimbar yang diperbuat dari
cahaya, di sebelah kanan Tuhan yang bersifat Rahman (mereka ialah) orang yang
berlaku adil dalam hukuman mereka, keluarga mereka dan orang-orang yang di
bawah tanggungjawab mereka.”
Dalam hadis lain, Rasulullah saw bersabda :
“Makhluk yang paling dikasihi oleh Allah ialah Imam yang adil dan makhluk yang paling dibencinya ialah Imam yang zalim.”
Dalam hadis lain, Rasulullah saw bersabda :
“Makhluk yang paling dikasihi oleh Allah ialah Imam yang adil dan makhluk yang paling dibencinya ialah Imam yang zalim.”
Oleh itu, sudah sewajarnya pemimpin-pemimpin politik
memikirkan sejenak apakah mereka telah melaksanakan tanggungjawab untuk
menegakkan keadilan dan berusaha untuk memperbetulkan ketidakadilan yang
berlaku sama ada dalam negara mahupun dalam kancah politik antarabangsa.
Tanggungjawab ini amat penting demi masa depan umat
Islam dan dunia keseluruhannya di mana sistem keadilan sebenar tidak akan
tercapai sekiranya umat Islam tidak kembali mengambil Al Qur’an dan As Sunnah
sebagai rujukan dan neraca dalam melaksanakan setiap amal dan tanggungjawab
yang dilaksanakan.
Ya Allah, jadikanlah kami golongan yang sentiasa berlaku adil dalam semua
keadaan, sama ada kepada orang yang dikasihi mahupun orang yang dibenci kerana
sesungguhnya kami amat memahami bahwa keadilan itu dekat kepada taqwa.
Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS