Ulama-ulama’ ahli Sunnah wal Jamaah
telah menyatakan bahawa tegaknya Khilafah Islamiyah adalah janji Allah swt
kepada orang-orang mukmin di mana Al-Qur’an telah menyebutkan janji ini
(tegaknya kekhalifahan Islam) dengan jelas dan terang.
Allah swt berfirman :
“Allah
telah berjanji kepada orang-orang yang beriman dan beramal soleh di antara kamu,
bahawa Dia sungguh akan menjadikan mereka berkuasa di bumi, sebagaimana Dia
telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka berkuasa.” (QS An-Nur : 55)
Imam Ibnu Katsir, ketika menafsirkan ayat di atas, menyatakan :
Imam Ibnu Katsir, ketika menafsirkan ayat di atas, menyatakan :
“Inilah
janji dari Allah swt kepada Rasulullah saw, bahawa Allah swt akan menjadikan
umat Nabi Muhammad saw sebagai ‘khulafa’
al-ardh’ yakni pemimpin dan pelindung kepada umat manusia. Melalui
merekalah (para khalifah), negeri akan dipelihara dan seluruh hamba Allah akan
tunduk kepada mereka.”
Firman Allah swt :
“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat,
'Aku hendak menjadikan khalifah (pengganti, pemimpin atau penguasa) di bumi'.
Mereka berkata; Apakah Engkau hendak
menjadikan orang yang merosak dan menumpahkan darah di sana, sedangkan kami
bertasbih, memuji-Mu dan mensucikan nama-Mu? Dia berfirman, 'Sesungguhnya Aku
mengetahui apa yang tidak kamu ketahui'." (QS Al Baqarah : 30)
Sayyid Qutb rahimahullah menafsirkan dalam kitab tafsirnya, ‘Fi zilalil Quran’ :
Sayyid Qutb rahimahullah menafsirkan dalam kitab tafsirnya, ‘Fi zilalil Quran’ :
“Di sini iradah yang Maha Tinggi mahu menyerahkan kepada makhluk yang baru di lahirkan ke alam ‘al-wujud’ ini teraju khalifah di bumi ini dan kuasa mentadbirkannya. Ia mahu menyerahkan kepadanya urusan menzahirkan kehendak Allah dalam kerja-kerja penciptaan, pembentukan, rombakan, penyusunan, penggubahan dan penukaran (di bumi ini). Begitu juga kerja-kerja mengeluarkan apa yang ada di bumi ini, iaitu kuasa-kuasa, tenaga-tenaga, harta-harta kekayaan yang terpendam dan bahan-bahan mentah, serta menggunakannya dengan izin Allah untuk melaksanakan tugas khalifah yang agung yang diserahkan Allah kepadanya.
Di sini, Allah swt telah mengumumkan kepada makhluk yang baru ini daya-daya tenaga yang tersembunyi, bakat-bakat yang tersimpan yang menyamai kuasa, tenaga-tenaga, harta-harta kekayaan yang terpendam dan bahan-bahan mentah yang terdapat di bumi disamping mengurniakan kepadanya kekuatan-kekuatan yang tersembunyi yang dapat melaksanakan kehendak Ilahiyah.
Jadi di sana wujudnya persamaan atau keselarasan di antara undang-undang yang mengendalikan makhluk manusia, kekuatan-kekuatan dan daya-daya tenaganya supaya tidak berlaku percanggahan di antara dua undang-undang itu, dan supaya daya tenaga manusia tidak hancur lebur di atas batu pejal alam buana yang besar ini.
Maka, darjat makhluk manusia ini amat tinggi di dalam sistem kewujudan di bumi yang luas ini. Itulah penghormatan yang telah dikehendaki Allah yang Maha Pencipta dikurniakan kepada makhluk insan.
Semua ini merupakan sebahagian
saranan dari firman Allah yang Maha Tinggi : "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan khalifah di bumi ini."
Jika kita
memikirkan pada hari ini dengan perasan yang insaf melalui mata hati nurani
yang terbuka, niscaya kita dapat melihat pencapaian-pencapaian dan
kemajuan-kemajuan yang telah di capai di bumi ini adalah melalui daya usaha
makhluk insan yang menjadi khalifah di dalam kerajaan bumi yang luas ini.
Para malaikat tidak nampak hikmah
iradah Allah Yang Maha Tinggi yang :
1.
Mahu membangun dan mengimarahkan
bumi ini.
2.
Menyuburkan hayat dan
mempelbagaikannya.
3.
Melaksanakan kehendak Allah dan
undang-undang kewujudan untuk mengembang.
4.
Memajukan bumi dan mengadakan
perubahan-perubahan dengan perantaraan daya usaha khalifah Allah di bumi.
Makhluk insan ini kadang-kadang
bertindak melakukan kerosakan dan pertumpahan darah agar di sebalik kejahatan
dan keburukan yang sedikit pada zahir itu dapat di capai kebaikan yang lebih
besar dan menyeluruh, iaitu kebaikan, kesuburan dan kemajuan yang berterusan,
kebaikan pergerakan yang meruntuh dan membina, kebaikan usaha dan percubaan
yang tidak terhenti, kebaikan hasrat dan cita-cita yang tidak terhenti,
kebaikan perubahan dan perkembangan di dalam kerajaan bumi yang besar ini.
Di waktu inilah penjelasan dari
Allah yang mengetahui segala sesuatu dan akibat-akibat kesudahannya di
sampaikan kepada mereka (para malaikat).
Rasulullah saw bersabda :
“Sesungguhnya
dunia ini adalah manis lagi hijau dipandang. Dan sesungguhnya Allah menjadikan
kamu sebagai khalifah di dalamnya, maka Allah akan melihat bagaimana yang kamu
perbuat. Kerananya, berhati-hatilah pada dunia dan berhati-hati kepada wanita, kerana
sesungguhnya fitnah pertama yang menimpa bani Israel itu adalah fitnah wanita.”
(HR Muslim)
Dalam hadis di atas, Allah swt telah melantik manusia menjadi khalifah Allah di muka bumi.
Apakah
ciri-ciri seorang khalifah atau pemimpin yang berwibawa yang mampu mentadbir
muka bumi ini?
Seorang mukmin adalah orang yang layak menjadi pemimpin (khalifah). Di antara ciri-ciri pemimpin yang berwibawa itu adalah :
Seorang mukmin adalah orang yang layak menjadi pemimpin (khalifah). Di antara ciri-ciri pemimpin yang berwibawa itu adalah :
a.
Sentiasa memelihara apa yang
bermanfaat baginya di sisi Allah swt. Ia betul-betul menjaga solat, zakat,
puasa dan haji.
b.
Menjaga apa yang bermanfaat bagi
dirinya, seperti jujur, sedekah, amanah, amar makruf nahi mungkar dan
sentiasa mencari yang halal.
c.
Sentiasa mendidik isteri dan
anak-anaknya dengan Deen dan akidah Islam dan bersikap adil pada semua orang.
d.
Menjaga peribadinya dari mengumpat, menipu,
mengadu domba, hasad dengki, iri hati, sombong dan tidak merendahkan orang
lain.
e.
Sentiasa menjaga pandangannya tidak
memandang yang diharamkan, sentiasa menutup aurat dan sesuatu yang lahir dari
lidahnya tidak menyakiti orang lain dan tidak mendatangkan dosa.
f.
Tidak merasa lemah dan sentiasa
merasa mampu dan memiliki keyakinan diri yang kuat untuk melaksanakan amanah
yang dipikulkan ke atas dirinya.
g.
Sentiasa berhati-hati di dunia ini
sehingga tidak masuk kecintaan dalam hatinya pada dunia tetapi menggunakan
sepenuhnya kenikmatan dunia untuk mencapai kebahagiaan di hari akhirat.
h.
Sentiasa berwaspada pada wanita
supaya tidak timbul fitnah kerana sesungguhnya fitnah pertama yang menimpa bani
Israel adalah fitnah wanita.
Ciri-ciri khalifah atau pemimpin ynag berwibawa ini juga terdapat dalam sebuah hadis daripada Nabi saw yang bermaksud :
“Setiap kamu adalah pemimpin dan
setiap kamu akan ditanya mengenai kepimpinannya. Imam (ketua negara) adalah
pemimpin dan akan ditanya mengenai kepimpinannya. Suami (bapa) adalah pemimpin
dan akan ditanya mengenai kepimpinannya. Wanita pemimpin di rumah suaminya dan
akan ditanya mengenai kepimpinannya. Orang gaji adalah pemimpin kepada harta
benda yang diamanahkan kepadanya dan dia akan ditanya mengenai kepimpinannya.
Tiap-tiap kamu adalah pemimpin dan kamu akan ditanya mengenai kepimpinan kamu.”
(HR Bukhari, Muslim, Abu Daud, Tirmizi dan Ahmad)
Seorang
khalifah Islam atau pemimpin yang berwibawa mestilah mempunyai empat ciri-ciri
berikut :
1.
Memimpin dengan perbuatan, tidak
hanya bercakap semata-mata.
2.
Dia tidak hanya memerintah orang
lain berbuat sesuatu, tetapi dia sendiri melaksanakannya.
3.
Memegang prinsip keadilan.
Kepentingan orang-orang yang dipimpin adalah yang lebih utama. Nabi Muhammad saw
mampu untuk menjadi kaya tetapi baginda tidak ingin kepada kekayaan; baginda
lebih suka sama dengan orang-orang yang dipimpinnya.
4.
Penggunaan pendekatan yang tepat
samada secara individu atau dalam berjamaah. Tidak ada benteng pemisah di
antara ketua dengan orang yang di bawah atau dengan orang ramai. Suasana
kekeluargaan dan persaudaraan lebih diutamakan. Perhubungan tidak terlalu
formal.
Dalam
pada itu, perlu juga diingatkan tentang prinsip umum Islam :
“Apabila melaksanakan kepemimpinan
ini, keseimbangan antara duniawi dan ukhrawi perlu dipelihara.”
Jika
salah satu dipentingkan manakala yang satu lagi dibiarkan runtuh, maka
kehancuran akan berlaku. Islam bukanlah terletak pada nama sahaja.
TIANG-TIANG PENYOKONG PEMERINTAHAN
ISLAM
Imam
Hasan Al Banna dalam menghuraikan sistem pemerintahan Islam menyebut :
Pemerintahan
dalam Islam tegak di atas kaidah yang sudah masyhur yang semuanya merupakan
kerangka pokok bagi sistem pemerintahan Islam.
Ia
tegak di atas tiga tiang :
1.
Tanggungjawab pemerintah.
2.
Kesatuan masyarakat.
3.
Sikap menghargai aspirasi rakyat.
PERTAMA : TANGGUNGJAWAB PEMERINTAH
Dalam
melaksanakan tugasnya, pemerintah bertanggungjawab kepada Allah dan rakyatnya.
Ia adalah pelayan dan pekerja bagi rakyat yang menjadi tuannya.
Ketika Abu Bakar ra menjadi khalifah, ia naik ke
atas mimbar seraya berkata :
“Wahai
sekalian manusia, aku dulu bekerja untuk keluargaku. Akulah yang menghasilkan
makan buat mereka. Namun, kini aku bekerja untuk kamu, maka bayarlah aku dari
Baitul Mal kamu.”
Dengan ungkapan ini, Abu Bakar telah memberikan
penafsiran paling baik dan paling adil terhadap teori kontrak sosial antara
pemerintah dan rakyatnya. Bahkan beliau telah meletakkan dasar-dasarnya bahwa
kontrak antara rakyat dengan pemerintah adalah sama-sama terikat untuk
memelihara kepentingan bersama.
Jika ditunaikan dengan sebaik mungkin, ia
berhak mendapat pahala. Sebaliknya, jika tidak, denda hukuman telah siap
menanti.
KESATUAN
MASYARAKAT
Umat Islam adalah umat yang satu kerana ukhuwah
adalah salah satu landasan iman. Tidak ada kesempurnaan iman kecuali dengan
ukhuwah dan tidak akan dapat direalisasikan iman itu kecuali dengan kewujudan
ukhuwah.
Konsep demikian tidak bererti mengekang kebebasan mengeluarkan
pendapat dan menyampaikan nasihat dari orang bawah kepada orang atas atau
sebaliknya. Dalam tradisi Islam, praktik demikian disebut memberi nasihat, amar
ma’ruf dan nahi mungkar.
Bagi umat Islam, tidak ada perbezaan dalam perkara-perkara
prinsip kerana sistem kehidupan sosial terbingkai dalam satu kesatuan iaitu
Islam telah dikenal luas oleh para pemeluknya sementara perbezaan dalam hal-hal
furu’ tidaklah membahayakan.
Tidak ada kebencian, permusuhan dan fanatik golongan
yang menjadi polisi pemerintah. Yang ada hanya keperluan penyelidikan, kajian,
musyawarah dan saling menasihati. Jika termasuk perkara yang telah dinaskan,
maka pintu ijtihad tertutup sedangkan apabila tiada nas padanya maka keputusan
pemerintah mesti menyatukan umat atau masyarakat.
MENGHORMATI
ASPIRASI RAKYAT
Di antara hak umat Islam adalah mengawal roda
pemerintahan seterperinci mungkin dan aktif bermusyarawarah berkenaan sesuatu
yang dipandang baik sedangkan kewajiban pemerintah adalah bermusyawarah dengan
rakyat, menghargai aspirasinya dan mengambil masukan-masukan yang baik.
Abu Bakar As Shiddiq berkata :
“Jika
kamu melihat aku di atas kebenaran maka dukunglah (untuk melaksanakannya) dan
jika kamu melihatku dalam kebatilan, maka betulkan dan luruskanlah.”
Umar Al Khattab pula berkata :
“Siapa
sahaja yang melihatku menyimpang, maka luruskanlah.”
Sistem Islam dengan makna ini tidak mementingkan
bentuk atau nama. Selama kaidah-kaidah pokok tadi dapat direalisasikan di mana
tidak mungkin suatu hukum akan tegak tanpanya dan selama mana diterapkan secara
tepat hingga dapat menjaga keseimbangannya.
Usaha untuk memelihara dan menjaga ajaran Islam
dijamin agar tercapainya keuntungan di dunia dan keselamatan di akhirat. Inilah
dalam istilah moden dikenali sebagai “Kematangan
Politik” yang semuanya bermatlamatkan kepada satu hakikat iaitu
keyakinan akan kelayakan sistem dan rasa kepedulian untuk menjaganya.
Ini adalah kerana teks-teks ajaran Islam semata-mata
tidak cukup untuk membangkitkan umat secara komprehensif sebagaimana
undang-undang tidak akan berguna jika tidak ada seorang hakim yang adil dan
bersih yang mempelopori penerapannya.
PENGAGIHAN
KUASA DAN TANGGUNGJAWAB DI ZAMAN RASULULLAH SAW
Sesiapa yang memerhatikan sistem pemerintahan di zaman Rasulullah saw akan mendapati bahawa ianya tertegak di
atas asas pengagihan kuasa di mana Rasulullah saw sentiasa bermesyuarat dengan para sahabat
dalam perkara-perkara yang tiada nas.
Firman Allah swt :
“Maka dengan Rahmat daripada Allah, bersikap
lembutlah kepada
mereka, sekiranya kamu kasar dan keras hati niscaya mereka berpecah meninggalkan kamu, maka maafkanlah
mereka, beristighfarlah untuk mereka dan bermesyuaratlah dengan mereka dalam
urusan kamu, maka apabila kamu telah berazam, maka bertawakkallah kepada Allah,
sesungguhnya Allah mengasihi hambanya yang bertawakkal.”
Islam mengiktiraf dan memerintahkan amalan syura di dalam pemerintahan
negara.
Ini bermakna Islam telah
menghormati kuasa dan pendapat orang ramai dan kebebasan mereka malah Islam
mengambil kira hak-hak kebendaan, maknawi dan akal fikiran mereka.
Firman Allah swt :
Inilah juga uslub Rasulullah saw
dalam pemerintahan sehingga baginda saw menegaskan bahawa:
“Tidaklah sesutu kaum itu bermesyuarat di antara mereka dalam urusan
mereka melainkan Allah akan menunjukkan kepada mereka yang terbaik terhadap
permasalahan mereka.” dalam riwayat yang lain “
melainkan Allah kurniakan kepada mereka keazaman kepada petunjuk atau yang
terbaik”.
Rasulullah saw bermesyuarat dengan semua rakyatnya, kerana
baginda selalu bersabda:
“Berikanlah pandangan kamu kepadaku wahai sekalian manusia.”
Berikut adalah contoh bagaimana Rasulullah saw
mempraktikkan syura ini :
a. Mesyuarat sebelum peperangan Badar.
b. Mesyuarat mengenai tawanan Badar
sebelum turunnya hukuman mengenai tawanan.
c. Mesyuarat dalam menentukan medan
peperangan Uhud.
d. Mesyuarat Rasulullah saw mengenai azan.
e. Mensyuarat Rasulullah saw dalam peperangan Khandak.
Rasulullah saw juga bermesyuarat dengan wanita dan mengambil pandangan
mereka.
Begitu juga Rasulullah saw
melarang umatnya daripada berdiam diri terhadap kemungkaran dan kesilapan.
Sabda Rasulullah saw :
“Sesiapa
dikalangan kamu yang melihat kemungkaran hendaklah diubahnya dengan tangannya,
maka sekiranya dia tidak mampu ubahkanlah dengan lidahnya dan sekiranya dia
tidak mampu ubahlah dengan hatinya, yang demikian itu selmah-lemah iman.”
Melalui nas-nas syara’ ini dan amalan Rasulullah saw,
para ulama’
telah membuat kesimpulan mengenai kekuasaan dalam Islam iaitulah kewajiban
syura kepada pemerintah dan kewajiban amar makruf dan nahi munkar kepada ummah.
Ibnu `Atiyyah berkata :
“Syara’ mewajibkan mesyuarat kepada
pemerintah dan syura merupakan asas-asas syari’ah
dan kemestian dalam hukuman, maka sesiapa
yang tidak bermesyuarat dengan ahli ilmu dan agama maka memecatnya adalah
wajib, perkara ini tidak ada khilaf padanya.”
Ini juga merupakan pendapat Al-Qadi Ibnu Al-Arabi al-Maliki dan Al-Jassas al-Hanafi.
PENTABIRAN
KERAJAAN NUBUWWAH
Dalam kerajaan
Islam pertama, Rasulullah saw merupakan ketua negara yang memiliki kuasa perundangan, kuasa eksekutif
dan pemegang kuasa kehakiman. Walaupun begitu, Rasulullah saw telah membahagi-bahagikan beberapa tugas dan peranan kepada beberapa orang
sahabat yang dianggap sebagai wazir atau menteri.
MENTERI-MENTERI
Di antara para menteri Rasulullah saw ialah Hamzah bin Abdul Muttalib, Jaafar bin Abdul Muttalib, Abu
Bakar al-Siddiq, Umar al-Khattab, Ali bin Abu Talib, Al-Hasan dan Al-Husain bin Ali, Abdullah bin Mas’ud, Salman al-Farisi, Ammar bin Yasir, Huzaifah al-Yaman,
Abu Zar Al-Ghifari, Bilal al-Rabah dan Mus`ab bin Umair
Radhiallahu anhum.
SETIAUSAHA
Di antara setiausaha Rasulullah saw ialah Zaid bin Thabit, Ubai bin Ka`ab (penulis wahyu) Abdullah bin al-Arqam al-Zuhri (penulis surat) dan Khalid bin Said bin al-As dan Thabit bin Qais jika ketiadaan Abdullah dan Zaid bin Thabit radhiallahu anhum.
SETIAUSAHA
SULIT
Rasulullah saw juga mempunyai seseorang yang menyimpan amanah beliau iaitu
Huzaifah bin Al-Yaman ra.
PENGGANTI
RASULULLAH SAW KETIKA KETIADAAN BAGINDA DI MADINAH
Apabila Rasulullah
saw keluar daripada Madinah sama ada untuk berperang dan sebagainya baginda
akan melantik seorang pengganti baginda bagi mentadbir urusan Madinah. Antara mereka ialah; Abu
Lubabah, Abdullah bin Ummi Maktum, Bishr bin Munzir, Uthman al-Affan, Namilah bin Abdullah, Muhammad bin Maslamah,
Abu Dujanah dan lain-lainnya Radhiallahu anhum.
PENGUASA
WILAYAH
Bagi mengganti baginda mentadbir wilayah-wilayah Islam di
zaman Rasulullah saw, baginda telah melantik para wali atau gabernor antaranya seperti
di Yaman, dilantik Bazan, di Hadhramaut, Amru bin Hazam, di Najran, Khalid bin Said bin al-As di antara Najran dan Rafa’
Amir bin Syahr, di Hamdan, Syahr bin Bazam, di San`a dan di Ma’rib, Abu Musa al-Ash`ari Radhiallahu
anhum.
Manakala Muaz bin Jabal ra menjadi guru di seluruh Yaman dan Hadhramaut.
Di Makkah, Itab bin Usaid dan Daus, Sa’ad bin Abi Ziab di Taif, Saad bin Abdullah di Bahrain Al-‘Ala’ bin al-Hadrami dan Abdullah bin Suwar, di Khurasan, Abdul Rahman bin Abzi al-Khuza’i dan di Najran, Amru bin Hizam al-Ansari Radhiallahu anhum.
PEMANTAUAN
TUGAS GABERNOR
Imam Bukhari meriwayatkan, daripada Abi Hamid al-Si’idi katanya : Rasulullah saw telah melantik seorang lelaki Bani Asad yang dipanggil Ibnu al-Latbiah, untuk
urusan Zakat.
Apabila beliau datang kepada Rasulullah saw dia berkata: Ini untuk kamu dan yang ini hadiah kepadaku lalu Rasulullah saw bangun di atas mimbar dan memuji Allah dan bersabda
:
“Apakah yang diingat oleh seorang `amil yang kami lantik lalu dia
datang dan berkata : ini untuk engkau dan yang ini untuk aku, Adakah
sekiranya dia duduk di rumah ibunya dan bapanya, maka lihatlah adakah akan
diberi hadiah kepadanya atau tidak..?
DIPLOMAT
Di
samping memelihara kemaslahatan
ummah Islamiyah, baginda juga merupakan tuan punya dakwah dan risalah,
lantaran itu di dapati Rasulullah saw mempunyai hubungan antara kaum dan antara
bangsa.
Lantaran itu baginda memilih di kalangan sahabatnya yang berkelayakan dan berwibawa yang diambil kira sehinggakan kepada rupa paras dan jiwa. Untuk urusan
ini, Rasulullah saw
memilih
seorang yang :
1.
Fasih lidahnya.
2.
Mempunyai akal yang bijak.
3.
Kuat hujjah dan pantas.
4.
Memiliki rupa paras yang baik.
5.
Menyerlahkan penampilan yang mengkagumkan.
Contohnya : Dihyah al-Kalbi ra seorang yang tampan dan fasih yang diutuskan kepada Hercules, Kaisar Rom.
Selain
beliau, berikut adalah diplomat-diplomat lain yang dilantik oleh Rasulullah saw
:
a. Utusan kepada An-Najashi, Habsyah - Amru bin Umayyah al-Dhumairi ra.
b. Utusan kepada Muqauqis Qibti, Mesir - Hatib bin Abi Balta`ah ra.
c. Utusan kepada Kisra, Farsi
- Abdullah bin Huzafah ra.
d. Utusan kepada Raja Amman - Amru bin al-As
ra.
KETENTERAAN
Rasulullah saw juga telah memperlengkapkan ketenteraan dengan seni
peperangan, mempelajari menggunakan senjata dan ujian bagi memilih yang
berkelayakan.
MEMILIH
PEMIMPIN TENTERA.
Rasulullah saw memimpin sendiri 28 peperangan.
Disamping itu, Rasulullah saw juga memilih ketua-ketua tentera tertentu
:
1. Hamzah bin Abdul Muttalib ra, ketua Sariah untuk menawan kafilah Quraisy.
2. Ubaidah al-Haris ra, ketua sariah kepada perdagangan Quraisy.
3. Saad bin Abi Waqqas ra, ketua sariah ke jalan Makkah dan Syam.
PANGLIMA
DAN PEMEGANG BENDERA PERANG
Ali Abu Talib ra dan Umairah bin Hasyim ra,
pemegang bendera al-Muhajirin manakala
Saad bin Abi Waqqas ra, memegang bendera al-Ansar . Mus`ab bin Umair
ra,
memegang bendera umum di Badar dan Uhud.
Jaafar bin Abi Talib, Abdullah bin
Rawahah dan Khalid al-Walid Radhiallahu
anhum adalah pemimpin
peperangan Mu’tah.
Umar AL-Khattab ra, memimpin tentera memerangi puak Hawazin.
INDUSTRI
DAN STRATEGI PEPERANGAN
Di zaman rasulullah saw, terdapat pelbagai senjata dan strategi peperangan yang
diambil di mana ianya tidak pernah diketahui oleh orang-orang Arab sebelumnya
iaitu seperti :
a.
Menggali Khandak (parit) yang digunakan di Parsi.
b.
Membuat Manjanik (lastik besar).
c.
Membuat pertahanan
umpama perisai dalam
memerangi Taif.
KAWALAN
DALAM NEGERI
Dilakukan secara sukarela dan tersusun.
PENDIDIKAN
Terdapat pelbagai kaedah pengajaran dan
pendidikan di zaman Rasulullah saw antaranya:
1.
Sistem nuqaba’.
2.
Mengajar di Masjid.
3.
Mengajar antara kabilah yakni sesuatu kabilah belajar dengan kabilah lain.
4.
Pengajian khas untuk kaum wanita.
5.
Menjadikan tawanan musuh sebagai guru.
6.
Mengutuskan kumpulan ulama’ ke kawasan-kawasan
Islam.
7.
Pengajaran kepada jiran.
RAWATAN
PERUBATAN
Doktor-doktor di zaman Rasulullah saw ialah Rasulullah saw sendiri dan Aisyah ra.
Antara yang merawat kecederaan ; Rufaidah al-Ansariah al-Aslamiah, Ka’ibah binti Saad, Laila al-Ghifariah,
Muazah al-Ghifariah, Ummu Aiman dan Ummu Sinan al-Aslamiah Radhiallahu anhum.
KUASA
PERUNDANGAN DAN KEHAKIMAN
Perundangan di zaman Rasulullah saw hanyalah kepada Allah dan Rasulnya.
HAKIM DI ZAMAN
RASULULLAH SAW
Antara hakim-hakim di zaman Rasululllah saw ialah Umar Al-Khattab, Ali bin Abi Talib, Muaz bin Jabal, Abu
Musa al-Ashari dan `Itab bin Usaid Radhiallahu anhum.
KEDIAMAN
TETAMU (HOTEL)
Sebagai memuliakan tetamu daripada luar
Madinah sama ada di kalangan umat
Islam atau lainnya, Rasulullah saw telah menyediakan khemah untuk penginapan tetamu tersebut. Selain tempat penginapan mereka juga dijamu dengan makanan dan bekalan hadiah ketika
berangkat pulang.
Dengan huraian yang ringkas
mengenai ‘Siyasah Syar’iyyah’ ini, semoga
ianya akan menjadi
pembuka jalan kepada kita bagi mendalami lagi persoalan mengenai pemilihan calon pemimpin berwibawa serta urusan pemerintahan
dalam Islam.
Ilmu berkenaan ‘Siyasah Syar’iyyah’ ini bukan hanya terpakai dalam sistem pemerintahan sebuah kerajaan
semata-mata bahkan amat perlu dipraktikkan dalam mentadbir apa jua organisasi
supaya ianya bertepatan dengan tujuan syara’.
Ya Allah, kurniakanlah kepada kami pemimpin-pemimpin
yang berwibawa yang akan memikul risalah dan tanggungjawab untuk menegakkan
syariatMu di muka bumi ini. Jauhkanlah kami dari kesilapan memilih pemimpin
kerana ianya akan memberi kesan kepada sistem pemerintahan dan memberi akibat
yang buruk kepada masyarakat dan umat.
Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS