“Siasatut
Dakwah”
terhimpun dari dua suku kata iaitu Siasah dan Dakwah di mana ianya ibarat dua
organ tubuh yang menggambarkan kesatuan antara dakwah dan siasah.
Siasah
dalam bahasa arab berasal dari perkatan “sasa-yasusu-siyasatan” yang bererti
“mengendalikan”
. Selain itu ia juga boleh diertikan sebagai politik.
Dakwah
sebagaimana yang kita kenali adalah usaha untuk mengajak manusia ke jalan Allah
yang dilakukan dengan hikmah dan bijaksana sehingga manusia yang menerima seruan
dakwah itu keluar dari kejahiliyahan menuju cahaya Islam.
Maka,
‘Siasatud
Dakwah’ adalah :
“Suatu usaha mendayagunakan
semua sumber potensi dakwah secara optimum atas asas prinsip-prinsip yang jelas
untuk mencapai tujuan yang tinggi dengan merealisasikan sasaran-sasaran yang
telah ditentukan.”
Ia adalah suatu usaha untuk mengarahkan semua sumber daya dakwah yang dimiliki oleh gerakan Islam yang bukan hanya berbentuk material, tetapi seluruh yang ada dalam ruang lingkup dakwah termasuk situasi, keadaan, peribadi-peribadi serta institusi-institusi samada yang dimiliki oleh umat Islam mahupun musuh-musuhnya.
Setiap
pendakwah mestilah pandai melakukan pemanfaatan potensi, samada yang ada pada
umat Islam atau musuh-musuh Islam sebagaimana yang dilakukan oleh Rasulullah saw
dalam perjuangan dakwah baginda.
Dakwah boleh
diumpamakan sebagai akal (kepala) manakala siasah pula sebagai jangkauan
(tangan).
Tubuh manusia
tanpa tangan tentunya akan menghadapi kesulitan untuk bergerak dan akan terasa
sukar dalam usaha untuk memenuhi keperluan dan juga keinginannya.
Demikian
pula dengan keadaan tubuh tanpa adanya kepala, maka sudah tentu tubuh itu akan binasa.
Ya, siasah adalah media yang akan mempermudahkan
pergerakan dakwah, sekaligus menjadi tujuan dakwah.
Sebagai
media, disebabkan keberadaan dakwah dalam
siyasah, ia akan dapat memberikan kefahaman kepada umat bagaimana sebenarnya sistem
pemerintahan Islam dan bahwa kedaulatan itu tidak berada di tangan rakyat mahupun
pemimpin negara, melainkan ianya berada di tangan syara’.
Sebagai
tujuan, disebabkan kerana terbentuknya
pemerintahan Islam (khilafah) adalah merupakan cita-cita Islam sehingga umat dapat
hidup dalam kesejahteraan di bawah kepemimpinan yang adil.
Dr. Muhammad Abdul Qadir Abu Faris
berkata dalam kitabnya, “Al Fiqhus Siyasi” (Fiqh Siasah)
bahwa Imam Hasan Al Banna telah mendapati para pemerintah negara-negara Islam
telah terpengaruh dengan Eropah setelah mereka memisahkan agama dari politik
dan pemerintahan.
Beliau menarik perhatian tentang
bahayanya kesilapan besar ini yang telah dilakukan oleh para pemerintah dengan memisahkan Islam dari
politik pentadbiran dan pengurusan umat.
Beliau mengisytiharkan bahwa para
pemerintah dan ahli politik di negaar-negara Islam telah merosakkan :
- Cita rasa Islam dari kepala-kepala mereka.
- Pandangan Islam dari jiwa-jiwa mereka.
- Keindahan Islam dari suasana mereka.
Ini berdasarkan kepercayaan, dakwaan
dan kerja mereka yang selalunya memisahkan antara ajaran agama dan keperluan
politik.
Beliau berkata :
“Ini adalah bibit-bibit kehinaan dan kemusnahan”.
Imam Hasan Al Banna menegaskan bahwa
Islam adalah agama yang syumul meliputi semua aspek kehidupan. Beliau
mengkritik tindakan memisahkan antara agama dan politik. Malah beliau
menyatakan mana-mana gerakan Islam yang matlamatnya tidak mengandungi bidang
politik adalah tidak menepati konsep Islam yang syumul.
Benarlah realiti yang menyatakan :
“Tiada kebaikan pada agama yang tiada politik di dalamnya
dan tiada kebaikan pada politik yang tiada agama di dalamnya.”
Islam datang dengan :
- Siasah untuk membahagiakan manusia di dunia dan di
akhirat.
- Siasah yang memelihara semua kebajikan mereka.
Ketika orang-orang Islam
mensiasahkan diri mereka dan orang lain dengan siasah ini, mereka akan :
- Bahagia.
- Membahagikan orang yang berada di bawah mereka.
- Hidup dalam keamanan sementara nyawa, harta dan
kehormatan mereka akan selamat.
Jadi, hakikatnya dakwah dan siasah
keduanya juga saling memerlukan.
- Bagi memastikan politik agar bersih dari segala bentuk
kecurangan dan kekotoran, maka ia mestilah dibersihkan dengan ketegasan
dakwah.
- Bagi dakwah pula, agar kemuliaannya terus terpancar dan
tersebar, maka ia mestilah memiliki siasah yang berfungsi sebagai corak
pergerakannya.
Namun, ketika ada yang memisahkan
antara keduanya (dakwah dengan siasah / politik) dengan cara menyempitkan, maka
inilah yang menjadi penyebab kepada lahirnya masalah yang membawa kepada
perpecahan umat.
Ada kelompok masyarakat yang
mengatakan bahwa dakwah dengan aktiviti politik hanya mementingkan kepentingan
kelompok, parti ataupun golongan. Malah ada pula yang terburu-buru mengatakan
bahwa segala aktiviti politik itu tidak layak diselitkan dengan dakwah.
Ketahuilah bahwa mereka yang
menganggap dakwah pada aktiviti politik mereka yang bertujuan semata-mata ingin
mendapatkan kedudukan dan kekuasaan hingga mengabaikan hukum Islam sehingga
melahirkan sekelompok orang yang teguh dalam mentaati peraturan kelompok mereka
walaupun pada kenyataannya bertentangan
dengan syari'ah, adalah mereka yang "dakwah" mereka tertolak.
Adapun mereka yang mengatakan bahwa
politik itu tidak seharusnya berada dalam dakwah adalah mereka yang barangkali
perlu diluruskan kefahamannya dengan terlebih dahulu diajukan pertanyaan
berikut :
"maksudnya, politik macam
manakah yang dilarang oleh Islam?"
Jika maksud mereka adalah politik
yang haus kepada jawatan dan kekuasaan, maka kenyataan mereka mungkin boleh
diterima.
Namun apabila politik yang
dibicarakan itu berkaitan dengan sistem pemerintahan, polisi siasah dan usaha terbentuknya kenegaraan Islam, maka
kenyataan mereka juga tertolak!
Ini adalah kerana keseluruhan ruang
lingkup sistem pemerintahan itu adalah orientasi dakwah!
Bagaimana mungkin politik menjadi perkara
yang terpisah dalam dakwah Rasulullah saw?
Bagaimana mungkin usaha mengajak
kepada sistem pemerintahan Islam tidak dikatakan sebagai suatu aktiviti dakwah?
Bukankah setelah berhijrah dari
Makkah ke Madinah, Rasulullah saw mendirikan institusi politik berupa negara
Madinah di mana baginda secara langsung mengurus semua urusan masyarakat dengan
menegakkan pemerintahan Islam melalui momentum Baiah Aqabah kedua.
Ini menggambarkan dengan secara
terang bahwa politik termasuk dalam agenda gerakan dakwah Rasulullah saw yang
bertujuan untuk mengeluarkan manusia dari kegelapan Jahiliyah menuju penerapan
Islam yang penuh cahaya dengan diraihnya kekuasaan dan kekuatan.
Orientasinya adalah penerapan Islam
secara total di tengah-tengah masyarakat melalui kekuasaan.
Apabila
seseorang itu berkecimpung dalam dunia dakwah, tidak dapat tidak, kefahamannya
terhadap ‘Siasatut Dakwah’ (pengendalian dakwah) merupakan suatu tuntutan
yang tidak dapat dielakkan.
Kita lihat ramai
pendakwah yang aktif dalam dakwah tetapi kurang memahami asas pengendalian
dakwah. Ia bagaikan pita rakaman yang diputar ke sana ke mari berjalan tanpa
program dan perancangan.
Pendakwah seperti ini biasanya hanya
menjadi mainan orang-orang yang mempunyai program terutama dari kalangan musuh
Islam.
Pengendalian
dakwah mempunyai kaitan yang sungguh erat dengan minhaj dakwah sebagaimana pengendalian
syariat mempunyai hubungan yang erat dengan minhaj syar’ie.
Oleh yang
demikian, apabila sesebuah gerakan dakwah yang berjalan tanpa minhaj, mustahil akan
ditemui pengendalian dakwah ini.
Hanya para pendakwah yang berkecimpung
dalam jihad berasaskan manhaj sahaja yang mampu memahami pengendalian dakwah.
Islam memiliki pola politik tersendiri yang khas dan berlaku pada suatu masyarakat Islam. Pengendalian dakwah mencakupi aktiviti dakwah yang dilakukan oleh para pendakwah yang menjadi kegiatan utama bagi para pengurus struktur dan fungsi dakwah.
Oleh yang demikian, ruang lingkup ‘Siasah
Dakwah’ adalah :
“Pengendalian dakwah dan permasalahan dakwah”.
Kefahaman terhadap pengendalian dakwah sangat bermanfaat untuk menyusun program dan perancangan samada bagi individu pendakwah ataupun gerakan Islam. Dengan kefahaman ini, aktiviti dalaman ataupun luaran suatu jamaah akan terarah dan terurus.
Aktiviti
pengendalian dakwah mempunyai kaitan yang erat dengan ‘minhaj dakwah’ yang
dilakukan oleh mereka-mereka yang terlibat dengan struktur dan fungsi dakwah di
mana ruang lingkupnya adalah dalam pengendalian permasaalahan dakwah.
Aktiviti politik dakwah berbicara tentang
pengendalian dakwah dan ia merupakan usaha terbaik bagi :
- Mempercepatkan terbentuknya ‘isti’ab’ (penguasaan)
dalam amal jama’ie.
- Meningkatnya kualiti dan kuantiti aktivis dakwah.
- Menyusun secara rapi akan peringkat-peringkat serta susunan
dakwah.
- Mengarahkan sumber daya dakwah samada material, situasi/keadaan,
peribadi, institusi dan sebagainya.
Selain itu, aktiviti politik dakwah perlu melakukan
pemanfaatan potensi samada pada diri umat Islam dan juga lawan mereka.
Contoh yang jelas apabila kita lihat bagaimana Rasulullah saw
di Makkah dilindungi oleh Abu Talib, bapa saudara baginda. Ketika hijrah ke Madinah
pun, Rasulullah saw memanfaatkan keahlian Suraqah bin Malik yang belum Islam dalam
mengelabui orang kafir Quraisy.
Namun, pemanfaatan potensi lawan ini hanya boleh dilakukan dengan
beberapa syarat :
- Untuk tujuan kemajuan dan perkembangan dakwah.
- Tidak menjual kebenaran kepada orang-orang kafir.
- Jaminan kepada orang kafir dibenarkan, asalkan ianya diminta
bagi menjamin keselamatan dakwah.
- Tidak menggantungkan harapan dan kekuatan selain sunnatullah.
Dakwah Islam yang kita pikul :
- Tidak boleh lepas dari prinsip-prinsip Islam.
- Tidak boleh larut dalam kancah politik.
- Mesti bebas dari apa-apa keinginan dan motivasi di luar
matlamat mencari keredhaan Allah.
- Tidak boleh lari dari tujuan meletakkan kalimah Allah
di tempat yang paling tinggi.
- Akan lebih berkesan jika ia mempunyai ukuran yang khas
sebagai pra-syarat operasi.
- Berdiri di atas prinsip yang jelas, tidak melanggar
aqidah, fikrah, minhaj dan akhlak Islam.
WUJUDNYA WASILAH SEBAGAI POTENSI
Kita mestilah menggunakan wasilah-wasilah sebagai potensi dakwah
yang paling berkesan di mana pemimpin mesti memiliki kemampuan menguasai
perancangan dalam menggunakan potensi-potensi ini.
LANGKAH-LANGKAH PERLAKSANAAN
Potensi boleh diubah menjadi kekuatan dakwah berdasarkan
acuan program yang jelas dan terarah serta tidak boleh semata-mata mengharapkan
pertolongan dari alam ghaib sebagai potensi kekuatan.
Sumber kekuatan adalah Allah dan jamaah berfungsi sebagai
penampung kekuatan Ilahi di mana kekuatan utama gerakan dakwah adalah anggota
gerakan sebagai asas operasi jamaah.
Manusia sebagai aset harakah dan para pendakwah adalah
menjadi milik dakwah manakala anggota mesti didukung oleh masyarakat
sebagai asas kekuatan.
Selama 13 tahun di Makkah,
Rasulullah saw belum berhasil membentuk asas kemasyarakatan kerana asas sosial
pada ketika itu belum mampu dimunculkan sebagai kekuatan Islam yang bersatu.
Rasulullah saw memulakan dakwah dan
menghimpun kekuatan dimulai dari keluarga, kemudian kepada pemimpin Quraisy,
kemudian kepada masyarakat di Thaif dan yang terakhir adalah asas sosial
di Madinah melalui Mus’ab Bin Umair, pendakwah di Yastrib (Madinah).
Penerimaan Yastrib (Madinah) pada ketika itu adalah kerana :
- Masyarakat Madinah majoritinya adalah di kalangan
pemuda di mana mereka mudah menerima perubahan sosial manakala kebanyakan
orang-orang tuanya ramai yang meninggal disebabkan oleh peperangan ‘Buats’
selama 40 tahun sebelum Islam masuk ke Madinah.
- Masyarakat
terdiri dari dua kabilah Aus dan Khazraj yang saling bermusuhan. Adanya
Islam mampu menyatukan dua suku kaum asal Madinah tersebut. Perselisihan
keduanya disebabkan adanya campur tangan dari Yahudi.
- Rasulullah
saw mempersaudarakan Muhajirin dan Anshar.
Dalam masyarakat, manusia menjadi intipati kepada kekuatan di
mana kekuatan itu pula ditentukan oleh bentuk manusia yang mengelolanya.
Ada 3 unsur kekuatan pada manusia iaitu :
PERTAMA :
RUH
Ruh yang suci dan dekat pada Allah,
penggerak dan sebagai daya dorong bagi segala aktiviti kehidupannya.
KEDUA : AKAL
Akal cerdas dan berkhidmat pada Islam
dan ia tidak terpengaruh oleh pemikiran jahiliyah serta juga mampu memecahkan
masalah umat dalam sudut pandang masyarakat Islam.
KETIGA : JASMANI
Jasmani mampu menanggung beban dakwah
walaubagaimanapun besarnya.
Pendakwah sebenar mestilah mampu membentuk ‘bi’ah’
(lingkungan / persekitaran) yang tidak terpengaruh oleh perkara-perkara yang
sifatnya jahiliyah.
Mereka mesti mampu membentuk pendapat umum yang Islamik sehingga
sedapat mungkin mampu melahirkan persekitaran dan gerakan sekaligus.
Slogan-slogan dan visi Islam mampu hidup dalam persekitaran
masyarakat yang organik dan dengan adanya ‘bi’ah’ harakiyyah, ia akan menumbuhkan
semangat untuk berjihad dalam Islam.
Sebagaimana yang kita ketahui, ada 4 faktor penerimaan
masyarakat terhadap gerakan Islam :
PERTAMA :
TOLERANSI (TASAAMUH)
Gerakan Islam tidak dianggap sebagai musuh dan tidak
diganggu bahkan dibiarkan tumbuh dan berkembang.
KEDUA :
SIMPATI (TAA’THUT)
Masyarakat ada minat dan rasa suka terhadap gerakan Islam
meskipun mereka belum sama-sama turun dalam kancah pergerakan itu.
KETIGA :
CINTA (MAHABBAH)
Masyarakat yang sudah mengerti erti dan nilai sebuah gerakan
dakwah akan bersedia memberi dukungan pada gerakan tersebut.
KEEMPAT :
PENGLIBATAN SECARA LANGSUNG (TA’YID)
Masyarakat terlibat secara langsung dan melakukan pembelaan
sekuat tenaga.
Gerakan Islam mesti mampu menjadi penghubung sosial dengan
masyarakat secara umum.
Ada dua bentuk wajihah dalam gerakan dakwah :
- ‘Wajihah
tanzhim’ (berkait secara langsung dengan gerakan dakwah)
Wajihah ini dituntut untuk berpenampilan formal yang baik
dan berkualiti. Ia merupakan penjelmaan dari bidang-bidang penstrukturan secara
langsung yang bersentuhan dengan masyarakat.
- ‘Wajihah amal’ (berkaitan dengan anggota-anggota gerakan dakwah)
Wajihah ini sedaya mungkin mampu memperkenalkan ‘syakhsiyah’
(keperibadian) anggota gerakan dalam konteks ruang keteladanan. Ia adalah
wahana dari aktiviti anggota gerakan dakwah.
Ada 3 sasaran wajihah amal, antara lain :
- Penyebaran fikrah.
- Penumbuhan keahlian.
- Mendapatkan sumber mata pencarian.
Dalam meletakkan potensi-potensi, gerakan dakwah hendaklah
mampu menganalisa perkara-perkara berikut :
- Pengalaman masa lalu.
- Realiti masa kini.
- Perkiraan di masa hadapan.
Dari tiga perkara di atas, maka ditetapkanlah polisi dakwah.
Jika dari analisa tersebut baik / positif, maka ia perlu
dikembangkan dan ditumbuhkan manakala jika berlaku sebaliknya, maka hendaklah
diperbaiki kembali.
Maka polisi dakwah ini merupakan sebahagian dari aktiviti
ijtihad yang bernilai disisi Allah.
Ada dua kemungkinan yang akan terhasil dari dakwah dan
segala analisa yang terkait dengannya:
a. ‘Minhah’ (kurniaan)
Ia adalah pemberian dari Allah, penuh bimbingan Ilahiyah
yang mampu memuaskan hati sehingga manusia perlu bertafakur terhadap
nikmat-nikmat kurniaan Allah.
b. ‘Mihnah’ (ujian)
Ini adalah juga pemberian Allah tapi dalam rangka untuk
menguji keimanan dan keislaman manusia dan mereka juga perlu tafakur mencari
hikmah-hikmah yang tersirat di sebaliknya.
Firman Allah swt :
“Dan sediakanlah untuk menentang
mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis kekuatan yang dapat kamu
sediakan..” (QS Al Anfal : 60)
‘Quwwah’
(kekuatan) yang tersebut di dalam ayat di atas bersifat ‘nakirah’ yang memberi
maksud berikut:
1. Perintah yang besar.
2. Pengertian yang umum.
Maksudnya adalah tertegaknya masyarakat Islam dan Daulah Islamiyah
hanya boleh dicapai apabila seluruh komponen kekuatan telah terpatri dengan
kukuh pada setiap elemen pembawa kekuatan itu manakala tarbiyah adalah pintu
gerbang bagi tegaknya berbagai aspek kekuatan.
Namun, gerakan dakwah tidak seharusnya terjebak menjadi gerakan
tarbawiyah semata-mata meskipun tidak dapat dimungkiri bahwa anggota-angota
gerakan dakwah memang tumbuh dan dibesarkan dalam Tarbiyah Islamiyah ini.
Maka, dalam ruang waktu ini, ada dua persiapan (i’dad)
yang menjadi pangkal kepada kekuatan umat :
a. ‘I’dad dakhili’ (persiapan dalaman).
Mempersiapkan peribadi muslim sebagai syakhsiyah jama’iyah
yang sentiasa beriltizam dan memiliki kekuatan ketaatan yang tinggi pada gerakan
dakwah.
b. ‘I’dad khariji’ (persiapan luaran).
Setelah syakhsiyah jama’iyah matang, maka hendaklah mereka melaksanakan
aktiviti dalam masyarakat, memberi penerangan serta menjadi rujukan masyarakat.
Persiapan ini perlu dikembangkan dalam suasana institusi
terkecil terlebih dahulu (individu), kemudian diteruskan ke dalam kehidupan ‘usrah’
(keluarga) dan seterusnya ‘usrah’ memegang peranan yang sangat
asasi dalam perkembangan susunan masyarakat.
Ada beberapa karakteristik usrah, antara lain:
PERTAMA : USRAH ROHANI
Ia adalah mata air keimanan yang tidak pernah kering dan di dalam
usrah ini dibentuk sifat-sifat seperti berikut:
1. Iman dan aqidah.
2. Hubungan hati dan persaudaraan.
3. Hubungan perilaku dan akhlak.
KEDUA : USRAH FIKRIYAH
Ia menghimpun cita-cita dan pemikiran Islam di masa depan
yang diaplikasikan dalam kehidupan sehari-hari. Sifat-sifat yang dibentuk
antara lain:
a. Ilmu pengetahuan dan wawasan yang
mendalam, samada syariah atauun umum, tumbuhnya kajian-kajian ilmiyah sesuai
dengan ‘kafa’ah’ (keahlian) masing-masing.
b. Aspek teori (nazhariyyah)
Usrah melahirkan teori-teori keislaman yang praktikal dan
aplikatif.
c. Manhaj
Usrah melahirkan minhaj sesuai dengan bidang atau
kecenderungan.
KETIGA : USRAH DAKWAH
Usrah ini sebagai pos dakwah yang paling dekat pada ‘mad’u
(objek dakwah) yang meliputi setiap
amaliyah dakwah dengan karakterisitsik sebagai berikut :
1. Gerakan (harakah)
Usaha perbaikan masyarakat dalam berbagai bidang.
2. Perjuangan (jihadiyah)
Usrah menjadi asas perjuangan Islam dalam kehidupan.
3. Kepeloporan (jundiyyah)
Usrah mampu membentuk elemen-elemen tanzhim yang berdisiplin.
Usrah mestilah berperanan di dalam masyarakat sebagai
pemimpin masyarakat dan sebagai pemegang kendali masyarakat.
Maka, ia memerlukan beberapa urutan-urutan agar masyarakat
menjadi asas sosial kepada gerakan dakwah yang murni :
a. Tersebarnya pandangan umum yang
Islamik.
b. Tingkah laku yang Islamik.
c. Lingkungan yang menunjang Gerakan
Islam.
Gerakan dakwah mestilah berdiri di atas konsep pertumbuhan.
Bagi melakukan pertumbuhan (an numu), jamaah mestilah secara
berterusan melakukan tarbiyah.
Tarbiyah ini mesti meliputi tiga unsur penting iaitu :
1. Kekukuhan barisan sebagai intipati kekuatan jamaah.
2. Titik bertolak yang diperlihatkan dengan kejelasan fikrah
dan kefahaman yang mendalam tentang Islam.
3. Metod berjalan dengan berusaha untuk tetap selari dalam
arah gerakan Rasulullah saw.
Tarbiyah ini meliputi dua sudut :
PERTAMA : TALQINIYAH
Pembahasan masalah-masalah Islam dalam bentuk halaqah / liqa
tarbawi.
KEDUA : TAJRIBIYAH
Menerima pengalaman secara langsung di lapangan sebagai
pembelajaran di medan dakwah.
Aset gerakan dakwah adalah manusia di mana apabila mereka
yang berhasil diajak ke jalan Allah, maka tegaklah Deenullah.
Para pendakwah adalah sebenarnya menjadi milik dakwah. Oleh
yang demikian, watak yang mesti dipelihara keseimbangannya dalam potensi
pergerakan dakwah adalah watak kebijaksanaan orang tua dan semangat pemuda (hikmatus
syukukh wa hamasatus syabaab).
Kita mengetahui bahwa potensi pemuda adalah :
a. Kekuatan melahirkan inisiatif.
b. Kekuatan melahirkan gerakan dan
aktiviti.
c. Kekuatan menelaah sesuatu konsep
secara teori.
‘Hamasatus Syabab’
(semangat pemuda) tidak seharusnya bertukar menjadi emosi sehingga menyeret
manusia ke dalam sikap ekstremis.
Manakala ‘syukuh’ (orang tua) pula dianggap
bijaksana dengan kriteria-kriteria berikut :
1. Kaya pengalaman.
Banyak dan lamanya perjalanan hidup mereka sehingga mereka
memiliki kekuatan menelaah situasi dan keadaan.
2. Kekuatan daya berfikir.
Pengaruh pemikiran mereka yang matang kebiasannya akan diterima
oleh masyarakat.
3. Kekuatan ruhani.
Mampu memberi pengaruh di hati masyarakat.
Siasah dakwah untuk menumbuhkan aktivis dakwah akan terus berjalan dan di sanalah prospek dakwah itu wujud, menyebar dan mengalami penerimaan yang luas di masa-masa yang akan datang.
Namun, apabila usaha-usaha
ini di
tinggalkan dan manusia mula tergiur dengan
kepentingan kekuasaan, kedudukan dan
kekayaan meskipun dengan alasan siasah, yakinlah bahwa api dakwah akan menjadi suram dan mundur kalaupun tidak akan
hancur berantakan.
Maka di saat ini kita memerlukan kesediaan untuk latihan berkorban. Pengorbanan ialah tanda keseriusan dan
kejujuran, bahkan ia
akan terasa nikmat apabila proses kerja didahului oleh
halangan dan tentangan yang mesti di jalani dengan pengorbanan.
Semakin banyak kita berkorban, semakin besar pula buah yang dihasilkan dan sasaran dakwah kita sebenarnya
masih menunggu
pengorbanan yang lebih besar dari kita saat ini.
Akhir sekali, dakwah dan siasah
adalah sebuah kesatuan yang tidak mungkin dapat dipisahkan.
Jika ada yang menyalahkan keberadaan
dakwah dalam politik, maka sesungguhnya kefahamannya terhadap keluasan ajaran Islamlah
yang bermasaalah.
Namun jika ada yang menyalahkan
keberadaan politik di dalam dakwah, maka ketahuilah bahwa politiklah yang
membuatkan kita dapat menikmati kehidupan dalam kemuliaan ajaran Islam hingga ke
saat ini.
Maka,
“Berdakwahlah
di dalam politik dan jangan sampai tidak berpolitik di dalam dakwah”
Ya Allah, berilah petunjukMu kepada kami sehingga kami mampu
mengendalikan dakwah yang suci ini dengan penuh hikmah melalui siasah
pengendalian yang mantap dengan mengambil kira potensi-potensi dan
manfaat-manfaat yang mampu memberi nilai dan daya tambah kepada kekuatan dakwah
sehingga kalimahMu tegak dan teguh berdiri di mukabumi ini.
Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS