Sesungguhnya dakwah menjadi tinggi dan mulia dengan ketinggian dan kemuliaan pendukungnya.
Ianya terserlah melalui perkara-perkara yang positif yang lahir hasil dari manhaj teorinya yang dapat diambil pada buku-buku fikrah yang sudah tersebar luas yang menggambarkan tahap ketsiqahan anggota gerakan dakwah terhadap manhaj dakwah.
Berikut adalah paparan contoh-contoh peribadi yang hendak dihasilkan oleh gerakan dakwah melalui proses tarbiyah dan arahan mereka. Semua ini tentulah tidak akan dapat diwujudkan jika bukan melalui taufiq dari Allah swt.
PERTAMA : MEMILIKI KEFAHAMAN YANG UTUH
Aktivis dakwah sepatutunya faham akan perkara-perkara berikut :
1. Falsafah dasar perjuangan.
2. Nilai-nilai yang diperjuangkan.
3. Cita-cita yang hendak dicapai.
4. Jalan yang mesti dilalui.
Mereka juga seharusnya memiliki kefahaman yang komprehensif dan terus berkembang di mana ia faham akan :
a. Marhalah-marhalah untuk merealisasikan tujuan.
b. Akibat dari setiap marhalah.
c. Logik tentangan dan halangan yang menyertai setiap marhalah.
d. Setiap marhalah dakwah memiliki tingkatan risiko yang berbeza.
KEDUA : MEMILIKI KEIKHLASAN YANG TINGGI
Ikhlas ertinya bekerja hanya untuk Allah semata-mata dan bukan untuk kesenangan diri sendiri.
Sangat banyak godaan di sepanjang perjalanan dakwah, samada berupa harta, kekuasaan dan godaan syahwat terhadap pasangan jenis.
Hanya keikhlasan yang akan membuatkan para aktivis dakwah mampu bersikap dengan tepat menghadapi segala bentuk godaan dan dinamik dakwah.
Sangat banyak peristiwa di sepanjang perjalanan dakwah yang menggoda para aktivis dakwah untuk meninggalkan jalan perjuangan.
Maka, ikhlas adalah penjaga kepada penerusan dakwah.
KETIGA : MEMILIKI AMAL YANG BERTERUSAN
Amal dalam dakwah bukanlah jenis amal yang bersifat separuh-separuh dan bukan pula jenis amal yang terpisah-pisah, spontan serta lahir tanpa perancangan yang teliti.
Bermula dari perbaikan diri dan keluarga, hingga kepada usaha perbaikan masyarakat, bangsa, negara bahkan dunia, amal dalam dakwah memiliki :
1. Marhalah yang jelas.
2. Tujuan yang pasti.
3. Orientasi yang hakiki.
Aktivis dakwah tidak hanya beramal pada satu marhalah dan meninggalkan marhalah lainnya bahkan ia sentiasa mengikuti perkembangan ‘mihwar’ (paksi) dalam dakwah, kerana itulah amal yang mesti dilalui untuk membangunkan peradaban.
KEEMPAT : MEMILIKI SEMANGAT JIHAD YANG ABADI
Semangat jihad dalam diri para aktivis dakwah seharusnya menjelma dalam bentuk kesungguhan, keseriusan dan kedisiplinan dalam mencapai visi dakwah yang hakiki dalam bentuk :
a. Kesungguhan membela hak-hak umat.
b. Kesungguhan mendidik masyarakat.
c. Keseriusan mengusahakan kesejahteraan masyarakat.
d. Kedisiplinan bersama dalam menyelesaikan persoalan kehidupan yang semakin kompleks.
Aktivis dakwah semestinya meletakkan kesungguhan dalam menjalankan semua agenda dakwah hingga menghasilkan produktiviti yang sempurna, di bahagian manapun mereka bekerja.
Itulah makna jihad dalam konteks perjalanan aktiviti dakwah.
KELIMA : MEMILIKI PENGORBANAN YANG TIDAK TERHINGGA NILAINYA
Dakwah tidak mungkin dapat dilaksanakan tanpa pengorbanan bermula dari pengorbanan harta, waktu, tenaga, fikiran, kemudahan hingga kepada pengorbanan jiwa.
Rasa penat, jemu dan letih yang sentiasa mendera jiwa raga di samping kesenangan diri, semuanya telah dikorbankan demi tetap berjalannya roda dakwah.
Aktiviti dakwah dijalani sejak berpagi-pagi hingga ke malam hari.
1. Kadang-kadang perlu mengharungi malam hingga ke awal pagi.
2. Kadang-kadang perlu bergerak pada jarak yang tidak terukur jauhnya.
3. Kadang-kadang perlu memberikan sumbangan harta pada keadaan diri yang belum mantap dari segi ekonomi.
Pengorbanan tanpa rehat itulah sebenarnya yang menjadi ciri aktivis dakwah yang setia.
KEENAM : MEMILIKI KETAATAN KEPADA PRINSIP, KEPUTUSAN ORGANISASI DAN PEMIMPIN
Prinsip-prinsip dalam dakwah mestilah dilaksanakan dengan sepenuh ketaatan.
a. Taat kepada asas manhaj adalah bahagian penting yang akan menghantarkan dakwah pada tujuannya yang mulia.
b. Taat kepada keputusan organisasi merupakan syarat agar kegiatan dakwah sentiasa terbingkai dalam sistem amal jama’ie.
c. Taat kepada pemimpin merupakan tuntutan agar pergerakan dakwah berjalan secara berkesan pada usaha pencapaian tujuan.
Ketaatan bukan hanya berlaku dalam perkara-perkara yang sesuai dengan pendapat peribadi, namun tetap taat terhadap keputusan walaupun bertentangan dengan pendapatnya sendiri.
KETUJUH : KETEGUHAN TIADA HENTI
Aktivis dakwah hendaklah sentiasa bersikap tegar di jalan dakwah, kerana perjalanan amatlah panjang dengan berbagai gangguan dan tentangan yang menyertainya.
Terlalu ramai dari jumlah aktivis dakwah hari ini, di mana mereka memiliki semangat yang menyala pada suatu ketika, namun padam seiring dengan berlalunya usia.
Ada yang tahan tatkala mendapat ujian kekurangan harta, namun menjadi gugur saat berada dalam limpahan harta dunia.
Ada yang tegar saat dakwah dilakukan di jalanan, namun tidak tahan saat berada di puncak kekuasaan.
Aktivis dakwah mestilah berada di puncak kemampuan untuk sentiasa bertahan.
KELAPAN : MEMILIKI KEMURNIAN DAN KEBERSIHAN DALAM ORIENTASI AKTIVITINYA
Sangat banyak faktor-faktor yang mengotori kebersihan orientasi dakwah.
1. Ada kekotoran dalam cara untuk mencapai tujuan.
2. Ada kekotoran dalam usaha untuk mendapatkan harta.
3. Ada kekotoran dalam langkah untuk mencapai kemenangan.
Aktivis dakwah hendaklah sentiasa menjaga kemurnian orientasinya dan tidak berpaling dari kebenaran serta tidak terjebak dalam kekotoran.
Ini adalah kerana dakwah memiliki visi yang bersih, sehingga perlu dicapai dengan langkah dan usaha yang bersih pula.
KESEMBILAN : MEMILIKI KESEPADUAN, PERSAUDARAAN DAN KEBERSAMAAN YANG TINGGI
Persaudaraan adalah sebuah tuntutan dalam melaksanakan agenda-agenda dakwah.
Semakin besar tentangan yang dihadapi dalam perjalanan dakwah, semakin kuat pula ikatan ukhuwah diperlukan di antara pelakunya.
Aktivis dakwah :
a. Saling mencintai antara satu dengan yang lainnya.
b. Saling mendukung.
c. Saling menguatkan.
d. Saling meringankan beban.
e. Saling membantu keperluan.
f. Saling berbahagi dengan adil.
g. Saling mencukupi.
Mereka tidak mengobarkan dendam, irihati dan benci sebaliknya mereka sentiasa membawa cinta dan menyuburkan dakwah dengan sentuhan cinta.
KESEPULUH : MEMILIKI TINGKATAN KEPERCAYAAN YANG TIDAK ADA BANDINGAN
Dakwah yang berjalan pada rentang waktu yang sangat panjang, dengan tentangan yang semakin kuat menghalang sebenarnya berhajat kepada tingkatan kepercayaan yang kukuh antara satu dengan yang lainnya.
Berbagai isu, fitnah dan tuduhan tidak akan menggoncangkan kepercayaan aktivis dakwah kepada para pemimpin dan kepada sesama pendukung dakwah.
Berbagai caci maki, lontaran kebencian, pelampiasan dendam kesumat tidak akan mengurangkan kepercayaan aktivis dakwah terhadap langkah dakwah yang telah dijalaninya.
Syeikh Jasim Muhalhil Yasin menambah beberapa ciri-ciri aktivis dakwah yang didambakan di dalam kitabnya : “Ikhwanul Muslimin : Penerangan; tuduhan; jawaban dan harapan.”
PERTAMA : BERGERAK KERANA ALLAH SWT
Aktivis dakwah yang hakiki sentiasa bergerak memohon kesyahidan kepada Allah swt di saat melakukan tugas dakwah sebagaimana syahidnya ‘Urwah bin Mas’ud Ats Tsaqafi ra yang mendakwahkan kaumnya kepada Islam.
‘Urwah adalah satu dari dua tokoh besar kaum musyrikin yang disebutkan dalam firman Allah tentang perkataan kaum musyrikin :
“Dan mereka berkata, “Mengapa Al Quran tidak diturunkan kepada seorang yang besar dari salah satu dua negeri (Makkah dan Thaif) ini?” (QS Az Zukhruf : 31)
Ketika ia menyatakan dirinya masuk Islam, sekaligus mendakwahkan kaumnya kepada Islam, tombak dan anak panah bertubi-tubi datang dari segala arah merobek tubuhnya hingga beliau syahid.
KEDUA : MEMILIKI SEMANGAT YANG TINGGI
Aktivis dakwah mestilah mempunyai semangat yang tinggi sebagaimana semangat Rabi’ah bin Ka’ab Al Aslami ra yang pernah diceritakan oleh Ibnul Qayyim rahimahullah :
“Apabila kamu ingin melihat tingkatan semangat, lihatlah semangat Rabi’ah bin Ka’ab Al Aslami ra.
Rasulullah saw bersabda : “Mintalah kepadaku.”
Rabi’ah mengatakan : “Aku ingin menjadi pendampingmu di syurga.”
Sementara orang lain ada yang meminta makanan dan pakaian.
KETIGA : MEMEGANG TEGUH JANJINYA
Seorang aktivis dakwah dibina untuk mengerti dan melaksanakan sikap ‘shiddiq’ (benar), sebagai sikap mulia para shahabat ridhwanullahi’alaihim.
Sikap ini terserlah dalam kisah Anas bin An Nadhar ra yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik bahwa Anas bin An Nadhar tidak hadir dalam peperangan Badar.
Beliau mengatakan:
“Aku tidak ikut dalam perang pertama yang disaksikan Rasulullah saw. Apabila Rasulullah kembali berperang melawan kaum Quraisy setelah Badar, niscaya Allah ‘Azza wa Jalla akan memperlihatkan apa yang akan kuperbuat.”
Di saat perang Uhud, umat Islam menderita kekalahan.
Seseorang berkata kepada Anas bin An Nadhar ra : “Wahai Anas, kamu hendak ke mana?”
Anas berkata : “Saya ingin menghampiri bauan syurga di sebalik gunung Uhud.”
Anas pun berangkat hingga ia syahid.
Di tubuhnya terdapat lebih dari lapan puluh luka akibat pukulan pedang, tombak dan anak panah hingga jasadnya tidak dapat dikenali lagi oleh adik perempuannya, kecuali melalui pakaiannya.
Lalu turunlah firman Allah swt :
“Di antara orang-orang mukmin ada orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah, maka di antara mereka ada yang gugur. Dan di antara mereka ada (pula) yang menunggu-nunggu dan mereka sedikitpun tidak merubah janjinya.” (QS Al Ahzab : 23)
Demikianlah sepatutnya sikap teguh terhadap janji.
KEEMPAT : SEIMBANG DALAM SEMUA KEADAAN
Aktivis dakwah diseru untuk membina dirinya agar memiliki sikap berani, namun tidak mengabaikan sikap berhati-hati, jauh dari sikap sembrono dan emosional. Mungkin sedikit manusia yang. dapat menyeimbangkan dalam melakukan perkara ini.
Seorang yang biasa bersikap berani, sentiasa berusaha memutuskan semua rintangan yang mengikatnya. Mereka juga memiliki ketaatan tinggi yang diikat oleh kesedaran syar’ie yang cermat, jelas, tidak serampangan dan bukan sikap mengikut secara membuta tuli.
Di sudut lain, aktivis dakwah sentiasa memelihara potensi yang Allah anugerahkan pada dirinya. Seorang aktivis dakwah secara khusus mengerahkan semua kekuatannnya kepada setiap perkara yang mendatangkan manfaat kepada dakwah.
Penyaluran potensi itu tidak dibiarkan tanpa kendali, tanpa arah dan tujuan yang jelas. Bahkan ia sentiasa mengiringinya dengan langkah ‘takhtith’ (perancangan) yang matang.
KELIMA : KOMITMEN TERHADAP PETUNJUK NABAWI
Aktivis dakwah yang hakiki sentiasa :
1. Berjalan di atas jalur syari’at.
2. Tunduk kepada sunnah.
3. Menjauhkan diri dari perilaku bid’ah dan semua yang tidak diperintahkan oleh Rasulullah saw.
4. Tindak tanduknya berdasarkan petunjuk Nabawi.
la mengambil agamanya dari mata air Islam yang jernih dan minum dari sumber keimanan.
a. Apabila ditanya tentang prinsipnya, ia mengatakan: “Ittiba’”.
b. Apabila ditanya tentang pakaiannya, ia mengatakan : “Taqwa.”
c. Apabila ditanya tentang maksud serta tujuannya, ia mengatakan: “Ridha Allah.”
d. Apabila ditanya di mana ia menghabiskan waktunya dari pagi hingga petang, ia menjawab:
“Bertasbih kepada Allah di masjid-masjid yang telah diperintahkan untuk dimuliakan dan disebut nama-Nya di dalamnya, pada waktu pagi dan waktu petang.” (QS An Nur : 36)
serta di medan dakwah dalam usaha mengembalikan manusia ke jalan Al Haq.”
e. Apabila ditanya tentang nasabnya, ia mengatakan:
“Orang tuaku adalah Islam. Tidak ada orang tuaku selainnya. Sebahagian orang bangga dengan keturunan Qais atau Tamim.”
KEENAM : MENYERLAHKAN SIKAP SABAR
Aktivis dakwah yang hakiki terbina dengan akhlak sabar, sehingga di awal perjalanannya, salah seorang dari mereka telah mengetahui apa yang diucapkan oleh Ibnul Qayyim rahimahullah :
“Sesungguhnya sikap untuk lebih mengutamakan ridha Allah, pasti akan berhadapan dengan permusuhan manusia, siksaan, bahkan usaha mereka untuk membunuhnya. Yang demikian adalah sunnatullah di antara makhluk-Nya. Jika tidak demikian, lalu apa dosa para Nabi dan Rasul yang memerintahkan keadilan di antara manusia dan menegakkan agama Allah?”
Maka, barangsiapa yang lebih mengutamakan keridhaan Allah, niscaya ia akan memperolehi permusuhan dari :
1. Orang alim yang jahat.
2. Manusia yang menyimpang.
3. Orang yang tidak cerdik.
4. Pelaku bid’ah.
5. Manusia yang banyak berdosa.
6. Penguasa ‘bathil’.
Barangsiapa berpegang teguh pada Islam secara sempurna, ia tidak dapat digoyahkan oleh manusia walaupun gunung sekalipun. Selain itu, ia juga tidak dapat dihalangi oleh berbagai ujian, kekerasan dan rasa takut.
Mereka mengetahui bahwa kesabaran dapat dilakukan melalui dua perkara :
a. Tarbiyah atas sikap zuhud di dunia.
b. Tarbiyah atas sikap zuhud terhadap pujian.
Tidaklah seseorang itu menjadi lemah atau terlambat di atas jalan ini, kecuali kerana kecintaannya yang sedemikian besar pada kehidupan, kekekalan serta kecintaannya pada pujian manusia dan usaha menjauhi kecaman mereka.
Jalan ini, bagi mereka merupakan jalan yang pasti berhadapan dengan pendustaaan, pengusiran dan siksaan sepertimana ungkapan Ibnul Qayyim Al Jauziyah rahimahullah :
“Seseorang yang berlalu menuju Allah swt adalah sebagai ‘uswah’. Dan itulah tingkatan yang sangat mulia. Seorang yang berakal cerdas rela beruswah kepada para Rasul, para anbiya’, aulia’, dan orang-orang yang dipilih Allah dari para hamba-Nya. Merekalah kelompok manusia yang paling berat ujiannya. Siksaan manusia terhadap mereka, lebih cepat berjalannya daripada air mata. Cukuplah, contoh kisah yang disebutkan tentang perjuangan para Anbiya’ alaihimus salam bersama umat mereka, juga perjuangan Rasulullah saw. Bagaimana siksaan musuh-musuh terhadap mereka. Siksaan berat yang belum pernah menimpa orang sebelum mereka.”
Waraqah bin Naufal pemah berkata kepada Nabi saw :
“Engkau pasti akan didustai, diusir dan disiksa.”
Kemudian baginda bersabda :
“Tidak seorangpun yang datang sebagaimana yang aku perjuangkan kecuali ia akan mengalami keadaan serupa dengan apa yang ku alami.”
Hukum ini berlaku hingga kepada para pewarisnya.
Tidakkah seorang hamba ridha menjadikan hamba Allah yang terbaik (Rasulullah saw) sebagai uswahnya?
KETUJUH : PEMBERI INFAQ YANG TIDAK KIKIR TERHADAP DAKWAHNYA
Imam Hasan Al Banna bercerita tentang sifat-sifat aktivis dakwah yang didambakannya :
Mereka tidak kikir terhadap dakwah, meskipun perlu mengeluarkannya dari bahagian makanan anak-anak mereka, mengalirkan darah mereka atau harga mahal untuk keperluan utama. Apalagi dari keperluan kedua dan keperluan yang tidak mendesak.
Mereka, tatkala menanggung bebanan dakwah ini, benar-benar mengetahui bahwa ia merupakan jalan dakwah yang tidak mungkin dilalui dengan sedikit pengorbanan darah dan harta. Maka mereka keluarkan perkara itu seluruhnya kerana Allah swt. Ringkasnya, seorang ‘al akh’ dari mereka tengah melakukan perjalanan menuju Allah swt bersama kelompok ‘Al Haq’ dan kafilah tauhid.
Mereka adalah orang-orang yang mempunyai keyakinan besar, para pendidik, manusia yang sedar dan berpegang teguh kepada Islam, yang sedang mempersiapkan diri dengan ilmu, keahlian untuk berangkat berjihad. Masing-masing berlomba untuk berangkat dan apabila mereka berangkat mereka lakukan dengan penuh kesempurnaan. Jika mengalami situasi sulit dalam peperangan, mereka bersabar.
Mereka tidak akan rela hingga dakwah mencapai tujuannya. Meskipun mereka mesti memeras seluruh kemampuan dan pemikiran mereka habis-habisan.
1. Apabila mereka memberi perintah, perintah mereka jauh dari sikap memaksa.
2. Apabila mereka taat kepada perintah, ketaatan mereka terlepas dari sikap merasa hina.
3. Apabila mereka melontarkan kritikan, kritikan mereka jauh dari sikap merosakkan dan menghancurkan.
Mereka adalah :
a. Golongan yang memiliki disiplin yang tinggi.
b. Golongan yang teratur.
c. Para murabbi.
d. Para perancang strategi menuju sasaran yang jelas.
e. Orang-orang yang teguh pendirian.
f. Berkomitmen tinggi.
g. Golongan yang apabila diberi amanah sebagai pemimpin mereka lakukan dengan ikhlas, jika diposisikan sebagai perajurit, mereka lakukan dengan penuh ketaatan.
Setiap dari diri mereka masing-masing mampu berfikir untuk terus meningkatkan kemampuannya secara seimbang untuk sentiasa berusaha mengatasi masalah yang dilihatnya, mengambil hukum suatu pekerjaan dan aktiviti dari fikirannya. Mereka merasa bertanggungjawab untuk membela Islam. Puas dengan jumlah yang sedikit.
Dalam jiwa mereka terdengar sebuah prinsip yang begitu indah,
“Pertolongan dari Allah dan kemenangan yang dekat.” (QS Ash Shaff : 13)
Betapa mereka bekerja keras di waktu siang, betapa indahnya lantunan “munajat” mereka, yang mereka ambil dari keluarga Daud pada waktu sahur.
Kemudian saat mereka berhadapan dengan orang yang bengis dan keras, perkataan mereka adalah:
“Suatu tentera yang besar yang berada di sana dari golongan-golongan yang bersyarikat, pasti akan dikalahkan.” (QS Shad : 11)
Mereka bertolak ke arah yang jelas, bergerak bersama sikap komitmen dengan ketaqwaan. Sumpah setia mereka sejati, ketaatan mereka bukan kerana paksaan tapi hasil kesedaran, pandangan mereka penuh perhitungan, wawasan pemikiran mereka luas dan tidak sempit.
Masing-masing dari mereka berprinsip menjadi pendukung setia terhadap pemimpinnya, cita-cita mereka adalah bertemu dengan Rabb sebagai syuhada’. Mereka memandang tanggungjawab syari’at sebagai penyejuk mata, penenang hati, penghidup ruh, mencampakkan sistem thaghut dan undang-undang yang bathil.
Mereka adalah para ‘rijal’ yang sentiasa memerangi kehendak nafsu mereka. Hati mereka rindu pada ketaqwaan, merasa tenang dengan zikir.
Mereka mengetahui bahwa jihad adalah aplikasi rahbaniyah dalam Islam. Oleh yang demikian, mereka persiapkan diri dengan senjata dan mereka hunus pedang serta bentangkan busur.
Mereka mengetahui bahwa ruh-ruh mereka akan kembali di antara penghuni kubur, mereka tinggalkan bangunan dunia, semangat mereka meninggi dan perilaku mereka menjadi lurus.
Mereka adalah ‘junudullah’ (tentera Allah) di manapun mereka berada. Mereka adalah para imam, pemberi petunjuk dan pemimpin kaum beriman.
Mata mereka sering terjaga di waktu malam dan kerap mengalirkan air mata. Berbahagialah orang yang berada dan berpegang teguh bersama mereka.
Mereka adalah para ‘rijal’ yang komited dengan seruan Rasulullah saw, secara zahir dan batin. Mereka berpendirian sebagaimana Rasul berpendirian. Mereka berjalan sebagaimana Rasul berjalan. Mereka ridha dengan keridhaan Rasul. Menyambut seruannya apabila Rasul menyeru mereka.
Landasan mazhab mereka adalah Al Qur’an dan As Sunnah, meninggalkan hawa nafsu, bid’ah, berpegang teguh dengan para imam dan berqudwah pada para salaf. Meninggalkan perbuatan bid’ah, berpendirian di atas apa yang ditempuh para generasi awal dari para sahabat, pembela Islam, telaga keimanan, intipati kepada sikap ihsan. Pengetahuan mereka murni mengambil dari ‘misykat’ wahyu dan hadits Rasulullah saw.
Mereka adalah para ‘rijal’ yang meyakini bahwa mempelajari ilmu ikhlas kerana Allah dapat melahirkan ‘khasyiyah’ (ketakutan), sehingga menuntut ilmu merupakan ibadah, muzakarah mereka adalah tasbih, pembicaraan mereka adalah tentang “jihad”.
Mereka menuntut ilmu hingga terbukalah hijab yang menyelimuti hati mereka, hilang kegelapannya, berganti dengan fajar tauhid dan terpancar di dalamnya matahari keyakinan. Jalan di hadapan mereka menjadi terang benderang, malamnya laksana siang. Hati dan jiwa mereka bangkit memperolehi ‘Al Haq’ dan meninggalkan selain-Nya.
Terlepas dari semua kehendak mereka. Yang terpatri dalam hati mereka hanyalah bara ‘khasyiyah’ yang membakar. Kerahsiaan mereka berhiaskan ‘Al Haq’ dan keterbukaan mereka terhias oleh akhlak.
Ya Allah, jadikanlah kami aktivis dakwah hakiki yang menjadi contoh tauladan kepada masyarakat di luar sana sehingga usaha-usaha kami mampu meninggikan dan memuliakan dakwah ini. Bukakanlah untuk kami rahsia kekuatan yang menyelimuti hati kami sehingga fajarnya bersinar yang akan menerangi jiwa-jiwa manusia yang lain serta menghilangkan kegelapannya.
Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS