Dakwah adalah ibarat ladang tanaman di mana kita sentiasa bekerja di atasnya sehingga ladang dakwah itu telah memberikan banyak hikmah dan pelajaran kepada kita semua.
Semakin berlalunya masa, sudah semestinya kita juga akan menjadi semakin dewasa kerana telah melalui banyak :
- Peristiwa.
- Halangan dan rintangan.
- Pergeseran.
- Perselisihan pendapat.
yang mampu memberikan kematangan kepada kita dalam menjalani usaha-usaha dakwah yang berterusan.
Ketika dakwah mampu menghimpun para aktivis dalam sebuah sistem, sesungguhnya pada dirinya mengandungi dua sudut yang berbeza sekaligus.
PERTAMA : SUDUT POTENSI YANG MELIMPAH RUAH
Ini adalah kerana dakwah akan dikuatkan oleh berbagai potensi yang dibawa oleh setiap aktivis tersebut.
KEDUA : SUDUT PELUANG UNTUK BERLAKUNYA PERGESERAN PERINGKAT TINGGI
Ini adalah kerana semua orang memiliki kemampuan yang setara untuk memimpin dan menempatkan diri pada posisi atau kedudukan yang strategik.
Misalnya ketika menentukan kepimpinan institusi dakwah, semua aktivis dakwah pada hakikatnya memiliki kemampuan, kapasiti dan keupayaan yang setara, ertinya, semua aktivis dakwah memiliki peluang yang sama dalam memenuhi posisi tersebut.
Misalnya ketika menentukan kepimpinan institusi dakwah, semua aktivis dakwah pada hakikatnya memiliki kemampuan, kapasiti dan keupayaan yang setara, ertinya, semua aktivis dakwah memiliki peluang yang sama dalam memenuhi posisi tersebut.
Demikian pula ketika menentukan seseorang individu untuk memenuhi pos-pos strategik dalam dakwah, samada di dalam institusi ataupun di luar institusi, semua aktivis dakwah secara relatifnya memiliki kapasiti yang setara untuk mendudukinya.
Para pemimpin sering menghadapi kesukaran ketika ingin memilih individu, bukan kerana tidak ada potensi, namun justeru kerana semua aktivis dakwah memiliki potensi sementara pos-pos strategik samada dalaman ataupun luaran, jumlahnya cukup terbatas, yang tentu sahaja tidak mungkin mampu menjadi wadah kepada semua aktivis dakwah.
Para pemimpin sering menghadapi kesukaran ketika ingin memilih individu, bukan kerana tidak ada potensi, namun justeru kerana semua aktivis dakwah memiliki potensi sementara pos-pos strategik samada dalaman ataupun luaran, jumlahnya cukup terbatas, yang tentu sahaja tidak mungkin mampu menjadi wadah kepada semua aktivis dakwah.
Mahu tidak mahu, suka tidak suka, ia mestilah memilih. Bagi yang tidak terpilih, bukan bererti “tidak berpotensi” atau “tidak terpakai” namun, pos yang ada sangat terbatas.
PERGESERAN ADALAH KEMESTIAN
Setiap titik interaksi kita sentiasa menimbulkan pergeseran. Walaupun interaksi itu semuanya dalam kebaikan dan tidak ada satupun yang bernilai kejahatan, namun ia sentiasa menimbulkan pergeseran.
Justeru kerana saling bergeseran antara satu komponen dengan komponen lainnya itulah yang menyebabkan mesin menjadi berfungsi dan mampu menggerakkan roda kereta dakwah.
Geseran itu kadang-kadang terasa menyakitkan, namun kerana kita semua menginginkan kebaikan, ianya adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan.
Geseran itu kadang-kadang terasa menyakitkan, namun kerana kita semua menginginkan kebaikan, ianya adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan.
Sejak dari mula kita menjadi “mesin” yang menggerakkan roda perjalanan dakwah, kita semuanya sedar bahwa apapun yang akan kita tempuh dalam perjalanan ini adalah semata-mata untuk mencapai tujuan yang mulia. Kita menyedari ada bahaya dan halangan dari luar, namun amat banyak pula yang berasal dari dalam.
Pengurusan apapun tidak akan dapat menghindarkan kita dari saling bergeseran kerana sebagai mesin, kita semua mesti bergerak. Satu komponen berpengaruh dan terhubung dengan komponen yang lain serta saling berinteraksi secara positif sehingga bergeraklah roda dakwah.
Pengurusan apapun tidak akan dapat menghindarkan kita dari saling bergeseran kerana sebagai mesin, kita semua mesti bergerak. Satu komponen berpengaruh dan terhubung dengan komponen yang lain serta saling berinteraksi secara positif sehingga bergeraklah roda dakwah.
Namun sepanjang perjalanan, mesin tentu mengalami proses pemanasan dan semakin kuat kelajuan kereta dakwah, semakin kuat pula geseran antara komponennya.
Pengurusan yang diperlukan bukanlah menghindarkan geseran antara komponen, tapi ia perlu menjadi satu aktiviti bagi melicinkan pergerakannya agar geseran yang berlaku menjadi sebuah kemestian yang tidak saling menyakiti dan tidak pula saling melukai.
Pengurusan yang diperlukan bukanlah menghindarkan geseran antara komponen, tapi ia perlu menjadi satu aktiviti bagi melicinkan pergerakannya agar geseran yang berlaku menjadi sebuah kemestian yang tidak saling menyakiti dan tidak pula saling melukai.
Semua komponen diperlukan, walaupun hanya “skru” dan “nut”, namun semuanya menjadi satu kesatuan bagi berfungsinya mesin dengan baik.
Dalam sesetengah organisasi terutama di kalangan parti-parti politik, geseran boleh menjadi suatu yang keras dan kasar. Kesannya, sebahagian pihak akan tercampak keluar, sebahagian terjatuh, sebahagian terbuang, sebahagian tersingkir dan sebahagian lainnya berkuasa. Mereka tidak tahan terhadap geseran kerana memiliki watak ingin menguasai. Semua komponen ingin mengalahkan dan menjatuhkan yang lainnya dalam sebuah persaingan yang kuat.
SEPULUH WASILAH NILAI
Dalam dakwah ini, telah dipersiapkan wasilah yang memungkinkan semua komponen bersedia untuk bekerja dengan optimum.
Dalam sesetengah organisasi terutama di kalangan parti-parti politik, geseran boleh menjadi suatu yang keras dan kasar. Kesannya, sebahagian pihak akan tercampak keluar, sebahagian terjatuh, sebahagian terbuang, sebahagian tersingkir dan sebahagian lainnya berkuasa. Mereka tidak tahan terhadap geseran kerana memiliki watak ingin menguasai. Semua komponen ingin mengalahkan dan menjatuhkan yang lainnya dalam sebuah persaingan yang kuat.
SEPULUH WASILAH NILAI
Dalam dakwah ini, telah dipersiapkan wasilah yang memungkinkan semua komponen bersedia untuk bekerja dengan optimum.
WASILAH PERTAMA : KEFAHAMAN
Dengan wasilah ini, semua komponen mengerti berbagai tuntutan perjalanan dakwah sehingga mampu menyiapkan diri dan menyesuaikan diri dengan tuntutan tersebut.
WASILAH KEDUA : KEIKHLASAN
WASILAH KEDUA : KEIKHLASAN
Dengan landasan keikhlasan, berbagai geseran tidak akan sampai menghasilkan korban yang berjatuhan. Bukankah kita semua bekerja untuk mencari ridha Allah dan bukan mencari jawatan, kemuliaan, kemasyhuran, kedudukan dan lain-lain sebagainya.
WASILAH KETIGA : AMAL YANG BERTERUSAN
WASILAH KETIGA : AMAL YANG BERTERUSAN
Bekerja dalam dakwah memerlukan penerusan amal sehingga menuntut bekerjanya semua komponen mesin dakwah setiap detik. Dakwah tidak akan berhenti hanya oleh kerana ketakutan terkena kesan geseran.
WASILAH KEEMPAT : KESUNGGUHAN ATAU JIHAD
WASILAH KEEMPAT : KESUNGGUHAN ATAU JIHAD
Semua komponen dituntut untuk melaksanakan kegiatan dan agenda dakwah dengan penuh kesungguhan termasuk bersungguh-sungguh menyiapkan jiwa agar memiliki daya tahan utama di medan dakwah yang penuh tentangan.
WASILAH KELIMA : PENGORBANAN
WASILAH KELIMA : PENGORBANAN
Dakwah tidak akan dapat berjalan tanpa didukung oleh pengorbanan. Semua komponen siap sedia memberikan pengorbanan terbaik demi tercapainya tujuan-tujuan dakwah termasuk mengorbankan harga diri dalam rangka mencapai tujuan dakwah.
WASILAH KEENAM : KETAATAN
WASILAH KEENAM : KETAATAN
Semua pihak dalam susunan dakwah mesti memiliki ketaatan terhadap rujukan utama dari Allah dan Rasul-Nya. Dalam sistem praktikal, dituntut pula memiliki ketaatan terhadap manhaj dakwah serta keputusan syura dan para pimpinan, walaupun di antara isi keputusan tersebut ada yang tidak sesuai dengan pendapat peribadinya.
WASILAH KETUJUH : KETEGUHAN
WASILAH KETUJUH : KETEGUHAN
Seluruh aktivis dakwah mesti memiliki keteguhan dan ketegaran dalam menjejaki jalan dakwah. Sangat banyak ujian dan halangan di sepanjang perjalanan dakwah di mana, hanya aktivis yang memiliki keteguhan hati, ketegaran jiwa, kekukuhan sikap yang akan mampu melaluinya.
WASILAH KELAPAN : KEMURNIAN
WASILAH KELAPAN : KEMURNIAN
Dakwah menuntut kemurnian hati, pemikiran dan aktiviti. Ia menghajatkan kemurnian orientasi, niat dan tujuan agar terbebas dari penyimpangan tujuan yang sangat membahayakan.
WASILAH KESEMBILAN : PERSAUDARAAN
WASILAH KESEMBILAN : PERSAUDARAAN
Kita semua diikat dalam sebuah tali persaudaraan yang kuat. Setiap dari kita lebih mengutamakan saudaranya daripada diri sendiri. Kita akan menjadi bahagia jika mampu membahagiakan saudara kita. Semua kita akan bersedih jika membuatkan saudara kita berduka. Kebersamaan adalah kunci kemenangan dakwah.
WASILAH KESEPULUH : KEPERCAYAAN
WASILAH KESEPULUH : KEPERCAYAAN
Ikatan dalam dakwah bukanlah material, bukan jawatan, bukan kedudukan duniawi, namun yang wujud adalah :
a. Ikatan iman
b. Ikatan visi.
c. Ikatan tujuan.
d. Ikatan manhaj.
Oleh kerana itu, sangat diperlukan saling mempercayai antara satu bahagian dengan bahagian yang lainnya, antara pimpinan dengan anggota dan antara sesama aktivis dakwah.
Kita hendaklah sentiasa merangkaikan sepuluh wasilah tersebut dalam satu kesatuan kerana kesemua wasilah itu adalah mutiara yang berkilauan.
Sebelum kita berbicara tentang pengurusan yang praktikal, kita terlebih dahulu diikat oleh sepuluh wasilah nilai yang menyebabkan kita mampu melalui semua ‘mahaawir’ (paksi-paksi) dakwah, semua marhalah, semua fasa dalam dakwah, walaupun sangat banyak geseran yang berlaku dalam perlaksanaan kegiatan dakwah.
MENGHIDUPKAN PERSEKITARAN TARBIYAH
‘Mihwar sya’bi’ (paksi sosial) dan ‘muassasi’ (institusi) yang ketika ini sedang dilalui oleh dakwah bukanlah satu jalan yang bebas dari halangan. Ada banyak permasaalahan yang muncul pada paksi ini bermula dari masaalah individu hingga kepada masaalah yang melibatkan jamaah.
Seiring dengan kelajuan arus pergerakan dakwah dan padatnya aktiviti, maka proses tarbiyah juga mulai terganggu, padahal tarbiyah adalah asas sekaligus ruh bagi dakwah ini.
Di sinilah perlunya usaha untuk menghidupkan suasana tarbiyah. Sebuah usaha untuk mencurahkan segala aktiviti bagi menguatkan tarbiyah sehingga permasaalahan masa kini dapat
diatasi dan dakwah mampu menyongsong paksi berikutnya dengan persiapan yang sempurna.
KEDUDUKAN DAN PENGUATAN TARBIYAH
Sebagaimana yang kita ketahui bahwa tarbiyah adalah kekuatan inti kepada dakwah yang akan mencetak aktivis sebagai aset utama gerakan dakwah (rashidul harakah).
Tarbiyah juga merupakan penyelesaian kepada permasaalahan umat. Sebagaimana Rasulullah saw menempuh jalan tarbiyah untuk memperbaiki umat jahiliyah menjadi sebaik-baik umat, maka tarbiyah pada zaman sekarang ini juga sepatutnya mampu menyatukan fikrah dan amal umat Islam sehingga terwujudnya “Izzul Islam wal muslimin.” (kemuliaan Islam dan kaum muslimin)
Kedudukan tarbiyah yang sangat strategik ini telah terbukti mampu menghantarkan dakwah sampai pada ‘mihwar muassasi’ (paksi institusi).
Dengan yang demikian, penguatan tarbiyah akan menjamin penerusan dakwah sekaligus perkembangannya pada arah yang benar.
Penguatan ini bergantung kepada keberkesanan, kedinamikan dan produktiviti usrah atau halaqah yang mana peranan pentingnya dipegang oleh para murabbi sebagai pengelolanya.
Maka, penguatan tarbiyah bererti penguatan para murabbi dalam mengelola usrah atau halaqahnya. Usaha menghidupkan suasana tarbawi adalah ketika para murabbi mampu memimpin dan mengarahkan usrah atau halaqah dalam suasana tarbawi.
Suasana yang perlu ditumbuhkan dan dikembangkan serta dijaga dalam proses tarbiyah itu meliputi empat perkara :
PERTAMA : MENGHIDUPKAN SUASANA RUHIYAH DAN UBUDIYAH
Suasana tarbawi pertama yang perlu dihidupkan adalah suasana ruhiyah dan ubudiyah. Ertinya, tarbiyah bertujuan agar mutarabbi memiliki hubungan yang erat dengan Allah swt dalam bentuk penghambaan yang utuh dan sempurna.
Dalam suasana ruhiyah ini, seluruh anggota yang terlibat dalam tarbiyah terikat dengan asas-asas keimanan, rukun islam dan dasar-dasar syariah lalu aktivis tarbiyah menjaga keikhlasan dan berusaha untuk istiqamah agar komitmen padanya serta membuang semua perilaku yang boleh
mengotori dan menyebabkan kerapuhan ruhiyah.
1. Aktivis tarbiyah terikat dengan asas-asas keimanan dan ini bererti ia mengetahui dengan kefahaman yang mendalam tentang hakikat keimanan kepada masalah-masalah yang ghaib yang
terangkum dalam 6 rukun iman.
2. Aktivis tarbiyah terikat dengan asas-asas rukun Islam di mana ianya bererti pelaksanaan rukun Islam dilakukan secara berterusan dan berusaha mendakwahkannya sekaligus terikat dan komitmen dengan akhlak Islam.
3. Aktivis tarbiyah terikat dengan dasar-dasar syariah bererti, dalam kehidupannya, ia komitmen dengan sistem atau peraturan Allah swt berupa perundangan, peraturan, hukum dan lain-lain yang termaktub dalam Al-Qur'an dan As Sunnah.
KEDUA : MENGHIDUPKAN SUASANA KEILMUAN DAN PEMIKIRAN
Suasana tarbawi kedua yang perlu ditumbuhkan dan dikembangkan dalam tarbiyah adalah suasana keilmuan dan ilmiah.
Setiap aktivis tarbiyah didorong untuk meraih ilmu pengetahuan, melahirkan pemikiran-pemikiran dan konsep-konsep yang kemudian diwujudkan dalam alam realiti.
Di dalamnya dibangun suasana ilmiah dan pemikiran yang aplikatif. Secara garis besarnya, sifat keilmuan yang dikembangkan dalam tarbiyah meliputi beberapa aspek, di antaranya wawasan :
a. Keilmuan.
b. Teoretikal.
c. Konseptual.
Aspek wawasan keilmuan mengarahkan aktivis tarbiyah untuk menguasai berbagai bidang ilmu keislaman dan ilmu umum (terutama yang menjadi pengkhususannya).
Aspek teoretikal mengarahkan aktivis tarbiyah melahirkan teori-teori baru yang bersifat aplikatif dalam menghadapi masalah seharian seperti bagaimana menjalin perhubungan, teori berjiran tetangga, teori rumahtangga dan lain-lain.
Aspek konseptual mengarahkan aktivis tarbiyah untuk mampu menguasai konsep Islam dan dengan mudah menjelaskan kepada orang lain sebagai seorang pendakwah dan murabbi.
KETIGA : MENGHIDUPKAN SUASANA PERGERAKAN DAN PENSTRUKTURAN
Suasana tarbawi ketiga yang perlu ditumbuh dan dikembangkan dalam tarbiyah adalah suasana pergerakan dan penstrukturan.
Suasana ini perlu dihidupkan berasaskan paradigma bahwa tarbiyah memiliki karakter sebagai :
1. Gerakan yang dinamik (ruhul harakiyyah).
2. Realisasi dari sebuah jihad yang besar (ruhuh jihadiyyah).
3. Realisasi dari sistem yang mapan antara kepimpinan dan pengikut (ruhul jundiyyah).
Selain itu, tarbiyah juga diarahkan untuk mampu :
a. Meransang penglibatan aktivis dakwah dalam gerakan beserta peranan optimumnya.
b. Menghidupkan semangat juang dan ketegaran aktivis dakwah dalam amal jamai’e,
c. Memiliki kesetiaan kepada jamaah dan dengan secara tepat mampu mengaplikasikan konsep ‘Al-Qiyadah wal Jundiyah’.
KEEMPAT : MENGHIDUPKAN SUASANA RUKUN-RUKUN USRAH / HALAQAH
Suasana tarbawi keempat yang perlu ditumbuh dan dikembangkan dalam tarbiyah adalah suasana rukun-rukun usrah / halaqah.
Usrah atau halaqah sebagai proses awal tarbiyah yang terdiri dari 3 unsur (murabbi, mutarabbi dan proses tarbiyah) memiliki 3 rukun halaqah iaitu ‘ta'aruf’, ‘tafahum’ dan ‘takaful’.
Ketiga-tiga rukun ini mesti dihidupkan semampu mungkin sehingga usrah / halaqah menciptakan
perasaan berjamaah.
‘Ta'aruf’(yang secara bahasa bererti saling mengenal) bukan sekadar mengenal nama, tapi lebih dari itu, ia juga mengenal secara mendalam berbagai aspek identiti dan keperibadian mulai dari
nama, pekerjaan, alamat, kecenderungannya, keadaan sosial dan ekonominya sehingga kepada jadual kerja dan aktivitinya.
‘Tafahum’ (saling memahami) bererti memiliki pengertian yang mendalam terhadap saudaranya. Dengan kefahaman itu, ia dapat berbuat yang terbaik kepada diri dan saudaranya serta mengambil keputusan yang tepat ketika saudaranya dalam masalah atau meminta penyelesaian dari persoalan yang dihadapinya.
‘Takaful’ (saling menanggung beban) di mana ianya dimulai dengan saling mencintai, lalu tolong menolong dalam berbagai aktiviti yang memerlukan kerja kuat, saling membela dan saling gotong royong dalam memikul beban sehingga sebahagian anggota membawa beban anggota yang lain.
Hasil dari usaha menghidupkan persekitaran tarbiyah, kita akan mendapat kenikmatan yang besar iaitu berupa pengetahuan, harga diri, kekuatan dan persatuan.
Dengan ilmu yang benar yang kita dapati melalui tarbiyah, ianya boleh menjadikan kita manusia yang berilmu dan sedar di atas tingkah laku yang kita lakukan.
Mempunyai ‘izzah Islam atau kemuliaan Islam bererti mengembalikan diri kita hanya kepada Allah, bukan kepada benda-benda yang tidak bernilai.
Dengan kemulian ini juga akan terserlah kekuatan Islam kerana semangat yang ditumbuhkan melalui tarbiyah dapat membangkitkan suasana kecintaan dan perjuangan sehingga akhirnya dengan melalui tarbiyahlah, kita dapat disatukan dengan fikrah dan amal yang akan menggerakkan mesin dakwah.
Akhirnya marilah kita merenung kata-kata Imam Hasan Al Banna sebagai pesanan kepada para pemuda dan mahasiswa :
“Wahai pemuda! kita telah beriman dengan keimanan yang tidak perlu diperdebatkan dan tidak ada keraguan di dalamnya. Kita juga telah yakin dengan sebuah keyakinan yang lebih kukuh dari gunung dan lebih dalam dari rahsia-rahsia yang ada di dalam fikiran, bahwa sesungguhnya tidak ada fikrah yang benar kecuali satu sahaja.
Dialah fikrah yang boleh menyelamatkan dunia dari penindasan, membimbing manusia yang bimbang dan menunjukkannya ke jalan yang lurus. Oleh kerana itu, hanya fikrah inilah yang layak untuk kita berkorban dengan jiwa dan harta, dengan yang murah ataupun yang mahal, demi deklarasi dan penyebaran kebenarannya, serta membawa manusia ke dalam naungannya.
Fikrah itu adalah Islam yang hanif yang :
1. Tiada cacat di dalamnya.
2. Tiada setitik noda menyelimutinya.
3. Tidak akan sesat bagi yang mengikutinya.
Allah swt menyatakan bahwasanya tidak ada Tuhan melainkan Dia, Yang menegakkan keadilan. Para malaikat dan orang-orang yang berilmu (juga menyatakan yang demikian itu).
"Tiada Tuhan melainkan Dia, Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana" (QS Ali Imran : 18)
"Pada hari ini telah kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah kucukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku ridhai Islam itu sebagai agama bagimu." (QS Al-Maaidah : 3)
Oleh kerana itu, fikrah kami adalah Islam :
a. Di atas Islam fikrah itu tegak.
b. Kepada Islam fikrah itu bersandar.
c. Demi Islam fikrah itu berjihad.
d. Kerana meninggikan kalimatnya fikrah itu beramal.
Kita tidak mungkin akan mengganti Islam sebagai sistem, tidak rela menjadikan selainnya sebagai imam dan tidak akan taat kepada yang lain dalam pengambilan hukum.”
"Barangsiapa mencari agama selain agama Islam, maka sekali kali tidak akan diterima (agama itu) darinya, dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi." (QS Ali Imran : 85)
Ya Allah, jadikanlah kami golongan yang sentiasa menjadikan dakwah sebagai ladang tanaman kami sehingga kami mampu menyemai benih-benih yang baik sehingga tumbuh menjadi tanaman yang menghijau dan memberikan hasil yang bermakna kepada penanamnya. Berilah kekuatan kepada kami untuk kami tetap berada di atas jalan tarbiyah dan mampu menghidupkan suasana tarbiyah walau dalam apa fasa dan paksi dakwah sekalipun.
Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS
Jalan Dakwah kita masih panjang, untuk itu butuh perjuangan
Salam Ukhuwwah Fillah
:)
tulisan yang sangat menggugah kami di indonesia yg lagi hiruk pikuk dlm mihwar muassasi. semoga tambah semangat dan berkarya membangun negeri dlm kerangka dakwah...
allahu akbar.....!
salam ukhuwah from solo, central java