Dr Abdul Karim Zaidan di dalam kitabnya
yang bertajuk “Ushuulud Da’wah” (Usul Dakwah) mengemukakan pandangannya bahwa pada
hakikatnya kepemimpinan adalah hak masyarakat atau ummat.
Masyarakat atau ummat berhak
memilih pemimpin mereka sebagaimana mereka juga berhak mencabut mandat dari
pemimpin mereka.
Seorang pemimpin diperlukan
dalam rangka mengurus hal ehwal masyarakat bagi menjaga kemaslahatan dalam
kehidupan mereka.
Fitrah manusia adalah makhluk
sosial yang memerlukan pengurusan. Tanpa adanya pengurusan, tentu sekali akan berlakunya
kekacauan. Kehidupan perlu diorganisasikan dan kepemimpinan adalah bahagian yang
tidak dapat dipisahkan dalam urusan pengorganisasian.
Selain itu, banyak perintah
agama samada di dalam Al Qur’an ataupun dalam hadits-hadits yang sahih yang
mengandungi perintah yang ditujukan kepada :
a. Orang ramai.
b. Ummat.
c. Masyarakat.
dan tidak kepada individu.
Ini dapat dilihat dalam beberapa
perintah berikut :
1. Perintah untuk mengajak
kepada kebaikan.
2. Perintah untuk menegah dari
perbuatan mungkar.
3. Perintah untuk menegakkan
keadilan dan kebenaran.
Jika kita lihat bahwa intipati dari
perintah tersebut memang memerlukan kerja secara kolektif dan tidak mungkin dapat
dilaksanakan secara individu.
Kerja kolektif seperti itu
memerlukan organisasi dan organisasi memerlukan kepemimpinan.
Dari penerangan di atas, kita
boleh membuat kesimpulan bahwa kepemimpinan adalah keperluan masyarakat, samada
untuk menjaga kemaslahatan di antara mereka ataupun untuk menjalankan
tugas-tugas yang menjadi bebanan mereka.
Oleh kerana itu, masyarakatlah
yang paling berhak untuk menentukan siapa yang akan mereka serahkan amanah sebagai
pemimpin mereka. Mereka juga berhak untuk mencabut mandat kepemimpinan itu jika
ternyata pemimpin tersebut tidak mampu lagi melaksanakan amanah umum itu.
Prinsip tersebut nampak nyata dari
praktik-praktik urusan politik zaman Khulafaur Rasyidin di mana Abu Bakar As
Shiddiq ra menjadi pemimpin disebabkan oleh kesepakatan masyarakat.
Umar Ibnul Khattab ra juga menjadi
pemimpin disebabkan oleh kesepakatan masyarakat yang kebetulan tidak berbeza jauh
dengan pendapat Abu Bakar ra sebelum beliau wafat.
Beliau menjadi pemimpin bukan kerana
wasiat Abu Bakar As Shiddiq ra.
Utsman bin Affan ra dan Ali bin
Abi Talib ra juga menjadi pemimpin disebabkan oleh kesepakatan masyarakat.
Tidak ada seorangpun dari mereka yang menjadi pemimpin disebabkan oleh
keturunan atau kerana pemilihan oleh pemimpin sebelumnya.
Oleh kerana kepemimpinan adalah
hak masyarakat, maka merekalah yang berhak menentukan pemimpin yang mereka
kehendaki.
Demikian juga jika kerana
sesuatu hal, pemimpin tersebut tidak lagi mampu melaksanakan amanah masyarakat tersebut maka masyarakat
berhak untuk mencabut hak kepemimpinannya dan digantikan oleh orang lain yang
mereka sepakati.
Masyarakat berhak untuk
menyepakati mekanisma teknikal untuk menentukan jawatan kepemimpinan di antara
mereka, sebagaimana mereka juga berhak membuat ketentuan-ketentuan teknikal
yang dianggap memberi kemaslahatan untuk kehidupan mereka, misalnya adanya
batas masa jawatan seseorang pemimpin.
Pemimpin yang telah dipilih
wajib ditaati, kecuali secara nyata memerintahkan perkara-perkara yang
menyimpang dari tuntunan Allah swt. Dalam perkara-perkara yang sifatnya
ijtihad, maka hak pengambilan keputusan ada di tangan pemimpin tersebut.
Pemimpin yang baik adalah
pemimpin yang banyak musyawarahnya sebelum mengambil keputusan.
Musyawarah tidak semestinya
dirujuk kepada semua orang, tetapi boleh dipilih orang-orang yang dianggap
berkompeten dalam masalah yang dibicarakan. Maka untuk kepentingan ini, perlu
ada suatu lembaga musyawarah seumpama Dewan Permesyuaratan Rakyat, Dewan
Perwakilan Nasional atau Dewan Parlimen yang akan membahas sesuatu isu dan
kemudiannya keputusan diambil secara persetujuan bersama.
Hak masyarakat dalam urusan ini adalah
memberi masukan kepada pemimpin, samada diminta ataupun tidak diminta.
Kewajiban masyarakat adalah menasihati pemimpin agar tidak menyimpang dari
amanah yang mereka berikan.
Dalam batas-batas tertentu,
demokrasi memiliki ruang yang selari dengan prinsip asas kepemimpinan Islam
tersebut.
Kita melihat bahwa demokrasi mampu
menghasilkan pemimpin, walaupun yang belum ideal menurut kriteria Islam, kerana
ini adalah bab bagaimana kita membentuk ‘selera’ masyarakat agar memiliki
pilihan yang selari dengan nilai-nilai Islam.
Itu adalah bab membangun kesedaran
umum untuk menentukan pilihan yang benar dan itu adalah juga termasuk dalam bab
dakwah.
Ustaz Anis Matta menyebut bahwa persoalan teras
kepada sesebuah gerakan dakwah ada dua :
a. Persoalan yang asasi.
b. Persoalan yang bersifat teknikal.
Persoalan yang asasi itu adalah menyangkut masalah
’leverage to lead’ sedangkan
persoalan yang menyangkut teknikal itu adalah ’strategy to win’.
Jadi yang masalah ’leverage to lead’
itu adalah menyangkut ’syurutul
qiyadah’ (syarat-syarat kepemimpinan) yang dituntut kepada kita atau
kualiti-kualiti yang diperlukan jika kita ingin memimpin sebuah negara sedangkan
yang teknikal itu adalah bagaimana untuk memenangkan pilihanraya.
Kedua-duanya boleh berjalan seiring atau boleh
juga tidak. Jadi bukan kerana
kita menang pilihanraya maka kita boleh memimpin. Itu adalah sesuatu yang perlu
dibezakan. Bukanlah kerana kita menang pilihanraya maka kita memimpin, tapi pemimpin
itu adalah ’leverage.’
Kenapa sesebuah gerakan dakwah itu mempunyai keinginan
untuk memimpin?
Ini adalah kerana industri kita sebagai gerakan
dakwah adalah ’sina’atul hayah’
(mencipta
seni kehidupan) seperti yang disebut oleh Syeikh Muhammad Ahmad Ar Rasyid di
dalam bukunya.
Jadi, oleh kerana itu, kita mempunyai tugas mermbangun
kembali kehidupan kita secara keseluruhan dan untuk menjalankan fungsi besar
ini kita memerlukan instrumen yang juga besar, iaitu yang dinamakan kekuasaan atau
negara.
Kenapa kita memerlukan negara?
Ini adalah kerana sekarang ini, kita hidup di era
institusi dan institusi yang paling besar di dunia ini atau setidak-tidaknya
dalam waktu 500 tahun terakhir ini adalah negara.
Tidak ada organisasi paling besar selain negara
dalam 500 tahun yang terakhir walaupun organisasi ini (Negara) dalam beberapa
tahun ke depan, juga sedang menghadapi persoalan yang sangat kritikal.
Dalam era globalisasi ini, isu yang sentiasa
menghantui adalah sejauh mana kita boleh tetap hidup di masa yang akan datang, baik
kerana pengaruh perkembangan teknologi mahupun kerana pengaruh ekonomi yang rasional.
Jadi kita memerlukan instrumen yang besar ini, jika
kita ingin memimpin. Cuma persoalannya adalah tentang kapasiti apakah yang
diperlukan untuk mengelola itu semua.
Itulah kepemimpinan dan inilah yang diinginkan
oleh gerakan dakwah, maka dengan yang demikian, persoalan asasi ini perlu dipisahkan
dahulu dari persoalan yang bersifat teknikal iaitu bagaimana untuk memenangkan pilihanraya kerana
persoalan memenangkan pilihanraya itu kebanyakannya adalah persoalan
komunikasi.
Jadi ’strategy
to win’ itu adalah persoalan ’how
to send’, tetapi persoalan ’Leverage
to win’ itu adalah persoalan ’how to deliver’ iaitu bagaimana idea-idea itu dapat
disampaikan hingga ianya menjadi suatu kenyataan dan itu memerlukan kualiti
tertentu dari kita.
Jika kita lihat dalam kumpulan penulisan-penulisan
Jamaah Ikhwan, setidak-tidaknya dalam 20 tahun yang terakhir ini, persoalan
inilah yang belum lagi dibahaskan secara terperinci.
Sebahagian besar penulisan-penulisan pemikiran
politik Ikhwan itu masih berada ditahap menyelesaikan terminologi.
Jika kita baca kitab karya Dr Yusuf Al Qardhawi
tentang ’Fiqh Daulah’, itu semuanya huraian bagi menyelesaikan
masalah yang menyangkut persoalan-persoalan kefahaman yang asasi seperti :
1. Apa sikap kita terhadap demokrasi?
2. Apa kedudukan wanita dalam percaturan politik?
3. Apa sikap kita terhadap sistem pelbagai parti.
4. Apa sikap kita tentang ’tahaluf siyasi’
(kerjasama politik)?
Ini bermakna kita baru menyelesaikan
perkara-perkara asas yang berkait dengan terminologi dan itupun menyangkut perdebatan
yang panjang. Begitu juga jika kita baca kitab yang ditulis oleh Dr Abdul Hamid
Al-Ghazali yang berjudul “Asasiyat Masyru’
Al-Islami”, itupun juga belum keluar dari kerangka itu semua.
Jadi, gerakan dakwah secara keseluruhannya, belum lagi
keluar dari persoalan-persoalan ’fikriyah’
(kefahaman) itu tadi kepada
persoalan-persoalan yang bersifat strategik.
Persoalan-persoalan strategik dalam pengertian
bagaimana kita melaksanakan agenda kita sebagai sebuah kewujudan samada sebagai gerakan
dakwah ataupun nanti sebagai sebuah daulah. Itulah yang belum lagi dibahaskan.
Namun, yang perlu kita sedari dari awal lagi bahwa
instrumen Negara atau kekuasaan yang diperlukan itu pada akhirnya tetaplah hanya
sebagai wasilah.
Kenapa?
Ini adalah kerana keadilan dan kesejahteraan itu
bukanlah tujuan tetapi keduanya adalah sesuatu yang diperlukan oleh manusia,
supaya ia dapat naik ke tingkatan keperluan yang lebih bersifat kerohanian setelah
persoalan-persoalan asasi sebagai manusia telah selesai.
Apa ertinya semua ini?
Manusia lebih kondusif secara kerohaniannya untuk
taat beragama ketika dia tidak lagi memikirkan persoalan fizikal yang asasi iaitu
setelah persoalan makannya selesai, persoalan minumnya selesai, pakaiannya
selesai, tempat tinggalnya selesai, kesihatannya selesai.
Oleh kerana itu, kita perlu menghilangkan
hambatan-hambatan itu semua yang disebut dengan ’mawaniut tadayyun’ (hambatan-hambatan seseorang
untuk menjadi kuat agamanya).
Apabila manusia-manusia itu dalam keadaan fizikal yang
tertekan, pilihan-pilihannya itu banyak, antara positif dan negatif, tetapi
umumnya mereka itu lebih cenderung memilih yang negatif kerana kesan
keterpaksaan itu tadi.
Abbas Mahmud Al-Aqad menulis sebuah buku tentang
Abu Bakar As-Shiddiq ra bertajuk ’Abqariyyatu Abu Bakar As-Shiddiq’.
Di permulaan buku ini ada pembahasan tentang ’mawaniul islam’, iaitu mengapa Abu Bakar itu berada di
tingkatan tertinggi, maka dibahas terlebih dahulu dengan pertanyaan yang terbalik
seperti berikut :
a.
Apakah
hambatan orang itu untuk masuk Islam?
b.
Apakah hambatan
kemasukan orang kepada Islam?
Di dalam pembahasan ini, dijelaskan bahwa semua ’mawani’’ ini, tidak ada dalam
diri Abu Bakar, misalnya ’al-kibriya’ (sombong) itu tidak ada
dalam diri Abu Bakar kerana dia telah berhasil melampaui itu semua.
Jadi, fungsi kekuasaan yang kita cari ini adalah untuk
menghilangkan hambatan ini sepertimana juga dengan ’jihad fi sabilillah’.
Ketika tentera-tentera Islam melakukan pembukaan suatu
Negara, mereka tidak ingin menundukkan orang dengan senjata, tetapi ingin
menghilangkan ’mawaniut tadayyun’
yang salah satunya adalah ’at-thawaghit’
(Thaghut-thaghut).
Thaghut-thaghut ini mencegah manusia untuk
beragama. Oleh kerana itulah, Rasulullah saw bersabda :
“Annasu ala diini mulukihim”. (manusia di atas agama raja-raja mereka)
Jadi kalau para raja ini mampu dihilangkan maka ’mawaniut tadayyun’ itu hilang,
maka manusia akan diberi kebebasan.
PENENTUAN SIKAP
Di tengah-tengah situasi yang
terus berubah, sepertimana ketika dakwah mula memasuki wilayah politik,
menentukan sikap merupakan salah satu pekerjaan yang agak rumit dan sukar.
Setiap situasi politik biasanya
menyimpan peluang dan jerat sekaligus. Oleh yang demikian, setiap keputusan
politik pasti mengandungi risiko.
Di sinilah, para pemimpin
politik diuji. Ciri-ciri sebuah pergerakan akan terbentuk dan tercerna di sini.
Maka, ada beberapa nilai yang perlu wujud bagi menentukan mutu sikap dan keputusan politik tersebut.
Maka, ada beberapa nilai yang perlu wujud bagi menentukan mutu sikap dan keputusan politik tersebut.
PERTAMA :
Sejauh mana sikap dan keputusan
politik itu tepat dengan situasi, tempat, momentum, orang dan institusinya.
Jadi, ianya bukan sekadar sikap
dan keputusan yang benar, tapi sikap dan keputusan benar yang tepat!
Kebenaran dan ketepatan adalah
dua elemen asas yang menentukan mutu sebuah sikap dan keputusan politik.
KEDUA :
Sejauh mana sikap dan keputusan
politik itu berkesan bagi menghantarkan kita kepada mencapai tujuan yang kita ingini.
Sebahagian dari keberkesanan itu
juga terkait dengan tingkatan kebenaran, ketepatan sikap dan keputusan politik
dan sebahagian yang lain terkait dengan cara apa sikap dan keputusan politik
itu dijelmakan.
Keberkesanan biasanya terkait
dengan fungsi penyikapan dan pengambilan keputusan di samping pengaruh yang
ditimbulkan oleh sikap dan keputusan politik tersebut.
KETIGA :
Sejauh mana kita dapat
mempertahankan konsistensi dalam penyikapan dan pengambilan keputusan politik.
Dalam situasi yang terus
berubah, “jangkamasa kebenaran” seringkali tidak bertahan lama atau kemudiannya kehilangan arah dan pegangan asas
sehingga sikap dan keputusan politik kita tidak lagi konsisten.
Konsistensilah yang menentukan
warna asas dari karakter kita secara kolektif; apakah warna asas itu bernama :
a. Kebenaran.
b. Kepentingan.
c. Idealisma.
d. Pragmatisma.
Itulah tiga nilai utama yang
menentukan mutu sesebuah sikap dan keputusan politik yang kita ambil iaitu :
1. Ketepatan.
2. Keberkesanan.
3. Konsistensi.
Ketiga-tiganya terkait dengan
dua sudut yang sentiasa melekat pada sikap dan keputusan politik yang kita
ambil.
Sudut pertama terkait dengan intipati
sikap dan keputusan politik yang kita ambil, iaitu tentang muatan kebenaran
syar'ie.
Manakala sudut kedua pula terkait
dengan proses penentuan sikap dan pengambilan keputusan politik, iaitu tentang
cara yang kita tempuhi, apakah sudah benar atau tidak.
MUATAN DAN PROSES
Muatan kebenaran dalam sesebuah sikap dan keputusan politik sesungguhnya ditentukan oleh rujukan dan metod yang kita gunakan.
MUATAN DAN PROSES
Muatan kebenaran dalam sesebuah sikap dan keputusan politik sesungguhnya ditentukan oleh rujukan dan metod yang kita gunakan.
Bagi kita kaum muslimin, sudah
tentu kebenaran yang kita maksudkan adalah kebenaran syar'ie. Oleh yang
demikian, cara kita dalam menentukan sikap dan mengambil keputusan politik
adalah merujuk pada syariat Islam, manakala metod yang kita pakai adalah
ijtihad.
Namun, ijtihad yang benar hanya
dapat dilakukan jika kita menggabungkan dua pengetahuan sekaligus iaitu :
a. Pengetahuan tentang syariat
Islam yang mendalam.
b. Pengetahuan yang mendalam dan
terperinci tentang realiti kehidupan politik yang kita hadapi.
Yang pertama dikenali sebagai “Fiqhun
Nushus” (Fiqh Wahyu) dan yang kedua dikenali sebagai “Fiqhul
Waqi’” (Fiqh Realiti).
Yang kita lakukan dalam ijtihad
adalah bagaimana menjelaskan kebenaran-kebenaran wahyu Allah swt dalam realiti
kehidupan manusia.
Jadi, fungsi ijtihad itu
menempatkan setiap kebenaran wahyu pada realitinya atau pada dunianya yang
tepat. Ertinya, nilai ijtihad itu ada pada ketepatannya.
Namun demikian, ada satu perkara
yang perlu ditegaskan di sini iaitu, secara garis besarnya, seluruh ajaran syariat
Islam berorientasi pada kebaikan dan kepentingan hidup manusia.
Itulah sebabnya Ibnu Taimiyah
mengatakan bahwa :
“Di manapun ada kemaslahatan bagi manusia, maka disitu pasti terdapat
syariat Allah.”
Jadi, syariat Islam mengumpulkan
segala perkara yang menciptakan maslahah sebanyak-banyaknya bagi manusia.
Oleh yang demikian, Imam Ash-Syathibi
mengatakan bahwa :
“Intipati politik Islam adalah mendatangkan maslahah sebanyak-banyaknya
bagi manusia dan menolak mudharat sebanyak-banyaknya dari manusia.”
Kemaslahatanlah yang kemudiannya
menentukan sikap dan keputusan politik kita termasuk juga di dalarnnya
menentukan semua perubahan yang berlaku dalam sikap dan keputusan politik tersebut.
Andaikata kita mendukung
seseorang untuk menduduki suatu jawatan tertentu, lantas kemudian kita mengubah
sikap dengan memintanya meninggalkan jawatan itu, semua perubahan itu dapat difahami
dari pendekatan maslahah.
Jadi, asas penentuan sikap dan
pengambilan keputusannya adalah “andaian” maslahah yang terdapat
dalam perkara itu kerana sifatnya “andaian”, maka sudah pasti ia
bersifat relatif dan oleh kerana ianya relatif, sangatlah mudah untuk ia mengalami
perubahan.
Namun demikian, andaian yang
kita gunakan dalam sesebuah ijtihad adalah andaian yang kuat (Zhan Rajih) yang mempunyai asas
pada fakta-fakta, pertimbangan-pertimbangan rasional dan matlamat ideal yang
kita inginkan.
Jika sebuah andaian dibentuk
dari realiti, kefahaman rasional dan matlamat ideal, kita berharap peluang
kesalahannya akan menjadi lebih kecil manakala kelemahan itu dapat kita tutupi
dengan niat yang ikhlas serta tawakkal kepada Allah swt.
Adapun sudut yang terkait dengan
proses adalah lembaga pengambilan keputusan itu sendiri iaitu, apa yang
kemudiannya kita sebut dengan majlis syura.
Ini adalah kerana kemaslahatan
itu didefinisikan melalui sejumlah andaian asas, dengan merujuk kepada realiti,
kefahaman rasional dan matlamat ideal, maka sudah tentu akal kolektif lebih
baik daripada akal individu dan oleh yang demikian, keputusan bersama selalunya
lebih baik daripada keputusan individu.
Tapi, apakah setiap musyawarah
dengan sendirinya boleh melahirkan sikap dan keputusan politik yang bermutu?
Tentu sahaja tidak ada jaminan,
tapi, peluangnya lebih besar. Meskipun begitu, masalah ini tetap perlu diteliti
secara lebih mendalam.
Ya Allah, kurniakanlah ilham
yang baik kepada kami untuk kami memahami sesuatu masalah berdasarkan
kepelbagaian fiqh yang merangkumi fiqhun nushus, fiqhul aulawiyaat, fiqhul muwazanaat,
fiqhul waqi’, fiqhul ikhtilaf dan fiqhut taghyir yang akan memandu kami ke arah
mendapatkan sebuah keputusan yang mantap dan bermutu.
Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS