Betapa beraninya seorang manusia
yang menyia-nyiakan aqad seolah-olah tidak pernah ada pertanggungjawaban dari
aqad yang ia ucapkan.
Padahal, tidak ada satu pun aqad
yang keluar dari lisan seseorang kecuali ianya adalah sebuah hutang yang
mesti dibayar?
Seberapa besar atau sekecil
manapun, aqad akan diminta pertanggungjawaban oleh Allah swt.
Firman Allah swt :
“Wahai orang-orang yang
beriman, penuhilah aqad-aqad itu.” (QS Al-Maidah : 1)
Sungguh beruntunglah orang-orang
yang beriman di mana :
1.
Segala perilakunya terjaga dari
kekurangan dan keburukan.
2.
Segala usaha dan aktivitinya
memberi manfaat bagi lingkungan sekitarnya.
3.
Tumbuh-tumbuhan hijau seirama
dalam kekuasaannya.
4.
Haiwan-haiwan tidak terzalimi
melalui tangan-tangan mukmin itu.
5.
Manusia di sekitarnya merasa
senang dengan kehadirannya.
Sesiapapun samada yang di langit
dan di bumi akan menaruh simpati kepada seorang mukmin sejati.
Hampir tidak ada sebuah amalpun
yang dihasilkan muncul secara sia-sia :
1.
Ucapannya begitu menyejukkan
telinga yang mendengar.
2.
Manakala janjinya begitu
terpelihara.
Sungguh mulia baginda Rasulullah
saw yang terkenal dengan sifat ‘Al-Amin’. Sesiapapun yang pernah
bergaul dengan baginda akan merasa puas, aman dan hormat :
1.
Tidak pernah sekalipun Rasul saw
yang mulia itu berdusta walau dalam bergurau.
2.
Tidak pernah terucap janji dari
lisan beliau kecuali akan ditunaikan dengan sempurna.
3.
Tidak ada satu amanah pun yang
terpikul di bahu beliau melainkan akan dilaksanakan dengan memuaskan.
Semuanya berjalan lancar tanpa ada
apa-apa kecacatan.
Tidak sedikit manusia yang lupa
dan lalai :
a. Kesibukan duniawi telah
mengorbankan seribu satu aqad yang pernah terucap dilidahnya.
b. Badai cita-cita dan obsesi
telah menenggelamkan aqad-aqad yang telah dilafazkan samada besar atau kecil.
Hanya kasih sayang Allahlah yang
telah menghidupkan kesedaran hamba Allah akan aqad-aqad mereka.
Betapa banyak aqad yang telah
terucap dari mulut seorang manusia.
Ada beberapa aqad yang diikrarkan
yang sejalan dengan jalan hidup yang telah ditempuh seorang anak Adam di
antaranya :
1. Aqad pada Allah.
2. Aqad pada jamaah dan dakwah
sebagai seorang yang memikul amanah.
4. Aqad sebagai suami atau isteri.
5. Aqad sebagai ibubapa terhadap
anak-anak.
PERTAMA : AQAD PADA ALLAH
Sudahkah kita tunaikan aqad kita
pada Allah swt?
Ucapan dua persaksian seorang
mukmin kepada Allah dan Rasul adalah aqad bahwa, tidak ada ilah selain
Allah dan Muhammad saw sebagai utusan Allah.
a. Benarkah persaksian yang suci
itu telah kita jaga dengan sepenuh kesungguhan?
b. Masihkah kita menjadikan
tuhan-tuhan lain selain Allah?
c. Adakah sesuatu yang lain yang
lebih kita takuti selain Allah?
d. Adakah sesuatu yang lain yang
lebih kita cintai selain Allah?
e. Adakah sesuatu yang lain yang
lebih kita ikuti peraturannya selain peraturan Allah swt?
f. Sudahkah kita letakkan peribadi
tauladan bagi diri kita pada Rasulullah saw?
g. Adakah lagi idola-idola lain
yang dengan penuh kerelaan terhunjam kuat dalam hati kita yang paling dalam?
h. Adakah ungkapan cinta dan
pengorbanan kita untuk Allah dan RasulNya hanya sekadar hiasan bibir?
Begitulah ungkapan persaksian yang
sering terdengar tetapi berat dalam pembuktian.
Dalam situasi lain pula, kita pun
sentiasa mengucapkan aqad pada Allah swt di mana pada ketika mendirikan
solat, ada aqad yang terucap iaitu tidak kurang dari tujuh belas kali aqad
itu mengalir dari lidah kita.
“Hanya
kepadaMu kami menyembah, dan hanya kepadaMu kami memohon pertolongan.”
Benarkah aqad tersebut?
Benarkah seluruh diri kita secara
khusyuknya tunduk dalam ibadah hanya kepada Allah swt?
Benarkah hati kita hadir dengan
seluruh keikhlasan kepada Allah swt atau masih ada bayang-bayang lain yang
mengiringi selain Allah swt?
Bagaimana mungkin seorang hamba
Allah boleh menuntut terkabulnya doa secara sempurna sementara nilai
ibadahnya hanya separuh iaitu sebahagiannya ia buat kerana Allah dan
selebihnya tercicir kepada tujuan-tujuan lain seperti :
a. Ingin dikatakan seorang yang
soleh.
b. Ingin dipuji.
c. Ingin dihormati.
KEDUA : AQAD PADA JAMAAH DAN
DAKWAH
Sebahagian besar para sahabat
Rasulullah saw, ada yang telah berjanji setia kepada Rasulullah saw.
Janji setia atau “aqad” itu menjadi pagar yang
sentiasa menjaga kelurusan jalan dakwah yang mereka tempuhi.
Kadangkala ada tarikan-tarikan
kepentingan duniawi yang mulai menggiring mereka ke jalan yang lain namun
janji atau “aqad” itu
menjadi ingatan untuk tetap berada di jalan yang lurus.
Mungkin, ada di antara kita yang
sudah berjanji setia untuk istiqamah di atas jalan dakwah maka sesungguhnya
janji setia atau “aqad” itu adalah hutang.
Dengan “aqad” tersebut sebenarnya kita telah melakukan sebuah
transaksi besar dengan Allah swt iaitu Pemilik dakwah ini.
Transaksi itu melibatkan seluruh :
1.
Diri kita
2.
Harta kita.
3.
Waktu kita.
4.
Jiwa kita.
5.
Potensi kita.
6.
Darah daging kita.
7.
Tulang belulang kita.
Semuanya telah kita ‘jual’
kepada Allah swt.
Maka sejak kita mula melakukan “aqad” itu dengan memberikan
janji setia kita kepadaNya, ketika itu pulalah sesungguhnya kita telah
menjadi ‘milik Allah’ dengan semua makna yang tercakup dalam
perkataan tersebut.
Ada makna yang sungguh mendalam
dari “aqad” yang kita
lakukan dengan ikhlas itu iaitu kita jual diri kita seutuhnya kepada Allah
dan Dia akan berikan harga yang mahal untuk semua itu.
Allah Yang Maha Kaya memberikan
harga yang tinggi untuk diri yang kita jual kepadaNya iaitu dengan
syurgaNya!
“Sesungguhnya Allah telah membeli
dari orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk
mereka. Mereka berperang pada jalan Allah, lalu mereka membunuh atau
terbunuh. Itu telah menjadi janji yang benar dari Allah di dalam Taurat,
Injil dan Al-Qur’an. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya selain Allah?
Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah
kemenangan yang besar.” (QS
At-Taubah : 111)
Oleh yang demikian, semua yang
kita lakukan dan perjuangkan dalam dakwah ini ada harganya.
Semua keletihan, ketakutan,
keresahan, kesusahan, pengorbanan yang kita berikan di jalan dakwah ini,
semua ada harganya.
Ada janji Allah berupa syurga yang
menunggu, jika kita menepati janji setia (aqad) kita kepadaNya.
Allah tidak akan mengkhianati
janjinya dan siapakah yang lebih menepati janji selain Allah?
Oleh itu, persiapkanlah diri kita
untuk mempunyai :
1.
Kemampuan menanggung semua akibat.
2.
Kemampuan menghadapi semua
halangan dan rintangan.
3.
Kemampuan melaksanakan semua
kewajiban.
Sehingga akhirnya Allah swt
memberi kemenangan kepada dakwah ini atau kita syahid di jalan-Nya!
Maka oleh sebab itu, “aqad” adalah satu
lafaz yang benar-benar memberi kesan yang besar kepada kita :
a.
Jika ia ditunaikan dengan baik,
kebaikan itu akan pulang kepada pelaku itu sendiri.
b.
Jika ia dikhianati, keburukan
pengkhianatan itu pun akan kembali kepada si pelaku itu juga.
Semoga Allah swt menyelamatkan
kita dari menempuhi jalan yang kedua itu.
Allah swt mengabadikan peristiwa “aqad” yang penuh
makna itu dalam Al Qur’an :
“Sesungguhnya orang-orang yang
berjanji setia (melaksanakan aqad) kepada kamu sesungguhnya mereka berjanji
setia (beraqad) kepada Allah. Tangan Allah di atas tangan mereka, maka
barangsiapa yang melanggar janji maka akibat pelanggaran itu akan menimpa
dirinya sendiri dan barangsiapa menepati janjinya kepada Allah maka Allah
akan memberinya pahala yang besar.” (QS Al Fath : 10)
KETIGA : AQAD PADA ISTERI
Berhati-hatilah kepada mereka yang
sudah berkahwin.
Samada kita sedar atau tidak,
dengan disaksikan oleh orang ramai, para suami telah menyatakan sebuah aqad
bahwa mereka akan menggauli isteri-isteri mereka dengan cara yang baik dan
tidak akan lalai dari pemberian nafkah kepada isteri samada yang zahir
mahupun batin.
Itulah aqad para suami pada
isteri.
Suatu ketika, Allah swt yang juga
diatas namaNyalah aqad itu dilafazkan akan meminta pertanggungjawaban para
suami.
Sudahkah para suami menepati aqad
tersebut?
Adakah ucapan itu benar-benar aqad
yang mempunyai makna yang tinggi atau hanya sekadar ucapan formal semata-mata
dan ianya akan dilupakan setelah bergelut dalam hiruk-pikuk kehidupan berumah
tangga?
Ada ketikanya, nilai aqad seorang
suami itu menjadi luntur dengan layunya semangat kecintaan kepada isterinya.
Ini mungkin menjadi sebab kenapa
ada para suami yang mula mengambil sikap mudah dan mula meringan-ringankan
tanggungjawab sebagai suami hanya kerana lunturnya kecintaan kepada
isterinya.
Semoga Allah swt sentiasa
menguatkan hati hamba-hamba Allah yang amanah dengan isterinya.
KEEMPAT : AQAD PADA ANAK
Seringkali seorang ayah atau ibu
melafazkan aqad kerana ingin mengalihkan perhatian anak-anak mereka. Mereka
tidak sedar bahwa semua ucapan aqad tersebut terakam kuat di dalam memori
anak-anak mereka.
Ada anak yang berani menuntut komitmen
aqad ibubapa mereka manakala tidak sedikit pula anak yang memendam rasa
kecewa di dalam hati mereka. Mungkin pada ibubapa, ia sesuatu orang remeh
padahal buat anak ia adalah sesuatu yang teramat besar.
Dari situlah, anak-anak belajar
tentang janji. Seberapa suci dan tingginya sebuah aqad sangat bergantung pada
kepentingan.
Anak-anak mungkin boleh membuat
kesimpulan bahwa aqad itu hanya permainan iaitu boleh ditepati atau boleh
juga tidak, bergantung kepada kepentingan orang yang berjanji di mana jika
kepentingannya sudah dipenuhi maka aqad hanya tinggal aqad yang hanya berupa
ucapan semata-mata. Kelak, anak-anak akan mewarisi tabiat buruk itu.
Sungguh beruntung orang-orang yang
beriman iaitu mereka yang sentiasa menjaga amanah dan aqad yang telah
diucapkan.
Maha Benarlah Allah swt dalam
firmanNya :
“Sesungguhnya beruntunglah
orang-orang yang beriman. (iaitu) orang-orang yang khusyuk dalam solatnya....
Dan orang-orang yang memelihara amanah-amanah (yang dipikulnya) dan
janjinya.” (QS Al Mu’minun : 8)
Ya Allah, jadikanlah kami
orang-orang yang teguh memegang aqad yang telah kami meteraikan, ucapkan dan
persaksikan kepada Engkau kerana sesungguhnya semua aqad itu akan diminta
pertanggungjawaban kepadaMu di akhirat kelak. Jauhkanlah kami dari sikap
mengambil mudah dan cuba menghindarkan diri dari melaksanakan aqad-aqad
tersebut. Tetapkanlah pendirian kami terhadap aqad-aqad kami di atas DeenMu
yang lurus samada dalam keadaan kami suka atau benci selama mana perlaksanaan
aqad tersebut dalam perkara yang ma’ruf dan bukan untuk bermaksiat kepadaMu.
Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS
|
Antara dua pilihan
3 years ago