Perkembangan
dakwah yang begitu pesat dari masa ke semasa memerlukan suatu pengurusan
organisasi yang unggul bagi memastikan agar pertumbuhan
dan penyebaran dakwah semakin berpengaruh dalam :
1.
Pembinaan.
2.
Perubahan.
3.
Pengurusan struktur kemasyarakatan.
Ianya
tidak cukup
hanya dengan tindakbalas berbentuk
struktur organisasi dakwah. Begitu pula agar struktur kemasyarakatan ini semakin
dekat dengan susunan struktur masyarakat yang lebih Islamik, tidak cukup
hanya dengan kita memberikan
tindakbalas dengan memperluaskan dan memperlebarkan struktur organisasi.
Tindakbalas-tindakbalas
berbentuk struktur itu perlu diiringi dengan pengembangan
pembentukan samada dalam bentuk kapasiti atau nilai yang terkandung di
dalamnya.
PERKEMBANGAN TARBIYAH
Pengembangan tarbiyah yang sudah merupakan pekerjaan kita
sehari-hari dan merupakan asas
operasi, perlu dikembangkan kapasiti serta
daya
tampungnya.
Sudah ramai yang menunggu
untuk ditarbiyah dan ianya tidak hanya
terbatas kepada tingkatan mahasiswa, pemuda atau ahli akademik malah para ahli profesional, pengusaha dan peniaga, ramai yang menunggu untuk ditangani secara
tarbawi sehingga kapasiti tarbiyah kita perlulah meningkat
dan kesannya, tuntutan
kepada pengembangan manhaj tarbiyah pun perlu
sama-sama meningkat.
Pendekatan tarbiyah untuk pemuda dan mahasiswa berbeza dengan pendekatan tarbiyah kepada alim ulama’ dan mubaligh. Begitu pula, ianya sangat berbeza dengan para ahli profesional, peniaga
dan lain-lain.
Oleh kerana itu, seni penguasaan teknik operasi
tarbiyah mestilah semakin meningkat agar kapasiti tarbiyah dan daya tampungnya menjadi semakin meluas.
Untuk menjaga kapasiti daya dan nilai tarbiyah, jangan sampai tarbiyah kita hanya dirasakan berkembang menjadi sebuah
majlis ‘ta’lim’ atau ‘tabligh’.
Ini
adalah kerana ‘ta’lim’ itu suatu proses penambahan ilmu dan ‘tabligh’ itu suatu
proses pembekalan maklumat sedangkan ‘tarbiyah’ merupakan :
- Penjelasan tentang fikrah.
- Penjelasan tentang aqidah yang sejahtera.
- Penjelasan tentang ibadah yang sahih.
- Penjelesan tentang pemantapan akhlak.
sehingga nilai ‘taujih’ nya perlu menyentuh kepada
:
- Pembukaan kunci akal.
- Pembukaan kunci hati.
- Pembukaan kunci jiwa / perasaan.
Tarbiyah mestilah
diusahakan supaya ianya lebih :
- Menggugah
pemikiran manusia.
- Berkesan
di hati penerima.
- Membangkitkan
kesedaran jiwa.
kerana
tarbiyah bukanlah menyampaikan ilmu-ilmu (talqinul ulum) semata-mata.
Berapa
ramai lapisan
pendukung dan mereka yang bersimpati dengan dakwah sedang menunggu usaha-usaha
penanganan dari kita.
Jika
mereka
merasakan pentarbiyahan itu sama dengan mana-mana majlis pengajian umum, bahkan ‘naudzubillah’ jika dirasakan sama
dengan mana-mana usaha dakwah yang santai, maka itu tidak
akan menghasilkan potensi dakwah
yang dihajatkan.
Bahkan
ianya perlu diurus dengan teliti kerana tarbiyah itu merupakan kerja pertama dan utama jamaah
dakwah ini bagi membangun potensi sumber daya manusianya.
Walaubagaimanapun, tarbiyah sebagai suatu usaha manusia, boleh sahaja berlaku kelemahan tarbawi di mana hasil tarbiyah yang dihajatkan tidak tercapai di samping hasil kerja keras dan pengorbanan kita kadang-kadang membawa kepada natijah yang kurang memuaskan
serta tidak sesuai
dengan apa yang kita inginkan.
Kelemahan-kelemahan
tarbawi
biasanya boleh dikesan dalam berbagai bentuk :
- Munculnya ‘tasyaddud’ iaitu sikap eksklusif
atau ekstrim
dan merasa hanya diri kita yang benar. Sikap ini perlu dipantau walaupun kita digalakkan untuk sentiasa melihat dan
memiliki pandangan
pada sisi positif, namun pada hakikatnya, kebaikan
itu ada di mana-mana, cuma ada
yang sudah diperkukuhkan oleh kita
dan ada yang belum.
- Bersikap ‘kamaliyat’ atau merasa diri sempurna seolah-olah
tarbiyah itu matlamatnya untuk
menciptakan ‘insan
malaki’ iaitu manusia yang
mempunyai kualiti para malaikat.
- Berbentuk ‘juz’iyyah’ di mana ia hanya menumpukan di bidang tertentu sahaja misalnya bidang ruhiyah sahaja
sementara bidang pemikirannya kurang
berkembang sehingga pertumbuhan dan perkembangan cara berfikirnya agak ketinggalan
sehingga ia tidak mampu menghadapi komunikasi pemikiran yang lebih kompleks. Di sudut lain, ia
mungkin hanya menumpukan di bidang pemikiran
atau politik semata-mata padahal yang kita harapkan adalah tarbiyah yang bersifat bersepadu dan sejagat.
PERKEMBANGAN ILMU PENGETAHUAN DAN WAWASAN
Selain perkembangan dakwah, kita juga menuntut kepada perkembangan ilmu pengetahuan.
- Kita perlu belajar
secara terus
menerus.
- Kita mesti mahu membaca
secara berterusan samada bacaan
yang tertulis di buku-buku, majalah-majalah, surat khabar,
radio atau TV.
Selain
itu juga, kita perlu membaca kehidupan masyarakat.
Ini semuanya adalah
amat penting sehingga ilmu pengetahuan dan wawasan kita akan berkembang
dan tidak
ketinggalan di setiap sektor kehidupan.
Secara
tabi’ienya, kita bergaul
dengan mereka yang mempunyai aneka ragam :
- Keyakinan.
- Ideologi.
- Pendidikan.
- Budaya.
- Kepentingan.
Bagi
memastikan supaya kita tidak merasa gugup serta kekurangan modal ketika menghadapi
mereka, maka ilmu pengetahuan dan wawasan kita perlulah ditingkatkan.
Bagi yang mempunyai kesempatan belajar secara formal, maka
teruskan peningkatannya manakala bagi yang pendidikan formalnya sudah mantap, maka secara informalnya, ia perlu terus membaca
kerana jika ia tidak pandai menguruskan waktunya, usaha penambahan ilmu pengetahuan dan
wawasan ini akan
merosot.
Jelaslah kepada kita bahwa perkembangan ilmu
pengetahuan dan wawasan samada di sudut kapasiti dan daya tampungnya perlu ditingkatkan.
Apalagi ajaran Islam mengajarkan bahwa
:
“Menuntut ilmu
itu perlu
dari buaian hingga ke liang lahad”.
Jamaah yang kita
perjuangkan ini walau di mana pun, terkenal sebagai madrasah, di mana di dalamnya
sentiasa wujud suasana belajar dan
meningkatkan diri yang memang sudah menjadi warna keseharian kita.
PERKEMBANGAN TEKNIK OPERASI
Penguasaan
teknik operasi sesuai dengan bidang dan tugas kerja kita, samada yang berkait dengan kerja organisasi
atau kerja
profesional. Penguasaan teknik secara lebih
meluas sesuai dengan latar belakang tugas
kita yang semakin hari
semakin penting.
PERKEMBANGAN PENGURUSAN
Organisasi ini semakin
hari menjadi semakin membesar dan ianya memerlukan suatu sistem pengurusan yang teguh sesuai dengan ciri-ciri organisasi kita
yang bukan bercirikan birokrasi, tapi karakternya
lebih kepada bercirikan kesukarelaan.
Oleh kerana itu kita perlu membahagikan tugas-tugas dakwah secara lebih
merata dan lebih meluas. Jika ada pos-pos yang kurang berjalan, kita
tingkatkan agar lebih mampu berjalan dan memikul tugas secara lebih baik bukan dengan cara diambil alih.
Kita berusaha untuk meningkatkan para penjaga pos agar
bertugas secara bertahap di samping agar ianya
dibahagikan secara baik sehingga terlaksananya
konsep tolong-menolong dalam hal kebajikan dan taqwa kerana
organisasi kita adalah organisasi sukarela, bukan birokrasi.
Kita sudahpun
membuatkan pembahagian kerja di mana yang penting adalah perkaitan
antara komponen
organisasi dalam bidang tertentu
serta perkaitan antara bidang
dengan bidang yang lain.
Setiap potensi aktivis
dakwah perlulah dimanfaatkan supaya dengan itu, ia menjadi semakin meningkat
dari segi :
- Kapasitinya.
- Nilai kandungannya.
- Kecekapannya.
PERKEMBANGAN EKONOMI
Hingga
ke saat ini, pembiayaan
dakwah masih dalam tingkatan konvensional melalui pengorbanan dari ahli-ahli
hasil dari kerjasama persaudaraan yang luar biasa
di mana sudah tentu keberkatannya tidak perlu diragukan lagi.
Namun,
jika kita ingin mengaitkan dengan tugas berat ke hadapan,
pengembangan ekonomi dakwah perlu semakin bersifat profesional.
Asas
permuafakatan dan pengorbanan masih perlu dipelihara
kerana ianya adalah modal permulaan tetapi jika modal permulaan itu tidak
berkembang menjadi profesional, maka akan banyak pembiayaan-pembiayaan dakwah
yang tidak mampu ditangani secara konvensional.
Kita
memang mengakui bahwa ‘Allahu
Ghaniyyun Karim’ (Allah Tuhan Yang Maha Kaya dan
Maha Mulia) kerana semua sumber kekuatan termasuk sumber ekonomi adalah dari Allah swt.
Namun,
Allah swt memerintahkan kita untuk bekerja. Rasulullah saw pernah melihat seseorang yang setiap hari berkurung
terus di
masjid. Baginda bertanya
:
“Siapa yang
memberi nafkah dia?”
Sahabat menjawab
:
“Saudaranya”.
Sabda
Rasulullah saw :
“Saudaranya itu
lebih baik dari dia”.
Umar bin Al Khattab juga
melihat fenomena yang sama. Ada orang
terus menerus berdoa di masjid.
Beliau
berkata :
“Mengapa kamu tidak
ambil kapak, agar kamu dapat mencari kayu”.
Sesungguhnya
langit tidak akan pernah menurunkan hujan emas atau perak. Allah akan
menurunkan rezeki
apalagi rezeki untuk dakwah dan yang penting
adalah kita tampil di
hadapan Allah dengan kerja keras
kita.
Sudah tentu ramai
di antara aktivis dakwah yang mempunyai bakat di bidang masing-masing. Jika mereka tidak mempunyai bakat maka jangan didorong
secara paksa kerana ada dua kerugian iaitu :
- Perniagaannya rosak.
- Dakwahnya rosak.
Di
sinilah
kemudiannya berlaku peranan
semangat bekerjasama dan saling memikul bebanan.
Kita mempunyai bakat yang berbeza-beza. Ada yang tumbuh dengan :
- Bakat ekonomi.
- Bakat politik.
- Bakat budaya.
- Bakat kerja melibatkan
kebajikan masyarakat.
Dari semua bakat yang tumbuh ini, akan terbentuk ‘ta’awun’ dan ‘takaful’ iaitu
sikap saling bekerjasama dan memikul bebanan.
Perasaan
bantu membantu dari aktivis dakwah yang berjaya
dari segi ekonominya
kepada aktivis dakwah yang menekuni bidang lain perlulah disuburkan
agar dakwah kita akan semakin berkat.
Perkembangan ekonomi ini, samada
dari sudut kapasiti atau nilainya perlu meningkat. Setakat ini, Alhamdulillah pertumbuhan ekonomi dalam halaqah atau usrah itu memiliki
keberkatannya, tapi pasar itu lebih luas dari halaqah. Ini adalah kerana salah satu yang
dibangunkan oleh Rasulullah saw selepas hijrah itu adalah pasar.
Maka semuanya mestilah seimbang
antara pertumbuhan organisasi, tarbiyah,wawasan dan ilmu pengetahuan,
teknik operasi, pengurusan dan ekonomi.
PERKEMBANGAN KEMASYARAKATAN
Seterusnya
adalah faktor ‘ijtima’i’ (kemasyarakatan). Komunikasi sosial kita perlu diperluaskan
sehingga merentasi agama, etnik, parti dan jamaah.
Kita perlu lakukan
komunikasi secara meluas
kerana kepelbagaian itu adalah suatu
fitrah.
Rasulullah saw juga mengembangkan hubungan secara meluas.
Bahkan ada komunikasi sosial yang jarang
terungkap dari sirah nabawiyah yang disampaikan oleh
Abu Bakar As Shiddiq. Ketika beliau
menjadi
khalifah pertama, beliau sangat memperhatikan cara dan kebiasaan
Rasulullah saw.
Ada
salah satu peristiwa di mana Rasulullah saw melakukan
komunikasi yang sangat baik dan akrab dengan seorang Yahudi yang buta matanya.
Setiap pagi Rasulullah saw datang menghantar roti dan susu. Orang Yahudi ini sudah tua dan giginya sudah gugur. Jika diberi roti yang kering dan ada air,
roti itu dicelupkan. Kalau tidak ada, dikunyahkan oleh Rasulullah
saw, kemudian ianya disuapkan kepada orang Yahudi itu. Peristiwa itu hanya
diketahui oleh Abu Bakar.
Setelah
Rasulullah saw wafat, Abu Bakar menggantikan
baginda. Oleh kerana Yahudi ini buta, ia tidak kenal
akan Abu Bakar.
Ketika Abu Bakar menyuapkan roti, Yahudi itu berkata, “Siapa kamu?”
Abu Bakar menjawab, “Saya
yang
biasa datang setiap pagi” (maksudnya menemani Rasulullah
saw).
Orang Yahudi itu
berkata, “Tapi rasanya tidak begini, dia lebih halus
dan lebih terasa kehangatannya”.
Abu Bakar pun menangis.
Ini adalah komunikasi merentasi agama dan itu
merupakan bentuk hakiki dari ‘rahmatan lil
alamin’ sehingga orang Yahudi
pun menikmati kerahmatan Islam.
‘Alaqah ijtima’ie (ikatan
kemasyarakatan) perlu diperluaskan agar kehadiran
kita diterima secara baik oleh seluruh komponen masyarakat, merentasi agama, parti dan organisasi.
Dalam berkomunikasi, prinsipnya adalah sentiasa berkhidmat.
Murah senyuman, peramah
dan penyantun itu
merupakan modal asas bagi komunikasi sosial kita.
Apabila
masyarakat
melihat realiti fenomena kesantunan, keramahan dan
keterbukaan kita dalam komunikasi, insyaAllah halangan itu akan semakin mengecil, walaupun
ianya akan sentiasa
wujud, tapi kita akan mampu
menguranginya.
PERKEMBANGAN POLITIK
Ruang lingkup komunikasi politik juga perlu diperluaskan. Kemampuan
berkomunikasi melalui politik sangat besar pengaruhnya.
Komunikasi politik itu adalah
mencari
kemungkinan-kemungkinan di tengah kemustahilan
atau dalam bahasa lain, mencari titik pertemuan bersama.
Ianya
mesti dikelolakan dengan baik supaya tidak ada tindakbalas
buruk yang tidak
perlu kerana kita sangat
memerlukan
peluang dan ruang pertumbuhan.
Untuk menjamin keamanan, ruang dan peluang pertumbuhan,
kita mesti mengurangkan komplikasi-komplikasi politik dengan pihak manapun agar kita mencapai kedudukan yang aman, bahkan sehingga
sampai ke
posisi dominan. Peluang-peluang yang
terbuka cukup banyak dan itu
perlu di manfaatkan
untuk lebih mengukuhkan dan memperlebarkan ruang dakwah.
PERKEMBANGAN MEDIA MASSA
Masaalah media massa ini juga
perlu diperkemaskan secara baik. Media yang paling asas dalam gerakan
dakwah ini adalah pencapaian atau prestasi dari setiap
diri kita. Setiap kita mesti memancarkan wangian yang baik bagi jamaahnya. Itulah modal asas media.
Di tahun 1950-an, Sayyid Qutb pernah dikunjungi
oleh ramai aktivis dakwah. Mereka mengeluh tentang
media di mana :
- Ada yang
berbicara tentang kekurangan modal.
- Ada yang berbicara masalah keamanan.
- Ada yang mengeluh majalah-majalah mereka sering dirampas, dimusnahkan, ditarik
balik permitnya atau pejabatnya
digeledah.
Sayyid Qutb berkata
:
“Media utama adalah diri kamu
(aktivis dakwah) itu sendiri”.
Mengelola media ini kadang-kadang agak membimbangkan kerana ditakuti ianya terjatuh ke medan riya’ yang
mungkin boleh merosakkan zuhud dan
tawadhu’ kita.
Namun
suatu yang perlu disedari bahwa jika kita mengumumkan perkara-perkara
yang berkait dengan peribadi kita atau orang lain secara peribadi, itu barulah dianggap bermasalah.
Tapi, jika
ianya berkait dengan
kepentingan awam, usaha
seperti itu justeru diperlukan. Untuk merangsang orang lain bagi
mengikuti,
membantu dan mendukungnya, sikap-sikap kita yang membela umat mestilah ditampilkan. Bahkan itu boleh
dikatakan wajib kerana ia akan mendukung kewujudan dan
pertumbuhan dakwah kita.
Faktor-faktor di
atas perlu digerakkan secara serentak agar
ianya tumbuh secara seimbang lalu bergerak dan akhirnya
berkembang secara meluas.
InsyaAllah dakwah yang
kita pikul ini bukan hanya
berkembang, tetapi :
- Pengaruhnya
dirasai.
- Suaranya mudah pula
didengar.
- Komentarnya mudah diikuti.
- Kritikannya mudah
diterima.
Ini
adalah kerana kapasiti dan nilai organisasi, tarbiyah, wawasan
dan ilmu pengetahuan, teknik operasi, pengurusan, ekonomi, kemasyarakatan,
politik dan media massa akan dapat dikelolakan dengan
cukup kemas secara baik, serentak dan seimbang.
InsyaAllah, ini akan
menjadi modal agar dakwah dan jamaah akan
lebih berpengaruh.
Jika berbicara ianya didengar
dan jika bertindak, ianya akan mampu dirasakan keberadaannya.
InsyaAllah jamaah dakwah ini
akan semakin bernilai. Semoga Allah swt akan memberikan ‘taufiq’, ‘ri’ayah’, ‘inayah’ dan ‘tamkin’ kepada kita sehingga kita semakin mendekatkan diri kita kepada
ridha Allah sampai pada tahap ‘li i’lai kalimatillahi hiyal ‘ulya’.
Ya Allah, berilah kekuatan kepada hati kami
sehingga kami mampu bangun bersama dengan perkembangan dakwah yang memerlukan
penjaga-penjaga pos yang setia. Jadikanlah diri kami sebagai media utama untuk
menarik mereka-mereka yang di sekeliling kami untuk bergabung bersama kami bagi
menegakkan kalimahMu yang tinggi.
Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS